Правова журналістика як навчальна дисципліна
« Назад Журналістика (від фр. journal — щоденник, jour — день; сходить до лат. diurna — щоденний) — одне з найважливіших соціальних явищ сучасного життя, вид масово-інформаційної діяльності, що забезпечує безперебійнеу взаємодію між особистістю, групою людей і суспільством в цілому, а також між різними суспільними сферами і навіть між поколіннями. Процес журналістської діяльності складається зі збору, обробки, зберігання та періодичного поширення актуальної суспільно-значимої інформації. Курс «Правова журналістика» передбачено навчальним планом для студентів юридичних факультетів як елемент фундаментальної університетської освіти.
Мета курсу – сформувати у студентів комплексне розуміння принципів і норм правового регулювання у сфері масової інформації, спрямованої на забезпечення балансу інтересів особистості, суспільства і держави. Крім формування професійної правової культури майбутніх журналістів, курс переслідує мета громадянського виховання особистості. Завдання курсу «Правова журналістка»: - розкрити зміст масово-інформаційного права як самостійної галузі і одночасно підгалузі інформаційного права; - дати студентам цілісне уявлення про призначення, характер, зміст та особливості поточного українського законодавства, що регулює правові відносини в сфері діяльності ЗМІ; - ознайомити учнів з практикою законодавства про ЗМІ України і зарубіжних країн; - розкрити логіку системи норм, що регулюють правовідносини у сфері ЗМІ. Концептуальні правові знання в області масово-інформаційного права є важливою і необхідною складовою правової культури сучасного суспільства. В цих умовах особливо важливо, щоб журналіст, який має вплив на значну частину аудиторії був носієм правової культури. Вивчення курсу спрямоване на розширення і поглиблення правових знань, вироблення уміння застосовувати правові знання на практиці. Особливу увагу слід зосередити на правовій природі засобів масової інформації, їх місця у сучасній демократичній державі і його ринковій економіці. Важливо також розуміти, що постійно зростаюча роль ЗМІ в умовах інформаційного суспільства відбувається у зв'язку з виникненням нових інформаційних і комунікаційних технологій. Приступаючи до вивчення тієї чи іншої теми, студентам необхідно спочатку вивчити чинні нормативно-правові акти України, а потім звернутися до основної і додаткової навчальної літератури. Це передбачає значну самостійну роботу кожного студента. Учні вивчають до кожного заняття новий нормативно-правовий акт і, починаючи з другої лекції, регулярно відповідають у межах коротких перевірочних робіт на контрольні питання, які вказують на рівень освоєння правових норм. Активна робота на практичних заняттях допомагає студентам закріпити вивчений теоретичний матеріал і є допуском до підсумкового усного іспиту. Матеріали до практичних занять містять питання для обговорення в ході занять. Іншу інформацію з питань організації лекційних та додаткових занять, виконання практичних завдань та підготовки до перевірочним заходам студенти отримують на лекціях, практичних заняттях та консультаціях. Питанням основних положень предмету та його розвитком займались такі науковці: Бачило І.Л., Лопатін В.Н., Федотов М.А. та ін. Отже, курс можна вважати освоєним, якщо студент має системне уявлення про законодавство в сфері масової інформації, вміє знайти необхідну норму в окремому нормативно-правовому акті або простежити її в кількох джерелах права, може відрізнити порушення правової норми, а головне – вибирає правовий спосіб поведінки у своїй практичній діяльності. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |