Шляхи формування професійної спрямованості студента
« Назад Перед сучасною вищою школою стоїть завдання забезпечення системи освіти фахівцями, здатними на високому професійному рівні виконувати своє призначення, бути творчими та конкурентоспроможними.
Зазначаємо, що у нинішніх умовах розвитку вищого навчального закладу виникає протиріччя між потребою суспільства у професійних педагогічних кадрах і відсутністю бажання великої кількості випускників працювати за фахом. Тому завдання вищого навчального закладу полягає в переорієнтації студентів, які формально обрали майбутню професію, і, у зв’язку з цим, науково-обгрунтованому розвитку їхньої професійної спрямованості. Професійну спрямованість слід також розглядати як компонент спрямованості особистості, що конкретизується у професійній діяльності. М.С. Пряжніков вважає професійну спрямованість пояснювальним фактором професійного самовизначення, пов’язаним з професійним становленням та розвитком, на базі якого будується професійна самосвідомість. Таким чином, можна зробити висновок, що професійна спрямованість - це провідна інтегральна якість особистості, характерною рисою якої є вибіркове і мотиваційне відношення індивіда до вибору професії відповідно до покликання й ідеалів, світогляду й інтересів. Структура професійної спрямованості складається зі змістовної сторони намірів чи планів індивіда щодо вибору галузі, професії, спеціальності, функціональної придатності особистості (схильностей і здібностей), мотиваційної сфери (обґрунтування вибору) і психологічної готовності до роботи за обраною професією. Проаналізувавши дослідження в галузі педагогіки та психології, що визначають особливості проблеми формування професійної спрямованості, можна стверджувати, що цей процес передбачає наявність принаймні двох етапів. Можна виділити такі умови для професійного становлення студентів: - забезпечення усвідомлення студентами завдань та вимог майбутньої професії; - формування в студентів професійно-психологічної спрямованості; - організація активності кожного студента; врахування у процесі навчальної взаємодії зі студентами індивідуальних особливостей кожного; - організація керованої самостійної роботи студентів.
Таким чином, основними функціями навчання у вищому навчальному закладі, які спрямовані на професійне становлення особистості майбутнього спеціаліста, є наступні: 1. Формування професійних (цільових, смислових, операційних) настанов. 2. Формування системи професійно важливих знань, науково-культурного світогляду. 3. Формування професійно важливих умінь, навичок. 4. Розвиток професійно важливих здібностей (інтелектуальних, перцептивних, комунікативних, експресивних, організаторських, мовних та ін.). 5. Розвиток духовних потреб майбутнього фахівця, морально-етичне вдосконалення його особистості. 6. Сприяння самоактуалізації. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |