Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 2. Платіжні та фінансові системи Internet, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 2. ПЛАТІЖНІ ТА ФІНАНСОВІ СИСТЕМИ INTERNET2.1. ПЕРЕСИЛКА КОМЕРЦІЙНОЇ ІНФОРМАЦІЇ В INTERNETКомпанії досить часто обмінюються комерційною інформацією та проводять розрахунки між собою і клієнтами в електронній формі. Традиційно для цього використовуються системи на основі EDI (Electronic Date Interchange) та EFT (Electronic Financial Trancfer) — стандартів, що накладають жорсткі умови на форми передаваної інформації. Застосовуються такі системи переважно великими компаніями, корпораціями, що мають приватні VAN-мережі. Компанії, що користуються приватною мережею, повинні дотримуватися стандартних форм повідомлень. Для цього вони повинні мати спеціальне програмне забезпечення, що перетворювало б дані EDI у формати внутрішніх баз даних компанії та навпаки. Недоліком EDI є необхідність узгодження форм транз-акцій між діловими партнерами, що обмежує використання EDI для короткотривалого співробітництва та обмін інформацією між різними сферами бізнесу. Оскільки вартість операцій в Internet нижча, ніж у VAN-мережах, ряд компаній та фінансових інститутів робили спроби реалізувати EDI через Internet. Серед цих спроб можна назвати: • серію специфікацій OpenEDI; • протокол AS2, що об'єднує Internet та EDI — дозволяє підприємствам обмінюватися цифровими даними (EDI) через протокол HTTP (використовується для перегляду Web-сторінок), не через приватні мережі, а безпосередньо через Internet (що дозволяє скоротити витрати на 60 %). Для забезпечення рівня безпеки, аналогічного приватним мережам, використовується технологія SSL та система ідентифікації користувача; • технологію Web-EDI, яка надає можливість невеликим фірмам брати участь в EDI-обміні інформацією, використовуючи лише броузер. Web-EDI — своєрідний міст між Web-серверами і корпоративними системами, які підтримують EDI. На сьогоднішній день як фірми, так і приватні особи мають можливість здійснювати ділові операції через Internet без використання EDI. Комерційну інформацію, що пересилається через Internet, можна розділити на дві категорії: • інформаційні транзакції; « фінансові транзакції. Забезпечення інформацією — основний і дорогий елемент електронної комерції. Інформація в комерції може мати кілька форм: • статистичні дані (цифри, графіки, аналізи); • корпоративна інформація (телефонні номери, адреси, структура організації"); • інформація про продукцію або послуги; • платна інформація (новини, періодичні видання, доступ до баз даних та ін.). Використання Internet для надання цих сервісів дешевше за використання факсу, телефону чи пошти. До того ж інформація одразу надходить в електронному вигляді, прийнятному для роботи. Для обробки фінансових транзакцій комп'ютери і мережі використовуються досить давно. Так, електронний переказ грошей з рахунку на рахунок застосовується для розрахунків між банками. Для авторизації покупця за допомогою кредитних карток використовуються телефонні лінії та мережі передачі даних. Internet дав нову, більш дешеву можливість здійснювати фінансові транзакції. Існує три основні класи фінансових транзакцій: • компанія—компанія (платежі між банками, іншими фінансовими установами, перерахування коштів з рахунку однієї фірми на рахунок іншої здійснюються зазвичай електронним переказом, або за допомогою чеків); • компанія—клієнт (основний спосіб платежу — готівка, можуть використовуватися платежі чеками, дебетовими, кредитовими картками); • клієнт—клієнт (основний спосіб платежу — готівка, можуть застосовуватися чеки). Використання Internet для виконання цих типів транзакцій дозволяє замінити представлення або показ готівки, чеків, кредитних карток їх електронними еквівалентами. На сьогоднішній день існують спеціально розроблені електронні версії платіжних систем, за допомогою яких можна здійснити: * замовлення та оплату покупки; * банківські розрахунки; * інвестиції (в цінні папери) тощо. Електронні варіанти обробки платежів багато в чому нагадують ті, що традиційно використовуються в магазинах та фірмах. Основна їх відмінність полягає в тому, що весь процес платежу здійснюється через персональний комп'ютер замовника і сервер продавця в режимі on-line. Під час продажу товарів та послуг в Internet на сторінці компанії-продавця в інтерактивному режимі мають бути передбачені різні способи платежу (і відповідно під'єднання до різних платіжних систем). Серед найбільш поширених способів платежу можна назвати такі неелектронні способи: банківські та поштові перекази, оплата після доставки, перерахування з рахунку на рахунок, а також електронні: платежі кредитними картками, оплата з банківського рахунку через Internet, використання електронних грошей для платежу, платежі з використанням smart-карт, платежі електронними чеками. Багато українських електронних магазинів надають можливість оплати покупки банківським або поштовим переказом у їх традиційному варіанті. Застосування оплати поштовим переказом є раціональним лише тоді, коли діяльність електронного магазину здійснюється без організації юридичної особи. Для того щоб здійснити банківський або поштовий переказ, клієнт має отримати реквізити банківського рахунку електронного магазину (наприклад, електронною поштою), після чого він повинен, заповнивши відповідний бланк, в Ощадбанку чи на пошті здійснити переказ грошей в оплату за товар, причому гроші він платить відразу готівкою, а товар отримує пізніше. Існує також варіант оплати «накладною платою», коли клієнт здійснює переказ готівкових грошей на рахунок магазину після отримання товару на пошті. Цей варіант є найбільш витратним для покупця, збільшує час купівлі, має ускладнену процедуру повернення товару чи грошей. Досить поширений варіант платежу «cash on delivery» — оплата після доставки (додому чи в офіс). Це — найбільш швидкий, зручний і звичний для покупця спосіб оплати, особливо якщо він проживає у великому місті (наприклад, у Києві). Як обмеження цього способу оплати можна назвати незручність використання інформаційних товарів та послуг, надання яких не вимагає особистого контакту з покупцем (наприклад, оплата послуг зв'язку). Перерахування з рахунку на рахунок використовуються переважно для платежів між банками, між підприємствами—юридичними особами, між підприємствами—юридичними особами, з одного боку, та фінансовими установами — з другого. Проте фізична особа також може здійснити подібний платіж за наявності в неї рахунку в банку. В такому випадку вона має заповнити платіжне доручення своєму банку перерахувати кошти з її рахунку на рахунок продавця товару чи послуги.
2.2. ВИМОГИ ДО ПЛАТІЖНИХ СИСТЕМ ТА ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯЕлектронна платіжна система — це автоматизована Інформаційна система, призначена для проведення розрахунків в Internet між фінансовими, комерційними, виробничими, урядовими організаціями, а також окремими користувачами. Серед основних вимог до платіжних систем можна назвати: • дотримання конфіденційності (дані, наприклад номер кредитної картки, повинні бути відомі лише тим, хто має право їх знати); • збереження цілісності інформації (сума чи інші параметри транзакції не можуть бути змінені); • надання засобів оплати (можливості оплати певними, доступними платнику способами); • забезпечення аутентифікації (засвідчення, що платник чи отримувач платежу — саме ті, за кого себе видають); • проведення авторизації (визначення, чи має платник кошти для здійснення платежу); • мінімізація плати за транзакцію. Платіжні системи можна про класифікувати (рис. 2.1): 1) за типом платежу: — системи на основі кредитних карток; — системи на основі Internet-банкінгу; — системи на основі електронних чеків; — системи з використанням електронних грошей; — системи на основі smart-карт; 2) за схемою здійснення платежів: — кредитні. Кредитна схема передбачає нульовий залишок на картковому рахунку: всі операції з карткою записуються на кредит, який власник картки повинен погашати на певних умовах. При цьому банк встановлює щомісячний кредитний ліміт, розміри якого визначаються виходячи із заможності клієнта. Зазвичай до кредитних платіжних систем відносять системи на основі кредитних карток та системи Internet-банкінгу; — дебетові. Дебетова схема передбачає списання здійсненої операції з банківського рахунку клієнта в той же день. Якщо сума операції перевищує залишок на рахунку, то операція не проводиться — цим мінімізується ризик. До дебетових платіжних систем відносять системи на основі чеків, електронних грошей, smart-карток); 3) за розповсюдженістю: -— міжнародні. Надають послуги електронної пересилки грошей у декількох країнах; — національні. Діють лише на території однієї країни.
2.3. ПЛАТІЖНІ СИСТЕМИ НА ОСНОВІ КРЕДИТНИХ КАРТОКНайбільш поширеними як інструмент оплати через Internet е кредитні картки. Різниця при оплаті в Internet по дебетових і кредитних картках стосується механізму списання грошей з картки, а технологія здійснення платежу в них практично однакова, тому в подальшому по тексту будуть вказуватися лише кредитні картки. Електронний платіж кредитною карткою передбачає передачу через Internet інформації про кредитну картку (номер, дата дії і т. д.) і суму платежу, а також забезпечення авторизації цієї картки — визначення, що на ній є необхідна сума. 2.3.1 Варіанти передачі інформації про кредитну карткуМожливі різноманітні варіанти передачі інформації про кредитну картку для авторизації. Вони відрізнятимуться рівнем безпеки транзакцій та програмним забезпеченням, необхідним покупцеві і продавцеві для здійснення розрахунків. 1. Найбільш простий варіант — коли параметри кредитної картки передаються на сервер продавця у відкритому, незашифрова-ному вигляді, поряд з інформацією про замовлені товари. Покупець при цьому використовує лише свій Web-броузер. Продавець має забезпечити обробку даних на сервері, наприклад за допомогою CGI-сценаріїв. Він передає також запит у банк на авторизацію замовлення. При такій організації платіжної системи безпека розрахунків не гарантована — можна відстежити трафік і перехопити інформацію про кредитну картку або ж непорядний продавець (чи той, хто себе за нього видає) може використати незашифрований номер картки для нелегального отримання з неї грошей. 2. Підвищити безпеку розрахунків можна за рахунок використання шифрування інформації. Нехай покупець отримує зашифровану форму, Web-броузер розшифровує її, далі покупець заповнює інформацію про замовлення та реквізити кредитної картки, зашифровує форму і передає ЇЇ на сервер продавця, де відбувається обробка інформації. На рис. 2.2 подано форму для вводу параметрів кредитної картки магазину «Бамбук» (інформація передається через зашифроване з'єднання). Для такого варіанта платіжної системи броузер та сервер мають підтримувати якийсь із протоколів захисту транзакцій, наприклад SSL (детально про ці протоколи дивіться відповідний розділ). Даний варіант розрахунків захищений від небажаного перегляду в мережі, але не від непорядності продавця, який може використати одержані параметри кредитної картки. Покупець же, зі свого боку, може відмовитися від транзакції, оскільки довести, що саме він скористався в даному випадку своєю кредитною карткою, в продавця немає можливості. Оскільки збитки від шахрайських операцій несе власник кредитної картки, правила міжнародних платіжних систем дозволяють йому оскаржити факт укладення угоди і практично всі суперечки вирішуються на його користь. Банки не беруть на себе відповідальність за ризики такого роду — стандартний договір на обслуговування по операціях з кредитною карткою відносить усі ризики на торгову організацію. Банк же ризикує тим, що продавець виявиться неплатоспроможним або зникне. Тому банки неохоче відкривають рахунки для обслуговування платежів кредитними картками через Internet. 3. Ще однією можливістю для організації розрахунків на основі кредитних карток є застосування захищених протоколів обміну інформацією з використанням цифрових сертифікатів і цифрового підпису, що посвідчують клієнта і продавця та виключають відмови їх від своїх зобов'язань. Як приклад такого протоколу можна навести SET. Для роботи за цим протоколом учасникам платіжної системи необхідно встановити спеціальне програмне забезпечення Cardholder Wallet у покупця. Merchant Server — у продавця і Payment Gateway — у банку продавця. Далі покупець та продавець повинні отримати в центрі сертифікації (Certificate Authority) сертифікати, що використовуватимуться для цифрового підпису та шифрування даних. Для покупця цей сертифікат формується на основі номера його кредитної картки і використовується замість неї при оплаті замовлених товарів. Продавець може мати кілька сертифікатів — за числом кредитних карток, які він обслуговує. У 2000 році було розроблено «3-Domain SET», або «3D SET», переваги якого полягають у тому, що власнику картки і магазину не потрібно встановлювати в себе складне програмне забезпечення. Проте протоколи SET порівняно з SLL не знайшли очікуваного поширення. Можливо, найближчим часом з'явиться новий протокол від компанії VISA на заміну SET. 4. Для того щоб виключити в платіжній системі непорядність продавця, потрібно не надавати йому дані про кредитну картку. З цією метою використовуються системи-посередники. Покупець передає на сервер продавця заповнену зашифровану форму з даними про замовлення, а інформація про кредитну картку передається на сервер систем и-посередника. Ці системи можуть брати на себе лише функції авторизації кредитної картки (іноземні — CyberCash, Authorize та російські — Assist, InterRussia) або ж виступати повністю в ролі продавця (NetMoneyln, CCNow, Ibill). 2.3.2. Учасники платіжної системиПри платежах кредитними картками учасниками платіжної системи можуть бути; Продавець (сервер) — пропонує товари та послуги, керує транз-акцією від покупця, турбується про безпеку транзакцій, керує поверненням коштів; крім цього, може здійснювати ряд інших ділових процесів: інвентаризацію, бухгалтерський облік, маркетинг, Покупець (клієнт) — здійснює замовлення і надає інформацію про кредитну картку, перевіряє свої банківські рахунки. Банк-емітент (банк покупця) — випускає (емітує) картки; відкриває клієнтові рахунок, пов'язаний з карткою; проводить авторизацію платежів картками (підтверджує, що на рахунку є гроші); здійснює переведення грошей з карткового рахунку клієнта на рахунок банку-еквайера. Банк-еквайер (банк продавця, розрахунковий банк) — це банк, з яким пов'язаний електронний магазин; здійснює розрахунки з магазином по операціях, що здійснюються за участю кредитних карток (в ньому може бути відкритий Merchant Account — рахунок продавця — підтвердження згоди банку приймати платежі за пластиковими картками від цього продавця). Зазвичай банк-еквайер працює з певним процесинговим центром. Платіжна система — електронні компоненти, що забезпечують здійснення платежу. Зазвичай має авторизаційний сервер (платіжний шлюз), який приймає параметри кредитної картки та дані по операції; може перевіряти, чи підключений магазин до платіжної системи (якщо містить інформацію про підключені магазини); подає запит на авторизацію в банк або процесинговий центр банку-еквайера; передає результати авторизації продавцеві і покупцеві; працює лише з певним переліком банків (може бути замкнута на один банк). Процесинговий центр (процесор платежу) — створюється емітентами пластикових карток (банками) та їх об'єднаннями, дозволяє здійснювати авторизацію платежів за певними типами кредитних карток. Для того щоб продавець міг подати в процесинговий центр запит на авторизацію, він повинен укласти договір на обслуговування або з банком — учасником платіжної системи, або із самим процесинговим центром. 2.3.3. Типи платіжних систем на основі кредитних карток.
Платіжні системи з використанням кредитних карток можуть мати різну структуру, різні способи передачі інформації про кредитну картку, використовувати різне програмне забезпечення. Виділимо основні типи платіжних систем залежно від варіантів обслуговування ними покупців та продавців. 1. «Платіжні шлюзи» — системи, що забезпечують авторизацію декількох типів міжнародних кредитних карток, причому ці картки можуть бути емітовані різними банками. Авторизація здійснюється через процесингові центри. Продавцеві необхідно відкрити Merchant Account в одному з банків, що працюють з тими самими процесинговими центрами, що й платіжний шлюз. Серед подібних сисгем найбільш відомі іноземні CyberCash (www.cybercash.com), AuthorizeNet (www.authorizenet.com) та російська Assist (www.assist.ru). Оплата за користування такими системами складає $390—150 за підключення і 3—5% від вартості покупки. Слід зазначити, що використання іноземного шлюзу українським електронним магазином є малоймовірним, оскільки західні компанії без проблем відкривають рахунки для клієнтів з розвинутих країн, але росіяни та українці у цю категорію не попадають. Проте для підприємців із СНД існує можливість інкорпорування — створення власної корпорації у США. Незважаючи на досить високі початкові витрати (близько $ 2000), це дає можливість підключатися до платіжних систем, що обслуговують лише жителів США і мають більш вигідні тарифи, ніж системи, що обслуговують міжнародних торговців. Структура та схема роботи системи-шлюзу на прикладі російської Assist подана на рис. 2.3. Для підключення до системи Assist магазину потрібно заповнити заявку на реєстрацію, отримати комплект документів і укласти договір з одним Із розрахункових банків системи (перелік банків наведено на сервері). У банку продавцю відкривається рахунок — аналог Merchant Account, на який він зможе отримувати платежі. На сайті магазину слід додати HTML-код форми — посилання на Assist. Наприклад: <FORM ACTION = "http://www.assist.ru/shops/purchase.cfm" METHOD = "POST"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "ShopJDP" VALUE = "345"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "OrderJDP" VALUE = "541"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "Subtotal_P" VALUE = "2000"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "Delay" VALUE = "0"> <TNPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "Language" VALUE = "0"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "URL_RETURN_OK" VALUE = "http://www.o3.ru/yes"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "URL_RETURN_NO" VALUE = "http://www.o3.ru/no"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "Currency" VALUE = "RUR"> <INPUT TYPE = "HIDDEN" NAME = "Comment" VALUE = "Оплата замовлення 34-ф"> <INPUT TYPE = "SUBMIT" NAME = "Submit" VALUE = "Ky-пити"> </FORM> Результатом буде 'Купити '?] — кнопка, при натисненні якої на сервер Assist передається ряд параметрів: ShopJDP — код магазину в Assist; Order_IDP — номер замовлення; SubtotaLP — сума покупки; Language — мова авторизаційних сторінок (0 — російська, 1 — англійська), Delay — ознака попередньої авторизації; URL_RETURN_OK — URL сторінки, куди повинен повернутися покупець унаслідок успішного платежу; URL_RETURN_NO — URL сторінки, куди повинен повернутися покупець у випадку неуспішної авторизації; Currency — код валюти; Comment — коментар Розрахунковий банк передає запит на авторизацію через закриті банківські мережі банку-емітенту картки покупця або процесинговому центру, вповноваженому банком-емітентом За результатами авторизації він здійснює перерахування коштів на рахунок магазину Системою Assist обслугов>ються кредитні картки VISA, Eurocard/Master Card, Diners Club, JCB, STB Підтримуються також розрахунки на основі сертифікатів (провайдер Internet, в якого клієнт має рахунок, генерує і видає сертифікат). Українські продавці можуть використати цей шлюз поки що лише через довірену особу в Росії. 2. «Замкнені системи» — системи, що забезпечують авторизацію декількох типів кредитних карток, які емітовані одним банком, причому і покупець і продавець мають укласти договір на обслуговування в цьому банку Вони використовуються в Росії — Instant (www.paybot.com/defaultrus.asp), Еліт (www.elit.ru), Russian Shopping Club (www russianshoppmg.com) і в Україні — «Система Internet-комерції» банку «Аваль» (www.mt-commerce.com). Узагальнена структура та схема обслуговування кредитних карток такої системи подана на рис 2 .4. Розглянемо детально «Систему Internet-комерції» (СІК) — одну з перших українських платіжних систем, розроблену компанією INT. Крім платежів кредитними картками, СІК підтримує також оплату рахунку-фактури банківським переказом, поштовим переказом, а також оплату з використанням smart-карти регіональних проектів INT. Для того щоб використовувати цю платіжну систему з метою здійснення покупок в Internet, клієнт повинен мати картку Visa, Electon, Master Card, Cirrus/Maestro, емітовану АППБ «Аваль» — вартість відкриття $ 400—500 і укласти договір на обслуговування електронних платежів з цим банком. Магазин для того щоб обслуговуватися в СІК, має відкрити рахунок у банку «Аваль», укласти договір з банком, заплатити за спеціальне ПЗ ($ 200—2000), сплачувати банку відсоток з кожної транзакції та $ 200 на місяць при здійсненні хоча б однієї транз-акції ($ 60 на місяць у разі відсутності транзакцій). Договір із банком скріплюється реальними підписами сторін. За ним обидві сторони зобов'язуються визнавати електронні цифрові підписи (ЕЦП) учасників СІК на документах, що створює правову основу для подальшого здійснення електронних платіжних транзакцій. Банк за допомогою програмно-апаратного комплексу реєстрації здійснює реєстрацію клієнта-платника СІК та його картки і записує на дискету або чіп-карту засоби крипто граф і ч ного захисту платежів клієнта, включаючи відкритий/закритий ключі підпису. Крім цього, банк передає в платіжний шлюз процесингово-го центру платіжної системи інформацію про зареєстрованих клієнтів, а платіжний шлюз передає торговому серверу інформацію про зареєстрованих клієнтів-платників СІК. При реєстрації в банку клієнт одержує екземпляр підписаного договору і дискету, на якій буде записано файл цифрових даних, отриманий за допомогою датчиків випадкових послідовностей, а також секретний (закритий) ключ для формування електронного цифрового підпису клієнта. Останній повинен подбати про збереження та безпеку цієї дискети. Здійснювати купівлю клієнт може за допомогою Microsoft Internet Explorer версій 4.Х і вище, у віртуальних торгових точках, підключених до СІК, перелік яких є на сервері СІК. При виборі форми оплати замовлення за допомогою картки на комп'ютер клієнта по мережі передається «клієнтська програма», яка запишеться у відповідний каталог і дозволить скористатися засобами криптозахисту — «ключовою дискетою». Після вибору товарів і оформлення замовлення торговий сервер формує повідомлення, що містить інформацію про замовлення, здійснює цифровий підпис за допомогою секретного (закритого) ключа підпису, що належить продавцю. Це повідомлення разом з підписом зберігається на торговому сервері, а також передається клієнту. Клієнт перевіряє дані і підтверджує готовність оплатити замовлення своєю карткою. ПЗ клієнта зашифровує, формує цифровий електронний підпис і передає транзакцію на торговий сервер. Інформація про замовлення містить: дату, номер замовлення, номер торговця на торговому сервері, ПІБ клієнта, ідентифікатор картки, суму замовлення. Як бачимо, в даній системі параметри кредитної картки передаються продавцю, а не безпосередньо платіжному шлюзу. ПЗ торгового сервера розшифровує повідомлення від клієнта, перевіряє чи збігаються дані, а також чи не авторизоване вже дане замовлення, формує запит на авторизацію платіжному шлюзу процесингового центру. Дані замовлення разом із запитом на авторизацію передаються в зашифрованому вигляді платіжному шлюзу. Останній здійснює авторизацію і передає результат торговому серверу. Якщо транзакція була авторизована, ПЗ торговця приймає замовлення до виконання, повідомляє про результат ПЗ клієнта, а також посилає в платіжний шлюз зашифрований запит на розвантаження транзакції. Платіжний шлюз розвантажує транзакцію через процесинговий центр. Оплата замовлення здійснюється з рахунку клієнта на користь торговця через банківську систему. Поряд з платіжною підсистемою СІК містить торгову підсистему — програмний комплекс, який може бути адаптований до вимог тієї чи іншої компанії, що бажає вести продаж товарів або послуг через Internet, і реалізує функції віртуального магазину. 3. «Посередники» — системи, що здійснюють авторизацію кількох типів кредитних карток, а також беруть на себе функції прийому платежів. Вони можуть використовуватися продавцями, які не мають власного Merchant Account. Як приклади таких систем можна назвати NetMoneyln (www.moneyin.com), Ibill (www.ibill.com), CCNow (www.ccnow.com). В Україні теж була спроба зробити таку систему (PostSquare Payment). Кожна система-посередник має свої особливості роботи, детально ознайомитися з якими можна на серверах цих систем, або ж у [3]. У загальному випадку для використання систем й-посередника продавець має зареєструватися на ЇЇ сайті, одержати ідентифікатор і пароль, доступитися, якщо це необхідно, до службової частини та описати там свої товари, ціни тощо. В результаті укладення договору із системою-посередником магазин стає постачальником, а система — продавцем. На своєму сайті продавець має розмістити кнопку (прописується на HTML), на яку покупець повинен натискати для оплати за товар кредитною карткою. За натисненням цієї кнопки зазвичай здійснюється перехід на сервер системи-посередника. Покупцеві надається форма, де вказується, скільки і за що він платить, а також пропонується ввести свої атрибути і тип та параметри кредитної картки. Після успішної авторизації покупець може побачити сторінку — підтвердження купівлі з інструкціями, що робити для отримання товару. У виписці з рахунку, яку отримає покупець, буде вказана назва продавця — системи-посередника. Подібні системи акумулюють кошти, отримані від покупців за товари, надані продавцем, на субрахунках у спеціальних розрахункових банках. Потім вони пересилають їх продавцеві поштою у вигляді чеків або ж переказують на рахунок. За свої послуги з кожної покупки така система забирає комісійні — 9,5—-15 %. Може бути встановлений також річний тариф за користування системою (в NetMoneyln — $ 150). Затримки платежів у цих системах складають від 16 днів до двох місяців. Оскільки покупець може протягом ЗО днів зажадати свої гроші назад (у випадку обману або невдоволеності якістю товару), то виплата коштів продавцю затримується на цей термін. До того ж чек із США поштою пересилатиметься ще мінімум півмісяця. На переведення чека в готівку вже на Україні витрачається один—два місяці залежно від банку. 2.3.4. Платежі за допомогою Internet-картки «Приватбанку»Український комерційний банк «Приватбанк» запропонував принципово новий інструмент для проведення платежів у мережі Internet — «Internet-карта» (віртуальна карта). Віртуальна пластикова картка має всі атрибути звичайної картки: клієнт укладає з банком відповідний договір на відкриття та обслуговування цільового карткового рахунку. Йому відкривається цільовий картковий рахунок, а його картці присвоюється номер відповідно до стандартів платіжної системи VISA. Однак сама картка не емітується, не ембосується, а ПІН-код клієнту не видається. За цією карткою неможливо зняти готівку в банкоматі чи ПВГ. Крім філіалу або відділення банку, де відкрито рахунок, не можна також здійснювати купівлю в торговій мережі. Віртуальна картка є вузько функціонально спеціалізованою — вона призначена для здійснення платежів у мережі Internet. Сплачувати за товари і послуги в Internet цією карткою можна всюди, де є логотип VISA. Вартість відкриття та обслуговування «Internet-карти» значно нижча за тарифи на відкриття та обслуговування звичайних пластикових карт: відкриття — $ 5; щомісячне обслуговування — $ 1. Плата за емісію (пластик не береться). Крім того, пластикову карту не можна загубити, а отже, ризики, пов'язані з її використанням, знижуються. У будь-який момент клієнт може заблокувати «Internet-карту», і тоді доступ до його рахунку буде закрито. Для клієнтів КБ «Приватбанк», які вже мають звичайну пластикову картку, але бажають зберегти її номер у таємниці при розрахунках в Internet, «Internet-картка» відкривається безплатно як додаткова до карткового рахунку.
2.4. ПЛАТІЖНІ СИСТЕМИ НА ОСНОВІ ЕЛЕКТРОННИХ ГРОШЕЙЕлектронні гроші (e-money, e-cash) — це послідовності чисел, або файли, які відіграють роль грошей і розміщуються на електронних носіях. Виділяють два типи систем на основі електронних грошей: 1) системи, що використовують цифрові гроші, які зберігаються у вигляді файлів на комп'ютері власника, — так званий «ПК-варіант» електронних грошей; 2) системи, що використовують цифрові гроші, які зберігаються на smart-карті. Розглянемо детально кожний із цих видів систем. 2.4.1. Системи, в яких електронні гроші зберігаються на комп'ютері власника Цифрові гроші можна створити, згенерувавши деяку послідовність чисел (аналог номера банкноти) та присвоївши їй певний номінал. Для того щоб захистити електронну банкноту (купон) від підробки, її підписують цифровим підписом (наприклад, таємним ключем, згенерованим за допомогою програми PGP). На рис. 2.5 показано текст файлу — цифрової банкноти номіналом $ 100 із номером 1767734831948398404. Зазвичай цифрові гроші емітуються банками (хоча теоретично можуть імітуватися будь-якою організацією чи приватною особою). І лише емітенти можуть гасити свої купони — нині ще не вироблено систему, яка дозволяла б конвертувати різні типи цифрових валют. Для того щоб запобігти копіюванням цифрової банкноти (файлу), банк, що її випустив (а потім І приймає до оплати), контролює номери використаних купонів. З метою отримання від банку (чи іншої організації) певної суми в електронних грошах, слід заплатити за неї реальними грошима (зі свого рахунку в банку, здійснивши поштовий переказ і т. п. залежно від того, який вид оплати за цифрову готівку підтримує система). Отримавши файл — електронну банкноту, її можна витратити в магазині, де приймають цифрові гроші, або ж передати іншій особі, яка може отримати за цифровий купон реальні гроші в банку. Звичайно, файл з електронними грошима можна втратити — при аварії жорсткого диску, або ж просто ненавмисне видаливши його, але й реальні гроші деколи губляться. З метою забезпечення анонімності платежів (для того щоб банк не зміг відстежувати за номером купона, хто, кому і скільки заплатив) використовується алгоритм «сліпого підпису», який розробив голландський криптограф і бізнесмен Давид Чаум. Суть цього алгоритму полягає в наступному: 1. Покупець, який є клієнтом банку-емітента цифрової валюти, генерує номер майбутньої банкноти, перемножує його на велике випадкове число (цим самим ховаючи номер). 2. Покупець підписує схований номер своїм таємним ключем та відсилає його до банку з вимогою створити для нього банкноту, наприклад у $ 100 (банк має набір таємних ключів для створення купонів різних номіналів). 3. Банк видаляє підпис покупця, підписує схований номер своїм стодоларовим підписом та відсилає покупцеві готовий купон. 4. Покупець відкриває схований номер банкноти, поділивши його на лише йому відоме випадкове число. Математичною особливістю є те, що стодоларовий підпис банку залишиться після цієї операції правильним. Як результат покупець має підписаний банком стодоларовий купон, який можна використати для оплати, а банк ніяк не зможе зв'язати його номер з покупцем. Він може лише перевірити його істинність (за своїм підписом) та придатність (здійснивши пошук у переліку використаних купонів). За допомогою спеціальних механізмів реалізується можливість поділу електронних грошей на менші суми та приєднання сум у спеціальному клієнтському програмному забезпеченні (гаманці). Завдяки цьому клієнт може платити точно задану суму і не замовляти потрібні суми кожний раз у банку. Особливістю цифрових грошей, що робить їх зручним засобом Internet-платежі в, є те, що вони можуть мати дуже маленьку номінальну вартість. Завдяки цьому їх можна використовувати для оплати покупок на невеликі суми, наприклад, для оплати інформації про прогноз погоди, про біржові котировки, аудіо- та відеокліпІв й ін. Цифрові гроші, що використовуються для таких платежів, називають мікрогрошима, а дешеві транзакції, які при цьому здійснюються, — мікротранзакціями. Серед платіжних систем на основі цифрових грошей можна назвати: іноземні — NetCash, DigiCash (www.digicash.com) і російські — WebMoney (www.webmoney.ru), PayCash (www.paycash.ru). На Україні теж уведена в дію система PayCash (www.paycash.kiev.ua). Розглянемо детальніше функціонування платіжної системи на основі цифрових грошей на прикладі PayCash — Україна. Для роботи із системою клієнт одержує з сайту платіжної системи PayCash інсталяційний пакет «Гаманець» і встановлює його на своєму комп'ютері. При установці гаманця на персональному комп'ютері створюється унікальна бітова послідовність, яка використовується для створення електронних ключів, необхідних для керування рахунками в банку і здійснення операцій у системі PayCash. Після цього за допомогою гаманця клієнт вибирає банк. На сьогоднішній день у системі функціонує один електронний банк — «УкрЕкомбанк» (і один демостраційний DemoBank). Далі необхідно відкрити один або кілька рахунків (на які можуть нараховуватися відсотки) у банку. Наступним кроком є введення грошей у систему — на відкритий рахунок слід зарахувати реальні гроші одним із можливих способів (оплатити в офісі компанії, викликати кур'єра (3 %, 5—20 грн), переказати через Western Union або ж здійснити звичайний поштовий, телеграфний чи ощадбанківський переказ). Після зарахування грошей на рахунок системи PayCash клієнт має створити одну або декілька платіжних книжок у гаманці та переказати на них електронні гроші з рахунку (PayCash перетворила реальні гроші в електронні). У системі PayCash.користувач гаманця одержує електронні гроші анонімно. Проте банк може пов'язати всі платежі, що надійшли з однієї книжки. Тому тим, хто турбується про анонімність, слід частіше знищувати платіжні книжки та створювати нові. Схема отримання електронних грошей відображена на рис. 2.5. Маючи електронні гроші на своєму комп'ютері в гаманці, клієнт може здійснювати платежі через Internet. Система PayCash дозволяє платити через Internet точно задану суму грошей (від 0,001 коп.) незалежно від того, яка сума налічується на платіжній книжці. Тобто грошові зобов'язання, що знаходяться на книжці, можуть легко поділятися і поєднуватися на книжці зовсім непомітно для власника гаманця. Для нього залишається відомою лише інформація про загальну суму грошей на платіжній книжці. Схема оплати покупки за допомогою системи PayCash зображена на рис. 2.6. Продавець приймає платежі у свій гаманець тільки на підставі договорів, переданих потенційним покупцям. Для гаманця можна визначити період, протягом якого він прийматиме платежі на основі відісланих договорів. Таким чином, магазин може видаляти зі своєї бази даних застарілі неоплаченІ замовлення. Після перевірки цих умов він відсилає електронні гроші до банку для авторизації. Банк у випадку успіху авторизації зараховує відповідну суму грошей на рахунок продавця в системі PayCash. За послуги за такою схемою система бере 1 % з транзакції. Система PayCash надає також послуги прийому платежів (замість продавця). У такому випадку комісійні становитимуть 2 % з транзакції, а послуги розміщення магазину на сайті PayCash — З % з транзакції. Досить цікавою небанківською системою на основі електронних грошей є російська WebMoney (WM) (www.webmoney.ru). Система відкрита для вільного використання всіма бажаючими і не має територіальних обмежень. Українські користувачі теж можуть користуватися її послугами, в Україні відкрито представництво WebMoney (www.webmoney.com.ua). Для роботи із системою необхідно завантажити з її сайта програмне забезпечення WebMoney Keeper (рис. 2.7). Після його інсталяції необхідно зареєструватися в системі. Підключившись до Internet, слід викликати WM Keeper, який автоматично підключатиметься до центру сертифікації WM. Користувач призначає пароль і визначає місце в пам'яті комп'ютера для зберігання файлів із секретним ключем та гаманцями, і система WM присвоїть йому унікальний 12-знач-ний ідентифікатор (повторна реєстрація можлива лише через місяць). Засобом розрахунків у системі є WebMoney, які зберігаються в гаманцях їх власників — учасників системи. Після установки WM Keeper автоматично створюється один Z-ra-манець (WM типу Z — еквівалент USD, WM типу R — еквівалент RUR), решту користувач створює самостійно у міру необхідності. За допомогою системи WebMoney можна здійснювати купівлю в електронних магазинах, що підтримують форму оплати WM, розраховуватися з іншими учасниками системи, переводити WM на банківські рахунки, а також створювати свої магазини (за допомогою програми Shop Creator), які функціонуватимуть у цій системі. З кожної транзакції системою беруться комісійні 0,8 % від суми платежу, але не менше 0,01 WM. Для того щоб ввести гроші в систему (бо гаманець створюється пустим), можна використати поштовий чи телеграфний переказ, переказ через комерційний банк або ж інший спосіб оплати. За виведення грошей із системи WM знімає комісію 0,8 %. 2.4.2. Системи, що використовують Smart-cardSmart-картка аналогічна до звичайної кредитної картки, але замість магнітної смуги, в ній розміщена мікросхема. Назва «smart-карта» (smart — інтелектуальна, або розумна) пов'язана з можливістю виконувати досить складні операції з обробки інформації. Проте існує кілька типів smart-карт. Так, «картки пам'яті», що використовуються як телефонні картки, містять лише мікросхему пам'яті. Дійсно, «інтелектуальними» ж є мікропроцесорні карти, що практично являють собою мікрокомп'ютери зі своїм процесором, оперативною та постійною пам'яттю і навіть операційною системою. Як правило, у такі картки вбудовані криптографічні засоби, що забезпечують шифрування Інформації і вироблення «цифрового» підпису. 1 саме цей тип smart-карт є найбільш придатним для використання в електронних платіжних системах взагалі та в Internet—платіжних системах для електронної комерції зокрема. Smart-картка, призначена для електронних розрахунків, зберігає в пам'яті електронні гроші. Занести гроші на неї можна за допомогою ATM (Automated Teller Machine) — автоматичної касової машини в банку, в пунктах обміну валют чи банкоматах. Як тільки карта проініційована й у ній записані дані (або сума грошей), доступ до них захищається кодованим паролем (або PIN-кодом), відомим тільки хазяїну карти. Дані, записані на карті, можуть бути також зашифровані. При несанкціонованій спробі використання smart-карта здатна самостійно на певний час або назавжди припинити свою роботу. Для відновлення її працездатності необхідно її повернути на місце видачі, тобто до банку. З метою прийому платежів зі smart-карт використовуються спеціальні касові апарати. Існують також «гаманці» (digital wallet, від Mondex), за допомогою яких можна перерахувати гроші з однієї картки на Іншу. Для того щоб використовувати smart-картку для Internet-платежів, необхідний пристрій її зчитування на комп'ютері власника. Такі пристрої називають PC card reader. Вони існують у різних варіантах. На рис. 2.8 показано зовнішній SM3C card reader, що підключається через вільний порт комп'ютера. Останнім часом smart-картки завойовують все більшу популярність. На їх основі створюються регіональні, корпоративні, банківські системи, а також системи для підприємств різного призначення (платіжні, Ідентифікаційні та ін.). У табл. 2,1 показано тенденції світового ринку smart-карт (лише за декількома сегментами). Спостерігається поступове витіснення звичайних пластикових карток smart-картами. Компанія Visa оголосила про повний перехід на smart-картки стандарту EMV до 2004 року. СВІТОВИЙ РИНОК SMART-КАРТ 1997—2003 pp. (млн. шт.)
Такі тенденції спричинюються перевагами smart-карток. Так, порівняно зі звичайними пластиковими картками smart-карти надають можливість більш простої організації платіжної системи та забезпечують надійніший захист грошей користувача. Крім того. вони мають високі експлуатаційні характеристики (час збереження інформації— 10 років; температура збереження — від -20 до +55 °С; робоча температура — від 0 до +50 °С), стійкі до зовнішніх впливів. Можна із впевненістю прогнозувати, що майбутнє Internet—платіжних систем теж опиратиметься на платежі за допомогою smart-карток. Серед Іноземних проектів на основі smart-карт найбільш відомими є Mondex (www.mondex.com), Visa Cash (www.visa.com), Proton. Більшість нових платіжних систем для електронної комерції, що створювалися за останні роки, це — системи на основі smart-карток (або електронних грошей). У Росії на основі smart-карт через Internet можна розраховуватися за допомогою системи Ощадбанку Росії — «Сберкарт» (www.scserv.ru), що використовує smart-карти компанії BGS Smart-card AG системи DUET. У межах пілотного проекту ця система використовується в Internet-магазині (//scserv.ipassage.ru). Як програмне забезпечення використовується продукт DUET for e-Commerce. В Україні НБУ, фірмою «Юнісистем» та компанією Microcos-mic Group наприкінці травня 2001 року було представлено проект «Internet-платежі в Національній системі масових електронних платежів». Завдяки системі «Інтерплат» (www.interplat.com.ua) кожний користувач Internet, який має smart-карту НСМЕП та зчитуючий пристрій (карт-рідер), зможе швидко і надійно здійснювати розрахунки в Internet-магазинах і на комерційних сай-тах, робити грошові перекази, оплачувати комунальні послуги, послуги Internet-провайдерів, IP-телефонії і мобільного зв'язку, оплачувати за авіз- і залізничні квитки в режимі он-лайн. Розроблена система дозволяє в реальному часі здійснювати авторизацію і процесинг платежів. Проект виконувався за участю: провайдера Internet — Elvisti, УДППЗ «Укрпошта» та страхової компанії «Кий-Авіа-Гарант». На сьогоднішній день систему підтримують 12 банків України. Національним банком України запланована емісія 10 мільйонів smart-карток НСМЕП. Розглянемо детально, як може бути організована Internet—платіжна система з використанням smart-карток на прикладі системи «Інтерплат». Як платіжний інструмент у системі Інтерплат застосовується smart-картка. Для проведення Internet-платежів запроваджуються одразу два платіжні інструменти, що реалізовані в smart-картці НСМЕП (рис. 2.9) — електронні гаманець та чек. Електронний гаманець видається тільки фізичним особам І може бути персоналізованим або анонімним. Персоналізований гаманець видається на підставі договору з відкриттям поточного банківського рахунку, на який перераховуються кошти і з якого можна їх багаторазово заносити в гаманець. Поточний банківський рахунок фізичних осіб може поповнюватися як шляхом внесення готівки в касу банку, так і перерахуванням заробітної плати, стипендії, пенсії на персональний рахунок. Анонімний гаманець видається без підписання договору та відкриття банківського рахунку шляхом придбання передплаченої smart-картки. В анонімний гаманець гроші можна вносити багаторазово готівкою через каси банків-учасників. Застосування електронного гаманця економічно доцільне навіть при розрахунках малими сумами (від кількох копійок). Електронний чек видається юридичним та фізичним особам на підставі договору з відкриттям поточного банківського рахунку, на який перераховуються кошти і з якого їх можна заносити на чек. Крім того, електронний чек відкриває доступ до поточного рахунку — можна робити платежі або отримувати готівку безпосередньо з нього в режимі он-лайн. Електронний чек призначений для проведення середніх та значних за сумою платежів (від кількох до тисяч гривень). Платіжні інструменти (smart-картки) НСМЕП забезпечують: • високу захищеність від зловживань за рахунок використання складних криптографічних методів; • виконання платежів без оперативного зв'язку з банком-емі-тентом; • можливість завантаження картки з рахунку (крім анонімного гаманця) в режимі он-лайн; •можливість ознайомлення зі станом банківського рахунку (крім анонімного гаманця) в режимі он-лайн; • можливість завантаження готівки в банківських установах і її отримання (включаючи каси, пункти обміну валют та банкомати); • можливість виконання адресних платежів (перерахування коштів на інший рахунок, у тому числі виконання комунальних платежів). Для здійснення купівлі в Internet-магазинах, підключених до системи Інтерплат, покупцеві потрібно мати зчитувач smart-карт, а також встановити на своєму комп'ютері клієнтську частину Internet-терміналу (КЧІТ — можна завантажити із сервера системи безкоштовно). Це — програмний модуль, який «спілкується» з платіжною карткою і забезпечує захист інформації, що передається в систему під час купівлі. Internet-торговцю необхідно укласти угоди: із системою Інтерплат — на обслуговування і з банком — на відкриття карткового рахунку та отримання модуля безпеки (SAM). Після укладання угод торговець отримує пакет програмного забезпечення для організації взаємодії між Internet-магазином та системою Інтерплат. Для проведення операцій з Internet-терміналом системи Інтерплат адміністратор магазину повинен установити на своєму комп'ютері клієнтську частину Internet-терміналу (КЧІТ). За допомогою КЧІТ він матиме змогу продивлятися статистику Internet-терміналу та проводити його розвантаження. Для роботи з КЧІТ необхідно мати картку адміністратора магазину та зчитувач smart-карток, під'єднаний до комп'ютера. На період пілотного проекту встановлено такі орієнтовні тарифи на підключення Internet-магазинів до системи Інтерплат: реєстраційний внесок — 200 у. о., щомісячна абонентська плата — 59 у. о., комісія — 0,9 % від суми платежів, не включаючи комісію банку. Розрахунки в системі Internet-платежів відбуваються за схемою, поданою на рис. 2.10. 1. Покупець через Internet відвідує Web-сторінку Internet-магазину, вибирає товари та вирішує сплатити платіжною карткою НСМЕП. 2. Internet-магазин формує замовлення і встановлює захищене з'єднання з сервером авторизації системи Інтерплат та передає номер, суму й специфікацію замовлення. Сервер авторизації перевіряє наявність магазину в системі та відповідність даних замовлення встановленим правилам. У разі невдалої авторизації магазин одержує відмову із зазначенням номеру замовлення та причини відмови. Якщо авторизація пройшла успішно, замовлення на сплату надходить до Internet-терміналу системи. 3. Серверна частина Internet-терміналу ініціює встановлення захищеного з'єднання з комп'ютером покупця. Покупець вставляє платіжну картку в зчитувач і після встановлення захищеного з'єднання отримує специфікацію замовлення. 4. Покупець підтверджує специфікацію. Його картка проходить необхідні перевірки, після чого з неї знімається відповідна сума. Покупець отримує електронний чек, який є аналогом фіскального чеку. 5. Система Інтерплат повідомляє Internet-магазин про результат завершення транзакції. Номер або інші дані картки покупця Internet-магазину не передаються. 6. Internet-магазин повідомляє покупця про те, що сплата прийнята, і надає послугу (відпускає товар). 7. За встановленим регламентом відбувається розвантаження Internet-терміналу. При цьому кошти надходять до банку на рахунок Internet-магазину. 8. У разі вичерпання коштів на платіжній картці клієнт поповнює баланс картки шляхом завантаження коштів зі свого рахунку.
2.5. ПЛАТІЖНІ СИСТЕМИ НА ОСНОВІ ЕЛЕКТРОННИХ ЧЕКІВЧеки як платіжний засіб широко використовуються в Америці. У нашій країні чеки не знайшли поширення. Проте електронні магазини можуть приймати чеки від американців в оплату за товари та послуги. Зовнішній вигляд звичайного паперового чека показано на рис. 2.11. Ключовою інформацією для платежу чеком є: Bank Routing Number (ABA routing code) — код банку, в якому відкритий рахунок, та Account Number (checking account) — номер чекового рахунку. ^Чек може оплатити лише банк, в якому знаходиться відповідний чековий рахунок, і для оплати необхідно подати сам чек. Інший банк може прийняти чек для виплати на інкасо — він перешле цей чек до потрібного банку та візьме за свої послуги комісійні. В Україні існують банки, які приймають чеки до оплати (гроші виплачуються за два—чотири тижні). В електронних платіжних системах на основі чеків покупцеві пропонується заповнити електронну форму чека. Заповнення зазвичай починається з того, що покупець вириває зі своєї чекової книжки чек, пише на ньому «VOID» (недійсний) і вказує його номер як номер електронного чека. Тобто паперовий чек перетворюється в електронний на екрані. Приклад заповнення електронного чека подано на рис. 2.12. Заповнивши електронний чек, покупець завіряє його електронним підписом (у різних системах цей підпис формується по-різному, наприклад на основі номера соціального страхування SSN або ж імені платника), тим самим дозволяючи зняти з його чекового рахунку певну суму коштів. Чек також має бути завірений електронним підписом отримувача платежу. Для захисту від зловмисників інформацію електронного чека можна зашифрувати (зазвичай використовується протокол SSL) до передачі по каналах зв'язку. Електронний чек може надсилатися на сервер платіжної системи, де конверту ват йметься в паперову форму, а далі вже надсилатиметься до банку поштою. При розрахунках чеками можуть також використовуватися мережі автоматизованих клірингових центрів — Automated Clearing House (ACH — добровільна асоціація депозитаріїв, що здійснює кліринг чеків шляхом прямого обміну коштів між членами асоціації). У будь-якому разі інформація по чеку запитується в потрібного банку (на з'ясування наявності рахунку може бути витрачено декілька днів), після чого гроші можуть бути перераховані продавцю на рахунок у банку чи надіслані чеком залежно від конкретної системи. Можна виділити кілька типів платіжних систем за тим, як вони підтримують роботу з чеками: 1) виступають як посередник для прийому чеків покупця для продавця, але потребують наявності в продавця Merchant Account, наприклад, система eCheckNet в AutorizeNet. Компанія-посеред-ник виконує інкасування, після чого переводить гроші продавцеві на рахунок, отримуючи плату за послугу; 2) забезпечують авторизацію чеків покупця від продавця і не потребують Merchant Account, наприклад, PayByCheck (www.pay-bycheck.com). Продавець реєструється в системі, платить внесок. Йому відкривається рахунок, на якому відображатимуться всі його транзакції. Після інкасування гроші можуть бути переказані продавцеві на рахунок або надіслані чеком; 3) системи без посередників — клієнт платить чеком продавцю. Продавець має передбачити авторизацію чека; 4) підтримують оплату чеком, яку здійснює споживач споживачеві або компанія — компанії, але не надають послуг авторизації чеків продавцям товарів. Як приклад такої системи можна назвати NetCheque (www.netcheque.com). Консорціумом банків і клірингових центрів FSTC розроблено свій варіант електронного чека, в якому при оформленні та індо-суванні (передача до оплати) використовується цифровий підпис. Користувачі системи FSTC можуть здійснювати різні види платежів (простими чеками, засвідченими чеками, через банкомати тощо), використовуючи єдиний інтерфейс (електронну чекову книжку). Для цього їм надається набір платіжних інструментів для відповідного представлення чека. Пересилка інформації здійснюється через Internet. Спеціальне програмне забезпечення обробки електронних платежів (electronic payment handler — EPH), установлене в банку, має проаналізувати інструкції, що супроводжують чек. Розрахунки ж здійснюються по банківських мережах.
2.6. СИСТЕМИ INTERNET-БАНКІНГУОкрему групу серед платіжних систем складають системи, що виконують функції Internet-банкінгу, тобто проведення банківських операцій через мережу Internet. Можна виділити два типи систем Internet-банкінгу: — системи надання банківських послуг через Internet організаціям та приватним особам; — системи розрахунків між банками через Internet (віртуальні інкасатори). Системи першого типу надають практично повний набір послуг з управління банківськими рахунками з отриманням виписок по здійснених операціях. Як правило, можна: • здійснювати будь-які безготівкові платежі; • стежити за станом свого рахунку та операціями по ньому за будь-який проміжок часу; • купувати і продавати валюту; • оплачувати комунальні послуги; • оплачувати рахунки операторів сотового і пейджингового зв'язку тощо. Перевагою Internet-банкінгу є можливість використання стандартних Інтернетівських програм — не потрібно купувати і встановлювати будь-яке спеціальне програмне забезпечення. Достатньо отримати в банку ім'я з паролем для входу в систему і дискету з ключем для електронного підпису своїх розпоряджень. Для банків Internet є досить вигідним з точки зору скорочення витрат на обробку транзакцій (див. табл. 2.2). Таблиця 2.2 ВАРТІСТЬ ОБРОБКИ БАНКІВСЬКИХ ТРАНЗАКЦІЙ
Джерело: Звіт компанії Booz Alen & Hamilton, 1996. Про перспективність цього виду послуг свідчить той факт, що в США число користувачів послугами «онлайнових банків» на кінець 2001 року сягатиме 22 млн осіб, тобто близько 10 % населення країни Системи Internet-банкінгу можуть бути основою систем дистанційної" роботи на ринку цінних паперів і страхування, тому що вони забезпечують проведення розрахунків і контроль над ними з боку всіх учасників фінансових взаємин, а також можуть використовуватися в системах розрахунків клієнтів з електронним магазином. Українські банки також почали впровадження систем Internet-банкінгу. Зокрема, такі банки, як «Аваль», Перший український міжнародний банк (ПУМБ), «ВАБанк», «Райфайзенбанк-Україна», Київський міжнародний банк, «ING-Banngs-Україна», Трансбанк, Мегабанк, Експрес-банк І «Мрія» розробили проекти, що дозволяють клієнтам одержувати інформацію про стан своїх рахунків через Internet Багато з цих банків уже підготували проекти повноцінного обслуговування клієнтів через Internet, однак ці технології можна впровадити лише після затвердження Нацбанком нормативних документів, що регламентують виконання активних операцій з рахунками через мережу. З жовтня 2000 року департамент інформатизації Національного банку України дозволив використання Міжнародним комерційним банком в експериментальному режимі програмного забезпечення Bank On-Line v 3.0 (CS Ltd, Харків). А 3 листопада 2000 року вперше була здійснена проплата через Internet за товар, придбаний в Internet-магазині компанії S&T Україна, з використанням Bank On-line v 3.0 Це програмне забезпечення використовується в межах платіжної системи ICB-net (http//www.icbuacorn/mterbankmg/), розробленої Міжнародним комерційним банком. Мас дві підсистеми1 «Клієнт—банк» — для юридичних осіб і Bank On-line «Home Banking» — для фізичних осіб. Клієнт і магазин для того, щоб користуватися системою ICB-net, повинні відкрити рахунки у ВАТ «Міжнародний комерційний банк» (100 грн). Після цього їм надається спеціальне ПЗ: клієнту — Home Banking, магазину — Bank On-line, а також ключі для криптографічного захисту передаваної інформації. За кожну транз-акцію магазин платитиме 0,1 % від суми. В результаті покупець матиме можливість сформувати в броузері платіжне доручення для он-лайнової оплати покупки в магазині. Доручення передається в банк по каналах зв'язку, банк перераховує кошти з рахунку клієнта на рахунок магазину, про що продавець отримує виписку На рис 2 13 показано схему платежів у системі Home Banking, розміщену на сайті 18 квітня 2001 року «Приватбанк» представив систему Intemet-банкінгу. Система складається з двох підсистем — «PRIVAT-24» та «Internet-Клієнт-Банк», доступ до яких здійснюється через офіційний сайт Приватбанку (www.pbank.dp.ua). Розробниками даного програмного продукту є фахівці Приватбанку. Система «PRIVAT-24» може використовуватися як приватними, так і корпоративними клієнтами. Дозволяє одержувати інформацію про стан рахунків, а також надає можливість приватним клієнтам здійснювати наступні види платежів як у національній, так і в іноземній валюті: * внутрішньобанківські платежі на рахунки фізичних і юридичних осіб; * міжбанківські платежі в межах України на рахунки фізичних або юридичних осіб; • конвертацію валюти при перерахуванні засобів із використанням пластикових карт; • перерахування засобів з одного рахунка клієнта на інший. Система «Internet-Клієнт-Банк» є рішенням для корпоративних клієнтів. Вона надає можливості керування поточними рахунками в гривнях й іноземній валюті, цілодобового одержання поточних виписок. Архіви всіх платіжних документів клієнта зберігаються на сервері банку. При цьому система дозволяє забезпечити підготовку і відправлення до банку платіжного документа. Для платежів між банками зазвичай використовуються спеціалізовані банківські мережі. Нещодавно була створена перша система для переказу грошей з банку в банк через Internet — так званий віртуальний інкасатор. Систему створили американські компанії Internet Appliance Inc і BankWare. Через систему можна передавати фінансові документи у звичному вигляді — передбачена можливість пересилки у зашифрованому вигляді відсканованих зображень. Високу надійність системи забезпечують застосування технології VPN, а також алгоритми шифрування підвищеної стійкості. Для роботи із сервером використовується звичайний броузер.
2.7. СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ІНВЕСТИЦІЯМИ ЧЕРЕЗ INTERNET2.7.1. Поняття lnternet-брокерідж, lnternet-трейдінгІснує дві сторони управління капіталовкладеннями через Internet. З одного боку, брокер надає приватній особі можливість операцій із цінними паперами через Internet. Це — Internet-бро-керідж. З іншого — приватна особа здійснює операції з цінними паперами через Internet. Де — lnternet-трейдінг. Internet-брокерідж — послуга, що надається інвестиційним посередником (брокером) і дозволяє клієнту здійснювати кулів-лю-продаж цінних паперів або валюти в реальному часі через мережу Internet. У загальному випадку послуга передбачає: * безпосередню можливість купівлі-продажу фінансових активів; * створення інвестиційного портфеля інвестора; * надання клієнту фінансової інформації, яка часто оновлюється (котировки цінних паперів, курси валют); * надання клієнту аналітичних статей, графічної інформації, допомоги професіоналів тощо; * можливість участі клієнта у взаємних фондах. Про осіб, які використовують Internet для купівлі-продажу фінансових активів, говорять, що вони займаються Internet-тре й-дінгом (E-trading, I-trading). lnternet-трейдінг (E-trading, I-trading) — діяльність з управління інвестиціями через Internet. lnternet-трейдінг — один із найефективніших способів залучення на фондовий ринок інвесторів, що мають невеликі кошти, оскільки тарифи на послуги он-лайн-брокерів нижчі плати за участь у традиційних системах віддаленого торговельного доступу, де використовується спеціальне устаткування і канали зв'язку. Можна виділити два типи Internet-трейдінгу: 1) передбачаючий роботу з цінними паперами (акціями, облігаціями тощо) на різноманітних фінансових біржах; 2) передбачаючий он-лайн-торгівлю на міжнародному валютному ринку FOREX. Ринок FOREX користується популярністю у дрібних і середніх інвесторів з цілого ряду причин. На відміну від ринку цінних паперів тут не потрібні великий початковий капітал і визначений термін для одержання прибутку. Механізм маржинальної торгівлі (коли інвестору надається «кредитне плече» 1:2-1: 100) дозволяє інвестору мати початковий капітал 2—5 % від суми операцій, які ним проводяться. Для того щоб займатися Internet-трейдінгом, інвестор повинен укласти угоду з компанією — Internet-брокером і відкрити в ній інвестиційний рахунок. Internet-брокер — це фінансова організація, що має всі необхідні ліцензії на подібну діяльність. Брокер є номінальним утримувачем цінних паперів клієнта, відкриває йому доступ до своїх торгових терміналів, підключених до торгових систем, і виконує розпорядження клієнта по операціях з інвестиційним рахунком (щодо купівлі/продажу цінних паперів або валюти). 2.7.2. Способи надання брокерських послуг через InternetІснує два основні способи надання брокерських послуг через Internet. 1. Internet-брокер і дж із сайта компанії — клієнт купує/продає цінні папери, складає свій інвестиційний портфель тощо безпосередньо на сайті компанії-посередника, використовує при цьому звичайний Web-броузер. Управління інвестиційним портфелем ведеться через заповнення стандартних Web-форм, причому здійснювати управління активами інвестор може з будь-якого терміналу, підключеного до Internet. Цей спосіб простіший І дешевший як для клієнта, так і для компанії-посередника. Надання брокерських послуг через сайт компанії передбачає: • наявність у кожного інвестора свого логіну і пароля для входу в систему управління своїм портфелем; • існування інтерфейсу — Web-форми, за допомогою якої інвестор керує своїм портфелем, віддає замовлення по купівлі/продажу фінансових активів тощо; • існування розділу сайту, пов'язаного з новинами про фінанси і ринки; • надання котировок цінних паперів і курсів валют, які часто оновлюються (зазвичай 1 раз на хвилину); • надання простих графіків, аналітичних статей для інвестора; • пошук цінних паперів за критеріями (dept-to-equity, growth rate, PE); • інші платні та безплатні послуги. 2. Internet-брокерідж з використанням клієнтського програмного забезпечення — клієнт встановлює на своєму комп'ютері спеціальне програмне забезпечення і за допомогою нього одержує інформацію та здійснює транзакції на фінансових ринках. Цей спосіб Jnternet-брокеріджу найбільш ефективний для користувача, оскільки він може настроїти Інтерфейс під себе, будувати графіки, одержувати лише ту інформацію, яка йому потрібна. У першу чергу цей спосіб переважний для професійних інвесторів, оскільки їм завжди потрібна повна фінансова інформація та спеціальні інструменти для її аналізу. Для простих інвесторів буде достатнім управління своїм портфелем за допомогою сайту компанії. Серед на й популярніших іноземних компаній, що надають брокерські послуги за допомогою Web-сторінки, можна назвати: E-trade, Datek on-line, Charles Schwad, фінський банк Merita, американський Well's Fargo. Серед компаній, що використовують спеціальне програмне забезпечення — MB Trading. У Росії більше 80 компаній надають послуги Intemet-брокеріджу, їх перелік можна подивитися на (http://www.e-finance.ru). Серед тих, хто використовує програмне забезпечення, банки «Гута-банк» (система «Remote Trader») і «Killmey investment» (система «TradeDesk&TechAna-lyst»). Теоретично українські інвестори теж можуть користуватися послугами іноземних он-лайн брокерів, оскільки існують можливості переведення коштів за кордон на рахунок брокера. Серед українських компаній, що надають брокерські послуги зі свого сайту в Internet, можна назвати: «Атланта Капітал» — @Lme (http://atlanta.com.ua) і «Сократ» (www.sokrat.kiev.ua). Розглянемо детальніше основні моменти, пов'язані з роботою в системі @Line. Приватні інвестори без спеціального ПЗ, зайшовши на сайт компанії, можуть здійснювати операції купівлі/продажу цінних паперів, а також відстежувати курси акцій на шести найбільш популярних торгових майданчиках СНД: ПФТС (Україна), РТС, ММВБ, МФБ, СпВБ, СбФБ (Росія). Навчитися роботі з системою можна за допомогою гри @Line-Games (http://games.uts.net.ua/). Систему можуть використовувати і корпоративні клієнти — брокерські компанії. Для того щоб відкрити рахунок, необхідно зв'язатися з відділом по роботі з клієнтами (телефони подані на сайті), а також оформити наступні документи: 1) договір на комплексне обслуговування операцій із цінними паперами; 2) договір на інформаційне обслуговування; і 3) договір на інформаційне обслуговування. Мінімальний розмір інвестицій становить 10 000 дол. США. Для входу на клієнтський рахунок потрібно зайти на адресу http://broker.atlanta.com.ua, при цьому відкриється спеціальна форма, де необхідно ввести логін і пароль, видані брокером (або обрані при реєстрації). Загальний вид рахунку показано на рис. 2.14. Як видно з рис. 2.15, форма для роботи з клієнтським рахунком чітко розділена на п'ять інформаційних зон. Кожна зона відповідає за виконання визначеного набору функцій, а саме: І.Поле системної логіки відповідає за авторизацію користувача в системі. Дозволяє (у випадку тимчасового обриву зв'язку) поновити зв'язок зі своїм рахунком шляхом натискання на кнопку «Обновити», а також зняти авторизацію клієнта (кнопка «Вихід»). У цій зоні знаходиться також вхід на форум системи («Висловити думку»). 2. Зона навігації по системі дозволяє шляхом вибору потрібних полів переглядати в зонах 3, 5 потрібну інформацію. 3. Інформаційна зона відображає інформацію про клієнта або емітентів, що беруть участь у системі. 4. У зоні торгів відображаються поточні (діючі на даний момент часу) заявки на покупку і продаж цінних паперів. Котирування, виставлені клієнтом, позначені кольором. 5. У зоні операцій здійснюються: зміна настроювань клієнта, оформлення заявок на купівлю та на продаж ЦП, виводиться інформація про стан портфеля (рис. 2.16.), переглядається історія угод, історія заявок на купівлю/продаж ЦП, відправляються повідомлення брокеру та переглядається листування зі своїм брокером, Як приклад української системи Internet-брокер і джу, в якій використовується спеціальне клієнтське програмне забезпечення, можна назвати систему компанії Forex Service (www.forex-service.net). Клієнту надається програма MetaQuotes (рис. 2.17), призначена для проведення технічного аналізу в реальному режимі часу та здійснення угод при торгівлі на ринку Forex. її основними компонентами є технічний аналіз (трафіки), котирування, новини, торговельний термінал і інтегрований Web-броузер. Основні параметри, за якими можна порівнювати компанії, що надають послуги Internet-брокерідж, такі: • наявність Internet-брокерської системи; • розмір мінімального портфеля (для українських компаній — $1000—10000); • доступ до різноманітних фінансових бірж (ПФТС, РТС, ММВБ, сектора ДЦП ММВБ, сектора НДЦП ММВБ, МФБ, СпВБ, СбФБ, ЕФБ, FOREX та ін.); • швидкість роботи системи; • наявність плати за підключення (може бути разова, приблизно $ 20); • абонентська плата (частина компаній її не беруть, а в інших середня плата — близько $ 20 щомісяця); • плата за котировки; • наявність І вартість маржинального кредитування; • тарифи на брокерське обслуговування (зазвичай залежать від обороту, коливаються в межах 0,05—0,3 % від суми); • враження від переговорів. Слід зазначити, що в Україні на сьогоднішній день досить мало компаній надають брокерські послуги через Internet і жодна не дозволяє займатися Internet-трейдінгом повністю електронним способом. Так, у системах Internet-трейдінгу відсутні засоби, що дозволили б поповнити свій інвестиційний рахунок, наприклад, з кредитної картки або ж з електронного гаманця, знаходячись в он-лайн. Зближення Internet і фондового ринку в нашій країні здійснюється також через надання інформаційних послуг у режимі он-лайн. Такі сайти, як www.fmance.com.ua, www.pfts.kiev.ua, www.wall-street.com.ua, www.sellbuy.com.ua пропонують досить великі обсяги даних про котировки, про емітентів акцій, але не приймають замовлення до виконання.
2.8. INTERNET-СТРАХУВАННЯСтрахування — це процес встановлення і підтримки договірних відносин між Страхувальником (покупцем страхових послуг) і Страховиком (організацією, що надає такі послуги). Страховик розробляє і визначає програму страхування, пропонує її клієнту, і у випадку згоди останнього сторони укладають договір, у результаті якого клієнт здійснює одноразовий або регулярні платежі, а Страховик зобов'язується у разі настання страхового випадку виплатити Страхувальнику грошову компенсацію, визначену умовами даного договору. При здійсненні угоди формується документ, який називається страховим полісом. Поліс служить для Страхувальника і для страхової компанії юридичним документом, у якому зазначаються істотні моменти страхування: вказується об'єкт страхування (майно, людина, відповідальність); страховий випадок, від настання якого полягає договір, початок і кінець терміну страхування; страхова сума, страхова премія. Документ підписується обома сторонами і в обов'язковому порядку повинний зберігатися у Страхувальника. Internet-страхування — це комплекс взаємин страхової компанії і клієнта, що виникають у процесі продажу продукту страхування, його обслуговування і виплати страхового відшкодування при використанні технологій мережі Internet як найбільш зручних, швидких і дешевих засобів обміну інформацією. Слід підкреслити, що крім ринку «бізнес—споживач», Internet-страхування використовується і між юридичними особами (У2В). Як приклади можна навести послуги зі страхування турагентст-вами в інтерактивному режимі груп туристів, що виїжджають за кордон, а також «чисту схему» У2В — ринок перестрахування, тобто розділ ризиків між страховиками при страхуванні великих об'єктів, коли одна компанія вважає занадто ризикованою повну самостійну відповідальність. Для організації повністю електронного способу страхування система Internet-страхування повинна надавати наступні можливості: • розрахунок величини страхової премії і визначення умов її виплати для кожного виду страхування й залежно від конкретних параметрів; • заповнення форми заяви на страхування; • замовлення й оплату (у вигляді одноразової виплати або періодичних виплат) поліса страхування безпосередньо через Internet; • передачу поліса, завіреного електронно-цифровим підписом Страховика, клієнту безпосередньо по мережі Internet; • можливість інформаційного обміну між Страхувальником і Страховиком під час дії договору (для одержання клієнтом різних звітів від страхової компанії); • інформаційний обмін між сторонами в разі настання страхового випадку; • оплату страхової премії Страхувальнику за допомогою мережі Internet у разі настання страхового випадку. Крім цього, на сайті страхової компанії можуть бути представлені дані: - про компанію, її історію розвитку, про компанії-перестраху-вальники, великих клієнтів, персонал та ш.; « про загальний і фінансовий стан компанії (виписка з балансу, звіт про прибутки і збитки); # про послуги компанії; # про місце перебування головного офісу і відділень компанії; » про надання інших послуг і інформації: консалтинг, словник страхових термінів тощо. У страхуванні дуже важливими є довірчі відносини між продавцем і покупцем. 1 від того, наскільки повно і переконливо представлені на сайті страхової компанії ці дані, залежить загальне відношення клієнта до компанії і в остаточному підсумку його рішення про купівлю страхової послуги саме в даного Страховика. Порівняно з іншими системами електронної комерції системи Internet-страхування розвиваються повільніше. Так, за даними консультаційної компанії PriceWater-houseCoopers (www.pwc.com) і журналу The Economist, Internet-оборот світового страхового ринку досягає 250 млн дол., що складає 2—2,5 % від загального обсягу Internet-продажі в. Очікується, що до 2005 року доходи страховиків від Internet-продажів зростуть до 16 %. У США поряд з Web-сайтами окремих компаній (www.aig-direct.com, www.esurance.com, www.electricmsurance.com, www.eco-verage.com, www.aflac.com та Ін.), існують страхові портали. На сайтах порталів (www.insweb.com, insure.com, insurence.com, life-shoper.com та ін.) зібрана інформація від найбільших страхових компаній. Користувач може зіставити ціни різних страховиків на ті самі види послуг, довідатися, що включено у визначену страховку в тієї або іншої компанії. Російський страховий ринок поступово відкриває для себе можливості Internet для просування своїх послуг. Можливості Internet для організації інтерактивних продажів повною мірою використовують поки що тільки чотири страхові компанії: «Группа Ренес-санс—страхование» (www.renms.com), «РОСНО» (www.rosno.ru), «Ингосстрах» (http://agency.ingos.ru) і «АВИКОС» (www.avicos.ru). Розглянемо, як здійснюється купівля поліса через Internet у компанії «Группа Ренессанс—страхование». її основні етапи: 1. Вибір клієнтом виду страхування і заповнення Web-форми для визначення вартості цього страхування (рис. 2.18). Якщо клієнт згодний із сумою, то він переходить до наступного етапу. 2. Введення інформації, необхідної безпосередньо для купівлі поліса, — особиста інформація і зведення про страхову програму. 3. Вибір способу оплати: кредитною карткою через Internet (система CyberPlat або ASSIST); післяплатою через Ощадбанк (у даному випадку клієнт може роздрукувати рахунок, що містить суму платежу, і банківські реквізити компанії); готівкою в офісі компанії. Якщо оплата поліса здійснюється через Internet, то оформлення всіх документів і передача їх клієнту відбувається відразу ж, не чекаючи зарахування грошей на розрахунковий рахунок компанії. 4. Одержання поліса. В Росії через відсутність законодавства про ЕЦП не можлива передача поліса клієнту через Internet. Якщо клієнт проживає в Москві або Санкт-Петербурзі, доставка поліса відбувається кур'єрською службою компанії. В іншому випадку поліс буде доставлений клієнту поштою терміновим рекомендованим листом (у цьому випадку поліс підписаний тільки Страховиком). Можливий варіант, коли сам клієнт приїжджає до офісу компанії і забирає його. На Україні поки що віртуальні представництва страхових компаній переважно являють собою інформаційні майданчики, а не місце, де можна здійснити угоду від початку до кінця. Щоправда, деякі страхові компанії (АСК «Остра-Київ» — www.ostra-kiev.com.ua, «Українська екологічна страхова компанія» — www.ueic.com.ua, «Автомобільна Україна» — www.autoweb.com.ua) надають можливість замовлення страхових полісів через Internet (дехто навіть обіцяє за це 5 % знижки). Купівля поліса в загальному випадку складатиметься з таких етапів: 1) вибір потрібного страхового продукту на сайті компанії, автоматичний розрахунок суми страхового внеску; 2) заповнення І відправка в електронному вигляді заяви на страхування (заповнення даних, необхідних для оформлення страховки, про страхувальника та ін.). Після реєстрації заяви з клієнтом зв'язується менеджер компанії для уточнення умов замовлення; 3) оплата страхового поліса, яка здійснюється готівкою в офісі, готівкою кур'єру, готівкою через ощадкасу на розрахунковий рахунок компанії або ж безготівковим переказом на розрахунковий рахунок компанії. Українські страхові компанії поки що не надають можливості оплати страхових полісів через Internet; 4) одержання страхового поліса, що можливе в офісі компанії, через доставку кур'єром (м. Київ) або рекомендованим листом. В Укра'їні (як і в Росії) з причини відсутності законодавства про ЕЦП до травня 2001 року була не можлива передача поліса клієнту через Internet. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |