Навчальний посібник Електронна комерція, Розділ 1. Електронна комерція, НЕУ, Національний економічний університет
« НазадРозділ 1. ЕЛЕКТРОННА КОМЕРЦІЯ1.1. ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗТРАДИЦІЙНОЇ КОМЕРЦІЇ З ЕЛЕКТРОННОЮПерш ніж дати визначення електронної комерції, розглянемо суть традиційної комерції та порівняємо її з електронною, адже вона не зводиться лише до продажу якогось товару й отримання грошей за нього. Звичайний торговий цикл включає декілька етапів. Для того щоб задовольнити потреби ринку, фірми розробляють і виробляють нову продукцію (незалежно від того, що вона собою являє — річ, послугу або інформацію), виходять з нею на ринок, розповсюджують її і забезпечують післяпродажну підтримку, створюючи для себе джерела доходу протягом усього ланцюжка. Покупці спочатку визначають свою потребу в якійсь продукції, потім ознайомлюються з інформацією про неї, шукають місце, де можна здійснити купівлю, порівнюють усі можливі варіанти (ціну, рівень обслуговування, репутацію виробника тощо) і лише потім щось купують. Процес продажу також може включати в себе переговори про ціну, кількість, терміни доставки товару та конкретні особливі умови. Але і після доставки товару або надання послуги торговий цикл не закінчується. Підтримка споживача приносить додаткову користь обом сторонам: покупець отримує те, що йому необхідно для нормального використання товару, а постачальник — нову інформацію про потреби ринку. Банки й інші фінансові інститути переміщують грошові кошти між покупцями і продавцями незалежно від того, ким вони є — приватними особами чи великими багатонаціональними корпораціями. Розглянемо типові дії, які доведеться виконати співробітникові фірми, якщо йому потрібен якийсь товар, наприклад комп'ютер. Спочатку він заповнює заявку на комп'ютер, де вказує деякі його характеристики (конфігурацію, обсяг пам'яті тощо), і передає заявку на затвердження. У затвердженні беруть участь один або два керівники (залежно від вартості комп'ютера). Потім затверджена вимога надходить у відділ постачання, де переглядаються каталоги на комп'ютери з метою вибрати відповідну модель і постачальника. Якщо у фірмі відсутній постійний постачальник комп'ютерів, то доведеться переглянути декілька каталогів і зателефонувати постачальникам, щоб пересвідчитися в наявності конкретної моделі комп'ютера. Коли постачальник вибраний, економіст відділу постачання оформляє замовлення і надсилає його постачальникові факсом або поштою (замовити по телефону не можна, адже звітність у фірмі здійснюється на папері). Після того як постачальник отримує замовлення, він перевіряє кредитоспроможність фірми, яка надіслала замовлення, і чи є на складі необхідний товар та з'ясовує, коли перевізник зможе забрати комп'ютер зі складу й доставити його за потрібною адресою. Пересвідчившись у тому, що товар буде доставлений у необхідні терміни, постачальник оформляє замовлення на перевезення, сповіщає склад і виписує рахунок-фактуру на комп'ютер. Рахунок-фактура надсилається поштою, комп'ютер доставляється замовнику, і десь в середині цього ланцюжка фірма сплачує рахунок за отриманий товар. Тепер давайте подивимося, як описаний процес можна спростити за допомогою електронної комерції. Співробітник, якому потрібен комп'ютер, відвідує World Wide Web (або частіше просто Web-вузол) дистриб'ютора чи виробника комп'ютерів і вибирає товар (комп'ютер), що задовольняє вимогам (конфігурація, обсяг пам'яті тощо) за електронним каталогом. Потім службовець електронною поштою надсилає керівникові на затвердження цифровий запит (можливо, приєднавши до нього Web-сторінку з описом вибраного товару). Затвердивши замовлення, керівник може відправити його електронною поштою у відділ постачання. Там необхідна інформація просто копіюється в базу даних, і замовлення прямує постачальникові також електронною поштою у форматі EDI (Electronic Data Interchange — електронний обмін даними) або у будь-якому іншому. Після отримання постачальником замовлення комп'ютерна програма внесе його в базу даних замовлень, що надійшли, перевірить кредитний статус фірми і наявність товару на складі, зарезервує товар для доставки. Та ж програма потім здатна передати в електронній формі замовлення на перевезення на відповідний склад і виписати рахунок-фактуру. Якщо використовуються послуги незалежного перевізника, склад може надіслати йому повідомлення електронною поштою. Після того як комп'ютер буде отриманий, на основі надісланого електронною поштою рахунку банк переведе відповідну суму постачальникові. Традиційне ведення справ порівнюється з електронною комерцією в табл. 1.1. Таблиця 1.1 НОВІ І СТАРІ СПОСОБИ ПРОДАЖУ ТОВАРУ
*EFT — Electronic Financial Trancfer — електронний переказ грошей. Значна кількість стадій виконання замовлення однакові, але способи отримання і передачі інформації протягом усього циклу абсолютно різні. За традиційних методів необхідні різні носії інформації, що ускладнює координацію і збільшує час оформлення замовлення. Але в електронній комерції всі документи створюються в цифровій формі. Потрібні лише різні додатки для передачі даних. Перше бажання придбати комп'ютер може виникнути після ознайомлення з рекламним аркушем виробника комп'ютерів або з інформацією в журналі чи каталозі. До того як товар був доставлений і оплачений, використовувалися різні кошти комунікації — переважно паперові носії інформації (каталоги, бланки замовлень тощо), крім того, внутрішня пошта, телефон і, можливо, факс або поштова служба. Сама оплата пізніше завершувалася видачею чека чи кредитної картки або ж сума покупки включалася в щомісячні виплати постачальнику. Тепер процес став простішим: уся необхідна інформація буде під рукою і можна здійснювати купівлю, використовуючи лише носій інформації. Саме це і пропонує електронна комерція. Повна комерційна операція, включаючи замовлення, перевезення, отримання, виписку рахунків і платіжний цикл, може бути проведена електронним способом. Взаємодія з авторизованими центрами з метою виконання митних і податкових зобов'язань, а також зі статистичними інститутами вже досить добре розвинута. Однак деякі моменти, як наприклад, безпека, захист прав на інтелектуальну власність, правові питання і процедури, що є частиною електронної комерції, все ще залишаються неясними. Багато комерційних операцій є традиційними, і потрібно відмовитися від спрощеного визначення їх як просто купівля—продаж товарів. Можна характеризувати електронну комерцію як ділові операції з використанням електронних мереж, замість паперу, телефонів, кур'єрів, літаків і інших засобів переміщення товарів та інформації. Але електронна комерція включає в себе не тільки ділові операції, пов'язані з купівлею-продажем товарів і послуг для безпосереднього отримання прибутку. В це поняття входить також підтримка отримання прибутку: наприклад, створення попиту на товари і послуги, пропозиція післяпродажної підтримки й обслуговування клієнтів, а також полегшення взаємодії між діловими партнерами. Електронна комерція (electronic commerce) — це придбання чи продаж товару за допомогою електронних носіїв, чи через мережу, подібну до Internet. Дане поняття може включати в себе замовлення, оплату та доставку товарів або послуг. Розглянемо п'ять процесів, що становлять цикл електронної комерції. Це — доступ до інформації, оформлення замовлення, оплата, виконання замовлення, а також післяпродажне обслуговування і підтримка. Доступ до інформації. Для успіху продажу необхідно, щоб користувачі довідалися про ваші товари і послуги. Потрібна реклама і маркетинг, тобто надання споживачеві інформації для аналізу і вивчення попиту. Потенційні замовники повинні одержати інформацію про вашу компанію та її продукцію, тоді як Вам необхідно вивчити ринок, щоб швидше знайти цих замовників і вдосконалити свої товари й послуги відповідно до їх запитів. З використанням електронної комерції ці процеси можуть відбуватися рука в руку. Оформлення замовлення. Покупці не повинні відчувати ніяких ускладнень при оформленні замовлення на ваші товари або послуги. Допомогти вирішенню даного завдання може повна відповідність електронних форм замовлень традиційним, паперовим. З цією метою часто використовувалися додатки клієнт-сервер, але оскільки більшість Web-систем підтримують електронні форми, багато компаній у цей час переорієнтувалися на Web. Проте, не випускайте з уваги таку очевидну можливість, як прийом замовлень електронною поштою. Навіть якщо Ви не використовуєте електронну пошту в Internet, зовсім нескладно написати CGI- сценарій для обробки текстових повідомлень у звичайному текстовому форматі (ASCII) і розміщення інформації про замовлення в базі даних. Оплата. Тепер ми наблизилися до самої суті процесу продажу — отримання грошей за товари або послуги. За широкої різноманітності механізмів оплати як існуючих, так і тих, що розробляються, ця частина електронної комерції, ймовірно, найбільш жвава і чутлива до змін. Покупці можуть використати пластикові картки, електронні чеки, цифрові гроші (digital cash) і навіть те, що називають мікрогроші (microcash), коли сума платежу становить лише декілька центів. Великі компанії вже давно використовують EDI, але висока ціна впровадження робить цю систему недоступною для дрібних підприємств. Однак з приходом EDI в Internet дрібні приватні і навіть сімейні фірми можуть дозволити собі використати EDI. Сподіваємося, невдовзі і Ви зможете приймати платежі через Internet як від приватних осіб, так і від інших фірм. Підприємці вже давно експериментують з різними системами оплати через Internet. Багато електронних систем еквівалентні тим, які ми звикли використовувати в повсякденному житті, наприклад, кредитним і дебетовим картам та чекам. Робляться навіть спроби представити в електронному вигляді грошові знаки, що звичайно зберігаються в гаманці, — так звані цифрові гроші. Але всі ці електронні методи платежів за товари і послуги по комп'ютерних мережах знаходяться поки що у початковій стадії розвитку порівняно з традиційним щоденним використанням готівки, чеків і кредитних карток. Виконання замовлення. Час, у якому ми живемо, іноді називають «електронною ерою» або «інформаційною епохою». Сучасна економіка повністю залежить від щоденного переміщення величезних масивів інформації. Значна кількість фірм отримує прибуток, створюючи, передаючи або аналізуючи цю інформацію. Якщо ваша фірма належить до їх числа, то можете використати Internet для передачі інформаційної продукції своїм замовникам. Не забувайте, що крім інформаційних бюлетенів, зведення новин, аналітичних звітів і біржового котирування, до електронних даних відносяться також програмні продукти. Документація, програмні «заплатки» й оновлені версії програмного забезпечення також чудово підходять для поширення по Internet. Післяпродажне обслуговування і підтримка. Лише у рідкісних випадках відношення споживача і виробника після здійснення купівлі закінчуються. Як правило, продаж — лише початок довгої і плідної співпраці. З одного боку, споживачеві може знадобитися допомога у разі якихось ускладнень при користуванні товаром або послугою, а з іншого, — працюючи із споживачем, виробник зуміє визначити шляхи вдосконалення своєї продукції в майбутньому. Технічні характеристики продукції, збірники відповідей на ті питання, що часто ставляться споживачам (FAO), нові версії програм і «заплатки» — ось лише деякі варіанти інформації, яку Ви можете зробити доступною для замовників через Internet. Глибоко продумані системи здатні донести інформацію відразу по декількох каналах, таких як факс, електронна пошта і Web. Важлива гнучкість таких систем — замовники повинні мати можливість вибрати інформацію. Розміщення на Web-вузлі сторінки, де можна поставити питання, або просто прийом питань електронною поштою (і не тільки співробітниками служби технічної підтримки) принесуть упевненість, що інформація попадає в потрібні руки.
1.2. ТИПИ І КАТЕГОРІЇ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇІснує два типи електронної комерції: торгівля інформацією і торгівля товарами. Товари можуть бути представлені в електронній формі (інформація, програмне забезпечення і т. ін.). їх називають «м'якими». Всі інші — речові товари, товари-предмети — називають «жорсткими». Таке трактування відповідає прийнятому в комп'ютерному товаристві тлумаченню термінів «soft» «м'якими» і «hard» «жорсткими». Різниця між ними значна і виявляється на всіх рівнях — починаючи з визначення користувацької аудиторії і закінчуючи безпосередньо оплатою за надану послугу. Торгівля електронними матеріалами (програмним забезпеченням, відео- та аудіопродукцією, графікою, грою, мультимедійними додатками тощо) являє собою революційно новий спосіб ведення продажу, для якого повний цикл комерційної операції може бути проведений одночасно через одну і ту саму мережу (включаючи і доставку), враховуючи, безперечно, конкретні вимоги щодо оплати, контролю за правами на інтелектуальну власність і т. д. Залежно від успішних рішень на ринку «електронні товари» можуть створити абсолютно новий ринок і зробити революцію в окремих індустріях (як, наприклад, у видавництві). Ця інноваційна форма електронної комерції також значно вплине на конкурентоспроможність і створить нові робочі місця. Електронна торгівля реальними товарами і послугами є наступним кроком за існуючим способом проведення торгових операцій, включаючи нові можливості, що надаються технологією для збільшення ефективності через зниження вартості, розширення потенціалу ринку та повніше задоволення запитів клієнтів, як і надання коштів для розширення й удосконалення послуг і товарів значною мірою за допомогою взаємодії постачальника із замовником. Очікується, що ця форма електронної комерції величезним чином вплине на конкурентоспроможність і зовсім незначний вплив матиме на кількість робочих місць. Бізнес знаходиться безпосередньо в самому серці електронної комерції, однак п'ять категорій взаємодії (бізнес—бізнес, бізнес—споживач, бізнес—адміністрація, споживач—адміністрація, споживач—споживач) мають різні характеристики. Прикладом категорії бізнес—бізнес може служити компанія, що використовує мережу для замовлень постачальникам, отримання рахунків і оплати. Ця категорія електронної комерції успішно складалася протягом декількох років з частковим використанням технології електронного обміну даними — EDI в приватних мережах або VAN (Value Added Networks) — у мережах із додатковими послугами. Категорія бізнес—споживач — це електронна роздрібна торгівля. Вона значно розширила свої межі з виникненням WWW. На сьогоднішній день в Internet відкрито безліч магазинів, що пропонують споживачам всілякі товари — від печива і вина до комп'ютерів і автомобілів. У категорію бізнес—адміністрація входять всі операції, що укладаються між компаніями й урядовими організаціями. Наприклад, у СІЛА інформація про закупівлі, що плануються урядом, публікується в Internet і компанії можуть посилати свої пропозиції електронним способом. Нині ця категорія поки що знаходиться в зачатковому стані, але швидко може розростися за умови, що уряди використовуватимуть власні сили для підтримки і розвитку електронної комерції. На додаток до оголошень про закупівлі адміністративні органи можуть також пропонувати можливість електронного обміну в таких операціях, як наприклад, повернення податку на додану вартість. Категорія споживач—адміністрація ще не існує. Однак, із зростанням кате'горій бізнес—споживач і бізнес—адміністрація уряди можуть розширити електронну взаємодію в таких сферах, як наприклад, соціальні виплати. Споживач—споживач — остання категорія, яка в майбутньому бурхливо розвиватиметься. Це — взаємодія користувачів для обміну комерційною інформацією, досвідом, аукціонною торгівлею між фізичними особами тощо. Інструменти, якими фірма користуватиметься для реалізації можливостей електронної комерції, можна умовно розділити на чотири групи: — бізнес-додатки; — електронні магазини; — шлюз в EDI-систему; — зв'язок із фінансовими організаціями через різні платіжні системи. Якщо організація має орієнтацію на прямий продаж користувачам через електронні магазини, то вона є продавцем, орієнтованим на роздрібний ринок. Коли її головне завдання — робота з іншими організаціями, то це — ринок бізнес—бізнес. У даному секторі ринку передбачається пряма взаємодія між бізнес-про-цесами в різних організаціях, тобто взаємодія, організована в online-режимі за транзакційною схемою. Зв'язок із фінансовими інститутами необхідний у будь-якому випадку, але як саме влаштована платіжна система, залежить від пропозицій з боку банків, процесингових центрів і т. д. Продавець змушений підстроюватися під схему розрахунків, що пропонується ними. Але якщо в цих нових платіжних схемах відсутні прямі інтерфейси і до Internet-магазинів, і до EDI, то це не може влаштувати ні продавців, ні покупців. Варіантів реалізації конкретних бізнес-систем у продавців і у будь-яких організацій може існувати дуже багато: — організація може купити і електронний магазин і EDI-шлюз (або щось одне); — організація може орендувати або електронний магазин, або EDI-шлюз, або і те й друге.
1.3. СФЕРИ ПОШИРЕННЯ ТА РІВНІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Сфери поширення електронної комерції такі: • маркетинг, продаж і сприяння продажу; • передпродаж, попередні домовленості, поставки; • фінансування й страхування; • комерційні операції: замовлення, отримання, оплата; • обслуговування та підтримка продукту; • спільна розробка продукту; • розподілене спільне виробництво; • використання загальних і приватних послуг; • адміністрування бізнесу (концесії, дозвіл, податки, митниця тощо); • транспорт, техніка перевезень і постачання; • загальні закупівлі; • автоматична торгівля електронними товарами; • бухгалтерський облік; • дозвіл спірних моментів. Як показують наведені вище приклади, електронна комерція може здійснюватися на різних рівнях, починаючи з простого представництва компанії в мережі до електронної підтримки процесів, спільно здійснюваних декількома компаніями також на національному чи інтернаціональному рівні. Існує відмінність між національними й інтернаціональними діловими операціями. Основи її є не технічними, а швидше законодавчими. На інтернаціональному рівні порівняно з внутрішньонаціональним електронна комерція ускладнюється, що викликано такими чинниками, як оподаткування, угоди між країнами, митні збори і відмінності в правилах банківської діяльності. Робота на нижніх рівнях електронної комерції пов'язана з представництвом компанії в мережі, рекламою, а також до- і післяпродажною підтримкою. Доступні на сьогоднішній день готові технології роблять діяльність на такому рівні недорогою і сприяють простоям, чим уже користуються тисячі дрібних компаній. Навпаки, більш розвинуті форми електронної комерції ставлять складніші проблеми, швидше культурно-правового, ніж технологічного характеру. На такому рівні немає готових рішень, так що компаніям доводиться розробляти свої власні системи. Тому першопроходцями на цьому рівні можуть бути тільки досить великі і багаті компанії. Електронна комерція — це вже реальність. Вона швидко поширюється у сучасний період. До даного моменту безліч електронних операцій уже була укладена в закритих співтовариствах. Однак зростання мережі Internet привело до підвищення рівня участі в електронній комерції постачальників і споживачів далеко за межами цих співтовариств. Частина, що стосується пропозиції, складається з технологій (які включають спеціальну інфраструктуру програмного й апаратного забезпечення, загальні служби, спеціальні додатки), правової структури і стандартів. Частина, що стосується попиту, аналізується далі в цьому розділі. Згідно зі статистикою трафік, пов'язаний з Web, є на даний момент домінуючим в Internet. Поступово стає доступною демографічна статистика по користувачах Internet. Опитування, проведене 25 жовтня 1995 року Commerce Net-Nielsen у США і Канаді, показало, що в цих країнах майже 24 мільйони осіб є користувачами Internet, з яких 18 мільйонів — користувачами WWW (в акції брали участь люди не молодше 16 років). Необхідно підкреслити, що доступ до Internet з роботи є важливим чинником використання Internet (і інших електронних служб) і навіть тепер сумарне використання Internet перевищує застосування інших електронних служб. Обізнаність користувачів Internet широко варіюється серед країн Європи. Наприклад, число людей, що ніколи не чули про Internet, досягає 78 % у Німеччині, тоді як у США не перевищує 20 %. Досить широке визначення поняття електронної комерції часто призводить до несумісних оцінок розмірів потенційного ринку. У зв'язку з цим може бути корисною загальна статистика з електронного продажу в США. У табл. 1.2 значення вказані в мільярдах доларів і виключені замовлення поштою. Таблиця 1.2 ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВИКОРИСТАННЯ INTERNET
У 1995 році дослідження, проведені Gather Group, показали, що споживачі використовуватимуть множинні «високопропускні канали інформації» для електронних купівель: інтерактивне телебачення, Internet та інші електронні системи, як наприклад, CompuServe. Користувачі WWW являють собою ключовий напрямок для бізнес-додатків, оскільки вони у переважній більшості добре освічені і володіють професійними навичками. З подальшим проникненням Internet у діяльність все нових фірм діапазон комерційних стосунків через Internet істотно розшириться й електронна комерція стане частиною нашого повсякденного життя. Сьогодні ще не можна сказати, що всі, без винятку, комерсанти мріють про використання Internet, але в найближчий час це стане звичайним засобом ведення справ. Багато великих компаній вже давно вдаються до електронної комерції у проведенні ділових операцій. Електронний обмін даними (electronic data interchange, EDI) no приватних комп'ютерних мережах почався ще в 60-х роках. Майже з того ж часу банки успішно використовують виділені мережі для електронного переказу грошових коштів (electronic funds transfer, EFT). Але лише в останні роки зі зростанням популярності Internet, появою нових технологій електронна комерція увійшла до життя великих і малих торгових фірм та приватних осіб. Згідно з даними дослідження, проведеного вченими Техаського університету, американські компанії в 1998 році отримали 301 млрд дол. від продажу товарів і послуг з використанням засобів всесвітньої мережі. У загальну суму, обчислену на основі опитування представників більш ніж 3000 компаній, що беруть участь в Internet-економіці, входять 102 млрд дол., отримані від електронної торгівлі. За даними Data Quest у 1999 році обсяг електронної торгівлі склав З0—50 млрд дол., а в найближчі кілька років прогнозується до 400—1000 млрд. дол. Компанія IDC свідчить, що ці показники у Західній Європі в 1998 році становили 5,6 млрд дол., а велика частина доходів припадала на частку транзакцій між підприємствами. Згідно з даними дослідницької фірми Forrester Research за 1998 рік обсяг електронної торгівлі між підприємствами дорівнював 43 млрд дол. Аналітики Forrester передбачають, що в майбутні чотири роки обсяг електронних транзакцій між підприємствами збільшиться до 1,3 трлн дол. За їх же даними до 2003 року обсяг світової онлайнової торгівлі між компаніями може перевищити 3,2 трлн дол. У США обсяг онлайнової торгівлі між компаніями до 2003 року досягне 1,3 трлн дол., причому обсяг Internet-комерції складатиме близько 9 % усього товарообігу в США. Серед комп'ютерних компаній частка онлайнової торгівлі становитиме 23 % від усіх транзакцій. Отже, хоч електронна комерція спершу використовувалася для ділових операцій між корпораціями, банками й іншими великими фінансовими інститутами, використання Internet як засобу роздрібної електронної торгівлі сприяло перегляду стереотипу, який склався. Нині все більша увага приділяється електронній комерції, орієнтованій на масового споживача. У сучасний період електронні операції між комерційними організаціями набирають сили швидше, ніж будь-коли. Internet стимулює розвиток електронної комерції і на рівні підприємств. Усе частіше дрібні фірми переконуються, що можуть вести справи в оперативному електронному (on-line) режимі так само, як і їх значно більш вагомі конкуренти. Адже за допомогою Internet можна знизити вартість електронної комерції, наприклад, замінивши ним інші електронні мережі або використовуючи його як ще один комунікаційний засіб. Організації все ширше починають застосовувати Internet, переводячи свої ділові дані в цифрову форму. Тенденція переведення ділової інформації в цифрову форму — не нова. Вона виникла понад десятиріччя тому і продовжує посилюватися у міру того, як персональні комп'ютери стають стандартним офісним обладнанням. Значний позитивний ефект дає спільне використання ділової інформації, комп'ютеризація діловодства й Internet. До речі, така інтеграція чудово ілюструє значні можливості електронної комерції. Комерційна діяльність по електронних мережах знімає деякі фізичні обмеження. Комп'ютерні системи в Internet здатні забезпечувати підтримку клієнтів 24 години за добу, сім днів у тиждень. Замовлення на продукцію можуть прийматися в будь-який час з будь-якого місця. Електронна комерція пропонує нові форми організації підприємств, а також нові форми ведення бізнесу. Прикладом може бути книжково-торговельна фірма Amazon із Сієтла (штат Вашингтон). Не маючи традиційних магазинів з прилавками, вона продає всю продукцію через Internet і прямо координує доставку товару від видавців до покупців. Тепер видавництвам не потрібно накопичувати великі запаси товару. Компанії Kantara і Sorftwarenet здійснили ще один крок уперед. Оскільки вся їх продукція — комерційне ПО, вона може зберігатися на тому самому комп'ютері, який використовується для прийому замовлень через Web, У результаті оборотні фонди цих компаній — повністю цифрові. Як ще один приклад можна навести корпорацію АБЗ, яка надає своїм замовникам можливість купувати електронні роз'єми і супутні компоненти безпосередньо з каталога, завдяки чому відпадає необхідність в EDI-замовленнях і підтвердженнях. Електронна комерція розвивається і змінюється на наших очах. Хоч ще не вичерпані всі можливості, що забезпечуються поточним рівнем технологічного розвитку, нові мережеві технології і прикладні програми можуть з'явитися вже завтра. І зовсім швидко ми будемо не тільки вирішувати звичні задачі новими способами, але і зіткнемося з принципово новими завданнями. Особливості електронного ринку Internet полягають у тому, що він є, по-перше, відкритим, тобто доступним як для компаній будь-яких розмірів, так і для споживачів, а по-друге — глобальним, тобто доступ до нього можливий з будь-якої точки земної кулі. Відвертість ринку зумовлена також тим, що він характеризується досить низьким бар'єром для входу на нього фірм. Internet надає можливість скорочення каналів поширення товарів і ліквідації проміжних ланок, таких як дистриб'ютор і оптовий продавець, на зміну яким приходить прямий зв'язок виробник—покупець. Причиною такого скорочення є спроможність фірм взяти на себе функції, що традиційно виконуються фахівцями проміжних ланок, оскільки Internet володіє більш ефективною можливістю взаємодії зі споживачами й одночасно дозволяє відстежувати інформацію про споживачів. З технічного боку це зумовлено розвитком технологій побудови і ведення баз даних та автоматичною обробкою запитів, які надходять. Розглянемо особливості Internet як засобу роздрібної торгівлі. Споживач може взаємодіяти з Internet і здійснювати запити про купівлю безпосередньо через середовище Internet. Він може контролювати інформацію про продукцію й послуги та одержувати її в будь-який час доби. Організація роздрібної торгівлі в Internet вимагає менших вкладень порівняно з організацією торгівлі традиційними способами. Порівняно з торгівлею по телебаченню або торгівлею по каталогах споживачі можуть запитувати додаткову інформацію, достатню для здійснення купівлі, в тому числі в інтерактивному режимі. Таким чином, як переваги ринку Internet можна виділити: активну позицію споживача; порівняно менший об'єм коштів, що вкладаються для виходу на ринок з боку фірм; глобальний характер ринку; цілодобову доступність ринку; можливість одержання необхідного обсягу інформації. Особливістю Internet порівняно з традиційними видами ринку є те, що інтерактивна роздрібна торгівля по суті являє собою транз-акцію між двома комп'ютерами; при цьому споживач не може «бачити» продавця. У зв'язку з тим, що бар'єр для виходу в Internet і здійснення торгівлі істотно нижчий, ніж для організації торгівлі в звичайному оточенні, можливість появи необов'язкових або шахрайських фірм значно підвищується. Обидва ці чинники значно впливають на можливість прояву довір'я споживачів до роздрібного торговця в Internet. Крім того, з боку споживачів існує значний психологічний бар'єр у використанні середи Internet для передачі важливих даних, таких як наприклад, номери кредитних карток, унаслідок загальної думки про можливості перехоплення цих даних при передачі їх по Internet і подальшому використанні на шкоду власникові. Отже, для розвитку середи Internet як ринку необхідно здійснення трьох основних умов: 1. Завоювання фірмами, що використовують Internet як канал розподілу продукції, довір'я з боку споживачів. 2. Забезпечення достовірності учасників та їх операцій. 3. Створення безпеки передачі і подальшого зберігання даних у середовищі Internet. Завоювання довір'я фірмою тісно пов'язано з популярністю торгової маски компанії. Відома торговельна фірма створює позитивне відношення до неї, тоді як невеликі компанії повинні робити додаткові дії для завоювання довір'я споживачів. Як методи завоювання довір'я можна Запропонувати наступні: 1. Збільшення гарантій, що переміщують ризик купівлі з покупця на продавця. 2. Значні знижки для перших клієнтів. Перша операція значно поліпшує довірчі відносини між покупцем і фірмою, що раніше майже були відсутніми. 3. Докладна інформація про фірму, включаючи її історію, філософію бізнесу і біографію, знаки схвалення від інших фірм, що засвідчують продавця, і т. п. Вимагають розгляду такі важливі моменти, як безпека і секретність транзакцій, що сприймаються. Якщо покупець відчуває невизначеність щодо секретності даних, які пересилаються, наприклад інформації про його кредитну картку, то він не здійснюватиме інтерактивні операції. Не будучи єдиною технологією, електронна комерція характеризується різнобічністю. Вона об'єднує широкий спектр бізнес-операцій та операцій, включаючи: • встановлення контакту, наприклад, між потенційними замовником і постачальником; • обмін інформацією; • до- і післяпродажну підтримку (докладну інформацію про продукти і послуги, інструкції з використання продукту, відповіді на питання замовників); • продаж; • електронну оплату (з використанням електронного переказу грошей, кредитних карток, електронних чеків, електронних грошей); • управління доставкою та її відстеження для фізичних продуктів, безпосередню доставку продуктів, які можуть розповсюджуватися електронним шляхом; • віртуальні підприємства — групи незалежних компаній, об'єднуючих свої зусилля для одержання можливостей надання продуктів і послуг, недоступних для окремих компаній; Крім того, електронна комерція об'єднує широкий спектр комунікаційних технологій, включаючи електронну пошту, факс, технологію електронного обміну даними (EDI) й електронні платежі (EFT). Кожна з цих технологій може бути використана для підтримки електронної комерції у відповідному для неї контексті.
1.4. МОЖЛИВОСТІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Електронна комерція заснована на структурі традиційної комерції, а використання електронних мереж додає їй гнучкості. Оперуючи цифровою інформацією в комп'ютерних мережах, вона пропонує принципово нові можливості бізнесу, наприклад, полегшує співпрацю ділових груп за рахунок використання цифрової інформації. Якщо такі групи являють собою підрозділи однієї компанії, то вони можуть обмінюватися інформацією, скажемо, при плануванні маркетингової стратегії. Електронна комерція допоможе в спільній роботі над новими товарами або послугами, надасть фірмам можливість поліпшити зв'язки зі споживачами, надавати їм корисну інформацію. Електронна комерція не зводиться до продажу і купівлі товарів та послуг через Internet. Дійсно, електронна комерція розпочалася з операцій купівлі-продажу і перерахування грошових коштів по комп'ютерних мережах. Але сьогодні це поняття істотно розширилося і включає торгівлю принципово новими видами товарів, наприклад інформацією в електронному вигляді. Для того щоб одержати вигоду від широких можливостей електронної комерції, необхідно зрозуміти, що погляд на неї виключно як на ділові операції через комп'ютерні мережі безповоротно застарів. Такий спрощений підхід годиться хіба що для першого ознайомлення з електронною комерцією. Порівняння традиційної й електронної комерції при замовленні такого товару, як комп'ютер — приклад простий і досить прямолінійний. Коли Ви розглядаєте різні додатки для роботи з цифровою інформацією, то повинні розуміти, що електронна комерція здатна не тільки доставляти товари та інформацію, але і змінювати існуючі між ними взаємозв'язки: знання про стан ринку, нові канали збуту продукції, індивідуальний маркетинг, дослідження ринку, управління поставками, зниження вартості транзакцій, підвищення ефективності виробничих процесів, створення віртуальних підприємств тощо. Це забезпечує нові можливості. Електронна реклама комп'ютерів повинна містити інформацію про найближчі магазини чи фірми, де продається конкретний товар, про розташування цих магазинів і години їх роботи. Якщо покупцю не потрібно особисто оглянути товар перед купівлею, то він повинен мати можливість відразу ж зробити замовлення і заплатити за нього в електронному вигляді. Електронна комерція надає нові можливості як приватним особам, так і компаніям. З її розвитком все більше компаній почнуть займатися бізнесом в інтерактивному електронному (on-line) вигляді і покупцям буде простіше порівнювати доступні товари перед купівлею. Крім того, торговці одержать можливість в електронному вигляді повідомляти потенційних покупців про появу в продажу товару, в якій ті особливо зацікавлені. Незважаючи на всі розмови про перехід до прямого продажу і посилення прямого зв'язку «покупець—продавець» за рахунок відмови від послуг посередників, електронна комерція відкриває можливості для посередництва нового типу. Наприклад, компанії-посередники, або брокери, відстежуватимуть ситуацію на певних ринках, повідомлятимуть замовників про хід торгів, зміну стану ринку, появу в продажу рідкостей і навіть проводитимуть для них регулярні пошуки якихось особливих товарів. Ми тільки починаємо розуміти, які нові можливості надає електронна комерція. Лише в останні три—чотири роки Internet став привабливий для споживачів. WWW полегшує його використання величезному числу користувачів, а також пропонує приватним особам і комерційним організаціям нові способи подання і пошуку інформації. Операції між фірмами стануть тепер дешевше за рахунок здійснення EDI в банківських транзакціях через Internet, замість дорогих приватних мереж. Для великих компаній це означає потенційне зниження витрат, а для дрібних фірм — можливість застосовувати електронні кошти, які в минулому були для них надто дорогі. Електронна комерція дозволяє постачальникам і замовникам рівною мірою використати нові вигідні можливості. Таблиця 1.3 МОЖЛИВОСТІ І ПЕРЕВАГИ
Глобальна присутність / глобальний вибір. Рамки електронної комерції визначаються не географічними або національними межами, а поширенням комп'ютерних мереж. Оскільки найважливіші мережі є глобальними, електронна комерція дозволяє навіть найдрібнішим постачальникам досягати глобальної присутності і займатися бізнесом у світовому масштабі. Відповідно замовники також одержують можливість глобального вибору з усіх потенційних постачальників, що пропонують необхідні товари або послуги незалежно від географічного розташування. Підвищення конкурентоспроможності / якість послуг. Електронна комерція дозволяє постачальникам підвищувати конкурентоспроможність, стаючи «ближче до замовника». Багато компаній використовують її технології для того, щоб пропонувати розширену до- і післяпродажну підтримку, що включає надання докладної інформації про продукт, інструкцій щодо його використання і швидку реакцію на претензії замовника. Відповідно замовник наділяється підвищеною якістю обслуговування. Задоволення потреб замовника / персоналізація товарів і послуг. Використовуючи кошти електронної взаємодії, компанії можуть одержувати докладну інформацію про запити кожного замовника та автоматично надавати продукти і послуги відповідно до індивідуальних вимог. Рівень такого обслуговування порівняємо з тим, що пропонують спеціалізовані постачальники по масових ринкових цінах. Одним із простих прикладів може бути електронний журнал, що підстроюється під конкретного читача, пропонуючи йому при черговій спробі доступу статті, цікаві саме для нього, і вилучаючи вже прочитані матеріали. Скорочення шляху товару до замовника / швидка реакція на попит. Електронна комерція часто дозволяє істотно скорочувати шлях товару від постачальника до замовника. Товари успішно доставляються безпосередньо від виробника споживачеві, в обхід традиційних перевалочних пунктів у вигляді оптових і роздрібних складів та торгових точок. Заслуга електронної комерції полягає не в тому, що така безпосередня доставка можлива (цього ж результату можна досягти, використовуючи друкарські каталоги і пропонуючи здійснювати замовлення по телефону або поштою), а в тому, що вона пропонує зручний шлях, дозволяючи скорочувати як фінансові, так і тимчасові витрати. Особливий випадок — це коли продукти і послуги можуть бути доставлені електронним способом, причому шлях доставки скорочується максимально. Електронний спосіб широко застосовується для доставки продуктів індустрії розваг (фільмів, відео, музики, журналів і газет), інформації, засобів навчання (включаючи всі форми) й ефективно використовується компаніями, що займаються розробкою та поставкою програмного забезпечення. Відповідно замовники користуються можливістю отримання саме тих продуктів, які їм потрібні, не обмежуючи свій вибір товарами, що є на складі місцевого постачальника. Економія витрат / зниження цін. Одним з головних досягнень електронної комерції є економія витрат при здійсненні операції. Висновок операції електронним шляхом на порядок зменшує вартість витрат на обслуговування. Таким чином, будь-який бізнес-процес, у якому можна використати електронну взаємодію між людьми, має потенціал для скорочення витрат, що у свою чергу спричинить зниження цін для замовників. Нові можливості ведення бізнесу / нові продукти і послуги. Крім перетворення ринку існуючих товарів і послуг, електронна комерція відкриває можливість появи абсолютно нових продуктів і послуг. Як приклад можна навести служби електронної поставки і підтримки, довідкові послуги, послуги зі встановлення контактів (наприклад, між потенційними замовником і постачальником) і безліч інших видів інформаційного обслуговування. Незважаючи на те, що всі ці можливості різні, вони певною мірою взаємозв'язані. Наприклад, підвищення конкурентоспроможності та якості послуг частково може бути зумовлено масовою персоналізацією обслуговування, тоді як скорочення шляху доставки зменшує витрати і таким чином впливає на зниження вартості товару. Дослідження ринку, як наприклад, інформація по конкретних ринках збуту і країнах (можливості ринку, сфера діловодства, існуюче регулювання щодо конкретних продуктів і послуг), огляди й автоматична підготовка статистичних даних по ринку, може бути надано в електронному вигляді, а також сприяти значному поліпшенню розуміння поточної ситуації на ринку. Контакти між компаніями можна істотно полегшити за допомогою електронних ділових каталогів і поліпшеними загальнодержавними та регіональними інформаційними телеконференціями. Взаємодія між компаніями і замовниками може підтримуватися різноманітними способами, включаючи електронні рекламу і магазини. Компанії спроможні надавати найдокладнішу інформацію про свої продукти і послуги, включаючи технічну специфікацію виробів, керівництво по використанню, а також відповіді на найчастіше виникаючі питання, забезпечені покажчиками і пошуковими утилітами. Протягом останніх років зусилля щодо поліпшення ефективності бізнесу приносять великі результати, «розмиваючи» межі між компаніями і замовниками, вступаючими в ділові стосунки. Відмінним прикладом можна вважати виникнення «віртуального підприємства», де кожна з компаній, що беруть участь у проекті, грає свою власну роль у мережі тісно взаємодіючих компаній, ставлячи своєю метою задоволення конкретного попиту на ринку. Там, де компанії можуть об'єднуватися в єдине віртуальне підприємство, що виконує всі процеси, починаючи з виробництва товарів і послуг і закінчуючи їх поширенням та продажем, слід чекати, що в структурі індустрії, залученій у такий процес, станеться велика зміна. Прикладом цього може бути вплив телешоппінга (тобто можливості часткового позбавлення від посередництва при поширенні товару) на розставляння сил між виробниками товарів і мережею продажу. У цьому випадку традиційні межі між секторами виробництва і поширення стають менш значущими. Як інший приклад структурної зміни можна взяти індустрію охорони здоров'я, де електронна комерція є найважливішим чинником для компаній, що займаються менеджментом охорони здоров'я, що дозволяє їм стати основними посередниками (між урядовими агентствами, лікарями, фармацевтичною промисловістю і т. д.) на ринку. У цьому випадку електронна комерція означає електронний обмін інформацією, пов'язаною з охороною здоров'я, між зацікавленими в ринку сторонами. Такі компанії самі по собі не так важливі, як процес вертикальної інтеграції виробників, що недавно розпочався в фармацевтичній промисловості з такими компаніями і який має на меті одержання доступу до їх величезних баз даних. Приклади конкретної комерційної вигоди від електронної комерції такі: • зменшення витрат на рекламу; • зниження витрат на доставку, переважно для товарів, які можуть бути отримані електронним способом; • скорочення витрат на дизайн і виробництво; • поліпшені аналіз ринку та стратегічне планування; • великі можливості для маркетингового дослідження ніш на ринку; • однаковий доступ до ринку (як для великих корпорацій, так і для невеликих фірм); • доступ до нових ринків збуту; • залучення замовників у розробку і впровадження нових продуктів і послуг. Отже, електронна комерція принесе бізнесу і короткотермінову і довгострокову користь. Вона не тільки відкриє нові ринки та допоможе знайти нових, замовників, а й полегшить і прискорить ведення справ з постійними покупцями. Перенесення на мережеві системи таких частин діловодства, як оформлення замовлень і рахунків, зменшить обсяг паперової роботи, пов'язаної з діловими операціями з компаніями-суміжниками. Коли значна частина інформації буде переведена в цифровий вигляд, Ви зможете приділяти більше уваги задоволенню потреб замовників: відстежувати їх побажання, підтримувати зворотний зв'язок, пропонувати індивідуальні рішення. І це — лише деякі переваги електронної комерції.
1.5. ПРАВОВІ АСПЕКТИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇУ числі найважливіших юридичних питань, що вимагають невідкладного рішення за участю світового співтовариства, варто назвати: - порядок оподатковування угод в електронній формі; - тарифи; - вимоги до форми угод і відповідальність; - регулювання криптографії; - правила аутентифікації; - захист інформації; - охорону прав споживачів. Електронна комерція нині впливає на економіку і права громадян. Вимагаються такі правові норми, які сприяли б розвитку глобального і відкритого ринку шляхом уніфікації законодавства і спрощення правил та процедур, застосовуваних у різних країнах. У виробленні подібних норм необхідне поглиблене співробітництво між бізнесом і державною владою, що забезпечило б істотну вигоду виробникам і споживачам в усьому світі. Сьогодні ж нерозвиненість у цілому або фрагментарність правових норм, що відносяться до сфери електронної комерції, а також значні суперечності між законодавствами різних країн є перешкодами для успішного функціонування on-line economy. У сучасний період один з основних правових принципів електронної комерції полягає в наступному: сторони, які уклали угоду, не мають права ставити під сумнів законність і дійсність останньої тільки на тій підставі, що вона укладена електронним способом. Цей принцип, як правило, не закріплений у законі, а діє як звичай ділового обороту і винятково в межах спеціальної угоди між сторонами угоди про застосування електронних засобів. Домогтися гарантованого дотримання його не завжди можливо, що часто породжує значні юридичні проблеми. Зокрема, положення такої угоди не в усіх випадках володіють рівною юридичною чинністю при судовому розгляді, оскільки в законодавствах ряду країн передбачається право сторін заперечити законність висновку тієї або іншої угоди на підставі відсутності традиційного письмового документа на папері або документа, завіреного власноручними підписами сторін. Таким чином, електронна комерція часто не в змозі перебороти правові перешкоди, що можуть виникати в силу загальнообов'язкових положень національного закону. Крім того, сторони такої угоди не можуть ефективно регулювати права, обов'язки і відповідальність третіх осіб — посередників між укладачами й адресатами електронних повідомлень. Посередник, не будучи стороною такої угоди, є, проте, найважливішим учасником «електронної комерції». Ідеться про незалежних постачальників послуг, системні служби або мережі, що сприяють організації зв'язку, збереженню повідомлень або інших більш складних операцій (про торговельні системи). З метою допомогти країнам перебороти названі правові перешкоди Комісія ООН по праву міжнародної торгівлі (ЮНСИТРАЛ) розробила зразковий звід правил — типовий закон «Про електронну комерцію» (Model Law On Electronic Commerce) 1996 року. Закон представлений як модель, за допомогою якої країни можуть у національному законодавстві вирішити основні проблеми, пов'язані з юридичною значимістю записів у пам'яті ЕОМ, підпису, оригіналу І копій, зі збереженням електронних документів, а також з визнанням останніх як судових доказів. Передбачається рівний правовий режим паперової документації і комп'ютеризованої інформації. Вважається, що держава, включивши передбачені законом процедури в національне законодавство для врегулювання тих ситуацій, коли сторони вибирають електронні засоби передачі даних, створює правове середовище, нейтральне (без будь-яких перешкод) щодо різних носіїв інформації. У 2000 році Європейська Комісія виступила з ініціативою по скасуванню ряду законодавчих актів, що гальмують розвиток он-лайнової торгівлі, «надмірно» захищаючи права покупців. Для цього вже в 2002 році буде проведене опитування серед кількох тисяч онлайнових підприємств у Європі на предмет виявлення найчастіше виникаючих юридичних бар'єрів, головним чином у сфері надання послуг іноземними провайдерами, і законів про несумлінну конкуренцію. У 2003 році Комісія надасть урядам країн Європи перелік найбільш несприятливих для електронної комерції законодавчих актів у цій сфері і зажадає їх скасування. Для правового забезпечення в Україні створене Національне агентство з питань інформатизації при Президентові України та затверджені закони України: «Про Національну програму інформатизації» (74/98-ВР від 04.02.98), «Про концепцію Національної програми інформатизації» (75/98-ВР від 04.02.98), «Про інформацію», «Про науково-технічну інформацію», «Про захист інформації в автоматизованих системах», «Про підприємництво», «Про державну таємницю» та інші укази Президента, положення і інструкції. Для того щоб електронний документообіг став застосовуватися в цивільному обороті, законодавство повинне містити визначені правові норми, що сприяють використанню комп'ютерних технологій при здійсненні угод та інших юридичне важливих дій. З метою реалізації цього завдання необхідно розробити і прийняти як мінімум два закони: закон «Про електронно-цифровий підпис» і закон «Про електронну комерцію (торгівлю)». Перший має визначити порядок процедури доказу вірогідності й ідентичності електронного повідомлення для встановлення стосунків з неви-значеними навкруги особами. Щодо закону «Про електронну комерцію», то він покликаний визначити особливості використання обміну електронними повідомленнями при здійсненні угод у цивільному обороті. Національний банк України має намір прийняти відповідне законодавство з функціонування електронної комерції, врегулювати цю сферу діяльності своїми нормативними актами. В 2000 році Нацбанк України розробив проект «Вимог по організації електронної комерції в Україні», яким, зокрема, регулюються питання організації електронних магазинів, формування і виконання електронних замовлень, оплати замовлень за допомогою різних платіжних інструментів, включаючи банківські картки, систему типу «банк—клієнт» і організацію банківського обслуговування за допомогою нових технологій. У коментарях до нього зазначається, що відсутність правового поля впливає «на ті початкові кроки в розвитку електронної комерції, які вже зроблені в Україні. У першу чергу відсутність законодавства про цифровий електронний підпис не дає можливості розвитку структур, що обслуговували б послуги по сертифікації ключів для виконання строгої аутентифікації (встановлення дійсності) торговців і покупців». Для запобігання порушень грошового обігу в зазначеному проекті передбачається, що всі операції купівлі-продажу в електронній комерції повинні виконуватися через банківські рахунки торговця і покупця, що дасть можливість чітко визначати учасників електронної комерції. Національний банк також планує надавати комерційним банкам України програмне забезпечення для організації центрів сертифікації ключів з метою участі їх клієнтів у електронній комерції. Крім того, Нацбанком будуть надаватися бібліотеки захисту, що забезпечуватимуть виконання функцій захисту інформації з боку покупця і торговця. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |