Методичні рекомендації до практики спеціальності Правознавство, КФЕК
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ КИЇВСЬКИЙ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ Кафедра інформаційних систем і технологій
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до практики спеціальності “Правознавство” блок «Комп’ютерні технології в юридичній діяльності»
Ірпінь – 2011 ВСТУП
Блок «Комп’ютерні технології в юридичній діяльності» програми практики розрахований на студентів, що засвоїли курс “Основи інформатики” та «Комп’ютерні технології в юридичній діяльності», а також курси із юридичних спеціальностей і мають ґрунтовні знання з користування персональними комп’ютерами, вміють створювати документи за допомогою текстового редактора, користуватись локальними і глобальною мережею Інтернет, ознайомлені з принципами роботи інформаційної системи «Ліга» . Мета – опанувати основні засади обробки інформації за допомогою комп’ютеризованих технологій, освоїти провідні програмні комплекси, призначені для технологічного опрацювання інформації, загальні та спеціалізовані прикладні програми для обробки юридичної інформації, засвоїти способи створення нових запитів щодо масивів накопиченої інформації в Єдиних та Державних реєстрах під час проходження практики. Завдання – опанувати системами прийомів і методів роботи з правовими інформаційними системами і набути практичних вмінь і навичок для реалізації прикладних завдань. Мета проведення лабораторних робіт – навчити кожного студента системі прийомів і методів роботи з апаратними та програмними засобами, щоб кожен з них отримав практичні вміння і навички роботи на сучасних персональних комп’ютерах. Виконуючи лабораторні роботи, студенти ознайомляться з найбільш поширеними системами обробки економічної інформації; навчаться використовувати різноманітні можливості програмного забезпечення. Проведення лабораторних робіт передбачається в спеціалізованих лабораторіях персональних комп’ютерів, які повинні бути з’єднані у локальну мережу та мати доступ до глобальної комп’ютерної мережі Internet. Проходження практики буде здійснюватися за декількома напрямами, а саме: 1. За допомогою текстового редактора MS Word студенти повинні:
3. Робота в мережі Internet :
ЗАВДАННЯ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ Тема: Tекстовий процесор MS Word. Способи введення та редагування тексту. Перевірка правопису. Введення та форматування тексту. Застосування стилів. Створення власного стилю. Завдання 1. При створенні документів для друку потрібно виконати такі підготовчі дії: 1. Задати параметри сторінки – розмір і поля. Для цього з меню Файл викликати команду Параметры страницы та встановити на вкладці Поля такі параметри: розміри полів, відступи для переплетення документів, орієнтацію сторінок документа, властивості сторінок, область дії встановлених параметрів. Для встановлення необхідних розмірів полів потрібно клацнути у віконці поля і ввести з клавіатури чи вибрати за допомогою кнопок цього поля необхідне число. Щоб вибрати потрібну орієнтацію сторінки, потрібно клацнути у відповідному полі-віконці. Властивості сторінок вибирають за допомогою кнопки цього поля зі списку.На вкладці Размер бумаги діалогового вікна Параметры страницы задають розмір паперу, вибираючи його зі списку, чи вводячи ширину і висоту з клавіатури, або за допомогою кнопок полів Ширина та Высота, якщо такий розмір відсутній у списку; задають спосіб подачі паперу у принтер, область дії заданих параметрів. На цій вкладці є кнопка Параметры печати, яка дозволяє задати зразу і параметри друку всього документа чи певних його сторінок. На вкладці Источник бумаги діалогового вікна Параметры страницы задають такі параметри документа: початок розділу і його розміщення; чи будуть створюватись колонтитули і, якщо будуть, чи однакові за змістом будуть колонтитули парних і непарних сторінок та першої сторінки; величину відступу до верхнього та нижнього колонтитула; спосіб вирівнювання тексту по вертикалі; область дії встановлених параметрів; за допомогою кнопки Нумерация строк можна задати спосіб нумерації сторінок; за допомогою кнопки Границы задати графічне оформлення сторінок розділу чи всього документа. 2. Для автоматичної перевірки правопису потрібно вибирати меню Сервис –>Язык–>Выбрать язык…, а потім у відповідному діалоговому вікні – потрібну мову, на якій буде вводитись текст, як наприклад у цьому вікні, та натискають кнопку для однократного застосування при перевірці абзацу) або встановити прапорець По умолчанию та ОК ( (для того, щоб будь-який документ перевірявся за замовчуванням для цією мовою). Потім в меню Сервіс клацнути на команді Правописание. Для більш докладної інформації клацніть на гіперпосиланні (перевірки правопису) в першому рядку цього абзацу, утримуючи клавішу Сtrl.
Завдання 2. Для вставки фрагментів з інших документів необхідно відкрити поряд із поточним і документ, з якого буде потрібно взяти текст, за допомогою меню Окно вибрати команду Новое, потім відкрити в новому вікні потрібний документ, впорядкувати вікна за допомогою меню Окно вибрати команду Упорядочить все і далі використовувати буфер обміну, або пряме перетягування лівою або правою кнопками Миші з уточненням дії: переміщення чи копіювання з вікна в вікно. Пряме перетягування фрагментів тексту можливе і в межах одного документу з метою його копіювання чи переміщення. При цьому слід пам’ятати, що при копіюванні перетягуванням лівою кнопкою Миші потрібно утримувати клавішу Ctrl, в іншому випадку фрагмент тексту буде переміщено у вказане місце. Виділення окремих фрагментів тексту Текст може виділятись із застосуванням клавіатури або Миші. За допомогою клавіатури: Shift + будь-яка клавіша управління курсором. Можливо поширення виділення клавішею F8 або індикатором ВДЛ у рядку стану: символ, слово, речення, абзац, весь документ. Виділення тексту за допомогою Миші: Слово – двічі клацнути на ньому. Рядок – клацнути зліва на полі від рядка. Речення - Ctrl + клацнути всередині речення. Абзац – двічі клацнути зліва від абзаца. Увесь документ - потрійний натиск зліва від тексту або Ctrl + один натиск ліворуч від тексту. Виділити весь текст можна також комбінацією клавіш Ctrl+A або меню Правка/ Выделить все. Щоб виділити несуміжні фрагменти тексту, потрібно виділити перший фрагмент, потім утримувати клавішу Ctrl і по черзі виділяти необхідні фрагменти тексту. Виділений текст можна:
Щоб зняти виділення тексту, потрібно клацнути у будь-якій частині робочої області вікна документа. Виділення тексту за допомогою клавіатури Виділяти фрагменти тексту можна, якщо утримуватиклавішу Shift і використовувати клавіші групи стрілок. Якщо двічі клацнути на кнопці ВДЛ у рядку стану або натиснути функціональну клавішу F8, можна включити режим виділення, при цьому можна застосовувати для виділення тексту клавіші групи стрілок або Мишу. Щоб відмінити режим виділення, потрібно двічі клацнути на кнопці ВДЛ у рядку стану.
Завдання 3 Виконайте наступні завдання.
Завдання 4. Форматування документа Розрізняють пряме форматування і форматування з використанням стилів. Пряме форматування виконують за допомогою команд головного меню Формат або кнопок панелі інструментів Форматирование: Розрізняють такі основні рівні форматування:
Форматування символів – це зміна форми, вигляду і розміру шрифту. Найчастіше це виконують за допомогою таких кнопок панелі інструментів Форматироние:- дана кнопка дозволяє вибрати загальну форму або конструкцію шрифту.Розмір шрифту можна задати за допомогою кнопки Размер ,
Додаткові можливості форматування шрифтів задаються через меню Формат–>Шрифт, вкладки Шрифт і Интервал . Форматування абзаців. Абзац – це частина символів документа, за яким стоїть маркер абзацу ¶ і який створюється натисканням клавіші Enter. Форматування абзацу включає: - вирівнювання абзаців щодо поля по лівому краю, по центру, по правому краю, по ширині сторінки; - відступи від полів сторінки зліва і справа – повзунок на горизонтальній лінійці; - відступи тільки першого рядка абзаца (новий рядок і виступ) – верхній повзунок на горизонтальній лінійці; - зміну міжрядкового інтервалу (1; 1,5; 2; Минимум; Точно; Множитель); - зміну відстані між абзацами; - контроль положення абзацу на сторінці. Всі ці елементи форматування можна задати в діалоговому вікні Абзац (меню Формат –>Абзац): До елементів форматування абзацу належить Буквица. Це форматування зазвичай першого символу абзацу, яке використовують для надання тексту художнього вигляду. Щоб застосувати Буквицю в певному абзаці, потрібно виділити першу букву абзацу, далі відкрити меню Формат–>Буквица, після чого з’явиться діалогове вікно, в якому потрібно обрати стиль Буквиці, шрифт, розмір і відстань до наступного тексту абзацу. Щоб відмінити форматування Буквица, потрібно її виділити в абзаці, а потім відкрити меню Формат–>Буквица, після чого в діалоговому вікні клацнути у віконці Положение «нет». До елементів форматування абзацу належить також створення рамок та зафарбування абзацу. Для цього потрібно виділити абзац, потім відкрити меню Формат–>Границы и заливка, після чого з’явиться діалогове вікно, в якому на вкладці Граница потрібно обрати зі списків тип границі, тип лінії, її колір, товщину тощо. На вкладці Заливка обирають колір зафарбування виділеного абзацу, клацнувши у певному віконці палітри чи натискаючи кнопку Другие цвета, яка дозволяє створити відсутній у палітрі колір. Деякий різновид меж і зафарбування для виділеного абзацу, а також колір тексту у цьому абзаці можна створити за допомогою кнопок на панелі Форматирование . Щоб відмінити ці елементи форматування, потрібно виділити цей абзац і вибрати за допомогою кнопок панелі Форматирование нет заливки, нет границы, або у діалоговому вікні Границы и заливка вибрати такі ж параметри. Форматування сторінок До елементів форматування сторінок належать Колонтитули, Нумерація сторінок. Створення колонтитулів. Щоб додати нумерацію сторінок в документі, потрібно виконати меню Вставка –>Номера страниц, після чого з’явиться діалогове вікно, в якому потрібно задати положення, спосіб вирівнювання номера на сторінці, форматування символів та у разі необхідності встановити прапорець індикаторного перемикача Номер на первой странице, після чого натиснути ОК. Крім того сторінки можуть мати рамки і певний різновид оформлення, як і абзаци. Створюються шляхом використанням діалогового вікна Границы и заливка, яке відкривається з меню Формат –> Границы и заливка –> Страница. Форматування розділів. Щоб створити у тексті новий розділ, потрібно встановити текстовий курсор в місці кінця попереднього розділу, а потім виконати: меню Вставка –> Разрыв, після чого з’явиться діалогове вікно: У діалоговому вікні Разрыв встановити альтернативний перемикач в потрібне положення, залежно від конкретних умов і вимог до документу. При цьому будуть створені спеціальні символи для позначення початку нового розділу, які можна побачити, натиснувши кнопку Непечатаемые знаки на Стандартній панелі. Щоб відмінити створення нового розділу, потрібно встановити на цих символах текстовий курсор і натиснути клавішу delete. Форматування на використанні стилів Стилем називається набір параметрів форматування, який застосовується до тексту, таблиць і списків з метою швидкої зміни їх зовнішнього вигляду. Стилі дозволяють за одну дію застосувати деякий поіменований набір елементів форматування. Будь-який документ створюється на основі одного із стилів, що зберігається в шаблоні цього документа. За замовчуванням використовується шаблон Normal і стиль Обычный. Нижче наведений перелік типів стилів, які можна створити і застосувати в MS Word.
За допомогою командиСтили и форматирование, яка знаходиться в меню Формат–> Стили и форматирование, або кнопки панелі Форматирование можна створити, переглянути і застосувати стилі до виділених об’єктів: символів, абзацу, таблиці, списків. Поточне форматування, застосоване до даних об’єктів, також зберігається і може бути ще застосоване. Після обрання цієї команди з’являється область задач з назвою Стили и форматирование. Відкрийте область задач Стили и форматирование. У вікні Форматирование выделенного області задач Стили и форматирование стиля відображається стиль виділеного тексту або стиль тексту, в якому знаходиться текстовий курсор. Для зміни вигляду тексту потрібно його виділити і застосувати існуючий (вбудований) стиль, виділяючи його зі списку у вікні Выберите форматирование для применения області задач Стили и форматирование. Якщо потрібний стиль відсутній, то створіть його, а потім застосуйте. Для створення нового стилю виконайте такі дії:
Існує можливість перевизначення стилю, яка полягає у зміні властивостей вже існуючого Існує також можливість автоматичного оновлення стилів, коли Microsoft Word відстежує зміну форматування тексту, в якому міститься деякий стиль, а потім оновлює даний стиль і відповідним чином змінює формат всіх елементів тексту, оформлених цим стилем. Для вилучення стилю потрібно його виділити у списку стилів у вікні Выберите форматирование для применения області задач Стили и форматирование. Особливості форматування титульної сторінки реферату, курсової роботи тощо. У звичайному документі більшість сторінок містить матеріал, який повинен друкуватись, починаючи з самого верху сторінки і після заповнення сторінки переходити на наступну. При цьому не має значення, де саме на сторінці будуть розташовані окремі фрагменти тексту. Але в окремих випадках, і в першу чергу на титульних сторінках документів, потрібно розташувати окремі фрагменти тексту рівномірно по вертикалі сторінки. Наприклад, на титульній сторінці реферату, курсової чи дипломної роботи, потрібно розташувати такі елементи: Міністерство освіти України Назва навчального закладу Назва предмету Тема роботи та її вид (реферат, курсова робота, дипломний проект практика, інше) Автор роботи Науковий керівник чи прізвище викладача Місто – рік Для того, щоб ці фрагменти були розташовані рівномірно на сторінці, тобто на однаковій відстані як зверху, так і знизу сторінки, застосовують спеціальну можливість форматування, яка полягає у заданні вертикального вирівнювання по центру та однакових полів, у на вкладках діалогового вікна Параметры страницы.
Тема: “Текстовий процесор MS Word. Технологія створення списків, виносок, приміток, закладок, гіперпосилань, колонтитулів.” Завдання 1.
Для створення списку з існуючого тексту потрібно виділити відповідні абзаци і натиснути кнопку панелі інструментів Форматирование: Маркери для маркованого списку або Нумерація для нумерованого. Повторне натиснення на кнопку скасує операцію створення списку.Якщо необхідно вводити текст у режимі списку, то такі кнопки натискають перед початком введення і створюють абзаци. Тепер кожний абзац буде відповідним образом відзначатися – або маркером, або нумеруватися. Для відключення цього режиму потрібно на панелі інстументів ще раз натиснути дану кнопку. Параметри списків можна настроювати, використовуючи для цього команду меню Формат –> Список і, переключившись на потрібну вкладку, діалогового вікна Список, вибрати вбудований стиль списку чи самому створити новий стиль списку, обравши для заміни певний стиль списку, після чого натиснути кнопку Изменить і в діалоговому вікні Изменение … списка задати необхідні параметри.
Завдання 2. Робота з виносками. Створення виносок. Виноски – це символи, що використовуються у тексті у вигляді верхніх індексів, які пов’язані з певним зазвичай роз’яснювальним текстом, який відображається у тексті при наведенні покажчика Миші. Розміщується текст виноски зазвичай внизу сторінки, на якій знаходиться виноска, в кінці розділу, в якому міститься виноска, чи в кінці всього документу. Виноски бувають Обычные та Концевые сноски. Щоб додати виноску, потрібно встановити текстовий курсор в необхідному місці тексту, а потім виконати: меню Вставка –> Ссылка –> Сноска... Після цього відкриється діалогове вікно Сноски, в якому потрібно вибрати тип виноски та задати форматування для символів виноски, а також спосіб задання виноски та область її дії. Щоб вилучити виноску, потрібно виділити її символи у тексті і натиснути клавішу delete.
Завдання 3. Робота з примітками. Створення приміток у документі. Примітка – це різновид виноски, яка відображається на полях документа і спеціальним способом форматується. Примітка може бути текстова чи звукова. Щоб додати примітку, потрібно встановити текстовий курсор в місці її вставки у тексті, а потім виконати: меню Вставка –> Примечание. Після цього потрібно створити зміст примітки – ввести текст або (та) додати звукову примітку у вікні звукозапису, натиснувши кнопку Создать примечание на панелі Рецензирование і обираючи зі списку команду Звуковое примечание, яка з’являється автоматично при вставці примітки: Щоб прослухати звукову примітку, потрібно відкрити звуковий об’єкт в ній. Щоб змінити зміст примітки, потрібно встановити текстовий курсор в ній і змінити текст. Щоб змінити зміст звукової примітки, потрібно відкрити контекстне меню звукового об’єкта і послідовно вибрати команди Объект звукозапись –> Изменить –> в вікні звукозапису змінити зміст. Щоб вилучити примітку потрібно відкрити її контекстне меню і клацнути на команді Удалить примечание. При вилученні всіх приміток можна скористатись відповідною командою зі списку біля кнопки Отклонить примечание и изменения на панелі Рецензирование.
Тема: “ Текстовий процесор MS Word. Використання засобу „слияние” для автоматизації створення документів. Друк документів”. Завдання 1. Використовуючи засіб MS Word „СЛИЯНИЕ” підготувати для розсилки двадцятьом адресатам лист. Приклад змісту тексту листа:
Завдання 2. Створити шаблон документу ДОВІРЕНІСТЬ. Приклад змісту тексту шаблону:
Тема: «Інформаційні ресурси Державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України» Завдання 1. 1. Завантажити сайт «Інформаційні ресурси Державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України» www.informjust.ua 2. Які зміни передбачені Законом України “Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” та інших законодавчих актів України” від 11.03.2010 № 1878-VІ? 3. Перейти на гіперпосилання «РЕЄСТРИ». 4. Ознайомитись з умовами Договіру про інформаційно-технічні послуги. 5. Переглянути умови функціонування всіх реєстрів. 6. Перейти на головну сторінку www.informjust.ua 7. За допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів перевірити довіреність ВМК 210313. 8. За допомогою Єдиного реєстру громадських формувань перевірити реєстрацію будь якого громадського формування або політичної партії. 9. За допомогою Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності перевірити реєстрацію будь якого засобу масової інформації.
Тема. Правові інформаційні системи Завдання 1. Використовуючи офіційні сайти Верховної Ради України і Міністерства юстиції України підготувати реферативне повідомлення на тему «Як набути статус державного і приватного нотаріуса?» РЕСУРСИ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
Тема: Робота з інформаційно-пошуковою системою (ІПС) Ліга Завдання 1. Встановити інтерфейс робочого столу ІПС Ліга: юрист.
- пошук документів за критерієм: «Постанова Верховної Ради» за поточний рік; - пошук документів за критерієм: “Видавник” – Державна податкова адміністрація, “Статус документа” – чинний; - пошук документів за критерієм: “Слова з назви” – банки, “Дата прийняття” – довільна.
Тема: Застосування ТП Excel для обробки правової інформації Завдання 1. В ТП Excel створити базу даних соціально-правових характеристик засуджених. Таблиця 1
Таблиця 2
Завдання 2. В ТП Excel скласти: - таблицю послуг різних нотаріальних контор. Розрахувати прибуток. Побудувати кругову діаграму прибутку нотаріальних контор в долях від загальної.
- розрахувати відсоткове співвідношення розглянутих справ та позовів. Побудувати гістограму.
- розрахувати загальну кількість наданих послуг від юридичних та фізичних осіб на протязі 1-ї декади місяця. Побудувати гістограму.
- розрахувати прибуток, який отримує контора окремо по кожній послузі. Побудувати кругову діаграму за видами послуг.
6. Скласти таблицю прибутків приватних нотаріусів окремо по кожному району міста. Розрахувати суму находжень до бюджету, якщо податок складае 20% від прибутку. Побудувати гістограму для різних районів міста.
7. Скласти звіт про роботу суду. Пободувати кругову діаграму розглянутих справ кожного судді.
8. Побудувати таблицю, яка б показувала прибуток періодичних юридичних видань від друку реклами. Побудувати гістограму.
9. Побудувати таблицю облікових даних про продаж товарів у вересні 2010р. Побудувати гістограму реалізації товарів на протязі місяця.
10. Побудувати таблицю даних про продаж товарів на ринку різними фірмами. Розрахуйте, яку частину ринку займає кожна окрема фірма в % до загальної їх кількості. Побудувати кругову діаграмую.
Перелік питань до захисту
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |