Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 9 Перспективи електронної комерції, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 9 ПЕРСПЕКТИВИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Нині електронна комерція ще тільки починає розвиватися. Багато технологій, які її формують, або експериментальні, або недоступні для Internet в його широкому масштабі. До того ж, електронна комерція еволюціонує під впливом безлічі сторонніх чинників: урядових органів, банків та інших фінансових інститутів, органів стандартизації, промислових консорціумів, постачальників послуг Internet, постачальників послуг EDI (через VAN-мережі та Internet), постачальників товарів для електронної комерції (Microsoft, Netscape, Oracle, Cybercash та ін.). І все ж, можна впевнено стверджувати, що в майбутньому неминучий швидкий прогрес електронної комерції. Цій темі присвячені деякі нові розробки, які найближчим часом вплинуть на розвиток електронної комерції. Технологи. Розвиток електронної комерції тісно пов'язаний з розвитком телекомунікаційних і комп'ютерних мереж. На які з нових технологій у цій галузі потрібно звернути особливу увагу? Internet і приватні мережі. До нинішнього часу Internet відповідав усім вимогам своїх користувачів. Але в 1996 році вперше виникли сумніви в тому, чи зможе Internet розширятися і далі і наскільки велика його комунікаційна надійність. Збої, що мали місце в роботі відомих постачальників послуг Internet (Netcom, AT&T Worldnet i America Online), примусили задуматися над тим, чи має Internet експлуатаційну надійність, таку важливу а бізнесі. У цей час розробляються протоколи, які дозволять користувачам Internet резервувати частину смуги пропускання сигналу для окремих додатків і пріоритетного графіка. Наприклад, Resource Reservation Protocol (RSVP) призначений допомогти резервувати смугу пропускання для мультимедійних даних, таких як потоковий аудіо- і відеосигнал та відеоконференції. За його допомогою можна також резервувати частину смуги пропускання і для інших додатків: термінової електронної пошти для EDI-повідомлень або FTP для передачі файлів. Підтримуючі RSVP маршрутизатори поступово стають доступними, але пройде ще деякий час, перш ніж RSVP буде підтримувати велика частина Internet. Постачальники послуг Internet у США починають пропонувати свої власні мережі, які не залежать від основних магістралей Internet, з'єднавшись з ними лише у міру необхідності. Ці мережі, призначені для фірм, можуть використовуватися для підвищення швидкості комерційного графіка при мінімальному впливі з боку зростаючого споживчого графіка в Internet. Приватні комерційні мережі полегшують для компаній завдання формування віртуальних приватних мереж (VPN) з додатковими коштами захисту (їх завдання — замінити приватні корпоративні мережі, що використовують виділені телефонні лінії). Експлуатація віртуальних мереж дешевша за оренду телефонних ліній, навіть з урахуванням додаткових тарифів. Приватні мережі мають ще одну перевагу: вони сполучені з Internet і можуть використовуватися для зв'язку з діловими партнерами та замовниками без необхідності придба-вати додаткове обладнання. Оскільки Internet — інтернаціональна мережа, яка складається з безлічі інших мереж, у ній є як слабкі, так і сильні «ланки». На нашу думку, вибираючи постачальника послуг, слід шукати такого, який надає гарантії якості обслуговування і передачі технічної підтримки, і при цьому доступний з багатьох місць по всій країні, або навіть по всьому світу. Але якщо постачальники не гарантують якості обслуговування, вибір одного з них може виявитися важкою задачею. На відміну від приватних мереж, в Internet сигнал часто передається по лініях, що належать різним компаніям. Тому окремий постачальник послуг не може гарантувати якісне обслуговування по всьому Internet. Проте, вже ведеться робота зі створення неформального рейтингу постачальників послуг Internet. Безпека. Існує безліч способів захисту комунікацій в Internet. Усе більш популярною стає криптографія з відкритим ключем. Однак серед можливих рішень поки що немає абсолютного лідера. Проблеми на ринку коштів захисту даних частково пов'язані з відсутністю єдиної думки щодо того, на якому рівні комп'ютерної або мережевої архітектури їх потрібно впроваджувати. На даний момент існують рішення для використання на прикладному рівні (протоколи захисту даних для електронної пошти і Web), на сеансовому рівні (наприклад, SSL) І на нижніх мережевих рівнях (захист IP-пакетів). Стандарти де-факто розповсюджуються дуже швидко. Прикладом можуть бути SSL для захисту даних у Web, а також S/MIME і PGP для захисту електронної пошти. Багато виробників коштів захисту даних фокусують увагу або тільки на своїх власних додатках, або на обмеженому діапазоні додатків. У міру того як виникатимуть нові додатки для електронної комерції, що використовують криптографію, користувачам доведеться справлятися з численними цифровими сертифікатами різних форматів принаймні доти, доки не буде визначений єдиний стандарт. Такі ініціативи, як СгургоАРІ і Common Data Security Arhitecture (CDSA), є спробою надати розробникам інструментарій, що позбавляє їх від необхідності писати програмне забезпечення «з нуля». Тим самим полегшується впровадження криптоалгоритмів і цифрових сертифікатів у додатки. Спочатку CryptoAPI призначався для комп'ютерів, працюючих під управлінням Microsoft Windows NT або Microsoft Windows 95, тоді як CDSA пропагувався компанією Intel як міжплатформене рішення. Але можна чекати, що в результаті обидві системи будуть між собою сумісні. Інфраструктура. Хоч інфраструктура Internet еволюціонує вже понад 20 років, вона залишається сильно децентралізованою. Розглянуті в цій книзі технології потрібно довести до того рівня експлуатаційної надійності, захисту, доступності, простоти використання, який відповідає вимогам реального бізнесу. Серед технологій, що знаходяться на ранній стадії розвитку, особливої уваги заслуговують електронні платіжні системи, цифрові сертифікати і відкриті ключі. За останні роки десятилітні банки й інші фінансові структури створили національну і глобальну інфраструктуру для електронного переказу грошових коштів та авторизації кредитних карт. Ця інфраструктура діє на приватні мережі і (принаймні, найближчим часом) навряд чи перебазується в Internet. Але такі організації створюють шлюзи між своїми службами та Internet, полегшуючи з'єднання зі своїми системами. Приймаючи Internet як ще один комунікаційний засіб, фінансові організації розширюють коло обслуговування. Тим часом такі компанії, як CyberCash, DigiCash і First Virtual Holdings, намагаються створити власну інфраструктуру в Internet для зв'язку покупців і продавців. Ця інфраструктура сполучається з існуючими фінансовими системами або безпосередньо через продавця (наприклад, CyberCash), або за допомогою партнерської угоди з банками. Нині дані системи незалежні одна від одної і відсутність сумісності ускладнює покупцям та продавцям вибір. Вирішити цю проблему можуть стратегічні союзи між розробниками вказаних систем, фінансовими організаціями і виробниками інших програмних продуктів (наприклад, Web-броузерів і Web-серверів). Тут корисними стануть такі ініціативи, як JEPI. Але поки що більшість розробників продовжують діяти своїм шляхом і, ймовірно, представлять власні рішення ще до того, як JEPI отримає достатню підтримку серед програмістів і користувачів. Від несумісності інфраструктура страждає, зокрема цифрова готівка. Незважаючи на те, що вона призначена стати еквівалентом справжньої готівки, кожний банк випускає власні грошові купони, несумісні з іншими банками, що використовуються. Незручності, пов'язані з конвертацією валют при поїздці в іншу країну, досить неприємні, але аналогічна незручність при обміні цифровою готівкою між банками однієї країни (наприклад, між банком покупця і банком продавця) просто нестерпна. Подібна несумісність систем цифрової готівки залишиться проблемою для користувацького ринку ще протягом щонайменше декількох років. Але для комерції на рівні підприємств вона не така значуща. EDI являє собою стандартизований спосіб передачі фінансової або службової інформації, якою звичайно обмінюються компанії до здійснення будь-якої транзакції. (Звісно, для такого обміну необхідний певний час, що стримує широке застосування EDI.) Однак у міру того як компанії почнуть використання EDI в Internet, вони, швидше за все, впроваджуватимуть схожі технології і в інші платіжні системи. У відсутність розвиненої інфраструктури для альтернативних платіжних систем мережеві посередники на зразок Nets Inc. продовжуватимуть надавати послуги зі стандартизованої обробки фінансових транзакцій. Цифрові сертифікати і системи шифрування з відкритим ключем поки що не так надійні, як традиційні кошти захисту. Інфраструктура для їх поширення і верифікації створюється «з нуля». CyberTrust, Nortel, Verisign видають цифрові сертифікати як приватним особам, так і компаніям. Однак остаточно ієрархія сертифікаційних центрів і в США, і в усьому світі поки ще не склалася. Більше того, немає гарантій сумісності цифрових сертифікатів різних сертифікаційних центрів, оскільки вони використовують різні алгоритми шифрування з відкритим ключем. З використанням ключових пар пов'язані й інші проблеми. Користувач повністю відповідає за зберігання особистого ключа з ключової пари. Якщо власник особистого ключа втратить його або ключ буде украдений чи розкритий через недбалість власника, то ключову пару необхідно оголосити недійсною. Тим часом інфраструктура для швидкого проведення цієї процедури ще не готова, і є сумніви, що запропонована ієрархія сертифікаційних центрів буде спроможна справитися з обробкою мільйонів цифрових сертифікатів та ключових пар в умовах над популярності електронної комерції. Електронні каталоги. Інтерактивні каталоги, як і раніше, будуть важливою частиною електронної комерції як на споживацькому рівні, так і на рівні підприємств. Індивідуальні каталоги, що динамічно генеруються з можливістю пошуку потрібної інформації в базах даних компаній, досить швидко стануть стандартним методом представлення продукції. Продавці програмного забезпечення пропонують безліч різних коштів для створення і підтримки електронних каталогів. Але лише незначна частина інформації в цих каталогах стандартизована. Здавалося б, у сучасних умовах це і не потрібне: нехай користувачі просто відвідують Web-вузол компанії, знаходять інформацію про її товари і послуги, що пропонуються, і вирішують, чи відповідають вони їх вимогам. На Web-вузлі іншої компанії все може виглядати трохи інакше, але основні процедури приблизно такі самі. Для користувача можливість збирати дані про схожі продукти з цілої низки таких каталогів, а потім порівнювати їх у своєму власному вигідна. Однак подібне стане реальністю, тільки якщо логіка побудови каталогів і форма представлення даних будуть приведені до якогось стандарту. Посередники також можуть пропонувати послуги зі створення індивідуальних каталогів. Подібна стандартизація дозволить застосовувати спеціальні програми-агенти, які автоматично переглянуть різні каталоги, зберуть дані про продукції, представлять їх у вигляді порівняльної таблиці або дадуть рекомендації. Дослідники і розробники вже почали створювати і тестувати каталожні стандарти, такщо незабаром електронні каталоги будуть сумісними. При зацікавленості такими системами необхідно звертатися на Web-вузли компанії Commer-ceNet, Центру інформаційних технологій і управління Фішера (Fisher Center for Information Technology and Management) при Каліфорнійському університеті в Берклі. EDI. Кошти EDI — перші додатки електронної комерції. Багато великих корпорацій впровадили EDI і тепер використовують його для зв'язків зі своїми постачальниками, спростивши управління поставками й обробку фінансових транзакцій. Internet пропонує недорогу альтернативу VAN-мережам для передачі даних EDI. Безсумнівно, це допоможе подальшому поширенню EDI, хоч дрібним фірмам все одно зажадається інтегрувати EDI зі своїми внутрішніми системами. Зростаюча популярність Internet частково спровокувала три важливі події у світі EDI. По-перше, органи стандартизації і розробники додатків для EDI розширили стандарти, спростивши процедури узгодження між діловими партнерами і додавши можливості підтримки EDI-транзакцій у реальному часі. По-друге, збільшилася чисельність продавців, що пропонують продукцію для ведення EDI через Internet. І нарешті, самі мережі VAN стали підтримувати доступ до Internet для передачі EDI. Інша заслуговуюча увагу тенденція — це перехід до інтеграції електронної комерції в Internet з EDI. Деякі посередники, наприклад Nets Inc., впровадили перегляд Web-каталогів спільно із заснованими на EDI внутрішніми процесами. Інші компанії, такі як Ас 1га і Open-Market, пропонують серверне програмне забезпечення для електронної комерції у Web, пов'язане з EDI-системами. Електронна пошта. Хоч увага приділена переважно World Wide Web, інші доступні в Internet служби не менш важливі. Так, електронна пошта широко використовується у VAN-мережах для передачі EDI-даних діловим партнерам. У минулому фірми неохоче використовували електронну пошту Internet для комерційних транзакцій, оскільки їй бракувало коштів захисту, служб каталогів і інших можливостей, на які вони звикли покладатися у своїй економічній діяльності. Але ситуація зміниться в міру того, як будуть з'являтися нові протоколи, розроблені групою IETF. Наприклад, S/MIME стає стандартом для захисту електронної пошти, включає документи EDI. Він уже знайшов своє застосування в електронній комерції. Програми Templar від фірми Premenos і Business Document Gateway oTActra використовують S/MIME для передачі EDI-даних через Internet. Поки що в електронній пошті Internet відсутній стандартний спосіб підтвердження отримання послання. Протокол з цією метою все ще розглядається IETF, але вже швидко з'являться стандартизовані поштові квитанції. Така можливість у сукупності з цифровими сертифікатами і S/MIME зробить електронну пошту надійнішою і зручнішою для відправлення рекомендованих послань і передачі важливих даних через Internet. Мікротранзакції. Хоч схеми мікротранзакцій і мікроплатежів неодноразово згадуються в літературі, обидві ці технології все ще знаходяться в початковій стадії розвитку. Нині здійснюються деякі пілотні проекти з метою перевірки технологій мікроплатежів. Наприклад, університет Карнегі-Меллона тестує у своїх бібліотеках систему NetBill, розроблену професором Марвіном Сирбу (Marvin Sirbu), а компанія Digital Equipment Corporation — систему Millicent. CyberCoin від компанії CyberCash — перша комерційна система для підтримки мікротранзакцій. Грошові суми, що обробляються нею, звичайно знаходяться в діапазоні від 25 центів до 10 доларів і знімаються з поточного банківського рахунку клієнта. CyberCash вже уклала ряд угод для підтримки своєї системи. Банки First Union, First USA Paymentech, First Data (з філіалами) і Michigan National Bank дали згоду на підтримку або пілотне використання CyberCoin. Компанії Headgames (комп'ютерна гра) і Quote.Corn (біржові котирування в реальному часі) планують використати CyberCoin для оплати своїх послуг. Вірогідно, швидко ми станемо свідками появи багатьох мережевих посередників, які здійснюватимуть обробку мікротранзакцій для компаній. Компанія ClickShare — один з перших таких посередників — заробляє гроші, продаючи через свій Web-вузол публікації різних електронних видавців. У майбутньому посередники, ймовірно, досягнуть більше, ніж створення єдиного Web-вузла, хоч подібна консолідація інформації в принципі зручна для маркетингу і реклами. Програми-агенти. Технологія мобільних агентів — самона-вчаючих програм, яким користувач може дати завдання здійснювати якісь корисні дії, стала однією з найбільш помітних за останні декілька років (хоч, можливо, вона понад міру розрекламована). Уже запропоновано декілька способів застосування мобільних агентів. З них безперечний інтерес для електронної комерції являють пошук інформації про продукцію і переговори про продаж. Програма-агент для Internet, розроблена компанією Arthur Anderson Inc., уже успішно виконує першу з цих задач: її мобільний агент переглядає дані різних продавців музичних компакт-дисків на Web-вузлах, щоб знайти вигіднішу ціну на задану назву. Невдовзі з'являться схожі програми-агенти для відвідування численних електронних каталогів, видобування звідти заданої інформації і представлення підсумкових даних користувачеві у вигляді персонального купівельного каталога. Переговори про продаж — це більш складний процес, І агенти, здатні виконувати такі задачі, ще знаходяться на стадії дослідження. Великі роботи з цієї тематики проводяться в Стенфорд-ському університеті і в компанії CommerceNet. Смарт-карти. Хоч смарт-карти існують більше як десятиріччя, вони ще не набули значного поширення. Заздалегідь оплачені, або дебетові карти тепер використовуються в таксофонах, кіос-ках-автоматах і громадському транспорті як у США, так і в інших країнах. Але на електронну комерцію, особливо пов'язану з Internet, реально впливатимуть лише смарт-карти з вбудованим мікропроцесором. Такі смарт-карти використовуватимуться не тільки для купівель через Internet. Вони також застосовуватимуться як електронні гаманці і допомагатимуть здійснювати повсякденні купівлі в магазинах. Технологія для підтримки використання смарт-карт в електронній комерції все ще знаходиться на стадії розробки і проходить експлуатаційні випробування. Компанія Mondex International (у якої MasterCard придбала контрольний пакет акцій) проводить одне з найбільших у цій галузі випробувань в Англії. Smart-карти Mondex використовують систему цифрової готівки, розроблену Давидом Наумом (David Chaum) і компанією DigiCash. Інша велика розробка в даній галузі — проект CAFE, в якому беруть участь Європейський економічний союз, компанії DigiCash, Siemens та ін. Мета проекту — використання технології smart-карт для представлення загальноєвропейської грошової одиниці (екю або євро) як універсального засобу грошових розрахунків у межах усієї Європи. Смарт-карти ще мають серйозно вплинути на споживчий ринок, але основа для цього закладається вже тепер. Так, компанія Verifone — один з лідерів ринку POS-терміналів для роздрібної торгівлі — проектує недорогий термінал для торгових точок, що обробляє смарт-карти. У стадії розробки також знаходиться пристрій для читання смарт-карт, який сполучається з персональним комп'ютером користувача. Персональний ATM — це невеликий настільний пристрій, що дозволяє споживачам не виходячи з дому переводити гроші на свою смарт-карту по телефонній лінії. Компанія Hayes Microcomputer Products, Inc. також розробляє спеціальний модем, який дозволить використати телефонну лінію для оновлення даних у персональних смарт-картах. Дії урядових і фінансових структур. Нові технології самі по собі проблем не вирішують. Чи приноситиме електронна комерція користь, залежить не тільки від розробників, але і від урядових і фінансових структур. Центри довір'я. Довір'я між покупцем і продавцем — важливий елемент будь-яких фінансових транзакцій, але в електронній комерції його досягнути важче. Коли комерційна діяльність ведеться між компаніями, репутацію партнера можна перевірити незалежно від Internet. Електронні контакти між фірмами — лише розширення традиційних операцій, що відбуваються в реальному світі, і вони вже містять у собі елементи довір'я, яке склалося на основі попередніх контактів і транзакцій. Однак досягти такої довіри між покупцем — приватною особою і продавцем в Internet значно складніше. Як скласти думку про потенційного ділового партнера на основі його електронної вітрини й обміну посланнями електронною поштою? Як діяти, якщо партнер несумлінний? Коли відповідь на ці питання знайдена і коли всі відомості про постачальника, якими володіє менеджер по закупівлях, засновані на тому, що він бачить на Web-вузлі цього постачальника, у менеджера є основи для деякої перестороги. В умовах, коли Internet — єдина ланка зв'язку між сторонами і транзакції мають абстрактну форму (немає ні підписів, ні паперових чеків, ні виданих квитанцій), необхідні додаткові заходи для досягнення довір'я. Цифрові сертифікати і цифрові підписи для транзакцій можуть у деяких випадках вирішити проблему. Інша можливість — мати справу лише з тими торговцями в Internet, які сертифіковані нейтральною довіреною стороною. Першою такою спробою сертифікації в Internet є ініціатива eTrust, повном ас штабна реалізація якої вже починається. Навіть за наявності сертифікатів торговцям і іншим комерсантам, що базуються в Internet, зажадається немало часу і зусиль, щоб завоювати той же рівень довір'я замовника, який існує у нього щодо свого банку. Але невдовзі вже і самі банки прагнутимуть підтримати довір'я клієнтів, пропонуючи їм все нові і нові електронні комерційні послуги. Мережеві посередники. У майбутньому передбачається збільшення числа нових типів посередників, які здійснюють електронну комерцію в Internet. Інформаційний простір так заплутано структурований, що замість передбаченого деякими вченими вимирання посередництва, з розвитком електронної комерції зростають потреби в посередниках нового типу. Наприклад, навіть за наявності спеціальних систем, таких як Yahoo, Lycos, InfoSeek і Alta Vista, пошук потрібної інформації у Web може виявитися непростим завданням. І Web продовжує зростати з неймовірною швидкістю, що тільки збільшує інформаційний достаток. Час завжди має вирішальне значення, і тому якщо є можливість перекласти поставлене завдання або його частину на іншу сторону, то можна вирватися вперед — у цьому і полягає секрет успіху посередників. Електронні посередники можуть діяти паралельно з програмами — мобільними агентами. На перший погляд здається, що якщо програма-areнт здатна створювати купівельний каталог для будь-якої людини, то посередники не потрібні. Але цілком ймовірно, що такі посередники, як Nets Inc., будуть джерелами інформації для мобільних агентів або їх використовуватимуть власні агенти. Принаймні, ті й другі цілком зможуть співіснувати. Державні органи. Як уже підкреслювалося, урядові структури намагаються додержати баланс між правом особистості на таємницю кореспонденції з потребою стежити за нелегальним «від-миттям грошей». Вимогу уряду Сполучених Штатів установлювати мікросхему Clipper у всі нові телекомунікаційні пристрої спочатку було знехтувано, але боротьба на цьому «фронті» продовжується, Урядові обмеження на експорт програмного забезпечення й обладнання для шифрування поступово слабшають, але ще не дозволяють світовому ринку стати «рівним ігровим полем». Депонування ключа, коли уряд або третя довірена сторона зберігає у себе ключ, що дозволяє розшифровувати кореспонденцію, може вирішити цю проблему. Але воно ще не одержало одностайної підтримки ні розробників, ні представників світової громадськості. Таким чином, давайте резюмуємо, чого можна чекати від електронної комерції. Безсумнівно, продовжиться зростання продажу домашніх комп'ютерів і інших пристроїв з доступом у Web (таких, як префікси WebTV). Також розроблятимуться нові засоби, що забезпечують розширення смуги пропускання сигналу. Отже, збільшиться чисельність людей, готових сприйняти нові способи ділового спілкування. Продовжуватиме розширятися і ринок користувача. Наприклад, здійснюються роботи над кабельними модемами, цифровими абонентськими лініями (DSL), доступом через супутники і навіть режимом асинхронної передачі даних (ATM) для будинку. Споживачі краще прийматимуть електронну комерцію після того, як вона більше не вимагатиме обов'язкового використання персонального комп'ютера, а розповсюдиться на такі некомп'ютерні пристрої, як телевізори, банкомати, POS-термінали й інші, пов'язані з обробкою смарт-карт. Це спостерігатиметься приблизно в наступному десятиріччі. Короткострокове партнерство і створення нових асоціацій постачальників спричинять виникнення більш швидких способів поставок і проведення фінансових транзакцій. EDI поміститься в Internet, що не викликає сумнівів, хоча б унаслідок існування бази EDI і його давньої інтеграції з процесами економічної діяльності. Але в міру того, як корпоративні кредитні карти та інші електронні системи платежів будуть інтегровані з економічними процесами (як прямо, так і через посередників), вони набудуть не меншої важливості. На думку фахівців, у майбутньому відкриється доступ до технологій, які дозволять передавати інформацію з ведучого комп'ютера електронного сайту до людини, в автомобіль, робочий офіс, у будинок. Основний інтерфейс також зміниться, і замість того, щоб приділяти основну увагу текстовій інформації та електронній пошті, ми прийдемо до комбінації тексту, голосу і відео. Людство користуватиметься найрізноманітнішими системами доступу до мережі Internet. Особливого поширення набудуть такі новинки, як телебачення в Internet, Palm Pilots, міні комп'ютери. Не всі з цих пристроїв працюватимуть за принципом передачі інформації від людини до людини. Будь-який автомобіль матиме у своєму розпорядженні самостійний доступ до мережі Internet, щоб надавати допомогу в управлінні ним, використовуючи GPS, правильно витрачати паливо тощо. Нові перспективи відкриються в такій галузі, як об'єктно орієнтовані бази даних. Гібридні форми (з деякими об'єктно орієнтованими функціями) — не працездатні. Всі вигоди об'єктно орієнтованих технологій у цьому випадку втрачаються при передачі. Саме з цієї причини компанія (Computer Associates) рухається у бік чисто об'єктних рішень, прикладом чого є Jasmines. На її думку, об'єктно орієнтовані бази даних становитимуть основу функціонування мережі, що сприятиме збільшенню і збагаченню динаміки Web-сайтів. Вони також розраховують на створення різних інтелектуальних систем. Теза про системи, які самі можуть змінюватися — це не довільні фантазії. Програма Jasmine компанії Computer Associates працює за допомогою Neugents, програмного забезпечення, заснованого на нейромережних технологіях, що дозволяє провести аналіз найбільш заплутаної комерційної інформації. За її допомогою користувачі Neugents можуть автоматично генерувати списки нових і перспективних послуг і продуктів, що дозволяє як прогнозувати майбутній попит на них, так і проводити необхідний продукт у потрібний час. Neugents допоможе також визначити такі небезпечні явища в роботі підприємства, як невиправданий ризик і несумлінність партнерів. Разом з іншими системами, діючими на швидкості Internet, технології, подібні до Neugents, дозволять електронним комерційним системам пристосуватися до численних змін, з якими доведеться зіткнутися у процесі роботи. Використання стільникового телефону, який підключений до Internet за допомогою стаціонарного високочастотного безпровід-ного зв'язку та застосовує технологію голосового розпізнавання, сприятиме здійсненню зв'язку із системою. З використанням більш високих частот відкриється багато нових можливостей. Можна буде, наприклад, передавати рекламу. Однак вона матиме цільовий та адаптивний характер. Що це означає? Система буде обізнана про кругозір конкретної людини, надаватиме їй тільки ту інформацію, яка її цікавить. Якщо її інтереси зміняться, вона врахує це і перебудується. Вважають, що наступний якісний стрибок відіб'ється на методах роботи з базами даних. Реальна потужність Internet нині обмежена масштабністю даних і способами їх передачі, пропускною спроможністю кабеля, тим, нарешті, що для повного використання можливостей Internet необхідна наявність самого кабеля. Передбачаються прориви в галузі мас штабу вання, пропускної ' спроможності та мобільності. Рано або пізно буде освоєна така , технологія, при якій не матиме значення, користуємося ми провід- ' ним чи безпровідним зв'язком. Висока ймовірність використання радіозв'язку в 128 кілобіт за секунду, а також цілком можливий прорив до 2 мегабіт за секунду. Через декілька років людство зможе користуватися телебаченням за допомогою Internet на швидкості передачі даних 400 кілобіт за секунду. Через Internet також можна буде сплачувати всі рахунки і використовувати «агентів» — таке програмне забезпечення, яке спроможне виконувати ту або іншу діяльність без участі людини. Ми вже сьогодні можемо слухати радіо і вести телефонні переговори через Internet. Вважають, що нова епоха Internet настане тоді, коли матиме місце наступний «великий стрибок» завдяки підключенню до Internet всіляких побутових приладів — будинків, автомобілів, предметів одягу — всі вони будуть програмуватися. Необмежений доступ приведе до наступного вибуху популярності Internet. Потік інформаційного обміну між різними приладами стане значно більшим, ніж між людьми. Також вважається, що XML надасть цим процесам великий поштовх. За його допомогою простіше буде здійснювати пошук у комп'ютерній мережі. Він дозволить створити значно точніші описи об'єктів реального світу. Використання XML у різних галузях створить необмежену можливість обміну електронною інформацією. Internet стане так само доступний, як електрична енергія. Він буде навколо нас скрізь, як зараз електричні розетки. Голосове розпізнавання увійде в життя. Людина зможе просто подивитися на великий екран і запитати: «А скільки коштує ця акція?» Існує думка, що встановлення телефонного зв'язку з комп'ютерами провайдерів припиниться. Люди користуватимуться постійним доступом до Internet за допомогою безпровідного, кабельного і DSL зв'язку. Основна частка потоку інформаційного обміну припадатиме на зв'язок між технікою, а не між людьми. Крім того, невдовзі доведеться побачити першу корпорацію в режимі реального часу. Будь-який процес, який не здійснюватиметься в цьому режимі, виявиться недостатньо ефективним. Передбачають цікаві зміни в процесі реалізації он-лайнових купівель. Коли купуватимуть для себе одяг в Internet, то зображення передаватиметься на сайт цифровою камерою, приєднаною до особистого комп'ютера. Деякі компанії зможуть надати таку послугу: клієнт уводитиме в Internet свої зріст, вагу та об'єм і побачить свою віртуальну фігуру, на яку і «примірятиме» одяг, побачивши, що йому личить, а що ні. Коли виникнуть подібні технології, у продавців одягу через Internet з'явиться реальна можливість збільшення обсягу збуту продукції. Вважається, що виникнуть так звані «ярусні» торгові точки. Для роботи деяких додатків висока пропускна спроможність каналів може і не зажадатися, тоді як для інших додатків вона буде просто необхідна. Залежно від цього і визначатиметься характер «ярусів». Безпровідний доступ в Internet обмежений існуючою пропускною спроможністю. Його можна використати для «нижніх ярусів», однак надалі можливості передачі даних розширяться — це будуть вже інші «яруси». Передбачають справжнє різноманіття пристроїв і форм доступу до Internet. Вони будуть приведені у відповідність один з одним, щоб і в машині, і на роботі, і вдома зберігалася єдність потоку інформації і дій користувача. Людство користуватиметься великою кількістю пристосувань і поступово перейде, наприклад, з виділеної лінії на безпровідну і, навпаки, з безпровідної на виділену. Важливим є той факт, що інтелектуальний агент розпізнаватиме клієнта як певного користувача і пам'ятатиме про те, що йому потрібно, яким чином клієнт виконує ті або інші операції, щоб йому не доводилося починати все з початку, щоб він міг відразу ж одержати необхідну інформацію. Це буде така комбінація чудового програмного забезпечення та Internet, яка дозволить здійснювати доступ, коли бажано, де бажано, з чого завгодно. Недивно, що на цю проблему існує багато схожих думок. Збільшиться пропускна спроможність. Безпровідний доступ стане більш поширений. Буде багато засобів доступу до Internet — за допомогою персональних і портативних комп'ютерів, стільникових телефонів і спеціальних приставок до телевізорів. Крім збільшення обсягу передачі даних між людьми, очікується велике зростання передачі даних між різними пристроями. Користувачі не просто сидітимуть перед екраном комп'ютера і «кликатимуть» мишею. Апарати штучної мови і технології, що дозволяють розпізнавати голос людини, допоможуть створити новий інтерфейс. Нові технології в галузі програмного забезпечення пристосовуватимуться до конкретних особистих і ділових пристрастей і інтересів, зберігаючи єдність дій навіть у тому випадку, якщо користувач перемикається з одного засобу доступу на інший і переходить від одного з'єднання до іншого. Існує багато побоювань, що Internet «видихнеться» у зв'язку з обмеженнями по передачі даних і межами можливостей зв'язку. Цього не сталося завдяки наступаючому прориву в цій галузі і завдяки поширенню оптиволоконних мереж вже не станеться. Можливості по передачі даних з часом збільшуватимуться. Найскладніші проблеми виникають на іншому кінці мережі — у користувачів. У містах доступ до Internet, як і раніше, пристосований передусім до пропускної спроможності каналів, що розрахована на передачу голосу. Ця ситуація зберігається навіть після введення пакетних комутаторивань голосу. Використовуючи пристрій безпровідного доступу, можна буде отримувати звукову Інформацію про стан справ на торгах. У 1997 році аналітики передбачали, що в 2003 році обсяг електронних операцій коливатиметься між 200 млрд і 300 млрд дол. Сьогоднішні прогнози — у 2002 році розміри електронного бізнесу В2В-компанії досягнуть позначки 2,18 трлн дол. Цей стрибок В2В-компанії — неминучий, і він буде зумовлений передусім взаємозв'язком таких чинників, як фінансування інвестицій, великий рівень витрат на інформаційні технології, а також загальною ейфорією від можливостей, що відкриваються. Все це приведе в рух традиційні підприємства зі сталою організаційною структурою. Спільними зусиллями вони призведуть до короткострокового розколу в економіці, однак у перспективі цей вибух сприятиме підвищенню комерційної активності в різних галузях і регіонах. Boston Consulting Group у грудневому звіті за 1999 рік прогнозує, що до 2003 року обсяг електронного ринку В2С-компаній перевищить 2 трлн дол. На думку цієї консалтингової групи, понад 65 % від цієї суми складуть операції в шести секторах: у роздрібній торгівлі, продажу автомобілів, транспортуванні, виробничому обладнанні, високих технологіях і урядовому секторі. Internet — це гра, яка вимагає відгадування складних загадок. До цього часу ніхто не знає загального числа користувачів. Існує думка, що через два роки Internet «змінить абсолютно все», а компанії, які за цей час не проведуть електронної трансформації, просто «залишаться не при справах». Хочемо у читача запитати, чи готові ви взяти участь у Internet? Чи пристосована ваша стратегія розвитку електронного бізнесу до можливих, викликів майбутнього? Чи спроможні ви перебудувати систему поставок свого підприємства? Чи зменшили ви міру невизначеності? Чи скоротили ви рівень виробничих витрат? Чи відповідає електронна трансформація вашого бізнесу вашим принципам торгівлі, змісту співтовариства і співпраці? Чи врахували ви при розробці програми трансформації вплив культури і витрат? Чи використовуються ваші технологічні процеси як рушійна, а не підтримуюча сила при проведенні електронної трансформації? Чи здатна ваша система еволюціонувати самостійно? Незалежно від того, як працює компанія, електронна трансформація вже не є предметом вибору. Ви повинні розглянути варіанти можливих дій — яким чином виявити новаторський підхід, як створити нову вартість для ваших клієнтів. Дійте за своїми принципами. Сліпе наслідування існуючим моделям вам нічим не допоможе. Ви повинні зрозуміти, що відбувається сьогодні, і зробити все інакше. Ви повинні створити власні правила гри і за їх допомогою змінити існуючі. - Стратегія, яка перемагає, є швидкою і гнучкою. Система, що перемагає, жвава і піддається регулюванню. Команда, яка перемагає, повністю цілеспрямована. Ви доб'єтеся всього або нічого. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |