Методичні поради до вивчення теми 7, Психологія спілкування, Психологія
« НазадМетодичні поради до вивчення теми № 7Психологія спілкуванняПлан
Питання 1. Поняття, види, структура та функції спілкуванняПід час вивчення цієї теми слід звернути увагу на основні її поняття і в першу чергу на те, що спілкування – це взаємодія, здійснювана за допомогою засобів мовного і немовного впливу, яка має на меті досягнення змін у мотиваційній, пізнавальній, емоційно-вольовій і поведінковій сферах людей, що беруть участь у спілкуванні. Потрібно ретельно з’ясувати функції спілкування та основні характеристики різних видів спілкування. Питання про стадії процесу спілкування вивчається самостійно. Студент має запам’ятати, що у спілкуванні виділяються такі основні взаємопов’язані сторони:
Питання 2. Спілкування як обмін інформацієюПри розгляді питання про спілкування як обмін інформацією слід пригадати, що комунікація (від лат. – з’єдную, спілкуюсь) у психології – це повідомлення, передача, обмін інформацією засобами мови або знакових систем у процесі спілкування. – Зверніть увагу на те, що навіть знаючи значення одних і тих же слів, люди іноді по-різному їх розуміють. Тому в людей, які спілкуються, має бути однакове розуміння не тільки значень, а й смислу слів. Значення – це об’єктивний, відносно постійний, нормативний зміст слова. Смисл – це той суб’єктивний зміст, якого набуває слово в конкретному контексті, ситуації. До основних засобів комунікації відносять вербальну комунікацію – мову, найбільш універсальний засіб людського спілкування. Не меншу роль у взаєморозумінні грає невербальна комунікація, яка включає таки знакові системи:
Під час передачі та прийому інформації відбуваються її суттєві втрати через різні бар’єри спілкування, до яких можна віднести:
Зверніть увагу, що через бар’єри під час монологічного спілкування зазвичай у слухачів залишається в пам’яті близько 20 % інформації. Бар’єри можуть виникати внаслідок відсутності єдиного розуміння ситуації та предмета спілкування, що зумовлено соціальними, політичними, релігійними, професійними або статевими відмінностями тощо. Питання 3. Характеристика процесу та механізмів пізнання людьми один одногоВивчення соціальної перцепції слід розпочати зі з’ясування змісту самого поняття «соціальна перцепція», що означає – сприймання та пізнання соціальних об’єктів, до яких належать особистості, групи, великі соціальні спільності. У зміст цього поняття включають сприймання не тільки фізичних властивостей соціального суб’єкта, а і його внутрішніх характеристик: намірів, думок, здібностей, емоцій, ставлення до того, хто сприймає. Важливим аспектом соціальної перцепції є дослідження факторів, від яких залежить перше враження. За О. О. Бодалевим, є три головні фактори першого враження, а саме:
Спочатку при сприйнятті незнайомої людини основна увага приділяється її зовнішності (експресія, очі, зачіска, виразні рухи тіла). При розгортанні процесу сприймання людини формуються уявлення про її риси характеру, здібності, інтереси, емоційний стан. Можна виділити чотири основні стратегії у сприйнятті іншої людини:
Особистісні характеристики людини, яку ми сприймаємо, відкриваються нам не безпосередньо, а встановлюються завдякиінтерпретації елементів її зовнішності, поведінки, діяльності. Іноді пізнання іншої людини спрощується й зводиться до віднесення її за зовнішніми формальними ознаками до певної категорії людей, соціальної групи, стосовно якої існує стереотипна думка. Найчастіше зустрічаються стереотипи щодо професійних, естетичних, статевих, вікових груп. На ґрунті стереотипів формуються ефекти міжособистісного сприймання, які відображають тенденцію до сприймання соціальних об’єктів як максимально однорідних і несуперечливих. Розглядаючи механізми взаєморозуміння, слід звернути увагу на те, що заважає взаєморозумінню, а саме на егоцентризм – зосередженість індивіда тільки на власних інтересах та переживаннях і, як наслідок, нездатність розуміти іншу людину як особистість, відмінну від нього. Точність і адекватність сприймання людини людиною є необхідною умовою ефективності спільної діяльності. Тому необхідно розвивати свої вміння об’єктивно, неупереджено пізнавати інших людей, спілкуватися з ними. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|