Фітофармакологія, як навчальна дисципліна
« Назад В даний час в медичній практиці використовується понад 18 тис. лікарських засобів, серед яких близько 40% виробляється з лікарської рослинної сировини. Крім того, намітилася стійка тенденція до усе більш широкого використання фітопрепаратів як для лікування, так і для профілактики різних захворювань. За прогнозами Всесвітньої організації охорони здоров'я, через 15-20 років частка рослинних препаратів може зрости до 60%. Постійно зростаючий попит на препарати рослинного походження обумовлений насамперед тим, що в разі раціонального застосування вони, як правило, поєднують в собі хороший терапевтичний ефект з можливістю тривалого застосування без істотних побічних явищ, що дуже важливо при лікуванні таких груп хворих, як діти, вагітні та жінки, пацієнти літнього віку. Слід також зазначити, що при фітотерапії людський організм активно бере участь у процесі лікування і сам вибирає, що йому необхідно. Цим пояснюється той факт, що одна і та ж рослина надає різну дію при різних захворюваннях. В якості прикладу можна навести звіробій, який в залежності від клінічної ситуації може працювати і як антисептик, і як антидепресант. У той же час «мудрість» людського організму все ж має свої межі, і безграмотне застосування фітопрепарату може призвести до отруєння, і до появи небажаних побічних ефектів. Так, згаданий вище звіробій володіє властивостями знижувати потенцію (що, природно, ускладнює картину депресії) і негативно впливати на ефективність деяких антибіотиків (що може позначитися на результатах комплексного лікування інфекцій). При цьому компетентний фахівець здатний скоректувати побічні ефекти і небажані ефекти, використовуючи інші рослини або фітопрепрати, а також багатокомпонентні збори. У зв'язку з цим значну небезпеку представляє така фітотерапія, яка ґрунтується лише на старих травниках, рукописах, посиланнях на сумнівні авторитети мало або зовсім невідомих авторів, рецепти, списаних один у одного. Сучасна фітотерапія має ґрунтуватися виключно на науково визнаних фактах і оперувати стандартизованими лікарськими засобами. Мета вивчення дисципліни: підготовка кваліфікованого провізора-аналітика, володіє системою універсальних і професійних компетенцій, здатного і готового для самостійної професійної діяльності з обраної спеціальності. Завданнями викладання дисципліни «Фітофармакологія» є: - формування у студентів знань про класифікації лікарських рослин за фармакотерапевтичної дії і біологічно активних речовин, що містяться в них, їх фармакологічні властивості; - формування у студентів знань про основні види лікарських форм з лікарської рослинної сировини, принципи приготування лікарських форм з лікарської рослинної сировини; - навчання студентів методології вибору лікарських рослин для фітотерапії на основі клініко-фармакологічного підходу: залежність вибору лікарської рослини від особливостей організму конкретного пацієнта, віку, характеру супутньої патології, алергологічного анамнезу, одержуваної ним лікарської терапії, наявності вагітності і лактації та інших факторів; - формування у студентів навичок складання лікувальних зборів з лікарських рослин, офіційно дозволених до застосування в медичній практиці при різних патологічних станах, враховуючи особливості взаємодії компонентів збору між собою і фармпрепаратами; - навчання студентів номенклатурі гомеопатичних засобів рослинного походження, основних принципів гомеопатії і методики приготування гомеопатичних лікарських форм; - формування у студентів знань, що стосуються основних побічних проявів найбільш поширених лікарських рослин та протипоказань до їх застосування. Виходячи з поставлених перед Фітофармакологією завданнями, дисципліна досить тісно пов'язана з іншими дисциплінами навчального плану за спеціальністю «Фармація». Для її успішного вивчення студенту необхідний комплекс знань, умінь і навичок, отриманих у процесі опанування дисциплін математичного, природничого та медико-біологічного циклу (загальна і неорганічна хімія, фізична і колоїдна хімія та ін.). Крім того, основи фітотерапії знаходяться в безпосередньому взаємозв'язку з іншими дисциплінами професійного циклу: фармакогнозією, фітофармакологією, фармацевтичною технологією та ін. Робочою програмою дисципліни в процесі вивчення дисципліни «Фітофармакологія» передбачено проведення занять з використанням таких інтерактивних форм навчання: лекція-презентація, доповідь-презентація, групової дискусії, рішення ситуаційних задач і ін. Свої роботи дослідженню дисципліни присвятили такі вчені: Д.А. Муравйова, І.А. Самиліна, Г.П. Яковлєв та ін. Отже, якщо Вам не вистачає часу, і необхідно купити дипломну роботу чи доповідь з курсу «Фітофармакологія» пишіть у компанію ІЦ «KURSOVIKS». Ми радо Вам допоможемо у цьому. |