Творча робота
« Назад З великого енциклопедичного словника: творчість - діяльність, що породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю і суспільно-історичною унікальністю. З самого дитинства нас оточують плоди чиєїсь творчої роботи. Не кожен з нас має можливість дивуватися шедеврам всесвітньо відомих музеїв та архітектурних пам'яток, захоплюватися грою акторів столичних театрів. Але в будь-якому місці завжди можна знайти щось незвичайне, дивне, що привертає увагу, змушує замислитися про нескінченність людської фантазії. Церкву, збудовану і прикрашену кріпосними селянами; картини, намальовані місцевими художниками; предмети художнього промислу - все це результати творчої роботи людей, які люблять свою справу, вкладають у свій твір вміння і душу. Всі художники і поети творили лише в присутності Музи, однієї з дев'яти богинь грецької міфології. А простому смертному цілком достатньо просто настрою. Будь-яка робота стає творчою, якщо вона виконується вільно і без примусу. Які гарні речі виходять з Ваших рук, якщо Ви взялися за роботу з бажанням! Які цікаві ідеї виникають в голові, якщо ніхто не диктує, не стоїть над душею. Добре, звичайно, якщо існує ще й матеріальна свобода, коли можна дозволити собі необмежений вибір матеріалів, комфортних умов роботи. Коли не потрібно думати про хліб насущний. Але це ідеальний варіант. Далеко не кожне безсмертне творіння створювалося в таких тепличних умовах. Сувора дійсність часто заважає творчій роботі. Але й в повсякденних турботах можна проявити своє вміння. Творчо підійти до вирішення проблеми, вибрати нестандартний підхід. Мереживна серветка, майстерно пов'язана руками Вашої бабусі, нове плаття, зшите мамою з непотрібних кусків тканини, альтанка в саду, побудована татом з використанням кинутих обрізків дерева і металу, клумба, любовно і з вигадкою, Вами прикрашена річковими черепашками - це хіба не творча робота? Головне - щоб робота приносила задоволення і радість творця. Творчі роботи також застосовуються і у навчанні. В даний час виділяються п’ять форм творчих робіт у навчанні (Леонтович А. В., «Завуч» №1, 2001): - проблемно-реферативні; - експериментальні; - натуралістичні і описові; - дослідні. Суть реферативної роботи - в підборі матеріалу з першоджерел, які найбільш повно висвітлюють обрану проблему. Суть дослідницької роботи складається в зіставленні даних першоджерел, їх творчому аналізі та вироблених на його підставі нових висновків. Зупинимося детальніше на кожній. Першою сходинкою до науково-дослідницької діяльності учнів є інформаційно-реферативна діяльність. Вона являє собою творчу роботу, написану на основі кількох літературних джерел, сайтів Інтернет з метою найбільш повного висвітлення обраної проблеми. Термін «реферат» має латинські корені і в дослівному перекладі означає «доповідаю, повідомляю». Словники визначають його значення як короткий виклад у письмовому вигляді або у формі публічної доповіді змісту книги, навчання, наукової проблеми, результатів наукового дослідження; доповідь на певну тему, що висвітлює її на основі огляду літератури та інших джерел. Перший крок традиційний:
Другим етапом є складання розгорнутого плану реферативної роботи, написання самого реферату. Фіналом даної творчої роботи є захист реферату. Піднімаючись на другу сходинку творчої діяльності, учні виконують проблемно-реферативні роботи. Незважаючи на гадану схожість з попередньою формою, вона має ряд відмінностей. Написана на основі великої кількості джерел, робота припускає зіставлення їх даних, міркування або навіть полеміку з авторами, висунення на основі цього власного трактування поставленої проблеми. (Хороша робота цього жанру, при наявності загальноприйнятої структури, вже може вважатися дослідною). Експериментальні творчі роботи потребують крім реферативної діяльності з обраної теми наявності експериментальної частини, яка включає в себе виконання широко відомих, описаних в науці дослідів. Ця частина роботи хоча і носить скоріше ілюстративний характер, так як не містить інновацій, але передбачає самостійне трактування особливостей отриманих результатів, з'ясування причин відхилення результатів від загальновідомих; аналіз та синтез. Тому вона, безсумнівно, може бути віднесена до дослідницької діяльності учнів. Натуралістичні і описові творчі роботи спрямовані на спостереження і якісний опис якогось явища, об'єкта природи в процесі екскурсії, молодіжної науково-дослідної експедиції (до речі, остання багатьма авторами належить до самостійної форми науково-дослідної діяльності учнів). Можуть мати елемент новизни. Відмітною особливістю даної форми роботи є відсутність кількісної методики дослідження. Однією з різновидів натуралістичних робіт часто є роботи суспільно-екологічної спрямованості, де «екологія» розуміється не як наука про взаємозв'язки біосфери і ноосфери, а як громадський рух, спрямований на боротьбу з антропогенними забрудненнями навколишнього середовища. Основним недоліком цих робіт є відсутність наукового підходу до оцінки явищ і факторів. Власне творчі роботи виконуються з допомогою коректної з наукової точки зору методики, мають отриманий за допомогою цієї методики власний експериментальний матеріал, на підставі якого робиться аналіз і висновки про характер досліджуваного явища. Необхідно зауважити, що особливістю даної форми роботи є непередбачуваність результатів, які можуть дати дослідження. До цієї форми належать і дослідницькі проекти. Метод проектів - це сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які дозволяють вирішити ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій учнів з обов'язковою презентацією цих результатів. Проектна технологія включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів та творчого підходу до проблеми. Проект залежно від його теми носить інтегрований характер і вимагає глибоких знань по ряду предметів однієї або споріднених освітніх галузей. На сьогодні використовується ще одна класифікація творчих робіт:
Вимоги до оформлення творчих робіт:1. Назва теми повинна відрізняти чіткість формулювання і чіткі рамки розгляду самої теми. Назви типу «19 століття», «Наполеон» не допускаються. Тема повинна включати тільки усталені для даної галузі знань терміни, максимальна кількість слів - 8, містити певну проблему, бути адекватною шкільного рівня за обсягом і ступенем науковості. 2. Структура роботи. Робота має бути побудована не довільно, а за певною структурою, загальноприйнятою для наукових праць. Основні елементи цієї структури:
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |