Інноваційні тенденції в сфері дозвілля студентської молоді
« Назад Дозвілля розглядається важливим показником якості життя людини. Дозвілля визначається як час, діяльність і стан. Час характеризує дозвілля з позиції тривалості. Діяльність розглядає сукупність занять, якими заповнюється дозвільний час. Дозвілля як стан співвідносимо з визначенням самопочуття, настрою, настрою.
Однак сучасна людина переважно включена в досягнення практики споживчих, пасивних розваг, що призводить до зниження творчої активності, самостійності, самодіяльності особистості у сфері дозвілля. Дозвілля набуває яскраво виражений споживчий характер і втілюється в інституалізовуючих практиках, що реалізуються за допомогою комунікативного сервісу. Необхідно створити культурно-освітнє, одухотворене простір життєдіяльності людини в повсякденній реальності, обумовлюючи пошук нових форм практик дозвілля, сприяючи наданню їм сенсу вищої духовності.
Духовний світ студентської молоді відтворює химерне переплетення в суспільній свідомості напівзруйнованих ідеалів, масових очікувань швидких позитивних змін, пошук ідеалів у дореволюційній країні, західних зразках, релігійних шуканнях, плюралізмі позицій і дефіциті нових позитивних цінностей. Все це ускладнюється відсутністю загальної соціальної теорії і непослідовністю політичних, ідеологічних, організаційних заходів керівництва країною на всіх рівнях щодо виведення її з соціально-економічної кризи. В результаті чого зростає фрагментарність молодіжного свідомості, а значить, і суперечливість духовного світу, посилюється поляризація інтересів, а звідси і цінностей. Це породжує, з одного боку, розгубленість і байдужість, а з іншого, - нетерпимість, регресивність, в тому числі і по відношенню до накопиченого попередніми поколіннями духовної спадщини. Все це веде до того, що в молодіжному середовищі, визначальними стають емоційно-психологічні регулятори поведінки.
На наш погляд, головною проблемою в питаннях виховання молоді до сьогоднішнього дня була відсутність державної стратегії, що являло собою істотний стримуючий фактор у розвитку намітилися позитивних тенденцій. Тут упускається той момент, що держава несе відповідальність за стан всього виховання в країні так само, як і за реалізацію прав людини і громадянина, а це передбачає необхідність розробки та реалізації всеосяжної політики в галузі виховання підростаючих поколінь. І в цьому плані така політика виховання повинна включати в себе цілі та завдання виховання, стратегії їх вирішення, розробку законодавства, державних програм, виділення ресурсів, підтримку соціально значущих виховних проектів, визначення механізмів контролю. У сукупності все це має сприяти створенню необхідних умов для розвитку системи виховання підростаючих поколінь відповідно до їх потреб та громадськими запитами. Дозвілля студентів відрізняється складністю і суперечливістю. З одного боку, маючи можливість вибирати заняття на дозвіллі за власним бажанням, молоді люди часто не готові до усвідомленого вибору видів діяльності, що сприяють повноцінному формуванню особистості. З іншого боку, студенти особливо перших-других курсів, прагнучи до самостійності у виборі форм використання дозвілля, проте обмежені певним колом соціальних ролей, в порівнянні з випускними курсами. Звідси, не володіючи стійкістю інтересів в плані організації свого вільного часу, молоді люди охоче переймають від дорослих їх моделі його заповнення, причому не завжди позитивні і відповідають рівню їх психічного та фізичного розвитку. Найчастіше пропоновані дорослими суспільні форми дозвілля не відповідають потребам та інтересам молодих людей, що породжує пасивність у процесі залучення до духовних цінностей. Отже, в останні роки ця проблема істотно загострилася і виявилося протиріччя між потребою студентів використовувати дозвілля як сферу самоствердження, повноцінного спілкування, активного прояву самостійності та невмінням реалізувати себе у вільний час в силу серйозних недоліків в організації виховної роботи з боку вузу, яка сьогодні найчастіше зводиться до посиленню регламентації студентського дозвілля в рамках різних соціальних інститутів, в першу чергу клубу. Останній, у результаті відсутності координації у здійсненні виховання і недооцінки в цьому процесі нових тенденцій у способі життя молоді, не реалізує повною мірою свої об'єктивні можливості по формуванню культури дозвілля. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |