Психологія відносин студент-викладач
« Назад Цікавими і різнобарвними є висловлювання студентів щодо перцептивних здібностей викладача тобто його уміння вникнути у внутрішній світ студента, його психологічна спостережливість, пов’язана з розумінням особистості студента і його тимчасових психічних станів. Для більшості студентів є важливим, аби викладач був яскравою індивідуальністю, яка своїм прикладом мотивуватиме до формування неповторного особистісного світу молодої особистості. Водночас, значна частина студентів на перший план особистісних якостей ставить важливу, критеріальну якість для професії викладача – здатність педагога любити своїх студентів.
Проведені у Львівському національному університеті ім. І. Франка дослідження показали, що 40% опитаних студентів бажають бачити у постаті викладача яскраву індивідуальність, 31% – доброзичливу людину, котра їх розуміє і любить, 29% – бути добрим фахівцем. З цього приводу можна навести характерне висловлювання студентки. У відповіді на поставлене запитання, щодо позитивних якостей викладача вона пише: “Добре коли викладач може зацікавити матеріалом, який викладає і завдяки цьому сприяє вивченню поданого матеріалу; коли викладач є вимогливий, але справедливий; коли співпрацює з студентами і допомагає їм у проблемах, які виникли при засвоєнні матеріалу; коли викладач входить у ситуацію кожного студента і має до кожного підхід”, “класно, коли викладач сміється зі студентами, розуміє жарти, є що згадати після пари”. Тут же є зауваження щодо негативних рис: “Коли викладач є дуже вимогливим, але несправедливим щодо оцінювання знань, коли нехтує стараннями студента”, “безжалісний до студентів, намагається завалити студентів на екзаменах”, “знущається з менш здібних студентів”, “коли викладач розуміє, що студент недовчив і все одно валить”, “вживає нецензурну лексику до студентів”. Хоча студенти передусім у взаєминах із викладачем цінують демократичний стиль спілкування це не означає, що їм подобається панібратство. Чимало відповідей серед негативних сторін спілкування викладача зі студентами називали “загравання”, поблажливість до так званих “любимчиків”. Серед позитивних особистісних якостей характеру викладача студенти надають перевагу почуттю гумору, тактовності, пунктуальності, чесності, справедливості, непідкупності (що поєднується із поясненням “не хабарник”), щирості. Серед негативних особистісних якостей більше всього студенти називають, байдужість та пихатість, дратівливість, агресивність. Відтак найгіршою моделлю викладача є незацікавлена у студентах людина із власними амбіціями. Студенти спостерігають за зовнішнім виглядом викладачів. Їм подобається гарний та охайний зовнішній вигляд, при чому дослідження показують, що цій якості викладача хлопці надають більшої уваги, ніж дівчата. Як показали дослідження Надії Гапон і Максиміліана Дубняка у ЛНУ ім. Івана Франка серед опитаних 45% студентів вважає, що викладач повинен користуватися класичним гардеробом, 40% вдягатися зі смаком, а решта – бути акуратним чи носити одяг з елементами національного стилю. Є й критичні висловлювання, серед них – “неохайність”, “лякає зовнішнім виглядом”, під час занять жує жуйку. Певного значення студенти надають віку викладача. Трохи більше 40% опитаних вважають, що молоді викладачі, які “нещодавно самі були студентами”, краще розуміють їх та з ними легше неформально спілкуватися. Частина авторів наративів висловлює думку, що вік викладача корелює з його знаннями та досвідом, тому їм цікавіше працювати з досвідченішими педагогами. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |