Навчальне видання Корпоративні інформаційні системи, Розділ 6 Управління матеріальними потоками корпорації, ХДЕУ, Харківський державний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 6. УПРАВЛІННЯ МАТЕРІАЛЬНИМИ ПОТОКАМИ КОРПОРАЦІЇ
6.1. МАТЕРІАЛЬНИЙ ПОТІК У КОРПОРАЦІЇ ІЛОГІСТИЧНІ ПРОЦЕСИ
Матеріальний потік у корпорації нерозривно пов'язаний з логістичними процесами і з контролінгом. Матеріальний потік у логістиці - це продукція, розглянута в процесі виконання з нею різних логістичних операцій (транспортування, складування та ін.) і віднесена до часового інтервалу [9,10]. Розмірність матеріального потоку: одиниця кількості вантажу; одиниця кількості часу. Наприклад: т/рік, шт./год, контейнерів, добу і т. п. Рис. 6.1 є ілюстрацією зв'язку матеріального та інформаційного потоків. Матеріальні потоки у виробничій логістиці поділяють на
Особливий статус процесу виробництва стосовно інших видів виробничо-господарської діяльності визначає ряд особливостей виробничої логістики. Так, наприклад, виробнича логістика - єдина сфера, в якій матеріальний потік виражається в трьох матеріальних формах. На етапі входу в підсистему - у вигляді сировини, матеріалів, що комплектують. На стадії виходу з підсистем виробничої в підсистему розподільної логістики - у вигляді готової продукції. А протягом самого процесу виробництва - у вигляді напівфабрикатів. У деяких випадках змінюваність форм матеріального потоку відбувається в рамках двох-трьох виробничих операцій за кор0т кий проміжок часу. Варто підкреслити, що за межами підприємства поняття «напівфабрикат» не має самостійного значення. Нижче приведені ключові поняття, пов'язані з організацією матеріальних потоків у КІС. Логістпична активність - це вплив на виникнення, перетворення або поглинання потоків (у тому числі і матеріальних) у визначеному економічному об'єкті, що функціонує як єдина система Логістпична активність буває елементарна і комплексна. Елементарною логістичною активністю є будь-яка проста дія яка не підлягає подальшому розкладанню на більш прості дії в рамках поставленої задачі. Дії елементарної логістичної активності називають логісти-ними операціями. Наприклад, логістичними операціями є дії елементарної логістичної активності, вчинені над матеріальним потоком, такі як навантаження, розвантаження, затарювання, перевезення, прийом і відпустка зі складу, збереження, сортування, консолідація, розукрупнення, маркірування і т. п. До логістичних операцій відносно інформаційного і фінансового потоків відносяться збір, збереження, обробка і передача інформації про матеріальний потік, розрахунки з постачальниками і покупцями товарів, страхування вантажу, передача прав власності на товар і т.п. Комплексна логістична активність являє собою відособлену сукупність логістичних операцій, поставлених перед логістикою задач. Дії комплексної логістичної активності називають логістичними функціями. Логістичні функції - це сукупність логістичних операцій. У загальному вигляді до дій комплексної логістичної активності відноситься постачання, виробництво, збут, підтримка стандарт1" обслуговування споживачів, керування замовниками, керуванні запасами, транспортування, ціноутворення, дистрибуція готової продукту, фізичний розподіл. Дистрибуція - це комплексна логістична активність, що полягає у просуванні готової продукції від виробника до кінцевого (з проміжного) споживача, в організації продажів, передпродажне і після продажного сервісу. Дистрибуція тісно пов'язана зі стратегічними і тактичними цілями суб'єкта, що хазяйнує, на ринку. Основними функціями логістичного менеджменту дистрибуції є:
Фізичний розподіл ~ це комплексна логістична активність, що є складовою частиною процесу дистрибуції. Всі логістичні операції, які вона включає в себе, пов'язані з фізичним переміщенням і збереженням готової продукції в товаропровідних структурах виробників і / або логістичних посередників. Взагалі логістику можна відобразити структурною схемою (рис. 6.3). Об'єднання елементарних логістичних активностей у комплексну логістичну активність багато в чому визначається існуючою логістичною системою. У ході логістичного процесу матеріальний потік доводиться до підприємства, потім організується його раціональне просування через ланцюг складських і виробничих ділянок, після чого готова продукція доводиться до споживача відповідно до замовлення осннього.
6.2. СПЕЦИФІКА ЛОГІСТИЧНОГО ПІДХОДУ ДО УПРАВЛІННЯ МАТЕРІАЛЬНИМИ ПОТОКАМИ
Коли матеріальний потік відносять не до часового інтервалу, а до певного моменту часу, він переходить у запас (наприклад, відправлений, але такий, що не надійшов до одержувача вантаж, - запас у шляху) [10]. Товарні запаси підрозділяються на запаси засобів виробництва і Запаси поточні - основна частина виробничих і товарних засів, Ш° забезпечують безперервність виробничого або торговельного процесу між черговими постачаннями. Запаси страхові - призначені для безперервного забезпечення матеріалами або товарами виробничого або торговельного процесу у випадку різних непередбачених обставин, наприклад: • відхилення в періодичності і величині партій постачань від • можливих затримок матеріалів або товарів у шляху при доставці від постачальників; • непередбаченого зростання попиту. Запаси сезонні утворюються при сезонному характері виробництва, споживання або транспортування. Прикладом сезонного характеру виробництва може бути виробництво сільськогосподарської продукції. Сезонний характер споживання має споживання бензину під час збиральних жнив. Сезонний характер транспортування зумовлений, як правило, відсутністю постійно функціонуючих доріг.
6.2.1. Запас у виробничій логістиціВелике значення в керуванні потоковими процесами у виробничій логістиці має поняття «запас». Запас являє собою запас напівфабрикатів, деталей або складальних одиниць, що забезпечує нормальну безперебійну роботу усіх виробничих підрозділів підприємства. За призначенням запаси поділяються на:
Технологічний запас - це деталі і складальні одиниці, що знаходяться безпосередньо в обробці або на контролі. Його величина відзначається кількістю робочих місць та оброблюваних ними контрольних партій деталей і складальних одиниць. Оборотний запас являє собою запас деталей і складальних одиниць, створюваний на робочих місцях для організації безперервної роботи Транспортний запас - це сукупність деталей і складальні, одиниць, які у теперішній момент знаходяться в процесі переміщення з одного робочого місця на інше або від одного виробничого цих (ділянки) до іншого. Страховий запас створюється у виробничій логістиці у таких випадках:
6.2.2. Фактори, що впливають на розробку логістичної системи КІСПерш ніж приступити до формування логістичної системи в цілому, необхідно в коленому конкретному випадку максимально повно проаналізувати такі фактори, як:
Тип виробництва може бути: одиничним, дрібносерійним, серій Виробничий цикл - це період часу між моментами початку закінчення виробничого процесу стосовно конкретної продукції! рамках логістичної системи (підприємства). Він включає робочий період і час перерв при виготовленні продукції. У свою чергу, робочий період складається з:
Час перерв підрозділяється на час міжопераційних, міжділянкових і інших перерв. Тривалість виробничого циклу багато в чому залежить від характеристики руху матеріального потоку, який буває:
Крім того, на тривалість виробничого циклу впливають також (форми технологічної спеціалізації виробничих підрозділів, система організації самих виробничих процесів, прогресивність застосовуваної технології і рівень уніфікації продукції, що випускається. Виробничий цикл включає також час очікування - інтервал з моменту надходження замовлення до моменту початку його виконання. У процесі організації виробництва важливо відразу визначити оптимальну партію виробів. Оптимальна партія виробів (продукції) являє собою партію, при якій витрати в розрахунку на один виріб складають мінімальну величину. Для рішення задачі вибору оптимальної партії прийнято вважати, що собівартість продукції складається з трьох компонентів:
На практиці часто оптимальна партія визначається прямим розрахунком, але при формуванні логістичних систем більш ефективним є застосування методів математичного програмування. При розробці логістичної системи важливе значення має ступінь інтеграції заготівельної і виробничої логістики, що виявляється по всьому алгоритму виробничо-логістичних операцій. Особливо Цікаві її форми при організації постачання основного виробництва необхідними ресурсами. Розрізняють три способи матеріально-технічного забезпечення виробничих підрозділів:
Сутність активної системи постачання полягає в тому, що видана навантаження і доставка матеріальних ресурсів виробничим підрозділом здійснюється службами заготівельної логістики (відділи; МТЗ, склад). Активна система передбачає: • встановлення лімітів і графіків доставки матеріальних ресурсів; • розрахунок потреби у вантажно-розвантажувальних і транспортних засобах, встановлення графіків їх роботи і раціональних маршрутів, розрахунок розмірів партії доставки і т. д.; • контроль за використанням матеріальних ресурсів в основному виробництві; • встановлення матеріальної відповідальності за схоронність ресурсів, що поставляються, і передачу їх матеріально відповідальним особам. Сутність децентралізованої системи постачання полягає в тому, що отримання, навантаження і доставка матеріальних ресурсів в основне виробництво здійснюються силами працівників цехів і ділянок-споживачів. Для одержання необхідних матеріалів (комплектуючих) зі складів служб матеріально-технічного постачання необхідно попередньо оформити вимогу, в якій має бути зазначена кількість потрібних матеріалів (комплектуючих). У зв'язку з тим, що даний варіант постачання вимагає більш великих витрат часу і засобів, ніж попередній, його застосування виправдане при одержанні невеликої кількості матеріалів, разового або випадкового виробничого споживання. Для скорочення витрат часу в даному варіанті постачання використовується лімітування відпускання матеріалів у виробництво. Транзитна система забезпечення передбачає доставку матеріальних ресурсів безпосередньо виробничим підрозділам, минаючи загальнозаводські склади і заготівельні ділянки з підготовки ресурсів до виробничого споживання. Однією з найбільш істотних систем обмежень при формуванні логістичних виробничих підсистем, що чинять безпосередній вплив на процес керування матеріальними й інформаційними потоками є система лімітування відпустки матеріалів у виробництво. Дана система має низку позитивних якостей. Вона жорстко узгоджується із заздалегідь встановленими виробничими завдання ми і діє в рамках визначеного часового періоду. Відповідно до даної системи відпустка матеріальних ресурсів виробничим підрозділам здійснюється на основі дозволених лімітів. У логістиці дана система користується заслуженою повагою через свої позитивні якості: вона сприяє контролю за витратами матеріальних ресурсів і дотримання норм їх виробничого споживання, підвищує ефективність забезпечення основного виробництва матеріальними ресурсами, сприяє ритмічній роботі виробничих підрозділів, а також економії ресурсів. Залежно від способу постачання виробництва лімітування може здійснюватися як службами заготівельної логістики (відділ постачання), так і службами виробничої логістики підприємства (планово-виробничий відділ). Перехідним інтегрованим комплексом логістичних операцій між заготівельною і виробничою логістикою є подача матеріалів на робочі місця. Даний комплекс передбачає такі основні роботи, як:
В усіх сферах діяльності, але особливо у виробничій логістиці найважливіше значення має система норм і нормативів. У дану систему включаються як укрупнені, так і детальні норми витрат матеріалів, енергії, використання устаткування і т. д. На практиці в логістиці зустрічаються навіть такі форми, як норми часу оформлення документів, норми часу прийняття рішень та ін. Від якості норм, їх обґрунтованості і точності залежить економічний стан підприємства. В умовах ринку система норм і нормативів є •* інструментом адміністративного втручання у виробничо-господарські інтереси структурних підрозділів логістичної системи і системи виробництва, а необхідним елементом внутрішньої організації процесу виробництва і регулятором зовнішніх відносин у виробничій логістиці найбільша увага приділяється нормам витрат. Норма витрат матеріальних ресурсів - це максимально допустима кількість сировини, матеріалів, палива, що витрачається для виготовлення одиниці продукції певної якості виконання технічних операцій, у тому числі логістичних. На підставі норм витрат і виробничої програми в логістиці прогнозуються потреби виробництва і розробляються всі логістичні аспекти по формуванню і керуванню матеріальними потоками. На. явність нормативної бази є обов'язковим для функціонування логістичних систем і підсистем, особливо для виробничої логістики.
6.2.3. Підходи до нормування запасівУправління запасами полягає в рішенні двох основних задач[9,10]:
Нормою запасу називається розрахункова мінімальна кількість предметів праці, що повинна знаходитися у виробничих або торговельних підприємств для забезпечення безперебійного постачання виробництва продукції або реалізації товарів. При визначенні норм товарних запасів використовують три групи методів: евристичні, методи техніко-економічних розрахунків! економіко-математичні методи. Евристичні методи припускають використання досвіду фахівців, що вивчають звітність за попередній період, аналізують ринок і приймають рішення про мінімально необхідні запаси, засновані значною мірою на суб'єктивному розумінні тенденцій розвитку попиту. Як фахівець може виступати працівник підприємства, який постійно вирішує задачу нормування запасів. Використовуваний у цьому випадку метод розв'язання задачі (з групи евристичних) називається дослідно-статистичним. У тому числі, якщо поставлена задача у сфері управління запасами досить складна, може використовуватися досвід не одного, а кількох фахівців. Аналізуючи потім по спеціальному алгоритму їх суб'єктивні оцінки ситуації і пропоновані рішення, можна одеР' жати досить гарне рішення, яке мало чим відрізняється від оптимального. Цей метод також відноситься до групи евристичних і називається метод експертних оцінок. Сутність методу техніко-економічних розрахунків полягає Економіко-математичні методи в нормуванні запасів припускають, що попит на товари або продукцію найчастіше являє со-5ою випадковий процес, який може бути описаний методами математичної статистики. Одним з найбільш простих економіко-математичних методів визначення розміру запасу є метод екстраполяції, що дозволяє перенести темпи, що склалися в утворенні запасів у минулому, на майбутнє [9]. Наприклад, маючи інформацію про розмір запасів за минулі чотири періоди, на основі методу екстраполяції можна визначити розмір запасів на майбутній період за формулою: Y5 = 0,5(2Y4 + Y,-Y,), де У5 - нормативний рівень запасу на майбутній, п'ятий період У1, У3, Y4 - рівні запасу (у сумі, днях або відсотках до обороту) відповідно за перший, третій і четвертий періоди. Прогноз рівня запасів для шостого періоду (Y ) можна зробити, використовуючи формулу У6 = 0,5(2 x Y5 + Y4-Y2). Міжнародна практика управління запасами свідчить, що темп збільшення запасів повинен трохи відставати від темпу підвищення попиту. Математично це виглядає в такий спосіб: Де Т3 - темп збільшення товарних запасів; Т0 — темп підвищення попиту. Таке співвідношення між запасами і попитом забезпечує можуть прискорення оборотності оборотних коштів.
6.2.4. Системи контролю за станом запасівПоряд з нормуванням керування запасами передбачає організацію контролю за їх фактичним станом. Контроль за станом запасів - це вивчення і регулювання рівня запасів продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання з метою виявлення відхилень від норм запасів і вживання оперативних заходів до ліквідації відхилень. Необхідність контролю за станом запасів зумовлена підвищенням витрат у випадку виходу, фактичного розміру запасу за рамки передбачені нормами запасу. Контроль за станом запасу може проводитись на основі даних обліку запасів, переписів матеріальних ресурсів, інвентаризацій або в міру необхідності. На практиці застосовують різні методи контролю. Найчастіше використовують два з них. Перший метод реалізує систему контролю за станом запасів з фіксованою періодичністю замовлення. Контроль стану запасів за цією системою здійснюється через рівні проміжки часу за допомогою проведення інвентаризації залишків. За результатами перевірки складається замовлення на постачання нової партії товару. Наприклад, кожного понеділка менеджер фірми переглядає залишки товарів і до замовляє їх до заздалегідь визначеної максимальної норми. Система контролю за станом запасів із фіксованою періодичністю замовлення застосовується у випадках, коли:
На практиці за даною системою можна замовляти один з багатьох товарів, закуповуваних у того самого постачальника, товаре на які рівень попиту відносно постійний, малоцінні товари і т. Д- Другий метод реалізує систему контролю за станом запасів із фіксованим розміром замовлення. Сутність його полягає в тому, що як тільки запас якого-небудь товару досягне заздалегідь визначеного мінімального значення, цей товар замовляється. При цьому розмір партії, що замовляється, весь час однаковий. Інтервали час через які виробляється розміщення замовлення, у цьому випадку можуть бути різними. Нормованими величинами в цій системі є величина замовлення, розмір запасу в момент розміщення замовлення (так звана точка замовлення) і величина страхового запасу. Замовлення на постачання розміщується при зменшенні наявного запасу до точки замовлення. На практиці система контролю за станом запасу з фіксованою кількістю замовлення застосовується переважно у випадках, коли існують:
Система з фіксованим розміром замовлення припускає безперервний облік залишків для визначення точки замовлення. При на
6.2.5. Визначення оптимального розміру партії, що замовляєтьсяПісля того, як визначено систему поповнення запасів, необхідно кількісно визначити розмір партії, що замовляється, а також інтервал часу, через який буде повторюватися замовлення. Оптимальний розмір партії товарів, що поставляються, і відповідно, оптимальна частота завезення залежать від таких факторів, як:
Як критерій оптимальності вибирають мінімум сукупних витрат на доставку і збереження. Витрати на доставку і збереження залежать від розміру замовкни, однак характер залежності кожної з цих статей витрат від обсягу замовлення різний. Витрати з доставки товарів при збільшенні розміру замовлення зменшуються, тому що перевезення здійснюються більш великими партіями і, отже, рідше. Витрати по збереженню збільшуються прямо пропорційно до обсягу замовлення. Результатом інтеграції цих графіків є крива, що відбиває характер залежності сукупних витрат по транспортуванню і збереженню від обсягу партії, яка замовляється (рис. 6.4). Ця крива має точку мінімуму, в якій сумарні витрати мінімальні. Абсциса цієї точки Soпт дає значення оптимального обсягу замовлення. Задача визначення оптимального обсягу замовлення, поряд із графічним методом, може бути розв'язана й аналітично. Для цього необхідно знайти рівняння сумарної кривої, продиференціювати його і дорівняти першу похідну до нуля. В результаті буде одерж3' на формула, відома в теорії управління запасами як формула Уїлсона, що дозволяє розрахувати оптимальний розмір замовлення: де Sопт - оптимальний розмір партії, що замовляється; О _ величина обороту; Ст - витрати, пов'язані з доставкою; Сх - витрати, пов'язані зі збереженням. Управління матеріальними потоками та супроводжуючими їх фінансовими та інформаційними потоками неможливе без автоматизованої інформаційної системи, яка повинна забезпечувати керівництво на усіх етапах логістичної активності не тільки необхідною інформацією; а й дозволяти завдяки аналітичним (інтелектуальним) компонентам виконувати аналіз ситуації в оперативному режимі для прийняття управлінських рішень як оперативного, так і стратегічного характеру.
Контрольні питання до розділу 6 1. Розкрити зміст поняття «матеріальний потік» у корпорації. 2. Привести і пояснити види матеріальних потоків у виробничій логістиці. 3. Розкрити зміст поняття «логістична активність». 4. Розкрити зміст поняття «елементарна логістична активність». 5. Розкрити зміст поняття «логістична операція». 6. Розкрити зміст поняття «логістична функція». 7. Розкрити зміст поняття «комплексна логістична активність». 8. Розкрити зміст поняття «дистрибуція». 9. Привести основні функції логістичного менеджменту дистрибуції. 10. Пояснити різницю між запасами засобів виробництва та предметів споживання. 11. Пояснити різницю між поточними, страховими та сезонними запасами. 12. Розкрити зміст поняття «технологічний запас». 13. Розкрити зміст поняття «оборотний запас». 14. Розкрити зміст поняття «транспортний запас». 15. Розкрити зміст поняття «страховий запас». 16. Привести фактори, які впливають на формування логістичної системи. 17. Розкрити зміст поняття «активна система постачання». 18. Розкрити зміст поняття «децентралізована система постачання». 19. Розкрити зміст поняття «транзитна система постачання». 20. Привести роль нормування запасів у виробничій логістиці, 21. Пояснити задачі управління запасами. 22. Навести методи, які використовуються при визначенні норм запасів. 23. Розкрити зміст поняття «евристичні методи нормування запасів». 24. Розкрити зміст поняття «дослідно-статистичні методи нормування запасів». 25. Розкрити зміст поняття «техніко-економічні розрахунки в нормуванні запасів». 26. Розкрити зміст поняття «економіко-математичні методи в нормуванні запасів». 27. Довести необхідність контролю за станом запасів. 28. Розкрити зміст системи контролю з фіксованою періодичністю замовлення. 29. Пояснити зміст системи контролю з фіксованим розміром замовлення. 30. Пояснити підходи до визначення оптимального розміру партії товарів. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |