Рівень розвитку краєзнавства у студентів
« Назад Краєзнавство традиційно розглядається як вивчення природи, населення, господарства, історії та культури якої-небудь частини країни, адміністративного або природного району, населених пунктів, головним чином, силами місцевого населення. В даний час воно утверджується як самостійна комплексна наукова дисципліна, необхідний засіб освіти і виховання, підготовки спеціаліста, якому належить жити і працювати на території, що вивчається краєзнавством. У цьому сенсі краєзнавство - суть і наука, і практика, і спосіб перетворення краю. Єдність досягається при правильній організації краєзнавчої освіти, що актуалізує розробку концептуальних основ його моделі, основні елементи якої можуть бути використані в практичній краєзнавчій та освітній діяльності. Культурологізація освіти стимулює вдосконалення та оптимізацію краєзнавства, що розробляє широке коло проблем, пов'язаних з пошуком ефективних засобів впливу на матеріальне виробництво і культуру регіону. Краєзнавство - це не тільки сфера державної діяльності, практичної підсистемою краєзнавства є організований масовий рух краєзнавців. Таким чином, в суспільстві є сильніші детермінанти (влада, економіка та ін.), Є слабші (культура, ініціативне краєзнавство та ін.), Але лише у взаємодії вони утворюють тенденцію соціальної еволюції.
Наукове і практичне значення мають культурологічні підходи в дослідженні краєзнавства. Це не тільки звернення до сучасних методів, а й переконання, що саме краєзнавство є приватним по відношенню до цілого, пізнаваного у всьому різноманітті і в своїй специфіці регіональна (під регіоном розуміється частина території, що відрізняється від інших сукупністю відносно стійких особливостей: економіко-географічних, культурно-історичних, національних та ін.; погодимося з ученими, що виділяють в якості найважливішого ознаки регіону наступне: його населення «усвідомлює себе приналежним до особливої територіальної спільності, що має свою господарську та соціокультурну специфіку, регіонально самоідентифікується себе, зберігаючи свою локальну ментальність» - в цьому ознаці переважають соціокультурні параметри регіонального образу) та локальної (тобто місцевої, властивої даному місцю, не виходить за певні межі). Так краєзнавство вчить людину сприймати свою малу батьківщину як частина всього Вітчизни, а повсякденне, звичайне - як гідне спеціального вивчення, без чого неможливі фундаментальні висновки. Рівень розвитку краєзнавчого знання, ступінь його освітньо-виховного та освітнього впливу залежать від політичної обстановки в регіоні. Краєзнавство не розвивається, якщо, наприклад, ЗМІ владних регіональних структур, керівники яких представляють ліві організації, поміщають статті, в яких краєзнавці заперечують нові підходи до викладу історії та культури краю.
У ряді випадків краєзнавство відчуває і тиск демократичної влади: з одного боку, його спеціалізують на викритті злочинів комуністів, з іншого, за аксіому приймається неминучість копіювання імпортних моделей і зразків. Від відповіді регіональної влади та громадськості на питання, яким бути краєзнавства - багато в чому залежить зміст краєзнавчого освіти, рівень підготовки тих, хто буде навчати краєзнавства. Краєзнавча наука, практика і освіта, займаючи відповідне місце в освітній політиці кожного регіону, здатні в кінцевому підсумку оптимізувати культурологічну підготовку фахівців. Краєзнавство як результат розвитку низки соціальних процесів є історично склалася, стійка форма організації спільної діяльності професійних працівників і громадських діячів. Як важливий соціально-культурний та виховний інститут, краєзнавство з'єднує зусилля суспільства і держави. Як би не вдосконалювали піраміду влади, в її підставі в демократичній державі завжди будуть знаходитися структури самоврядування та самоорганізації. Тому суспільне краєзнавство є інститут формування громадянського суспільства. Важливе джерело підвищення ефективності краєзнавства - координація дій з іншими соціальними інститутами, головний результат - динамізм соціальної дії краєзнавчої науки та освіти. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |