Основи біоетики та біобезпеки, як навчальна дисципліна
« Назад У другій половині ХХ ст. була створена нова наука — біоетика, яка стала логічним і необхідним наслідком науково-технічного прогресу, нерозривно пов'язаного зі становленням, розвитком і удосконаленням людського розуму. Наукові здобутки трансформуються в реальну і дієву продуктивну силу суспільства, перетворюючу спосіб життя як самої людини, так і робить істотний вплив на стан біосфери в цілому. Однак глобальний парадокс еволюції полягає в тому, що наукові знання створюють не тільки блага для кожної особистості і соціуму, але і несуть ризики, що визначається як концепція «небезпечного знання». Це можна пояснити тим, що часто закріпилися у суспільній свідомості ідеали прогресу, що превалюють над моральними установками, приводячи до порушення рівноваги між успіхами цивілізації і станом навколишнього середовища.
Закономірно, що на фундаменті критичної заклопотаності перед обличчям наукового і громадського прогресу народилася біоетика, основна теза якої полягає в тому, що оптимальною стратегією, що сприяє наближенню до досконалості, може бути створення переліку етичних, правових і законодавчих норм і правил, яких необхідно дотримуватися, щоб досягти поставлених цілей. Актуальним представляється викладання біоетики у вищих медичних навчальних закладах, що пов'язано з процесами стрімкого прогресу в галузі біології та медицини, впровадження нових технологій, які вимагають пильного критичного етичного і законодавчого регулювання. Неможливо уявити професіоналів у практичній і науковій сфері без етичних знань стандартів і правових нормативів при розробці та впровадженні сучасних діагностичних і лікувальних технологій в рамках проведення біомедичних досліджень за участю людини і тварин. Створення систематизованих навчальних видань, присвячених актуальним проблемам біоетики та біобезпеки, є визначальною складовою впровадження основних принципів та правил біоетики у практичну і наукову сферу медичної діяльності. Програма дисципліни «Основи біоетики та біобезпеки» призначена для ознайомлення студентів з сучасним станом однією з галузей біологічних наук у зв'язку з глобалізацією світових політичних, економічних, промислових, міграційних, епідемічних процесів. Розвиток біотехнології і різко збільшена можливість біологічного тероризму диктують необхідність вдосконалення системи біологічної безпеки з наступним переліком пріоритетних заходів: 1. Політичні. 2. Правові. 3. Організаційні. 4. Наукові. 5. Економічні. 6. Медичні. 7. Оперативні. 8. Спеціальні. 9. Інформаційні. 10. Прогностичні. 11. Освітні. Одним з основних пунктів у заходах для забезпечення біологічної безпеки країни є розробка та реалізація освітніх програм з біологічної безпеки. Основні напрямки забезпечення біологічної безпеки: 1. Створення Єдиної Державної системи біобезпеки. 2. Визначення політики та реалізація механізмів забезпечення біобезпеки. 3. Захист населення, тварин, рослин і екосистем. 4. Охорона території від небезпечних матеріалів, об'єктів та інформації у сфері біобезпеки. 5. Формування нормативно - правової бази та її гармонізація з міжнародними аналогами. 6. Підтримання необхідного рівня фундаментальної прикладної науки і освіти. 7. Багатофакторна система біомоніторингу та статистичного аналізу. 8. Підтримка повноцінних еталонних колекцій мікробних і клітинних культур, розвиток мережі генетичних ресурсів. 9. Інформованість та грамотність населення в сфері біобезпеки. 10. Міжнародне співробітництво. 11. Боротьба з тероризмом. Основною метою освоєння курсу є здійснення регулярних тренінгів фахівців з основ біологічної безпеки, навчання населення хоча б елементарним правилам поведінки в складній епідемічній обстановці і забезпечення готовності фахівців до вирішення складних завдань запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Не менш актуальним завданням є засвоєння основних розділів генної інженерії, вірусології, біотехнології, що дозволяє отримати методологічні та методичні підходи для забезпечення їх безпечного використання у науці і практиці для розв'язання дослідницьких і прикладних задач. Програма дисципліни «Основи біоетики та біобезпеки» спирається на наступні курси: - молекулярна біологія (основи молекулярно-біологічних процесів, що протікають у вірусів, про - та еукаріотів); - мікробіологія (основи вірусології); - імунологія (організація імунної системи тварин і людини); - генетична інженерія (методи конструювання рекомбінантних молекул ДНК, поняття про молекулярні вектори); - основні молекулярно-генетичні процеси (основи молекулярних процесів, що відбуваються в клітинах); - новітні молекулярно-генетичні технології (сучасні методи молекулярної біології). Курс складається з двох частин «Основи біоетики» і «Основи біобезпеки». Слід зазначити, що змістовий матеріал цих розділів логічно взаємопов'язаний. Автори узагальнили і систематизували матеріал з розглянутої тематики, звернувши увагу на історичні витоки, термінологічні визначення, соціально-світоглядні поняття в галузі біоетики та біобезпеки, методологію реалізації теоретичних знань у практичну діяльність, міжнародні й національні нормативні та правові документи, що регламентують використання сучасних наукових досягнень в галузі біології і медицини. Проблеми біоетики мають виражений міждисциплінарний характер, до них причетні медики, біологи, психологи, соціологи, екологи та інші фахівці. Свої роботи дослідженню дисципліни присвятили такі вчені: В.А. Козлова, С.В. Сеннікова, Є.Р. Черних, Н.Н. Каркищенко та ін. Отже, якщо Вам не вистачає часу, і необхідно купити курсову роботу чи презентацію з курсу «Основи біоетики та біобезпеки» пишіть у компанію ІЦ «KURSOVIKS». Ми радо Вам допоможемо у цьому. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |