Телефон довіри для молоді
« Назад Широке поширення інформаційно-комунікаційних засобів видозмінює комунікативні практики користувачів, що призводить до трансформації структури соціальної взаємодії. Тепер величезна кількість людей мають можливість постійно бути досяжними для комунікації незалежно від місцезнаходження. На тлі такого широкого розповсюдження засобів телефонного зв'язку виникає тенденція збільшення опосередкованих комунікативних контактів у порівнянні з особистісним спілкуванням. У цьому зв'язку стає актуальним розгляд соціальної ролі «Телефону Довіри» як комунікативної практики та проведення більш глибокого аналізу його місця в соціальній сфері сучасного суспільства, його функцій і можливостей.
В даний час людська особистість в умовах панування стереотипів масової свідомості виявляється перед альтернативою втрати своєї унікальності або боротьби за неї. На тлі дефіциту соціального спілкування, в умовах сучасного індивідуалізованого суспільства, людина все частіше переживає екзистенційну самотність. «Життєві графіки настільки індивідуалізовані, що члени сім'ї та друзі майже не зустрічаються лицем до лиця. Багатьом, для того щоб влаштувати таку зустріч, потрібно вивчити загальну базу даних, куди всі члени сім'ї закладають інформацію про свій розпорядок». Перебуваючи в «екзистенційному вакуумі» за В. Франклу, людина страждає від безглуздя і спустошеності, страждає від відсутності мети в житті. «Телефон Довіри» в даній ситуації надає допомогу в розумінні проявів екзистенціальної фрустрації (нудьга і апатія) як аспект людського стану; на основі комунікативної практики надає людську підтримку людям, що знаходяться в лещатах «екзистенціального вакууму». Можна сказати, що безпосередньому спілкуванню люди стали приділяти менше часу, воліючи витрачати його в спілкуванні по телефону. Людина за своєю природою - людина комунікаційна. Йому властиве спілкування, його соціальність не мислима без комунікацій. Існуюча тенденція використання для спілкування різних комунікаційних технологій замість особистих зустрічей говорить про те, що інформаційно-комунікаційні технології відіграють принципову роль у сучасних практиках комунікації та знаменують зародження нового типу соціального контакту, при якому відчуває потребу в спілкуванні людина звертається до іншого поза традицій спілкування, що припускають взаємні зобов'язання, а за допомогою засобу зв'язку. Оскільки «Телефон Довіри» виступає як практика спілкування щодо ціннісних орієнтацій, цілей і норм, то теорія комунікативної дії дозволяє представити такі служби як засіб регулювання суспільства як системи, як ресурс суспільної інтеграції. Дослідження соціальної комунікації В.П. Конецкий дозволяє розглянути феномен «Телефон Довіри» крізь призму соціологічного уявлення про комунікативному процесі, досліджувати природу досліджуваного явища з позиції його структурних компонентів. Однак не виявилася певна комунікаційна теорія, яка накладається на предмет дослідження, внаслідок чого за основу аналізу феномена «Телефон Довіри» береться структурно функціональний підхід, теорія соціальної дії Т. Парсонса. Враховуючи, що служби «Телефон Довіри» організовані для розвитку взаємного слухання в цілому, в суспільстві, «Телефон Довіри» виступає як різновид соціальної комунікації, як варіант вирішення комунікативних потреб людини, що опинилася в екзистенційному вакуумі і відчуває дефіцит спілкування: самотні, фізично обмежені, нужденні в компетентному спілкуванні (передбачає професійне спілкування на основі людського ставлення, де суттєвим моментом є поняття людської цінності). «Телефон Довіри» стає альтернативою спілкування для багатьох людей, позбавлених можливості компетентного спілкування. Будучи посередником по відновленню соціальних зв'язків, «Телефон Довіри» виконує місію соціальної терапії, заповнюючи дефіцит спілкування людей і сприяючи задоволенню їх комунікативних потреб. Оскільки в комунікації по телефону відсутні зорові враження і соціальні умовності цей вид спілкування привабливий для людей, втомлених від диференціації в суспільстві, або які не беруть її. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |