Програма та методичні вказівки проходження виробничої практики з дисципліни Фінанси і кредит
« НазадДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИНАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИЗАТВЕРДЖУЮ Проректор з навчальноїта методичної роботи__________М.М. Касьяненко “ ____”______________2011р ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИФАХІВЦІВ ЗА ОКР БАКАЛАВРДЕННОЇ ТА ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯГАЛУЗІ ЗНАНЬ 0305 «ЕКОНОМІКА І ПІДПРИЄМНИЦТВО»ЗА НАПРЯМОМ ПІДГОТОВКИ 6.030508 “ ФІНАНСИ І КРЕДИТ ”Ірпінь – 2011
Програма виробничої практики складена відповідно до розпорядження ДПА України № 219 від 19.12.99. “Про виробничу практику студентів” та ОКХ , затвердженої в 2009 р. Автори: Л.Л. Тарангул, д.е.н., професор, М.Д. Бедринець , к.е.н., доцент. Рецензент: Я.В. Белінська, д.е.н., професор, зав. кафедрою міжнародної економіки і підприємництва. Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри фінансів протокол № ______ від “____” _________ 2011 р. В.о. зав. кафедри: Л.Л. Тарангул, д.е.н., професор. Програму практики розглянуто і схвалено на засіданні вченої ради факультету фінансів та банківської справи, протокол №__ від “___” ____________2011_ р. Голова вченої ради факультету ________ В.П. Унинець-Ходаківська, к.е.н., доцент Завідувач відділу практичного навчання ___________ О.В. Соколюк Завідувач навчально-методичного відділу ___________ О.О. Бойко
І. МЕТА І ЗАВДАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИВиробнича практика студентів є невіддільною складовою освітньо-професійної підготовки фахівців, основне завдання якої полягає в якісній практичній підготовці випускника за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодший спеціаліст. У період проходження практики студенти отримують базовий досвід професійної діяльності, формують практичні уміння та навички, професійні якості особистості фахівця. Від ступеня успішності на цьому етапі залежить професійне становлення майбутнього фахівця. Виробнича практика студентів проводиться відповідно до чинних державних і галузевих стандартів вищої освіти. Професійна практика є завершальним етапом навчання і проводиться з метою узагальнення та вдосконалення знань, практичних умінь і навичок на базі конкретного суб’єкта практики (базами практики виступають державні податкові інспекції, фінансові органи, державні фінансові інспекції, інші установи фінансової системи, підприємства різних форм власності, банківські установи), набуття професійного досвіду та готовності майбутнього фахівця до самостійної професійної діяльності. Програма практики є основним документом для студентів і керівників практики від навчального закладу та бази практики, де висвітлюються основні питання організації, проведення і підбиття підсумків усіх видів практики студентів з напряму “Фінанси і кредит”. Тривалість виробничої практики — 4 тижні (6 кредитів). Мета проходження виробничої практики — сформувати навички практичної роботи, необхідних для самостійного здійснення фінансової діяльності, прийняття професійно виважених рішень. Завдання виробничої практики: • вивчення особливостей професійної діяльності фінансистів в організаціях різного типу(державних податкових інспекціях, фінансових органах, державних фінансових інспекціях, інші установи фінансової системи, підприємства різних форм власності, банківських установах тощо); • закріплення практичних навичок, необхідних для самостійного здійснення фінансової діяльності, формування та вдосконалення навичок ведення фінансової документації; • застосування на практиці знань, здобутих під час теоретичного навчання; • системна підготовка до державних іспитів; • розвинення творчих здібностей, уміння самостійно приймати рішення; • навчання плануванню та організації робочого часу, здатності працювати в колективі. Після завершення виробничої практики студенти повинні: знати • нормативно-правові документи, які регламентують діяльність бази практики; • порядок і зміст виконання основних видів діяльності (інвестиційної, операційної, фінансової) бази практики; • форми, зміст і методи діяльності наставника студента-практиканта; вміти • підбирати, систематизувати, опрацьовувати і використовувати необхідну правову та управлінську інформацію, вільно користуватися аналітичною базою фінансової сфери ; • приймати реальні та квазіреальні управлінські рішення; • складати проекти документів, здійснювати їх аналіз, облік і зберігання; • практично погоджувати та візувати розроблені документи; • здійснювати прийом та консультування персоналу і населення; • працювати зі скаргами та пропозиціями громадян; • формулювати виважені пропозиції (або їх проекти) щодо вдосконалення фінансової діяльності суб’єкта практики. Програма виробничої практики включає реалізацію таких загальних позицій: • вивчення структури відомства; • вивчення функціональних обов’язків посадової особи — керівни- ка практики, ознайомлення з робочим місцем; • вивчення режиму роботи установи; • ознайомлення за згодою посадової особи з документами і матеріалами, які регламентують фінансову діяльність конкретної установи; • вивчення нормативних та інструктивних документів, які стосуються діяльності установи та конкретної посадової особи; • виконання окремих посадових функцій наставника практики та його професійних доручень; • самостійна розробка практикантом ділових паперів; • виконання індивідуальних проблемних завдань керівника практики; • розробка пропозицій щодо вдосконалення роботи підрозділу, фінансового обслуговування відповідної служби тощо; • ведення щоденника проходження практики; • підготовка звіту про проходження практики;
2. ПОРЯДОК ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИСтудент до відбуття на практику повинен пройти інструктаж і отримати: Ø програму проходження практики; По прибутті на базу практики студент зобов'язаний подати у відділ кадрів направлення на практику. Конкретне місце проходження практики визначає керівник установи. Він також визначає загального керівника практики, який у свою чергу, визначає керівників практики за окремими розділами програми. Студент, разом з керівником, повинен розробити календарний план проходження практики відповідно до вимог даної програми. 2.1 Права та обов'язки студентів, що проходять виробничу практику Під час проходження практики студент має право: -на одержання державної стипендії відповідно до встановленого порядку (у випадку навчання за державним замовленням) за рахунок коштів університету; -студент може бути зарахований на вакантну посаду в даній установі за умови виконання програми практики; -на консультації керівника практики (стажування) від університету. Студент, який проходить виробничу практику зобов'язаний: -своєчасно прибути на базу практики; -непорушно дотримуватись правил внутрішнього трудового порядку, які діють у даній установі; -своєчасно виконувати затверджений календарний план практики; -якісно підготувати звіт і своєчасно здати його на кафедру фінансів.
3. СКЛАДАННЯ ЗВІТУ ТА ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ
Після закінчення терміну виробничої практики студенти складають звіт про виконання програми. Форма звітності студента про практику - це оцінений і підписаний безпосереднім керівником від бази практики та навчального закладу, оформлений згідно з вимогами письмовий звіт. У звіті на фактичному матеріалі конкретного місця проходження практики (ДПІ, фінансові органи, банківські установи, підприємства різних форм власності) студент розкриває всі питання програми, проводить науковий аналіз, вносить пропозиції щодо модернізації та удосконалення певного економічного процесу (організації роботи, обчислення податків та ін.). Звіт складається з двох частин: текстової і документальної. У текстовій частині необхідно дати відповідь на всі питання, передбачені програмою, коротко описати виконану студентом роботу. Матеріал необхідно розмежувати за окремими питаннями. Текстова частина повинна бути пов’язана з документальною. До документальної частини (додатків) входять форми звітності, бланки документів, вхідна документація, акти, протоколи, довідки та ін., не допускається наявність незаповнених бланків. Документи слід оформляти з дотриманням всіх вимог діловодства. Текстова частина містить вступ, розділи проходження практики, висновки. У вступі (2-3 сторінки) обгрунтовується актуальність проходження практики згідно з програмою, формулюється мета та завдання, визначаються об`єкти дослідження та джерела інформації. У головній частині (до 25 сторінок), яка поділена на розділи, розкривається практична діяльність структурного підрозділу, його структура, посадові обов`язки працівників, функціональні завдання, які вирішуються, законодавча та нормативна бази, комп`ютерне забезпечення та ефективність його використання, вхідна та вихідна документація тощо. У висновках студенти проводять аналіз ефективності дії підрозділів, виявляють недоліки в законодавчій та нормативній базах, «вузькі місця», проблемні питання, роблять висновки та розробляють рекомендації щодо вдосконалення діяльності підрозділу. Кожний розділ звіту має своє призначення і відображає проходження практики в певному структурному підрозділі, але він має бути підпорядкований основній темі й повинен органічно пов`язуватися з іншими. Наприклад, розділи про пряме і непряме оподаткування органічно входять в “Систему оподаткування”. Звіт про практику має бути написаний (або надрукований) чітко, розбірливо, без помилок на білому папері формату А4, з одного боку. На одній друкованій сторінці розміщується 26-28 рядків, в кожному рядку 57-60 знаків. Поле залишається з 4-х боків: зліва - 35 мм, справа - 10 мм, зверху і знизу по 20 мм. Нумерація аркушів повинна бути послідовною і починатися з титульної сторінки, на якій номер не ставиться. Після титульної сторінки йде зміст, головна частина, висновки, література та додатки. Номер сторінки проставляється арабськими цифрами в правому боці сторінки зверху. У звіті не повинно бути повторів, відступів від основної теми, переписування з підручників, інструкцій. Заборонено подання одного і того ж звіту двома і більше студентами. Аналітична частина звіту повина ілюструватись таблицями, схемами, діаграмами, графіками та ін. При посиланні або цитуванні використаної літератури необхідно дотримуватися абсолютної точності і відповідності тексту джерела. На інформацію, що цитується, дається посилання, яке наводиться у квадратних дужках після відповідної фрази. В дужках ставлять порядковий номер джерела. Його назву наводять у списку літератури, який розміщується в кінці роботи. Список використаних джерелрозміщують після висновків. У списку повинні наводитись лише ті джерела, які дійсно використовуються автором при написанні звіту. Перелік джерел слід розміщувати в списку одним із таких способів:
При наведенні літературного джерела (монографії, наукові статті) інформація подається за такою схемою: прізвище та ініціали авторів, назва джерела, місце видання, назва видавництва, рік видання, кількість сторінок наприклад:
На останній сторінці списку використаної літератури студент ставить свій підпис і дату написання звіту. У додатки включають допоміжні матеріали. Кожний додаток починається з нової сторінки. У правому верхньому куті пишуть слово «додаток», вони нумеруються арабськими цифрами (без знака №), наприклад: Додаток 2. Звіт слід зброшурувати у твердій обкладинці. До звіту додається:
Звіт підшивається у такій послідовності:
8. Табель обліку робочого часу(Додаток 4) завірений печаткою бази практики 9. Щоденник (Додаток 5) (заповнені всі результати та завірені печатками бази практики (стажування)) По можливості захист звіту про проходження практики проходить на базах практики за участю представників від навчального закладу. Якщо такої можливості немає, звіт захищається студентом в НУДПСУ (з диференційованою оцінкою) у присутності комісії, до складу якої входять керівники практики від навчального закладу та бази практики, викладачі кафедри фінансів, які викладали студентам-практикантам фахові дисципліни. Оцінка за практику вноситься до індивідуального навчального плану студента (залікової книжки) та заліково-екзаменаційної відомості за підписами членів комісії. Результати практики обговорюються на засіданні кафедри УВАГА !!! Студенту, який не виконав програму практики з поважних причин, може бути надано право проходження практики за спеціальним графіком. Студент, який не виконав програму практики з неповажних причин відраховується з навчального закладу,--отримавши негативну оцінку за звіт з практики, зобов`язаний доопрацювати звіт понад обсяги встановлені навчальним планом за рахунок власного часу в наступному навчальному періоді. 4. ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРАКТИКИ В ДПІ. ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ В ДПІ
4.1. Організаційна структура районної ДПІ* 1. Керівництво ДПІ. Функція “Керівництво державною податковою інспекцією” та процедури, які вона містить. 2. Підрозділи, що забезпечують основні види діяльності[1]:
4.2. Облік платників податків Студент з’ясовує::в якому підрозділі ведеться облік платників податків, які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, яка система управління підрозділом, яка система документообігу. Вивчає:
Бере участь:
4.3. Масово-роз’яснювальна робота серед платників податків
Бере участь:
4.4. Фіскально-адміністративні аспекти непрямих податків. 4.4.1. Фіскально-адміністративні аспекти податку на додану вартість Студент практикант з‘ясовує:які підрозділи займаються прийомом документації, контролем за оформленням документації, справлянням податку, камеральною та документальною перевіркою щодо ПДВ, яка система взаємодії підрозділів, яка система документообігу. Вивчає:
Бере участь у:
3.4.2. Фіскально-адміністративні аспекти акцизного податку Студент практикант з‘ясовує:які підрозділи займаються прийомом документації, контролем за оформленням документації, справлянням податку та попередньою перевіркою щодо акцизного податку, яка система взаємодії підрозділів, яка система документообігу. Вивчає:
Бере участь у:
4.5. Фіскально-адміністративні аспекти прямих податків з юридичних осіб. 4.5.1. Фіскально-адміністративні аспекти податку на прибуток підприємств Студент практикант знайомиться: зі структурою відділу прямих податків, чисельністю співробітників підрозділу та їх функціональними обов’язками, змістом роботи, системою управління підрозділом, системою документообігу. Вивчає:
Бере участь у:
4.5.2. Фіскально-адміністративні аспекти спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності юридичних осіб Студент практикант вивчає:
Бере участь у:
4.5.3. Фіскально-адміністративні аспекти плати за землю Студент практикант знайомитьсяіз структурою, чисельністю, призначенням та функціональними обов’язками співробітників відповідного підрозділу, системою управління підрозділом, системою документообігу. Вивчає:
Бере участь у:
4.6. Фіскально-адміністративні аспекти екологічного податку та ресурсних платежів У відділі місцевих, ресурсних і неподаткових платежів студент практикант вивчає:
Бере участь у:
4.7. Фіскально-адміністративні аспекти місцевих податків та зборів У відділі місцевих, ресурсних і неподаткових платежів студент практикант вивчає:
Бере участь у:
4.8. Організація податкового аудиту та валютного контролю Студент практикант знайомиться зі структурою, чисельністю, призначенням та функціональними обов’язками управління податкового аудиту та валютного контролю, системою управління підрозділом, системою документообігу. Студент практикант узагальнює отриману раніше інформацію з питань податкового контролю (за попередніми темами) та вивчає:
Бере участь у:
4.9. Фіскально-адміністративні аспекти податків з фізичних осіб Студент практикант ознайомлюється із структурою, чисельністю, призначенням та функціональними обов‘язками працівників управління оподаткування фізичних осіб, системою управління підрозділом, системою документообігу. Вивчає:
Бере участь у:
4.10. Облік надходжень податків і зборів Студент практикант з’ясовує: в якому підрозділі ведеться облік надходжень податків і зборів, які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, яка система управління підрозділом, яка система документообігу. Вивчає:
Бере участь:
4.11. Ознайомлення з АРМ, які функціонують в ДПІ району (міста) Студент практикант знайомиться з використанням АРМ та ПК в податковій інспекції. Вивчає:
Бере участь у:
4.12. Прогнозно-аналітична робота податкових органів Студент практикант знайомиться, вивчає та висвітлює у звіті такі питання:
4.13. Стягнення податкової заборгованості Студент практикант знайомиться, вивчає та висвітлює у звіті такі питання:
4.14. Надання платникам податків розстрочок і відстрочок зі сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) Студент практикант з’ясовує:яким підрозділом ведеться робота з надання платникам податків розстрочок та відстрочок зі сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, які системи управління підрозділом та документообігу. Вивчає:
Бере участь:
4.15. Претензійно-позовна робота органів ДПС України Студент практикант з’ясовує:яким підрозділом ведеться претензійно-позовна робота в органах ДПС України, які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, системи управління та документообігу. Вивчає:
Бере участь:
4.16. Робота з підбору кадрів та взаємодія з іншими органами Студент практикант з’ясовує:яким підрозділом здійснюється підбір кадрів для органів ДПС, які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, які системи управління підрозділом та документообігу. Вивчає:
Бере участь:
Студент практикант знайомиться, вивчає та висвітлює у звіті такі питання:
4.17. Модернізація державної податкової служби України Студент практикант знайомиться, вивчає та висвітлює у звіті такі питання: 1) теоретичні засади переходу на нову організаційну структуру; 2) основні напрямки модернізації податкового аудиту; 3) напрямки покращення обслуговування платників податків; 4) елементи покращення обробки податкової звітності; 5) модернізація обліку платежів та платників; 6) перспективи вдосконалення прогнозування податкових надходжень; 7) методика аналізу податкових ризиків.
5. ЗМІСТ ПРАКТИКИ В БАНКІВСЬКИХ УСТАНОВАХ Орієнтовний тематичний план проходження практики в банківських установах
5.1 Загальне ознайомлення з банківською установою Перед початком практики студенти знайомляться із становленням та розвитком банку. На робочих місцях студенти вивчають:- організаційну структуру банківської установи; - головні завдання та функції банку; - порядок створення, реєстрації і ліцензування банку; - правове регламентування фінансово-господарської діяльності банку; - регулювання банківської діяльності; - основні завдання і функції структурних підрозділів банку; - організація роботи та документообігу в структурних підрозділах банку. На основі вивчення роботи цих структурних підрозділів складається схема організаційної структури банку. В подальшому практика студентів проходить по філіях, відділах або секторах, відповідно до поставлених завдань. 5.2. Ознайомлення з інформаційною системою “Операційний день банку”. Студент з’ясовує: яке конкретно програмне забезпечення використовує банк для здійснення повного комплексу “Операційний день банку”; за якою конкретно моделлю консолідованого кореспондентського рахунку банк здійснює міжбанківські розрахунки. Вивчає: - основні завдання структурного підрозділу, який забезпечує технічний бік здійснення банківських операцій; - технологію використання АРМ основних операційних підрозділів банку: кредитного, депозитного, інвестиційного, валютного, розрахункового, каси, бухгалтерії; - інструкцію при роботі з АРМ; - вхідну та вихідну інформацію; - системність використання АРМ; - інструкцію користувача ПК при розв’язанні окремих задач; - зв’язок з АРМ керівних працівників та установ; - методику контролю за вирішенням завдань; - ефективність використання програмного забезпечення “Операційний день банку” у роботі всієї системи банку. Бере участь у: - введенні вхідної інформації; - виконанні відповідних завдань з використанням АРМ; - аналізуванні результатів.-
5.3. Організація фінансової роботи банку та характеристика його фінансових ресурсів. Студент з’ясовує, як саме організується фінансова робота в банку, які структурні підрозділи виконують її і як з ними взаємодіють інші структурні підрозділи банку. Студент вивчаєорганізацію фінансової роботи в банку, а саме: фінансове планування, оперативну фінансову роботу, контрольно-аналітичну роботу. Студенту необхідно вивчити склад, структуру та порядок формування і руху фінансових ресурсів банку: - основний капітал (капітал 1-го рівня): а) фактично сплачений зареєстрований статутний капітал; б) розкриті резерви, що створені або збільшені за рахунок нерозподіленого прибутку: дивіденди, що направлені на збільшення статутного капіталу; емісійні різниці; резервні фонди, що створюються згідно із законами України; загальні резерви, що створюються під невизначений ризик при проведенні банківських операцій; прибуток минулих років; прибуток минулих років, що очікує затвердження. - додатковий капітал (капітал 2-го рівня): а) резерви під стандартну заборгованість інших банків; б) резерви під стандартну заборгованість клієнтів за кредитними операціями банку; в) результат переоцінки статутного капіталу з урахуванням індексу девальвації чи ревальвації гривні; г) результат переоцінки основних засобів; д) прибуток поточного року; е) субординований борг. - амортизаційний фонд; - спеціальні фонди і цільове фінансування; - алучені ресурси; - запозичені ресурси; - кредиторська заборгованість; - інші кошти, відображені в пасиві бухгалтерського балансу банку. На основі балансу необхідно визначити суму: - регулятивного капіталу банку, з розподілом на основний і додатковий капітал; - суму залучених ресурсів; - суму запозичених коштів. Студент бере участь у заповненні форм розрахункової інформації. 5.4. Грошові розрахунки за банківськими та клієнтськими операціями. Студент з’ясовує, яким чином фінансова служба бере участь в організації грошових розрахунків за банківськими та клієнтськими операціями. Студент досліджує всю сукупність готівкових (включаючи банкомати та обмінні пункти) та безготівкових розрахунків за банківськими і окремо за клієнтськими операціями. Він з’ясовує, в яких формах здійснюються безготівкові розрахунки, як вони відрізняються одна від одної в залежності від економічних особливостей контрагентів, способів платежу, організації документообігу. Він визначає особливості внутрішньобанківських розрахунків та міжбанківських розрахунків з установами інших банків як в Україні, так і за її межами. Особливу увагу слід приділити особливостям кореспондентських відносин базового банку з Національним банком України та обов’язковому резервуванню коштів банку на коррахунку в НБУ. Студент повинен проаналізувати роботу депозитного, кредитного, інвестиційного, оперативного, валютного та інших структурних підрозділів банку щодо грошових розрахунків в національній та іноземній валютах, а також розрахунки банку з державним бюджетом з податкових платежів, платежів у бюджетні та позабюджетні загальнодержавні цільові фонди та розрахунки з іншими фінансовими і не фінансовими установами і організаціями. Студент бере участь у заповненні форм розрахункової інформації.
5.5. Прогнозування грошових ресурсів за пасивними операціями банків та їх ефективних вкладень в активні операції. Студент з’ясовує, які структурні підрозділи здійснюють операції щодо формування ресурсної бази банку та прогнозування ефективного розміщення наявних коштів в активні операції з метою отримання прибутку. Студент вивчає: структуру власних, залучених і запозичених джерел ресурсної бази банку, умови і строки погашення залучених і запозичених коштів та їх вартість, традиційні напрями розміщення грошових коштів банку в активні операції залежно від їх попиту та пропозиції на кредитному, фондовому та валютному ринках. Вивчає, яким чином прогнозується робота банку із залучення та розміщення грошових коштів та ведеться контроль за строками їх погашення. Студент бере участь в оперативному контролі за надходженнями та розміщенням грошових коштів банку. 5.6. Прогнозування грошових надходжень за активними операціями банку та їх подальших розміщень. Студент з’ясовує, які структурні підрозділи базового банку здійснюють активні операції з розміщення грошових ресурсів та прогнозують грошові надходження за ними. Студент вивчає: структуру здійснюваних банком активних операцій, умови і строки розміщення коштів у ці операції. Вивчає, яким чином прогнозується робота банку щодо ефективного здійснення власної операційної діяльності та ведеться контроль за строками погашення дебіторської заборгованості клієнтів. Особливу увагу необхідно звернути на кредитні операції банку, їх цільове спрямування, ефективність та організацію роботи з позичальниками на всіх стадіях кредитування. Студент бере участь в оперативному контролі за грошовими надходженнями від здійснених банком активних операцій. 5.7. Фінансово-інвестиційна діяльність банкуСтудент з’ясовує: які іще структурні підрозділи банку беруть участь у його фінансово-інвестиційній діяльності. Студент вивчає: - стан емісійно-засновницької діяльності банку (для АТ): структуру пакета засновницьких акцій, умови їх розміщення, частку сплаченого і несплаченого зареєстрованого статутного капіталу; - структуру портфеля цінних паперів банку на інвестиції; - структуру і обсяги власних боргових зобов’язань банку, умови і строки їх погашення; - обсяг і структуру портфеля державних боргових зобов’язань, умови і строки їх погашення та реструктуризації. Студент аналізує: - дохідність операцій з цінними паперами банку; - частку доходу від операцій з цінними паперами в загальній сумі доходів банку від активних операцій; - фактори, які вплинули на рівень дохідності від операцій з цінними паперами. Студент буре участь: у розрахунках курсової вартості окремих видів цінних паперів та їх дохідності.
5.8. Прогнозування прибутку банку, порядок його розподілу і використанняСтудент вивчає: - особливості формування валових доходів та витрат банку і порівнює їх з порядком формування валових доходів та валових витрат у інших суб’єктів господарської діяльності; - склад прибутку банку за даними звіту Ф.№2; - склад прибутку банку до оподаткування за декларацією про прибуток банківської установи; - фактори, що впливають на суттєву різницю між сумою прибутку, визначеною за фінансовим і податковим обліком; - рентабельність окремих банківських послуг та операцій; - стан розрахунків банку по платежах з прибутку до бюджету та позабюджетних фондів; - порядок розподілу і використання прибутку поточного та минулих років. Студент аналізує порядок формування і використання: - резервних та страхових обов’язкових та необов’язкових фондів, спеціальних та загальних страхових фондів за активними операціями банку; - фондів економічного стимулювання; - фонду коштів, спрямованого на капіталізацію банку та на виплату дивідендів акціонером; - фондів коштів на інші цілі. Студент буре участь: у розрахунку рентабельності окремих видів банківських операцій та послуг. 5.9. Регулювання фінансово-господарської діяльності банку за допомогою економічних нормативівСтудент з’ясовує: Які ще структурні підрозділи банку беруть участь у здійсненні розрахунків обов’язкових економічних нормативів НБУ та контролю за їх дотриманням Студент вивчає: порядок розрахунку та граничні значення обов’язкових економічних нормативів, за допомогою яких НБУ регулює банківську діяльність: - нормативи капіталу: а) мінімального розміру регулятивного капіталу; б) адекватність регулятивного капіталу; в) адекватність основного капіталу; - нормативи ліквідності: а) миттєва ліквідність; б) поточна ліквідність; в) короткострокова ліквідність; - нормативи кредитного ризику: а) максимального розміру ризику на одного контрагента; б) великих кредитних ризиків; в) максимального розміру кредитів, гарантій та поручительств, наданих одному інсайдеру; г) максимального сукупного розміру кредитів, гарантій та поручительств, наданих інсайдерам; - нормативи інвестування: а) інвестування в цінні папери окремо за кожною установою; б) загальної суми інвестування; - норматив ризику загальної відкритої валютної позиції банку. Студент аналізує стан дотримання банком кожного окремого економічного нормативу, періодичність їх розрахунків та подання звітності за нормативами до НБУ. Студент приймає участь: у розрахунках економічних нормативів, в тому числі і з використанням спеціального програмного забезпечення, та складанні звітності банку до НБУ. 5.10. Оподаткування банківської установи та його специфічні особливості. В даному розділі звіту необхідно: - розглянути всі податки, збори і обов’язкові платежі, які сплачує банківська установа до бюджету та до цільових державних фондів; - вказати об’єкт оподаткування, ставки податку, податкові періоди, пільги по податку, звітні форми; - класифікувати податки на прямі та непрямі, загальнодержавні та місцеві; - розглянути взаємозв’язок банку з державними фінансовими інститутами щодо розрахунків за податками і обов’язковими платежами та зборами; - проаналізувати стан розрахунків банку по податкових платежах; - проаналізувати особливості оподаткування в сфері банківської діяльності податками на прибуток та на додану вартість. 5.11. Взаємозв’язок банку з державними фінансовими інститутами. Студент з’ясовує, які саме операції виконує базова банківська установа з обслуговування внутрішнього і зовнішнього державного боргу та з касового виконання державного бюджету. Студент визначає функції банку та порядок взаємодії і розрахункових взаємовідносин банківської установи з Міністерством фінансів України, Державним казначейством, головними розпорядниками коштів державного бюджету та бюджетними організаціями і установами – користувачами бюджетних коштів, а також організацію документообігу за зазначеними операціями. 5.12. Аналіз фінансового стану банку. Студент з’ясовує, яким чином здійснюється аналіз фінансового стану банку, чи визначається його рейтингова оцінка, якими нормативними документами керуються фінансисти банку в процесі розрахунково-аналітичної роботи. Студент аналізує: - вартість загальної суми регулятивного капіталу банку і його складових частин (основного і додаткового капіталу) та рівень достатності капіталу; - обсяги залучених і запозичених ресурсів та їх співвідношення із капіталом банку; - стан ліквідності банку, залежно від співвідношення його пасивів і активів за строками погашення; - рівень ризиковості активних операцій банку та обсяги створених резервів, призначених для їх страхування; - стан та обсяги короткої, довгої і загальної відкритої валютної позиції банку в розрізі іноземних валют. В кінці звіту необхідно зробити висновок про загальний стан фінансової стійкості банку, вказати на недоліки в його діяльності, зробити спроби виявити резерви для покращання фінансової ситуації і запропонувати власну систему заходів, спрямованих на її поліпшення. Для виявлення тенденцій динаміки фінансового стану банку потрібно використати фінансову, податкову та статистичну звітність банку за останні 5 років.
6.ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРАКТИКИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ (різних форм власності) Метою виробничої переддипломної практики є закріплення одержаних теоретичних знань та набуття практичних навичок фінансової роботи на підприємствах різних форм власності, уміння критично оцінювати роботу підприємства та знаходити резерви підвищення ефективності виробництва, поліпшення фінансового стану підприємства, розробляти напрямки санації підприємства. Переддипломна практика проводиться за місцем майбутньої роботи студентів. Студенти можуть працювати у фінансовому відділі, бухгалтерії, матеріальному відділі та в інших підрозділах під керівництвом керівника практики. У процесі проходження практики на підприємстві студент повинен вивчити практичну сторону таких питань:
ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ НА ПІДПРИЄМСТВІ
6.1 Організація фінансової роботи на підприємстві та склад його фінансових ресурсів Студент з‘ясовує, який відділ займається організацією фінансової роботи на підприємстві, причетність до цієї роботи інших підрозділів підприємства. Студент вивчає особливості організації фінансів підприємства відповідно до форми власності та комерційної організації, а саме: фінансове планування, оперативну фінансову роботу, контрольно-аналітичну роботу, а також організаційну структуру підприємства та структуру фінансового відділу. Студенту необхідно вивчити і дослідити особливості складу фінансових ресурсів підприємства, як змінюється цей склад, залежно від форми власності та комерційної організації підприємництва. На основі балансу необхідно визначити і проаналізувати, яка сума фінансових ресурсів (власних і залучених) є у розпорядженні підприємства на даний момент. 6.2 Система розрахунків за продукцію, роботи, послуги Студент з‘ясовує, яким чином фінансова служба бере участь у організації на підприємстві грошових розрахунків за продукцію, роботи, послуги, визначає способи розрахунків та форми розрахункових документів, які використовуються на підприємстві. Студент вивчає: усі безготівкові розрахунки підприємства і його економічних партнерів між собою, а також з органами фінансово-кредитної системи. Вивчає можливі безготівкові розрахунки через залік взаємних вимог контрагентів, в тому числі за бартерними угодами. Студент повинен проаналізувати роботу відділу постачання (щодо розрахункових відносин з постачальниками сировини, матеріалів, інших матеріальних ресурсів, відділу збуту ( в частині розрахунків за продукцію, роботи, послуги даного підприємства з покупцями), виробничо-технічних підрозділів (розрахунки за будівельні і ремонтні роботи, транспортні послуги, тепло й електроенергію, газ, воду тощо), розрахунки підприємства з державним бюджетом з податкових платежів, платежів у бюджетні та позабюджетні загальнодержавні цільові грошові фонди та розрахунки з іншими фінансовими установами. Студент бере участь у заповненні форм розрахункових документів.
6.3 Прогнозування грошових надходжень підприємства та їх використання Студент з‘ясовує, у яких структурних підрозділах підприємства проводиться вивчення та аналіз грошових надходжень. Студент:
Студент бере участь в оперативному контролі за надходженням виручки від реалізації. 6.4 Короткострокове і довгострокове банківське кредитування Студент з‘ясовує, які структурні підрозділи беруть участь у банківському кредитуванні. Студент вивчає:
Студент визначає, які кредити надавались банками даному підприємству залежно від строків кредитування за відповідний період, визначає об‘єкт кредитування, з‘ясовує планово-цільовий характер одержання кредитів. Студент досліджує, чи були на підприємстві прострочені кредити, аналізує процентну політику по короткострокових, середньострокових, довгострокових та прострочених кредитах. Студент бере учать у складанні кредитного договору.
6.5 Система оподаткування підприємства Студент з‘ясовує, яка служба на підприємстві займається справлянням податкових платежів. Студент вивчає:
Студент досліджує вплив податкового тиску на фінансовий стан даного підприємства, а також розглядає взаємозв‘язок підприємства з державними фінансовими інститутами. Студент бере участь у розрахунку і оформленні звітності з таких податків та платежів:
6.6 Прогнозування прибутку підприємства, утворення та використання фондів, що формуються за рахунок прибутку Студент з‘ясовує, який метод планування прибутку використовується на підприємстві. Студенту необхідно проаналізувати, чи виконувались на підприємстві основні заходи, які сприяли б підвищенню прибутковості виробництва за відповідний період, а саме: n нарощення обсягів виробництва і реалізації товарів, робіт, послуг; n розширення асортименту і якості продукції; n заходів щодо підвищення продуктивності праці; n зменшення витрат на виробництво продукції; n оптимальна цінова політика; n найдоцільніше розміщення одержаного раніше прибутку. Студент повинен: 1) розглянути склад прибутку, проаналізувати рентабельність окремих видів продукції; 2) ознайомитись з методикою, за якою відбувається планування прибутку і рентабельності на підприємстві; 3) провести розрахунок планового прибутку від реалізації товарної продукції; 4) провести аналіз зміни прибутку від реалізації внаслідок зміни оптових цін, обсягів реалізації, рівня собівартості, структурних зрушень; 5) визначити платежі, які сплачуються з прибутку до бюджету та позабюджетних фондів; 6) показати розподіл прибутку, що залишається у розпорядженні підприємства. У роботі необхідно висвітлити і проаналізувати, як були сформовані та використані такі фонди: n фонд коштів на розвиток та вдосконалення виробництва; n фонд коштів на соціальні потреби; n фонд коштів для матеріального заохочення; n резервний (страховий) фонд; n фонд коштів на інші цілі. Студент бере участь у розрахунку рентабельності окремих видів продукції.
6.7 Фінансово-інвестиційна діяльність підприємства Студент з‘ясовує, який ще структурний підрозділ бере участь у фінансово-інвестиційній діяльності. Студент досліджує: n проведення інвестиційної діяльності на підприємстві; n види цінних паперів, які випускало підприємство для залучення капіталу; n вкладення підприємством тимчасово вільних коштів в акції, облігації фірм та держави; n дохідність цінних паперів, методику визначення курсової вартості цінних паперів; n дохід від операцій з цінними паперами за звітний період. 6.8 Аналіз фінансового стану підприємства Студент з‘ясовує, чи проводиться на підприємстві аналіз фінансового стану та визначає періодичність цього аналізу. У даному розділі студент повинен проаналізувати забезпеченість підприємства необхідними фінансовими ресурсами. Для цього фінансовий аналіз має проводитись за такими напрямами: 1. Аналіз вартості всього капіталу підприємства, аналіз вартості власних коштів та вартості власних оборотних коштів підприємства. 2. Аналіз фінансової стійкості і незалежності підприємства, а саме - розрахунок співвідношення позикових і власних коштів, коефіцієнта автономії, маневреності власних коштів. 3. Аналіз платоспроможності (ліквідності) підприємства з розрахунком коефіцієнта абсолютної ліквідності, коефіцієнта проміжного покриття балансу, коефіцієнта загального покриття балансу. У кінці звіту необхідно зробити загальний висновок про фінансову діяльність підприємства, вказати на недоліки та запропонувати програму дій, спрямованих на їх усунення. Для написання звіту необхідно використати всю бухгалтерську та статистичну звітність за останні 5 років.
7. ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРАКТИКИ В УПРАВЛІННЯХ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИМетою проходження практики є ознайомлення з діяльністю міських (районних) і обласних управлінь Пенсійного фонду України, їх завданнями, функціями і структурою. Студенту необхідно ознайомитись із джерелами створення Пенсійного фонду, порядком нарахування та виплат пенсій та допомоги різним категоріям населення України. Студент з’ясовує форми участі у фінансуванні регіональних програм соціальної підтримки пенсіонерів, в організації міжнародного співробітництва у сфері пенсійного забезпечення. Студент повинен ознайомитись з кошторисом витрат на утримання управління. ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАНПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ
Зміст практики 7.1. Ознайомлення з базою практики Студент з’ясовує: адресу бази практики Вивчає: - правову базу діяльності Пенсійного фонду; - головні завдання та функцій Пенсійного фонду; - Закон про пенсійне забезпечення
7.2. Організаційна структура Пенсійного фонду, функції відділів. Студент з’ясовує: інформацію про організаційну структуру Пенсійного фонду, які обов’язки покладено на відділ кадрів, які документи регламентують роботу цього підрозділу, який склад підрозділу, яка система управління підрозділом, яка система документообігу. Вивчає: - структура міського (районного), обласного управління Пенсійного фонду України; - положення про окремі відділи управління Пенсійного фонду; - штатний розпис Пенсійного фонду.
7.3. Джерела фінансування управління Пенсійного фонду Вивчає: структура доходів бюджету фонду; - зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування, що сплачуються підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності; - зборів на обов’язкове страхування, що сплачуються фізичними особами; - спеціальних цільових зборів; - добровільних внесків підприємств, організацій, громадян; - суми фінансових санкцій і т.д.
7.4 Платники та ставки зборів і відрахувань до Пенсійного фонду, порядок їх реєстрації в органах Пенсійного фонду Студент з’ясовує: які підрозділи займаються прийомом документації, контролем за оформленням документації, справлянням зборів та попередньою перевіркою правильності нарахування, яка система взаємодії підрозділів, яка система документообігу. Вивчає: - порядок реєстрації платників зборів; - законодавчі ставки збору для платників різних груп; - ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (купівлі-продажу); - пільги по сплаті зборів. 7.5 Персоніфікований облік в системі загальнообов’язкове державне пенсійне страхування Студент з’ясовує: повноваження відділу ПОВ; Вивчає: - єдиний державний автоматизований банк відомостей; - облік коштів накопичувального фонду; - персональні облікові картки застрахованих осіб. Студент приймає участь в складанні облікових карток
8. ЗМІСТ ПРОХОДЖЕННЯ ПРАКТИКИ У ДЕРЖАВНОМУ КАЗНАЧЕЙСТВІ ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
8.1. Ознайомлення з роботою ГУ Державного казначейства по керівництву територіальними органами Держказначейства Студент вивчає: n структуру Держказначейства; n головні завдання та функції Державного казначейства; n організацію роботи та документооборот у відділах; n основні завдання і функції відділів; n студент дає пропозиції щодо покращення структури Держказначейства.
8.2. Контроль Державного казначейства за надходженням і використанням коштів Державного бюджету Студент вивчає: n порядок контролю за надходженням і використанням коштів Державного бюджету; n порядок обліку розпорядників коштів, яким виділяються асигнування із Державного бюджету, державних позабюджетних фондів; n порядок відкриття реєстраційних рахунків розпорядників коштів органами Державного казначейства. Студент бере участь у заповненні первинних документів та форм обліку надходжень і використання коштів.
8.3. Прогнозування та касове планування коштів Держбюджету Студент вивчає:
Студент бере участь у заповненні документів, які супроводжують роботу касового планування коштів Держбюджету.
8.4. Порядок ведення бухобліку руху коштів Державного бюджету за рахунками відділень Державного казначейства Студент вивчає нормативні документи, які регламентують ведення бухобліку руху коштів Державного бюджету. Студент бере участь у заповненні первинних документів по веденню бухобліку руху коштів Держбюджету.
8.5. Збирання, контроль, зведення та подання вищим органам Державного казначейства фінансової звітності про стан виконання показників Державного бюджету регіоном Студент вивчає:
8.6. Організація роботи по виконанню Державного бюджету за видатками Студент вивчає:
8.7. Фінансування розпорядників коштів органами Державного казначейства України Студент вивчає:
8.8. Порядок оплати витрат розпорядників коштів Студент вивчає:
Студент бере участь у заповненні первинних документів при оплаті рахунків і видачі готівки, у звіті дає пропозиції по удосконаленню порядку оплати витрат розпорядників коштів. 8.9. Облік і звітність за операціями касового виконання Державного бюджету Студент вивчає:
Студент бере участь у заповненні регістрів бухобліку операцій фінансування.
8.10. Функції установ банків при казначейській формі виконання Державного бюджету за видатками Студент вивчає порядок виконання Державного бюджету через банківські установи, у звіті розробляє пропозиції по удосконаленню проходження бюджетних коштів через банківську систему.
8.11. Організація роботи по складанню проектів місцевих бюджетів Робоче місце - фінвідділ району (міста). Студент знайомиться:
Студент вивчає:
Студент бере участь у заповненні документів по складанню проектів місцевих бюджетів.
8.12. Робота фінвідділу по забезпеченню перевірки правильності складання і затвердження кошторисів бюджетних закладів Студент вивчає:
Студент бере участь у проведенні контролю за правильністю витрачання коштів бюджетних закладів.
8.13. Аналіз діючої системи оподаткування підприємств, організацій та фізичних осіб Студент вивчає:
[2] До уваги студента! Слід звернути увагу на порядок оподаткування акцизним збором всіх груп підакцизних товарів, передбачених на момент практики! З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |