Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 8 Тактичні прийоми електронної комерції, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 8 ТАКТИЧНІ ПРИЙОМИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Основа будь-якого способу впровадження електронної комерції — інформація, причому не тільки її збір і поширення, а й застосування як продукту, що швидко продається. На традиційних ринках, наприклад в обробній промисловості, інформацію можна використовувати для вдосконалювання виробництва, і що ще істотніше, для поліпшення обслуговування замовників. У бізнесі досить важливо підтримувати контакти з постійними замовниками і шукати нових. Не менш важливо надавати підтримку замовникам після завершення угоди. У кожному з цих етапів задіяна інформація, і велика частина ЇЇ може бути одержана або оброблена за допомогою Internet. Вибір способу інтеграції електронної комерції у бізнес-ком-панії залежить від ряду чинників. Зручність і вигода від використання Internet і його новітніх технологій безпосередньо пов'язані з тим, наскільки ці технології відповідають структурі справи компанії, а також із ситуацією на ринку, де продукція компанії має попит.
8.1. INTERNET ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Комерція в Internet продовжує розвиватися в міру того, як еволюціонують технології, і темпи її розвитку постійно зростають. Але не варто забувати, що жодна технологія з тих, що потрясли світ, не була розроблена за тиждень. Часто нові Internet-технології (наприклад, відеоконференцІЇ і передача гіпертексту) являють собою вдосконалення ідей, давно запропонованих і розроблених для невеликих або локальних мереж (Local Area Networks, LAN). Важлива заслуга Internet у тому, що він змусив по-новому оцінювати такі технології. По-перше, Internet заохочує застосування відкритих стандартів, доступних для впровадження всіма, хто виявить до них інтерес. По-друге, він являє собою найбільшу у світі і, мабуть, єдину мережу, до якої підключається така множина різних комп'ютерів. І нарешті, Internet стає узвичаєним засобом подання нової продукції і технологій на світовому ринку. Для того щоб знати всі пов'язані з Internet нововведення, потрібно багато часу і ресурсів, хоч І не більше, ніж для будь-якої іншої інформаційної технології, наприклад, пов'язаної з архітектурою клієнт—сервер або об'єктно орієнтованим програмуванням. Для реагування на ці зміни слід стежити за діями органів стандартизації і підтримувати гнучкість своєї організаційної І структури. 8.2. РОЗВИТОК ТА ВИКОРИСТАННЯ СТАНДАРТІВ У СИСТЕМАХ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇВ Internet уже давно існує ціла низка комітетів, переважно з добровольців, які обережно проводять запропоновані технології через процес стандартизації. Ці комітети, що складають головну частину Робочої групи інженерів Internet (Internet Engineering Task Force — IETF), здійснили стандартизацію кількох важливих протоколів, прискоривши їх упровадження в Internet. Такі протоколи, як сімейство TCP/IP для передачі даних, SMTP (Simple Mail Transport Protocol) і POP (Post Office Protocol) для електронної пошти, а також SNMP (Simple Network Management Protocol) для керування мережею — безпосередні результати зусиль IETF. Інші органи стандартизації, такі як Міжнародна спілка з електрозв'язку (International Telecommunication Union — ITU), Американський національний інститут стандартів (American National Standards Institute — ANSI) та Інститут інженерів з електроніки й електротехніки (Institute of Electrical and Electronic Engineers — IEEE), теж впливають на розвиток Internet, але IETF є єдиним органом, із самого початку сформованим з цією метою. Варто усвідомлювати, що така роль не була покладена на IETF ніяким урядом або міжнародним співтовариством, і порівняно з такими органами стандартизації, як ITU або ANSI, IETF — це, скоріше, неформальна структура. Тому IETF публікує свої стандарти у формі рекомендацій і не може жадати від підприємців їх упровадження. Але незважаючи на те, що стандарти IETF необов'язкові для виконання, за ними стоїть сила ринку. І якщо підприємець хоче вийти на величезний ринок, що формує Internet, йому необхідно подбати про те. щоб його продукція могла працювати спільно з іншою, яка використовується в Internet, a отже, щоб вона відповідала необов'язковим стандартам IETF. В останні декілька років мережний ринок став свідком фраг-ментованого впливу на формування стандартів. У міру того, як Internet ширився і знаходив риси як споживчого, так і комерційного ринку, деякі фірми стали шукати шляхи впливу на стандартизацію, створивши подобу конкурентної боротьби. Тиск відчули навіть неформальні органи стандартизації, такі як IETF. І в міру розвитку пов'язаних з Internet ринків підприємці почали об'єднуватися в спеціальні групи або консорціуми для впровадження власних стандартів. Як приклад можна згадати OMG (Object Management Group), VRML (Virtual Reality Markup Language), Forum і Java Development Connection. Часто через значний авторитет IETF ці спеціальні групи (або окремі компанії) пропонують свої стандарти на її розгляд. У випадку позитивного рішення рекомендація IETF стане додатковим «знаком якості». Якщо стандарт затверджений IETF, можна бути впевненим, що він буде максимально відкритим і принесе вигоду багатьом підприємцям. Одна з причин виникнення спеціальних груп по стандартизації— суперечність між постійно зростаючими темпами розвитку технологій і тривалим циклом розгляду стандартів. Деякі виробники вважають, що органи стандартизації, такі як ITU, IEEE і ІЕТР витрачають занадто багато часу на підготовку і затвердження стандартів. IETF — найбільш «швидка» з організацій, що випускає свої стандарти на основі вже працюючої реалізації. І це свідчить не тільки про високі темпи розвитку нових технологій, а й також про напруженість боротьби між компаніями за контроль над стандартами. Швидкість розробки стандарту — поняття відносне. На думку компаній Netscape, Cisco й інших, IETF здійснює цей процес швидше, ніж наприклад, ISO і ITU, але все одно недостатніми темпами. А чим більше часу витрачається в організації стандартизації на розробку і публікацію стандарту, тим ширше часове «вікно» для бажаючих висунути власні стандарти. Часом і покупці задають стандарти де-факто одними своїми покупками. Розглянемо детальніше міжнародні стандарти електронного обміну даними, що використовуються в електронній комерції. 8.2.1. Міжнародні стандарти електронного обміну даними в електронній комерціїПринципи електронного обміну комерційними та фінансовими даними Традиційна паперова документація, методи її обробки і пересилки за допомогою звичайної пошти спричиняють великі виробничі та комерційні витрати. Експерти оцінюють вартість обробки і ведення паперової документації у 3,5—7,0 % від загальної вартості комерційних операцій і доставки товарів. Виграш від застосування електронного обміну даними (ЕОД) оцінюється, наприклад, у автомобільній промисловості США більш ніж у $ 200 на один виготовлений автомобіль. У табл. 8.1 наведена загальна традиційна схема поставки товару, яка включає 11 операцій: 1 — запит ціни, умов поставки Таблиця 8 1 ЗАГАЛЬНА СХЕМА ЗАМОВЛЕННЯ ТА ПОСТАВКИ ТОВАРУ
(по телефону або листом-запитом); 2 — контрактна пропозиція, котировка на біржі (поштою); 3 — видача замовлення; 4 — організація внутрішніх замовлень постачальником; 5 — підготовка відомості комплектування; 6 — комплектування і пакування; 7 — відправка товару; 8 — сповіщання про поставку; 9 — виставляння фактур-накладних; 10 — виставляння рахунку; 11 — оплата. З цієї схеми видно, що постачальник і замовник при своїй взаємодії обмінюються запитам й-повідомленнями, торговельними і постачальницькими документами, фінансовими рахунками і квитанціями. Цілком зрозуміло, що електронний обмін документами має великі переваги щодо оперативності, достовірності і надійності обміну. Якщо партнери по комерційній угоді знаходяться в різних країнах, то додатково виникає проблема перетворення форматів документів, якими вони обмінюються та які початкове представлені на основі національних стандартів. Якщо дві компанії з різних країн використовують національні стандарти для представлення електронних документів, то при обміні інформацією в системі електронної комерції їм буде потрібне подвійне перетворення форматів повідомлень (рис. 8.1). У разі збільшення кількості С= 14(14-1)= 182 / партнерів, які беруть участь в інформаційній взаємодії, кількість перетворень зростає згідно з формулою (рис, 8.2): де С — кількість необхідних ПЄРЄТ°ЪНЬ ПРИ ВИКОрИСТанНІ різних стандартів партнерами; N — кількість партнерів, які беруть участь в інформаційній вза-емодії. Електронний обмін даними (ЕОД) — це міжкомп'ютер-ний обмін діловими, комерційними і фінансовими електронними документами, наприклад, замовленнями, платіжними інструкціями, контрактними пропозиціями, накладними, квитанціями. ЕОД забезпечує оперативну взаємодію торговельних партнерів (клієнтів, постачальників, торговельних посередників, експедиторів та ін.) на всіх етапах підготовки торговельної угоди, укладання контракту і реалізації поставки. ЕОД для комерційних цілей (ЕОКД) може на етапі оплати контракту і переказу грошових коштів взаємодіяти із службою електронного обміну фінансовими документами (ЕОФД). Така взаємодія створює для покупців (клієнтів) ефективне середовище під час виконання всіх торговельно-платіжних операцій, а саме: • он-лайн перегляд каталогів торговельних пропозицій, товарів і послуг на ринку; • вибір в інтерактивному режимі потрібного товару/послуги, уточнення умов (вартості і термінів поставки, торговельних знижок, гарантійних і сервісних зобов'язань); • он-лайн замовлення товару/послуги або запит контрактної пропозиції, погодження й укладення контракту; • оперативний контроль поставки товару; • одержання за допомогою електронної пошти супровідних документів (накладних, фактур, комплектуючих відомостей та ін.); • підтвердження завершення поставки то вару/послуги, виставляння й оплата рахунків; • виконання банківсько-кредитних і платіжних операцій. Для реалізації вказаних операцій користувачі служби ЕОД повинні використовувати термінальні станції, модеми або адаптери стандарту Х.25, відповідні телекомунікаційні програми. Для забезпечення надійної передачі великих обсягів даних необхідні виділені лінії зв'язку, програмне забезпечення передачі файлів, електронної пошти і підключення до мережі Х.25. Потрібні також засоби захисту даних від несанкціонованого доступу. Історія виникнення і розвитку ЕОД веде свій відлік від початку 60-х років, коли несумісність окремих фірмових технологій обробки комерційних даних не дозволяла Інтегрувати їх в єдину систему, яка забезпечила б комплексну автоматизацію міжнародних торговельних операцій. Еволюція стандартів електронного обміну повідомленнями Перші спроби розробки програм для електронного обміну даними мали місце практично відразу після появи ЕОМ у 50—60-ті роки. Це була епоха розробки програмних додатків, розрахованих на використання великих ЕОМ. Одними з перших таких додатків були програма для транспорту — замовлення квитків, а також обмін даними між різними службами для підготування рейсів. 1968 рік. У США утворений спеціальний комітет TDCC (Transportation Data Coordination Committee), завданням якого було узгодження чотирьох уже сформованих індустріальних стандартів для різних транспортних систем — авіації, залізничного й автомобільного транспорту. Результати діяльності цієї комісії стали основою нового стандарту для організації електронного обміну даними між організаціями — EDI (Electronic Data Interchange). Стандарт одержав назву ANSI X.12. 70-ті роки. Приблизно в той же час в Англії відбуваються аналогічні процеси — пошук стандартних рішень для обміну даними. Але тут головна орієнтація була на торгівлю. Виник набір стандартів Tradacoms для міжнародної торгівлі. Саме його Європейська економічна комісія — UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) приймає як міжнародні стандарти GTDI (General-purpose Trade Data Interchange standards). У такий спосіб склалася ситуація співіснування двох систем стандартів — європейського й американського. Це не могло влаштувати торговий бізнес, що почав активне взаємопроникнення через океан, тому розпочався рух за об'єднання EDI-стандартів. 80—90-ті роки. На базі стандартів GTDI з'являється міжнародний стандарт EDIFACT (Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport), прийнятий як стандарт ISO (ISO-9735). Як транспортне середовище EDIFACT використовує стандарт електронної пошти Х.400 (підмножина Х.435). Віхи розвитку самого стандарту Х.400 — версії 1984, 1988, 1992 років — стали й етапами розвитку EDIFACT. Але в США стандарт ANSI X.12 залишається основним для взаємодії корпорацій за допомогою EDI. У 1997 році було намічено остаточне об'єднання EDIFACT та X.I2, але реально це не відбулося, тому що на порядок денний для EDI вийшла інша, більш актуальна проблема — можливість проведення комерційних операцій через Internet. 90-ті роки. Бурхливе зростання Internet, пов'язане з виникненням Web-технології, змусив аналітиків EDI кардинально переглянути свої плани щодо подальшого розвитку електронного бізнесу. З'явився новий тип бізнесу — роздрібна торгівля через Internet. А оскільки Internet був (і залишається) більш дешевим середовищем для передачі інформації, ніж використання електронної пошти через накладені приватні мережі (VAN), то був створений стандарт EDIINT (EDIFACT over Internet) на базі стандартів для електронної пошти Internet — SMTP/S-MIME. У 1996—1997 роках співтовариство CommerceNet (досить відома і впливова організація зі сприяння розвитку бізнесу в Internet) здійснило низку тестів з перевірки сумісності різних комерційних реалізацій EDIINT. Тестування пройшло успішно, але були виявлені недоліки запропонованого стандарту (це пов'язано переважно з питаннями сумісності стандарту S-MIME), і він поки що не прийнятий. У 1997 році з'явився ще один стандарт — OBI (Open Buying on the Internet). Його головна Ідея— орієнтація на відкриті системи. У стандарті декларуються принципи, яким повинно відповідати програмне забезпечення для електронної комерції, що підтримує відкриті Internet-стандарти. ОВІ опирається на EDIINT, але торкається значно більшого класу питань стандартизації всіх форм взаємодії між організаціями, що взаємодіють у межах електронного бізнесу. Міжнародний стандарт електронного обміну даними для адміністрації, торгівлі та транспорту (EDIFACT)У 1983—1985 роках міжнародні організації ООН (UN/ЕСЕ та ISO) почали розробку процедур, форматів даних і міжнародних кодових систем для ЕОД. Була створена міжнародна робоча група UN/ЕСЕ, яка в жовтні 1988 року оприлюднила першу версію міжнародного стандарту United Nations Electronic Data Interchange for Admistration, Commerce and Transpot — UN/EDIFACT (ООН/Елект-ронний обмін даними для адміністрації, торгівлі і транспорту). В EDIFACT були виділені чотири основні компоненти, які підлягають стандартизації при підготовці документів для передачі по каналах телекомунікацій. Це — елементи даних (data elements), стандартні групи елементів даних (sfandart data segments), стандартні повідомлення (standart messages) і правила створення форматів документів (syntax rules). Таким чином, був розроблений набір синтаксичних правил і комерційних елементів, який одержав скорочену назву EDIFACT і був оформлений у вигляді двох стандартів ISO: ISO 7372 — Trade Data Element Directory (Довідник комерційних елементів даних); ISO 9735 — Application Level Syntax rules (Правила синтаксису на користувацькому рівні). Стандарти EDIFACT розроблялись для використання у глобальних комп'ютерних мережах з широким колом користувачів — державними установами, виробниками товарів, виробів і послуг, дистриб'юторами, брокерами, транспортними експедиторами, банками, страховими компаніями та ін. По суті вони є універсальною мовою електронного спілкування на міжнародному рівні, тобто лінгвістичним забезпеченням для систем електронного бізнесу (електронної' комерції). Головними цілями створення і використання EDIFACT було визнано: • визначення стандартних по синтаксису і семантиці повідомлень, які відповідають міжнародним стандартам; • заміна звичайних паперових форм та документів електронними документами й відповідними методами їх обробки; • прискорення документообігу і відповідно оперативності обробки комерційних та фінансових транзакцій; • створення для малих, середніх і великих фірм більш сприятливих і рівних умов ринкової конкуренції; • поліпшення умов для підготовки і здійснення торговельних угод; • більш широке і масове використання клієнтами сучасних комп'ютерних мереж та їх послуг. На базі стандарту EDIFACT у 1987—1990 роках інтенсивно розвивалася інфраструктура електронного обміну даними. Процес обміну електронними документами підтримується різними комп'ютерними і комунікаційними технологіями, до числа яких увіходять: • комп'ютерні робочі станції для підготовки електронних документів, контролю вхідних даних і виходу на мережі передачі даних; • бази даних, які містять комерційні та фінансові дані, коти-ровки, класифікатори продукції, дані про постачальників і ринки; • інтерактивні інформаційні системи (системи обробки замовлень, біржові інформаційні служби, банки даних, відеотекст тощо); • електронна пошта, системи обробки повідомлень, галузеві і проблемно орієнтовані системи EDIFACT, системи обміну фінансовими документами. Інформаційні і телекомунікаційні системи забезпечують для своїх користувачів комплекс послуг з обробки та видачі довідкових даних, комерційних звітів, замовлень і торговельних пропозицій, рахунків і платіжних квитанцій. Усі ці послуги надаються як прикладні служби (Value Additional Services), які створюються технологіями електронного обміну даними. На сучасному етапі розрізняють такі основні види прикладних служб: 1. Он-лайнові бази даних (ОЛБД) — бази даних, які доступні в оперативному режимі з терміналів користувачів. Вони цілодобово відкриті для діалогового пошуку інформації і видачі довідок та різних статистичних звітів. Користувачами ОЛБД можуть бути спеціалісти комерційних і фінансових організацій, економісти, дилери, постачальники, агенти фінансових і торговельних організацій. 2. Електронна пошта (ЕР — Electronic Post) — система обміну й обробки повідомлень (сукупність електронних поштових скриньок, програмних засобів обробки, збереження і передачі повідомлень, термінальних станцій для підготовки і вводу повідомлень). Користувачі ЕР можуть проводити міжперсональний обмін повідомленнями, розсилати повідомлення за списками адрес, зажадати свої повідомлення з поштових скриньок, організовувати проблемні телеконференції і виконувати інші функції обробки повідомлень (електронних документів). 3. Електронна передача грошових коштів (EFT — Electronic Funds Transfer) — система передачі фінансових (кредитних, платіжних) документів між клієнтами і банками, між окремими банками, між банками й іншими фінансовими та комерційними організаціями. Міжнародна мережа обміну фінансовою інформацією SWIFT забезпечує багато функцій EFT. 4. Електронний обмін даними (EDI — Electronic Data Interchange) — багатоцільова система обміну документами, які мають розвинуту структуру даних. Як правило, реалізується на базі стандартних програмних і технічних засобів електронної пошти. 5. Управляючі мереж ні служби (Managed Network Services). Виконують різні виробничі,-адміністративні і службові функції управління об'єктами, технологічними лініями, транспортними системами і службовцями підприємств. Реалізуються на базі внутріш-ньофірмових мереж ЕОМ, розподілених між підрозділами фірми. 6. Телеметричні служби — система оперативного спостереження, дистанційного виміру і контролю за нерухомими і рухомими об'єктами. Бізнесмени, торговельні агенти, транспортні службовці, банківські спеціалісти, адміністратори, економісти і бухгалтери використовують переважно перші чотири служби ЕОД (ОЛБД, ЕР, EFT, EDI). При цьому важливе значення мають вимоги інтегральності послуг, єдиного мережного доступу (тобто підключення до комп'ютерних мереж за допомогою одного терміналу або ПЕОМ), максимально можливої надійності, простоти і комфортності процедур підготовки електронних документів і їх телекомунікаційної обробки. Служби ЕОД повинні бути доступні через загальнодоступні телефонні мережі або мережі передачі даних на базі стандарту Х.25. На сучасному етапі ЕОД діє або впроваджується практично в усіх країнах. Міжнародний статус стандарту EDIFACT спонукає до того, що його використання є обов'язковою умовою адекватного обміну даними із закордонними партнерами для всіх, без винятку, підприємств і організацій України, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність. Для широкого впровадження ЕОД в Україні необхідно організувати: • освоєння світової практики ЕОД, активне залучення українських спеціалістів до роботи в міжнародних організаціях, прийняття вітчизняних програм розвитку ЕОД; • публікацію стандартів ISO, ССПТ, UN/EDIFACT і інших, проведення навчальних курсів і вивчення зарубіжних систем ЕОД; • роботи по створенню базових телекомунікаційних служб (Х.400, он-лайнові бази даних); • координацію проектів по уніфікації торговельних і фінансових процедур, стандартизації форм документів, елементів даних, найменувань організацій; • сполучення вітчизняних систем ЕОД з міжнародними і зарубіжними фірмовими службами, створення пунктів доступу і шлюзових станцій для взаємообміну електронними документами із закордонними партнерами. Структура даних EDIFACTЗагальні синтаксичні правила (стандарт ISO — 9735)Повідомлення EDIFACT відносяться до прикладного (сьомого) рівня еталонної моделі Міжнародної організації по стандартизації (ISO). Всі повідомлення мають уніфікований формат, який стандартно регламентує розташування управляючих полів і спеціальних знаків, сегментів даних, складені і прості значення елементів даних. У структурі повідомлень EDIFACT визначені такі загальні синтаксичні правила (рис. 8.3): а) два рівня кодування повідомлень: рівень А — семибітовий код відповідно до ISO 646; рівень В — восьмибітовий код відповідно до ISO 8859 або ISO 6937; б) управляючий сегмент даних UNA править за ідентифікатор початку кожного блоку повідомлень. Сегмент UNA визначає також типи використовуваних у даному блоці розподільників (управляючих знаків) і їх функціональне значення; в) другим за UNA розташовується UNB — кореневий сегмент даних користувача. У ньому вказується версія формату EDIFACT, організація, яка відповідає за супроводження даної версії. В сегменті UNB також визначаються джерело й одержувач повідомлень, дата і час передачі повідомлень, дата погодження паролів і інша службова інформація; г) кожний набір (пакет) повідомлень користувача (набір фінансових, комерційних або адміністративних документів) починається з третього сегмента UNG. Сегмент UNG є обов'язковим і вмішує інформацію про всі наступні повідомлення: джерело та одержувач набору повідомлень, класифікаційні індекси повідомлень та ін.; д) кожне окреме повідомлення (документ) починається із сегмента UNH, який є заголовком повідомлення. Заголовок повідомлення містить його посилальний номер, тип повідомлення, номер версії або редакції; е) кожне повідомлення закінчується сегментом UNT — ідентифікатором кінця повідомлення. У сегменті UNT дається інформація про кількість сегментів у даному повідомленні, посилальний номер повідомлення; ж) набір повідомлень закінчується сегментом UNE, в якому вказується кількість повідомлень, посилальний номер набору повідомлень; з) блок повідомлень закінчується сегментом UNZ, у якому вказується кількість повідомлень або наборів повідомлень. На рис. 8.3 наведена загальна ієрархія повідомлень і структурних елементів EDIFACT. Розподільники, які визначаються в сегменті UNA, можуть мати такий вигляд (табл. 8.2): Таблиця 8.2 РОЗПОДІЛЬНИКИ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬСЯ В СЕГМЕНТІ UNA
Ідентичні за змістом сегменти (тобто сегменти з однаковими позначками) можуть набирати різних значень за допомогою ква-ліфікаторів або кодів. Наприклад, якщо NAD — позначка адресного сегмента, то в сегменті NAD + BY може міститись адреса покупця (BY — buyer), а в сегменті NAD + SE — адреса продавця (SE — seller). Поле з позначкою PFF (посилальний покажчик) має покажчик (наприклад, BY або SE), який визначає значення полів у цьому сегменті. Наприклад, FII містить дані про банк і рахунок продавця, якщо RFF визначений як SE. Розроблені детальні довідники сегментів, кодів і кваліфікато-рів, довідники елементів даних, які визначають семантику повідомлень EDIFACT. Наприклад, довідник елементів даних визначає основні платіжні реквізити (табл. 8.3). Таблиця 8.3 ОСНОВНІ ПЛАТІЖНІ РЕКВІЗИТИ
У стандартному повідомленні визначаються чотири розділи даних: • заголовок; • позиційна секція; • субпозиційна секція; • секція підсумкових даних. У заголовок повідомлення включаються дані, які описують комерційний або фінансовий документ у цілому. Наприклад, для платіжного рахунку або накладної вказуються відомості про банк, вид валюти, дата платежу, ім'я і адреса платника, інформація про сплату податку, дані про транспортування товару, дані про упаковку й ін. У заголовку сегментна група 1 містить загальну адресну інформацію про продавця або покупця: - NAD — ім'я та адреса; - LOC — ідентифікатор району (місцевості); - PFF — посилальний покажчик; - СТА — контактні дані (адреса, телефон); - FII — інформація про фінансову організацію. На рис. 8.4 наведено приклад опису за допомогою стандарту EDIFACT такого комерційного документа, як рахунок. Стандартні повідомлення в EDIFACTПовідомлення — це набір сегментів у послідовності, яка задана в довіднику повідомлень. Повідомлення починається з його заголовка і закінчується кінцем повідомлення (службовими сегментами UNH і UNT), Довідник повідомлень — це перелік ідентифікованих заданих повідомлень, які описані та мають найменування. Кожному стандартному повідомленню надається ТИП — шестизначний ідентифікатор з латинських літер. Наприклад, INVOIC — рахунок, ORDERS — замовлення, CUSDEC — митна декларація. Цей ідентифікатор обов'язково вказується у службовому сегменті заголовка повідомлення UNH (елемент даних 0065 — ап.6). Поряд з типом, стандартне повідомлення характеризується ще статусом (0, 1 або 2): * статус 0 — повідомлення, які пройшли стадію розробки; * статус 1 — повідомлення, що одержали право на експериментальне використання; * статус 2 — повідомлення, які рекомендуються для міжнародного застосування. Статус повідомлення пов'язується з роком випуску. Наприклад, експериментальне повідомлення (статус 1), яке опубліковано Робочою групою WP4 у 1991 році, матиме номер випуску 911 (три цифри). «Паспортні дані» кожного повідомлення вказуються в довідниках UNSM в тому вигляді, в якому вони обов'язково повинні бути присутні в службовому сегменті UNH заголовка повідомлення. Довідники міжнародного стандарту EDIFACTРозробка і супроводження стандарту UN/EDIFACT здійснюється під контролем двох організацій: 1) Європейської економічної комісії ООН (UN/ЕСЕ), в межах якої створена спеціальна (четверта) Робоча група спрощення процедур міжнародної торгівлі (WP4); 2) Міжнародної організації по стандартизації (ISO), де функціонує спеціальний (154-й) технічний комітет, який займається документами й елементами даних для адміністрації, комерції і виробництва (ТС 154). Робоча група WP4 здійснює розробку і супроводження стандарту UN/EDIFACT у вигляді двох основних складових — систем довідників UNTDED і ШТОГО. Довідник комерційних елементів даних UNTDED являє собою основу стандарту. Він випускається під редакцією Європейської економічної комісії ООН UN/ЕСЕ і конференції ООН з торгівлі та розвитку UNSTAD. Міжнародною організацією по стандартизації ISO встановлено, що перший, другий, третій, четвертий і дев'ятий розділи довідника UNTDED мають статус міжнародного стандарту. В п'ятому розділі UNTDED коди назв країн закріплені ISO 3166, а коди валют—ISO 4217. Довідник з обміну комерційними даними UNTDID являє собою повний комплект документації зі стандарту. Він охоплює: • Єдині правила ведення обміну даними по UN/EDIFACT — UNCID; • Керівні принципи розробки повідомлень UN/EDIFACT — MDG; • Синтаксичні правила UN/EDIFACT — ISO 9735; • Керівництво по застосуванню синтаксису UN/EDIFACT — SIG; • Довідник стандартних повідомлень — UNSM; • Довідник сегментів — UNEDSD; • Довідник складених елементів даних — UNEDCD; • Довідник елементів даних — UNEDED; • Довідник кодів — UNEDCL. Таким чином, довідник UNTDID містить у собі низку розділів, які мають статус стандарту ISO, а також нову інформацію, необхідну для розробників і користувачів систем електронного обміну даними на базі UN/EDIFACT. Впровадження UN/EDIFACT у діяльність підприємств (організацій)Стислий огляд змісту стандарту показує, що UN/EDIFACT — це сформульована визначеним чином мова представлення комерційних документів, яку доцільно використовувати для зв'язку підприємств із зовнішніми організаціями. Під зовнішніми організаціями тут розуміються бізнес-партнери, клієнти, суміжники тощо. З рис. 8.2 видно, що ефективність використання UN/EDIFACT тим вища, чим більше партнерів обмінюється комерційною інформацією, оскільки економічність використання каналів зв'язку і витрати, пов'язані з перетворенням форматів повідомлень, вищі за більших інформаційних потоків. Разом з тим не має сенсу говорити про використання UN/EDIFACT абстрактно. Існують різні версії стандарту, тому на практиці номер версії і статус повідомлень, які використовуються, обов'язково вказуються в спеціальних угодах між партнерами («Угода про обмін даними»). На сучасному етапі термін UN/EDIFACT (або просто EDIFACT) зустрічається в зарубіжних і вітчизняних публікаціях досить часто. Стандарт широко рекламується як перспективний засіб безпа-перової технології. З посиланням на європейських експертів повідомляється про виграш в 50—60 млрд дол. у торговельних стосунках між США і Західною Європою при переході на електронний обмін даними. Європейське співтовариство створило спеціальну робочу групу «TEDIS» для координації робіт у сфері UN/EDIFACT. Преса інформує про введення економічних санкцій «за подання документів не в стандарті EDIFACT». Отже, «фірмам, які працюють на зовнішньому ринку, необхідно або освоювати EDIFACT, або платити за кожний переклад документа в цей стандарт». Може скластися враження, що впровадження міжнародного стандарту не актуально для організацій, які не мають прямого зв'язку із зарубіжними партнерами, адже вітчизняні підприємства майже не використовують EDIFACT. Проте перехід на використання UN/EDIFACT у межах окремого підприємства може бути виправданим незалежно від виходу на зарубіжний ринок, а тільки у зв'язку зі здійсненням автоматизації управління. Розробникам інформаційних систем управління рекомендується при проектуванні власних баз даних використовувати готові структури і синтаксичні характеристики компонентів довідника комерційних елементів даних UNTDED. У разі виникнення потреб у зв'язках із зарубіжними партнерами це дозволить запобігти необхідності адаптації внутрішніх даних до вимог UN/EDIFACT. Якщо ж такої потреби не виникне, все одно доцільніше використати розробки експертів ЄЕК ООН, ніж проектувати власні БД з унікальними структурами. Повномасштабне використання стандарту викликає необхідність наявності у кожного з учасників обміну комерційними повідомленнями відповідного програмне-апарат ного комплексу (рис. 8.5). Інформаційна система підприємства на підставі інформації, зосередженої в БД, за спеціальними запитами виконавців формує документи в потрібній формі. У разі необхідності пересилки документів суміжникам інформація передається транслятору, що перетворює зміст документа в стандартне повідомлення UNSM, яке у свою чергу через електронну пошту передається каналами зв'язку з кореспондентами. Слід звернути увагу на дві особливості цієї схеми. По-перше, припускається, що 1C підприємства функціонує на основі «безпаперової технології»: як такі документи на бланках у межах підприємства для управлінської діяльності не використовуються. Разом з тим електронні документи у будь-якій установленій формі формуються для зв'язку із зовнішніми кореспондентами, а у середині підприємства враховуються й обробляються безпосередньо. По-друге, безпосередньо перетворенням (трансляцією) з внутрішнього стандарту підприємства в UN/EDIFACT і навпаки займається окремий програмний комплекс — Конвертор, який пов'язаний з власною БД довідників стандарту UN/EDIFACT. Міжнародний стандарт відкритої торгівлі через Internet (OBI)Стандарт OBI (Open Buying on Internet) — це відкритий, гнучкий стандарт для вирішення питань ділової співпраці через Internet, Початковою метою при його створенні була автоматизація великих за об'ємом, але незначних за вартістю угод між торговельними партнерами, які становлять близько 80 % усіх операцій приватних фірм. ОВІ-стандарт, версія 1,0, був опублікований у травні 1997 року та включав у себе пояснення концепції ОВІ, вимог до ділових угод, архітектуру та технічні вимоги. За розвитком стандартів ОВІ стежить ОВІ-консорціум через групу розвитку. Участь у консорціумі та групі розвитку відкрита для торговельних і збутових організацій, технологічних компаній, фінансових інституцій та інших заінтересованих осіб на основі щорічної платні. ОВІ V2,0 є результатом роботи консорціуму протягом червня І998 — березня 1999 років. Метою роботи над ОВІ було прагнення впровадити стандартну модель для безпечного та інтерактивного проведення ділових операцій в Internet-комерції. У межах стандарту ОВІ виділяють чотири сторони: особа, що формує запит; продавець; покупець; центр платежу (банк). Архітектура ОВІ передбачає, що замовник через Web-броузер взаємодіє зі спеціалізованим каталогом продавців. Якщо замовник розміщує замовлення, то продавець відсилає запит, що вимагає підтвердження замовником та/або додаткової інформації. Замовник має можливість погодитися із запитом або відкинути його, переробити чи змінити запит, який у формі завершеного замовлення надсилається продавцеві^ Технічна специфікація версії ОВІ/2,1 фокусує свою увагу на тих аспектах описаного вище процесу, які є найважливішими для інтерактивної взаємодії між системами торговельних партнерів: 1) на стандартній процедурі доступу до спеціалізованих каталогів продавця; 2) стандартному форматі інформації, якою обмінюються партнери; 3) стандартних методах передачі інформації між організаціями та стандартних механізмах захисту інформації, авторизації доступу і підтвердження згоди. Технічна спеціалізація OBI/2,1 містить інформацію про: а) EDI-специфікацію для форматування електронних замовлень та запитів-відповідей для передачі між покупцями і продавцями; б) розміщення відформатованої щодо вимог EDI інформації у ОВІ-об'єкт, який може пересилатися торговому партнерові; в) використання цифрових підписів для завірення документів; г) безпечну передачу ОВІ-об'єктів торговельному партнеру через Internet; д) опис аутентичної моделі ОВІ; є) опис керівництва для використання та управління цифровими сертифікатами, що вимагаються для ідентифікації. Архітектура стандарту ОВІОВІ-архітектура базується на наступній моделі електронної комерції типу В2В (рис. 8.6). 1) Особа, що формує замовлення (ОФЗ), використовуючи Web-броузер, підключається до локального серверу покупця, який розміщується в організації-покупця і вибирає гіперзв'язок із торговим сервером орган ізації-продавця, котрий містить on-line каталог товарів та послуг. 2) Сервер організації продавця встановлює ідентичність особи, що формує замовлення, та організаційну належність на основі інформації, котра міститься в цифровому сертифікаті ОФЗ. 3) Зміст «кошика ОФЗ» переводиться в запит на замовлення. Підраховується цифровий підпис (необов'язково), запит на замовлення (і цифровий підпис у разі потреби) інкапсулюється в ОВІ-об'єкт, який кодується і передається безпечним чином до організації-покупця через Internet, шляхом використання HTTP та SSL. В ОВІ/2,1 є два альтернативні методи для передачі індексованого ОВІ-об'єкта, який містить запит для замовлення, через Internet шляхом використання HTTP. Мається на увазі метод сервер— сервер (крок 3) і метод сервер—броузер—сервер (крок За—36). Організація-по купець отримує індексований ОВІ-об'єкт, розшифровує його, розширює запит на замовлення, перевіряє підпис (якщо відповідний) і перекладає запит на замовлення на внутрішній формат для обробки. 4) Адміністративна інформація (включаючи тип платежу) додається до запиту на замовлення в організації покупця (автоматично з профільної бази даних і/або вручну ОФЗ), і замовлення обробляється всередині автоматично або через процес на основі власної технології. 5) Завершене і схвалене замовлення формується як ОВІ-об'єкт (EDI-сумісний). При цьому підраховується в разі потреби цифровий підпис. Замовлення (і цифровий підпис, якщо є) інкапсулюється в ОВІ-об'єкт, який кодується для транспортування і передається захищеним чином від серверу організації-покупця до сервера орган ізації-продавця через Internet. При цьому використовуються HTTP-протоколи та SSL. Організація-продавець отримує індексований ОВІ-об'єкт, розшифровує його і замовлення, перевіряє підпис (якщо є) і перекладає замовлення у внутрішній формат. 6) Організація-продавець одержує кредитне підтвердження, якщо необхідно, і починає виконання замовлення. 7) Центр платежу отримує рахунок і здійснює платіж. Поле «Версія» — це чотири байти в довжину. В ньому використовується схема нумерації <головний><додатковий> для того, щоб показати номер ОВІ-версії і тип документа. Номери версії повинні бути представлені як окремі восьмирозрядні цілі числа з головним номером версії в першому байті і додатковим номером версії в другому байті. Третій байт резервується для майбутнього використання і повинен становити 0. Четвертий байт є 0 для ОВІ XI2 і 1 —для OBI EDIFACT. Наприклад, стандарт у форматі ОВІ ХІ2 повинен бути представлений такою комбінацією байтів 2, І, О, 0. Поле «Довжина даних» є 32-розрядним цілим числом, яке визначає кількість байтів у полі. «ОВІ-дані» — це послідовність символів змінної довжини для представлення замовлення чи запиту на замовлення в EDI-формат. Поле «Довжина підпису» — це 32-розрядне число, яке визначає довжину підпису в байтах. Воно завжди повинно бути присутнім і дорівнювати 0, якщо підпис не включається. Поле «Підпис» — це поле змінної довжини що є підписом змісту поля «ОВІ-дані». У табл. 8.4 наведено приклад документа, представленого в стандарті ОВІ. 8.3. ПРОГРАМНІ АГЕНТИ ЯК ПОСЕРЕДНИКИ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ
Програмні агенти стали досить популярними в останні три— п'ять років. Вони з успіхом використовуються для фільтрування інформації, для об'єднання людей з подібними інтересами тощо. Нещодавно можливості агентів почали застосовувати для електронної комерції, що обіцяє революцію в здійсненні операцій в електронній комерції незалежно від того, йдеться про В2В, В2С чи про С2С. Internet та WWW стають важливим каналом, роль якого постійно зростає не тільки для роздрібної комерції, а також для реалізації угод у межах категорії електронної комерції В2В. Проте справді кардинальних змін у комерції на сьогодні ще не сталося. Електронні купівлі досі є слабо автоматизованими. Тоді як інформація про різні продукти і продавців стає більш легкодоступною, а замовлення та платежі можуть виконуватися електронним чином, людина все ще повинна «проходити» всі стадії торговельного циклу, що призводить до додаткових витрат у межах угоди. Покупець все ще залишається відповідальним за збір та інтерпретацію інформації про продавців і товари, приймаючи при цьому рішення щодо продавців та товарів і, кінець кінцем, уводя-чи інформацію щодо замовлень та платежів. Технології програмних агентів можуть бути використані для того, щоб автоматизувати деякі з найбільш тривалих стадій процесу купівлі. На відміну від «традиційного» програмного забезпечення програмні агенти є персоналізованими, напівавтономни-ми і такими, що безперервно працюють та якісно змінюють комерцію. Наприклад, компанія, якій необхідні додаткові поставки паперу, могла б мати агентів, що контролюють кількість та використання паперу всередині компанії, запускаючи агентів-поста-чальників тоді, коли запаси паперу стають надто малими. Такі агенти-покупці автоматично збирають інформацію про продавців і продукти, які можуть задовольнити потреби компанії, оцінюють різні пропозиції, приймають рішення щодо того, яких торговців і продукти слід брати до уваги, вести переговори про умови угод з цими торговцями і, нарешті, розміщувати замовлення та виконувати автоматичним чином платежі. Саме тому важливо дослідити роль програмних агентів як посередників в електронній комерції в контексті загального підходу. Дослідження базується на моделі, що виходить від дослідження споживчої поведінки покупця (СПП) і охоплює дії і рішення, які входять у процес купівлі й використання товарів та послуг. Незважаючи на те, що дослідження СПП пов'язано з багатьма галузями, важливо враховувати обмеження. Зокрема, таке дослідження фокусується передусім на роздрібних ринках. При цьому в межах роздрібної торгівлі не всі варіанти поведінки при відвіданні магазину з метою купівлі слід брати до уваги (наприклад, імпульс придбання). Існує декілька наочних теорій і моделей, які намагаються пояснити психологію покупця, наприклад, моделі Nicosia, Howard-Sheth, Engel-Blackwell, модель інформаційної обробки Bettman та модель Andreasen. Будучи різними, всі вони розглядають список із шести основних стадій процесу купівлі. Ці стадії дозволяють визначитися в тому, де програмні агенти можуть найефективніше використовуватись як посередники електронної комерції. 1. Ідентифікація (ототожнення) потреби. Ця стадія показує, що покупець може стати більш обізнаним щодо реалізації своїх потреб. У межах її покупцеві може надаватися інформація про продукцію. 2. Продуктовий брокерінг. Він охоплює пошук інформації з метою допомогти визначитися в тому, що слід купувати. Ця стадія дозволяє оцінити альтернативи продукції на основі критеріїв покупця. Результатом ЇЇ є «набір продуктів для розгляду». 3. Торговий брокерінг. Ця стадія об'єднує «набір розгляду» від попередньої стадії з торговою специфічною інформацією з метою допомогти визначитися в тому, в кого слід купувати. Вона включає оцінку торгових альтернатив, вибір найкращої з яких здійснюється на основі критеріїв покупця (наприклад, ціни, гарантії придатності, терміну доставки, репутації тощо). 4. Переговори. Вони стосуються погодження умов угоди. Переговори змінюються в тривалості і складності залежно від ринку. На традиційних ринках роздрібної торгівлі ціни й інші аспекти угоди часто фіксуються поза кімнатою для переговорів. На інших ринках (наприклад, ринках акцій, автомобілів тощо) угоди щодо ціни чи інших аспектів доповнюють процес купівлі. 5. Платіж і доставка продукції. Ця стадія може або сигналізувати про припинення переговорів або відбутися коли-небудь потім (у будь-якому замовленні). У деяких випадках доступний платіж (наприклад, тільки готівка) або варіанти доставки можуть вплинути на продуктовий та торговий брокерінг. 6. Обслуговування та оцінка. Це — післяпродажна стадія обслуговування продукції, обслуговування покупця та оцінки задоволення покупкою, а також рішення щодо здійсненої купівлі. Беручи до уваги зазначений вище набір стадій, розглянемо ролі агентів як посередників у електронній комерції. Уособлена, з безперервним режимом роботи автономна природа агентів робить їх придатними для ролі посередників у споживчій поведінці, включаючи інформаційне фільтрування та послуги, уособлені оцінки, комплексну координацію взаємодії в часі. Ця роль є найбільш підхожою для ототожнення потреби, продуктового броке-рінга, торгового брокерінга та переговорів у моделі поведінки покупця. У табл. 8.5 наведено перелік шести стадій поведінки покупців, а також вказано, які стадії реалізуються на практиці за допомогою програмних агентів. Розглянемо стисло роботу програмного агента Copernic Shopper як посередника в електронній комерції. Програмний агент Copernic Shopper дозволяє здійснювати пошук у системі електронної комерції за 13 категоріями товарів (рис. 8.8). При цьому інформація про пошук надходить від майже 250 інтерактивних магазинів. Знайдені пропозиції товарів можуть бути відфільтровані за ціною та умовами доставки (рис. 8.9).
8.4. ГНУЧКІСТЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИInternet схильний до постійних змін, і це — непорушна істина. Динаміка Internet і пов'язаних з ним технологій відрізняється від тієї, до якої звикли більшість поколінь підприємців. Але це не означає, що конкретна фірма повинна постійно змінюватися з тією ж швидкістю, що й Internet. Це навіть не означає, що фірма взагалі повинна постійно змінюватися. У силі залишається стандартна практика: перед тим, як внести зміни, слід переконатися, що вони насправді принесуть вигоду (довгострокову або короткочасну). Але фірма, що зберігає гнучкість І спроможність до змін, більш готова до впровадження нових можливостей Internet й електронної комерції. А основою готовності до прийняття змін є інформація, що поширюється всередині фірми. Сталі, традиційні ієрархічні структури, які існують у багатьох фірмах, надають велике значення конфіденційності інформації і контролю над нею. Це прямо суперечить принципу вільного поширення інформації. Організації, що перебудувалися відповідно до віянь часу, мають «плоскі» організаційно-штатні структури, які полегшують обмін інформацією. Адже для того, щоб електронна комерція була вигідна, варто знати потреби замовників, що у свою чергу потребує вільного потоку інформації як усередині організації, так і за її межами. Нові відносини між продавцем і покупцем орієнтовані на інтереси останнього і мають на увазі більш інтенсивну взаємодію між замовниками і виробничим відділом, ніж між замовником і фінансовими органами компанії (рис. 8.10). У фірмах із гнучкою організаційною структурою розуміють, що інформація має велику цінність, коли поширюється вільно, і розпоряджаються нею інакше, ніж за більш традиційної ієрархічної структури. Розглянемо простий приклад із сфери бізнесу, пов'язаного з програмним забезпеченням. Інформація, призначена для замовників, може надходити від служб технічної підтримки, з оглядів ринку, бюлетенів, із конференцій і виставок та ін. Але якщо вона не доходить до персоналу компанії, вона марна. Інформація може знадобитися й інженерові, що працює над текстом програми, і торговому агенту, і віце-президенту відділу маркетингу. Якщо ж вона не поширюється, можна вважати, що вона не існує. 8.5. ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ
Розглянемо віртуальні ланцюжки додавання вартості. Як відомо, у будь-якому діловому процесі існує декілька точок додавання вартості. Але спосіб додавання вартості впливає на бізнес і в плані його готовності до змін. Ці зміни важливі тому, що майже всі дії підприємців, спрямовані на досягнення прибутку від електронної комерції, пов'язані з такими перетвореннями (рис. 8.11). Зміна може бути простою (наприклад, переведення якогось ручного процесу на електронні засоби). Але щоб упровадити віртуальний ланцюжок додавання вартості як спосіб діловодства або досягти максимальної вигоди від використання нового сектора ринкового простору, необхідно більше. Часом потрібна повна перебудова роботи фірми. 8.6. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
За допомогою електронної комерції можна поліпшити майже будь-яку ділянку економічної діяльності, наприклад, домогтися підвищення обсягу продажів, додавши мультимедійну інформацію до Internet-презентацій і розмістивши більш докладний опис продукції на Web-вузлі. Фундаментальний принцип маркетингу полягає в націленій подачі інформації на підставі наявних зведень про споживачів (їх демографічні або психологічні особливості). Можна також організувати свій Web-вузол або службу електронної пошти таким чином, щоб використовувати зведення з бази даних для добору інформації, адресованої окремим покупцям, а не групам. Можна перетворити Internet у новий канал збуту, прямо зв'язавши процес продажу з електронним каталогом, або використати як посередницьку ланку для передачі замовлень постачальникам. Використання Internet як комунікаційного засобу знижує прямі витрати на діловодство. Наприклад, можна передавати бізнес-партнерам замовлення на постачання в електронній формі, а не на папері. Якщо продукція фірми цифрова, то і доставку можна здійснювати через Internet: програмне забезпечення доставляється покупцеві через Internet, там же оформляється купівля. Тим самим відпадає потреба в друкарській документації й пакуванні. Доставка нових програмних продуктів або оновлених версій електронними засобами (прямо або через дистриб'ютора) скоротить час виходу цифрової продукції на ринок. Розміщення електронного каталога в мережі, замість його друкування на папері, і розсилання поштою також зменшує час, за який інформація потрапляє замовникам і дистриб'юторам. Використання інформації про замовників та їх потреби безпосередньо впливає на економічну діяльність. Спираючись на таку інформацію, виробник може модифікувати розробку нової продукції і планування. Це дозволяє йому одержати переваги на ринку (рис. 8.12). Крім того, розміщаючи у Web часто запитувану інформацію у вигляді файлів FAQ або баз даних з можливістю пошуку, можна використовувати Internet для поліпшення підтримки замовників і одночасного зниження витрат на неї. І зрозуміло, не слід забувати про імідж — зрештою, Internet рахується передовою технологією, і фірма, що пропонує в ньому свої товари або послуги, виглядає прогресивно. Електронна комерція в Internet також дозволить виробнику трансформувати свою економічну діяльність за рахунок переходу із звичайного ланцюжка додавання вартості на віртуальний. Наприклад, однобічний та асинхронний зв'язок із клієнтами можна перетворити в двобічний та інтерактивний. Не слід покладатися лише на телефонні розмови в обмежені робочі часи і з визначених питань — потрібно використовувати Web і електронну пошту для обміну інформацією та думками між споживачами і персоналом фірми. Однак необхідно зазначати, що ці заходи принесуть користь тільки в тому випадку, якщо організаційна структура фірми не перешкоджає вільному обміну інформацією і всі співробітники чітко уявляють собі, що інформація повинна вільно надходити в обидва боки. Іншими словами, не слід бути надто консервативними і закритими. Можна також збирати відомості про навички і пристрасті своїх споживачів, спостерігаючи за їх поводженням на Web-вузлі фірми, і згодом використовувати цю інформацію для індивідуалізації своїх послуг. Для цього, звісно ж, будуть потрібні інструменти впорядкованого збрру зведень та їх аналізу для прийняття маркетингових рішень. Як відомо, у створенні вартості у віртуальному ланцюжку додавання вартості беруть участь п'ять різноманітних видів діяльності — пошук, організація, добір, синтез і поширення інформації. Оскільки можна створювати нові продукти або вартість, застосовуючи кожний з перелічених видів діяльності до будь-якої ланки ланцюжка, то можна сформувати і матрицю додавання вартості (рис. 8.13). На рисунку показано, що перетинання кожного виду інформаційної діяльності з новою ланкою ланцюжка утворить ще одну можливість для додавання вартості. Комерція в Internet відкриває можливості для виробництва нової продукції і нових моделей економічної діяльності в межах віртуального ланцюжка додавання вартості або в результаті освоєння знову створеного сектора ринкового простору.
8.7. НЕОБХІДНІСТЬ ЕКСПЕРИМЕНТУВАННЯ В РИНКОВОМУ ПРОСТОРІ
У недавньому минулому багато фірм розвивалися за рахунок економії. Економія існує й в електронній комерції, але має особливий характер. Якщо фірма має намір запропонувати цифрові продукти в межах ринкового простору, варто знати про фундаментальний принцип — закон цифрових активів. Сформульований уперше двома професорами Гарвардської школи бізнесу закон говорить, що на відміну від фЬичних цифрові активи використовуються, але не витрачаються. Іншими словами, цифрові активи можуть використовуватися знову і знову. Таким чином, можна створювати нову вартість, постійно «проганяючи» свої цифрові активи через майже нескінченну кількість транзакш'й. Це, проте, не означає, що цифрові продукти фірми будуть не-змінно і завжди приносити користь. Узвичаєні закони виробничої діяльності потребують постійного перегляду, розширення, поліпшення продукції, а також нового пакування. Плануючи розпочати впровадження електронної комерції у свій бізнес, слід бути готовим до вирішення цілої низки питань. Умовно їх можна поділити на чотири категорії. 1. Організаційні питання: • побудова інфраструктури для поширення інформації; • систематизація і керування інформацією; • використання послуг посередників; • підтримка гнучкої організаційно-штатної структури; • внутрішня реорганізація — перехід від ієрархічної структури до «плоскої». 2. Практичні питання: • пілотні проекти; » автоматизація; • планування розширення; • використання великих масивів даних; • установлення додатків для оптимізації виробничих процесів. 3. Питання маркетингу: • двобічній зв'язок із споживачем; • збір зведень про споживачів; • організація мережних співтовариств за інтересами; • вільне поширення інформації (як усередині фірми, так і за її межами). 4. Правові питання: • оподатковування; • зберігання в таємниці отриманих від споживачів зведень, а також внутрішньої інформації компанії; • контроль за експортом криптографічної продукції.
8.8. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ
Впровадження електронної комерції — не просто черговий технологічний проект. При цьому звичайно потрібна значна організаційна перебудова, корекція комунікаційної й інформаційної інфраструктур фірми. Цими змінами необхідно вміло управляти. Найчастіше докорінні зміни в організаційній структурі пов'язані з інформацією і засобами телекомунікацій. Так, фундаментом інфраструктури повинен бути старанно підібраний комунікаційний засіб. Це може бути звичайна електронна пошта або щось більш складне, наприклад, база даних Lotus Notes або спеціальний додаток клієнт—сервер. Якою б не була реалізація, важливо розуміти, що комунікаційна інфраструктура, а також розвиток і заохочення культури її використання — ключ до підтримки гнучкої організації, спроможної швидко реагувати на зміни та сприймати нововведення. Коли для поліпшення обміну інформацією компанія зробить інфраструктуру відкритою, слід замінити паралельні інфраструктури однією. Наприклад, не слід підтримувати дві окремі системи обслуговування замовників: одну — для звернень по телефону, іншу — через Internet. Слід перекласти їх на єдину платформу опрацювання даних. Ще більш важливо з'єднати системи, що обслуговують різні ланки виробництва. Інформація про замовників може бути одержана з різноманітних джерел (продажу, підтримки, маркетингу), але необхідно, щоб вона доходила до кожного, хто спроможний здобути з неї користь, включаючи дизайнерів та інженерів. Тому так важливо її максимально ефективно поширювати. Одержаною в результаті впровадження нових форм інформацією необхідно ефективно управляти. Ця думка не нова — багато фірм уже давно намагаються її реалізувати. Але в умовах зростання обсягів інформації та її вільного поширення систематизація набуває ще більшого значення. Якщо цього не відбувається, фірми та їх персонал просто «зламаються» під вантажем інформації, для опрацювання якої немає підхожого інструмента. Робота з діловими партнерами над проектами електронної комерції потребує відповідності комунікаційних засобів компанії тим, яких використовують партнери. Така відповідність і є однією з цілей застосування EDI — стандартизації форми обміну даними між партнерами і засобів їх передачі. Компанії може знадобитися змінити свої внутрішні методи опрацювання інформації, щоб адаптувати їх до формату EDI. Якщо ж компанія не хоче або не може домогтися такої відповідності, слід скористатися послугами посередника. Таке вирішення особливо виправдано, якщо Ви берете участь у короткостроковому проекті. Прикладом тому може стати проект CIT1S фірми AeroTech (див. розд. 7), адже фірма зуміла забезпечити доступ до важливої інформації тимчасовим постачальникам компанії МсЦоппеІІ Douglas, звільнивши їх від значних витрат часу і грошей. Фірма AeroTech у даний час розширюється, її мета — полегшити проведення різноманітних комерційних транзакцій (запити ко-тувань, обмін заявками на постачання і платежі) в інтерактивному режимі і принести ще більше користі компаніям-партнерам, що користуються їх послугами. Впровадження служби перетворень (наприклад, для форматів файлів) як ще однієї сполучної ланки полегшить комунікацію між партнерами, що використовують різноманітне устаткування і ПЗ або різноманітні методи роботи. AeroTech також вирішує одну з проблем поширення інформації — проблему контрольованого доступу. При гнучкій інформадійній структурі члени співтовариства можуть не тільки переглядати чужі дані, але і за необхідності змінювати їх. Але багато компаній без особливого бажання допускають сторонніх до своєї внутрішньої інформації, а дозволити «чужакам» ще і модифікувати її для них просто немислимо. Призначення діловим партнерам прав доступу і контроль за їх використанням з боку посередника, що одночасно підтримує інформаційні масиви, цілком підійде таким компаніям. Реорганізація економічної діяльності для використання можливостей електронної комерції — процес безупинний. Завжди буде відчутним зовнішній тиск, зумовлений технологічними новаціями в Internet й іншими змінами у ринковому просторі, що постійно еволюціонує. Однак не варто зупинятися і відмовлятися від реалізації проекту лише тому, що ще не всі його складові «знаходяться на своїх місцях». 8.9. ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇВизначившись із своїми планами, слід починати їх здійснення. Часом досвіду використання стандартних інформаційних систем цілком достатньо для того, щоб закласти основу впроваджуваних процесів. Але цей досвід необхідно поєднувати з досвідом роботи з Internet, особливо в питаннях розвитку і використання відкритих систем, про що вже говорилося. Ефективно це чи ні, але в Internet однієї і тієї ж мети часто можна домогтися різними засобами. Приклади реалізації компаніями своїх проектів мають одну загальну особливість — усі вони використовували пілотні проекти. Така тактика корисна для будь-якого великомасштабного починання незалежно від того, пов'язано воно з Internet чи електронною комерцією. Але для електронної комерції пілотні проекти за участю замовників і ділових партнерів мають особливу цінність. Подібні експерименти допоможуть розкрити й усунути множину проблем на ранній стадії розробки, доки система ще не стала основою бізнесу й окремі хиби не важко виправити. Проте існують і такі проблеми, які пілотні проекти не спроможні виявити достатньо чітко, і вони стануть помітні тільки після повномасштабної реалізації проекту. Наприклад, керівники проектів часто стверджують, що ефективне керування даними — важлива умова успішного переходу від експериментальної стадії до повномасштабного впровадження. Так, ручне кодування Web-сторінок на HTML допустимо на початковій стадії роботи Web-вузлів, але після розширення економічної діяльності у Web або додавання нових процесів і можливостей виникне потреба автоматизувати процедуру створення Web-сторінок. Важливо заздалегідь спланувати розширення Web-вузла і пов'язаних з ним даних, а також автоматизацію максимальної кількості процесів, що підтримують його роботу. Це стане ще більш актуальним, якщо компанія збільшуватиме частку інтерактивного спілкування із замовниками або спробує реалізувати підтримку в Internet. Саме тому багато компаній використовують великі реля-ційні бази даних і об'єктне орієнтований підхід до динамічного створення більшої частини вмісту Web-вузлів (рис. 8.14). Автоматизація подання інформації на Web-вузлі дозволить полегшити її індивідуальний підбір для замовників. Як тільки буде зібрано достатньо зведень, щоб сформувати визначене уявлення про своїх замовників, можна відповідно змінити вигляд свого Web-вузла, а також використати цю інформацію для розробки спеціальних пропозицій та індивідуалізації продукції. Слід бути готовим до того, що з еволюцією електронної комерції в Internet методи збору зведень про замовників, індивідуалізації товарів і послуг стануть ще тоншими. А це у свою чергу зажадає інтенсивнішого збору даних. Потрібну інформацію можна «витягти», спостерігаючи, як замовники ведуть пошук товарів, здійснюють купівлю на Web-вузлі компаній, на підставі особливостей їх поводження і переваг при купівлях та розрахунках, питань службі технічної підтримки, стану їх кредитних рахунків. Оскільки всі ці дані мають цифровий вигляд, їх досить легко збирати й аналізувати. Але деякі зусилля при цьому все одно будуть потрібні. Порівняно з іншими електронними технологіями технології електронної комерції по великому рахунку нові й експериментальні. А це означає, що можна експериментувати з електронною комерцією, причому продавці і розроблювані теж пропонуватимуть продукцію, що знаходиться на стадії експерименту. Не слід дивуватися, якщо необхідні для впровадження системи електронної комерції інструменти ще не «доведені» остаточно або не такі досконалі, як очікувалося. Але зазвичай завжди є з чого почати, і в подальшому ситуація поліпшиться. Можна прискорити відновлення серверних систем фірми, використавши елементи електронної комерції в клієнтських програмних інтерфейсах і максимально їх автоматизувати. Наступним кроком стане застосування програмного забезпечення для полегшення опрацювання замовлень, що спростить цей процес як для покупців, так і для співробітників фірми. Ручне введення даних часто призводить до помилок і затягувань часу. Збереження всіх даних у цифровому вигляді допомагає таких помилок уникнути. Автоматизація процесів і переведення комерційних даних у цифрову форму необхідні, якщо компанія має намір перевести свій бізнес (цілком або частково) на мікротранзакції і мікропла-тежі. Залежно від того, які типи мікротранзакцій компанія має намір підтримувати, необхідно визначити мінімальний обсяг інформації або послуг, що підлягають оплаті, або через які проміжки часу стягатиметься плата. Навіть якщо компанія планує впровадити мікротранзакції, слід пам'ятати, що багато користувачів віддають перевагу абонентським рахункам, які легше обслуговувати і контролювати.
8.10. МАРКЕТИНГОВІ ЗАХОДИСлід ураховувати той факт, що Internet перетворюється в істинно інтерактивний засіб передачі інформації. Web-вузли спроможні містити динамічні дані і здійснювати транзакції між покупцем і продавцем. Це породжує нові можливості і нові проблеми для фахівців з маркетингу. Як уже зазначалося, системи електронної комерції в Internet сприяють індивідуалізації відносин між постачальниками і замовниками. Тепер відділи маркетингу можуть брати до уваги дрібні групи споживачів і мережні співтовариства, що виникли в результаті мі кросе гмента ції ринку. Фахівці з маркетингу також повинні допомогти фірмі сформувати план збору зведень про замовників при обов'язковій конфіденційності інформації. Коли справа стосується комерції на рівні підприємств, то тут звичайно не виникає особливих проблем, але більшість приватних осіб в Internet бажають повідомляти про себе якнайменше. Щоб «зм'якшити» їх, потрібно чесно попереджати про те, які зведення будуть зібрані у відвідувачів Web-вузла і як вони будуть використані. Індивідуальний підхід до виробництва товарів і їхньої реклами через Internet має свої межі. Варто остерігатися орієнтації на занадто маленькі ринкові сегменти. Звичайно, чим тонша мікро-сегментація, тим простіше привернути увагу людей з вузькими інтересами. Проте якщо зробити ринкові сегменти занадто маленькими, то збут може не окупити витрат по спеціалізації продукції, навіть незважаючи на те, що Internet значно знижує ці витрати. Індивідуальний підхід до реклами цифрових продуктів через Internet на підставі індивідуалізації або мікросегментації є значно простішим, оскільки в даному випадку змінюється тільки інформація про товари, а не самі товари, Плануючи свою сегментаційну тактику, слід подумати про створення власних співтовариств за інтересами або звернутись до вже створених. Такі співтовариства — чудове місце для реклами компанії та її продукції, а також збору маркетингової інформації. Якщо компанія спроможна заснувати співтовариство, що задовольняє як соціальні, так і споживчі потреби замовників або ділових партнерів, то слід цим скористатися. Хоч існує величезна кількість варіантів комбінування комерційної інформації, будь-яке її поєднання повинно бути підібрано таким чином, щоб задовольнити потреби замовників. Чим кориснішою є інформація, тим швидше замовник нею скористається і тим більша можливість, що вона допоможе зміцнити з ним зв'язки. Головна складність полягає у тому, щоб застосовувані системи дозволяли ефективно підбирати і створювати інформаційні пакети й одночасно відповідали потребам клієнтури компанії. Слід пам'ятати, що чим точніші зібрані зведення про замовника, тим більшу користь принесе йому послуга або продукція і тим менша можливість, що він піде до конкурента (навіть якщо конкурент теж використовує індивідуальний підхід, покупці навряд чи залишать ту ж інформацію на його Web-вузлі.) У міру того як Internet стає більш інтерактивним, усе більше виявляється розбіжностей між push- і pull-технологіями маркетингу. Фахівці з маркетингу, що звикли працювати з традиційними засобами реклами, такими як преса і телебачення, повинні виявляти велику стриманість при поширенні реклами в Internet. Наприклад, електронна пошта може бути зручним засобом поширення більшості інформації про нову продукцію і плани фірми, але необхідно враховувати, що більшість користувачів Internet роздратовані нав'язливістю подібної реклами, не люблять її одержувати, вважають сміттям. Розміщення Інформації про продукцію в групах новин Usenet — теж ефективний спосіб увійти в контакт із співтовариствами за інтересами, але тільки тоді якщо вони не заперечують цього. Широко розгорнута рекламна компанія в Internet або нав'язлива пропозиція інформації про нову продукцію електронною поштою й у групах новин звичайно викликають негативну реакцію І можуть відштовхнути покупця, зіпсувати імідж компанії. У міру того як методики збору зведень про споживача стануть складнішими, а технології Web і інтегрованих із Web баз даних — досконалішими, простіше буде підтримувати ініційоване клієнтом «притягування» (pull) інформації. Наприклад, список доступної інформації про товари у Web-формі або опис продукції в електронному каталозі можна використовувати для розсилання запитаної інформації з електронної пошти або факсу відповідно до побажань користувача. 8.11. ПРАВОВІ ПИТАННЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ
Пов'язані з електронною комерцією правові питання спроможні сильно вплинути на її розвиток, проте вони ще чекають свого вирішення. Вони стосуються конфіденційності, оподатковування електронної комерції і контролю за експортом криптографічних технологій. Коло питань, пов'язаних з конфіденційністю, настільки широке, що їх не можна цілком освітити в одній темі. В нього входять збір і використання даних про характер поводження відвідувачів Web-вузла, запис інформації про покупки й анонімність цифрової готівки. Поширення інформації про продукцію електронною поштою або через групи новин розцінюється деякими людьми як вторгнення в їх приватне життя, такщо при цьому належить бути обізнаним про настрої споживачів: вони змінюватимуться залежно і від країни, і від регіону, і від професії. На відміну від недоторканості приватного життя конфіденційність у бізнесі досить повно визначена в юридичному відношенні. У правовому арсеналі підприємців існує багато засобів для захисту власних даних. Питання контролю за шифруванням тісно пов'язані з конфіденційністю особистої інформації і персональних електронних комунікацій. Так, урядові органи США виражають серйозну занепокоєність тим, що шифрування й анонімні платіжні схеми (наприклад, цифрова готівка) дозволять з легкістю відмивати гроші кримінальним структурам, а також обходити сплату податків. Це — лише деякі причини виступу виконавчої влади за депонування ключів (мається на увазі те, що інколи називають системою відновлення ключів за участю третьої сторони). Однією з подібних пропозицій була мікросхема Clipper. У цій системі до ключової пари, що використовується в криптографії з відкритим ключем, генерується для кожного сеансу додатковий, третій ключ, що передається довіреній стороні і є доступним урядовим органам, якщо вони вважають за потрібне ним скористатися. Наприклад, у такий спосіб можна переглядати зашифровану кореспонденцію осіб, що знаходяться під підозрою. Різноманітні організації, що виступають за зберігання таємниці особистого листування, наприклад Electronic Frontier Foundation, заперечують таку практику. Відповідно до постанови, що вступила в силу на початку 1996 року, американським фірмам, які випускають програмне забезпечення, забороняється експортувати криптосистеми з довжиною ключа більше 40 біт. Багато підприємців у США вважають, що це обмеження позбавляє їх можливості пропонувати свою продукцію на закордонних ринках, де існує попит на стійкі криптосистеми. У листопаді 1996 року вийшла нова постанова, яка дозволяє експорт 56-бітних алгоритмів шифрування, але вона також потребує, щоб виробники програмного забезпечення в подальшому включили у свої криптосистеми засоби для відновлення ключа третьою стороною. Крім того, контроль за експортом крип-тосистем передано з юрисдикції Міністерства юстиції в Міністерство торгівлі. Протягом наступних кількох років очевидно спостерігатимуться зміни у технологіях шифрування і контролю за їх експортом. Наприклад, нещодавно компанія Hewlett Packard запропонувала систему захисту, що має назву International Cryptography Framework (ICF). Продукти ICF можна експортувати з будь-якими вмонтованими криптосистемами, оскільки під час перевезення функція шифрування відключається І залишається в такому стані, доки вона не буде активізована програмним або апаратним «жетоном». Покупець програмного продукту повинен придбати його на спеціальному сервері, що контролює (з дозволу уряду) допустимість використання алгоритмів шифрування і ключів великої довжини. Таким чином, користувач, що придбав продукт ICF, наприклад у Європі, після звернення до третьої сторони, яка діє з дозволу уряду, одержить «жетон», що допускає лише 56-бітне шифрування, тоді як покупці в США зможуть одержувати «жетони», що дозволяють шифрування із 128-бітним ключем. Проблематичними є питання оподаткування продажів, особливо для законодавців. Якщо компанія зі штату Массачусетс використовує Web-сервер, розташований у штаті Вашингтон, а штаб-квартира знаходиться у Вірджинії, то який із штатів має право брати податки з проданих товарів або послуг? На сьогодні це питання залишається без відповіді. Окремі штати й округи США вже залишили спроби брати податки з прибутку постачальників Internet, а Міністерство фінансів наприкінці 1996 року видало документ, що рекомендує уряду Сполучених Штатів не поспішати з оподатковуванням прибутків від діяльності в Internet й електронної комерції. Інакше, на їх думку, Існує ризик затримати розвиток електронної комерції. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |