Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 6. Електронна підтримка споживачів, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 6. ЕЛЕКТРОННА ПІДТРИМКА СПОЖИВАЧІВ6.1. ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ: КЛАСИФІКАЦІЯ ТА АНАЛІЗ Більшість Internet- і Intranet-додатків визначаються як «статичні» або «динамічні» залежно від змісту і доступу до даних {рис. 6.1). Системи публікації баз даних забезпечують простий статичний доступ до динамічних даних. Прикладами є контроль складських залишків через Internet або перегляд статусу замовлення через Intranet. Обидва класи додатків (нарівні з простими додатками накопичення даних) можуть бути розвинені в транз-акційні бізнес-додатки. Маючи на увазі Керовану діалогову обробку запитів (Online Transaction Processing — OLTP), a Web — як спосіб доступу, цей клас додатків називають «WebOLTP». Такі додатки є не простими програмами для перегляду даних, а додатками для обробки в реальному режимі часу важливої ділової інформації, наприклад, операції в банку, прийом замовлень, робота з клієнтами. Сучасна Інфраструктура Internet представлена на рис. 6.2 і включає в себе: • Web-броузер, що служить для відображення сторінок у форматі HTML (Hypertext Mark-up Language); • Web-сервер, який забезпечує зберігання й управління HTML-сторінок. Стандартні засоби зв'язку між броузером і сервером — це протокол HTTP (Hypertext Transfer Protocol). Базова інфраструктура була розроблена і досі цілком підходить для публікації статичної інформації, наприклад, даних маркетингових досліджень. Як показано на рис. 6.3, базова інфраструктура Internet останнім часом була розширена в розумінні більшої динамічності додатків (інтерактивних можливостей користувачів) за рахунок: • простих форм запитів і форматування даних на основі JavaScript для броузера; • АРІ для Web-серверу, таких як, наприклад, NSAPI і ISAPI, що дозволяють броузерам виконувати додатки на Web-сервері; • серверів динамічної обробки, які перетворюють дані з БД у сторінки у форматі HTML. Розширена інфраструктура Web за рахунок динамічної обробки даних, тобто здібності серверу повертати дані броузеру відповідно до запиту користувача або в іншій інтерактивній формі надає можливість створення важливого класу додатків — від систем підтримки прийняття рішень через Intranet до персональних новин в Internet. WebOLTP — назва класу додатків, що виконують транзакції в Internet, Intranet, Extranet або традиційних корпоративних мережах, її основні риси: WebOLTP-архітектура і модель використання покликані задовольнити вимоги до WebOLTP-додатків. Виникнення трирівневої або багаторівневої архітектури (рис. 6.4) відповідає потребам WebOLTP, з точки зору масштабності (scalability) і динамічного доступу при збереженні всіх переваг базової архітектури. У традиційних системах клієнт/сервер для запуску додатків необхідно, щоб клієнтське ПЗ було встановлено заздалегідь. В архітектурі з так званим «тонким» клієнтом спеціалізоване програмне забезпечення не обов'язково встановлювати на боці клієнта, оскільки компоненти, що виконуються, можуть завантажуватися з Web site для подальшої взаємодії з клієнтом. Таким чином, «тонкий» клієнт, або клієнт з «нульовою інсталяцією», одержує дві ключові переваги під час роботи в мережі: універсальний доступ і зменшення витрат на інсталяцію та управління. Однак через наявність броузерів і HTML «тонким» клієнтам для динамічного управління бізнес-додаткам й необхідне використання додаткових засобів, таких як Java-аплети. На відміну від додатків клієнт/сервер і їх попередників користувачі WebOLTP можуть розширити межі відділу або компанії, використовуючи Extranet або Internet. З цими додатками доступ більше не обмежується невеликою кількістю працівників, які реєструють замовлення, а стає відкритим для тисяч користувачів, що одночасно виконують транзакції. Це потребує добре масштабованої архітектури серверу для побудови WebOLTP-_ додатків. Додатки з чітко визначеним колом споживачів працюють з певними наборами дій і навантажень. Використання WebOLTP-до-датків завдяки відкритому колу користувачів у них може призвести до не передбачуваних навантажень. У міру того, як будь-який Web-додаток стає доступним, менеджерам Web-вузлів буває важко передбачити, коли і скільки користувачів намагатимуться підключитися. Щоб справитися з несподіваними стрибками навантаження при збереженні прийнятного часу відгуку, потрібна наявність повністю регульованих і адаптованих систем. Кожна наступна генерація додатків має коротший «життєвий цикл», ніж попередня. Хоч «життєві цикли», можливо, трохи подовжаться з розвитком технологій Internet, сучасні додатки для мережі вимагають лише декількох тижнів або місяців на розробку. Web-менеджери намагаються коректувати вміст вузла щодня й оновлювати його графіку принаймні кожні 9—12 місяців. Отже, і технологія для побудови цих систем має бути дуже легкою для використання та розгортання. У моделі WebOLTP користувачі знаходять і запускають додатки, які використовують традиційні HTML-сторінки і Web-сервери. Але замість простого завантаження статичної сторінки, динамічний «аплет» завантажується в індивідуальний броузер. До того ж він підтримує високошвидкісні протоколи, які дозволяють йому сполучатися безпосередньо із сервлетами («servlets») — ПЗ, що працює на проміжному рівні. Звичайно, сервлети забезпечують доступ до однієї або більше баз даних, реалізовують бізнес-логіку і повертають результати аплетові для відображення. Аплети — це програми, що динамічно завантажуються та управляють логікою представлення даних. У архітектурі WebOLTP вони містять частину коду, що відповідає за комунікацію та дозволяє їм напряму сполучатися з сервлетами, які працюють на проміжному рівні. Аплети мають такі переваги: • незначний об'єм, що забезпечує їх швидке завантаження; • велику інтерактивність і більш дружній інтерфейс порівняно із звичайними HTML-сторінками; • відносну легкість у розробці та супроводі. На сьогодні найпоширенішим протоколом у мережі є Hypertext Transfer Protocol — HTTP. Будучи частиною інфраструктури WWW, HTTP чудово підходить для роботи зі статичними HTML-сторінками. Однак він не зовсім зручний для інтерактивної обробки бізнес-транзакцій, оскільки є сторінкове орієнтованим і не підтримує інформацію про стани і з'єднання. Все це — істотні недоліки, коли мова заходить про додатки WebOLTP. Пропонуються альтернативні протоколи для зв'язку броузера і ПЗ проміжного рівня. Ключові вимоги для цих протоколів включають здатність: s; » підтримувати інформацію про користувачів і транзакції; • ефективно формувати підсумкову вибірку й управляти нею; • підтримувати транзакції; • надавати надійні механізми шифрування даних. З появою багаторівневої архітектури на проміжний рівень (або рівні) був перенесений основний тягар прикладної обробки. Це робить проміжний рівень одним з найбільш критичних компонентів WebOLTP архітектури. Системи управління базами даних залишаються важливими компонентами всіх OLTP-систем, у тому числі і WebOLTP. Ефективне використання СУБД в архітектурі WebOLTP потребує: • підтримки нестабільних нава'нтажень з відстеженням таких властивостей, як запит черг і пріоритетів; • високої швидкості з'єднання додатків із СУБД; • черги додатків і управління ресурсами як засобів скорочення загального об'єму ресурсів у системі і досягнення стабільної продуктивності в межах Internet-транзакції; • забезпечення безпеки, як наприклад, уповноважена авторизація (відповідність) для певних WebOLTP-до датків; • розподілена обробка запитів, яка дозволила б обробляти різноманітні типи даних, що зустрічаються в середовищі WebOLTP. Для WebOLTP-архітектури поки що невирішеним залишається питання, яка технологія найбільше підходить для реалізації та управління бізнес-логікою на проміжному рівні. Наведемо основні вимоги до ПЗ проміжного рівня: • масштабність і продуктивність під час роботи з великою кількістю користувачів, сесій, транзакцій і з'єднань з БД; • високопродуктивне з'єднання броузера і back-end сховища даних; • підтримка швидкої розробки і розгортання WebOLTP-додат-ків на проміжному рівні; • підтримка як синхронного, так і асинхронного управління транзакціями. Сьогодні відомі три найпоширеніші варіанти технологій побудови ПЗ проміжного рівня: CORBA на основі брокерів об'єктних запитів (Object Request Brokers — ORBs), монітори обробки транзакцій (Transaction Processing Monitors — TP-Monitors) і сервери Web-додатків. Кожна з цих технологій має свої сильні аспекти, але жодна з них ідеально не підходить для вимог WebOLTP на проміжному рівні. Об'єкти CORBA мають чудові можливості побудови багаторівневої архітектури з викликом розподілених об'єктів і іншими сервісами. На жаль, складність загального рішення і нестача надійних засобів підтримки обмежує їх застосування тільки кваліфікованими розробниками. До того ж, більшість ORB сьогодні мають примітивні механізми виконання на боці серверу, що також обмежує ефективність і масштабність. ТР-монітори, з іншого боку, мають стійкі та відпрацьовані механізми виконання, які забезпечують достатню ефективність і масштабність. Однак, подібно до об'єктів ORB їх загальна складність і власний інтерфейс АРІ часто робить ТР-монІтори важкими у використанні і дорогими, з точки зору установки, управління і підтримки. Сервери Web-додатків представляють новітні рішення в галузі програмного забезпечення проміжного рівня. Технологія серверу Web-додаткІв з'явилася внаслідок спроби трансформувати Netscape і Web-сервери Microsoft у сервери додатків. Важелями до цього стало останнє покоління відповідних АРІ — NSAPI і ISAPI. Сервери Web-додатків взагалі є спеціалізованими (замовними) розробками на основі одного з інструментальних засобів створення Web-вузла. Це — потужний набір інструментальних засобів, що дійсно сприяє підвищенню продуктивності розробника. З іншого боку, масштабність істотно обмежена прямим звертанням серверу додатків до Web-серверів і відсутністю підтримки відмінних від HTTP протоколів зв'язку. Для того щоб подолати слабкі аспекти існуючих систем і задовольнити вимоги WebOLTP на проміжному рівні, що забезпечують масштабність і простоту використання, був запропонований новий клас системного ПЗ — сервери транзакцій. Сервери транзакцій об'єднують кращі властивості ORB і ТР-моніторів з компонент-базованою розробкою: це дає можливість швидкого створення масштабних WebOLTP-додатків, Першими доступними серверами транзакцій стали Sybase Jaguar CTS (Компонентний сервер транзакцій) від Sybase, Inc. і Microsoft Transaction Server (раніше відомий як Viper). Оскільки попит на WebOLTP зростає, незабаром повинні з'явитися інші продукти цього класу. Сервери транзакцій характеризуються такими властивостями: • пропонують вбудовані можливості управління транзакціями; • забезпечують механізм запуску й управління сервлетами; • підтримують виклики розподілених об'єктів для забезпечення зв'язку в багаторівневих додатках; • підтримують засоби швидкої розробки ПЗ для проміжного рівня, включаючи компонентну розробку. Порівняно з традиційними системами клієнт/сервер або універсальною СУБД WebOLTP-додатки — особливо Internet- або Extranet-додатки — обслуговуватимуть значно більші групи користувачів. «Управління сеансами» означає управління зв'язками між броузером і сервером транзакцій, а «управління з'єднаннями» — управління зв'язками між сервером транзакцій і СУБД. Працюючи разом, диспетчери сеансів і з'єднань перетворюють велику кількість сеансів броузера в набагато менше число з'єднань із СУБД, поліпшуючи таким чином загальну масштабність системи при забезпеченні більш стабільного часу відгуку при змінних робочих навантаженнях. У багаторівневому середовищі швидкодія з'єднання визначається часом у відповіді кінцевому користувачеві. Основні показники з’єднуваності включають: • узагальнену багато протокольну підтримку броузерів та інших клієнтів мережі. Підтримувані протоколи включають HTTP, TDS (для швидкодіючої обробки потоків даних) і протокол CORBA HOP; • з'єднуваність з основною СУБД, включаючи Sybase SQL Server і SQL Anywhere, Oracle7.x і MS SQL Server через стандарти ODBC, JDBC і Sybase Open Client; • з'єднуваність з mainframe й іншими джерелами даних через продукти доступу до даних; • швидкодіюча з'єднуваність з Java як для аплетів, так і серв-' летів; • високошвидкісний обмін підсумковими вибірками між усіма рівнями; • ефективне НТТР-тунелювання там, де необхідно забезпечити сумісність з firewall. 6.2. КЛІЄНТСЬКА БАЗА ДАНИХ: ХАРАКТЕРИСТИКА ТА АНАЛІЗ
Вибір бази даних (СУБД) залежить від тих задач, які планується вирішувати через Web-сервер, специфічних рис конкретної БД таких, як технологічні основи, тип СУБД, вид інтерфейсів, зв'язки між таблицями, обмеження цілісності та організаційні рішення, пов'язані з підтримкою актуальності бази даних І забезпеченням доступу до неї. При забезпеченні WWW-доступу до БД можливі кілька шляхів — комплексів технологічних і організаційних рішень, перевірених практикою використання WWW-технології для доступу до БД, по-різному пов'язаних між собою. Вибір конкретних рішень при забезпеченні доступу залежить від специфіки конкретної СУБД і від інших чинників: наявності фахівців, здатних з мінімальними витратами освоїти певні технологічні рішення, існування інших БД, WWW-доступ до яких повинен здійснюватися з мінімальними додатковими витратами і т. д. WWW-доступ до існуючих баз даних може здійснюватися за одним із трьох основних сценаріїв. Однократне або періодичне перетворення даних з БД у статичні документи. У цьому варіанті БД переглядає спеціальна програма, що створює множину файлів — зв'язних HTML-документів. Отримані файли можуть бути перенесені на один або декілька WWW-серверів. Доступ до них здійснюватиметься як до статичних гіпертекстових документів серверу. Цей варіант характеризується мінімальними початковими витратами. Він ефективний на невеликих масивах даних простої структури і з рідким оновленням, а також при знижених вимогах до актуальності даних, що надаються через WWW. Крім цього, очевидна повна відсутність механізму пошуку, хоч можливе розвинене індексування. Перетворювачем може бути програмний комплекс, який автоматично або напівавтоматичне генерує статичні документи. Програма-перетворювач може бути самостійно розробленою або інтегрованим засобом класу генераторів звітів. Динамічне створення гіпертекстових документів на основі вмісту БД. У цьому варіанті доступ до БД здійснюється CGI-програмою, яка запускається WWW-сервером під час обробки запиту WWW-клієнта. Програма, обробляючи запит, переглядає БД і створює вихідний HTML-документ, який повертається клієнту. Це рішення ефективне для великих баз даних зі складною структурою і за необхідності підтримки операцій пошуку в умовах частого оновлення і неможливості синхронізації перетворення БД у статичні документи з оновленням вмісту. У даному варіанті можливо здійснювати зміни в БД за допомогою WWW-інтерфейсів. Недоліком цього методу є збільшення часу обробки запитів та необхідність постійного доступу до основної бази даних, додаткове завантаження засобів підтримки БД, пов'язане з обробкою запитів від WWW-серверу. Для реалізації такої технології потрібне використання взаємодії WWW-серверу з програмами CGI. Вибір програмних засобів досить широкий — мови програмування, інтегровані засоби типу генераторів звітів. Для СУБД з вбудованими мовами програмування існують варіанти використання цієї мови для генерації документів. Створення інформаційного сховища на основі високопродуктивної СУБД з мовою запитів SQL, періодичне завантаження даних у сховище з основної СУБД. У цьому варіанті можливе використання технології, яка одержала назву «інформаційного сховища» (1C). Для обробки різноманітних запитів, у тому числі і від WWW-серверу, використовується проміжна БД високої продуктивності. Інформаційне наповнення проміжної БД здійснюється спеціалізованим програмним забезпеченням на основі вмісту основних баз даних у два етапи: етап 1 — перевантаження даних, етап 2 — обробка запитів. Даний варіант вільний від недоліків попередньої схеми. Більше того, після встановлення синхронізації даних інформаційного сховища з основною БД можливе перенесення інтерфейсів користувача на інформаційне сховище, що істотно підвищить надійність і продуктивність, дозволить організувати розподілені робочі місця. Незважаючи на деяку громіздкість такої схеми, для задач забезпечення WWW-доступу до вмісту декількох баз даних накладні витрати істотно зменшаться. Основою підвищення продуктивності обробки WWW-запитів і різкого збільшення швидкості розробки WWW-інтерфейсів є використання внутрішніх мов СУБД інформаційного сховища для створення гіпертекстових документів. Для завантаження основної БД, що міститься в інформаційному сховищі, можуть використовуватися всі перелічені рішення (мови програмування, інтегровані засоби), а також спеціалізовані засоби перевантаження, що поставляються із SQL-сервером, і продукти підтримки інформаційних сховищ. Серед СУБД, які набули широкого застосування в Internet, можна назвати такі: • mSQL або MySQL — за останні роки стала дуже популярною як одна з альтернативних систем управління базами даних з відкритим кодом. Компанії і розробники, які повинні були б витратити тисячі доларів на інсталяцію Sybase або Oracle, замість цього використовують MySQL. MySQL— швидка, компактна і досить надійна система. Розглянемо деякі її важливі властивості. Розробники баз даних, знайомі з іншою SQL СУБД, не виявлять в MySQL нічого екстраординарного. Інтерфейс монітора MySQL надто схожий на SQL*Plus, що використовується для роботи із СУБД Oracle. MySQL підтримує більшість SQL-команд, визначених ANSI-стандартом. Реалізації MySQL доступні для багатьох платформ — від Windows до Solaris. MySQL проста в установці й управлінні і в більшості випадків використовує менше пам'яті. Система має відмінну онлайнову документацію на відповідних Web-сайтах. MySQL не підтримує транзакції, збережені процедури, тригери. Істотним недоліком її є відсутність підтримки вкладених запитів. Так, запит SELECT id FROM таблиця WHERE id IN (SELECT id FROM інша таблиця) в MySQL працювати не буде. Адміністрування MySQL може проводитися з командного рядка, що дозволяє легко автоматизувати регулярні задачі, наприклад резервне копіювання і тиражування. Функції mysqlhotcopy І mysqldump зручні для вирішення таких задач. Функція mysqldump зберігає в текстовому файлі вміст однієї або декількох таблиць, чи однієї або декількох баз даних. Слід зазначити, що в цьому виводі міститься повна Інформація про структуру БД, що зручно, наприклад, для міграції даних між СУБД. Природно, вивід mysqldump можна пере направляти на вхід інших команд, включаючи інші утиліти MySQL. Нехай необхідно скопіювати структуру і вміст бази dbl з одного MySQL-серверу на інший. Це можна здійснити за допомогою наступної команди: shell> mysqldump — user ім 'я_користувача password=naponb opt dbl \ mysql user — ім'я_користувача password=naponb host=iHuiuu сервер dbl. MySQL підтримує широкий спектр різноманітних інтерфейсів доступу. Працювати з її даними можна через системний монітор, інтерфейс командного рядка, через шлюз для програм, написаних мовою Perl. Крім того, в MySQL вбудована підтримка модуля DBI, а також деяких ODBC — сумісних систем, наприклад Cold Fusion від Allaire. Модуль DBI надає широкий спектр можливостей для роботи MySQL, незважаючи на наявність деяких складностей у його використанні. За його допомогою, використовуючи мову Perl, можна побудувати гнучку і швидку систему доступу до баз даних, продуктивність якої ні трохи не поступатиметься аналогам побудованим на PL/SQL або Transact-SQL. MySQL, звичайно, не підходить для вирішення задач масштабу великого підприємства. Однак ця гнучка і надійна СУБД є серйозним конкурентом комерційним продуктам на рівні невеликих групових додатків, що мають як стандартний GUI, так і Web-інтерфейс. MySQL чудово «в'яжеться» з іншими продуктами з відкритим кодом, такими як Linux, Apache, Perl. Ця СУБД дуже проста в установці й адмініструванні, що особливо важливо при побудові Web-рішень. • MS SQL — потужна СУБД із вбудованою спеціалізованою мовою SQL (Transact SQL), має захист на рівні управління СУБД, розмежування доступу до баз, таблиць, системи відстеження доступу і т.д; • Oracle — потужна СУБД із вбудованою спеціалізованою процедурною мовою SQL (PL/SQL), має захист на рівні управління СУБД, розмежування доступу до баз, таблиць, вбудовані оптимізатори тощо. 6.3. АЛЬТЕРНАТИВНІ ТОРГОВІ СИСТЕМИ: ХАРАКТЕРИСТИКА ТА АНАЛІЗ
Internet розвивається як глобальне розподілене середовище фінансових транзакцій і інвестицій, доступ до якого здійснюється з будь-якої точки світу за наявності мінімальних апаратних і програмних ресурсів. Фінансові ринки переміщаються в мережу (розвиток електронних банків — лише частина цього процесу), а біржі стають електронними. На арену виходять Альтернативні торгові системи (ATS —- Alternative Trading Systems) — фактично нові торгові майданчики, що є конкурентами класичних бірж. Технологія електронної торгівлі значно дешевша, ніж стандартна біржа як для творців електронних торгових систем, так і для їх користувачів. Новинкою серед бізнес-моделей функціонування фондового ринку є Електронні комунікаційні мережі (ECN — Electronic Communication Networks). Еволюційно відбувається переорієнтація інфраструктури фондового і грошового ринків на індивідуального інвестора. Internet-брокери прийшли в цей сектор послуг, використовуючи прямий і відкритий доступ до фінансових ринків. Передбачається, що до 2003 року інвестори триматимуть близько 1,2 трлн дол. у різних активах (акції, облігації, казначейські зобов'язання, паї взаємних фондів та ін.) на рахунках, відкритих через Internet (порівняно зі 12S млрд дол. на кінець 1999 року). Завдяки зниженню цін на комунікаційні послуги і персональні комп'ютери за останні два—три роки зріс новий сектор ринку послуг щодо он-лайн трейдингу — здійснення торгових операцій щодо формування й управління інвестиційним портфелем через Internet. У першому півріччі 1999 року майже 37 % американців — держателів акцій використовували Internet або для пошуку інформації, або для здійснення операцій. Internet спростив прийом ордерів і забезпечив доступ до інформаційних ресурсів, які раніше були доступні лише обраним. Більше того, через Internet пропонується концептуально новий набір інтерактивних послуг, причому цілодобово — потік котировок у реальному часі, засоби ві-зуалізації і технічного аналізу даних, новини і звіти компаній, відстеження стану інвестиційного портфеля (склад і поточна вартість та прибутковість активів), рекомендації на купівлю і продаж, дослідження ринку взагалі й окремих його сегментів, дискусійний клуб з іншими інвесторами, здійснення навчальних транзакцій на тренувальному рахунку і т. д. П'ята частина операцій з акціями NASDAQ здійснюється через Internet, і ця частка неухильно зростає. Приватник за своїми запитами, інформаційними можливостями і технічним оснащенням наближається до професіоналів. Виник клас «професійних приватників» — так званих денних трейдерів (day trader). Вони значну частину часу проводять, торгуючи на ринку й управляючи особистим капіталом, не виходячи зі своєї квартири або офісу. За оцінками консалтингової компанії Gomez Advisors, у 2001 році у світі відкрито 18млн інвестиційних рахунків. Якщо нині 35% купівель акцій приватними особами здійснюється через Internet, то через рік—два ця цифра зросте до 50 %. До вересня 1999 року через Internet-брокерів проходило в середньому 650 тис. транзак-цій за день, тобто за шість місяців вони підвищилися на 40 %. В Європі реалізовуються плани інтеграції Лондонської і Франкфуртської фондових бірж, що передбачає створення єдиного торгового майданчика із загальним лістингом, кліринговою палатою, правилами та ін. Основною метою проекту є уніфікація процедур і полегшення доступу до торгів максимально можливій кількості учасників. Виявилося технологічно дешевше і швидше реалізувати концепцію «розподіленої мережі бірж у мережі Internet», яка до того ж є більш гнучкою, розвивається значно швидше і зберігає технічну та юридичну незалежність торгових майданчиків. Коли йдеться про торгівлю цінними паперами в режимі on-line, то фактично мають на увазі торгівлю через Internet. У цьому бізнесі швидкість доступу як до інформації, так і до торгової системи є визначальним фактором. При цьому швидке зростання потреб у передачі мультимедійного трафіка через інтегровані телекомунікаційні мережі може бути забезпечено лише за рахунок розробки спектра апаратних і програмних засобів і комплексних рішень, що підвищують ефективність використання мережевих ресурсів. Таким чином, системна інтеграція — ключ до впровадження нових технологій. Електронна торгівля поступово стирає відмінності між брокерами і біржею. Сьогодні електронні торгові системи стали майже повністю автоматизованими, виконуючи дві основні функції біржі — звести продавця і покупця і забезпечити виконання операцій. У грудні 1998 року SEC запровадила правила реєстрації і функціонування АТС, які передбачають виставлення, обробку і виконання заявок. АТС можуть реєструватися або як біржі (для цього SEC розширила визначення біржі таким чином, що вона «покриває» АТС), або як брокери-ділери. Усе більшого розвитку набувають електронні комунікаційні мережі (ЕОМ — Electronic Communication Network), які є окре- мим випадком АТС. Вони створювалися як середовище для обробки і виконання ліміт-ордерів, які не можуть бути виконані на біржовому майданчику. Згідно з правилами SEC вони звичайно реєструються як брокери, але фактично є повноцінним торговим майданчиком, де «зустрічаються» і виконуються заявки. Цінність електронних мереж полягає в їх анонімності. Інсти-туціональні інвестори часто користуються нею при купівлі/продажу великих пакетів акцій, сам факт виникнення яких на ринку може змінити цінову динаміку. Саме цей чинник був причиною закритості таких мереж тільки для класу обраних. Електронна торгівля цінними паперами в ECN і АТС дозволяє усунути посередників (брокерів і ділерів, у тому числі маркет-мейкерів, інвестиційних консультантів і інших професійних учасників), які раніше мали майже ексклюзивний доступ до інформації і біржі. Ставку на альтернативні торгові системи роблять провідні брокерські компанії. Так, Merrill Lynch, Morgan Stanley Deari Witter і J. P. Morgan&Co. інвестували десятки мільйонів доларів кожний в OptiMark Technologies, Arhipelago Holdings i BRUT. Уже тепер більшість із традиційних бірж проводять переважну частину транзакцій в електронному вигляді, як виконуючи ринкові ордери, так і маючи базу ліміт-ордерів. Наприклад, доступ до торгової системи SuperDot на NYSE, що дозволяє стежити за ходом торгів, уводити і виконувати ордери, можливий з будь-якого персонального комп'ютера. У середньому до 90 % ордерів регіональних бірж надходить у систему в електронному вигляді і виконується автоматично. Індивідуальні інвестори, відчувши переваги АТС, виявили бажання торгувати, прийшовши додому з роботи — коли всі біржі вже закриті. Раніше торгівлею на «вечірньому» ринку займалися лише великі інвестори, що створили цей ринок «під себе» на основі технології електронних мереж. Такий попит спричиняє необхідність збільшити тривалість торгової сесії, аж до організації цілодобових торгів, що особливо важливо для індивідуальних інвесторів, які знаходяться в різних часових поясах. Створювані та ті, що розвиваються, торгові майданчики і ринки розглядають це як найважливішу конкурентну перевагу. Дійсно, сервер електронної торгової системи працює цілодобово, причому витрати на його обслуговування фіксовані. Продовження часу роботи класичної біржі коштувало б значно дорожче. Конкуренція як між брокерами, так і серед фінансових провайдерів і торгових майданчиків уже зміщується у сферу якості (а не ціни) і створення нових інтегрованих продуктів. При цьому реалізується принцип «функціональної достатності» — рядовому інвестору не треба користуватися іншими продуктами, оскільки на одному сайті він знаходить все, що потрібно. Крім того, відбувається формування спеціалізованих сервісів, орієнтованих на різні типи інвесторів. Швидкими темпами відбуваються процеси інтеграції технологій і бізнесу. Багато брокерів стали партнерами або власниками ECN і розвивають свої власні АТС. Провідні провайдери фінансової інформації прагнуть включити виконання ордерів до своїх послуг. Наприклад, GlobalNet Financial уклав стратегічний альянс з мережею NexTrade, купивши її торгову платформу й одержавши доступ до всіх її ринків. Тим самим він додав до своїх унікальних інформаційних можливостей послуги з Internet-трейдингу, Зрозуміло, що- маючи колосальну клієнтську базу, він отримає нове джерело прибутку, тим більше що клієнтам немає необхідності шукати інші джерела інформації. Datek володіє електронною мережею Island і цим забезпечує своїх клієнтів можливістю торгівлі акціями NASDAQ після закриття офіційної торгової сесії. E*Trade уклав альянс з ECN Instinct (в якій присутні акції NYSE і NASDAQ) з аналогічною метою. Глобалізація ринків, яка раніше була лише ідеєю, вже стає технологічною реальністю. Оскільки Internet дозволяє надати в одній точці доступу теоретично необмежений набір інтерактивних сервісів, то бізнес розвивається на основі принципу функціональної достатності. При цьому на одному сайті надається такий широкий комплекс послуг (інвестиційних, розрахункових, страхових, інформаційних та ін,), що клієнту немає необхідності користуватися іншими джерелами в мережі. Через це різко прискорилося створення альянсів між провайдерами фінансових даних, брокерами, електронними банками тощо. Більш швидкими темпами створюються нові торгові майданчики, альтернативні торгові системи, включаючи ECN, зросла конкуренція між ними. Ідеї створення об'єднаного європейського торгового майданчика на основі єдиної торгової платформи, клірингової і платіжної систем і законодавчого середовища втратили свою актуальність. Економічно більш виправданою і функціонально гнучкішою виявилася модель функціонування «мережі бірж у мережі Internet». Обслуговуванням інвесторів займається гігантська індустрія — класичні й електронні біржі, клірингові будинки, кастодіани, брокери і ділери, консультанти, провайдери фінансової інформації і т. д. Забезпечення їх діяльності дає поштовх розвитку ринку міжмережевого і телекомунікаційного обладнання та програмного забезпечення. Наприклад, Cisco Systems компанія — світовий лідер у цій галузі — розглядає он-лайн трейдинг як надзвичайно перспективну ринкову нішу електронної комерції (як технологію, що спирається на Internet). Компанія виступає як системний інтегратор, постачаючи комплексні рішення, технології і продукти — досить гнучкі, щоб бути адаптованими під конкретний бізнес. Перед провайдерами фінансової інформації й іншими великими центрами обробки даних, включаючи он-лайн-брокерів, стоять проблеми інтеграції різнорідної інформації: • підтримка мультимедійних технологій, що об'єднують звук, зображення, дані тощо; • забезпечення клієнтів усім спектром ринкової інформації: селектування та переведення в єдиний формат, об'єднання коти-ровок з різних торгових майданчиків (включаючи біржі, альтернативні торгові системи й електронні мережі), приймання новин від інформаційних агентств у телевізійній, друкарській і інших формах. 6.4. КОНЦЕПЦІЯ WEB RESPONSE
Свого часу компанією Microsoft був створений вузол інтерактивної технічної підтримки для надання клієнтам доступу через Internet до бібліотеки технічної інформації про продукти корпорації. Вузол не тільки містить інформацію, представлену в логічній і доступній формі, а й включає службу інтерактивної підтримки «Web Response», яка приймає запити клієнтів електронною поштою і відправляє відповіді від інженерів технічної підтримки Microsoft через Internet. Вузол збирає відгуки клієнтів про різні продукти корпорації, що дає можливість службі інтерактивної технічної підтримки брати безпосередню участь у підвищенні якості продуктів корпорації Microsoft. Нині «Web Response» розуміють як систему технічних, програмних та організаційних заходів і ресурсів, які сприяють ефективній реалізації Internet-технологій, зокрема для електронної комерції. Існує також велика кількість вузлів в Internet, які так чи інакше працюють або можуть бути використані для підтримки користувачів та їх бізнесу. Особливе місце серед систем Web-підтримки займають системи збору та аналізу інформації. Дані збираються з різних джерел служб обслуговування клієнтів, введення замовлень, продажу, а також з Web-сайтів і т. д. Даних є багато, але: Як використати їх належно? Як одержати повне уявлення про клієнтів? Як дізнатися, що покупець, який щойно придбав товар у магазині, це та сама людина, яка залишила скаргу на Web-сайті або переглядала сайт у пошуках інших товарів і послуг? Як можна одержати повне уявлення про клієнта, якщо всі дані про нього знаходяться в багатьох різних джерелах даних? Відповідь на всі ці питання знаходиться у самих даних. Потрібно консолідувати всі дані в одне джерело з уніфікованим уявленням про користувача, в межах якого вони агрегуються. Великі можливості полягають у дослідженні, «розкопці» цих даних з метою кращого розуміння клієнтів і передбачення їх потреб. Досліджуючи такі дані, можна знайти докладні профілі клієнтів, а потім і інших клієнтів, які відповідають цим профілям. Можна передбачувати їх запити і запропонувати їм товари та послуги, які їх задовольнять, утримати вказаних людей серед своїх клієнтів і збільшити прибутки завдяки продажу їм додаткових товарів і послуг. В умовах сучасної конкурентної економіки критичне значення для підприємств набуває управління їх найбільш цінними активами — клієнтами Й інформацією про них. Для вирішення накреслених задач потрібно проаналізувати величезні масиви даних і знайти приховану, але цінну інформацію, яка допоможе краще зрозуміти своїх клієнтів і передбачувати їх поведінку. Озброївшись такою цінною інформацією, можна побудувати більш близькі відносини з клієнтами, зрозуміти їх, що дозволить: — краще утримувати клієнтів і уникати «піни», непотрібних дій; — складати профілі клієнтів і розуміти їх поведінку; — підтримувати і підвищувати рівень прибутку; ! — скорочувати витрати клієнтів при купівлях; — виходити на клієнтів з потрібними їм пропозиціями. Прикладом системи підтримки, який демонструє найповнішу та найуспішнішу спробу вирішення цих задач, може послужити комплекс Oracle Data Mining Suite. Комплекс аналізує минуле і використовує його як основу для прогнозу на майбутнє. Аналізуючи профілі «кращих» клієнтів, Oracle Data Mining Suite, зокрема, допомагає ідентифікувати інших людей, які ще не є найбільш цінними клієнтами, але відповідають профілям тих, хто ними вже став. Засоби OLAP (OnLine Analytical Processing), на яких базується система, забезпечують одержання підсумків, порівнянь і прогнозів шляхом екстраполяції. OLAP корисний при деталізуванні (drill-down) для отримання більш докладних даних, таких як відповідь на запитання: «Який розподіл за прибутком покупців позикових цінних паперів (mutual funds)?». Data mining «заглиблюється» в дані, щоб відкрити корисні закономірності і нюанси, які «приховані» в даних через їх величезну кількість і складність проблем. Data mining корисний при виявленні тонких нюансів (detailed insights) і здійсненні індивідуальних прогнозів типу: «Хто, можливо, купить позикові цінні папери в наступні шість місяців і чому?» Засоби формування SQL-запитів і звітів корисні при деталізуванні даних. Засоби OLAP і статистичного аналізу незамінні при добуванні інформації з метою аналізу й отримання звітів, але вони можуть відмовити, коли обсяг даних стає надмірним для цих засобів, Комплект Oracle Data Mining Suite Release 3,7 — це програмний продукт data mining, що виконується на UNIX-сервері, який полегшує використання і забезпечує функціональність для розв'язання складних проблем. Oracle Data Mining Suite знаходить приховані закономірності в даних, будує моделі передбачення (predictive models) і вміщує свої «передбачення» («predictions») та . «інтуїції» («insights») в базу даних для використання іншими додатками і користувачами Oracle. Тобто Oracle Data Mining Suite — це «виробник» («producer») цінної нової інформації для інших «споживачів» («consumers») даної організації. Oracle Data Mining Suite має легкий у використанні, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс користувача, включає майстер-утиліти (wizards) для спрощення й автоматизації кроків data mining. Наприклад, майстер Key Fields в Oracle Data Mining Suite автоматично знаходить змінні, які мають максимальний вплив при розв'язанні деякого конкретного питання. Майстер Model Seeker автоматично будує моделі data mining, показуючи інтерактивні графи (interactive graphs) і таблиці результатів, а також рекомендує найкращі моделі. Oracle Data Mining Suite дозволяє отримувати дані з різних мережевих джерел даних. Назвемо основні функції Oracle Data Mining Suite Release 3,7: • майстри прямого імпорту та експорту для доступу до даних з баз даних Oracle, запам'ятовування результатів і передбачень Oracle Data Mining Suite в цих базах; • майстер Model Seeker, який автоматично будує моделі data mining, представляючи результати в інтерактивних графах і таблицях, а також рекомендує кращі моделі; • завдання обчислюваних полів, яке дозволяє користувачам створювати нові поля для виводу, з використанням формул —-статистичних, математичних, порівняння і бульової логіки; • функція показу інтерактивного дерева (interactive Tree), яка дозволяє користувачам переглядати і запитувати дерева рішень і правила, що генеруються Oracle Data Mining Suite; • майстер Key Fields, який автоматично «просіює» дані, використовуючи серію занурень по C&RT (Classifications and Regression Trees — дерева класифікації та регресії), в дані для визначення полів, які найбільш потрібні для розв'язання деякої конкретної проблеми. Результат роботи майстра Key Fields може бути корисним піднабором полів даних для введення в OLAP. У додаток Oracle CRM 11 і використовуються засоби data mining для проведення сфокусованих цільових маркетингових кампаній, направлених на групи клієнтів, які з великою ймовірністю відгукнуться на пропозиції. Oracle Data Mining Suite можна застосовувати при використанні розумно заданих значень за умовчанням для відповіді на деякий набір заздалегідь специфікованих бізнес-питань, включаючи: 1. Які клієнти, можливо, відгукнуться на пропозицію, здійснену електронною поштою або прямим адресним розсиланням? 2. Які клієнти, можливо, залишаться лояльними? 3. Які клієнти будуть «прибутковими»? Користувачі CRM (Customer Relationship Management — управління стосунками зі споживачами) можуть розробляти цільові кампанії, вибираючи режим «Audience» та відповідаючи на кілька простих питань. Для них уся підготовка даних, аналіз (data mining) і «залік» («scoring») даних проводяться автоматично. ' Oracle Personalization забезпечить персоналізацію у масштабі ' реального часу для каналів продажу е-бізнесу, таких як Web-магазини, середовища здачі додатків в оренду і центри оброб- ' ки дзвінків. Oracle Personalization надає інтегрований механізм видачі рекомендацій (у масштабі реального часу), який буде повністю вбудований в СУБД Огас1е91. Він розроблений для розв'язання проблем обробки величезних обсягів даних Web і забез- ' печує персональні (1 : 1) відносини, необхідні е-бізнесу, щоб витримувати сучасний рівень конкуренції. Оскільки Oracle Personalization використовуватиме масштабність Огас1е91, цей продукт зможе аналізувати великі обсяги даних про клієнтів, одночасно зберігаючи індивідуальні відносини з клієнтами. Oracle Data Miner розширює концепцію Oracle Personalization щодо типових застосувань data mining і пропонує аналогічний інтерфейс користувача, а також адаптовані «методології», розроблені для розв'язання заздалегідь визначених проблем бізнесу, наприклад, моделі формування відповідей і лояльності (loyalty and response modeling). Він забезпечує «тонкого» клієнта з броузером інтерфейсом до більшості стандартних функцій Oracle Data Mining Suite Release 3,7. Oracle Data Miner продукує обґрунтовані припущення про те, як обробляти дані, і дає користувачеві рекомендації щодо їх прийняття або відхилення. Він автоматизує задачі застосування моделей data mining до «некласифікованих» («unclassified») даних і розміщення результатів у базі даних для доступу інших користувачів і додатків. Комплекс Oracle Data Miner, таким чином, орієнтований та розвивається у напрямку персоналізації е-бізнесу, маючи на меті постійне розширення клієнтської бази, і отже, є інструментом підтримки (Response) менеджерів та аналітиків. Прикладом системи, яка орієнтована на управління та розвиток власне Web-технології підтримки е-бізнесу, а також на використання технологічним та адміністративним персоналом провайдера, може бути система MasterIT від Computer Associates. Серед основних особливостей системи можна назвати можливість моніторингу конкретних URL і кореляції стану серверу та інформації про його продуктивність. Ця можливість важлива для ефективного виявлення потенційних проблем до того, як вони негативно вплинуть на бізнес у Web. MasterIT здатен виконувати одночасний моніторинг декількох URL. Користувачі можуть додавати і видаляти URL для моніторингу, переглядати статистику часу відгуку, перевіряти контент і визначати, яким чином повинні оцінюватися час відгуку і перевірка контента. MasterIT поєднує в собі функції моніторингу відгуку і внутрішнього мо^ ніторингу Web-серверу з метою кореляції часів відгуку, помилок і т. д. До складу MasterIT Workgroup увіходить компонент Web Server Agent, який виконує моніторинг таких характеристик серверу, як доступність, надійність і продуктивність. Інший компонент — Web Response Monitor — оцінює Web-сайт з точки зору користувача, який намагається одержати доступ до цього сайту. Web Response Monitor (WRM) є незалежним компонентом. WRM може виконувати моніторинг будь-якого URL на будь-якому Web-сайті і не потребує установки на останньому Web Server Agent. Це дозволяє перевіряти продуктивність пов'язаних Web-сайтів. Web Response Monitor можна використовувати для генерації запитів URL з метою тестування нового Internet-додатку. Використання WRM у сукупності з Web Server Agent дозволяє точно визначити його вплив на Web-сервер для виконання необхідних настроювань. MasterIT підтримує ряд промислових Web-серверів на основі Windows NT. Це — Microsoft IIS 3,0 і 4,0, Netscape FastTrack Server 3,01 і Apache Web Server 1,3. MasterIT дозволяє вести моніторинг декількох Web-серверів. 6.5. АНАЛІЗ: ЗАХИСТ КОНФІДЕНЦІЙНОЇ ІНФОРМАЦІЇ, ТУРБОТА ПРО БЕЗПЕКУ
Розробники систем і технологій для електронної комерції повинні приділяти особливу увагу безпеці систем Internet унаслідок того, що вся інформація в таких системах передається по відкритій мережі Internet. Як правило, для підвищення безпеки захист інформації, що передається, забезпечується на двох рівнях. По-перше, для входу в будь-яку систему клієнт повинен увести свої ідентифікаційні дані — логін і пароль. Можливість перехоплення конфіденційної інформації під час її передачі від клієнта в систему запобігається шифруванням даних. Другий істотний момент полягає в тому, що при здійсненні будь-якої транзакції система повинна пересвідчитися, що всі розпорядження проводяться зареєстрованим клієнтом. Для цього вся інформація, що передається, «підписується» клієнтом електронно-цифровим підписом (ЕЦП). Саме за цим «підписом» система аутентифікує користувача і дозволяє здійснити необхідну операцію. ЕЦП — послідовність байтів, що формується шляхом перетворення електронного документа, який підписується, спеціальним програмним засобом по криптографічному алгоритму і призначена для перевірки авторства електронного документа. ЕЦП є підтвердженням автентичності, цілісності й авторства електронного документа. Для передачі логіна і пароля користувача часто використовуються стандартні засоби забезпечення захисту інформації у відкритих мережах. Найпоширенішим с протокол SSL (Secure Sockets Layer) — обов'язковий атрибут будь-якого сучасного броузера. SSL забезпечує шифрування всієї інформації, що передається від комп'ютера клієнта. Максимальна довжина ключа, який використовується в даному протоколі, становить 128 біт, тобто існують 2128 можливих «ключів», але лише один з них дозволяє одержати доступ до інформації. Нерідко для передачі всіх даних у системах Internet використовуються алгоритми шифрування, відмінні від SSL, які дозволяють підвищити безпеку систем шляхом використання довших криптографічних ключів. Одним з поширених алгоритмів є алгоритм RSA, довжина ключа якого — звичайно 1024 біт. Принцип роботи цього алгоритму досить простий. Кожний учасник криптосистеми генерує два випадкові великі прості числа р і q, вибирає число е, менше за pq, таке, що не має загального дільника з (р - !)(<? - 1), і число d, таке, що (ed- 1) ділиться на (р - \}(q - 1). Потім він обчислює п = pq, apiq знищує. Пара (п, е) називається «відкритим ключем», а пара (п, d) — «закритим ключем». Відкритий ключ передається всім іншим учасникам криптосистеми (звичайно це означає, що клієнт повинен прийти в офіс банку, наприклад, для підтвердження відкритого ключа), а закритий зберігається в таємниці. Стійкість RSA є функцією складності розкладання добутку pq на прості множники р і q. За достатньої довжини цих простих чисел (декілька тисяч двійкових розрядів) таке розкладання обчислювальне неможливе. Для забезпечення конфіденційності учасник А «шифрує» повідомлення т учаснику Б за допомогою відкритого ключа Б: с-те mod п, а учасник Б «розшифровує» його за допомогою свого закритого ключа: m = cd mod п. При використанні ЕЦП в умовах електронного документообігу також застосовується технологія «криптографії з відкритим ключем». Для накладення цифрового підпису учасник А «шифрує» повідомлення т учаснику Б за допомогою свого закритого ключа s = md mod п і відправляє «підпис» s разом з повідомленням т. Учасник Б може верифіку-вати підпис учасника А за допомогою відкритого ключа А, перевіривши рівність m = se mod n. Звичайно, первинний обмін ключами здійснюється на магнітних носіях без передачі ключів через відкриті комп'ютерні мережі. Секретний ключ клієнта зберігається на сервері сертифікації і не має відкритого доступу. Для здійснення всіх операцій з ЕЦП на комп'ютер клієнта встановлюється відповідне програмне забезпечення. А всі необхідні дані для клієнта — відкритий, закритий ключ, ідентифікаційні дані й ін. зберігаються на окремій дискеті або в спеціальному апаратному пристрої, який підключається до комп'ютера клієнта. Нижче наведена таблиця зі стислим описом організації безпеки деяких систем «ІтегпеІ-банкінп>.
Значно нижчим е рівень безпеки систем Internet-банкінг, які дозволяють клієнту мати доступ до рахунку за допомогою стільникового телефону, підтримуючого WAP. Проблема криється в самому протоколі WAP і процедурі перетворення трафіка при зміні протоколів передачі. У стільниковій мережі на дільниці між мобільним телефоном і WAP-шлюзом (захист радіоканалу) застосовується Wireless Transport Layer Security (WTLS), а в Internet (захист стека TCP/IP) — SSL. При перекодуванні з одного протоколу в інший інформація залишається без захисту. Поки що майже в усіх системах WAP-банкінгу клієнт не може проводити платіжні операції, а тільки одержує доступ до необхідної інформації, тому рівень безпеки не такий важливий. Швидше за все, у близькому майбутньому ситуація зміниться у бік збільшення функціональних можливостей WAP-банкінгу. І тоді до безпеки протоколу WAP будуть пред'явлені нові вимоги. Сьогодні вже існує розв'язання описаної вище проблеми, воно повинно втілитися в наступних версіях WAP. Ще одним нюансом безпеки WAP-систем є те, що вся інформація, яка передається, шифрується з криптографічним ключем завдовжки не більше ніж 124 біти. 6.6. ТЕХНОЛОГІЇ ПІДТРИМКИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ. ВБУДОВАНА ГНУЧКІСТЬ
Internet, будучи інструментом ведення бізнесу, істотно підвищує швидкість і динаміку взаємовідносин бізнес-партнерів у разі правильного використання цього інструмента. У міру поєднання «життя» реального підприємства з Web'oM, проблема управління контентом (вмістом) Web-сайту стає все більш гострою. За фасадом будь-якого Web-сайту знаходиться його інфраструктура й інформаційне наповнення, розумне управління якими є першочерговою задачею для досягнення ефективності. Будь-який Web-сайт складається з набору сторінок, а відмінності полягають лише в тому, як вони організовані. Існує два види організації Web-сайту: статичний і динамічний. У першому випадку фахівці, які відповідають за створення і підтримку сайту, пишуть у HTML-формі кожну окрему сторінку, включаючи її оформлення і контент. У другому — основу будь-якої Web-сторінки становить шаблон, що визначає розміщення у вікні Web-броузера всіх компонентів сторінки і вставку конкретної інформації з використанням стандартних засобів, що не вимагають від учасника процесу знання мови HTML і досить складних для нефахівця процедур публікації Web-сторінки. Якщо сайт складається з великої кількості сторінок або він повинен часто оновлюватися (як це відбувається, наприклад, в Internet-магазині), то перевага динамічної організації стає очевидною. Розробникам Web-сайту немає необхідності переписувати сторінку в разі зміни її інформаційного наповнення або дизайну. Сторінки не зберігаються цілком, а формуються «на льоту» при зверненні до них. Таким чином, відділення дизайну від контента є головною особливістю динамічних сайтів від статичних. На цій основі можливі подальші вдосконалення структури сайту, такі як визначення різних користувацьких функцій і автоматизація бізнес-проце-сів, а найголовніше, контроль контента, який надходить на сайт. Для створення динамічного сайту можливі два шляхи. По-перше, це — написання власних програм, що відповідають за створення потрібних шаблонів і підтримують необхідні функції. При цьому створена система, можливо, буде повністю відповідати потребам, однак зажадає від програмістів великих зусиль і часу. Інший шлях— це зменшення витрат часу і сил за рахунок використання існуючих систем, які називаються системами управління Web-контентом. До його недоліків можна віднести деяке зниження гнучкості, надання недостатнього або надмірного набору можливостей. За оцінками експертів повна вартість створення і супроводу протягом року однієї HTML-сторінки з одним зображенням і трьома посиланнями становить $ 255. Якщо ж така сторінка генерується динамічно, її середня вартість знижується до $ 15. У міру зростання об'ємів наповнення Web-вузлів упровадження систем управління контентом стає неминучим. Безперечним плюсом системи управління контентом є зниження вартості адміністрування взагалі і підтримка сайту зокрема. Це відбувається за рахунок зниження втрат часу на пошуки документів, припинення дублювання і помилок, збільшення швидкості зв'язку з партнерами і клієнтами. Розглянемо детальніше загальну структуру таких систем і можливості, що надаються ними. У загальному вигляді архітектуру систем управління Web-контентом можна представити таким чином (рис. 6.6); Основу даної технології становить трирівнева архітектура клієнт/сервер. Така архітектура ділить процес обробки даних між: • клієнтом; • сервером додатків; • сховищем даних. На відміну від дворівневої архітектури тут присутній сервер додатків як проміжна ланка між клієнтом і сховищем даних. Необхідність такої ланки продиктована вимогами додатків для підприємств, взаємодіючих з клієнтами (через Internet), партнерами (через Extranet) і власними працівниками (через Intranet). За відсутності серверу додатків більшість додатків виконується на клієнтському комп'ютері, з якого клієнт посилає запити. При цьому для доступу до необхідних даних він повинен знати, як саме вони організовані і де зберігаються. До того ж комп'ютери клієнтів мають бути досить потужними для обробки даних зі сховища (така архітектура називається «товстий клієнт»). На противагу їй трирівнева архітектура (її ще називають «товстий сервер», а частіше — «тонкий клієнт») дозволяє уникнути посилення комп'ютерів клієнтів і завантаженості мережі через переміщення даних. Отримуючи запит, сервер додатків обробляє його, зв'язуючись зі сховищем даних, де б необхідні дані не знаходилися. Клієнт лише отримує результат у вигляді HTML-файла. Таким чином, сервер додатків є стандартизованою платформою для динамічної доставки контента і побудови основних додатків. Слід мати на увазі, що власне сервер-додатків може бути декілька, а зв'язок з ними відбувається через Web-сервер. Як уже підкреслювалося, для створення й обслуговування динамічних сайтів можна скористатися спеціальними системами управління Web-контентом — програмним забезпеченням, що встановлюється на Web-сервері. Основною задачею таких систем є контроль контента, що надходить на сайт, для забезпечення достовірності і своєчасності. Якщо розглянути тепер системи управління контентом у найбільш загальному вигляді, то можна зазначити, що їх складовими можуть бути компоненти управління контентом, сховища даних, сервер-додатків. З них тільки управління контентом є обов'язковою складовою, хоч різні виробники і тут пропонують різні можливості. Виробники систем управління Web-контентом одностайні лише у загальному визначенні того, що повинні забезпечувати такі системи, їх основні параметри можна згрупувати в три категорії: 1. Розробка контента є одним з ключових компонентів усієї системи. Саме тут починається «життєвий цикл» будь-якого матеріалу, що публікується на сайті. На цьому етапі відбувається створення, редагування і затвердження контента, а роль системи полягає в автоматизації даних процесів. Задача підтримки спільної роботи авторів, редакторів, програмістів і менеджерів повністю перекладається на систему. Ця задача здійснюється завдяки розділенню контента і дизайну. Всі компоненти сайту, включаючи шаблони і наповнення, зберігаються в певних місцях сховища даних. Система ж автоматично звертається в потрібні місця сховища, дозволяючи користувачам, які навіть не є технічними фахівцями, працювати над підготовкою контента до публікації, включаючи перевірку його достовірності. Інвестиції в систему управління Web-контентом, наприклад, допомогли уберегти британський каталог Argos від украй неприємної помилки: на сайті електронної комерції був представлений телевізор Sony всього за 3 фунти ($ 5). Помилка сталася, коли один із співробітників округлив ціну з 299 до 300 фунтів і випадково стер нулі. Система управління контентом могла б перевірити цю інформацію до опублікування. 2. На рівні управління контентом відбуваються розробка власне сайту, попередній перегляд і публікація підготовленого контента. Тут розробляється зовнішній вигляд, готуються шаблони, розподіляються ролі користувачів і класифікується необхідна бізнес-інформація (наприклад, товари, ціни). Важливими компонентами цього рівня є служби, які підтримують своєчасність надходження необхідного контента, 3. Доставка контента. Коли сайт повністю підготовлений до публікації, необхідні засоби для динамічного формування Web-сторінок залежно від виду конкретних користувачів. У зв'язку з цим одним із важливих компонентів даного етапу є персоналіза-ція або розподіл профілів, щоб кожний користувач одержував лише ту інформацію, яка відповідає його ролі. Необхідно зазначити, що хоч і не існує абсолютно однакових систем управління Web-контентом, експерти сходяться в одному; у міру розвитку Web-технологій системи повинні будуть більше концентруватися на управлінні контентом, ніж на Web-паблішингу. Таким чином, з усього зазначеного можна зробити наступні висновки: 1. Системи управління Web-контентом — це програмне забезпечення, що дозволяє розробляти і підтримувати динамічні інформаційні Web-сайти. 2. Перевага динамічних сайтів полягає у відділенні дизайну від інформаційного наповнення, що дозволяє автоматизувати документообіг, бізнес-процес й, механізми персонал ізації. 3. Системи управління Web-контентом знижують вартість створення і підтримки складних Web-сайтів. 4. Основними функціями систем є розробка, контента, управління сайтом, доставка контента. 5. Основу систем управління Web-контентом становить трирів-нева архітектура клієнт/сервер, яка полегшує роботу клієнтів і доступ до інформації. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |