Компетентний і авторитетний педагог
« Назад Учитель головна фігура педагогічного процесу. Його особистий приклад - могутній фактор виховного впливу. Завдяки спілкуванню із учнями вчитель виховує їх не тільки словом, а й всіма якостями своєї особистості. Діти, говорив Л.Толстой, переймаються прикладом у сто разів сильніше, ніж найкрасномовнішими і найрозумнішими повчаннями. Вони (особливо це стосується дітей молодшого віку) копіюють учителя, наслідують його на кожному кроці. Вплив авторитетного педагога на учнів залишає свій відбиток на все їхнє життя. "Золотим правилом" науки виховання вважав К.Ушинський тезу: "вчителеві треба бути таким, якими він хоче бачити своїх вихованців". Авторитетний педагог - справжній володар думок і почуттів свої учнів. У створенні його авторитету важливі такі риси його особистості, як ерудиція, глибокі фахові знання, справедливість, толерантність, прихильне ставлення до людей, принциповість, людяність, єдність слова і діла. Високе почуття відповідальності. Поняття "компетентність" (від лат. соmpetent - відповідний, здібний) означає коло повноважень будь-якої посадової особи чи органу; володіння знаннями, досвідом у певній галузі. Під професійною компетентністю педагога розуміють особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно й ефективно реалізовувати цілі педагогічного процесу. Для цього потрібно знати педагогічну теорію, уміти застосовувати її в практичній діяльності. Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Зміст психолого-педагогічних знань визначається навчальними програмами. Психолого-педагогічна підготовленість складається із знань методологічних основ і категорій педагогіки; закономірностей соціалізації і розвитку особистості: суті, цілей і технологій навчання та виховання; законів вікового анатомо-фізіологічного і психічного розвитку дітей, підлітків, юнацтва. Вона є основою гуманістично орієнтованого мислення педагога. Психолого-педагогічні і спеціальні (з предмета) знання є необхідною, але недостатньою умовою професійної компетентності. Практичне розв'язання педагогічних завдань забезпечують уміння і навички, передумовою яких є теоретико-практичні і методичні знання. Педагогічні уміння - це сукупність послідовно розгорнутих дій, що ґрунтуються на теоретичних знаннях. Частина цих дій може бути автоматизованою (навички).
Через педагогічні уміння розкривається структура професійної компетентності педагога. Зважаючи на те, що розв'язання будь-якого педагогічного завдання зводиться до тріади "мислити - діяти - мислити", що збігається з компонентами (функціями) педагогічної діяльності та відповідними їм уміннями, В.О. Сластьонін розподілив педагогічні уміння на чотири групи:
Зміст теоретичної готовності вчителя виявляється в узагальненому умінні педагогічне мислити, що передбачає наявність у педагога аналітичних, прогностичних, проективних, а також рефлексивних умінь. Аналітичні уміння складаються з таких умінь: - аналізувати педагогічні явища, тобто розчленовувати їх на складові елементи (умови, причини, мотиви, стимули, засоби, форми прояву та ін.); - осмислювати роль кожного елемента у структурі цілого і у взаємодії з іншими; - знаходити в педагогічній теорії положення, висновки, закономірності, що відповідають логіці даного явища;- правильно діагностувати педагогічне явище; - формулювати стрижневе педагогічне завдання (проблему); - знаходити способи оптимального вирішення його. Прогностичні уміння пов'язані з управлінням педагогічним процесом і передбачають чітку уяву в свідомості вчителя, який є суб'єктом управління, мету його діяльності, спрямовану на очікуваний результат. Педагогічне прогнозування ґрунтується на достовірних знаннях суті і логіки педагогічного процесу, закономірностей вікового і індивідуального розвитку учнів. До складу прогностичних умінь учителя входять такі уміння: - постановка педагогічних цілей і завдань; - відбір способів досягнення цілей, завдань; - передбачення результату; - передбачення можливих відхилень і небажаних явищ; - визначення етапів педагогічного процесу; - приблизна оцінка передбачуваних витрат засобів, праці і часу учасників педагогічного процесу; - планування змісту взаємодії учасників педагогічного процесу. Педагогічне прогнозування вимагає від учителя оволодіння такими прогностичними методами, як моделювання, висування гіпотез, мисленнєвий експеримент тощо. Проективні вміння забезпечують конкретизацію цілей навчання та виховання і поетапну їх реалізацію. Проективні уміння включають: - переведення цілі і змісту освіти та виховання у конкретні педагогічні завдання; - обґрунтування способів їх поетапної реалізації; - планування змісту і видів діяльності учасників педагогічного процесу з урахуванням їх потреб та інтересів, можливостей матеріальної бази, власного досвіду і особистісно-ділових якостей; - визначення аранжованого комплексу цілей і завдань для кожного етапу педагогічного процесу; - планування індивідуальної роботи з учнями з метою розвитку їх здібностей, творчих сил і дарувань; - планування системи прийомів стимулювання активності учнів; - планування розвитку виховного середовища і зв'язків з батьками та громадськістю. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |