Методичні вказівки до практичних і самостійних робіт з курсу Інформаційні системи та технології підприємств
« НазадДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИНАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИЗАТВЕРДЖУЮПерший проректор __________ Л.А. Савченко «____»___________2005 р. Методичні вказівкидо практичних і самостійних робітз курсу “ Інформаційні системи та технології підприємств”для підготовки бакалаврів за напрямом ”Економіка і підприємництво” спеціальності 6.050100 «Економіка підприємства» Ірпінь 2005
Методичні вказівки до практичних і самостійних робіт складені на основі навчальної програми з курсу "Інформаційні системи та технології підприємств", затвердженої в в 2003 році. Автор Л.В.Дубчак, ст. викладач. Рецензент В.А. Одинець, доцент, к.е.н. Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри інформаційних систем і технологій, протокол № ____ від "___"___________2005 р. Зав.кафедрою ________________ В.А. Одинець Розглянуто і схвалено на засіданні науково-методичної ради академії протокол № ____ від "___"___________2005 р. Зав. навчально-методичним відділом
Зміст 1. ВСТУП
|
Статистичні дані за попередній період |
|
витрати на рекламу |
об’єм продажу продукції |
3500 |
16523 |
10073 |
6305 |
11825 |
1769 |
33550 |
30570 |
37200 |
7698 |
55400 |
9554 |
55565 |
54154 |
66501 |
54450 |
71000 |
47800 |
82107 |
74598 |
83100 |
25257 |
90496 |
80608 |
100000 |
40800 |
102100 |
63200 |
132222 |
69675 |
136297 |
98715 |
139114 |
75886 |
165575 |
83360 |
- Виділити діапазон даних.
- Визвати програму Мастер диаграм.
- Вибрати тип діаграми Точечная. Натиснути кнопку Далее>.
- Заповнити поля діалогового вікна. Натиснути кнопку Далее>.
- Дати назву діаграмі та натиснути кнопку Готово.
- Побудувати лінію тренда і рівняння з оцінкою параметрів.
Для побудови лінії тренда потрібно лівою кнопкою миші клацнути по любій статистичній точці діаграми. Правою кнопкою миші визвати контекстне меню, а в ньому активізувати команду Добавить линию тренда. На екрані з’явиться діалогове вікно ліній тренда.
- Вибрати тип лінії тренда Линейная.
- Перейти до вкладинки Параметри.
У діалоговому вікні параметрів помітити галочкою опції показывать уравнение на диаграмме та поместить на диаграмму величину достоверности аппроксимации (R^2).
На діаграмі з’явиться рівняння з числовими параметрами і коефіцієнт достовірності оцінки параметрів.
11. Змінити назву листа 1 на „Однофакторна лінійна модель”.
Аналіз результатів
В результаті обробки статистичних даних графічними методами і алгоритмом найменших квадратів отримано рівняння залежності об’ємів продажу продукції від витрат на рекламу. Аналіз результатів показує що збільшення витрат на рекламу призводить до збільшення об’ємів продажу продукції.
Висновок: Модель готова для застосування в прогнозуванні та планування.
12. На основі заданих статистичних даних ( таблиця 2)графічними методами і алгоритмом найменших квадратів побудувати математичну модель залежності об’ємів продажу від ціни на рекламу і дати числову оцінку параметрів моделі. Завдання потрібно виконувати на листі 2. Таблиця 2
Статистичні дані за попередній період |
||
витрати на рекламу |
Ціна товару |
об’єм продажу продукції
|
3500 |
88 |
16523 |
10073 |
110 |
6305 |
11825 |
85 |
1769 |
33550 |
28 |
30570 |
37200 |
101 |
7698 |
55400 |
71 |
9554 |
55565 |
7 |
54154 |
66501 |
82 |
54450 |
71000 |
62 |
47800 |
82107 |
24 |
74598 |
83100 |
91 |
25257 |
90496 |
40 |
80608 |
100000 |
45 |
40800 |
102100 |
21 |
63200 |
132222 |
40 |
69675 |
136297 |
8 |
98715 |
139114 |
63 |
75886 |
165575 |
5 |
83360 |
- Змінити назву листа 2 на „Однофакторна регресія”.
- Провести аналіз результатів.
- Зробити висновки.
- На основі заданих статистичних даних лінійною регресією (таблиця 3)дати оцінку параметрів двофакторної моделі залежності об’ємів продажу від витрат на рекламу і ціни. Завдання виконувати на листі 3.
Таблиця 3
|
A |
B |
C |
1 |
Статистичні дані за попередній період |
||
2 |
Витрати на рекламу |
Ціна товару |
Об’єм продажу продукції
|
3 |
3500 |
88 |
16523 |
4 |
10073 |
110 |
6305 |
5 |
11825 |
85 |
1769 |
6 |
33550 |
28 |
30570 |
7 |
37200 |
101 |
7698 |
8 |
55400 |
71 |
9554 |
9 |
55565 |
7 |
54154 |
10 |
66501 |
82 |
54450 |
11 |
71000 |
62 |
47800 |
12 |
82107 |
24 |
74598 |
13 |
83100 |
91 |
25257 |
14 |
90496 |
40 |
80608 |
15 |
100000 |
45 |
40800 |
16 |
102100 |
21 |
63200 |
17 |
132222 |
40 |
69675 |
18 |
136297 |
8 |
98715 |
19 |
139114 |
63 |
75886 |
20 |
165575 |
5 |
83360 |
21 |
|
|
|
22 |
Х1 |
Х2 |
Y |
Позначення факторів:
Х1 – витрати на рекламу;
Х2 – ціна товару;
Y - об‘єм продажу.
17. Для оцінки багатофакторної моделі в ТП Excel існує програма ЛИНЕЙН (Мастер функцій=>Статистические=>Линейн)
Функція ЛИНЕЙН розраховує статистику для ряду даних з застосуванням методу найменших квадратів. Функція обчислює масив параметрів і задається у вигляді формули масиву.
Синтаксис функції:
ЛИНЕЙН (задані_значення_у;задані_значення_х;конст;статистика)
Конст – це логічне значення, яке вказує чи потрібно щоб константа вільний член а0 дорівнювала 0;
Якщо конст має значення ИСТИНА або відсутня, то а0 обчислюється звичайним чином.
Якщо конст має значення ЛОЖЬ то а0 приймається рівним 0.
Статистика – це логічне значення, яке вказує, чи потрібно відобразити в масиві результатів додаткову статистику по регресії.
Якщо статистика має значення ИСТИНА, то ЛИНЕЙН повертає додаткову регресивну статистику.
Якщо статистика має значення ЛОЖЬ або відсутня, то функція ЛИНЕЙН повертає тільки коефіцієнти аі і постійну а0.
Додаткова регресивна статистика включає:стандартні значення помилок для параметрів, коефіцієнт детермінованості,стандартну помилку для оцінки Y, F-статистики тощо.
В даній роботі Y задається діапазоном продаж С3:С20, статистичні дані факторів реклами і ціни задаються матрицею А3:В20.
Аналіз результатів
В результаті обробки статистичних даних за допомогою функції ЛИНЕЙН методами і алгоритмом найменших квадратів отримані числові значення параметрів і оцінка їх достовірності, а також отримано рівняння залежності об’єму продажу від ціни товару і витрат на рекламу.
Із збільшенням ціни об’єм продажу зменшується, скорочується платіжноспроможний попит, а зі збільшенням витрат на рекламу продаж збільшується.
Оформлення звіту
Звіт повинен містити:
-
Визначення проблеми оцінки параметрів моделей.
-
Технологію оцінки параметрів однофакторних моделей з використанням майстра діаграм.
-
Технологію оцінки параметрів багатофакторних моделей з використанням функції ЛИНЕЙН.
-
Формули моделей залежності продажу від витрат на рекламу і ціни.
-
Графіки функцій.
Контрольні питання
-
Чому актуальна проблема оцінки параметрів моделей?
-
Сформулювати мету лабораторної роботи.
-
Написати приклади формул моделей і пояснити їх елементи.
-
Дати характеристику вихідних даних оцінки параметрів моделей.
-
Описати Технологію оцінки параметрів багатофакторних моделей.
-
Технологію оцінки параметрів одноакторних моделей.
-
Пояснити функцію лінії тренду.
-
Опишіть призначення і синтаксис функції ЛИНЕЙН.
Лабораторна робота №3
Тема роботи: Розв’язування різних типів економічних задач з використанням стандартних функцій ТП Excel.
Мета роботи: Придбати практичні навички застосування стандартних функцій ТП Excel для розв’язку різних типів економічних задач.
Задача 1. Темпи зростання загального обсягу продукції промисловості за базовий період (1990-2004 рр.) наведені у таблиці 1.
Таблиця 1
Рік |
1990 |
1995 |
2000 |
2004 |
2006 |
Обсяг, млрд.крб. |
3,6 |
8,3 |
14 |
17 |
|
Знаючи темпи зростання обсягу виробництва за базовий період, спрогнозувати їх на 2005 рік.
Для розв’язання задачі потрібно побудувати лінійну регресійну модель такого вигляду:
V=aT+b, (1)
де V – темпи зростання обсягу виробництва;
Т – рік;
а,b – коефіцієнти, які добираються так, щоб (1) найкраще в розумінні середнього квадратичного відхилення відповідала даним базового періоду.
І далі, після знаходження коефіцієнтів використовують (1) для обчислення значення V на 2005 р.
- Роки занести у комірки А1:A5, а обсяги – у В1:В4.
Таблиця 2.
|
А |
В |
1 |
1990 |
3,6 |
2 |
1995 |
8,3 |
3 |
2000 |
14 |
4 |
2004 |
17 |
5 |
2005 |
17,306 |
За допомогою майстра функцій вибрати функцію ТЕНДЕНЦИЯ із категорії Статистические. Після вибору функції з’явиться таблиця, в яку потрібно ввести відповідні значення.
В першому рядку задати діапазон В1:В4, в другому – А1:А4, в третьому – А5. Результат автоматично заноситься у комірку А5.
Задача 2. В таблиці 3 наведені дані по врожайності пшениці за базовий період (1999-2005 рр.).
Таблиця 3.
Рік |
Урожайність ц/г |
1998 |
58 |
1999 |
50 |
2000 |
52 |
2001 |
54 |
2002 |
49 |
2003 |
54 |
2004 |
50 |
2005 |
|
Знаючи врожайність пшениці за базовий період, спрогнозувати її на 2005р.
Прогноз робиться на основі лінійної регресивної моделі:
- проводиться пряма та підбираються коефіцієнти “а” і “в”, щоб проведена пряма максимально відтворювала тенденцію;
- дані тенденції обчислюються, використовуючи проведену пряму.
Розв’язання в Microsoft Excel:
-
дані таблиці увести в діапазони комірок робочого аркуша: роки – А1:А8, а дані по врожайності – В1:В7;
-
курсор встановити в комірці В8;
-
обирати: майстер функцій - категорія Статистические – функція Тенденция;
-
в рядку “известные_значения_у” вказується діапазон В1:В7, в рядку известные_значения _х” вказується діапазон А1:А7, у рядок “новые_значения_х” вказуєть комірка А8;
-
в комірці В8 з’являється число: 49,7142.
- Згідно отриманих даних побудувати графік (діаграму)
Задача 3. Машиноскладальний конвеєр після 10 років роботи може опинитися в одному з трьох станів:
- обладнання працездатне і потребує невеликого поточного ремонту;
- деякі деталі значно зносились і потребують серйозного ремонту або заміни,
- основні деталі зносились настільки, що подальша експлуатація обладнання неможлива.
Досвід експлуатації подібних конвеєрів показує, що в 20 % випадків обладнання може перебувати в стані , у 50 % випадків – у стані , і у 30 % випадків – у стані .
Для машинобудівного заводу можливі три різних способи дії:
- залишити працювати обладнання ще на рік, виконавши незначний ремонт своїми силами;
- провести капітальний ремонт з використанням послуг спеціалізованої ремонтної організації;
- замінити обладнання новим.
Витрати заводу при різних способах дії наведено у таблиці 4.
Таблиця 4.
Стан обладнання t |
Імовірність стану обладнання |
Стратегія дій керівництва |
||
|
|
|
|
|
|
0,2 |
1 |
3 |
5 |
|
0,5 |
5 |
2 |
4 |
|
0,3 |
7 |
6 |
3 |
Витрати l млн.грн.
Знайти стратегію дії керівництва заводу, при якій витрати мінімальні. Витрати заводу подаються вектором.
Для вирішення задачі необхідно:
1.Занести значення витрат у комірки А1:С3.
2.Занести вектор імовірностей стану обладнання у комірки А5:С5.
3. Вибрати функцію МУМНОЖ у категории Математические і помножити матрицю на вектор із занесенням результату у комірки Е1:G1. В комірці Е1 отримаємо перше значення шуканого результату. Для отримання значень вектору необхідно виділити діапазон комірок Е1:G1, встановити курсор в рядок формул і одночасно натиснути клавіші Ctrl+Shift+Enter.
|
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
1 |
1 |
3 |
5 |
|
4,8 |
3,1 |
3,9 |
2 |
5 |
2 |
4 |
|
|
|
|
3 |
7 |
5 |
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
0,2 |
0,5 |
0,3 |
|
|
|
|
6 |
2 |
5 |
3 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
3,1 |
|
4. З умови задачі потрібно знайти мінімальні витрати. Це можна зробити за допомогою функції МИН, яка вміщується в клітку F10 і знаходить мінімум по області Е1:G1. Таким чином, у клітці буде мінімальний компонент вектора V – другий (3,4), звідси мінімальні витрати будуть тоді, коли керівництво вибере другу форму дії, тобто проведе капітальний ремонт з використанням послуг спеціалізованої ремонтної організації.
Задача 4. Нехай соціальна система споживання молока в країні задається такою моделлю:
Х=аN+аP+аD,
де Х – кількість споживання молока на душу населення, кг/рік,
N – середні надої молока на одну корову, кг/рік,
P – чисельність населення, млн. чол.;
D – дохід на душу населення, грн.
Знайти коефіцієнти такі, що роблять відхилення моделі від реальних даних, узятих за базовий період, мінімальними у розумінні середнього квадратичного відхилення.
Реальні дані, взяті за базовий період наведено у таблиці 5.
Таблиця 5.
Рік |
Х, кг |
N, кг |
Р, млн. чол. |
D, млн. |
1960 |
240 |
1179 |
209 |
135 |
1970 |
307 |
2110 |
241,7 |
124 |
1980 |
314 |
2149 |
263 |
118 |
1985 |
325 |
2330 |
276 |
102,5 |
1986 |
332 |
2421 |
78,8 |
102,3 |
Для вирішення задачі на робочому аркуші необхідно розмістити таку інформацію:
Комірки |
Інформація |
Коментар |
А1:А5 |
Дані на робочому аркуші |
Значення вектора Х |
В1:D5 |
Дані на робочому аркуші |
Значення матриці U |
A7:E9 |
=ТРАНСП(B1:D5) |
Матриця |
A11:C13 |
=МОБР(МУМНОЖ(A7:E9;B1:D5)) |
Матриця |
A15:E17 |
= МУМНОЖ(A11:C13;A7:E9) |
Матриця |
G15:G17 |
= МУМНОЖ(A15:E17;A1:A5) |
Вектор коефіцієнтів а |
Робочий аркуш задачі 4
|
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
1 |
240 |
1779 |
209 |
135 |
|
|
|
2 |
307 |
2110 |
241,7 |
124 |
|
|
|
3 |
314 |
2149 |
263 |
118 |
|
|
|
4 |
325 |
2330 |
276 |
102,5 |
|
|
|
5 |
332 |
2421 |
78,8 |
102,3 |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
1779 |
2110 |
2149 |
2330 |
2421 |
|
|
8 |
209 |
241,7 |
263 |
276 |
78,8 |
|
|
9 |
135 |
124 |
118 |
102,5 |
102,3 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
9,92Е-07 |
-1,8Е-07 |
-1,8Е-05 |
|
|
|
|
12 |
-1,8Е-07 |
4,27Е-05 |
-7,5Е-05 |
|
|
|
|
13 |
-1,8Е-05 |
-7,5Е-05 |
0,000472 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
-0,00066 |
-0,00014 |
1,29Е-06 |
0,000452 |
0,000581 |
|
0,139771 |
16 |
-0,00152 |
0,000638 |
0,00199 |
0,003676 |
-0,00474 |
|
0,075846 |
17 |
0,016663 |
0,003171 |
-0,00195 |
-0,01344 |
-0,00034 |
|
-0,12128 |
Після виконання програми отримаємо = 0,139771; = 0,075846; =-0,12128.
Завдання для самостійного опрацювання
Розробка комплексу автоматизації діловодства фірми
засобами MS Office
Робота передбачає розробку додатків для автоматизації діяльності фірми. Фірму потрібно „придумати” виконавцю (назву, логотип, область діяльності тощо).
Для цієї фірми розробити
1. MS Word. Бланк фірми.
Створити шаблон, який включає: логотип (малюнок), напис MS WordArt. В шаблоні створити (не менше 5) і/або модифікувати стилі. Наприклад, „Адреса”, „Підпис керівника” тощо. Розмір шрифту – 14.
2. MS Excel. Каталог продукції (послуг). В каталозі повинен бути виконаний розрахунок вартості продукції (собівартість продукції, вартість доставки, торгова надбавка та інше). Можна перебачити спеціальні ціни (скидки). В каталозі повинно бути не менше 8 найменувань.
Список партнерів. Список повинен включати: найменування фірми, ПІБ директора, адресу та інше. Не менше 8 партнерів.
Лист обліку торгових операцій. Список операцій (за 2003 рік). Повинен містити не менше 30 операцій (за 2003 рік). Інформація про операції повинна включати: дата операції, сума, партнер (посилання на список партнерів), продукція (посилання на каталог). На інших листах:
- розмістити інформацію з листа обліку з підведенням підсумків (автоматично);
- подувати зведені таблиці (не менше 4, наприклад, обчислення даних за кожний квартал тощо);
- побувати не менше 5 різних діаграм (по партнерам, товарам, за квартали...).
Рахунок – замовлення. Забезпечити вибір значень з списку партнерів і каталогу, автоматичний розрахунок загальної кількості суми, занесені інформації в лист обліку операцій. Застосувати захист клітин від змін.
Використання макросів, елементів управління (кнопки, списки, прапорці, перемикачі). Перемикання між листами, вибір інформації.
3. MS Word і MS Excel. Створення на основі шаблону ділового листа з рекламою продукції (послуг). Забезпечити розсилку листів покупцям (партнерам). Список розсилки з MS Excel. Лист не повинен включати діаграму, зв’язану з джерелом.
4. MS PowerPoint. Розробити презентацію фірми, яка містить не менше 5 слайдів і включає таблицю, діаграму, схему.
5. MS Access. Створити Базу даних, в якій реалізовано те що і в MS Excel. Створити таблиці, схему даних, забезпечити підстановку.
Основна таблиця повинна називатися *<Номер студента, де * - любі символи, а <Номер студента - двозначний номер по списку.
Створити форми для вводу и відображення інформації (не менше 3 с підпорядкованими і підсумками), звіти (не менше 4 з підсумками).
6. MS Word. Створити звіт - файл Звіт.doc - (3-4 сторінки), в якому привести короткий опис виконаної роботи. В ньому повинні бути перераховані файли, опис шаблонів, стилів, опис листів книги, що відображають зведені таблиці, діаграми тощо, особливості роботи з пакетом, особливості використання.
Перша сторінка звіту - титульний лист. Розроблений пакет представляється у вигляді звіту і на дискеті у вигляді файлів в каталозі .
Ім’я каталогу – G < номер_групи> S <номер_студента>. Номер студента - 2 символи. Кількість файлів повинно бути не більше 6.
Тестові завдання
1. Інформація – це...
1.відомості, які зменшують ступінь невизначеності знань про конкретний об’єкт;
2.дані подані для опрацювання автоматичними засобами за можливої участі людини;
3.відомості про процеси виробництва, розподілу, обміну та споживання матеріальних благ.
2. Дані – це...
1.інформація, подана в формалізованому вигляді, прийнятому для опрацювання автоматичними засобами за можливої участі людини;
2.відображення дійсності в мисленні людини;
3.характеристика будь-якого явища, події.
3. Економічна інформація – це...
1.характеристики, які описують стан економічної системи;
2.характеристика будь-якого економічного об’єкту;
3.інформація про процеси виробництва, розподілу, обміну та споживання матеріальних благ.
4. Інформаційна система – це...
1.взаємопов’язана сукупність, методів і персоналу, яку використовують для зберігання, опрацювання та видавання інформації, що слугує досягненню конкретного завдання.
2.сукупність відомостей про соціально-економічні процеси, що слугують для управління цими процесами і колективами людей у виробничій і невиробничій сферах.
3.інформаційний контур разом із засобами збору, передачі, опрацювання і зберігання інформації, що здійснює дії над інформацією.
5. Економічна інформатика – це...
1. наука, яка за допомогою засобів обчислювальної техніки систематизує принципи функціонування цих засобів та методи управління ними, а також прийоми створення, збереження, відтворення, обробки й передачі даних, що виникають в процесі фінансово-господарської діяльності людини, і відображають соціально-економічні відносини між людьми у виробничій сфері;
2.наука, що займається вивченням властивостей інформації, питаннями збору, зберігання, пошуку, переопрацювання, перетворення, і використання в різних сферах діяльності людини;
3. наука, яка вивчає методи моделювання процесів прийняття рішень, зв’язок між психологією людини і математичною логікою, розробкою принципів і методів штучного інтелекту.
6. До поняття економічного об’єкту відносяться...
1. різні класи систем управління: технологічний процес, галузь, виробниче об’єднання, підприємство, цех, дільниця, робітник.
2. технологічний процес, матеріальні цінності, уявні побудови, моделі, галузь, виробниче об’єднання, підприємство, цех, дільниця, люди, події або факти, про які можуть бути зібрані дані;
3. люди, матеріальні цінності, уявні побудови, моделі, події або факти, про які можуть бути зібрані дані.
7. Економічна система об’єкта являє собою...
1.набір елементів, що утворюють єдиний комплекс, спрямований на досягнення певної мети в галузі економіки;
2. єдність економічних процесів і зв’язків у русі виробничих фондів;
3. сукупність техніко-економічного, оперативно-календарного планування і управління виробничими процесами.
8. Управління можна визначити як...
1.функцію системи, що забезпечує або збереження сукупності її основних властивостей, або її розвиток згідно з визначеною метою;
2. функцію системи, що характеризує її як результат взаємодії її елементів і зовнішнього середовища;
3.функцію системи що узгоджує взаємозв’язок між об’єктом і суб’єктом управління.
9. Економічні інформаційні системи – це...
1. людинно-машинні системи, що забезпечують управління технологічними процесами та обслуговують виробничо-господарські, соціально-економічні функціональні процеси;
2. сукупність інформації, технічних засобів, персоналу управління, які реалізують функції збору, оброблення, нагромадження й обробки інформації для підготовки та прийняття ефективних управлінських рішень;
3. людинно – машинні комплекси, які призначенні для збору, накопичення, збереження, обробки і видачі за запитом інформації у вигляді даних і знань, необхідних для управління економічним об’єктом;
10. Предметна область – це...
1. сукупність взаємопов’язаних між собою та зовнішнім середовищем елементів, функціонування яких спрямовані на отримання конкретного результату;
2.позначена будь-якими ознаками сукупність об’єктів (усі елементи знання про процес, проблему, організацію, систему тощо);
3.організаційне або складове ціле, набір або комбінація елементів чи частин, що утворюють єдиний комплекс, спрямований на досягнення певної (єдиної для всього комплексу) мети.
11. Інформатизація – це...
1. заміна інформаційної діяльності людини роботою машин і механізмів;
2. процес насичення виробництва і всіх сфер життя і діяльності людини інформацією;
3. технологія, яка представлена методами і способами роботи з інформацією персоналу і технічних пристроїв.
12. Інформаційне суспільство – це таке суспільство...
1. в якому в у всіх сферах людської діяльності впроваджені інформаційні технології обробки інформації;
2. в якому технологія роботи в комп’ютеризованій інформаційній системі доступна для розуміння фахівцем некомп’ютерної галузі.
3.в якому забезпечені всі умови для задоволення інформаційних потреб усіх громадян, організацій і держави.
13. Система – це...
1. сукупність взаємопов’язаних між собою елементів що забезпечують збереження сукупності її основних властивостей згідно з визначеною метою.
2. сукупність взаємопов’язаних між собою та зовнішнім середовищем елементів, функціонування яких спрямовані на отримання конкретного результату;
3. сукупність елементів, які утворюють модель даних, що відображає їх структуру і не залежить від конкретних їх застосувань.
14. Інформаційні ресурси можна визначити як...
1. знання та інформація, що виникають у практичній діяльності підприємства, а також у пов’язаних із ними компонентах зовнішнього оточення;
2. знання про предмети, факти, поняття тощо проблемної сфери, якими обмінюються користувачі системи оброблення даних;
3. сукупність інформації внутрішнього середовища, що відображає фінансово-господарський стан організації.
15. До властивостей складних систем можна віднести...
1. багатофункціональність, організацію, єдність, структурованість;
2. системність, цілісність, складність, структуру;
3.розмір (кількість елементів і зв’язки між ними), організацію, структуру і цілісність.
16. ІС економічного об’єкта складає...
1.комплекс технічного, програмного, організаційного, правового та інформаційного забезпечення;
2. сукупність інформаційних потоків, що характеризують управлінську роботу та персонал управління, який виконує функції збору, оброблення і передачі інформації.
3. взаємозв’язок інформаційних потоків, засобів обробки, передачі і збереження даних, а також співробітників управлінського апарату, що виконують операції по передачі даних.
17. В процесі управління приймаються рішення:
1.стратегічні, фінансові, довгострокові;
2 .стратегічні, тактичні, оперативні;
3.оперативні, директивні, тактичні.
18. Основні функції управління:
1.планування, облік, контроль, виправлення ситуації;
2.облік, аналіз, планування, регулювання;
3.планування, облік, аудит, регулювання.
19. З урахуванням сфери застосування виділяють ІС:
1. корпорації, промислових підприємств, фірм, навчальних закладів;
2. банків, фонового ринку; страхові; податкові;
3. підприємства, району, області, держави.
20. За видами процесів управління АІС поділяють на:
1. організаційного управління, управління персоналом, управління фінансами, управління документообігом;
2. управління технологічними, організаційно-технологічними процесами, організаційного управління, наукових досліджень, навчальні АІС;
3.управління галуззю, управління корпорацією, управління підприємством, управління цехом, ділянкою.
21.Інформаційною технологією називають...
1.сукупність методів, моделей і алгоритмів оброблення інформації, що забезпечує процес автоматизації розв’язання задач користувача;
2. комплекс методів і процедур, за допомогою яких технічними засобами реалізуються функції створення, збереження, відтворення, обробки й передачі даних з їх доведенням до користувача;
3. сукупність інформації, технічних засобів, методів і процедур, персоналу управління які реалізують функції збору, накопичення і оброблення інформації для прийняття управлінських рішень.
22.Основні властивості економічної інформації:
1. доступність, реальність, прагматичність, вагомість, точність;
2. об’єктивність, повнота, достовірність, адекватність, доступність, актуальність;
3. точність, правдивість, компактність, надійність, своєчасність, керованість;
23.Синтактика характеризує...
1. зміст економічної інформації;
2. структуру економічної інформації;
3. достовірність економічної інформації.
24. Семантика характеризує...
1.структуру економічної інформації;
2. зміст економічної інформації;
3. повноту економічної інформації.
25. Прагматика характеризує...
1. ефективність економічної інформації;
2. корисність економічної інформації;
3. якісність економічної інформації.
26. Економічні показники—це...
1. сукупність операцій, інформаційних процедур і стадій обробки інформації;
2. інформаційна сукупність із мінімальним складом реквізитів-ознак і реквізитів-підстав;
3. сукупність операцій одного типу і послідовність виконання процедур.
27. Будь-яка дія над інформацією, спрямована на її трансформацію або передавання - це...
1. стадія обробки;
2. операція;
3. інформаційний потік.
28. Цілеспрямоване переміщення інформації у межах ІС за визначений період називається ...
1.економічним показником;
2. інформаційним потоком;
3. інформаційною технологією обробки економічної інформації.
29. Для логічних структур даних характерне таке виокремлення елементів даних:
1. cимвол - реквізит – показник - масив - інформаційна база;
2.cимвол - реквізит - масив - інформаційний потік - інформаційна база;
3. символ - поле - масив - запис - файл - база даних.
30. Масив даних – це...
1. інформаційна сукупність із мінімальним складом реквізитів-ознак і реквізитів-основ;
2. набір взаємопов’язаних даних однієї форми з усіма її значенням;
3. сукупність даних, що стосуються однієї й тієї самої дільниці управлінської роботи.
31. За фізичного підходу до структури ЕІ відносяться...
1. cимвол - поле - показник - запис –файл - інформаційна база;
2. символ - поле - агрегат даних - запис - файл - база даних;
3. cимвол - реквізит – поле - масив - база даних– банк даних;
32. Функціональна надійність – це властивість ІС виконувати функції..
1. збереження стану системи;
2. встановлення умов взаємодії людини та комплексу технічних засобів;
3. обробки даних;
33. При створенні ІС потрібно керуватися основними принципами:
1. системності, розвитку, сумісності, стандартизації;
2. достовірності, повноти, ясності, актуальності;
3. функціональності, ефективності, надійності, безпеки даних.
34. У теорії і практиці створення ІС виділяють наступні підходи:
1. системний, послідовний, паралельний;
2. загальний, частковий, індивідуальний;
3. локальний, глобальний; системний.
35. Визначаються такі стадії життєвого циклу ІС:
1. постановка задачі, розробка алгоритму, створення програм, уведення програм в дію, навчання персоналу, супроводження ІС;
2. дослідження об’єкту, розробка проекту; впровадження проекту, дослідна експлуатація, робоча експлуатація ІС;
3. формування вимог; розробка концепцій; ТЗ; ескізний проект; робоча документація; уведення в дію; супроводження ІС.
36. Всі різновиди ІС незалежно від сфери їх застосування включають:
1. функціональні, організаційні та компоненти опрацювання даних;
2. інформаційні, функціональні, організаційні та правові компоненти;
3. інформаційні, програмні, технічні та організаційні компоненти.
37. СОД призначена для ...
1. інформаційного обслуговування фахівців різних органів управління підприємства, що приймають управлінські рішення;
2. прямого управління технологічними процесами і зв’язку з іншими системами;
3. організації, управління та реалізації обчислень у локальних і глобальних обчислювальних мережах.
38. СОД можуть працювати в трьох основних режимах:
1.пакетному, інтерактивному та в реальному масштабі часу;
2. локальному, корпоративному та глобальному;
3.користувача ПК, адміністратора б.д. та адміністратора мереж.
Приклад постановки задачі
“Розрахунок часу роботи обладнання при виготовленні виробу”
для автоматизованого розв’язання на ЕОМ
1. Характеристика задачі
Задача призначена для забезпечення технологів і диспетчерів виробництва інформацією про нормативні витрати часу на виготовлення одиниці виробу по групах обладнання в розрізі цехів-виготовлювачів. Мета автоматизації – скорочення строків обробки інформації, підвищення точності й достовірності нормативних показників.
Задача входить до складу комплексу задач з технічної підготовки виробництва і нормування. В результаті розв’язання задачі на друк видається машинограма ТПВ-21.
МАШИНОГРАММА ТРУДОМІСТКОСТІ ВИРОБУ ПО ГРУПАХ ОБЛАДНАННЯ
Код ТПВ-21
Код і найменування виробу _____________________
Код цеху |
Обладнання |
Код деталі (складальної одиниці) |
Застосовність у виробі |
Час роботи обладнання |
|
Код |
Найменування |
||||
Об’єктами, для управління якими розв’язується задача, є цехи, обладнання. Задача розв’язується не рідше одного разу на рік по виробах, що випускаються, і кожного разу при запуску у виробництво нових виробів.
Ведення розрахунку часу роботи обладнання автоматизованим способом припиняється у разі пошкодження технічних засобів. У даній задачі використовується масив зведеної застосовності деталей у виробі ZVED, сформований в результаті розв’язання задачі “Розрахунок складу виробів”. Результати розв’язання задачі заносяться у масив МR02, який використовується у задачах підсистеми планування виробництва. машинограма ТПВ-21 передається у технічне бюро та відділ головного механіка, де використовується технологами і диспетчерами виробництва як довідковий матеріал при плануванні та регулюванні завантаження обладнання. Зв’язки даної задачі з іншими задачами відображені на схемі інформаційних зв’язків
2. Вихідна інформація
2.1. Перелік та опис вихідних повідомлень
Таблиця 2.1
№ з/п |
Найменування вихідного повідомлення |
Іденти-фікатор |
Форма представ-лення |
Періодич-ність видачі |
Строки видачі |
Одержувачі інформації |
1 |
Масив трудо-місткості ви-робу по групах обладнання |
MR02 |
Масив на МД |
1 раз на рік |
3-го числа |
Задачі під-системи плануван-ня вироб-ництва |
2 |
Машинограма трудомісткості виробу по гру-пах обладнання |
ТПВ-21 |
машино-грама |
” |
” |
Техбюро ВГМ |
2.2. Перелік та опис структурних одиниць інформації вихідних повідомлень
Таблиця 2.2
№ з/п |
Найменування структурної одиниці (реквізит) |
Позначення у формулах |
Ідентифікатор вихідного повідомлення |
Вимоги до точності |
1 |
Код виробу |
f |
MR02, ТПВ-21 |
-
|
2 |
Найменування виробу |
- |
ТПВ-21 |
- |
3 |
Код цеху |
c |
MR02, ТПВ-21 |
- |
4 |
Код обладнання |
b |
” |
- |
5 |
Найменування обладнання |
- |
ТПВ-21 |
- |
6 |
Код деталі (складальної одиниці) |
i |
MR02, ТПВ-21 |
- |
7 |
Застосовність деталі (складальної одиниці) у виробі |
Nfi |
ТПВ-21 |
до цілих |
8 |
Час роботи обладнання |
Tfcbi |
MR02, ТПВ-21 |
до 0.01 |
3. Вхідна інформація
3.1. Перелік та опис вхідних повідомлень
Таблиця 3.1.
№ з/п |
Найменування вхідного повідомлення |
Ідентифікатор |
Форма представлення |
Строки, частота надходження |
1 |
Масив зведеної засто-совності деталей (скла-дальних одиниць) у виробі |
ZVED |
масив на МД |
1 раз на рік |
2 |
Довідник пооперацій-них норм часу на виготовлення деталей |
TRUD |
” |
” |
3 |
Довідник основних засобів |
FOND |
” |
постійно у БД |
4 |
Довідник готової продукції |
VIRIB |
” |
” |
3.2. Перелік і опис структурних одиниць вхідних інформаційних повідомлень
Таблиця 3.2.
№ з/п |
Найменування струк-турної одиниці |
Позначення у формулах |
точність |
Джерело інформа-ції |
Ідентифіка-тор джерела інформації |
1 |
Код виробу |
f |
- |
масив |
ZVED, VIRIB |
2 |
Код деталі |
i |
- |
” |
ZVED, VIRIB |
3 |
Застосовність деталі (складальної одиниці) у виробі |
Nfi |
до цілих |
” |
ZVED |
4 |
Код цеху |
c |
- |
” |
TRUD |
5 |
Код операції |
o |
- |
” |
” |
6 |
Код обладнання |
b |
- |
” |
TRUD, FOND |
7 |
Час роботи обладнання |
tbcio |
до 0.01 |
” |
TRUD |
8 |
Найменування виробу |
- |
- |
” |
VIRIB |
9 |
Найменування обладнання |
- |
- |
” |
FOND |
4. Алгоритм розв’язання задачі
Математичний опис алгоритму
Нормативні витрати часу на виготовлення виробу по групах обладнання розраховуються за формулою
Tfcbio = Nfi × tbcio , (1)
де Tfcbio – час роботи b-групи обладнання при виготовленні і-деталей, що входять до складу f-виробу, на о-операції у с-цеху;
Nfi – зведена застосовність і-деталей (складальних одиниць) у f-виробі;
tbcio – час роботи b-групи обладнання при виготовленні і-деталі на о-операції у с-цеху.
Час роботи b-обладнання при виготовленні у с-цеху і-деталей, що входять до складу f-виробу, розраховується за формулою
Tfcbio = S Tfcbio . (2)
Загальний час роботи b-групи обладнання при виготовленні f-виробу у с-цеху дорівнює
Tfcb = S Tfcbi . (3)
Завдання для самостійної роботи
Завдання 1
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок амортизаційних відрахувань основних засобів”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ООЗ-05) – машинограму розрахунку амортизаційних відрахувань по підприємству за місяць, яка містить такі реквізити: місяць, код і найменування групи основних засобів, балансова вартість, сума амортизаційних відрахувань.
Завдання 2
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативних витрат матеріалів на виготовлення одиниці виробу ”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ТПВ-33) – машинограму норм витрат матеріалів на виріб у специфікованій номенклатурі, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код і найменування матеріалів, одиниця виміру, код деталі або складської одиниці, застосовність деталей або складських одиниць у виробі, маса деталей і норма витрат матеріалу на виріб, коефіцієнт використання матеріалу.
Завдання 3
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативного часу роботи інструменту при виготовленні виробу ”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ТПВ-35) – машинограму нормативного часу роботи інструменту при виготовленні виробу, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код і найменування інструменту, код деталі або складської одиниці, застосовність деталей або складських одиниць у виробі, час роботи інструменту при виробництві кожного виду деталей, складських одиниць і виробу в цілому.
Завдання 4
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативних витрат заробітної плати на виготовлення виробу в цеху”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ТПВ-42) – машинограму нормативних витрат заробітної плати на виготовлення виробу в цеху, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код цеху, професія, розряд робіт, код деталі або складської одиниці, застосовність деталей або складських одиниць у виробі, розцінка, трудомісткість кожного виду деталей і складських одиниць в цілому, сума заробітної плати.
Завдання 5
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби основних матеріалів для виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ФПВ-30) – машинограму планової потреби матеріалів у специфікованій номенклатурі для виконання річного плану виробництва продукції, яка містить такі реквізити: плановий період, код і найменування матеріалів, код цеху, одиниця виміру, кількість, вартість, величина відходу.
Завдання 6
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби покупних і комплектуючих виробів на виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ФПВ-32) – машинограму планової покупних і комплектуючих виробів на виконання річного плану виробництва продукції, яка містить такі реквізити: плановий період (рік), код і найменування покупних і комплектуючих виробів, одиниця виміру, кількість, вартість, ціна.
Завдання 7
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виконання договорів постачальниками матеріальних цінностей”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОМР-01) – машинограму виконання договорів постачальниками матеріальних цінностей, яка містить такі реквізити: звітних період, код і найменування постачальника, номер договору, код матеріалу, одиниця виміру, кількість, фактично поставлено, відхилення.
Завдання 8
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік наявності та руху матеріальних цінностей”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОМР-06) – оборотну відомість обліку наявності та руху матеріальних цінностей, яка містить такі реквізити: місяць, склад, код і найменування матеріальних цінностей, одиниця виміру, операція руху матеріальних цінностей, кількість і сума по вхідному залишку, надходженню, витратах, вихідному залишку.
Завдання 9
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік наявності МШП”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОМР-15) –відомість обліку МШП, яка містить такі реквізити: місяць, номер цеху, код і найменування МШП, одиниця виміру, кількість, ціна, вартість.
Завдання 10
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік надходження особового складу на підприємство по видах прийому і категоріях персоналу”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОТР-01) – машинограму чисельності прийнятих робітників на підприємство, що містить такі реквізити: місяць, вид прийому кількість прийнятих на роботу по категоріях персоналу – основні робітники, допоміжні робітники, ІТР, службовці, МОП, охоронці, учні, всього по видам прийому. номер цеху, код і найменування МШП, одиниця виміру, кількість, ціна, вартість.
Завдання 11
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Аналіз чисельності робітників, прийнятих на підприємство”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОТР-02) – машинограму аналізу чисельності робітників, прийнятих на підприємство, що містить такі реквізити: дата, код структурного підрозділу, кількість прийнятих на роботу по категоріях персоналу та професіях: всього по структурному підрозділу, в тому числі основних робітників, допоміжних робітників, ІТР, службовців, МОП, охоронців, учнів.
Завдання 12
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виробітку й нарахування сум заробітної плати робітників-відрядників”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОТР-14) – машинограму нарахування відрядної заробітної плати, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, табельний номер, прізвище, ім’я, по батькові, час нормований, час фактичний, процент виконання норм виробітку, сума заробітної плати.
Завдання 13
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік і нарахування погодинної заробітної плати”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОТР-15) – машинограму нарахування погодинної заробітної плати, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, табельний номер, розряд, відпрацьовано годин (урочно, простоїв, понадурочно, святкових, нічних), тарифна часова ставка (оклад), оплата (простоїв, понадурочних, святкових, нічних), процент виконання норм виробітку, нарахована заробітна плата.
Завдання 14
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік якості готової продукції”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОГП-06) – машинограму обліку браку по цеху, що містить, такі реквізити: дата, номер цеху, номер дільниці, код і найменування деталі або складської одиниці, номер технологічної операції, кількість деталей, вид браку, причина браку, винуватець браку.
Завдання 15
Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік руху готової продукції на складі”.
У результаті програмної реалізації одержати вихідний документ (ОГП-11) – відомість руху виробів на складі готової продукції, що містить, такі реквізити: місяць, код виробу, ціна, вхідний залишок (кількість і сума), вихідний залишок (кількість і сума).
Орієнтовні теми рефератів
Методика застосування інструментальних засобів та економіко-математичних методів для проведення маркетингових досліджень. |
|
А ІС розроблення маркетингових стратегій розвитку підприємства. |
|
Використання нейромереж для прогнозування економічної діяльності промислового підприємства. |
|
Імітаційне моделювання у СППР великих промислових підприємств. |
|
Інформаційне забезпечення систем підтримки прийняття рішень. |
|
CRM – як новітній підхід до оптимального будування комунікаційних систем. |
|
Об’єктні моделі та бази даних інформаційно‑управлінських архітектур. |
|
CRM-системи для електронної комерції – е-CRM. |
|
Створення систем підтримки прийняття рішень нового покоління. |
|
Використання штучних нейронних систем для підтримки прийняття рішень в економіці. |
|
Геоінформаційні системи. |
|
Аналіз використання інформаційних систем з обліку реалізації та складських операцій на підприємствах малого та середнього бізнесу. |
|
Проблеми ефективності функціонування ІС управління. |
|
Архітектурні рішення та основні відмінності СППР від традиційних оперативних систем. |
|
Розробка СПП стратегічних рішень на основі web-технологій. |
|
Економічна експертиза інвестиційних проектів за допомогою ЕОМ. |
|
Аналіз сучасного стану доменного ринку України. |
|
Принцип побудови генетичного алгоритму та його використання для розв’язання задач оптимізації. |
|
Використання технології оперативного аналізу даних OLAP. |
|
Комп'ютерна модель системи відтворення процесів керування підприємствами. |
|
Система електронного бізнесу для представництва компанії. |
|
Використання концепції CRM в ІС електронної комерції. |
|
Сучасні OLAP-технології та їх використання в бізнесових структурах. |
|
Сучасне стан та перспективи розвитку роздрібної Іnternet-торгівлі . |
|
Автоматизована система аналізу фінансового стану підприємства за даними фiнансової звітності. |
|
Готовність українського бізнесу впроваджувати електронну комерцію у діяльність підприємства. |
|
Геоінформаційні системи в СППР. |
|
Бази знань та їх застосування в інформаційних системах. |
|
Об'єктно-орієнтований підхід до створення інформаційних систем. |
|
Трирівневий "клієнт-сервер": характеристика та застосування.. |
|
ОLAP-технології в СППР. |
|
Генетичні алгоритми, їх характеристика та застосування. |
|
Теоретичні та методологічні принципи побудови інформаційної системи управління підприємствами різного типу . |
|
Огляд нових технологій мультимедіа. |
|
Дослідження і аналіз проблеми штучного інтелекту. |
|
АІС управління діяльністю підприємства "Галактика". |
|
Система управління ресурсами підприємства Baan. |
|
Система управління корпоративними бізнес - процесами R/3. |
|
Реалізація задач основних підсистем функціональної частини АІС “Податки”. |
|
Напрями застосування професійних СУБД в АІС “Податки”. |
|
Інтегровані технології в розподілених системах обробки даних. |
|
Нейромережеві технології. Їх відмінність від ЕІС. |
|
Основні етапи реалізації нейромережевих технологій при розв’язанні задач прогнозування |
|
Особливості ІТ оброблення ЕІ в корпоративних ІС. |
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна
-
Береза А.М. Основи інформаційних систем: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 1998.- 140 с.
-
Гужва В.М. Інформаційні системи і технології на підприємствах: Навч.посібник. - К.: КНЕУ, 2001. – 400 с.
-
Дубина А.Г., Орлова С.С., Шубина И.Ю., Хромов А.В. Excel для экономистов и менеджеров. – СПб.: Питер, 2004. – 295 с.
-
Інформаційні системи і технології в економіці: Посібник для студентів вищих навчальних закладів /За редакцією В.С. Пономаренка. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2002. –544 с.
-
Лапач С.Н., Губенко А.В., Бабич П.Н. Статистика в науке и бизнесе – К.:МОРИОН, 2002 -640 с.
-
Рогач І.Ф., Сендзюк М.А., Антонюк В.А.Інформаційні системи у фінансово-кредитних установах. Навчальний посібник.-К.:КНЕУ,.1999.
-
Ситник В.Ф., Писаревська Т.А., Єрьоміна Н.В., Краєва О.С. Основи інформаційних систем: Навч. посібник.. – Вид. 2-ге, перероб.і доп./ За ред. В.Ф.Ситника. – К.: КНЕУ, 2001.- 420 с.
-
Терещенко Л.О., Матієнко-Зубенко І.І. Інформаційні системи і технології обліку: Навч.посіб. – К.: КНЕУ,2004. -187 с.
-
Цезар И.Ф., Непман В.Г. Компьютерное моделирование экономики. –М.: «Диалог-МИФИ», 2002. -304 с.
Додаткова
-
Гужва В.М.Інформаційні системи в міжнародному бізнесі. Навчальний посібник., - К.: КНЕУ, -1999.
-
Дик В.В. Информационные системы в экономике: Учебник / Под ред. проф. В.В.Дика.- М.: Финансы и статистика, 1996. – 272 с.
-
Завгородній В.П. Автоматизація бухгалтерського обліку, контролю, аналізу та аудиту. –К.: А.С.К.,1998.- 768 с.
-
Информационные технологии управления: Учеб.пособие для вузов/ Под ред. проф. Г.А. Титоренко.- 2-е изд., доп.- М.: ЮНИТИ-ДАНА. 2004.- 439с.
-
Карлберг Конрад. Бізнес-анализ с помощью Excel 2000. : Пер.с.англ.. : уч. Пос. – М.: Издательский дом «Вильямс»,2000. – 480 с.
-
Козырев А.А. Информационные технологии в экономике и управлении: Учебник.-СПб.: Изд-во Михайлова В.А.,2000.-360 с.
-
Мишенин А.И. Теория экономических систем: Учебник. – 4-е изд., доп. и перераб.- М.: Финансы и статистика, 2000. – 240 с.: ил.
-
Одинцов Б.Е., Романов А.Н. Компьютеризация аудиторской деятельности.- М.: ЮНИТ, 1995.
-
Пінчук Н.С., Галузинський Г.П., Орленко Н.С. Інформаційні системи та технології в маркетингу: Навч. посібник.-К.: КНЕУ, 1999.-328 с.
-
Попов Э.В. Статистические и динамические экспертные системы. – М.: Финансы и статистика.1997.
-
Разработка бізнес-приложений в економике на базе MS EXCEL / Под.общ.ред. А.И.Афоничкина.- М.: ДИАЛОГ-МИФИ, 2003.-416 с.
-
Семенов М.И., Трубилин И.Т., Лойко В.И., Барановская Т.П. Автоматизированные информационные технологии в экономике.- М.: Финансы и статистика, 2000,- 416 с.
-
Ситник В.Ф., Сорока Х. та ін. Комп’ютеризація інформаційних процесів на промислових підприємствах. – К.: Техніка, 1991. – 215 с.
-
Ситник В.Ф. Розвиток і застосування інформаційних систем в економіці – К.: Знання, 1993. – 16 с.
-
Страхарчук А.Я., Страхарчук В.П. Інформаційні технології в економіці. Навчальний посібник.-К.: НМЦ «Укоопосвіта»,-1999.
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!