Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 5. Електронний ринок, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРОЗДІЛ 5. ЕЛЕКТРОННИЙ РИНОК
Електронний ринок — це використання новітніх інформаційних технологій для взаємодії між суб'єктами бізнес-процесу чи суб'єктами підприємницької діяльності з метою підвищення ефективності роботи з клієнтами, постачальниками та бізнес-партне-рами, включаючи продаж, маркетинг, фінансовий аналіз, платежі, пошук співробітників, підтримку користувачів і підтримку партнерських відносин. Нині у сфері торгівлі створюється та обробляється значний об'єм різноманітної паперової документації. Вона включає в себе різні замовлення на придбання, рахунки, інвойси, каталоги, звіти, платіжні доручення і т. д. Впровадження транспортних протоколів у кінці 80-х років XX ст. сприяло стрімкому розвитку телекомунікацій і дало можливість відкрити ворота для електронної торгівлі та електронного обміну даними (Electronic Data Interchange або EDI). Ідея систем EDI на електронних ринках полягає в стандартизації документів і представленні їх у вигляді, зручному для комп'ютерної обробки. На електронному ринку обмін електронними документами накладає три основні вимоги: * дотримання єдиного синтаксису обміну; * можливість вибору елементів даних; * єдиний формат, у якому ці елементи представлені при генерації повідомлень та файлів для обміну. Необхідно зазначити, що відмінність систем EDI від систем електронного документообігу на електронному ринку полягає в тому, що EDI-системи — це міжвідомчі системи обміну (подачі) електронними документами, які використовують строго стандартизовані правила складання електронних документів. Під системою електронного документообігу на електронному ринку необхідно розуміти системи, що розробляються, як правило, у межах одного із суб'єктів електронної комерції, однак обмін в яких здійснюється за правилами розподільних РСУБД (RMDB). Електронний ринок повинен у своїй роботі дотримуватися наступних основних принципів: * простого та єдиного застосування стандартизованих правил складання електронних документів в електронному бізнесі; + використання єдиних специфікацій (нині це EDI, розробляється проект ООН, де є XML) у максимально можливих межах; • забезпечення відкритими стандартами електронної торгівлі: В2В (business to business) і В2С (business to Customer); # мінімізації витрат при обміні додаток—додаток; » забезпечення мультиязикової підтримки; * урахування національних та міжнародних правил торгівлі; # урахування традиційних принципів EDI на основі стандарту UN/EDIFACT; • єдиних специфікацій пакетів та маршрутизації. 5.1. ЕЛЕКТРОННИЙ РИНОК НА БАЗІ INTERNET
Електронний ринок на базі Internet (Intranet і Extranet) разом з новітніми інформаційними технологіями (такими, як workflow, управління знаннями) фактично є могутніми засобами, які не тільки сприяють функціонуванню віртуальних ринків, а й роблять віртуальний бізнес прибутковим для суб'єктів електронної комерції (причому цей прибуток аж ніяк не є віртуальним). Віртуальні ринки являють собою суб'єкти електронної комерції (групи людей), що спільно займаються комерцією незалежно від їх фізичного місцезнаходження, перетинаючи кордони підприємств та країн, у реальному часі (синхронно) або у відстроченому режимі (асинхронне). Суб'єкти електронної комерції на віртуальних ринках можуть швидко реагувати на зміни ринку при критично низьких витратах з точки зору традиційного бізнесу. Вони можуть і будуть постійно перебудовувати свою конфігурацію та архітектуру процесів, щоб зберігати максимальну ефективність в умовах динамічного ринку. Завдяки своїй здатності створювати та впроваджувати й експлуатувати більш новаторські та цілеспрямовані служби за менших капіталовкладень, у більш стислі терміни зі значно меншим фінансовим ризиком суб'єкти електронної комерції на віртуальних ринках створять серйозну конкуренцію великим традиційним корпораціям. При цьому віртуальні ринки більш ефективні порівняно з їх традиційними видами, оскільки вони: • забезпечують споживача повною інформацією про товари та послуги (надають можливість пошуку і вибору її серед більших обсягів, ніж у друкованих виданнях, у рекламі по телевізору та радіо); • надають можливість скорочення каналів розповсюдження товарів та ліквідації проміжних ланок (дистриб'юторів, оптових продавців), залишаючи прямий зв'язок «виробник—покупець»; • вимагають менших обсягів вкладень для виходу на ринок з боку суб'єктів електронної комерції; • мають глобальний доступ до них з будь-якої точки планети та у будь-який час. Internet-ринок відкритий, тобто доступний як для компаній (підприємств) будь-яких розмірів, так І для споживачів (рис. 5.1). Можна виділити три сектори Internet-ринку: • електронний ринок роздрібної торгівлі (електронний споживчий ринок); • електронний ринок торгівлі між підприємствами; • електронний фінансовий ринок (банківські послуги, послуги брокерських компаній). Розглянемо особливості електронного споживчого ринку: • споживачі можуть взаємодіяти з Internet і здійснювати запити на товар; • споживачі можуть контролювати отримання інформації про Товари та послуги й одержувати її у будь-який час; • споживачі можуть запитувати додаткову інформацію про товари та послуги (у тому числі в інтерактивному режимі) порівняно з торгівлею по телебаченню чи в каталогах; • на електронному споживчому ринку підвищується можливість появи шахрайських фірм; - існує значний психологічний бар'єр з боку споживача для використання Internet під час передачі важливих даних (наприклад, номера кредитних карток). Серед основних показників споживчого ринку в Internet можна назвати оборот споживчої комерції в Internet (обсяг споживчого ринку) (рис. 5.2.) та розподіл обороту споживчої комерції за видами товарів (рис. 5.3). Електронний ринок, де укладаються угоди між підприємствами, значно більший за обсягами, ніж споживацький. Так, за 1998 рік обсяги електронної торгівлі між підприємствами становили 43 млрддол., а в 2003 році, за деякими прогнозами, пере вищать 3,2 трлн дол. Продаж товарів підприємствам має свою специфіку, яку слід враховувати. Так, великі замовники зазвичай точно знають, що хочуть, тому демонстрація загального асортименту товарів чи розміщення додаткової інформації про товари меншою мірою здатні підштовхнути їх до купівлі. Під-приємства-замовники мають мало часу на пошук товару в мережі. Отже, слід спростити їм пошук товару. Для постійних клієнтів можна зберігати інформацію про рахунок, платіж, умови поставки на сервері і дозволяти їм користуватися цією інформацією. Фінансовий електронний ринок через WWW та FTP серверу забезпечує інформацією та надає можливість працювати з наступними розділами фінансового ринку: 1) з грошовим ринком: — індикаторами грошового ринку країни (MIBID, MIBOR, MIACR, INSTAR); — індикаторами міжнародного грошового ринку (LIBOR, PD3OR, FIBOR...); — ставками по міжбанківських кредитах; — кредитними та депозитними ставками на міжнародному ринку; — підсумками торгів кредитними ресурсами; — ставками по депозитах; — відсотковими банківськими векселями; — котируванням векселів у вексельних центрах; — позабіржовим ринком корпоративних векселів; 2) з валютним ринком: — підсумками торгів на біржах України та країн СНД; — курсами конверсії (взаємного обміну) іноземних валют у країні; — крос-курсами світових валют; — курсами обміну USD і DEM у КБ та в обмінних пунктах; — підсумками ф'ючерсних торгів; — котировкою форвардних контрактів у країні; — курсами взаємного обміну готівкових іноземних валют; — позабіржовим валютним ринком (курси обміну безготівкової іноземної валюти TODAY, TOMORROW); — котировкою безготівкових м'яких валют; — курсами обміну готівкових валют у містах України та країнах СНД; — результатами торгів на Лондонському ринку дорогоцінних металів; 3) з ринком державних цінних паперів: — підсумками торгів ГКО на ММВБ та регіональних біржах; — сповіщенням банків України про випуск серії ГКО та ОФЗ; — підсумками аукціону по розміщенню випусків ГКО на ММВБ/ОФЗ і регіональних біржах; — умовами обслуговування клієнтів на ринку ГКО-ОФЗ; — інформацією Міністерства фінансів по ОГСЗ; — середніми та кращими цінами позабіржового ринку ОГСЗ; — позабіржовим ринком ОГСЗ; — позабіржовим ринком облігацій внутрішньої державної валютної позики (ОВВП); — ставками по операціях зворотного викупу облігацій ВВП; — оборотами по операціях деяких учасників ринку ОВВП; — підсумками біржових торгів державними цінними паперами; — підсумками ф'ючерсних торгів державними цінними паперами; — підсумками операцій з розрахунковими форвардними контрактами; — оголошенням про випуск муніципальних паперів; — підсумками аукціону по первинному розміщенню мнимих короткострокових облігацій; — оглядами ринків ГКО, облігацій ВВП; 4) з ринком корпоративних цінних паперів: — індикаторами фондового ринку; — котируванням найбільш ліквідних акцій; — середніми і кращими цінами позабіржового ринку акцій; •— підсумками біржових торгів цінними паперами; — підсумками торгів на фондових біржах світу; — позабіржовим ринком акцій. Фінансовий електронний ринок забезпечує єдиним технологічним процесом підготовки оперативної фінансової інформації, завдяки чому інформація, негайно, по своїй готовності, стає доступною користувачам Internet. Для підтримки технології функціонування фінансового електронного ринку використовується сімейство серверів Microsoft BackOffice. Таким чином, до переваг електронної комерції порівняно зі звичайною комерцією можна віднести: • збільшення оперативності обміну інформацією, особливо у міжнародних операціях; • скорочення циклу виробництва та продажу, адже більше немає необхідності кожний раз вводити отримані документи, до того ж знижується ймовірність виникнення помилок введення документації; • зниження витрат, пов'язаних з обміном інформацією за рахунок використання більш дешевих ресурсів комунікацій; • відвертість щодо клієнтів за рахунок використання Internet-технологій; • легкість та швидкість інформування партнерів і клієнтів про продукти та послуги; • можливість створення альтернативних каналів продажу, наприклад, через електронний магазин на корпоративному сайті. 5.2. ЕЛЕКТРОННИЙ МАГАЗИН
Електронний магазин — це автоматизована торгова система, що функціонує цілодобово та забезпечує ведення всього комплексу торгово-облікових операцій. Він має свою Web-вітрину з каталогом товарів і функціями з обслуговування покупців, яка знаходиться в Internet на Web-сайті. Web-сайт — це місце в Internet, яке написано мовою HTML та визначається своєю адресою (URL), має свого власника й складається з Web-сторінок, які сприймаються як єдине ціле. При цьому Web-сторінка (від англ. web-page) — це логічна одиниця Internet, однозначно визначена адресою (URL). Web складається із сайтів, а сайти — зі сторінок, URL — це адреса сторінки в Internet. Вона складається з доменного імені та вказує шлях до сторінки на сайті та імені файла на Web-сторінці. Наприклад: www.rambler.ru/moskva/arbaty domknigi.htm. Тут www.rambler.ru — доменне ім'я сайту, /moskva/arbat/ — шлях, domknigi.htm — ім'я файла. Як правило, файли, що містять Web-сторінки, мають розширення htm або html (див. HTML). Звичайно, коли кажуть «адреса сайту», мають на увазі його доменне ім'я, при зверненні до якого завантажується стартова сторінка сайту. Для електронного магазину обов'язковою є наявність двох функціональних частин: • Internet-вітрина, що є автоматичним шлюзом в Internet, інтегрована із системою ведення торгових операцій; • система здійснення торгових операцій інтегрована з бізнес-процесом підприємства. Приклад електронного магазину показаний на рис. 5.4. Для ефективного функціонування електронного магазину: • потрібно правильно вибрати бізнес-схеми Internet-торгівлі та правильно розв'язати організаційні питання взаємодії різних підрозділів торгової компанії з електронним магазином, а також поєднання внутрішнього бізнес-процесу з Web-вітриною; # необхідне технічне та програмне забезпечення оперативного аналізу, обліку, ведення та прийняття рішень по всьому комплексу торгово-облікових операцій. Тому потрібно уважно розглядати пропозиції по електронних магазинах з точки зору не привабливості їх Web-вітрин, а передусім повноти реалізації торгових функцій. Для забезпечення вказаних функцій електронного магазину необхідно, щоб він мав цілу низку унікальних властивостей, а саме: 1. Покупець у торговому залі електронного магазину може: — ознайомитися з повним каталогом товарів та послуг, який допускає будь-яку міру вкладеності з будь-якою ієрархією. Наприклад, крім стислого опису товарів та послуг, покупцеві надається повний опис, що містить зображення, аудіо-, відеоролики і т. п., а також повинна бути інформація про ціну та наявність товару на складі. Якщо товар має декілька модифікацій (припустимо, колір одягу або його розмір), то для кожної модифікації має бути встановлена своя ціна товару і т. д.; — скласти товар, що сподобався, в «кошик», який він може переглянути в будь-який момент. Більше того зареєстрований покупець може подивитися всі набрані ним колись кошики. Це дозволяє організовувати стандартні кошики покупців (аналогічно тим стандартним наборам продуктів, які купуються кожної суботи на дрібнооптовому ринку); — зареєструватися або оформити разову купівлю; — вибрати метод доставки товарів. Як правило, необхідно використовувати декілька схем доставки залежно від місцезнаходження покупця; — оплатити купівлю на основі різних варіантів. Повинен бути передбачений захищений режим введення даних платіжної картки. У державах СНД можна використати платіжні системи Су-berPlat або Instant; — після вибору товару, способу його доставки та методу оплати згідно з командою покупця провести платіжну транзакцію або оформити рахунок для оплати. 2. Для адміністративного управління електронним магазином повинна бути передбачена взаємодія з бек-офісом за допомогою звичайного броузера через спеціальний закритий вхід у систему, який дозволить: — каталог-менеджеру створювати та редагувати каталог товарів; — продукт-менеджеру вводити та модифікувати інформацію про товари; — керівникам запасами контролювати стан складу електронного магазину й задати кордони мінімальних запасів для кожного товару; — менеджерам по закупівлі забезпечувати поповнення запасу товарів в електронному магазині; — контакт-менеджерам обробляти та аналізувати інформацію про покупців та забезпечувати настройку індивідуальних профілів покупців. 3. Для адміністративного контролю за електронним магазином необхідно реалізувати взаємодію з бек-офісом звичайного броузера через спеціальний закритий вхід у систему, який дозволить: — керівникові магазином (центральній адміністративній фігурі електронного магазину) здійснювати оперативний контроль за станом електронного магазину (збір, обробку та відображення результатів обробки даних, обробку даних дій персоналу з управління електронним магазином та передачу відповідних команд, накопичення результатів обробки даних і дій персоналу); — із запитів адміністрації та менеджерів проводити видачу Інформації статистичного характеру (статистичні та бізнес-звіти про відвідувачів, куплені товари і т. п., які просто незамінні для визначення ефективності роботи магазину); — проводити та аналізувати електронний фінансовий ринок (банківські послуги, послуги брокерських компаній). 4. Електронний магазин повинен мати Internet-вітрину, що є автоматичним шлюзом в Internet, інтегровану із системою ведення торгових операцій, яка здійснює: — оформлення замовлень менеджеру торгуючої компанії та пересилку їх електронною поштою до електронного магазину; — автоматичну виписку рахунків; — прийом електронних платежів. 5.2.1. Технічне забезпечення електронного магазинуТехнічне забезпечення електронного магазину повинно створюватися на базі локальних та глобальних мереж і залежно від вимог, характеристик, побудови та топології мережі (мереж) може включати: • кабельний сегмент мережі — ланцюжок відрізків кабелів, електричне сполучених один з одним; • логічний сегмент мережі, або просто сегмент — групу вузлів мережі, що мають безпосередній доступ один до одного на рівні пакетів канального рівня; • кабельну мережу — сукупність кабельних сегментів і вузлів, можливо, пов'язаних між собою повторювачамй; • інтермережу — сукупність кабельних мереж, пов'язаних між собою мостами або маршрутизаторами; • кабельний центр — хаб (Hub) — пристрій фізичного підключення декількох сегментів або променів мережі; • інтелектуальний хаб (Intelligent Hub), який має спеціальні ресурси для діагностики та управління, що дозволяє оперативно одержувати відомості про активність та справність вузлів, відключати несправні вузли і т. д.; • активний хаб (Active Hub), який посилює сигнали; • Peer Hub — хаб, виконаний у вигляді плати розширення персонального комп'ютера (ПК), що використовує лише джерело живлення ПК (поширений у мережах ARCnet); • Standalone Hub — самостійний пристрій з власним джерелом живлення; • концентратор — більш складний хаб, звичайно з можливістю з'єднання мереж різної архітектури; • повторювач (Repeater) — пристрій для з'єднання сегментів однієї мережі; • міст (Bridge) — засіб передачі пакетів між мережами (локальними). Здійснює фільтрацію пакетів, не випускаючи з мережі па- кети для адресатів, що знаходяться всередині мережі, а також пе-реадресацію — передачу пакетів в іншу мережу відповідно до таблиці маршрутизації або в усі інші мережі, за відсутності адресата в таблиці. Таблиця маршрутизації звичайно складається в процесі самонавчання за адресою джерела «прихожого» пакету. Мости класифікуються за такими ознаками: а) за рівнем протоколу: • MAC-Layer Bridges працюють на рівні управління доступом до середовища та дозволяють зв'язувати мережі однакової архітектури (з однаковими форматами пакетів); • LLC-Layer Bridges працюють для управління логічним зв'язком та дозволяють зв'язувати мережі з різною архітектурою (Ethernet — Token Ring — Arcnet); б) за алгоритмом трасування: • Transparent routing (прозорий) — міст сам визначає трасу для кожного пакету, запам'ятовуючи місцеположення всіх вузлів, і використовується в мережах Ethernet; • Source Routing — траса пакету вводиться в адресну частину самим джерелом пакету, використовується в Tokeng Ring; в) щодо серверу: • внутрішній міст (Internal Bridge) — частина програмного забезпечення серверу, що забезпечує пересилку пакетів між сегментами, підключеними до різних мережевих адаптерів; • зовнішній міст (External, Stand-alone Bridge) — окремий пристрій; г) за відстанню між мережами, що з'єднуються: • локальний міст (local Bridge) з'єднує поруч розміщені локальні мережі; • віддалений міст (Remote Bridge) з'єднує географічне рознесені локальні мережі через ресурси телекомунікації (виділені або комутовані телефонні лінії. Телекомунікація є вузьким місцем моста, для підвищення продуктивності можливе паралельне використання декількох каналів зв'язку); • маршрутизатор (Router) — засіб забезпечення зв'язку між вузлами різних мереж, оперує на мережевому рівні моделі OSI, використовує мережеві (логічні) адреси. Мережі можуть знаходитися на значній відстані, і шлях, яким передається пакет, може пройти через декілька маршрутизаторів. Мережеві адреси інтерпретуються як ієрархічний опис місцеположення вузла. Маршрутизатори підтримують протоколи мережевого рівня — IP. Основні характеристики маршрутизаторів такі: — тип: одно- або багатопротокольний, LAN або WAN чи Brouter; — характеристики протоколів, що підтримуються; — пропускна спроможність; — типи мереж, що підключаються; — Інтерфейси, які підтримуються (LAN та WAN); — кількість портів; — можливість управління та моніторингу мережі; • шлюз (Gateway) — засіб з'єднання істотно різнорідних мереж, що оперує на верхніх (п'ятому—сьомому) рівнях моделі OSI. На відміну від повторювачів, мостів та маршрутизаторів, прозорих для користувача, наявність шлюзу помітна. Шлюз виконує перетворення форматів, розмірів пакетів, протоколів, даних та мультиплексування і звичайно реалізовується на основі комп'ютера з великим об'ємом пам'яті. Приклади шлюзів: — Fax: забезпечує доступ до віддаленого факсу, перетворюючи дані у факс-формат; — E-mail: забезпечує поштовий зв'язок між локальними мережами. Шлюз звичайно зв'язує MHS та є специфічним для мережевої операційної системи з поштовим сервісом по Х.400; — Internet: забезпечує доступ до глобальної мережі Internet; — Mainframe: підключає локальну мережу до великих машин. Виділення одного комп'ютера під шлюз дозволяє будь-якій станції емулювати термінал (3270) без установки додаткових інтерфейсних карт; • вузол мережі (Node) — комп'ютер з мережевим інтерфейсом (виступаючий у ролі робочої станції, сервера або в обох ролях), принтер або інший пристрій, що розділяється з мережевим інтерфейсом; • Web-адаптер — апаратно-програмний засіб, який забезпечує користувачам доступ до корпоративної інформаційної системи. Фізична топологія мережі в електронному магазині визначає розташування вузлів та з'єднань і може мати наступну топологію: шина (Bus), кільце (Ring), зірка (Star), сітка (Mesh), дерево (Tree) і т. д. Логічна топологія мережі в електронному магазині визначає потоки даних. У логічній шині інформація одночасно доступна для всіх вузлів, підключених до одного сегмента. В логічній топології мережі реальне читання проводить тільки той вузол, якому адресується даний пакет. Вона реалізовується на фізичній топології шини, зірки, дерева або сіток. Метод доступу — ймовірнісний (Probabilistic), заснований на прослуховуванні сигналу в шині. У логічному кільці інформація передається послідовно від вузла до вузла. Кожний вузол приймає пакети лише від попереднього і посилає тільки подальшому вузлу по кільцю. Вузол транслює всі пакети й обробляє ті, які адресовані йому. Він реалізовується на фізичній топології кільця або зірки з внутрішнім кільцем у концентраторі. Метод доступу — детермінований (Deterministic), що базується на мережевій адресі вузла. 5.2.2. Програмне забезпечення електронного магазинуПрограмне забезпечення електронного магазину повинно реалізовувати його задачі та функції й ефективно здійснювати підтримку технічного забезпечення. Для забезпечення працездатності робочих станцій та серверів електронного магазину найпопу-лярнішими на сьогоднішній день є: а) операційні системи: DOS (однозадачна ОС); Windows 3.11/95/ 98/2000/ME/NT, Unix (багатозадачні ОС); SVM (система віртуальних машин); MVS (машина віртуальних систем). б) мережеві операційні системи: Windows 2000 Server/NT Server/Unix, Novell, Linux; в) програмне забезпечення систем управління базами даних (СУБД): Informix, Oracle, Foxpro, MSAccess, VisualFoxPro, CA-Visual Objects, VisualdBase, SyBase, HiBase200, ESF Inside, Sybase Adaptive Server; г) програмне забезпечення спеціальних переглядачів (WEB Browser): Internet Explorer, Netscape, Opera. Дозволяють користувачеві здійснювати доступ до інформації, що надається Web-сервером. Web-броузер забезпечує користувачеві дружній інтерфейс, що важливо при використанні критичних за часом операцій, здійснюваних із застосуванням Internet-технологій. Web-броузер працює на вершині IP стека і спілкується із сервером за допомогою промислового протоколу Point-to-Point (PPP). Дане програмне забезпечення встановлюється на кожному комп'ютері електронного магазину; д) програмне забезпечення систем організації зберігання, читання, генерації документів, обробки інформаційних запитів від користувачів, контролю доступу на основі імен і паролів доступу; ведення реєстраційного журналу; адміністративного та оперативного керування сервером (Web-серверу): Unix, або Windows або NetWare — додатки (Webware (Edime), GLASI-HTTPD (GLASI), NetWare Web Server (Novell), Microsoft Internet Information Server, Netscape Enterprise Server, NetscapeFastTrackServer, MicrosoftllS Netscape FastTrack Server; е) сервери віддаленого доступу (мультипротокольні сервери віддаленого доступу): Remote Access; Internet; Intranet — корпоративний варіант. Служать для приєднання видалених користувачів до корпоративних ресурсів, забезпечення доступу користувачів до Internet через аналогові або ISDN канали, забезпечення одночасного підключення декількох користувачів до мультипор-тових апаратних розширень; є) системи надання доступу до ресурсів мережі Internet з локальної мережі електронного магазину: Proxy сервер. Служить для надання доступу до ресурсів мережі Internet з локальної мережі електронного магазину, охорони локальної мережі електронного магазину та інформації на комп'ютерах цієї мережі від нападів з відносно небезпечного Internet. 5.2.3. Інструментальні засоби для створення, настройки та управління електронним магазином За допомогою інструментальних засобів та на базі вище вказаних технічних і програмних засобів створюються електронні магазини (з реалізацією їх задач та функцій), які реалізують біз-нес-додатки, Internet-магазини, шлюз в EDI-систему, зв'язок з фінансовими організаціями через різні платіжні системи і т. ін. Для створення Internet-вітрини в електронному магазині необхідна розробка та підтримка Web-сайту. Web-сайт характеризується такими основними елементами: • представлений мовою розмітки документів HTML; • має універсальний спосіб адресації ресурсів у мережах (URI 1URL); • працює на базі протоколу обміну гіпертекстової інформації HTTP; • надає доступ за допомогою універсального інтерфейсу до шлюзів CGI. Мова гіпертекстової розмітки HTML створена на базі стандартної мови розмітки SGML. HTML використовується для публікацій текстових, мультимедійних та інших файлів у World Wide Web (WWW). Основна ідея гіпертексту полягає в присутності в середині ASCII-тексту форматуючих полів та посилань як на частини в середині документа, так і на інші документи. Поля та посилання також є фрагментами ASCII-тексту, але подібно до програми, дотримуються суворих синтаксичних правил. Завдяки цьому користувач має можливість переглядати документи в тому порядку, який йому більше подобається, а не послідовно, як при читанні книг. Help-файли, з якими стикався будь-який користувач ЕОМ, дають повне уявлення про гіпертекстову організацію інформації, що дозволяє користувачеві перейти від теми до теми, використовуючи виділені слова або поля тексту. Таким чином, мова HTML дає можливість розробникам та користувачам: » створювати публікації електронних документів із заголовками, текстами, таблицями, списками, фотографіями і т. п.; » завантажувати електронну інформацію за допомогою натиснення миші на гіпертекстовому посиланні; * розробляти форми для виконання транзакцій з віддаленими службами, які використовуватимуться в пошуках інформації, замовленнях білетів, речей, продуктів і т. д.; »включати в сайт електронні таблиці, відеокліпи, звукові фрагменти та інші додатки. З метою отримання файла з Internet, броузер (browser) (спеціальна система для перегляду Web, яка дозволяє користувачеві здійснювати доступ до інформації, що надається Web-сервером. Web-броузер забезпечує користувачеві дружний інтерфейс, що важливо під час використання критичних за часом операцій, які здійснюються при використанні Internet-технологій. Web-броузер працює на вершині IP стека і спілкується із сервером за допомогою промислового протоколу Point-to-Point (РРР)) повинен знати, де знаходиться файл і як спілкуватися з комп'ютером, на якому цей файл знаходиться. Тому потрібно, щоб програма-клієнт WWW передала ім'я певного файла, його місцеположення в Internet (адреса хоста) і метод доступу (звичайно протокол типу HTTP або FTP). Комбінація цих елементів формує універсальний ідентифі-] катор ресурсу (Universal Resource Identifier, URI). URI визначає спосіб запису адрес різних інформаційних ресурсів. В основу І URI були закладені ідеї розширюваності, повноти та читаності. Реалізація URI для WWW називається URL (UniversalResource Locator). Загальний формат посилання URL: протокол;//вузол/шлях/файл[#мітко], де протокол (або метод доступу) — визначає спосіб взаємодії з , «інформаційним ресурсом; вузол — ім'я або IP-адреса вузла (серверу певного типу), де розміщена інформація; шлях — ім'я ката-лога (можливо, віртуального) або ланцюжка вкладених каталогів Web-серверу чи файлової системи; файл — просте ім'я файла з розширенням, що містить гіпертекст, графічний образ, прикладну програму або іншу інформацію; мітка — ім'я, закладене в гіпер-текстовому файлі, яке дозволяє здійснювати внутрішні переходи до різних фрагментів одного документа. Ось деякі приклади URL: http://www.citmgu.ru/glossary.htm#P, http://citnt/text/docs/intro.htm, http://190.248.27.124/scripts/procl.exe. У першому випадку викликається фрагмент HTML-файла з вказівкою доменного імені Web-серверу, у другому — використовується просте ім'я вузла. Третій приклад містить виклик процедури за допомогою IP-адреси Web-серверу. Посилання URL можуть бути відносними. Наприклад, з документа http://citnt/text/docs/intro.htm і для сервера citnt допустимі наступні звертання: books/book I. doc, /images/pic24.gif, http://citnt/text/, http://citnt/. Перше посилання виконується щодо поточного каталога, друге — відносно кореня Web-серверу, останні два правильніше називати неповними. При цьому в указаних каталогах відшукується стандартний індексний файл index.html (index.htm) або defauit.htm. У деяких броу-зерах за відсутності такого файла на екран видається зміст каталога. Створювати сайт можна за допомогою різних ресурсів: • звичайних текстових редакторів; • редакторів гіпертексту, працюючих з мовою HTML; • ресурсів публікації та конвертування різних файлів у гіпертекст. Для перегляду та редагування сайту на мові HTML використовують Web-броузери. Під час підготовки сайту з гіпермедіа використовуються різні графічні редактори та конвертори, пакети розмітки карт зображень і формування анімації, спеціальні пакети й апаратні ресурси для створення та відтворення аудіо- і відео-роликів. Особливий вигляд мають сайти з гіпермедіа, де представлені тримірні сцени, які описуються мовою VRML. Для їх створення/редагування та відтворення використовуються окремі спеціалізовані пакети. Таким чином, інструменти для побудови та розмітки гіпертексту мовою HTML, що дозволяють створювати сайти, називаються HTML-редакторами. Оскільки початковий код HTML — це текст у стандарті ASCII, то для створення файлів HTML придатний практично будь-який текстовий редактор. Крім того, оскільки HTML є мовою сценаріїв, що інтерпретується, то немає необхідності обробляти початковий код яким-небудь компілятором. Для написання коду HTML можна використати як простий редактор, наприклад Word чи Notepad, що поставляється разом з Windows, так і будь-який спеціалізований. Деякі ресурси дозволяють навіть генерувати код HTML без його фактичного написання. HTML-редактори діляться на дві великі категорії: графічні і програмні редактори. Зовні вони дуже схожі: і ті, й інші нагадують сучасні графічні текстові процесори. Відмінності між ними полягають у методах візуального представлення елементів, що складають Web-сторінки сайту. Графічні редактори подають сторінку такою, якою вона буде у вікні броузера. Програма (код HTML) вбудована в сторінку, але прихована від автора, який не працює з нею напряму. У свою чергу програмні редактори виводять на екран як основне представлення сторінки початковий текст мовою HTML, надаючи при цьому в розпорядження автора могутні ресурси генерації коду, що позбавляють від необхідності писати його вручну. Нарівні з початковим написанням та створенням сайту існує можливість створення сайту з уже існуючих документів. Прикладом може бути створений компанією Microsoft набір програмних засобів — InternetAssistantsforOffice, за допомогою якого можна перетворити файли, створені продуктами з пакету Microsoft office (Word, Excel, Power point, Access або Schedule-*-) у сторінки Web-сайту. Іншим прикладом є драйвер друку MicrosoftHTMLDriver, який дозволяє друкувати у форматі HTML. Такі програмні засоби називаються конверторами файлів у формат HTML. Існує також велика кількість інших програмних засобів для перетворення форматів файлів сайту. Сторінки Web-сайту можуть містити не тільки текстову, але і графічну інформацію. Існує безліч графічних форматів, але формат, який зайняв виняткове положення у Web-сайтах, називається GIF (Graphic Interchange Format — формат для обміну графікою). Всі графічні броузери підтримують формат GIF та без проблем виводять у середині сторінки Web-сайту зображення, представлені в цьому форматі. Нині у Web-сайтах стає все більш популярним стандарт JPEG (Joint Photographic Experts Group — об'єднана експертна група з фотографії). Головна перевага JPEG-файлів полягає в тому, що вони коротші за GIF-файли і для їх завантаження потрібно менше часу. На жаль, вбудовані зображення у форматі JPEG підтримують тільки деякі броузери, наприклад Netscape і Mosaic, тому поки що рекомендується застосовувати лише зображення у форматі GIF. На основі графічних файлів можна за допомогою спеціального програмного забезпечення створювати анІмацІйні ролики і відеоролики. Також можливе використання звукового супроводу при перегляді сторінок Web-сайтів. Необхідно пам'ятати, що графічні редактори відрізняються від програмних. Вони забезпечують більш або менш точне дотримання принципу WYSIWYG, тобто сторінка сайту з'являється такою, якою вона буде у вікні броузера. В обох типах програмних редакторів пропонуються по суті схожі ресурси створення та редагування Web-сторінок сайту. Кнопки інструментальної панелі надають можливість швидкого доступу до таких елементів, як зображення, списки та зв'язки, або до кодів, що служать для створення і розміщення цих елементів на сторінці. Як правило, вони викликають діалогові вікна, які допомагають на всіх етапах проектування. Багато продуктів містять «майстри», що автоматизують принаймні базові процедури створення сторінок сайтів і здатні допомогти при побудові форм, навігаційних карт та виконанні інших складних операцій. Безсумнівно, користуватися редакторами WYSIWYG легше, оскільки вони ізолюють автора від непростого синтаксису HTML. Майже всі популярні редактори цього типу, крім Microsoft Front Page і Netscape Navigator Gold, дозволяють також виконувати безпосереднє редагування тексту HTML, Недолік графічних інструментів полягає в тому, що вони дають приблизне, часто лише віддалене уявлення про те, яка сторінка з'явиться у вікні броузера. Програмні редактори надають більш могутні та гнучкі ресурси. Вони примушують приділяти більшу увагу тексту програми, який стоїть за документом. Однак у цьому випадку необхідно володіти мовою HTML, тому що у міру того, як мова HTML все більше ускладнюється, вона перестає бути придатною для читання користувачем, і привабливість ресурсів, що відкривають доступ до початкового тексту, зменшується. Проте HTML — лише частина загальної проблеми. Складнішою є побудова інтерактивних Web-сайтів. Інтерактивність у Web, як і раніше, базується переважно на формах, які збирають інформацію від користувачів і потім через зв'язок із CGI-сце-нарієм на сервері обробляють дані та видають результат. На сьогоднішній день багато продуктів дозволяють створювати складні форми Web-сторінок та Web-сайтів. Так, Microsoft Front Page має вбудовані обробники форм, які усувають необхідність вручну готувати сценарії для безлічі тривіальних задач. Інтерактивні функції переміщаються на бік клієнта, де здійсненний вміст створюється за допомогою таких технологій, як Java фірми Sun або елементів управління ActiveX фірми Microsoft. Microsoft Front Page — новаторський, багатофункціональний інструмент WYSIWYG, який представляє завершене середовище, що дозволяє швидко і легко створювати, розміщувати та управляти складними інформаційними вузлами Web. Це — система, що відповідає вимогам останніх стандартів Web та містить шаблони і «майстри», які допомагають створювати сайти. Створення інтерактивного змісту на Web-сторінці сайту виявляється нескладним завдяки компонентам WebBot системи FrontPage. Вони дозволяють наділяти Web-сторінки cfqne такими функціями, як можливість влаштовувати багато потокові дискусії, не вдаючись до складного програмування через інтерфейс CGI. Персональний Web-сервер дає можливість розробити і на місці протестувати Web-вузол, скопіювати цілком усю інформацію вузла на сервер та переглядати й оновлювати вузол за допомогою графічних ресурсів у міру необхідності. MicrosoftFrontPage — 32-розрядна система для Windows NT і Windows 95/98/2000. яка дозволяє вбудовувати форми, таблиці, навігаційні карти, кадри та процесори пошуку в сторінки Web-сайту, а також легко створювати звичайні зв'язки, зображення та текст. Компонента Personal Webserver дозволяє автономній машині виконувати роль http-серверу. Perso-nalWebServer надає FrontPage можливість навігації по створених інформаційних вузлах так само, як броузер дозволяє переміщатися серед видалених серверів. Ресурси редагування, що є в MicrosoftFrontPage, представлені двома взаємозв'язаними компонентами: Explorer, який служить для створення та управління повними вузлами Web, і Editor — для побудови сторінок і зв'язків. Explorer показує організацію вузла в двох вікнах: одне — для ієрархічної структури, інше — для зв'язків, де відображаються окремі сторінки у вигляді радіальних променів, що розходяться з центра. «Павутина» в Explorer створюється за допомогою одного з тих, що входять до складу пакету «майстрів», який виконує всю основну роботу зі створення корпоративних вузлів Web або спеціалізованого вузла Web для дискусійних груп. Безліч окремих шаблонів служать для організації персональних вузлів та вузлів підтримки споживача. Вузол настроюється на конкретні задачі за допомогою автоматизованих агентів («bots»), які оновлюють зв'язки і заносять адреси корпоративних експертів Web-майстрів у поле «зворотного зв'язку» mailto й інші аналогічні поля. «Павутини» захищаються паролем, легко копіюються та переміщаються групами на віддалені комп'ютери, на яких установлена програма FrontPage. Програмне забезпечення редагування Web-сторінок — Editor працює в режимі повної відповідності (WYSIWYG) і не дозволяє вносити зміни в HTML-код, що створюється нею, хоч допоміжні ресурси надають можливість вручну вводити окремі керуючі коди. Для створення та форматування тексту використовуються інструментальні панелі, меню й оперативні комбінації клавіш, як у Microsoft Word. Програма FrontPage імпортує файли у форматах ASCII, HTML і RTF, але не може перетворювати файли текстових процесорів (навіть процесора Word). Практично будь-який файл, що містить растрове зображення, автоматично перетворюється у формат GIF або JPEG залежно від глибини кольору оригіналу. У пакеті передбачена велика система допомоги для програм редагування, але лише лаконічна підказка для Personal Server. У FrontPage таблиці створюються також легко, наприклад, як у текстовому процесорі Word. FrontPage може виконувати CGI-сце-нарії, але в них немає потреби, оскільки вбудована функція обробки форм зберігає результати в різноманітних форматах, придатних для передачі в базу даних, для перегляду за допомогою броу-зера і т. п. Для створення навігаційних карт на клієнтському боці необхідно просто намалювати рамку на графічному зображенні, і на екрані з'явиться діалогове вікно для визначення зв'язку. FrontPage — найповніший та новаторський редактор інформаційних вузлів Web і до того ж один з найбільш простих в експлуатації. Він ідеально підходить для створення великого Web-вузла з одноманітною організацією при мінімумі зусиль. Для формування Web-сторінок сайтів можна також використовувати: • Netscape Navigator Gold; • HoTMetalPro; • WebEditProfessionalEdition; • конвертори файлів у гіпертексті; • графічні редактори для зображень, таких як логотип компанії на діловій сторінці; графіки для рекламного оголошення; малюнки; діаграми та графіки; цікаві шрифти; підпис автора сторінки; графічний рядок; графічний маркер тощо. Другою обов'язковою функціональною частиною для електронного магазину є система ведення торгових операцій, яка повинна бути інтегрована з бізнес-процесом підприємства. Вона викликає необхідність інтеграції Internet та Intranet-технологій і СУБД чи РСУБД. Хоч ресурсів доступу Internet та Intranet» додатків до баз даних безліч, основних способів організації такої взаємодії не так багато: доступ з боку клієнта та доступ з боку серверу. Додатки електронної комерції орієнтовані на збір, зберігання, пошук та обробку інформації. Переважна більшість інформаційних додатків працює в режимі діалогу з користувачем. У загальному випадку типові програмні компоненти інформаційних додатків електронної комерції включають: діалоговий ввід—вивід інформації, логіку діалогу, прикладну логіку обробки даних, логіку управління даними, операції маніпулювання файлами та/або базами даних. Для мережевих інформаційних додатків важливим елементом є комунікаційний сервіс, що забезпечує взаємодію вузлів мережі під час спільного вирішення Інформаційних задач. Значна частина можливостей додатку закладається в системному програмному забезпеченні, зокрема в системах управління базами даних (СУБД), в бібліотеках та конструкціях інструментальних засобів розробки. Однак залишається частина додатків, специфічна для конкретної предметної галузі. Це — додатки для електронної комерції, інтеграція Internet-вітрини із системою ведення торгових операцій (автоматичний шлюз в Internet). Для системи здійснення торгових операцій в електронних магазинах можна використовувати файл-серверну архітектуру, яка зосереджує майже всі компоненти додатків на клієнтові. Файл-сервер тільки витягує дані з файлів та передає їх по мережі. Тому користувачі та додатки додають лише незначне навантаження на процесор серверу, але новий клієнт додає мережі обчислювальну потужність. Однак така архітектура має два основні недоліки: * значний мережевий трафік (деякі запити до БД можуть перекачувати всю БД клієнту, завантажуючи мережу і маючи непе-редбачуваний час реакції); * проблему «жирного клієнта» (Windows-Інтерфейс, коли додатки та СУБД можуть перевантажити навіть могутній ПК). Перший недолік особливо позначається при організації віддаленого доступу до баз даних на файл-сервері через низькошвид-кісні канали зв'язку. СУБД, що реалізовує сервіс доступу до даних, працює на клієнтському робочому місці. Пошук, фільтрація та агрегація даних здійснюються на клієнтові. Основою розробки таких файл-серверних додатків є СУБД. Такі інструменти, як правило, реалізовані у вигляді діалогового інтегрованого середовища, що надає три рівні доступу: • програмування та створення додатків мовою, що поєднує можливості мови 3GL з деякими можливостями мов четвертого покоління 4GL; • формування і ведення структури БД та індексів, а також інтерактивну генерацію макетного додатку і його компонентів (меню, форм або вікон, звітів, запитів і програмних модулів); • використання діалогового середовища та генераторів кінцевими користувачами для створення, ведення і перегляду БД, а також формування нескладних запитів та звітів. Діалоговий інтерфейс підтримують як текстові для DOS, так і графічні для Windows редактори та процесори (Edit, MyltiEdit, Word, Adobe Acrobat, Adobe Photoshop). Впровадження графічного інтерфейсу сприяло розвитку об"єктних властивостей інструментів, ресурсів візуальної генерації програм та подвійного механізму додатків. Бази даних для цих СУБД — це сукупність файлів даних та файлів індексів, що ускладнює їх супровід. Жодна з традиційної СУБД для ПК не має ресурсів збереження цілісності, а також не відповідає вимогам збереження даних, наприклад, не підтримує транзакції, не веде словник даних. Однак СУБД для ПК використовується в Internet-магазинах. Вони приваблюють простотою використання та доступністю. На сьогодні з'явилися нові візуальні об'єктне орієнтовані версії інструментальних засобів та СУБД на ПК, такі як MSAccess, VisualFoxPro, СА-VisualObjects,VisualdBase, Informix, Oracle, Foxpro, VisualdBase, SyBase, HiBase200, ESF Inside, Sybase Adaptive Server тощо. Ці продукти спрямовані на створення Windows-додатків та містять ресурси об'єктно орієнтованого діалогу, візуального конструювання інтерфейсу користувача і мають багато інших властивостей систем програмування 4GL та ресурсів швидкої розробки RAID. Крім того, вони підтримують структурну мову запитів SQL, характерну для додатків клієнт—сервер. Архітектура клієнт—сервер спроектована, щоб вирішити проблеми файл-сер верних додатків шляхом розділення компонент-додатків та розміщення їх там, де вони функціонуватимуть ефективніше. Особливістю архітектури клієнт—сервер є використання виділених серверів баз даних, що розуміють запити мовою струк-турованих запитів SQL і виконують пошук, сортування та агрегатування інформації на місці без зайвої перекачки даних на робочі станції. Клієнти серверів БД одержують послідовно та порціями тільки результати запитів. Інша відмінна риса серверів БД — наявність довідника даних, в якому записані структура БД, обмеження цілісності даних, формати висновку і навіть серверної процедури обробки даних за викликом або за подіями у програмі. Для реалізації серверів БД використовується системне ПЗ реля-ційних СУБД, що розуміє мову запитів SQL, наприклад, Oracle, Informix, Sybase, MSSQLServer. Багато з цих СУБД працюють на різних апаратних платформах та в середовищах різних ОС. У додатках клієнт—сервер, крім діалогу та логіки обробки, є передусім реляційна модель даних і пов'язаний з нею набір SQL-операторів для типових запитів. Більшість конфігурацій клієнт—сервер використовують дволанкову модель, що складається із серверу та клієнта, який звертається до послуг серверу. У класичній схемі клієнт—сервер значна частина додатку розташовується на клієнтові, а СУБД — на сервері. Оскільки ця схема висуває найменші вимоги до серверу, вона володіє найкращою масштабністю. Однак складні додатки, що викликають велику взаємодію з БД, можуть жорстко завантажити як клієнта, так і мережу. Результати SQL-запиту повинні повернутися до клієнта для обробки, тому що там знаходиться логіка прийняття рішення. Така схема накладає додатковий тягар адміністрування додатків, розкиданих по різних клієнтських вузлах. Можна скоротити навантаження на клієнта і мережу, перемістивши цілком прикладну обробку на сервер. При цьому вся логіка обробки оформлена у вигляді тригерів та процедур, що зберігаються і виконуються на сервері БД. Доступ до баз даних з архітектурою клієнт—сервер можна виконувати, використовуючи: • віддалений доступ до СУБД за дволанковою схемою клієнт—сервер; • зв'язок клієнтських додатків із серверами БД за допомогою непроцедурної мови структурованих запитів SQL (крім серверів Btrieve); • інтеграції додатку з електронною поштою та ресурсами офісної автоматизації; • реалізацію клієнтських та серверних тригерів-процедур. Для оперативного управління та передачі інформації із системи ведення торгових операцій в електронному магазині в Internet-вітрину виникає задача перетворення накопичених даних у гіпер-текстові документи WWW чи задача надання WWW — доступу до існуючих баз даних. Використання технологій WWW для забезпечення доступу до будь-яких інформаційних ресурсів має на увазі існування таких компонентів: • IP-мережі з підтримкою базового набору послуг щодо передачі даних з єдиною політикою нумерації та маршрутизації, з працюючим сервісом імен DNS; » виділеного інформаційного серверу — WWW-серверу, що забезпечує надання гіпертекстових документів через IP-мережу у відповідь на запити WWW-клієнтів. Наприклад, на рис. 5.5 наведена загальна схема управління та передачі інформації із системи ведення торгових операцій в електронному магазині в Internet-вітрину. Спеціальні інструментальні засоби та програмне забезпечення проводить аналіз БД електронного магазину та створює необхідні файли, пов'язані з HTML-документами Internet-вітрини. Найефективнішими на сьогоднішній день є такі системи створення гіпер-текстових документів на основі БД: • системи динамічного формування гі перте кетових документів на основі БД. Здійснюють доступ до БД електронного магазину спеціальним CGI-програмним забезпеченням, яке запускається WWW-сервером у відповідь на запит WWW-клієнта (рис. 5.6); • системи створення інформаційного сховища на основі високопродуктивної СУБД з мовою запитів SQL (рис. 5.7). Система динамічної побудови гіпертекетових документів ефективна для електронних магазинів з великими базами даних та складною структурою. Система створення інформаційного сховища на основі високопродуктивної СУБД з мовою запитів SQL використовує технологію, що одержала назву «інформаційного сховища». Для обробки різноманітних запитів від покупців, у тому числі і від WWW-клієнтів та WWW-серверу, використовується проміжна БД високої продуктивності. Інформаційне наповнення проміжної БД електронного магазину здійснюється спеціалізованим програмним забезпеченням на основі вмісту основних баз даних. Більше того після встановлення синхронізації даних інформаційного сховища з основною БД електронного магазину можливе перенесення призначених для співробітників інтерфейсів в інформаційне сховище, що істотно підвищить надійність і продуктивність електронного магазину та дозволить організувати розподілені робочі місця. Незважаючи на уявну громіздкість такої схеми, для задач забезпечення WWW-доступу до вмісту декількох баз даних Internet-магазину накладні витрати істотно зменшуються. Основою зростання продуктивності обробки WWW-запитів від WWW-клієнтів і різкого збільшення швидкості розробки WWW-інтерфейсів є використання внутрішніх мов СУБД інформаційного сховища для створення гіпертек-стових документів. Для завантаження основної БД в електронному магазині, що міститься в інформаційному сховищі, можуть використовуватися мови програмування, інтегровані ресурси, а також спеціалізовані ресурси перевантаження, які поставляються з SQL-сервером, і продукти підтримки інформаційних сховищ. 5.2.4. Інструментальні технологіїдля створення, настройки та управління електронним магазином За допомогою інструментальних технологій, які застосовують інструментальні, технічні та програмні засоби, легко, зручно та з мінімальними затратами створюються електронні магазини (з реалізацією їх задач та функцій), які реалізують бізнес-додатки, Internet-магазини, шлюз в EDI-систему, зв'язок з фінансовими організаціями через різні платіжні системи і т. ін. Наприклад, технологія INTERSHOP 3 дозволяє створити систему, в якій можна реалізувати задачі та функції електронного магазину, Internet-вітрини та автоматичної торгово-облікової системи, яка працює без втручання менеджерів. Є можливість побудови на базі INTERSHOP 3 самостійної торгово-облікової системи, електронного магазину чи Internet-вітрини, яка використовується для торгівлі через Internet. Наочним прикладом реалізації технології INTERSHOP є російський «Пакет:!». Він побудований виключно з готових, професіонально розроблених шаблонів, що входять у комплект постачання програмного забезпечення INTERSHOP™ 3. Базуючись на технології та програмному забезпеченні INTERSHOP™ 3, можна розробити готовий до відкриття електронний магазин усього за 11 простих кроків. Стикування електронного магазину, Internet-вітрини та автоматичної торгово-облікової системи, побудованих на базі INTERSHOP 3, можна організувати кількома способами: — по-перше, через Internet (рис. 5.8). Сам електронний магазин при цьому може розташовуватися на сервері Internet-провай- дера, а торгова організація або є власником серверу та програмного забезпечення (INTERSHOP 3) на ньому, або орендує електронний магазин у торговому ряду, власником якого виступає Internet-провайдер. Технологія INTERSHOP 3 дозволяє легко організовувати подібні торгові ряди із сотень електронних магазинів, що здаються в оренду; — по-друге, стиковку електронного магазину та торгової системи можна здійснити просто всередині локальної мережі організації (рис. 5.9). При цьому, звичайно, торгова компанія повинна придбати програмне забезпечення INTERSHOP 3. 5.2.5. Технологія створення електронного магазинуТехнологія створення електронного магазину включає: 1. Розробку та впровадження системи здійснення торгових операцій, інтегрованої з бізнес-процес ом підприємства: • аналіз та обгрунтування завдань управління та ведення торгових операцій в електронному магазині; » аналіз, обгрунтування та побудова топології локальної мережі управління й реалізації торгових операцій в електронному магазині; • аналіз, вибір чи розробка 1C управління електронним магазином, включаючи вибір технічного та програмного забезпечення й інструментальних засобів щодохтворення, настройки та управління електронним магазином; • аналіз та розробка політики і процедур безпеки в Intranet та Internet; • аналіз та вибір типу підключення до Internet; • аналіз і вибір постачальника Internet-послуг для електронного магазину; • аналіз, вибір і встановлення системи щодо створення дизайну окремих Web-сторінок і Web-вузлів; • аналіз, вибір і впровадження технології та ПЗ публікації товарів з каталогу електронного магазину на сайт магазину й управління Web-сайтом магазину; • аналіз, вибір і впровадження технології та ПЗ пошуку товарів у каталозі електронного магазину; • аналіз, вибір та впровадження технології й ПЗ управління Web-вузлом електронного магазину; • аналіз, вибір і впровадження системи проведення розрахунків між електронним магазином, фінансовими бізнес-організа-ціями та Internet-користувачами в процесі купівлі/продажу товарів і послуг через Internet; • аналіз, вибір та впровадження системи реалізації реклами товарів і послуг електронного магазину; • оцінка ефективності роботи електронного магазину. 2. Розробку і впровадження Web-вузла та Internet-вітрини, що є автоматичним шлюзом в Internet та інтегрована із системою здійснення торгових операцій: • аналіз, вибір та встановлення СУБД чи РСУБД на Web-вузлі; • створення Web-сторінки для електронного магазину; • проектування та настройка БД каталогу товарів; » аналіз, вибір або розробка та настройка ПЗ реалізації «віртуального возика» для збору товарів, що купуються; * аналіз, вибір або розробка і настройка ПЗ «процесу обслуговування» покупців в електронному магазині; * аналіз, вибір чи розробка та настройка ПЗ процесів контролю виконання замовлень; * настройка ПЗ для механізмів організації грошових розрахунків в Internet, включаючи ідентифікацію покупця та розрахунок податків; * аналіз, вибір та впровадження ресурсів захисту Web-вузла, Web-сторінки, БД каталогу товарів; * повний контроль за дизайном і розміщенням HTML-елементів вітрини. 5.2.6. Типова конфігурація електронного магазинуБазуючись на функціях електронного магазину, вимогах до технічного та програмного забезпечення, на інструментальних засобах щодо створення електронного магазину для цілодобового ведення і забезпечення всього комплексу торгово-облікових операцій конфігурація електронного магазину повинна включати (рис. 5.10): 1. Систему адміністрування (для адміністратора системи, яка включає операційну систему Windows 2000 Pro чи Unix, броузер з підтримкою динамічного HTML Internet Explorer чи Netscape). 2. Систему менеджера електронного магазину (операційна система Windows 2000 та броузер Internet Explorer чи Netscape). 3. Робочі місця покупців (операційна система Windows 98/2000 та броузер Internet Explorer чи Netscape). 4. Web-сервер (програмно-апаратний комплекс, призначений для виконання наступних дій: встановлення з'єднання з клієнтським ПО за протоколом TCP, прийом запитів на документ за протоколом http, пошук документів на локальних ресурсах, повернення результатів пошуку за протоколом http) з маршрутизатором запитів та трьома Web-адаптерами, які виконують такі функції: — Web-адаптер № 1. Вхід (відкритий, але захищений) на вітрину електронного магазину для всіх покупців; — Web-адаптер № 2. Закритий вхід у бек-офіс системи для менеджерів електронного магазину; — Web-адаптер № 3. Закритий вхід адміністратора сайту. Маршрутизатор запитів на Web-сервері обробляє інформацію, що надходить від усіх Web-адаптерів та переадресовує її на відповідні сервери додатків. При цьому маршрутизатор запитів стежить за завантаженням серверів, регулюючи черги запитів до кожного серверу додатків, і, таким чином, розподіляє навантаження цих серверів. 5. Сервери-додатків Internet-вітрини та back-office:— обробляють запити покупців, що надходять з вітрини електронного магазину; — обробляють запити адміністратора сайту та менеджерів електронного магазину. Кількість серверів додатків може бути будь-якою. Вони можуть розміщуватися або на одному хості, або на різних (у тому числі і на різних платформах). Маршрутизатор запитів зайнятий розподілом запитів по серверах додатків. 6. СУБД (Informix, Oracle, VisualFoxPro, CA-VisualObjects, Vi-sualdBase, SyBase, HiBase200, ESF Inside, Sybase Adaptive Server). СУБД та БД можуть бути встановлені як на одному сервері, так і на декількох (РСУБД). У промислових СУБД та РСУБД реалізована багатопоточна архітектура і вирішені питання захисту та зберігання даних і гарантоване проведення (відновлення) транзак-цій. Важливо, що перелічені СУБД чи РСУБД керуються адміністратором системи через інтуїтивний GUI-інтерфейс його броузе-ра. При цьому в інтерфейсі адміністратора системи передбачаються всі основні функції роботи з СУБД чи РСУБД. Тобто навіть системний рівень роботи з БД реалізований через віддалене управління. Зовнішні системи підключаються до електронного магазину через спеціальні АРІ (інтерфейси прикладного програмного забезпечення). Спеціальне програмне забезпечення допомагає організовувати прямі шлюзи між зовнішніми системами і БД електронного магазину. Спеціальний API (Payment API) описує бізнес-логіку серверів додатків back-office та призначений для спрощення створення з'єднань з платіжними системами. Наведена конфігурація електронного магазину може взаємодіяти також з віддаленими торговими системами та дозволяє забезпечити практично необмежену масштабність системи. Окремі частини її встановлюються на різних серверах з різними операційними системами. Web-вузол електронного магазину — це комплекс задач та послуг електронної торгівлі, які забезпечуються за допомогою технологій Internet. До складу Web-вузла електронного магазину входять: • апаратно-програмний комплекс з управління системою здійснення торгових операцій, інтегрованою з бізнес-процесом підприємства та Internet-вітриною; • виділений вихід в Internet та система безпеки; * Internet-вітрина. Основні функції Web-вузла електронного магазину — це: * ведення торгівлі за допомогою автоматичної торгової системи, інтегрованої з Internet-інтерфейсом; » бізнес-лроцес, автоматизований за допомогою системи управління, який має автоматичний шлюз з Internet-вітриною через Internet-інтерфейс; 4 оформлення замовлень та їх аналіз на наявність помилок, чітке управління базами даних, їх оновлення, впорядкування та підтримка. Для створення Web-вузла електронного магазину передусім необхідно розробити бізнес-схему Internet-торгівлі, визначити точки стикування бізнес-процесів у середині організації та бізнес-схеми електронного магазину, провести розробку електронного магазину, використовуючи технічні, програмні, інструментальні засоби, a Shop та Web-дизайн. Можна користуватися великою кількістю готових платформ чи технологій (наприклад, платформа та технологія INTERSHOP допоможе створити електронний магазин до відкриття). Стикування електронного магазину, Internet-вітрини та автоматичної торгово-облікової системи здійснюється також на базі INTERSHOP. 5.3. АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЇ — ОСНОВА РИНКУКрім вибору, побудови та впровадження ефективної конфігурації електронного магазину успіх його діяльності на електронному ринку значно залежить від системи маркетингу та аналізу ринку. Маркетинг — це система організації діяльності фірми з аналізу ринку, розробки, виробництва, збуту товарів і надання послуг на основі комплексного вивчення ринку та реальних запитів покупців з метою отримання високого прибутку. Існує ряд тісно пов'язаних між собою інструментів маркетингу, які й утворюють систему маркетингу ринку: 1) маркетингові дослідження відіграють особливу роль у системі маркетингу електронного ринку; 2) реклама; 3) ціна і цінова політика. Цінність товару в очах покупця ґрунтується на комбінації факторів, таких як особливості товару, рівень обслуговування, вартість транзакції, ступінь ризику, витрати на обслуговування протягом життєвого циклу (за відсутності особливостей товару слід підвищувати рівень обслуговування та знижувати вартість транзакції); 4) товарна політика — визначення, які товари продаватиме фірма через Internet (інформаційні — служать переважно для привернення покупців, матеріальні — є основним джерелом прибутку фірм чи може і ті й інші), хто буде споживачами цього товару, як він реалізовуватиметься (через власну збутову мережу чи через торгових посередників), якою буде реакція конкурентів, яка місткість ринку для даного товару, який «життєвий цикл». Так, найбільшу придатність для продажу через Internet мають: • високотехнологічні продукти, що вимагають аналізу значних обсягів інформації, яка може бути надана на Web-сервері (електроніка, автомобілі): * технічні продукти (багато користувачів Internet з технічною освітою); * продукти із середньою та високою вартістю (користувачі Internet мають високий середній прибуток); • нові продукти (споживачам необхідно представити інформацію); 5) канали збуту (система розподілу товарів) — визначення шляхів, якими товари рухатимуться від виробника до споживача (прямий продаж чи використання посередників — оптових та роздрібних торговців). Перевагою Internet є можливість використання прямих продажів за рахунок автоматизації процесів збору замовлень, проведення платежів, ведення баз даних покупців (практично реалізація функцій роздрібного продавця), дослідження кон'юнктури ринку, визначення попиту та пропозиції на конкретні види товарів, підтримки зв'язку зі споживачами. Слід пам'ятати, що перехід з одного каналу збуту на інший може призвести до втрати замовників. Мінімальна ймовірність цього забезпечується сегментацією товарів і пропозицією для електронної торгівлі тієї продукції, яка не розповсюджується традиційними каналами; 6) сервісне обслуговування та підтримка споживачів — важливі фактори підвищення споживної вартості товарів в Internet. Можуть бути поліпшені за рахунок надання в Internet: додаткової інформації про товари (особливо високотехнологічні); відповідей на часто задані питання (FAQ); зворотного зв'язку зі споживачами (відсліджування, аналіз та відповіді на запити). Особливе значення в системі маркетингу підприємства відіграють маркетингові дослідження на ринку. Internet дозволяє проводити: • первинні маркетингові дослідження (основані на первинних даних, отриманих власне в результаті маркетингових досліджень); • вторинні маркетингові дослідження (основані на даних, опублікованих в Internet, чи на іншій інформації, що частково стосується теми дослідження). На Internet-ринку необхідно досліджувати товарні ринки, фірмову структуру ринку, а також вивчати споживачів. Дослідження товарної чи фірмової структури ринку ґрунтується на зборі інформації, опублікованої в Internet, і представленої на Web-серверах компаній з її наступною обробкою та аналізом методами, що застосовуються у традиційних маркетингових дослідженнях. Практично необхідно спочатку здійснити пошук Web-серверів фірм або інформації за обраною предметною галуззю. Для знаходження інформації можна використати наступні методи: • пошук інформації з використанням пошукових машин; • пошук у Web-каталогах; • використання «жовтих сторінок»; • пошук з використанням тематичних Web-серверів; • пошук за посиланнями, розміщеними на Web-серверах. Вивчення споживачів необхідне, з одного боку, для виявлення та залучення потенційних клієнтів, а з іншого — для аналізу потреб, відношення та збереження поточних клієнтів. Серед методів дослідження споживачів можна виділити: 1) Пряме опитування, до якого можна віднести: — анкетування відвідувачів Web-серверу; — опитування з поліпшеним показником повернення; — проведення опитування на телеконференціях. 2) Непрямі методи (без активної участі споживачів): — дані з log-файлів серверу; — дані, отримані на основі аналізу запитів користувачів; — дані аналізу поведінки користувачів; -— дані аналізу навігації по Web-серверу; — дані від використання файлів «cookie», тобто статистики відвідувань Web-серверу. Якщо Web-сервер розміщений на власному комп'ютері, дані можна отримати від: • програми для аналізу потоку відвідувачів — створюються файли реєстрації; • служби аналізу потоку відвідувачів; • інших систем (надають дані про ділову активність). Якщо Web-сервер розміщений на комп'ютері іншого Web-вузла, дані можна отримати від: * власника Web-вузла — ним можуть надаватися звіти про потік відвідувачів Web-серверу раз на тиждень чи раз на місяць за домовленістю; або ж Ви самостійно через FTP забираєте файли реєстрації собі на комп'ютер, де будете самі створювати звіт; * служби аналізу потоку відвідувачів (якщо надаєте простір під рекламу, потрібна служба аудиту для підтвердження даних рекламодавцю); * інших систем. Файли реєстрації можуть бути різних форматів, які визначають тип інформації, що буде отримана у звітах про потік відвідувачів: — звичайний (common); — звичайний розширений (extended common); — комбінований (combined); — розширений формат реєстрації файла ОМІ (розробка компанії Open Market, Inc.); — формат ISS (розробка Microsoft). Особливе місце в маркетингових дослідженнях займає демографічний аналіз споживачів, оскільки для електронного маркетингу надто важливим є визначення «цільової аудиторії» — об'єктивно найвірогідніших, зацікавлених покупців. Для цього потрібно відповісти на запитання: — кого цікавить ваш товар (стать, вік, рівень доходів)? — де, на яких сайтах знаходиться ваша аудиторія, де давати рекламу? Відповіді на ці запитання можна одержати за допомогою лічильників («лог-файли»). Можна зберегти на Web-сервері доменні імена відвідувачів для аналізу, скільки користувачів з .com — з комерційних структур і скільки — .edu-студенти. Цілою низкою організацій проводилися дослідження з метою виявити демографічний склад користувачів Internet. Базуючись на цих дослідженнях, можна висунути такі загальні рекомендації: 1. Оскільки швидкість доступу в переважної більшості користувачів не перевищує 28,8 Кбіт/с, слід орієнтуватися на це при розробці свого вузла. 2. Враховуючи ще й той факт, що ЗО % користувачів працюють в Internet у режимі відключеної графіки, бажано мінімально використовувати на своїй сторінці високоякісну графіку та звук. 3. У зв'язку з тим, що кількість користувачів електронної пошти більша, ніж користувачів Web, необхідно використовувати можливості електронної пошти — для розсилки матеріалів із включення в ці матеріали посилань на Web-сторінку. 4. Демографічні показники відіграють також важливу роль у швидкості прийняття технологічних новинок споживачами (ентузіастами, романтиками, прагматиками, консерваторами, скептиками). 5.3.1. Internet та еволюція методів маркетингуВиділяють сім рівнів маркетингових заходів в Internet: 1-й рівень — пошук та публікації передбачають: — пошук інформації в мережі; — публікацію повідомлень на телеконференціях відповідного профілю; — масову розсилку клієнтам матеріалів інформаційно-рекламного характеру. 2-й рівень — має створюватися Web-сторінка (неінтерактивна електронна дошка оголошень) з інформацією про товари та ціни. Більш ефективним за допомогою таких Web-сторінок є продаж дорогих, спеціалізованих товарів і послуг, що користуються попитом та на які існує мала кількість пропозицій. 3-йрівень — передбачає створення інтерактивної Web-сторінки для роботи із замовленнями та запитами на додаткову інформацію. 4-й рівень — має забезпечувати, крім роботи із замовленнями, обробку електронних платежів. З цією метою мають бути вирішені питання засобів платежу та безпеки. 5-й рівень — створення діалогового співтовариства. Для цього можуть використовуватися будь-які методи, за допомогою яких відвідувачі можуть брати участь у роботі Web-сторінки: — бесіди (chat); — дошки оголошень (форуми); — залишення відгуків. Створити таке співтовариство досить складно — для цього необхідно організувати «критичну масу» відвідувачів для підтримання розмови (наприклад, за допомогою списку розсипки з темами дискусій), відстежувати дискусії, відповідати на запитання, переривати бесіду. Можна використовувати вже існуючі співтовариства — тематичні телеконференції, їх учасники стають «позаштатними торговими агентами», оскільки здатні збільшити кількість споживачів певного товару, за наявності позитивної думки про нього у членів співтовариства. Мережеві співтовариства можна використовувати і для комерції на рівні підприємств — перенести в мережу діяльність уже існуючих неелектронних співтовариств (асоціацій, консорціумів підприємств, координаційних груп усередині різних компаній і т. д.). 6-й рівень — обробка платежів за допомогою бази даних (БД). 7-й рівень — реалізація процесу продажу товарів та послуг у цілому. При продажу інформаційних продуктів можна автоматизувати і комплектацію, і доставку (рис. 5.11). Для кожного із семи рівнів є чотири способи здійснення продажів, причому для кожного з них потрібні різні інструменти Internet: • модель підтримки продажу — підтримка вже існуючих програм стимулювання збуту, найбільш розповсюджена; * модель прямих продажів — аналогічна до роздрібної торгівлі чи до продажу за каталогами. Має такі різновиди, як доступ до БД (плата за використання відомостей) і продаж за комісійні; • модель продажу підписки — на рік, місяць, тиждень, годину, примірник. Забезпечує можливість максимальної Індивідуалізації інформації; * модель продажу реклами. Можна продавати два типи реклами: рекламу товарів масового виробництва і спеціалізовану рекламу (більше підходить для Internet). 5.3,2. Особливості маркетингу в InternetОсобливості маркетингу в Internet полягають у тому, що це повинен бути індивідуальний маркетинг. Індивідуальний маркетинг — відмова від єдиного підходу та зміна товарів і послуг відповідно до особистих потреб споживачів; маркетинг зі зворотним зв'язком (масова індивідуалізація). Технології Web і Internet спрощують і автоматизують цей процес. Наприклад, Web-сервери можуть створювати індивідуальні Web-сторінки згідно з потребами покупців у інформації. Ці потреби виявляються в результаті аналізу побажань покупців (які вони можуть виказати при реєстрації на сервері). Дані, яких не вистачає, можна одержати, проаналізувавши минулі угоди в БД. Покупці можуть формувати «особисті споживацькі кошики» — індивідуально підібраний асортимент. Наступною особливістю маркетингу в Internet є форма прямого маркетингу. Прямий маркетинг — інтерактивна система збуту, в якій використовується один або декілька носіїв рекламної інформації для впливу на вимірювану реакцію споживачів і/або процес здійснення угоди в будь-якому місці. Під вимірюваною реакцією розуміється можливість відстежувати процес угоди. В Internet, звичайно, можливий не лише прямий маркетинг. Можна використовувати Internet для проведення рекламної кампанії чи розпізнавання підготовленої інформації. Але для максимального використання потенціалу Internet необхідно вимірювати реакцію та відстежувати джерела появи нових клієнтів. Відмінними особливостями прямого маркетингу в Web є: « чітко сформульована пропозиція; * наявна вся інформація для прийняття рішення; * можливість одержання реакції клієнта; * діалог та обмін інформацією і повна протилежність монологу звичайної реклами. Виділяють наступні принципи маркетингу в Internet: Ф вивчення та аналіз в Internet, як засіб реалізації маркетингу; * визначення своїх цілей в Internet та відповідність їх маркетинговим зусиллям; * встановлення цільової аудиторії; * визначення реакції потенційних клієнтів на пропозиції; * розрахунок переваг конкурентів; * визначення показників якості товарів і/чи послуг та їх переваг над конкурентами; t аналіз та вибір інструментарію Internet; * якісний аналіз інформації та розміщення її в Internet. На сьогоднішній день у світі налічується близько 300 млн користувачів Internet. Згідно зі звітом Computer Industry Almanac, у 2002 році доступ в Internet матимуть майже 0,5 млрд осіб. Більше 80 % користувачів Internet зосереджені в 15 країнах. За прогнозами аналітиків у 2003 році їх буде близько 600 млн, а в 2005 році — понад 800 млн осіб. У 2002 році більш як 70 % компаній світу на основі аналізу компанії Fortune використовуватимуть Internet у своєму бізнесі. Об'єм електронних операцій при цьому становитиме 300—500 млрд дол., а частка корпоративного сектора зросте до 70—80 %. Очікується, що до 2003 року частка малого бізнесу в прибутках електронної комерції збільшиться з 20 до 27 %. Згідно з проведеними статистичними дослідженнями В2В2 на сьогоднішній день лідирує, становлячи 70 % від кількості всіх операцій, завершених у мережі. За прогнозами IDC до 2003 року сектор В2В становитиме вже 80 %, або 1140 млрд дол. Прогнози різних компаній на 2004—2005 роки, незважаючи на помітні розходження, вказують на могутні темпи зростання електронної комерції (від 60 до 150 % на рік). Річний обсяг продажу в мережі за цей час досягне 1,5—7трлн дол. Таким чином, частка електронного сектора в економіці може становити 5—10%. До того часу в мережі функціонуватимуть майже 10000 великих комерційних проектів, включаючи он-лайнові біржі, а також значну кількість фірм, що спеціалізуються на обслуговуванні та технічній підтримці порталів.
5.4. ОБРОБКА ЕЛЕКТРОННИХ ПЛАТЕЖІВ ТА ВИБІР ПЛАТІЖНИХ РЕСУРСІВПриступаючи до організації системи оплати товарів і послуг через Internet, необхідно знати, що виставлення^ахунків на Web-вузлах є лише першою фазою даного процесу. Його друга, завершальна фаза — прийом електронних платежів. У сфері електронної комерції типу «бізнес—клієнт» (Business-to-Consumer — В2С) надзвичайно актуальними стають процеси виставлення рахунків і їх оплата електронним способом (Electronic Bill Presentment and Payment ЕВРР), особливо при розрахунках за куплені товари, а також за комунальні і телекомунікаційні послуги, які оплачуються за допомогою кредитних карток. Оскільки електронна комерція використовується в Internet не тільки для комерційної діяльності типу В2В, а й для надання послуг своїм клієнтам, їм, безперечно, доцільно мати уніфіковані процедури виставлення рахунків та прийому платежів. У партнерів по бізнесу є свої мотиви, спонукаючи їх упроваджувати інтерактивні системи грошового розрахунку: електронні магазини, що виставляють рахунки, хочуть максимально прискорити та спростити прийом і обробку платежів, звівши до мінімуму витрати ручної праці. Платники ж прагнуть оптимізувати занадто обтяжливий процес санкціонування платежів. Таким чином, інфраструктура електронної комерції повинна тісно інтегруватися із СУБД та забезпечувати обробку платежів серверних систем і підтримувати відповідні процедури, включаючи генерацію деталізованих звітів. Незалежно від характеру комерційних зв'язків електронних магазинів з платниками, будь то В2С або В2В, більшість електронних магазинів їх розглядають сьогодні як додатки ЕВРР і ключову частину своєї стратегії електронної комерції та управління взаємовідносинами з клієнтами (Customer-Relationship Management — CRM). Ці додатки дозволяють надавати послуги тим клієнтам, які звертаються до Web-серверу електронного магазину з метою здійснення купівлі, одержання будь-якої послуги чи з приводу технічної підтримки і т. д. Одночасно електронні магазини, працюючи з транзакціями типу В2С, розуміють, що повинні розширювати можливості клієнтів з оплати рахунків, виставляючи їх відразу на декількох платіжних вузлах або вузлах-кон-солідаторах (consolidators). З точки зору клієнтів, є оптимальним, коли Web-вузол підтримує різні механізми платежів, у тому числі платежі по кредитних і дебетових картках, електронних чеках та автоматичні балансові перекази. Але незалежно від того, яким способом розрахунків користуються електронний магазин та клієнт, необхідна система інтеграції платіжної служби електронного магазину та клієнта. Крім цього, якщо електронний магазин прийматиме платежі шляхом електронних переказів, то їх обробка здійснюватиметься не у фінансових установах електронного магазину, а в автоматизованій кліринговій палаті (Automated Clearing House — АСН), через яку проводяться взаєморо-зрахунки між електронним магазином та клієнтом. Коли електронний магазин виставляє рахунки на декількох вузлах і хоче, щоб клієнти перелічували платежі по них, тоді йому доведеться співробітничати з компаніями-консолідаторами, порталами і постачальниками споживчих послуг (Consumer Service Providers — CSP). Хоч електронні платежі звичайно прискорюють перерахування грошей, необхідно мати на увазі, що більшість механізмів електронних платежів не працюють ні в інтерактивному режимі, ні в режимі реального часу. Незалежно від вибраного електронним магазином постачальника послуг, щоб мати можливість приймати дані від зовнішніх учасників процесу, потрібний певний рівень інтеграції платіжної системи електронного магазину та клієнтів з усією платіжною інфраструктурою або повинна бути виконана індивідуальна настройка першої. І нарешті, все важливішого значення набуває сумісність стандартів, на яких засновані різні ресурси електронних платежів. Наприклад, свою роль відіграють стандарти, що знову з'являються для проведення фінансових транз-акцій, такі як OFX (Open Financial Exchange) і IPX (Interactive Financial Exchange). Правильний вибір постачальника послуг щодо обробки електронних платежів виключає багато проблем взаємодії з численними учасниками цього процесу. Крім того, деякі процесингові компанії надають додаткові послуги, що робить їх пропозиції ще більш привабливими для учасників електронного ринку. Так, існують компанії, які пропонують такі послуги, як пред'явлення рахунків на оплату, реєстрація клієнтів, перевірка банківських рахунків, підготовка звітів, фінансовий контроль грошових операцій. Звичайно, всі додаткові можливості Вам доведеться оплачувати з власної кишені з урахуванням того, що різні процесингові компанії використовують найрізноманітніші моделі ціноутворення. Одні компанії стягують певний відсоток від вартості транзакції, інші — фіксовану плату за кожну транзакцію незалежно від її вартості. Послуги ж третіх компаній оцінюються залеж- но від суми або кількості пред'явлених до оплати рахунків. На сьогоднішній день усі платіжні служби можна поділити на три основні категорії: орієнтовані на біллерів, електронну комерцію і на платників. Серед виставляючих рахунки компаній безперечним лідером вважається компанія CheckFree. Вона обробляє до 15 млн електронних платежів за місяць, має у своєму розпорядженні інфраструктуру, що дозволяє справлятися з величезними потоками платежів, які надходять, активно укладає партнерські угоди з різними організаціями і здійснює стратегічні купівлі, придбаваючи цілі компанії. Крім обробки платежів, CheckFree пропонує інші корисні можливості та послуги, включаючи консолідацію і пред'явлення рахунків до оплати. На ринку послуг, орієнтованих на електронну комерцію, найбільшими гравцями є компанії CyberCash, CyberSource і VeriSign. Вони надають відмінні платіжні послуги, підтримуючи широкий набір різноманітних механізмів платежів. Компанія CyberCash має перевагу перед іншими, з точки зору широти діапазону послуг, що надаються, і які охоплюють перевірку кредитоспроможності, розрахунок податків, контроль за розподілом рахунків і управлінням платіжними операціями. Перевага компанії VeriSign полягає в наданні нею послуг з безпечної передачі даних. Крім платіжних, вона надає також послуги щодо захищеної передачі повідомлень, шифрування даних з використанням інфраструктури РКІ, обробки цифрових сертифікатів і багато інших, чого звичайні постачальники платіжних послуг не надають. Ці послуги, орієнтовані на платників, асоціюються, насамперед, з вузлами, подібними PayPlace.com і ProPay.com. Хоч вони і надають відмінні рішення для таких додатків, як інтерактивні аукціонні платежі або дозволяють групі користувачів урегулювати спірні питання по неоплачених рахунках, але ці рішення не підходять для більш складних розрахунків через Internet, особливо при здійсненні операцій у сфері В2В. Послуги постачальників Х.сот і PayByCheck.com, орієнтовані на платників, дозволяють останнім без великих зусиль сформувати рахунок і просто включити в нього посилання на вузол постачальника послуг, де клієнт і здійснює свої платежі в інтерактивному режимі. Крім того, Х.сот розробила новий додатково оплачуваний пакет послуг у складі своєї служби PayPal. За його допомогою можна автоматично переказувати гроші (за допомогою мережі АСН), що надійшли по платежах з Pay Pal-рахунків біллерів на їх же рахунки у зовнішньому банку. Сьогодні на ринку платежів працюють десятки постачальників платіжних послуг, і немає сумніву в тому, що в найближчі роки станеться консолідація процесів між ними. Крім того, враховуючи той факт, що багато постачальників намагаються розширити свої послуги з метою залучення роздрібних торговців, покупців, банків і торгових партнерів В2В, можна чекати їх проникнення і на інші ринки. Зрештою, он-лайнові платіжні послуги перетворяться в послуги повсякденного попиту, й управляти цією частиною загального ЕВРР-циклу будуть лише декілька постачальників. При цьому виживуть тільки ті з них, які надаватимуть прості та надійні послуги за доступною ціною, і ті, платіжні послуги яких будуть частиною більшого пакету додаткових послуг ЕВРР. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |