« Назад
Додаток А
Таблиця А.1
Класифікація показників розвитку міжнародної торгівлі [3][1]
Група показників
|
Складові групи
|
1. Обсягові |
Експорт (реекспорт), імпорт (реімпорт), зовнішньоторговельний обіг, генеральна торгівля, спеціальна торгівля (експорт та імпорт), фізичний обсяг зовнішньої торгівлі.
|
2. Результуючі |
Сальдо (торговельного балансу, балансу послуг, балансу поточних операцій), індекси стану балансу, індекс «умови торгівлі», індекс концентрації експорту, коефіцієнт імпортної залежності країни, індекс чистої торгівлі.
|
3. Структурні |
Товарна структура (експорту, імпорту), індекс диверсифікації експорту, регіональні структури експорту та імпорту, індекс географічної концентрації (експорту, імпорту).
|
4. Інтенсивності |
Обсяг експорту та імпорту, або зовнішньоторговельного обігу, на душу населення, квоти (експортна, імпортна, зовнішньоторговельна), інтенсивність і рівень внутрішньогалузевого обміну.
|
5. Ефективності |
Макроекономічні (ефективність зовнішньоторговельного обігу, ефективність експорту, ефективність імпорту), зовнішньоторговельні операції (ефект експорту, ефективність експорту, рентабельність експорту, ефект імпорту, ефективність імпорту).
|
6. Динаміки |
Будь-який з розглянутих вище показників, зміни якого (темпи зростання, темпи приросту) досліджуються за певний період (20, 10, 5 років, рік по місяцях тощо).
|
7. Зіставлення |
Будь-який з розглянутих вище показників, порівнянний з аналогічним показником іншої країни (регіону або світу в цілому).
|
Таблиця 1.1
Еволюція теорій міжнародної торгівлі й конкурентоспроможності країни [2-5][2]
Теорії
|
Основні положення й конкурентні переваги
|
Теорія раннього меркантилізму (У. Стаффорд, Г. Скаруффі; кінець XV ст.)
|
Грунтувався на доктрині «грошового балансу» - нагромадженні грошей внаслідок вивезення товарів при забороні вивезення грошей. Державі слід продавати на зовнішньому ринку якомога більше будь-яких товарів, а купувати - якомога менше. При цьому в країні повинно накопичуватися золото, яке за тих часів ототожнювалось із багатством нації.
|
Теорія пізнього меркантилізму (Т. Мен, А. Серра, А. Мокрет’єн; 2га половина XVI ст. - середина XVIII ст.)
|
Основним змістом цього напряму є доктрина «активного торговельного балансу», який можна було забезпечити шляхом активізації зовнішньої торгівлі при перевищенні доходів від експорту порівняно із витратами на імпорт, а також у результаті розвитку посередницької торгівлі. З цією метою держава повинна була обмежувати ввезення іноземних товарів шляхом підвищення ставок мита, а також сформулювати правила вивезення вітчизняних товарів, використовуючи переважно фінансові методи заохочення експорту.
Конкурентна перевага – протекціоністська політика держави.
|
Теорія абсолютних переваг (А. Сміт; «Дослідження про природу та причини багатства народів» (1776 р.))
|
Згідно з цією теорією країни, що володіють природними перевагами та придбаними перевагами у виробництві товарів, можуть виготовляти їх ефективніше, ніж інші. Країні доцільно спеціалізуватися на виробництві таких товарів, з яких вона має найменші, порівняно з іншими країнами, витрати на виробництво.
Конкурентна перевага – абсолютні рівні витрат виробництва.
|
Теорія відносних переваг
(Д. Рікардо; «Основи політичної економії та оподаткування» (1817 р.))
|
Рікардо доводить можливість виграшу для країни із загальним, менш ефективним виробництвом за рахунок імпорту товарів, національні витрати на випуск яких вищі порівняно з тими товарами, вивезення котрих компенсує сплату такого імпорту. Як і в теорії абсолютних переваг, в основі теорії порівняльних переваг лежала трудова теорія вартості, а необхідною умовою товарообміну виступала вільна торгівля.
Конкурентні переваги – відносні рівні витрат виробництва.
|
Теорія співвідношення факторів (Е. Хекшер, Б. Олін; 20-30ті рр. ХХ ст.)
|
Вважається, що країна має надлишок (або дефіцит) чинника, якщо співвідношення між його якістю і рештою чинників у неї є вищі (або нижчим), ніж у решти країнах світу. Теорія Хекшера-Оліна стверджує, що кожна країна прагнутиме до спеціалізації і експорту тієї продукції, при виготовленні якої інтенсивно використовуються надлишкові, а відтак дешевші чинники виробництва, а отже, і до імпорту тих продуктів, чинники виробництва яких, через відносну рідкісність їх, у цій країні дорогі.
Відмінність у факторах виробництва і їх ефективне застосування є конкурентною перевагою.
|
Закінчення табл. 1.1
Теорії неотехнологічного
напряму (Й. Шумпетер, Р. Вернон, сер. ХХ ст.)
|
Характерною особливістю теорій є спроба пояснення реалій і перспектив міжнародної торгівлі динамічними порівняльними перевагами, що виникають або створюються, використовуються і з часом зникають. До теорій і моделей неотехнічного напряму належать: модель наукомісткої спеціалізації, теорія технологічного розриву, теорія життєвого циклу продукту на світовому ринку, модель економії на масштабах виробництва, концепція внутрішньогалузевої торгівлі.
Конкурентні переваги – інновації та підприємництво.
|
Теорія конкурентних переваг
(М. Портер, 1980 р.)
|
Згідно з класичною моделлю конкурентне середовище формується під впливом таких конкурентних сил, як: суперництво між конкуруючими продавцями однієї галузі; конкуренція з боку товарів, що виробляються фірмами інших галузей, і що є гідними замінниками (субститутами), а також конкурентоспроможні за ціною; загроза входу в галузь нових конкурентів; економічні можливості та торгівельні спроможності постачальників; економічні можливості та купівельні спроможності покупців.
Конкурентна перевага – продуктивність у використанні факторів на різних стадіях конкурентоспроможності.
|
Теорія глобального
випередження конкурентів (Г. Хамел, К. Прахалад; поч. 21 ст.)
|
Вважається, аби потрапити в майбутнє швидше ві конкурентів, компанія повинна першою дізнатись про величину споживчого попиту і потрібні характеристики продукту за допомогою низки досліджень ринку (експедиційний маркетинг). Перевага методу – скорочення часу і затрат на повторний випуск допрацьованого продукту.
Конкурентні переваги – ключові компетенції, інтелектуальне лідерство.
|
1. [1] Циганкова Т. М., Петрашко Л. П., Кальченко Т. В. Міжнародна торгівля: Навч. посібник. - К.: КНЕУ, 2001. - 488 с.
2. [2] Міжнародна економіка: Підручник / за ред.. В. М. Тарасевича. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 224 с.
3. Циганкова Т. М., Петрашко Л. П., Кальченко Т. В. Міжнародна торгівля: Навч. посібник. - К.: КНЕУ, 2001. - 488 с. 4. С.М. Клименко, О.С. Дуброва, Д.О. Барабась, Т.В. Омельяненко., А.В. Вакуленко Управління конкурентоспроможністю підприємства: Навчальний посібник. – К.: КНЕУ, 2006. – 527 с.
5. Антонюк Л.Л. Міжнародна конкурентоспроможність країн: теорія та механізм реалізації. – К.: КНЕУ, 2004. – 275 с.
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|