Навчально-методичні студентські табори
« Назад Важливою складовою зміни суспільства є модернізація системи освіти. Стан сучасної системи освіти визначається розвитком її парадигми, основою якої є положення особистісно-орієнтованої педагогіки, принципи варіативності, демократичні норми організації діяльності освітніх установ. У зв'язку з переоцінкою основних науково-теоретичних положень, закладених в концепціях освіти, стала очевидною необхідність пошуку нових шляхів розвитку систем освіти, виховання, оздоровлення, дозвільної діяльності. У цьому ряду досить рельєфно проглядається неминучість принципово нового підходу до системи організації вільного часу дітей та підлітків в канікулярний час. Цей узагальнений сучасними дослідниками висновок свідчить про актуальну потреби держави у відборі науково обґрунтованих засобів забезпечення системи літнього відпочинку, оздоровлення та розвитку дітей і підлітків в контексті безперервної освіти. Виховний процес, спрямований на забезпечення повноцінного відпочинку дітей і підлітків у період літніх канікул, зберігаючи взаємозв'язок з іншими факторами формування особистості, за своїми цілями, змістом, структурою в чому відрізняється від них. Педагогіка канікул сьогодні по праву розглядається як самостійна галузь практичної педагогіки завдяки ресурсності умов літнього табору для побудови ефективних виховних систем, що створюють широкі можливості для соціалізації та всебічного розвитку сучасних підлітків і молоді в цілому. Характеризуючи сучасні тенденції розвитку системи літнього відпочинку та оздоровлення, можна відзначити значне зростання числа профільних і спеціалізованих таборів, авторських таборів, таборів сімейного типу - нової хвилі літніх установ системи додаткової освіти, діяльність яких базується на принципах гуманістичної ненасильницької педагогіки і націлена на максимальне розкриття і розвиток здібностей дитини в ході організації його активного літнього відпочинку.
Діапазон профільних та авторських таборів, вже сьогодні успішно працюють, досить широкий, і з кожним роком він поповнюється все новими і новими інноваційними розробками творчих авторських груп. Програми діяльності профільних таборів відображають різні структурні організації та підходи до управління виховними системами в умовах літнього табору. Розробляючи основні ідеї, підходи до організації процесу підготовки вожатого, ми виходили не тільки з теоретичних положень, отриманих в ході досліджень, а й з реальних можливостей і проблем сучасного профільного табору, накопиченого нами шістнадцятирічного досвіду роботи в профільних таборах. Виходячи з цього, у своїй роботі ми врахували всі структурні компоненти, які необхідні для підготовки та формування професійної бази кадрів, що працюють у профільних таборах. Дана модель «Школи вожатого» є результатом багаторічного дослідницького і творчого пошуку шляхів оптимізації системи підготовки кадрового резерву табору. Її змістова та організаційна побудова залишається відкритим для подальшого вдосконалення у відповідності зі стратегічними завданнями розвитку профільних таборів на сучасному етапі модернізації системи організації літнього відпочинку та оздоровлення дітей і підлітків. Постановка та дослідження проблеми педагогічних умов побудови виховної системи профільного табору обумовлені потребами сучасної ситуації, що склалася в системі літнього відпочинку. Характер взаємодії суб'єктів процесу має вирішальне значення при досягненні поставлених цілей. Освітньо-дозвільне середовище профільного табору, як особливим чином організоване соціальне і освітній простір, створює умови для саморозвитку, самореалізації та самовдосконалення особистості і вожатого, і в цілому педагогічного колективу, і кожного учасника профільної зміни. Профільний табір являє собою складне соціально-психологічне та професійно-педагогічне явище, яке виражається в ступені мобілізаційної готовності вожатих реалізувати спільні цілі діяльності профільного табору.
Вона досягається завдяки психологічної сумісності, взаємної узгодженості та спільності педагогічної позиції, визнання пріоритету педагогічних цінностей при їх несуперечливого тлумачення, орієнтації на пролонговані і глибокі міжособистісні відносини в педагогічній діяльності, яка виступає в якості ведучої сфери особистісної самореалізації педагогів. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |