Навчальний посібник Електронна комерція, Термінологічний словник, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК
Авторизація електронного документа — Electronic document authorization. Комунікаційний протокол, що використовує цифрові сигнатури (підписи) з відкритим ключем для встановлення ідентичності і правомочності електронної сигнатури. Авторитетний сертифікатор — Certificate Authority. Довірена третя сторона, яка підтверджує, що відкритий ключ належить певному зареєстрованому користувачеві. Активні серверні сторінки — Active Server Pages. Файли ASP — це звичайні HTML-сторінки із вбудованими сценаріями, які дозволяють Web-розробникам швидше і зручніше створювати Web-додатки. Сценарії можуть бути написані будь-якою мовою і запускатимуться сервером за запитом URL HTML-сторінки. Алгоритм асиметричного шифрування (RSA) — Rivest Shamir Adle-man. Алгоритм асиметричного шифрування з двох ключів, використовується в PGP. Алгоритм шифрування відкритим ключем — Pretty Good Privacy. Популярний криптопакет, використовує алгоритм шифрування відкритим ключем (RSA). Аплет-Java — Java-applet. Невелика Java-програма, що дозволяє включати у Web-сторінки додаткову функціональність. Наприклад: анімацію, калькулятори та ін. Архітектура офісних документів І Форма обміну офісними документами — Office Document Architecture / Office Document Interchange Format. Відкритий стандарт архітектури документів І формату обміну, що дозволяє обмінюватися складними документами (тобто документами, які несуть у собі одночасно вміст декількох різних типів, наприклад, букви, растрову і геометричну (векторну) графіку). Аудит — Auditing. Процес, що відстежує мережеві операції користувачів, стандартний елемент захисту мережі. Дозволяє створювати списки користувачів, які зверталися (або що намагалися звернутися) до ресурсів; допомагає адміністраторам виявляти несанкціоновані дії. Також дозволяє відстежувати спроби реєстрації в системі, підключення і відключення від указаних ресурсів, зміни у файлах і каталоrax, події і зміни на сервері, модифікацію паролів і параметрів реєстрації в системі. Аутентифікація — Authentification. Перевірка, заснована на імені користувача, паролі, а також обмеженнях облікового запису та обмеженнях за часом. Багаторівнева архітектура — N-tier architecture. Архітектура додатку, що розділяє і прикладні сервіси користувача, і сервіси даних. Інша назва — трирівнева архітектура, однак термін «багаторівнева» є коректнішим, оскільки він передбачає, що при логічному проектуванні може виникнути більше трьох рівнів сервісів. Див також дворівнева архітектура. Багатоцільові розширення пошти Internet — Multipurpose Internet Mail Extensions. Стандарт мережі Internet (описаний у документі стандартів Internet RFC 1521) для опису формату вміщених Internet-повідомлень. МІМЕ надає засоби для представлення тексту вмісту в наборах символів, відмінних від US-ASCII. Web-сервери і броузери використовують специфікацію МІМЕ для передачі кодів, що описують відправлені та отримувані документи. ОВІ/1,0 визначає новий тип МІМЕ application/x-obi-order. База даних — Database. Одна або декілька великих структурованих множин даних, пов'язаних з програмним забезпеченням, яке використовується для оновлення і запитів даних. Проста база даних може зберігатися в єдиному файлі, що містить велику кількість записів, кожний з яких складається з фіксованої множини полів, де кожне поле має певну фіксовану довжину. Банер, фантик — Banner. Рекламний носій, що являє собою графічний файл (GIF, JPG), що вміщується на Web-сторінку видавця І має посилання на Web-сайт рекламодавця. Як правило, має прямокутну форму. Найпоширеніший розмір банерів — 468 на 60 пікселів. Банери нового покоління — Reach media banners. Характерним прикладом таких рекламних носіїв є flash- і java-банери. Вони дозволяють значно ефективніше впливати на користувача. В їх арсеналі — ефектна анімація, звук, інтерактивні засоби взаємодії з користувачем безпосередньо на сайті видавця (підписка на новини, анкета тощо аж до формування замовлення). Банерна реклама — Banner Advertising. Один з найпопулярніших способів реклами в Internet. Свою назву отримав від рекламних носіїв, що використовуються в цьому випадку — банерів. Безпечна електронна транзакція — Secure Electronic Transaction. Компанії Visa і MasterCard спільно розробили протокол безпечних електронних транзакцій як спосіб здійснення безпечних, низькозат-ратних транзакцій по банківських картах через відкриті мережі. У SET входять повідомлення для купівлі товарів і послуг електронним способом, які запитують дозвіл на оплату, і «мандати» (тобто сертифікати) з обов'язковою наявністю відкритих ключів для посвідчення особи, а також інші послуги. Бізнес-додаток — Business application. Система на основі комп'ютера, яка обробляє ділову інформацію для підтримки конкретної ділової функції, такої як закупівля, управління бухгалтерським обліком або матеріально-технічним забезпеченням і т. д. Дані бізнес-додатків генеруються такими додатками і передаються в програму-транслятор для перетворення у формат ANSI XI2, і навпаки, Бізнес-процес — Business process. «Структурована сукупність операцій, що піддається вимірюванню по створенню продукції або послуги для конкретного клієнта або ринку» (Davenport, Harvard Business Review, 1993). Бізнес-процес розробляється для клієнтів і, як правило, виходить за межі організації. БшІес-функцІі — Business function. Цілі бізнес-процесу. Наприклад, якщо бізнес-функція — управління фінансами, то ведення рахунків дебіторів — бізнес-процес у межах цієї функції. Див. також бпнес-процес; декомпозиція бізнес-проиесів. Брандмауер — Firewall. Сукупність програмних і апаратних засобів захисту мережі від атак ззовні. Брандмауер блокує пряму взаємодію комп'ютерів корпоративної мережі з комп'ютерами зовнішньої мережі, і навпаки. Замість цього здійснюється маршрутизація всіх вхідних і вихідних потоків через проксі-сервер, що знаходиться поза мережею організації. Брандмауер також здійснює аудит мережевої активності, фіксуючи об'єм трафіка і відомості про спроби несанкціонованого доступу. Див. також: проксі-сервер. Броузер, проглядач — Browser. Програма, що дозволяє користувачеві читати гіпертекстові документи. Броузер дає можливість переглядати зміст вузлів мережі (або «сторінок») і переміщатися від одного вузла до іншого. Таким чином відбувається подорож по «Всесвітній павутині». У даний момент є два найбільш поширені типи броузерів, особливості яких повинні враховуватися при виготовленні Web-сторінок. Це — «Netscape Navigator» і «Microsoft Internet Explorer». Насправді броузерів є значно більше, але вони всі разом займають лише близько 1 % ринку і, як правило, прагнуть до сумісності з лідерами. Між собою лідируючі броузери ділять ринок у співвідношенні приблизно 90/10 (на даний момент лідирує Internet Explorer). Див. також сумісність броузерів. Веб'інтеграція — Web-integration. Об'єднання внутрішніх і зовнішніх інформаційних ресурсів за допомогою Web-технологій для більш ефективного використання корпоративної інформаційної системи. Веб-каталог — Web Catalog. Структурований набір пропозицій постачальників, доступний у мережі. Веб-саит, Веб-представництво — Web site. Web-сайт — певне місце в Internet, доступне з будь-якої точки світового простору, яке дає уяву про компанію або індивідуума. Сайт складається з однієї або декількох сторінок, об'єднаних за значенням, навігаційне і за місцем розташування (на логічному рівні), а також, як правило, має єдиний стиль оформлення. Веб-сервер-1 — Web-server. Програмне забезпечення, яке дозволяє підприємству управляти своїм Web-сайтом і поповнювати його вміст. Веб-сервер-2 — Web-server. Об'єднання електронних документів, з якими відвідувач взаємодіє за допомогою складних запитів і генерації результатів від програмно-апаратних комплексів (сервери баз даних, поштові сервери, файлові сервери, сервери групової роботи та ін.). Веб-сторінка, сторінка — Web-page. Складова частина Web-сайту. Фізично являє собою HTML-файл. Може містити текст, зображення, JAVA-аплети й інші Web-елементи. Сторінка може бути статична або динамічно згенерована. У разі використання фреймів кожний фрейм вважається окремою сторінкою. Взаємний обмін — Interchange. Обмін інформацією між торговими партнерами. Декілька наборів транзакцій або повідомлень, що пересилаються від одного відправника до одного одержувача за один раз. Визначається структурою контролю взаємообміну. Видавець — Publisher. Власник рекламного майданчика, на якому рекламодавець розміщує свою рекламу. За дану послугу видавець стягує з рекламодавця певну суму відповідно до однієї з цінових моделей розміщення реклами. Найчастіше рекламним майданчиком є Web-сайт, хоч існують й інші приклади, наприклад, списки розсилок або рекламні мережі. Рекламні майданчики умовно можна поділити на наступні типи: пошукові системи і каталоги, тематичні сервер-портали і community, рекламні мережі, партнерські мережі, Internet-сервіси (наприклад mail.ru), списки розсилок, дискусійні листи. Відвідування, візит, сесія на сайті— Site Session. Визначається як серія запитів до серверу, зроблених одним користувачем у заданий проміжок часу. Протягом сесії користувач звертається до тих або інших сторінок сайту, і кожний запит його відбивається в логах серверу. Якщо протягом ЗО хвилин від користувача до серверу не надійшло жодного нового запиту, сесія вважається завершеною і поновлення користувачем активності на 31-й хвилині розцінюватиметься як нове відвідування. Для відвідування е дві важливі характеристики: session time (скільки користувач провів часу на сайті) і session depth або-page views (скільки сторінок переглянув користувач за сесію). Сукупність цих параметрів називається «глибиною інтересу користувача». Відгук банера — Click/through ratio. Найважливішою характеристикою банера є відношення числа кліків на банер до числа його по- І казів. Так, якщо банер був показаний на якій-небудь сторінці 1000 разів, а натиснули на нього і попали на відповідний сайт 50 осіб, то відгук такого банера дорівнює 5 %. За статистикою середній відгук («click/through ratio») у банерів, що використовуються в WWW, — 2,11 %. Віддалене з'єднання — Dial-up connection. З'єднання з мережею через пристрій, що використовує телефонну лінію. До них відносяться модеми, підключені по звичайній телефонній лінії, плати ISDN з висо-кошвидкісними канапами ISDN і мережі Х.25. Звичайно, користувач застосовує одне—два віддалених з'єднання, наприклад, з Internet і корпоративною мережею. У більш складних ситуаціях, наприклад на сервері, для забезпечення складної маршрутизації повинно бути декілька мережевих модемних з'єднань. Віддалений користувач — Remote user. Користувач, що підключається до серверу по модему і телефонній лінії. Відкрита купівля в Internet — Open Buying on the Internet (OBI). Стандарт для безпечної, сумісної торгівлі в мережі Internet по моделі «біз-' нес—бізнес», розроблений Круглим столом по купівлях в Internet і, підтримуваний Консорціумом ОВІ. І Відкритий ключ — Public key. Відкрита (несекретна) частина пари криптографічних ключів, згенерованих по алгоритму шифрування з відкритим ключем. Звичайно, служить для верифікації цифрових підписів або для розшифрування повідомлень, зашифрованих відповідним закритим ключем. Візитна картка компанії — Visiting Card. МІні-сайт, що складається з 1—10 сторінок з мінімальною інформацією про компанію, такою як сфера діяльності, продукція або послуги, контактна Інформація, схема проїзду. Вільні коди — Commodity Codes. Коди, що використовуються для визначення конкретних типів серійних товарів у межах організа-цій-продавців. Не існує ніяких певних стандартів таких кодів, і більшість організацій використовують власні схеми кодування товарів. Віртуальна приватна мережа — Virtual Private Network. Група комп'ютерів у загальнодоступній мережі, наприклад в Internet, пов'язаних один з одним захищеними каналами зв'язку. Працює так, неначе комп'ютери сполучені приватними лініями зв'язку. Віртуальний канал — Virtual circuit. Послідовність логічних з'єднань між посилаючим І приймаючим комп'ютерами. З'єднання вважається встановленим, якщо обидва комп'ютери обмінялися службовою інформацією і підтвердили параметри зв'язку, включаючи максимальний розмір повідомлення і маршрут. До параметрів віртуальних каналів, що забезпечують надійність передачі, відносяться підтвердження прийому, управління потоком даних і контроль помилок. Віртуальні канали можуть бути тимчасовими (тільки на час сеансу зв'язку) або постійними (протягом усього часу, доки користувачі залишають канали зв'язку відкритими). Віртуальні сервери — Virtual Servers. Використовуються для присвоєння одному комп'ютеру декількох доменних імен. Наприклад, www.kneu.kiev.ua, ftp.kneu.kiev.ua — це віртуальні адреси одного і того самого комп'ютера. Звичайно, реальний Web-сервер підтримує декілька різних віртуальних серверів. Вірус — Virus. Програма (або фрагмент коду), прихована всередині іншої програми або в завантажувальному секторі диска. Основне призначення вірусу — розмноження, додаткове застосування, руйнування даних або виведення з ладу обладнання. Вірус-невидимка — Stealth virus. Різновид файлового вірусу. Названий так через свою здатність залишатися невидимим для антивірус-них програм. При перевірці системи він намагається перехопити запити і видати сфальсифіковану відповідь, яка сигналізує, що все гаразд. Вміст — Content. Інформація, яка міститься на сайті. Всесвітня павутина, або Web — World Wide Web. У наш час це — галузь мережі Internet, що найшвидше розвивається. Дозволяє одержувати доступ до інформації по заданій темі незалежно від місця її розташування. Користувачі автоматично переходять від однієї бази даних (або сайту) до іншої за допомогою «гіперпосилань» з використанням інтерактивних мультимедійних засобів. WWW — найбільше сховище інформації в електронному вигляді, мільйони пов'язаних між собою документів, які розміщені на комп'ютерах по всій земній кулі. Вставки — Interstitials. Рекламний носій, що не набув значного поширення. Користувач на фоні завантаження сайту видавця спостерігає невелику рекламну заставку рекламодавця. Якщо він не кликне по заставці мишкою, рекламна вставка благополучно закінчиться і користувач одержить доступ до сайту видавця. Генерування — Generation. Функція програмного забезпечення для управління EDI, яка переводить бізнес-дані з внутрішнього формату компанії в стандартний формат для передачі. Протилежить Інтерпретації. Гібридний EDI — Hybrid EDI. Введений постачальниками послуг для тих ситуацій, коли можливість використати EDI має лише один торговий партнер, а інший продовжує торгувати з використанням традиційних методів, для яких необхідний папір або факс. Приклад: торговий партнер відправляє електронне замовлення на купівлю, яке потім пересилається постачальником послуг одержувачу по факсу. Глобальна обчислювальна мережа — Wide area network. Комп'ютерна мережа, що використовує засоби зв'язку далекої дії. Складається з комп'ютерів, розділених великими відстанями. Головна сторінка, домашня сторінка, персональна сторінка — Home Page. Гостьова книга — Guest Book. Програма, запущена на боці клієнта. Дозволяє відвідувачам висловити свою думку про сторінки і послати її авторам. Деякі сторінки дозволяють ознайомитися з коментарями інших відвідувачів. ГПРС — GPRS. Протокол, що дозволяє на мінідисплеї мобільного телефону переглядати деякі Web-сторінки і працювати в Internet. Група контролю реєстрації імен доменів — InterNIC. Забезпечує наступні послуги користувачам Internet: InterNIC Каталог і Послуги бази даних; Інтерактивний (он-лайн) каталог адресних довідників і каталог публічно доступних баз даних, керованих AT&T; Послуги реєстрації — реєстрація імен доменів і IP під управлінням NSI (національної служби імен доменів); Послуги підтримки — підвищення рівня знань і інформаційні служби для всієї мережі Internet під управлінням NSI; Мережеві скаут-послуги — онлайн-публікації, що представляють інтерес для користувачів Internet (керований NSI). Дані ОВІ— OBI data. Поле даних усередині об'єкта ОВІ, який в ОВІ версії 1,0 містить замовлення або запит на замовлення у форматі, заснованому на угоді ОВІ EDI. Дворівнева архітектура — Two-tier architecture. Архітектура додатку (також відома як клієнт-серверна), в якій прикладні і користувацькі сервіси реалізовані на клієнтській робочій станції, а дані централізовано зберігаються на сервері. Клієнти в цій моделі підключаються безпосередньо до серверу, звичайно, на весь час роботи додатку. Див також багаторівнева архітектура. Джепег — Joint Photographic Expert Group. Другий за популярністю графічний формат для використання в Internet. Для зберігання використовує метод стиснення з втратою інформації, завдяки чому дозволяє досягати високих ступенів стиснення. Застосовується переважно для зберігання фотографій. Динамічна сторінка — Dynamic page. Щодо HTML-сторінки — це сторінка елементів даних, які згенеровані з бази даних, тобто сторінка, що формується «на льоту», в процесі звернення до бази даних. Директиви, що знаходяться на боці серверу — Server Side Includes. Довідник «бізнес-реєстр Internet» — Universal Description, Discovery and Integration. Передбачається, що реєстр UDDI стане для комерційних компаній єдиною платформою по поширенню інформації і пошуку партнерів та клієнтів. Подальші версії включатимуть не тільки інформацію, але і можливість проведення електронних комерційних операцій. Документ — Document. Набір текстових і/або графічних даних, організованих і форматованих для прямого сприйняття людиною. Документ може мати вигляд друкарських сторінок або знаходитися в цифровому вигляді у формі скомпонованих зображень сторінок. Домен — Domain. У мережах — сукупність комп'ютерів І користувачів, інформація про яких зберігається в базі даних на контролері до-мена і стосовно яких проводиться єдина політика безпеки. Кожний домен має унікальне ім'я. Див. також робоча група. Доменне ім'я — Domain name. Унікальне алфавітно-цифрове ім'я, що ідентифікує конкретний Web-вузол. Доменні імена звичайно складаються з двох і більше частин, розділених точкою. Ліва частина доменного імені відповідає кінцевому вузлу мережі (тобто є найбільш специфічною), тоді як права — більш загальна. Кожна машина в мережі може мати декілька доменних імен, але при цьому кожне доменне Ім'я може вказувати тільки на одну машину. Доменне ім'я виглядає, наприклад, так: kneu.kiev.ua. Як правило, доменне ім'я збігається з назвою компанії або торгової марки. Дот ком — Dot com. Компанія, що спеціалізується на Internet-комерції. Утворено від слів «dot» — крапка, «com» — комерція. Е-комерція — E-Commerce. Вид бізнес-активності, в якій комерційна взаємодія суб'єктів бізнесу здійснюється за допомогою глобальної комп'ютерної мережі Internet. Е-концентратор — E-hub. Web-сайти, які зводять разом покупців і продавців певної галузі або сфери бізнесу з метою вилучення з ланцюжка постачання неефективних ланок. Екстранет — Extranet. Співтовариство торгових партнерів, яке існує на основі ділової мережі, контрольованої постачальниками послуг доступу в Internet за допомогою комунікаційних протоколів Internet і технології Web-броузерів. Екстранет існують на основі «контролю співтовариством». Електронна або цифрова сигнатура — Electronic or Digital Signature. Код або символ, який є електронним еквівалентом письмового підпису. Електронна дошка оголошень — Bulletin board system, BBS. Комп'ютер, обладнаний одним або декількома модемами чи іншими засобами мережевого доступу, який, виступає в ролі центра обміну Інформацією для віддалених користувачів. У багатьох компаній є власні BBS, де користувачі можуть одержати інформацію про нові товари, технічну підтримку або пакети оновлень програмного забезпечення та ін. Електронна комерція — Electronic Commerce. Вид бізнес-активності, в якій комерційна взаємодія суб'єктів бізнесу здійснюється за допомогою глобальної комп'ютерної мережі Internet. Електронна пошта — E-mail — Electronic Mail. Спосіб пересилки приватних повідомлень іншим абонентам мережі. Кожний абонент електронної пошти має свою особисту поштову адресу, що складається з розділених знаком @ Імені користувача в системі і назви комп'ютера, на якій працює поштовий сервер. З точки зору користувача, електронна пошта являє собою програму, що дозволяє відправляти повідомлення, прямо набираючи їх на комп'ютері, і отримувати листи, відправлені Іншими. Електронна пошта також може автоматично доставлятися великій кількості адрес (через список роз-силки — Mailing List). Електронний бЬнес, е-бізнес — Electronic business, e-business. Безперервна оптимізація продуктів І послуг організації, а також виробничих зв'язків через застосування цифрових технологій і використання Internet як первинного засобу комунікації. Електронний бумажник — Electronic Wallet. Програмне забезпечення, що дозволяє власникові карти здійснювати транзакції в режимі «он-лайн», управляти отриманням платежів І зберігати цифрові сертифікати. Електронний конверт — Electronic envelope. Інформація в заголовку І в кінці документа, яка має місце до і після бізнес-інформації в передачі EDI. Виконує переважно ті самі функції, що і звичайний паперовий конверт у бізнесі з паперовим (неелектронним) документообігом. Він контролює проходження шляху від відправника до одержувача. Електронний магазин — E-shop. Це — інтерактивний Web-сайт, основне завдання якого — не тільки рекламувати товар або послугу, але і продавати, «не відходячи від каси». Користувач, «що зайшов» у такий віртуальний магазин, спочатку бачить «вітрини» з характеристиками товарів або послуг і цінниками на них. Поруч з кожним найменуванням є кнопка «Замовити». Користувач може натиснути на кнопку, яка знаходиться поруч з товаром, що його зацікавив. Йому видається форма, куди він повинен внести кількість товару, номер кредитної картки, адресу доставки товару і деякі особисті дані для обліку. Після її заповнення йому «подається» рахунок/підтвердження на замовлення. При отриманні підтвердження від користувача серверна програма перевіряє достовірність кредиту, підключившись до банківської мережі. З рахунку користувача знімається сума замовлення, і після цього черговий продавець-адмІ-ністратор організовує доставку товару за вказаною адресою. Таким чином, користувач, не відходячи від монітора, придбав потрібний йому товар. Електронний об'єкт — Electronic object. Файл, що містить бізнес-інформацію. Існує шість типів електронних об'єктів: безструктурні текстові повідомлення, файли структурованих даних, графіка, зображення, голос або відео. Електронний обмін грошовими коштами — Electronic Funds Transfer, EFT. Являє собою технологію (одну з технологій електронної комерції), яка дозволяє переводити грошові кошти з банківського рахунку однієї особи або організації на банківський рахунок іншої особи або організації. Термін EFT також використовується для позначення акта використання даної технології. Ця технологія є важливим доповненням в організаціях, що впроваджують у себе EDI. Електронний обмін даними — Electronic Data Interchange. Електронний обмін даними (EDI), найважливіша частина електронної комерції (EC), являє собою обмін бізнес-даними стандартизованого формату за принципом «комп'ютер—комп'ютер» між торговими партнерами. Електронний обмін даними для адміністрування, комерції і транспорту — Electronic Data Interchange For Administration, Commerce and Transport. Стандарт, який містить вимоги до даних для здійснення міжнародної торгівлі і визнаний країнами в усьому світі як їх EDI-стандарт. Електронні гаманці — Electronic purses. При використанні технології «смарт-карт» створюється електронний гаманець, в якому готівка зберігається в електронному вигляді в мікрочіпі, внаслідок чого отримується заздалегідь оплачена карта, яку можна використати для купівлі різноманітних товарів І послуг. Таким чином, забезпечується безпечне переміщення коштів в інший електронний гаманець. У багатьох країнах такі системи знаходяться в стадії тестування. Наприклад, у Великобританії подібна система Mondex була запущена для тестування в 1995 році. Електронні системи постачання — Electronic procurement. Елемент даних — Data element Найдрібніша змістовна одиниця інформації в бізнес-транзакції. Елемент даних може стиснути об'ємну описову інформацію в короткий код. Подібно до «поля» в паперовому документі або базі даних серія елементів даних використовується для побудови сегмента даних. Словник елемента даних, який визначає елемент даних і коди даних, є частиною стандартів ANSIX12. Е-маркет-мейкер — E-market maker. Web-сайти, які зводять разом покупців і продавців певної галузі або сфери бізнесу з метою вилучення з ланцюжка постачання неефективних ланок. Емітент — Issuer. Фінансова або інша організація, яка постачає платіжні карти, наприклад, кредитні або дебетні карти. Емітент встановлює кредитний ліміт карти чи рахунку для ЇЇ власника. Згодом емітент виставляє власнику карти рахунок за оплату наданого йому кредиту. Ефективна реакція замовника — Efficient Consumer Response. Ініціатива, розгорнена в харчовій галузі, по зменшенню об'ємів запасів і зниженню накладних витрат за рахунок скорочення часу реакції завдяки використанню засобів електронної комерції між виробниками, дистриб'юторами і роздрібними торговцями. Журнал, лог — Log. Записи про роботу програми або комп'ютера. Логи являють собою своєрідний бортовий журнал Web-сайту. У логи серверу включається інформація, звідки прийшов той або інший відвідувач, коли, скільки часу він провів на сайті, що там дивився і копіював, який у нього броузер і яка IP-адреса у його комп'ютера. Кожний запис у логу відповідає певному хіту, тому що сервер може фіксувати саме запит до одного з елементів сайту. Загальний шлюзовий інтерфейс — Common Gateway Interface. Цей мережевий стандарт дозволяє Web-серверу запускати будь-яку програму і передавати Web-броузеру її вихідні дані у вигляді текстової, графічної або звукової інформації. За допомогою CGI можна створювати CGI-програми, так звані шлюзи, які у взаємодії з такими прикладними системами, як система управління базою даних, електронна таблиця, ділова графіка й ін., зможуть видати на екран користувача спеціально підготовлену для нього Інформацію. Загальноміська мережа — Metropolitan area network. Комп'ютерна мережа масштабу міста. За територіальною ознакою виходить за межі ЛОМ, але не досягає розмірів ГОМ. Характеризується наявністю ви-сокошвидкісних (оптиволоконних) магістралей. Заголовок набору транзакцій — Transaction Set Header. Заголовок набору транзакції: містить інформацію про весь документ, наприклад назву та адресу компанії. Закритий ключ — Private key. Закрита (секретна) частина пари криптографічних ключів, згенерованих із застосуванням алгоритму шифрування з відкритим ключем. Звичайно, служить для розшифровування симетричного сеансового ключа, накладання цифрових підписів або для розшифровування повідомлень, зашифрованих відповідним відкритим ключем. Замовлення — Purchase order. Замовлення OBI — OBI order. Заснована на EDI структура даних, яка відображає офіційний, повноважний запит на товари або послуги на основі заздалегідь установлених цін, термінів і умов. Відправляється (в межах об'єкта ОВІ) із закупівельної організації торговому партнеру і, як правило, пов'язана з відповідним запитом на замовлення. Формат замовлення визначається угодою про формат замовлення ОВІ, заснований на стандарті EDI ASC X. 12 850. Запит на замовлення ОВІ — ОВІ order request. Заснована на EDI структура даних, яка відображає «купівельний візок» реквізиціо-нера. Відправляється (в межах об'єкта ОВІ) із закупівельної організації в організацію реквізиціонера для оформлення і затвердження замовлення. Формат запиту на замовлення визначається угодою про формат замовлення ОВІ, заснований на стандарті EDI ASCX.12850. Запит на купівлю-1 — Purchase Request. Запит на купівлю-2 — Request For Purchase. Запит цін — Request For Quote. Захищений протокол HTTP — Secure HTTP. Згоряння банера — Bum out of a banner. У міру показу банера в певній банерній системі або на певному Web-сайті збільшується ймовірність того, що він буде показаний одному і тому самому користувачеві декілька разів. А це, у свою чергу, призводить до падіння відгуку банера. Час, за який банер «згорить», залежить від інтенсивності його показу і від того, наскільки широкій аудиторії він демонструється. Зона — Zone. Логічне угрупування користувачів і ресурсів у мережі. Ідентифікований користувач — Identified user. Унікальний користувач, про якого є певні дані (особисті, демографічні, поведінкові). Найчастіше така можливість виникає на сайтах, де обов'язковою є реєстрація користувачів (а при реєстрації можна просити заповнити анкету). У цьому випадку при відвідуванні сайту або використанні Internet-сервісу користувач вводить свій логін і пароль, І система протягом усього візиту знає, хто ЇЇ відвідувач. Цей спосіб несе в собі менше помилок під час підрахунку унікальних користувачів і їх повторних візитів, але, на жаль, придатний переважно лише для Internet-сервісів, де логін і пароль для роботи із сервісом є необхідними. Іміджева реклама — Branding. При іміджевій рекламі за допомогою банерів рекламодавець ставить за мету не залучення на свій сайт якомога більшої кількості відвідувачів, а створення/поліпшення свого іміджу серед користувачів мережі. Тут важливий не стільки відгук банера, скільки його здатність запам'ятовуватися і поліпшувати імідж рекламодавця. Ім'я користувача — User name. У більшості систем при першому з'єднанні необхідно ввести ім'я користувача, що складається з одного слова. Це може бути деяка комбінація букв і цифр. Інтеграція — Integration. Процес одержання і введення даних у систему управління бізнесом та виведення із неї і переміщення цих даних між комп'ютерними системами без втручання людини. Інтегрована фінансова система — Integrated Financial System. Прикладне програмне забезпечення, яке суміщає в собі фінансові, розрахункові і загальнобухгалтерські функції. Інтерактивна сторінка — Interactive page. HTML-документ, що включає в себе елементи, за допомогою яких відбувається обмін даними між користувачем і сервером. Це може бути анкета, поштова або інша спеціальна форма. Сторінки чатів — характерний приклад. Інтерактивне електронне технічне керівництво — Interactive Electronic Technical Manual. Інтерактивне інтелектуальне середовище доступу до великих обсягів графічної і текстової технічної інформації. Являє собою повне електронне технічне керівництво, яке складається з текстів, малюнків, фотографій, відео і процедур локалізації дефектів. Інтерактивний EDI— Interactive EDI. Обмін і обробка окремих електронних документів або відомостей про серійний виріб у реальному часі в режимі «он-лайн» між торговими партнерами. Інтернет — Internet. Всесвітня мережа мереж, забезпечує зв'язок для пересилки повідомлень електронної пошти, передачі файлів, з'єднання з іншими комп'ютерами й одержання доступу до інформації, яка існує в різних формах, наприклад, дошки оголошень для людей із спільними інтересами або електронні каталоги товарів. Інтернет відео мультикастінг — Internet Video Multicasting. Дозволяє використовувати мережу для передачі живої відеоінформації в цифровій формі і дає засоби для проведення групових відеоконфе-ренцій. Інтернет-банкінг — Internet banking. Управління банківськими рахунками через Internet. Класичний варіант системи Internet-банкінга дозволяє клієнту, не виходячи з будинку, отримувати практично повний набір банківських послуг, що надаються клієнтам в офісах банку. Як правило, за допомогою систем Internet-банкінга можна переводити кошти з одного свого рахунку на інший, здійснювати безготівкові внутрішньо- та міжбанківські платежі, купувати і продавати безготівкову валюту, відкривати і закривати депозити, встановлювати графік розрахунків і оплачувати різні товари та послуги, відстежувати всі банківські операції по своїх рахунках за будь-який проміжок часу. Інтернет-готівка — Internet cash, її придбають у емітента (у банку або кредитній організації"), а потім вільно обмінюють у мережі Internet. Internet-готівка призначена для малих платежів як за кордон, так і всередині країни. Вона купується у місцевій валюті, а після купівлі продавець відправляє електронну готівку покупцеві в Internet-повідомленні. Інтернет-інкубатор — Internet-incubator. Компанія, яка надає підприємцеві, бажаючому зайнятися Internet-бізнесом, можливість швидко підготовити його проект і організувати швидкий вихід на ринок. Інтернет-страхування — Internet insurance. Придбання страхових полісів через Internet. Повноцінна система Internet-страхування, як правило, включає: розрахунок величини страхової премії і визначення умов її виплати, заповнення форми заяви на страхування, замовлення і безпосередньо оплату поліса страхування, здійснення періодичних виплат (розстроченої страхової премії"), обслуговування договору страхування в період його дії (інформаційний обмін між застрахованим і страхувальником — формування довільних звітів за запитами користувачів, у тому числі звітів про стан і історію змін договорів, надходжень і виплат), обмін інформацією між застрахованим і страхувальником у разі настання страхової події і т. д. Інтернет-телефонія — Internet telephony. Передача голосових повідомлень через мережу Internet, дає можливість розмовляти, знаходячись у різних півкулях і не оплачувати при цьому міжнародні дзвінки. Інтернет-трейдінг — Internet trading. Робота на фондовому і валютному ринках через Internet. З персонального комп'ютера можна сформувати інвестиційний портфель та управляти активами, одержуючи без втрат часу всю необхідну інформацію (котировки, аналізи, прогнози). Інтерпретація — Interpretation, Функція програмного забезпечення для управління EDI, яка переводить передані бізнес-дані зі стандартного формату у внутрішній формат компанії для обробки. Протилежна генеруванню. Інтранет — Intranet. Приватна корпоративна мережа, що використовує технології Internet (наприклад, такі, як електронну пошту, Web-броузери, Web-сервери і т. д.) і, як правило, підключається до зовнішніх мереж, у тому числі до Internet, через засіб захисту від несанкціонованого доступу firewall. Інфраструктура відкритих ключів — Public key infrastructure. Термін, що зазвичай використовується для опису законів, правил, стандартів і ПЗ, які відносяться до регулювання або роботи із сертифікатами, відкритими і закритими ключами. На практиці РКІ є системою цифрових сертифікатів і центрів сертифікації, що відповідають за верифікацію й аутентифікацію кожного з учасників електронної транзакції. Стандарти РКІ знаходяться в процесі розробки, хоч вони вже широко реалізовані як обов'язковий елемент електронної комерції. Кешування — Cache. Збереження броузером частини інформації з метою її відтворення з локального диска користувача, замість завантаження із серверу при повторному зверненні до тієї ж сторінки. Кешування значно зменшує завантаження каналів Internet. Клієнт — Client. Комп'ютер (або програма), що використовує мережеві ресурси, надані іншим комп'ютером (або програмою), який називається сервером. Див. також сервер. Клієнт/сервер — Client/server. Мережева архітектура, заснована на концепції розподілених обчислень. Додаток складається з прикладної частини (або серверу), яка зберігає й обробляє дані, та інтерфей-сної частини (або клієнта), яка створює комфортне середовище для роботи користувача і запитує потрібні дані із сервера. Див. також центральний сервер файлів. Клієнт-HTTP — HTTP-client. Програма, яка встановлює HTTP-з'єднання з метою відправки HTTP-запитів. HTTP-клієнт звичайно є настільним броузером, таким як Netscape Navigator і Microsoft Internet Explorer, але може бути і програмою, яка запускається на сервері. Наприклад, у межах ОВІ HTTP-клієнт на сервері закупівельної організації встановлює HTTP-з'єднання з HTTP-серверами торговельних організацій, щоб відправити замовлення. Ключ-1 — Key. У БД ідентифікатор запису або групи записів у файлі даних. Звичайно, як ключ виступає вміст спеціального поля, названого ключовим або полем індексу (залежно від програми управління БД). Для того щоб прискорити пошук записів, ключі об'єднують в індексовані спеціальним чином таблиці. Ключ-2 — Key. Код для розшифровування даних. Код аутенпшфікації повідомлення — Message Authentication Code. Алгоритм, що гарантує автентичність блоку даних. Кодова таблиця — Code table. Таблиця відповідності символів (наприклад, букв української мови) та їх комп'ютерних кодів. Історично склалося так, що співіснують декілька несумісних кодувань, тобто однакові символи мають різні коди при різному кодуванні. Це призводить до того, що при перегляді сторінок не в тому кодуванні, на яке настроєний броузер, екран засмічується незрозумілими символами. Для відображення кирилиці поширені наступні кодування: WIN 1251 (Windows), KOI-8 (Unix), CP866(DOS), Macintosh, ISO-8859-5 (Unix). Кодування передачі — Transfer encoding. Це обертоване перетворення потоку даних до його передачі з метою забезпечення правильності обробки. Як правило, здійснюється, щоб одержати можливість передати восьмибітні дані по каналу, який здатен передавати тільки се-мибітні дані. КОІ-8 — KOI8-R. Код для обміну інформацією, кодова таблиця для російської мови. Колд фьюжп — Cold Fusion. Це система, розроблена для створення Web-додатків (у тому числі систем електронної комерції") І/або інтерфейсів до баз даних. Cold Fusion підтримує бази даних: MS Access, dBASE, FoxPro i Paradox. Комунікаційна оболонка — Communications envelope. Функція програмного забезпечення, керуючого EDI, яка ідентифікує протоколи зв'язку, швидкості ліній для обміну даними. Конверт взаємного обміну — Interchange envelope. Конверт, що містить одну або декілька функціональних груп, які повинні бути відправлені від одного і того самого відправника до одного і того ж одержувача, Конвертування — Enveloping. Функція програмного забезпечення для управління ED1, яка групує всі документи одного типу (набір транз-акцій) і місця призначення в електронні конверти. Контекстні покази — Context impressions. У цьому випадку рекламодавець «купує» в пошуковій системі певні ключові слова. При здійсненні пошуку, запит якого містить одне з цих ключових слів, користувач, крім посилань на сторінки, побачить відповідну рекламу (банер або текстовий блок). Контролер домена — Domain controller. У мережах Microsoft комп'ютер Windows NT Server, аутентифікуючий реєстрацію користувачів у домені, а також зберігаючий політику захисту і головну БД домена. Див. також резервний контролер домена; головний контролер домена. Контроль взаємного обміну — Interchange control. Функція програмного забезпечення для управління EDI, яка стежить за тим, щоб усі відправлені транзакції були отримані, і навпаки. Корпоративний портал — Enterprise Portal. Додаток, який перетворює відомості про бізнес, що зберігаються в корпоративних базах даних і інформаційних сховищах, в інформацію в зручній для використання формі, яку користувач може одержати на свій комп'ютер через броузер. Криптографія — Cryptography. Наука про захист даних і повідомлень. Криптографічні методи застосовуються для забезпечення конфіденційності, цілісності даних, аутентифікації (сутностей і даних) та для запобігання неавторизованої модифікації інформації, яка передається. Криптопротокол на основі IP-протоколу — Secure Key Internet Protocol. Куки, печиво — Cookies. Порція інформації, якою Web-сервер позначає броузер при його відвідуванні. При наступному візиті сервер знатиме, що відвідувач уже тут був. За допомогою cookies-технології можна вивчити пристрасті відвідувача. Cookies є одним з найточніших способів визначення унікального користувача. Лічильник відвідувань — Counter. Невелика програма, запущена на боці серверу, яка підраховує кількість звернень до даної сторінки. Як правило, на цій сторінці знаходиться графічне зображення числа відвідувань. Застосовується переважно для з'ясування кількості користувачів, відвідуючих сторінку, і з метою реклами. Локальна обчислювальна мережа-1 — Local area network. Комп'ютери, об'єднані в мережу на обмеженій території (наприклад, в одній кімнаті, одній будівлі, групі сусідніх будівель). Локальна обчислювальна мережа-2 — Local area network. Мережа, що з'єднує комп'ютери, які знаходяться на відстані менш ніж 2000 метрів один від одного. Локальний користувач — Local user. Користувач, який працює безпосередньо за комп'ютером. Макровірус — Macro virus. Файловий вірус, названий так тому, що створюється як макрос для певного додатку. Виявити макровіруси досить важко, і вони набувають все більшого поширення, вражаючи файли популярних додатків, наприклад текстових процесорів. При відкритті зараженого файла вірус прикріпляє себе до додатку і потім заражає всі файли, до яких звертається програма. Маршрутизація і затвердження електронних форм — Electronic forms routing and approval. Обмін структурованою бізнес-інформа-цією (формами) між людьми і системами управління бізнесом через мережу. Маршрутизований протокол — Routable protocol. Протокол, який підтримує декілька маршрутів від однієї ЛОМ до іншої. Матеріально-технічне постачання — Logistics. Усі дії, пов'язані з транспортуванням і зберіганням товарів і послуг. Мережа — Network. Два (або більше) комп'ютерів і підключені до них пристрої, сполучені засобами зв'язку. Мережа доданої вартості — Value-Added network. Система, в якій мережа орендує лінії зв'язку в постачальника комунікаційних послуг, поліпшує їх за допомогою внесення таких удосконалень, як виявлення помилок і/або зменшення часу відповіді, а потім уже дозволяє іншим користуватися послугою на цих лініях за певну плату. Мережеве підтвердження — Network Acknowledgment. Відповідь від мережі, яка вказує на статус конверта обміну. Наприклад, така відповідь може вказувати на те, що конверт був відправлений або доставлений. Мережевий етикет — Netiquette. Набір правил, заснованих на здоровому глузді, розрахованих на те, щоб не ускладнювати життя іншим. Мережевий інформаційний центр — Network Information Center. Тут, звичайно, можна знайти інформацію про конкретну мережу. Мережевий магазин — Online Storefront. Web-саЙт з торговими можливостями, доступний у відкритій мережі, наприклад, в Internet, який пропонує для продажу товари і послуги. Мережевий магазин схожий на магазин або комерційне підприємство, яке покупець повинен відвідати з метою придбати товари або послуги. Метод використання — Use case. Типовий варіант взаємодії користувача із системою для досягнення необхідного результату. Міжнародна організація зі стандартів — International Standards Organization. Міжнародний стандарт для EDI— UN/EDIFACT Міжнародний стандарт для EDI (EDI для адміністрування, комерції і торгівлі), особливо широко використовується в Західній Європі. Мобільна комерція — Mobile Commerce. Різновид електронної комерції, в якій комерційна взаємодія суб'єктів бізнесу (наприклад, замовлення товарів і послуг) здійснюється за допомогою мобільного телефону як пристрою для реалізації доступу до Internet. Мобільні обчислення — Mobile computing. Інтеграція мобільних комп'ютерів в існуючі кабельні мережі по безпровідникових адаптерах, що використовують технологію стільникового зв'язку. Набір доставки замовлення — Order Shipping Set. Звичайно, використовується для прямих купівель. Включає в себе вказівки про те, як отримати замовлення, транспортну накладну, оновлену інформацію про стан запасів і інформацію з рахунку-фактури. Набір повідомлень/транзакції — Message/transaction Set. EDI-екві-валент паперового бізнес-документа (наприклад, замовлення на купівлю) або усного обміну інформацією (наприклад, запиту про статус замовлення). Складаються із сегментів даних і елементів даних. У межах UN/EDIFACT називається «набір повідомлень», у межах ANSI X12 — «набір транзакцій». Набір транзакції— Transaction Set. Зібрання форматованих даних, що містять інформацію, необхідну одержувачу для здійснення стандартної бізнес-транзакції. У стандарті EDI набір транзакції визначається як такий, що має три секції: заголовок, подробиці та короткий виклад і складається із заздалегідь визначених груп сегментів у кожній секції. Натиснення, клік — Click. Найпоширенішою формою взаємодії користувача з рекламою є натиснення мишкою на банер або рекламне посилання з подальшим попаданням користувача безпосередньо на Web-сайт рекламодавця. Об'єкт ОВІ — OBI object. Інкапсульована версія даних ОВІ, яка може включати в себе цифровий підпис або дані ОВІ. Обмін повідомленнями — Messaging. Передача електронних об'єктів електронним способом між учасниками. Обмін фінансовими електронними даними — Financial Electronic Data Interchange. Являє собою передачу типу «комп'ютер—в— комп'ютер» як платіжних інструкцій, так і подробиць про грошові перекази з використанням міжнародних стандартів повідомлень. Прикладом є торгові платежі: наприклад, роздрібний торгівець посилає платіж постачальнику як оплату декількох рахунків-фактур. Орієнтація на замовника — Customer-focused mindset. Рекомендований підхід до розробки рішення, за якого основна увага приділяється розумінню бізнес-проблеми, пошуку компромісу між вимогами замовника і можливостями технології та залученню замовника до всіх стадій розробки проекту. Палець — Finger. Програма, яка по e-mail (адресі електронної пошти) видає інформацію про користувача e-mail. На деяких системах finger лише повідомляє, чи користувач постійний. Інші системи повертають додаткову інформацію. Партнерські мережі — Affiliate Network. Принцип роботи партнерських мереж нагадує рекламну мережу. Відмінністю є можливість розраховуватися з видавцями не тільки за ціновою моделлю СРМ, але і за популярними серед рекламодавців моделями СРА і CPS. Іншою істотною відмінністю є те, що видавець повинен особисто приймати ту або іншу пропозицію від рекламодавців. Прикладом партнерської мережі є www.linkshare.com. Великий рекламодавець може запустити партнерську профану самостійно. Прикладом ефективно організованої партнерської програми є всесвітньо відомий Internet-магазин Amazon.com. Патентовані стандарти EDI — Proprietary EDI Standards. Несумісні з ASC XI2 стандарти, що застосовуються лише в конкретній галузі EDI, розроблені групою компаній в одній галузі. Як правило, користувачі патентованих стандартів згодом переходять на стандарти ANSI ASC X12 або EDIFACT. Передача — Transmission. Дані, що пересилаються електронним способом від одного торгового партнера до іншого або від торгового партнера у VAN. Перл — Perl. Мова програмування. Програми, написані на Perl, запускаються на боці серверу. Застосовується для забезпечення доступу до баз даних, створення динамічних сторінок тощо. Платіжний засіб — Payment Vehicle. Закупівельна карта, електронний обмін грошовими коштами або інший метод оплати купівель. Платіжний орган — Payment Authority. Фінансова організація. Показ — Impression. Демонстрація банера користувачеві. Насправді система вважає, що показ був здійснений, якщо броузер користувача завантажив банер. При цьому користувач може його так і не побачити. Така ситуація вірогідна, якщо банер завантажується в кінці сторінки, а користувач піде з неї, не прокрутивши її до кінця. Тому, якщо це можливо, слід домовлятися про те, щоб банер демонструвався на початку сторінки, а не в кінці. Можлива і зворотна ситуація, коли користувач побачив банер більшу кількість разів, ніж показала система (броузер може закешувати банер після його першого завантаження і показати ще раз уже на іншій сторінці без звертання до серверу). Покази реклами — Ad Impression. Завантаження рекламного носія, зафіксоване в логах серверу. Поліморфний вірус — Polymorphic virus. Вірус, названийдак тому, що він щоразу міняє свій код, заражаючи черговий файл. Його виявлення ускладнене, адже всі копії вірусу різні. Постачальник послуг Internet, провайдер — Internet Service Provider. Є компанією, яка забезпечує доступ до Internet для користувачів. Компанія-провайдер забезпечує зв'язок PC з Internet. Центральний комп'ютер ISP пов'язаний з іншою частиною Internet. Початкова сторінка Web-caumy — Home page. Як правило, посилання здійснюються саме на початкову сторінку Web-сайту, тому кількість відвідувань на цій сторінці, звичайно, значно більша, ніж на будь-якій іншій. З початкової сторінки відвідувач одержує уявлення про те, куди він потрапив і що він може побачити на інших сторінках сайту (хоч іноді початкова сторінка є першою та єдиною). Пошта з удосконаленими функціями захисту інформації — Privacy Enhanced Mail. Поштова скринька — Mailbox. Послуга зберігання повідомлень, адресованих конкретному користувачеві цієї мережі, доти, доки ці повідомлення не будуть вилучені або переправлені в іншу поштову скриньку. Пошукова система — Search Engine. Система, призначена для пошуку і доставки інформації. Організована з метою каталогізації інформації. Звичайно, використовує індексацію HTML-сторінок, щоб полегшити пошук необхідної інформації. Прикладна частина — Back end. Назва частини клієнт-серверного додатку, яка виконується на сервері. Пристрій читання смарт-карт — Smart card reader. Стандартний пристрій у системі читання смарт-карт. Являє собою інтерфейсний пристрій (interface device, IFD), який підтримує двобічний обмін даними. Провайдер сервісу додатків — Application Service Provider. Компанія, що надає в оренду й обслуговує необхідний споживачеві набір додатків на своєму технологічному майданчику в Internet. Проксі-сервер — Proxy server. Компонент брандмауера, який керує вхідним і вихідним трафіком Internet в ЛОМ. Визначає безпеку передачі повідомлень або файлів у мережу організації, управляє доступом до мережі, фільтрує і відхиляє запити згідно із заданими параметрами, включаючи запити на несанкціонований доступ до конфіденційних даних. Простий протокол передачі пошти — Simple Mail Transfer Protocol. Протокол сімейства ТСРЛР для обміну електронною поштою. Основний протокол пересилки електронної пошти через Internet. Протокол передачі файлів — File Transfer Protocol. Протокол, що забезпечує передачу файлів між локальним і віддаленим комп'ютерами. Підтримує декілька команд, що реалізовують двонаправлену передачу бінарних і ASCII-файлів між комп'ютерами. FTP-клієнт постачається з утилітами зв'язку ТСР/ІР. Прямий продаж — Direct sales. Організація продажу товарів і послуг кінцевому клієнту за допомогою Internet (B2C). Рада з архітектури Internet — Internet Architecture Board. Організація, що відповідає за підтримку RFC. Реєстрація доменного імені — Domain Parking. Для того щоб організація, яка делегує доменні імена, виділила домен, необхідно надати їй список name-серверів для цього домена. Parking — послуга, за допомогою якою можна зареєструвати доменне ім'я, використовуючи сторонні name-сервери. Реклама в e-mail — E-mail based advertising. Реклама, заснована на прямому розсиланні електронних листів потенційним клієнтам. Крім списків розсилання, можна виділити такі види, як дискусійні листи і конференції, індивідуальні листи, спам (не рекомендується), URL-minders. Рекламна мережа — Advertiser Network. У рекламну мережу, як правило, входять від кількох десятків до декількох тисяч сайтів. Видавці вступають у мережу, тому що не хочуть або не можуть продавати частину чи все рекламне місце на своєму сайті самостійно. Рекламодавець, який працює через адміністрацію мережі, має можливість вибирати конкретні сайти або тематичні категорії рекламної мережі, де він хоче показувати свою рекламу, встановлювати інтенсивність показів і інше фокусування, міняти банери і переглядати звіти про рекламу в режимі реального часу. Адміністрація мережі виплачує гроші видавцям пропорційно кількості показів, які були викуплені на їх сайтах рекламодавцями. Рекламне охоплення — Ad Reach. Кількість унікальних відвідувачів, яким була показана реклама за заданий проміжок часу. Рекламний носій, реклама — Ad. Реклама в мережі має, як правило, двоступеневий характер. Першою ланкою є зовнішня реклама, яка розміщується рекламодавцем у видавців, — рекламний носій. Серед її можливих проявів можна виділити банери, текстові блоки, байри-ки, мінісайти, Interstitials. Дана реклама зазвичай має посилання безпосередньо на сайт рекламодавця (друга ланка), де користувач може детальніше ознайомитися з пропозицією, заповнити заявку, здійснити купівлю в Internet-магазині та ін. Рекламодавець — Advertiser. Фізична, юридична або віртуальна особа, що розміщує за плату свою рекламу на Web-сайті видавця. Як правило, рекламодавець має свій Web-сайт, на який указує посилання з рекламного носія (розміщеного у видавця банера, текстового блоку і т. д.). Реферер — Referrer. Одне з найважливіших інформаційних полів у лог-файлі. Показує, звідки користувач прийшов на Web-сайт. За реферерами можна визначити, скільки відвідувачів на сайт рекламодавця залучає той або інший видавець. Якщо поле реферера залишається порожнім, то це, як правило, означає, що користувач не прийшов за посиланням, а набрав адресу безпосередньо у своєму броузері. Ринок—ринок — Exchange—to—exchange. Передбачалося, що спочатку компанії працюватимуть одна з одною, потім з'являться електронні ринки, які об'єднають декількох покупців і продавців, і, зрештою, ринки одержать можливість взаємодіяти між собою. Е2Е-комерція теоретично може вирішити багато проблем, зробивши всі процеси, пов'язані із закупівлею або продажем товарів і послуг через Internet повністю автоматизованими. Рівень безпечних з'єднань — Secure Sockets Layer. Протокол синхронізації через шар безпечних з'єднань розроблений корпорацією Netscape Communications для забезпечення захисту даних, що передаються по мережі Internet. Він підтримує встановлення автентичностІ як на рівні серверу, так і на рівні клієнта. Протокол SSL незалежний від додатків, що дозволяє прозоро нашаровуватися на нього таким протоколам, як HTTP, FTP (протокол передачі файлів) і Telnet. Протокол SSL здатний обмінюватися ключами шифрування, а також установлювати автентичність серверу ще до того, як додаток, що знаходиться на вищому рівні, почне обмін даними. Протокол SSL забезпечує цілісність каналу передачі за допомогою шифрування і пізнавальних кодів повідомлення. Ріел Аудіо / Ріел Вїдео — Real Audio / Real Video. Дозволяє користувачам персональних комп'ютерів і інших електронних пристроїв обмінюватися аудіо, відео Й іншою multimedia Інформацією через Web. Річ медіа — Reach media. Розміщення на сайті різних носіїв інформації, таких як графіка, анімація, зображення, звук і відео. Розмір аудиторії сайту — Site Reach. Кількість унікальних відвідувачів, що побували на сайті за певний час. Якщо Web-сайт регулярно оновлюється, то у нього є шанс знайти постійних відвідувачів (постійну аудиторію), які відвідують Web-сайт з певною частотою (Site Frequency). Чим більший розмір аудиторії, тим повільніше згорятимуть банери, що демонструються на такому сайті. Розміщення — Web Hosting. Послуга, яка надає точку входу в мережу Internet для комерційного Web-сайту. Розширена мова розмітки — Extensible markup language. На відміну від специфікацій HTML, що дозволяють лише форматувати текст, стандарт XML забезпечує створення власних дескрипторів, що допомагають ідентифікувати об'єкти. Сайт, Web-сайт — Site, web site. Web-сайт — певне місце в Internet, доступне з будь-якої точки світового простору, яке представляє компанію або індивідуума. Сайт складається з однієї або декількох сторінок, об'єднаних за значенням, навігаційне і за місцем розташування (на логічному рівні), а також, як правило, мають єдиний стиль оформлення. Своєчасна доставка — Just-In-Time Delivery. Тісна інтеграція мережі постачання для того, щоб дозволити закупівельним організаціям досягнути істотного зниження обсягу внутрішніх товарних запасів. Сеансове підключення до Internet — Dialup. Здійснюється шляхом «додзвону» (набору певного номера) по звичайній телефонній лінії до сервіс-провайдера з подальшою реєстрацією, яка вимагає введення імені користувача і пароля. Сервер-1 — Server. Компонент мережевої ОС, який надає клієнтам доступ до мережевих ресурсів. Для кожного виду ресурсів у мережі може бути створений один або декілька серверів. Найчастіше застосовуються сервери файлів, друку, баз даних, віддаленого достуСервер-2 — Server. Комп'ютер, що виконує програму серверу і надає свої ресурси в спільне користування в мережі, Сервер доступу до мережі — Network access server. Пристрій, що приймає РРР-з'еднання і підключає клієнтів до обслуговуваної мережі. Сервер-HTTP — HTTP-server. Програма, яка встановлює HTTP-з'єднання з метою обслуговування HTTP-запитів. У межах ОВІ HTTP-сервер торговельної організації встановлює HTTP-з'єднання від HTTP-клієнтів закупівельних організацій. Сервлет-Java — Java-servlet. Java-програма, яка працює на сервері, динамічно готує дані в HTML-форматі і відправляє їх клієнту. Сертифікат — Certificate. Цифровий документ, що звичайно використовується для аутентифікації і безпечного обміну інформацією по загальнодоступних мережах, наприклад через Internet Сертифікат дозволяє безпечним чином зв'язати відкритий ключ з власником відповідного закритого ключа. Сертифікати, скріплені цифровим підписом центра сертифікації, що їх випустив, можуть видаватися користувачеві, комп'ютеру або службі. Формат найбільш уживаних сертифікатів визначений у міжнародному стандарті ITU-T X.509. Система доменних імен — Domain Name System. Базова розподілена реплікована служба, що використовується для перетворення імен хостів в IP-адреси. Система електронного обміну даними — Electronic Data Interchange. ОВІ встановлює стандарт на основі EDI для форматування електронних замовлень без використання інших аспектів EDI, що стосуються передачі інформації. Через EDI-системи здійснювалася взаємодія між відділами збуту і постачання великих корпорацій. Система організації ланцюжка постачання — Supply Chain Management. Система пошуку інформації— Wide Area Information Service (WAIS). Потужна система пошуку інформації в базах даних (або бібліотеках) по мережі Internet. WAIS дозволяє здійснювати пошук в архівах Internet-статей, що містять задані групи слів. Система управління бізнесом — Business management system. Програмне забезпечення для автоматизованої підтримки процесів бізнесу (зазвичай називається «бізнес-додаток» або «прикладне програмне забезпечення»). Система управління документообігом — Enterprise Document Management System. Системи, які використовуються для документального оформлення внутрішніх та зовнішніх зв'язків компанії. Система управління замовленнями — Order Management System, Інформаційна система, що використовується торговельними організаціями для спостереження за товарно-матеріальними запасами і виконанням замовлень. Системи електронної комерції. Суб'єктами процесів продажу і купівлі виступають юридичні особи (підприємства, організації). Системи Internet-торгівлі. Продавцем виступає юридична особа (підприємство, організація), а покупцем — фізична особа. Системи обміну показами — Exchange Systems. Обмінні мережі служать для здійснення взаємного просування сайтІв — учасників даної системи. Сайт, що показав на своїх сторінках певну кількість бане-рів (або інших носіїв реклами) системи, має право розраховувати на те, що його банери будуть показані на інших сайтах-учасниках. За даний сервіс система утримує певну кількість показів (від 10 до 50 %). Ці відсотки плюс покази на власних сайтах власників мережі і продаються рекламодавцям. Системний адміністратор — Sysadmin. Людина, яка управляє місцевою або загальнодоступною підсистемою. Сі-коммерс — C-commerce. Система управління підприємством, де замовник виступає в ролі одного з елементів цієї системи. Скрипт — Script. Невелика програма-сценарій, написана деякою мовою програмування. Розрізняють скрипти клієнтської і сер-верної сторони. Скрипти клієнтської сторони, звичайно, пишуться на JavaScript для поліпшення інтерактивності сторінки. Сер-верні сценарії використовуються для динамічної підготовки інформації. Словник елементів даних — Data Element Dictionary. Публікація, в якій перераховуються всі елементи даних, використані в стандартах EDI. Служба доданої вартості — Value-Added Service. Службою доданої вартості може бути окрема комерційна організація (також відома як Бюро послуг EDI), яка надає пов'язані з EDI послуги, або VAN, що надає своїм клієнтам додаткові безкоштовні послуги крім тих, які виявляються стандартними VAN-службами. Спектр цих послуг може варіюватися від передачі «EDI-y-факс» до закінчених бізнес-систем з інтегрованим EDI. Служба коротких повідомлень — Short Message Service. У контексті Internet стандарт, що визначає можливість посилати короткі текстові повідомлення на мобільні телефони стандарту GSM, використовуючи Web-інтерфейс. Смарт-карта — Smart card. Пристрій, що активізується PIN-кодом і використовується для перевірки автентичності із застосуванням сертифікатів і організації разового входу в систему підприємства. Для використання смарт-карт до комп'ютера треба приєднати пристрій читання. Смарт-карти — Smart cards. Пластикові карти із вбудованим мікрочі-пом. Широко використовуються. Спам — Spam. Масова розсипка рекламних оголошень електронною поштою (або іншим електронним способом) без згоди на те отримувачів. Спеціальна мова розмітки — Wireless Markup Language. Спеціальна мова розмітки (похідна від мови XML), за допомогою якої створюються WAP-сумісні Web-сторінки. Дозволяє оптимально використовувати малі дисплеї стільникових телефонів, включаючи двостроко-ві текстові і повністю графічні. Список розсилки — Maillist — Mailing List. Звичайно, автоматична система, що дозволяє посилати повідомлення на одну адресу, звідки воно розсилається всім іншим користувачам, які підписалися на роз-силку. Таким чином можна організувати розсилку прайс-листів і іншої інформації клієнтам фірми, спілкування групи користувачів між собою та ін. Стандарт обміну даними про продукт І Стандарт обміну даними про модель продукту — Product Data Exchange Standard / Standard for the Exchange of Product Model Data. Набір стандартів, що розробляються для передачі повних даних про моделі продукту, які зможуть інтерпретувати CAD/CAM-додатки. PDES розробляється як стандарт для США, a STEP — як його зарубіжний аналог. Стандарт повідомлень — Message standard. Правила, за якими бізнес-дані, що традиційно знаходяться в паперових документах, переводяться в комп'ютерний формат для передачі електронним способом у комп'ютер торгового партнера для обробки (див. Стандарт ANSI X12iUN/EDIFACT). Стандарт синтаксису криптографічної інформації — PKCS#7 «PKCS#7, Стандарт синтаксису криптографічної інформації», RSA Data Security. Визначає загальний синтаксис для даних із застосованим до них шифруванням. ОВІ використовує стандарт PKCS#7 для цифрових сигнатур. Стандарти EDI — EDI Standards. Правила, за якими бізнес-дані транслюються у формат для передачі в комп'ютер торгового партнера для обробки. У США також відомі як стандарти ANSI ASC Х12. Стандарти шифрування з відкритим ключем — Public-Key Cryptography Standards. Являють собою набір стандартів шифрування з відкритим ключем, що розробляються лабораторіями RSA у співпраці з неформальним консорціумом, в який спочатку входили Apple, Microsoft, DEC, Lotus, Sun і MIT. Уже опубліковані стандарти» PKCS #1, #3, #5, #6, #7, #8, #9, #10 і #11. У PKCS увіходять як алго-ритмозалежнІ, так і алгоритмонезалежні стандарти впровадження. Крім інших, підтримуються алгоритми обміну ключами RSA і Деф-фі-Хеллмана. Однак детально описані тільки алгоритми RSA і Деф-фі-Хеллмана. Вони також визначають алгоритмонезалежний синтаксис для цифрових сигнатур, цифрових конвертів і розширених сертифікатів, що дозволяє тому, хто впроваджує якийсь алгоритм шифрування, дотримуватися стандартного синтаксису, завдяки чому досягається сумісність. Стандартна форма — Standard Form. Статус замовлення — Order Status. Означає етап обробки замовлення. Текстовий блок — Text-block. Один з популярних рекламних носіїв. Використовується як на Web-сайтах, так і при рекламі у розсилках. У текстової реклами є як недоліки, так і переваги порівняно з бане-рами — не випадково вартість розміщення банерів вища. Графіка може більш ефектно представляти об'єкт реклами, формувати і просувати імідж. Анімація банера привертає увагу і дозволяє за допомогою кадрів обігрувати рекламні сюжети (питання—відповідь, проблема—рішення тощо). У текстової реклами є свої переваги: вона швидше завантажується, її бачать користувачі з відключеною в бро-узерах графікою. Часто текстовий блок асоціюється у відвідувачів не з рекламою, а з рекомендаціями, що створює йому більший кредит довіри. Торгова Internet-система (TIC) — Internet Trading System. Система, яка об'єднує електронно-комерційні компоненти Із системами, що забезпечують автоматизацію внутрішніх бізнес-процесів компанії. Торгова точка — Point of Sale. Місце, де товар оплачується і куди він доставляється. У мережі Internet програмне забезпечення торгової точки дозволяє торговцям приймати транзакції у своїх мережевих магазинах і здійснювати подальші транзакції зі своїми фінансовими організаціями. Торговий сервер — Merchant Server. Сервер, настроєний для електронної торгівлі. Траншкція — Transaction. Механізм, що забезпечує виконання ряду дій як єдиної неподільної послідовності. Троянський кінь — Trojan horse virus. Вірус, що видає себе за звичайний додаток. Здатен руйнувати дані, перехоплювати паролі і виводити з ладу фізичні диски. Угода OBI EDI— OBI EDI convention. Заснована на EDI специфікація формату запиту на замовлення ОВІ або замовлення, засноване на стандарті EDI ASC X.12 850 для електронних замовлень на купівлю. Угода про торгове партнерство — Trading Partner Agreement. Письмовий документ, який підтверджує досягнення угоди між торговими партнерами по EDI, що визначає контрактні питання і протоколи, які регулюють EDI-транзакції. Такі угоди, звичайно, використовуються в приватному секторі між торговими партнерами по EDI. У контексті державних закупівель по EDI, замість ТРА, використовуються видані урядом для співтовариства постачальників «Інструкції для торгових партнерів» (ТРІ), Універсальний покажчик на ресурс — Uniform Resource Locator (URL). Унікальне ім'я, що однозначно визначає документ у мережі Internet. Звичайно, складається з таких частин: протоколу, Імені комп'ютера, шляху до каталога та імені файла (наприклад, http://www.kneu.kiev.ua/index.html). В адресі URL не повинно бути пропусків. Універсальний покажчик ресурсу — Uniform Resource Locator. Ідентифікатор, або адреса ресурсів, у Internet. Забезпечує гіпертекстові зв'язки між документами. Унікальний користувач — Unique user. Користувач, який у заданий проміжок часу може ідентифікуватися як унікальний. Для його визначення використовується один з наступних методів (у порядку зростання точності визначення): за IP адресою, по cookies, по реєстрації (identified user). Учасник — Participant. Одна з чотирьох складових архітектури ОВІ і торгівлі: реквізиціонер, закупівельна організація, організація-прода-вець або платіжний орган. Файловий вірус — File infector. Вірус, що прикріпляє себе до файла або програми та активізується при кожному використанні файла. Існує багато різновидів таких вірусів. Див, таксою вірус-компаньйон; мак-ровірус; поліморфний вірус; вірус-невидимка. Файловий сервер — File server. Комп'ютер, що зберігає файли, до яких можуть звертатися користувачі, І забезпечує доступ до цих файлів через мережу. Фіксована плата — Flat Fee Advertising. Одна з най популярніших цінових моделей розміщення реклами. Розміщення реклами без урахування кількості показів і натиснень. Багато Web-сайтів прагнуть розмістити банер рекламодавця на одній або кількох своїх сторінках, стягуючи за це фіксовану плату за місяць. Вартість залежить від відвідуваності сторінок, тематики серверу, розміщення реклами на сторінці. Фінансові Internet-послуги — Financial Internet Services. Широкого застосування в Internet набули такі послуги: Internet-банкінг, Internet-трейдинг та Internet-страхування. Доцільність виділення цих послуг в окремий сегмент ринку зумовлена не тільки тим, що для надання будь-якої з них використовується один і той же канал, але і, що більш важливо, всі вони орієнтовані на задоволення суміжних потреб клієнта. Фокусування — Targeting. Показ реклами тільки певному колові користувачів (цільовій аудиторії), найбільш привабливому для рекламодавця. Для показу може бути вибраний сайт певної спрямованості (тематичне фокусування). Реклама може показуватися лише користувачам з вибраних міст (географічне фокусування) І тільки в робочий час (часове фокусування). Іншим прикладом фокусування є контекстний показ реклами під ключові слова в пошукових системах. Правильне використання фокусування дозволяє зробити рекламу більш ефективною, заощаджує гроші рекламодавців, менше дратує користувача (він бачить те, що саме для нього призначено). Але, як правило, сфокусована реклама коштує дорожче. Форма замовлення — Order Form. Електронна форма, що містить поля для введення всіх даних, необхідних для того, щоб здійснити замовлення. Функціональне підтвердження — Functional acknowledgment. Повідомлення, яке передається від одержувача EDI-транзакції до її відправника з повідомленням про те, що документ був отриманий і прочитаний або що він не може бути прочитаний. Як правило, функціональні підтвердження генеруються системами управління EDI автоматично. Хіт — Hit. Завантаження будь-якого елемента (html-документа, графічного файла, в тому числі банера, java-аплета тощо) користувачем. Наприклад, якщо на сторінці присутні 15 графічних елементів, то при її завантаженні лог-файл серверу зареєструє 16 хітів (15 картинок та 1 html документ). Хостінг — Hosting. Послуги з розміщення Web-сайтів у мережі. Центр ресурсів електронної комерції— Electronic Commerce Resource Center. Центр сертифікації — Certificate authority. Засвідчує аутентичність відкритих ключів користувачів або інших центрів сертифікації. В обов'язки центрів сертифікації може входити скріплення відкритих ключів з унікальними іменами за допомогою підписаних сертифікатів, управління порядковими номерами сертифікатів і відгук сертифікатів. Центральний сервер файлів — Central file server. Модель мережі, в якій спеціальному комп'ютеру відводиться роль серверу файлів відносно інших комп'ютерів. Див. також клієнт-сервер. Цифровий підпис — Digital signature. Засіб підтвердження авторства зашифрованого повідомлення, файла або будь-якої іншої зашифрованої цифрової інформації. Скріплення цифровим підписом має на увазі перетворення інформації і деяких конфіденційних відомостей, якими володіє відправник, у мітку, що називають підписом. Цифрові підписи застосовуються в середовищах з відкритими ключами і надають функції забезпечення цілісності та запобігання неавторизова-ній зміні інформації, яка передається. Цифровий сертифікат — Digital certificate. Документ, підписаний за допомогою цифрової сигнатури, який встановлює, що заданий відкритий ключ відповідає об'єкту, що має певне ім'я. У межах ОВІ сертифікати підписуються або виходять від довіреної третьої сторони (Certificate Authority) до покупців, серверів і авторизованих сторін, що підписали документи замовлення. Ціна за дію — Cost per action. Цінова модель, за якої рекламодавець веде розрахунки з видавцем, що розмістив рекламу, за конкретні дії залучених відвідувачів. Так, розрахунок може проводитися за кількість заповнених анкет, підписки на певні сервіси, заповнення заявок та ін. Цей ціновий принцип, поряд із СРА, найчастіше використовується в партнерських програмах. Ціна за клік — Cost per click. Вартість за тисячу кліків. Цінова модель, за якої рекламодавець платить безпосередньо за натиснення на свою рекламу. Не слід плутати СРС із вартістю за відвідувача (CPV). Кількість кліків більша, ніж чисельність приваблених цими кліками відвідувачів. Кліки враховуються на боці (сайті) видавця, відвідувачі — на боці рекламодавця. Ціна за продаж — Cost per sale. Цінова модель, за якої рекламодавець веде розрахунки з видавцем, базуючись на продажах залученим відвідувачам. Принцип схожий на СРА і також використовується переважно в партнерських програмах. Відмінністю є фіксація не тільки здійснення дії купівлі, але і безпосередньо суми купівлі. І відповідно оплатою є не фіксована ціна дії, а відсоток від продажу. Ціна за тисячу візитів — Cost Per visitor. Цінова модель — вартість за тисячу відвідувачів. Аналогічна СРС, але більш складно піддається підрахунку (облік можна здійснювати лише безпосередньо на боці рекламодавця) і тому набула меншого поширення. Ціна за тисячу показів — Cost per thousand. Вартість за тисячу показів реклами є найбільш поширеною ціновою моделлю в мережі. Цінові моделі розміщення реклами — Price models of advertising. За розміщення реклами рекламодавець виплачує видавцеві винагороду, базуючись на одній з наступних цінових моделей: Flat fee (вартість за час), СРМ (вартість за тисячу показів реклами), СРС (вартість за тисячу кліків на рекламу), CPV (вартість за тисячу залучених відвідувачів), СРА (вартість за дію, наприклад, заповнення анкети), CPS (вартість за продаж, звичайно, певний відсоток). Частота відвідування сторінки — Site Frequency. Усереднена величина, яка вказує, наскільки часто відвідувачі відвідують Web-сайт, що цілком характерно для сайтів із змістом, який регулярно оновлюється. Вимірюється в середній кількості відвідувань унікальним користувачем за певний період. Частота показу реклами — Ad Frequency. Усереднена величина, яка вказує на кількість показів реклами унікальному користувачеві за певний проміжок часу. Швидка відповідь — Quick Response. Використання електронних інформаційних технологій серед партнерів у галузі роздрібної торгівлі для зменшення часу проходження замовлення і проведення обліку готових товарів. Швидке впровадження — Rapid implementation. Процес швидкого впровадження EDI-транзакції або транзакцій з торговим партнером без складання операційного або стратегічного плану для забезпечення максимальної вигоди/віддачі. Широкомасштабна обчислювальна мережа — Wide area network. Мережа, що з'єднує комп'ютери і/або локальні обчислювальні мережі. Може охоплювати географічний регіон аж до всього світу. Шифрування — Encryption. Перетворення даних з метою захисту від несанкціонованого перегляду, використання або модифікацій, особливо при передачі по лініях зв'язку або транспортуванні на змінних магнітних носіях. Для зворотного перетворення — розшифрування — потрібен спеціальний ключ. Шифрування даних — Data encryption. Шифрування з відкритим ключем — Public key cryptography. Криптографічний метод, в якому безпека забезпечується за рахунок застосування схеми двох взаємодоповнюючих ключів — відкритого і закритого. Перший служить для шифрування повідомлення, другий — для розшифрування. Java. Повноцінна, платформонезалежна (тобто незалежна від конкретної операційної системи) мова програмування, орієнтована на використання в мережах. Ява-сценарії — JavaScript. Мова програмування, заснована на об'єктному уявленні броузера. Текст програми вбудований безпосередньо в HTML-документ і інтерпретується броузером. Застосовується переважно для створення таких ефектів, як біжучі рядки, малюнки, що змінюють свій вигляд при підведенні курсора та ін. EDI реального часу — Real-Time EDI. EDI, за якого набори транзакцій відправляються й отримуються в режимі «он-лайн», а всі транзакції можуть бути завершені за один сеанс. Також відомий як інтерактивний EDI. Сьогодні більшість EDI-транзакцій, як і раніше, відбуваються в режимі «зберегти — та — вибрати» або «зберегти — та — переслати». WWW (World Wide Web). Визначає сервер і спосіб доступу до нього, а також місцезнаходження ресурсу. Може використовувати різні протоколи, в тому числі FTP, HTTP або Gopher. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |