Методичні рекомендації з вивчення теми 8, Комунікативна компетентність, Психологія
« НазадМетодичні рекомендації з вивчення теми № 8Комунікативна компетентністьПИТАННЯ
Рекомендована літератураОсновна
Додаткова
ПИТАННЯ 1. Сутність та зміст поняття компетентності у спілкуванніВивчення теми слід почати зі з’ясування різних тлумачень складових комунікативної компетентності та процесу її формування. У тому, як людина спілкується, виражаються не тільки її комунікативні вміння, а й особистісні якості: спрямованість, моральність, духовність. Компетентність у спілкуванні проявляється у здатності гнучко обирати вид і тактику спілкування залежно від ситуації, станів, потреб та можливостей партнерів, швидко адаптуватися, приймати рішення із знанням справи, здобувати максимальну користь з обставин, що склалися. Студент повинен засвоїти, що компетентність формується завдяки вихованню і самовихованню необхідних особистісних якостей та переконань, оскільки вона потребує не тільки загальних знань, а й навичок та умінь, які здобуваються через досвід, навчання, вправляння, тренінг. Яскравим представником маніпулятивного підходу є Д. Карнегі [5], який сформулював головні принципи і правила спілкування, за дотримання яких можна завойовувати «друзів» та впливати на людей. У стислому вигляді вони формулюються так: П’ять головних принципів спілкування з людьми (за Д. Карнегі)
ПИТАННЯ 2. Ефективний зворотній зв’язокНаступна важлива характеристика людини, якій слід приділити достатню увагу, – вміння слухати. Студенти з власного досвіду знають, що ми завжди віддаємо перевагу тим людям, які хочуть та можуть нас вислухати; бути зрозумілим – велика цінність для людини. Іноді єдина послуга, яку ми можемо надати іншим, – це вислухати розповідь про те, що їх хвилює; слухаючи, ми тим самим допомагаємо іншим. Невміння слухати – головна причина неефективного спілкування, помилок, непорозуміння. Тому кожному студентові необхідно з’ясувати свою манеру слухати, тобто відповісти на запитання: чи дійсно я слухаю співрозмовника, а чи тільки чекаю своєї черги висловитися? Слухати – це не тільки мовчати, це активний пізнавальний процес, який вимагає довільної уваги, сприймання, мислення, запам’ятовування та відтворення, підключення уяви. За І. Атватером, існують декілька видів слухання, а саме:
Зверніть увагу, що для ефективного слухання необхідно, крім оволодіння прийомами слухання, також мати позитивні установки у спілкуванні до співрозмовника і до себе. Важливо також розрізняти мету спілкування, адже від цього залежить, який вид слухання обрати. ПИТАННЯ 3. Ефективний зворотній зв’язокНаступна дуже важлива й складна проблема, яку слід розглянути студентам, – вплив на поведінку інших через надання їм зворотного зв’язку. Більш близькі стосунки з людьми вимагають взаємного узгодження поведінки партнерів відповідно до потреб, поглядів, сподівань, почуттів кожного. Про те, чи все у нашій поведінці до вподоби іншим, ми дізнаємося завдяки інформації, яку отримаємо від них про себе. Ми також, у свою чергу, так чи інакше повідомляємо людям про те, що нам подобається або не подобається в них. Зворотний зв’язок у спілкуванні – це процес «віддзеркалювання» партнерами один для одного думок, оцінок, образів, почуттів, що виникають під час їхнього контакту, який має дві сторони: 1) подання інформації людям про те, як ми їх сприймаємо, оцінюємо, як реагуємо на їхню поведінку та 2) отримання аналогічної інформації про нас від інших. Спілкування з добре налагодженим зворотним зв’язком дозволяє створити гармонійні стосунки як в особистісному, так і в діловому житті. Відсутність зворотного зв’язку призводить до втрати контакту, робить неможливими співпрацю та досягнення взаєморозуміння, згоди. Головна складність застосування зворотного зв’язку полягає в тому, що більшість людей не хочуть приймати ті повідомлення, в яких є загроза їхній самооцінці, ту інформацію, яка може порушити їхній образ самого себе. Тому дуже часто під впливом захисних механізмів особистості негативні, оцінювальні, узагальнені повідомлення перекручуються, не сприймаються, люди з ними не погоджуються. Автор цих повідомлень починає сприйматися як ворог, стосунки з ним руйнуються. Для того щоб наша відвертість допомагала у налагодженні стосунків, а не ускладнювала їх, необхідно дотримуватись правил надання ефективного зворотного зв’язку:
Студентам важливо зрозуміти, що потрібно не тільки вміло надавати іншим зворотний зв’язок, а й самим навчитися правильно реагувати на повідомлення на нашу адресу, адекватно сприймати критику, зауваження, схвалення тощо. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|