Тема 1.1 Об’єкт, предмет, методи та завдання курсу Регіональна економіка
« НазадМодуль І. Регіональна економікаТема 1.1 Об’єкт, предмет, методи та завдання курсу Регіональна економікаКлючові слова та терміни: продуктивні сили, розміщення, територіальна організація, територіальна соціально-економічна система, регіональна економіка, методологія, географічний детермінізм, енвайроменталізм, теорії розміщення продуктивних сил. Основними атрибутами будь-якої науки є об’єкт дослідження, предмет вивчення, наукові методи, мета та завдання. Під об’єктом науки розуміють фрагмент об’єктивно існуючої дійсності, на яку направлена пізнавальна діяльність людини. Як правило, один і той же об’єкт є спільним для кількох наук, що зумовлено складністю його будови, внутрішніх та зовнішніх зв’язків, множиною властивостей та функцій. Наприклад, суспільство як об’єкт дослідження вивчається багатьма науками (соціологією, історією, політекономією, економічною та соціальною географією, демографією та ін.), але кожна з них має своє «коло інтересів» у цьому об’єкті, які й визначають предмет її вивчення. Таким чином, під предметом науки слід розуміти певні властивості, функції, відношення та зв’язки об’єкта, які вивчаються нею на основі притаманної їй методології за допомогою загальнонаукових та спеціальних методів. Навчальний курс «Регіональна економіка» вивчає сучасний стан розвитку та розміщення продуктивних сил країни, а також регіональні особливості соціально-економічних процесів із урахуванням природно-екологічних чинників. Продуктивні сили як об’єкт наукових досліджень вивчаються і іншими науками, наприклад, економічна теорія вивчає їх через призму виробничих стосунків, а економічна історія – з точки зору розвитку їх у часі. Коло інтересів регіональної економіки зосереджується на вивченні територіальної організації продуктивних сил, дослідженні економічних законів та закономірностей, що зумовлюють форми їх просторового поєднання. Компоненти продуктивних сил тісно пов’язані між собою. Така взаємодія, в умовах конкретної, цілісної в природному, адміністративно-управлінському та соціально-економічному розумінні території приводить до утворення різних за масштабом та складністю територіальних соціально-економічних систем (ТСЕС), які і є загальним об’єктом дослідження регіональної економіки. ТСЕС – це складні, відкриті, динамічні системи, які мають вхід та вихід, здатність до саморегуляції та самовідновлення. Їх утворюють тісно взаємопов’язані природні та соціально-економічні компоненти (рис. 1.1). Рис. 1.1. Абстрагована модель територіальної соціально-економічної системи Предметом вивчення курсу «Регіональна економіка» є територіальна організація продуктивних сил України та її регіонів, сучасний стан господарського комплексу країни та особливості соціально-економічного розвитку регіонів, що зумовлені їх природно-екологічною, історичною та соціально-економічною специфікою. Розрізняють п’ять рівнів ТСЕС: елементарний, мікрорівень, мезорівень, макрорівень та глобальний (табл 1.1). Таблиця 1.1 Різновиди територіальних соціально-економічних систем
Сучасне розміщення продуктивних сил в Україні зумовлено природними, економічними, соціальними та національно-історичними особливостями окремих її регіонів. Існуюча в країні значна територіальна диференціація природних умов та ресурсів, розселення населення, виробничих потужностей та екологічних ситуацій, зумовлює актуальність дослідження проблем раціонального, економічно доцільного та екологічно обґрунтованого розміщення виробництва. Саме цими проблемами і опікується регіональна економіка як галузь наукових досліджень. Мета навчального курсу «Регіональна економіка» – вивчення теоретико-методологічних засад розвитку і розміщення продуктивних сил України та її регіонів, набуття студентами навиків глибокого аналізу сучасної територіальної організації виробництва, наукового обґрунтування оптимального розміщення господарських об’єктів, розробки перспективних стратегічних напрямів регіонального розвитку з урахуванням специфіки їх соціально-економічних, історичних та природно-екологічних чинників. Актуальність вивчення «Регіональної економіки» зумовлена тим, що проблеми регіонального розвитку перебувають у центрі соціально-економічної політики будь-якої держави, оскільки економічна могутність та безпека країни в умовах наростаючої глобалізації світової економіки визначаються, перш за все, природноресурсним, трудоресурсним та виробничим потенціалом її регіонів, а також їх конкурентоспроможністю як на внутрішньому, так і на світовому ринках товарів, послуг, капіталу та робочої сили. Подальше впровадження ринкових перетворень посилює процеси регіоналізації в країні, які є проявом самодостатності та економічної самостійності окремих територій. Саме на регіональному рівні створюються необхідні умови для структурних ринкових перетворень, зокрема: концентруються інвестиції; розвивається ринкова інфраструктура; активно використовується місцевий природно- та працересурсний потенціали для розвитку різноманітних форм господарювання та підприємницької діяльності. Разом з тим потенціал окремих регіонів може бути ефективно реалізованим лише в узгодженості та підпорядкованості із загальнодержавними інтересами. Тому майбутні фахівці в галузі економіки повинні володіти глибокими знаннями щодо закономірностей та факторів розміщення продуктивних сил, особливостей територіальної організації виробництва, перспектив регіонального розвитку з урахуванням національних інтересів держави та вимог її економічної безпеки. Практичне значення курсу «Регіональна економіка» полягає в тому, що він дає необхідну теоретико-методичну базу та практичні рекомендації для вирішення найважливіших господарських завдань, зокрема, таких як:
Методологічною основою курсу «Регіональна економіка» є матеріалістична діалектика та відповідні економічні закони і категорії. В загальному розумінні методологія науки – це сукупність методів, принципів та засобів дослідження, які застосовуються наукою в процесі вивчення її предмета для досягнення поставленої мети. Розрізняють три рівні наукових методів: загальнонаукові (універсальні), міждисциплінарні (спільні для кількох галузей знань),конкретно-наукові (спеціальні). Серед загальнонаукових методів «Регіональна економіка» застосовує методи системного аналізу, синтезу, порівняння, серед міждисциплінарних – історичний, математичний, статистичний, моделювання, а серед спеціальних найбільш поширеними є картографічний, балансовий, нормування, районування та оптимізації (табл. 1.2). Таблиця 1.2. Наукові методи дослідження дисципліни «Регіональна економіка»
*Для вибору оптимального варіанта розміщення підприємства часто застосовують найпростішу економіко-математичну модель транспортної задачі, в основі якої – визначення загальних витрат із урахуванням транспортних: Ві = Сі + КіЕn + Ті, де Ві – зведені витрати, Сі – собівартість продукції, Кі – капітальні витрати, Еn – коефіцієнт ефективності капіталовкладень (величина, обернена періоду окупності капіталовкладень, t), Ті – питомі витрати підприємства на перевезення сировини, палива, готової продукції. Кращим буде той варіант, у якого витрати найменші за умови рівності інших чинників – природних, соціальних, екологічних тощо. Курс «Регіональна економіка» належить до тих дисциплін, які забезпечують фундаментальну підготовку економістів, формують у них наукові знання щодо сучасних тенденцій та перспектив розвитку національної економіки та окремих регіонів країни. Теоретичним підґрунтям «Регіональної економіки» є загальна економічна теорія та економічна і соціальна географія. Визначаючи практичну спрямованість регіональної економіки, необхідно враховувати її тісний зв’язок із прикладними економічними дисциплінами, зокрема, галузевими економіками, стратегічним управлінням, економікою праці, маркетингом, фінансами, економікою природокористування, міжнародною економікою тощо (рис. 1.2). Регіональна економіка як дисципліна загальноекономічного циклу підготовки фахівців досліджує суспільні процеси, що відбуваються в межах конкретної території та є результатом унікального поєднання історичних, природно-екологічних, етнічних та соціально-економічних умов розвитку суспільства. На розвиток сучасної науки про розміщення продуктивних сил та регіональний розвиток вплинули такі наукові напрями якгеографічний детермінізм (Монтеск’є, Реклю), евайронменталізм (Сміт, Хентингтон) та класичні теорії розміщення, започатковані німецькими вченими І. Тюненом, А. Вебером, В. Лаунхардтом, В. Крісталлером, А. Льошем наприкінці ХІХ ст. та на початку ХХ ст. А. Вебер є засновником «теорії штандорта», загальний зміст якої полягає у виборі оптимального місця розміщення підприємства. Фактично вперше було доведено, що найбільший прибуток індивідуальному власнику може принести саме оптимальнерозміщення підприємства. У праці «Про розміщення промисловості: чиста теорія штандорта» А. Вебер запропонував основний критерій оптимально- Рис. 1.2. Зв’язок регіональної економіки з іншими науками Подібні проблеми вивчав І. Тюнен, який одним із перших обґрунтував наявність об’єктивних закономірностей розміщеннятоварного виробництва. Зокрема, у праці «Ізольована держава в її ставленні до сільського господарства і національної економіки» І. Тюнен встановив, що одним із основних чинників, які впливають на величину затрат та прибуток сільськогосподарських підприємств є віддаленість від ринків збуту продукції, і запропонував модель територіальної сільськогосподарської спеціалізації залежно від відстані до міста, яке одночасно є і ринком збуту сільськогосподарської продукції, і постачальником промислових товарів у сільську місцевість. Вчений виділив основні зони спеціалізації навколо міста, відомі як класичні кільці Тюнена (рис. 1.3):
Рис. 1.3. Зони спеціалізації виробництва навколо міста (за І. Тюненом) Транспортні витрати вважав вирішальним чинником розміщення виробництва і В. Лаунхардт. Для визначення оптимального пункту розміщення підприємства вчений запропонував так званий метод вагового трикутника, в основу якого покладено співвідношення відстаней до джерел сировини та ринків збуту готової продукції. Широко відомою є теорія «центральних місць», сформульована німецьким географом В. Крісталлером. Зміст її полягає у виділенні ядер («центральних місць») економічного розвитку, які забезпечують продукцією всі поселення, що тяжіють до них. За В. Крісталером заселені території впливу центральних місць поступово набувають форми правильних шестикутників, які, поєднуючись, утворюють так звану крісталлерівську решітку – зону обслуговування населення, достатньо повну за охопленням (покриттям) та максимально ефективну з точки зору мінімізації витрат на збут готової продукції (рис. 1.4). Теорія центральних місць В. Крісталлера є теоретичним підґрунтям для оптимізації систем розселення населення та удосконалення схем регіонального управління. Рис. 1.4. Зони обслуговування населених Засновником теорії просторової економічної рівноваги є Август Льош. Досліджуючи функціонування фірм в умовах ринкового середовища, він визначив основні умови забезпечення економічної рівноваги:
Результати досліджень просторових закономірностей економічного розвитку, що здійснювалися зарубіжними економістами та географами після другої світової війни, знайшли своє відображення у наступних теоріях та моделях: Просторової дифузії нововведень (лат. diffysio – розтікання, поширення). Засновник цієї теорії – шведський географ Т. Хагерстранд. У праці «Дифузія інновацій як просторовий процес», вивчаючи процеси дифузії інновацій (нововведень) в сільському господарстві, вчений заклав уявлення про те, що процес економічного розвитку є наслідком просторового поширення нововведень (інноваційних технологій, нових матеріалів, оновлення асортименту товарів та послуг тощо). З цією теорією тісно пов’язані теорія регіонального життєвого циклу (визначає стадійність процесу виробництва – поява нового продукту, зростання його виробництва, насичення ринку, скорочення виробництва) та модель «центр-периферія» (пояснює, що однією із причин постійного домінування центру над периферією є саме постійні інноваційні процеси, які відбуваються саме в центрі і для розвитку яких центр має значно кращі передумови). Полюсів зростання. Засновником є французький вчений Ф. Перру. Сутність полягає у визначенні агломерованого полюсу розвитку – комплексу галузей (за змістом є аналогом поняття «територіально-виробничий комплекс»), які динамічно розвиваються та сприяють розвитку інших галузей і приводять до формування значних полюсів економічного розвитку. Ця теорія отримала розвиток у дослідженнях Ж. Будвіля, Х. Лаусена, П. Потьє. Регіональної політики. Класична теорія регіонального розвитку започаткована Дж. М. Кейнсом. Основний її зміст полягає в обґрунтуванні ролі держави в управлінні регіональним розвитком (нейтралізація негативних наслідків регіональних дисбалансів, зокрема, шляхом прямого державного інвестування економічного розвитку депресивних регіонів). У неокласичній теорії економічного розвитку М. Фрідмана державі відводиться роль не стільки в нівелюванні регіональних дисбалансів, скільки в стимулюванні економічної ефективності розвитку регіонів. Незбалансованого розвитку. Є прямою протилежністю класичній теорії регіонального розвитку. Основний постулат – відсутність державного регулювання сприяє самоорганізації ринкового механізму та об’єктивно збільшує регіональні відмінності (висока розвиненість одних регіонів і економічна слабкість інших). Дослідження в галузі регіональної економіки здійснювалися радянськими вченими економістами та географами М.М. Баранським, К.Г. Воблим, М.М. Некрасовим, С.Л. Рудницьким, Ю.Г. Саушкіним, А.Т. Хрущовим та ін. Вагомий внесок у розробку теоретичних положень та вирішення прикладних проблем регіонального розвитку також зробили українські вчені Б.М. Данилишин, С.І. Дорогунцов, Я.Б. Олійник, А.П. Голіков, М.М. Пістун, М.А. Хвесик, Л.Г. Чернюк, О.І. Шаблій та ін. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|