Алгоритм складання плану-конспекту заняття з Трудового навчання
« НазадАлгоритм складання плану-конспекту заняття З трудового навчанняТЕМА ЗАНЯТТЯ: _________________________________ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ (зміст записується відповідно до діючої програми трудового навчання для 5-9 класів): 1. Теоретичні відомості _______________________________ 2. Практична (лабораторно-практична) робота __________ МЕТА ЗАНЯТТЯ: 1. Навчальна ________________________ (варіанти конструювання навчальної мети: ― сформувати в учнів знання (загальнотехнічні, загальнотрудові, загальновиробничі, спеціальні); ― узагальнити наступні знання....; ― навчити учнів виконувати трудові дії, прийоми, операції тощо; ― забезпечити формування знань і вмінь (загальнотрудових, загально-виробничих, спеціальних)...; ― продовжити формування наступних вмінь....; ― закріпити наступні загальнотрудові, загальновиробничі і спеціальні знання, вміння і навички....; ― сприяти формуванню і розвитку відповідних знань, умінь і навичок (загальнотрудових, загальновиробничих, спеціальних)....; ― сприяти запам’ятовуванню основної термінології технологічних процесів; ― сприяти запам’ятовуванню цифрового матеріалу як орієнтиру для розуміння кількісних характеристик об’єктів і явищ, що вивчаються; ― сприяти усвідомленню основного термінологічного матеріалу; ― сприяти формуванню уявлень про ...; ― сприяти усвідомленню суттєвих ознак понять, технологічних процесів; ― створити умови для з’ясування причинно-наслідкових зв’язків:
― сприяти розумінню закономірностей ...:
2. Виховна ___________________________ (варіанти конструювання виховної мети: ― виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника; ― сприяти формуванню і розвитку моральних, трудових, естетичних, патріотичних, екологічних, економічних та інших якостей людини; ― сприяти вихованню правильного ставлення до загальнолюдських цінностей; ― сприяти формуванню та розвитку пізнавального інтересу і нахилів учнів до предмету). 3. Розвивальна _____________________________ (варіанти конструювання розвивальної мети: ― сприяти розвитку мови учнів (збагачення і ускладнення словникового запасу, посилення виразності та відтінків); ― сприяти оволодінню основними способами мисленнєвої діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми); ― сприяти розвитку сенсорної сфери учнів (розвиток окоміру, орієнтування у просторі, точності та тонкості розрізнення кольорів, форми); ― сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, співрозмірність рухів, точність і координацію рухів рук); ― сприяти розвитку в учнів творчих, технічних, загальних і спеціальних здібностей; ― сприяти розвитку в учнів відповідних видів і типів сприймання, пам’яті, мислення, уваги, уяви; ― сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів). 4. Профорієнтаційна ________________________________ (варіанти конструювання профорієнтаційної мети: ― ознайомити учнів з метою, предметом, знаряддями, змістом, характером, умовами праці фахівців певної професії (спеціальності)....; ― сприяти формуванню і розвитку стійких професійних намірів (інтересів, нахилів, мотивів, ідеалів, ціннісних орієнтацій)....; ― сприяти формуванню і розвитку вмінь збирати та аналізувати інформацію про професії, будувати індивідуальну освітню траєкторію, оцінювати власні можливості професійної освіти та працевлаштування; ― розширяти світогляд учнів у плані формування професійного самовизначення.... ; ― узагальнити в учнів знання про сфери трудової діяльності, професії, кар’єру; ― сприяти формуванню знань та вмінь об’єктивно здійснювати самоаналіз рівня розвитку своїх професійно важливих якостей та співвідносити їх з вимогами різних професій і сфер трудової діяльності до людини; ― розвивати уявлення про народне господарство і потребу в трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації; ― виховувати повагу до людини праці).
ОБ’ЄКТИ ПРАЦІ: _____________________________________ ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ (їх назва, умовні позначення): – підручник, навчальний посібник (автор(и), назва, місто видання, видавництво, рік, розділ, підрозділ, сторінки) _______________ – робочий зошит; – додаткова література (словники, довідники, журнали): ________ – натуральні об’єкти (машини, верстати, пристрої, інструменти, матеріали, вироби тощо, їх назва, тип, марка, позначення): _______________ – макети, моделі, муляжі (М): _____________________ – кіно-, відео- діафільми (КФ, ДФ, ВФ): _____________ – мультимедійні засоби (МЗ): _____________________ – плакати (П): _____________________________ – таблиці (Т): __________________________ – навчально-технологічна документація (НТД):
– зразки об’єктів праці: __________________ – зразки повузлової обробки виробів: ______ – матеріали для контролю знань учнів:
ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ (їх назва, тип, сортамент, марка, кількість, групового чи індивідуального користування):
ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ: ____________________ МЕТОДИ НАВЧАННЯ (як вчителя так і учнів): ______________ ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: ___ СЛОВНИКОВА РОБОТА: ______________________ Тип ЗАНЯТТЯ: __________________________ Кількість учнів у класі: ______________________ ПЛАН ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент. __________________хв. II. Повторення раніше вивченого матеріалу. ____________хв. III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів. ______хв. IV. Вивчення нового навчального матеріалу. ______________хв. V. Закріплення нового навчального матеріалу. ____________хв. VI. Практична (лабораторно-практична) робота. VI.1.Вступний інструктаж. __________________хв. VI.2.Самостійна практична робота учнів та інструктаж вчителя. _____хв. VI.3.Заключний інструктаж. ______________________хв. VII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими. VIII. Підведення вчителем підсумків заняття. ____________хв. ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ________ (затрати часу в хвилинах): 1) введення учнів в майстерню (яким чином, до дзвоника чи після, у спецодязі чи ні і т.п.); привітання; 2) перевірка присутності учнів (за журналом, рапорт чергового, старости, письмово чи усно); заповнення вчителем класного журналу; 3) перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит, підручник, креслярське приладдя, форматні аркуші, наявність спецодягу та інше); 4) призначення чергових (вчителем, за графіком, старостою); 5) організація робочих місць (що повинно бути на столі чи верстаку); 6) ознайомлення учнів з планом заняття. ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ____ (затрати часу в хвилинах): 1) аналіз домашнього завдання чи самостійної роботи, виконаної на попередньому занятті (зміст і методика проведення); 2) контрольні питання, завдання, задачі (їх зміст, картки і т.п.); 3) форми, методи і прийоми перевірки знань і вмінь (фронтальна, групова чи індивідуальна перевірка; письмова, усна, тестова, програмована чи змішана і т.п.); 4) прізвища учнів, призначених для опитування; 5) критерії оцінки знань і вмінь учнів з попередньої теми. ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів _______ (затрати часу в хвилинах): 1) коротке мотиваційне обґрунтування теми і завдань заняття (зміст, методи, засоби). ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ _______ (затрати часу в хвилинах): 1) повідомлення (усно чи письмово) нової теми, плану та їх запис, конкретизація завдань заняття; 2) техніко-технологічні відомості у вигляді стислого конспекту з розкриттям їх суті, виділенням головного, того, що буде даватись під запис і обов’язковою вказівкою методів і прийомів навчання, виховання, розвитку і профорієнтації учнів (повинно бути вказано на досягнення всіх цілей заняття з використанням різноманітних методів і прийомів, особливо інноваційних освітніх технологій: інтерактивних, інформаційно-комунікаційних, проблемних тощо). V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ______ (затрати часу в хвилинах): 1) питання, завдання і задачі (їх зміст); 2) методи і прийоми закріплення нових знань і вмінь. VІ. ПРАКТИЧНА (ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА) РОБОТА (назва): ________ VІ.1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ ____ (затрати часу в хвилинах): 1) повідомлення назви, мети і завдань практичної (лабораторно-практичної) роботи; 2) ознайомлення з технічними вимогами до об’єктів праці (зразків); 3) повідомлення вказівок про підготовку до роботи, організацію робочого місця, дотримання правил безпечної праці (вказати, на що особливо звернути увагу); 4) показ і пояснення прийомів та способів виконання нових операцій і трудових дій (в робочому темпі, розчленовано в повільному темпі з поясненням всіх дій і рухів, знову в робочому темпі); 5) пояснення і показ методів самоконтролю правильності виконання операцій, прийомів і якості роботи; 6) попередження про причини браку і можливі помилки в роботі; 7) перевірка правильності засвоєння практичних прийомів і способів виконання операцій 1-2 учнями: спочатку усно (ознайомлювальна вправа), а потім практично (пробні вправи); 8) показ зразків виробів, які будуть виготовляти учні; 9) ознайомлення з технічною (ескізи, креслення, схеми) і технологічною (інструкційні, інформаційні та технологічні карти) документацією на ці вироби; 10) повідомлення про норми часу і норми виробітку; 11) пояснення критеріїв оцінювання практичної (лабораторно-практичної) роботи; 12) видача завдань для практичної (лабораторно-практичної) роботи і розподіл учнів за робочими місцями та бригадами (ланками, парами). VІ.2. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ІНСТРУКТАЖ ВЧИТЕЛЯ ____ (затрати часу в хвилинах): А. Самостійна робота учнів: 1) зміст та час роботи учнів над кожним завданням (вправи, розробка проекту чи виготовлення виробу, за якою навчально-технологічною документацією і т.п.); 2) форми організації праці учнів (індивідуальна, групова (бригади, ланки, пари), фронтальна). Б. Інструктаж вчителя: 1) форма проведення (індивідуальна, групова); 2) зміст цільових обходів робочих місць учнів: 1-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи; 2-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості виробів; інструктування учнів з використання окремих операцій і завдання в цілому; 3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю; концентрація уваги учнів на найефективніших прийомах виконання операцій; надання допомоги слабо підготовленим до виконання завдання учням; 4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов; контроль за бережливим ставленням учнів до засобів праці і навчання; перевірка раціонального використання навчального часу учнями; Постійна перевірка виконання учнями правил безпечної праці та виробничої санітарії; 3) прийняття і попередня оцінка робіт (проектів, звітів) учнів. VІ.3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ ______ (затрати часу в хвилинах): 1) підведення підсумків практичної (лабораторно-практичної) роботи; 2) відзначення кращих робіт та їх демонстрація; 3) аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів; з’ясування причин, які призвели до помилок; 4) повторне пояснення вчителем способів усунення помилок. VІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ УЧНІМИ І ПРИМІЩЕННЯ МАЙСТЕРНІ ЧЕРГОВИМИ. VІІІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: ____ (затрати часу в хвилинах): 1) повідомлення вчителя про досягнення цілей заняття; 2) об’єктивна оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на занятті; виставлення оцінок у класний журнал та у щоденники учнів; 3) повідомлення теми наступного заняття; 4) завдання учням для підготовки до наступного заняття. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|