Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 956 Лекція з курсу Філософія Тема 4. Філософія Середньовіччя та Відродження, ДНУ, Донецький національний університет

Лекція з курсу Філософія Тема 4. Філософія Середньовіччя та Відродження, ДНУ, Донецький національний університет

« Назад

Тема 4. Філософія Середньовіччя та Відродження

План

1. Загальна характеристика філософії Середньовіччя. Патристика та схоластика як основні напрямки філософії.

2. Суперечки про універсалії:номіналізм та реалізм.

3. Гуманізм епохи Відродження.

4. Філософія природи.

Питання1. Загальна характеристика філософії Середньовіччя. Патристика та схоластика як основні напрямки філософії

Європейське Середньовіччя охоплює період з II-III ст. н.е. до XIII-XIV ст., а філософія цієї епохи безпосередньо пов’язані з християнством.

Християнство виникає у І-ІІ ст. н.е. у Палестині та згодом розповсюджується на всю Римську імперію. Початково це був рух принижених народних мас, рабів, незадоволених власним життям. Воно надавало їм ілюзорну надію на краще майбутнє у потойбічному світі. При імператорі Константині (306-337) християнство було визнано офіційною державною релігією, у 391-392 роках заборонені всі язичницькі культи.

Філософія, як і все духовне життя Середньовіччя, була підпорядкованою християнським ідеям. Вона була «служанкою богослов’я». На відміну від античного типу філософування з його космоцентризмом, середньовічна філософія було теоцентричною (від грец. Theos – Бог та лат Centrum – центр кола). Попередні досягнення філософів заперечувались. «Що є спільним між філософом і християнином, між учнем грецької мудрості та учнем неба?» – запитував середньовічний філософ та сам відповідав: нова християнська мудрість настільки глибше від античної, що здається зовсім незрозумілою і навіть абсурдною. Але це – вища мудрість, яка потребує не логічного доведення, а віри. «Ми не потребуємо допитливості після Христа, нам не потрібні дослідження після Євангелія».

Водночас, антична спадщина все ж таки мала вплив на мислителів Середніх віків. На особливу увагу заслуговують ідеї неоплатонізма – на Сході Римської імперії та арістотелізму – на Заході. Коли у XIII -XIV ст. європейці від арабів дізнались про праці Арістотеля, а також познайомились з ідеями Авіценни і Аверроеса, з’явилась доктрина двох істин, згідно з якою істини розуму не відповідають істинам віри. Це остаточно розділило теологію та філософію.

Хронологічно філософію Європейського Середньовіччя поділяють на:

1) патристику (від лат. Pater – отець), – вчення отців церкви (II-IV ст.);

2) періодом еволюції християнських ідей, головною темою якого є розповсюдження вчення про творіння Світу зі Слова і його втілення в світі (V-XI ст.);

3) схоластику (від грец. Scholia – школа) – систематизована філософія, сконцентрована навколо середньовічних університетів, що була синтезом католицького богослов’я та логіки Арістотеля (XI-XIV ст.).

У кожному з цих періодів розрізняють раціоналістичну і містичну лінії.

У період патристики канонізуються тексти Біблії, в жорстких дебатах закріплюється християнська догматика. Створюються коментарі до Біблії: історичний, алегоричний, містичний, символічний, топологічний (теорія іносказання). Пізніше з’являються численні «діалоги між філософами іудеями і християнами», виникає схоластика і починається дисциплінарне поділ теології та філософії.

Основними ідеями періоду патристики були:

1) теоцентризм – Бог є центром і джерелом блага, краси, буття, а теологія - основою філософії та всіх інших наук;

2) креаціонізм – Бог створив світ із нічого, а тому створене, змінюючись, трансформується в «ніщойність», тобто у світ душі й духу, світлом чого є слово, яке є Бог і Людина водночас;

3) провіденціалізм – Бог править світом на правах його творця, а тому визначає його долю і напрям пізнавально-пошукової духовної діяльності людини;

4) персоналізм – розуміння людини як «персони», залежної в собі істоти, проте достатньої для богопізнання, а тому відкритої лише Богові - для благодаті святого духу або ж суду божого;

5) ревеляціонізм – пізнання Божого замислу і промислу через його одкровення в священних книгах.

У розвитку патристики виокремлюються наступні напрямки і школи: гностицизм, маніхейство, апологети, олександрійська школа, каппадокійська школа, Ареопагітики, але найбільш видатними представниками філософії цього періоду є Квінт Тертулліан та Аврелій Августін.

Квінт Септимій Тертулліан (близько 160-230 рр.) – римський юрист з Карфагену, філософ, захищав церкву від свавілля римської влади та єретичних впливів. У 197 р. написав трактат «Апологетикум» («Захист»). Тертулліан стверджував, що антична філософія позбавила людину душевного спокою. Філософи шукають істину і в цьому знаходять сенс свого буття. Прості люди потребують чіткої й однозначної відповіді на питання про першооснову світу і спосіб свого буття. Тому філософія знижує життєву потенцію людини і має бути замінена на віру: «Стосовно віри не знати нічого означає знати все». Філософія, таким чином, не повинна втручатись у справи релігії, остання ж може її використовувати для пояснення, а не дослідження.

Віра позбавляє людину потреби пошуку. Звідси теза: «Вірую, тому що абсурдно». Але це й неймовірно для того, хто не має віри, – для чистого мислителя, який зневажає свідчення почуттів і відчуттів. Для простої людини якраз почуття безпомилкові й істинні - вони єднають її з Богом. Тому чудо абсурдне з точки зору розуму, прикутого до матерії та її вимірів – часу і простору, але не є таким з огляду на розум світового духу, сутність якого – енергетика творчості у вимірах вічності. Віра оминає пізнавальні перешкоди, пов'язані з тимчасовістю перебування душі в тому чи іншому тілі. Душа безсмертна в тому сенсі, що зберігається її енергія, отже, вона завжди діяльна, а тому може дати і дає життя тілу, яке воскресає до життя лише завдяки цій вічній енергії. Душа збігається за формою з тілом, інакше не можна було б щось пізнати. У першому панує влада афективних пристрастей і бажань, другому – духовні цінності, побудовані на вірі в Бога і запереченні права на лукавство розуму людини, спокушеної хіттю, будувати виправдальні теорії цій хіті.

Перед людиною два шляхи – свобода і гріх. Вибір залежить від неї самої. Обираючи віру, людина обирає свободу від гріха; якщо навпаки – право на гріх і його виправдання.

Віра, за Тертулліаном, йде попереду пізнавально-пошукової роботи мислення. Якщо ні, то і людина, і суспільство розколюються на два протилежні й антагоністичні табори – диявольський і божественний.

Аврелій Августин (354-430 рр.) – єпископ, найвидатніший з «отців церкви», який отримав ім’я Блаженний та статус святого. Автор творів «Про трійцю», «Сповідь», «Зречення», «Про град Божій». Творчість Августина не утворює цілісної філософської системи, але впорядковуючи його погляди, можна виокремити наступні принципові моменти.

По-перше, Августин обґрунтовує основну проблему християнської філософії, а саме – проблему Бога. Він вважав, що філософія є не стільки мудрість, скільки любов до неї. Людина має право на пошук власного начала – «звідки я прийшов сюди?» – і має знати відповідь, згідно якої не мати народила й вигодувала людину, а Бог. Лише він реально існує, адже статус буття має тільки те, «що перебуває незмінно». Бог не лише створів цей світ (креаціонізм), але й постійно його зберігає, підтримує і вдосконалює. Августин відкидає уявлення, згідно з якими світ, одного разу створений, далі розгортається сам. Мислитель надав філософське обґрунтування двох важливих євангельських догматів: про особистісну форму Бога-творця та про створення Богом світу «з нічого».

По-друге, Августин зробив внесок у теорію простору і часу. До акту творіння часу немає. Саме творіння є актом Божої волі, адже розум сам по собі на світотворчість не впливає. Тобто, час розчинений у вічності, а вічність – у часі. Але ця розчиненість не у просторі, а в душі людини. В ній постійно присутні теперішнє минулого – пам'ять, теперішнє нинішнього – споглядальне сприйняття Всесвіту, теперішнє майбутнього – надія і сподівання. Час, таким чином, не є щось пов'язане з рухом небесних світил, а щось «розпросторене» в душевній і духовній субстанції самої людини.

По-третє, вихідним моментом людського пізнання Августин вважає віру в Бога. Сутністю Августинової гносеології є апріорність (до-досвідні ідеї). Вивченню наук допомагає авторитет і розум. Віра в авторитет скорочує шлях пізнання, але наслідок такий же, адже йдеться про авторитет мудрості (Бога). Розум мудрості безпомилковий, адже в ньому немає чогось мінливого: «Розум є погляд душі, яким вона сама по собі, без опосередкування тіла, споглядає істинне». Розглядаючи проблему співвідношення віри та знання, філософ надає пріоритет віри над розумом. Не самодіяльність людського розуму, але одкровення релігійних догматів є провідним джерелом знання. На відміну від інших «отців церкви», яки вбачали джерело віри лише у Біблії, Августин проголосив найавторитетнішим джерелом віри церкву як єдину і вищу інстанцію будь-якої істини.

По-четверте, Августин вважав, що метою і сенсом людського життя є щастя. Єдине, в чому можна його досягнути – у пізнанні Бога та усвідомленні повної залежності від нього, адже будь яке благо походить від Бога. Августин висуває концепцію зла як «послабленого добра». Зло має власним джерелом вільну волю людини, його зміст – у повстанні людини проти Бога, «тварі проти Творця». З моменту гріхопадіння люди тяжіють до зла, самі собою вони здатні лише на зло (Згодом ця теза у вченні Августина була дещо переглянута католицькою церквою: людина може спастися або волею Бога, або власними «добрими справами»).

По-п’яте, в своїй праці «Про град Божій» Августин принципово протиставляє державу і церкву. Держава, на його думку, заснована на любові людини до себе, на егоїзмі, що обумовлює безперервність конфліктів, боротьби та війн. Держава – це «царина диявола», «царина гріха»; проте церква – це «град Божий», вона заснована на самовідданій любові людини до Бога.

По-шосте, Августин зробив значний внесок у розвиток філософії історії. Фактично ним біла запропонована лінійна концепція історичного процесу. На відміну від античних уявлень історичного циклізму (коловорота), він вважав, що історія людства має свій початок (створення світу), кульмінацію (пришестя Христа) і кінець (друге пришестя і Страшний Суд). Сенс історії у перемозі християнської віри у всесвітньому масштабі. В основу періодизації історії Августин поклав «Біблію» і назвав шість періодів: п’ять з них пов’язані із старозавітними подіями, шостий – з земним життям Христа, його воскресінням та другім пришестям. Закінчується цей етап – і вся історія – Страшним Судом, виявленням грішників та праведників, після чого перші будуть одвічно мучитися у пеклі, а другі попадуть до раю. Таким чином філософія історії Августина стала підґрунтям для ідеї історизму та суспільного прогресу.

Взагалі, представники патристики намагались створити систематичну догматику текстів Священного писання. Пізніше, в період схоластики місія філософії змінюється. Оскільки догматична конструкція була принципово вже створеною, завдання філософа полягало в тому, що б впорядкувати її та зробити доступною для неосвічених людей, у тому числі таких, що прагнули перейти до християнської віри. Інакше кажучи, йшлось не про пошуки істини, а про доведення наявної в Одкровенні істини за допомогою розуму, тобто філософії. При цьому, схоласти, по-перше, прагнули за допомогою розуму обґрунтувати істини віри і тим наблизити їх зміст до «мислячого духа людини»; по-друге, придати теологічним істинам систематичний характер; по-третє, використовуючи філософські аргументи, виключити критику святих істин.

Початок схоластики припадає на ІХ століття. Виділяється рання схоластика, період її розквіту та пізня схоластика. До ХІІ століття схоластика розвивається під впливом ідей Аврелія Августина, з ХІІІ по ХV століття – під впливом Фоми Аквінського, який адаптував під запити християнства логіку Арістотеля.

Схоластичній філософії були притаманні наступні властивості:

1. Універсальність (глобальність) в постановці й обґрунтуванні питань, що стосуються основ буття, а також духовних засад життя особистості.

2. Сакралізація духу як тієї субстанції в людині, яка робить її богоподібною.

3. Обґрунтування духовного характеру суспільного життя і, як наслідок, прав церкви на управління суспільством і державою.

4. Домінування морально-етичної проблематики в якості предмета дослідження єдиного об'єкта пізнання – Бога, докази буття якого мали підкріпити силу безумовної віри в нього.

5. Схоластичний метод є формальним за своєю природою. Схоласти розмірковували про поняття без розгляду їх реального змісту, суто з формальної точки зору, що й вишколило логіку доведень майже до стану досконалості.

 

Питання 2. Суперечки про універсалії: номіналізм, реалізм

Через всю історію схоластики «червоною смужкою» пройшла дискусія про природу загальних понять – універсалій (від лат. universalis – загальний). Актуальність такої дискусії була обумовлена розумінням догмата про Трійцю. Дискусія велась довкола п'яти основних універсалій: роду, виду, підвиду, сутнісної властивості (субстанції) і несуттєвої ознаки акциденції. В залежності від відповіді на питання про природу універсалій всі філософи поділились на реалістів і номіналістів.

Реалісти (realis речовий, дійсний) стверджували, що універсаліям відповідає загальна об'єктивна сутність, відмінна від емпіричних одиничних речей (ейдос у Платона, Благо у Плотіна, Бог у Августина та ін.) і вони є об'єктивно значимими, оскільки через них і в них відображена сутність речей. Прихильники крайнього реалізму вважали універсалії існуючими незалежно від буття речей, а помірковані реалісти, виходячи від позицій не Платона, а Арістотеля, вважали, що універсалії можуть існувати лише в одиничних речах. Реалістами були такі представники схоластики як Ансельм Кентерберійський і Фома Аквінський.

Номіналісти (nomen ім'я, назва) вважали, що загальним поняттям ніщо не відповідає поза сферою мислення, яку вони обслуговують. Вони суть імена, назви, що є результатом пізнавальної діяльності людини. Тобто, універсалії є категорії мислення, які не мають онтологічного об'єктивного статусу. Відтак реальність це виключна прерогатива речового світу. Засновником послідовного номіналізму вважається Росцелин, який оголосив, що всі поняття не більше ніж простий струс повітря мовою і заперечував буття загального. Номіналістами були також мислителі пізнього середньовіччя Дунс Скот і Вільям Оккам.

П'єр Абеляр сформулював теорію концептуалізму (від лат. conceptus поняття). За Абеляром, в об'єктивному світі немає нічого загального, але останнє існує у свідомості людини, тобто володіє суб'єктивною реальністю.

Після деяких коливань католицька церква визнала реалізм своєї офіційною доктриною і піддала номіналістів переслідуванням, звинувачуючи його теоретиків в єресі.

Найбільш авторитетним католицьким філософом Середніх віків вважається Фома Аквінський (1225-1274), головними працями якого є так званні «суми» енциклопедичні зведення існуючих знань («Сума проти язичників» і «Сума теології»). Основні ідеї Фоми Аквінського можна виразити у вигляді наступних тез:

1. Гармонія віри і знання при підпорядкуванні знання вірі. Царини науки і віри у Фоми Аквінського чітко визначені. Завданням науки є пояснення закономірностей світу. Пізнання повинно бути спрямовано насамперед на об’єкт, але в жодному разі не на суб’єктивні форми мислення. Над цариною філософського пізнання існує інша царина, яку вивчає теологія. До неї не можна проникнути природною силою мислення. Від представників ранньої схоластики, наприклад, П'єра Абеляра чи Ансельма Кентерберійського, які прагнули розповсюдити можливості розуму на всю галузь християнської догматики, Аквінат відрізняється певними обмеженнями. Так, деякі таїнства християнської віри (Трійця, воскресіння) залишаються поза межами філософського пізнання.

2. Різниця між сутністю та існуванням. Будь яке суще, починаючи від одиничними речами і закінчуючи Божественним абсолютом, складаються із сутності та існування. У Бога сутність є тотожною існуванню, проте у речей «тварного світу» сутність не відповідає існуванню, оскільки вона не витікає з їх одиничної суті. Таке вирішення проблеми взаємовідношення сутності і існування закріплює дуалізм Бога і світа, що відповідає основним принципам християнського монотеїзму.

3. Позиція поміркованого реалізму в дискусії про універсалії. Фома Аквінський вважав, що універсалії можуть існувати в троякій формі: а) до речей, в розумі Бога: це ідеї, за якими Бог створював світ і конкретні об'єкти; б) у речах – як їх сутність, форма; в) після речей – у людських думках, цей вид універсалій утворюється в розумі людини в результаті пізнання сутності речей.

4. Докази буття Бога. Буття Бога, за Аквінатом, повинно бути доведено за допомогою розуму. Він відкидає онтологічний доказ буття Бога, запропонований Ансельмом Кентерберійським. Вислів «Бог існує» не є для розуму ані очевидним, ані вродженим. Він повинен бути доведений логічним шляхом. У «Сумі теології» Фома Аквінський наводить наступні п’ять доказів.

Доказ від руху (Argumentum ex motu). Оскільки все на світі рухається, то повинен бути «першодвигун» або «першопоштовх» руху – Бог.

Доказ від першопричини (Argumentum ex ratione causae efficientis). Всі явища і предмети мають причину свого виникнення та існування. Першопричина усього – Бог.

Доказ від випадковості (Argumentum ex contingentia). Все у світі існує не випадково, а з необхідності, ця необхідність – Бог.

Доказу від ступеня досконалості (Argumentum ex gradu). Всі речі мають різні ступені досконалості. Тому повинно існувати абсолютне мірило досконалості – Бог.

Доказу божественного керування світом або аргумент через цільову причину (Argumentum ex fine). У природі все має певний сенс, доцільність свого існування. Отже, повинна існувати «остання» і головна мета – Бог.

5. Обґрунтування безсмертя душі. Фома Аквінський стверджує, що людська душа безтілесна, вона є чистою формою без матерії, духовна, незалежна від матерії субстанція. Тим самим зумовлюється її незнищеність і безсмертя.

6. Проблема сенсу життя вбачається Аквінатом у досягненні щастя, яке розумілось ним як пізнання і споглядання Бога. Передумовою моральнісної поведінки мислитель вражає свободу волі. Розвиваючи вчення про етичні чесноти, Фома Аквінський визнає чотири традиційних чесноти античної філософії (мудрість, відвагу, поміркованість та справедливість), але додає до них три християнських: віру, надію, любов.

7. У соціально-філософському плані Фома Аквінський рішуче виступає проти соціальної рівності, стверджуючи, що станові статуси є одвічними. Піддані повинні підпорядковуватись панам, покірність також є чеснотою. Найкраща форма правління – монархія. Монарх повинен бути у своєму королівстві тим, чим є душа в тілі і Бог у світі. Влада доброго і справедливого монарха повинна бути відображенням влади Бога у світі. Тому володарям слід підпорядковуватись церкві, роль якої вище за роль держави.

У 1323 році Фома Аквінський був проголошений святим, у 1879 році його вчення (томізм) визнано Папою Львом ХІІІ офіціальною доктриною католицької церкви. У ХХ столітті на його основі активно розвивався неотомізм.

 

Питання 3. Гуманізм епохи Відродження

Філософію Відродження можна і слід розглядати як перехідний ступінь від середньовічної проблематики, пов'язаної зі всебічним обґрунтуванням буття Бога в єдності його субстанційних і акцидентальних ознак і властивостей, до обґрунтування божественного статусу його творінь – природи і людини. Тому філософія суттєво наблизилась до безпосередньо-практичних потреб людини і суспільства.

Цьому сприяли дві взаємопов'язані форми філософування: пантеїзм і деїзм.

Пантеїзм – поєднання чистої (розумної) іпостасі Бога із рівною йому природою, поскільки вона є духовно-тілесним універсумом, а не тільки універсалією/

Деїзм – Бог є творцем світу, але світ – людина і природа – надалі розвиваються автономно. Особливо це стосується людини, яка немовби вступила з Богом у суперництво як у сфері природопізнання, так і сфері мислення.

Філософія Відродження, таким чином, відроджує в правах не лише її саму, адже вона майже тисячоліття була служницею богослов'я, але й автономність, самодостатність людини, її право на вільний розвиток своєї особистості, право на вільнодумство, позбавлене жорстокого диктату релігійно-церковних авторитетів, а також безумовного авторитету Святого Письма, оскільки саме по собі посилання на нього не вивищує людину ані в розумінні сутності Бога, ані в утвердженні людської богорівності й богоподібності. Саме тому епоха Відродження органічно трансформується в епоху Гуманізму, епоху духовної Реформації.

Біля витоків гуманістичної філософії Відродження знаходиться Данте Аліг'єрі (1265-1321). Це майже сучасник Ф.Аквінського, але відмінності очевидні: його філософія людська й людяна, поезія пронизує традиційний теологічний виклад світобудови, людини. Природа – «мистецтво бога», «діяння божественного розуму». Людина – єдина істота, яка має дві кінцеві цілі: одна – прояв власної доброчесності, друга – вічне блаженство споглядання Бога у вічному й нетлінному неземному бутті. Тіло людини саме по собі не є джерелом гріха, – все залежить від неї самої, від богорівності її цілей і життєвої мети. Адже людина створена не для тваринної долі, а заради доблесті і знання.

«Першим гуманістом», ліричними творами якого захоплювалась вся Європа, був Франческо Петрарка (1304-1374). Він писав не лише латиною, його «Книга пісень» видана народною мовою. Схоластика, на його думку, вбила живий дух античності, знищила дух мудрості і мудрість духу; натомість, вона породила безліч неуків, яким надавали статус мудрих лише за знання біблійних і церковних текстів, а не вміння отримувати нові знання. Витоки істинної мудрості він вбачав у духовних джерелах античності. Він виступав «не проти Арістотеля…, а проти дурних арістотеликів. Самого ж Арістотеля я ціную як найвеличнішого із людей, але – людиною». Тому завдання філософії – зробити людину центром своїх постійних пошуків. Людина має не втікати від світу , як це роблять ченці (монахи), а увійти у світ власної душі, не відходячи від суспільства, а лише усамітнюючись у ньому.

Істина належить не словам, навіть словам авторитетів; вона є постійним супутником внутрішніх діалогів-роздумів, діалогів-пошуків, отже, вона, висловлюючись у діалогах, є мовчазною його супутницею. У цьому полягав гуманізм «непрофесійної», не «шкільної» філософії, тому її розвивали поети, чиє покликання – пробуджувати життя душі в її облагороджених розумом античної філософії порухах. Але для цього були заново здійснені філософські переклади з грецької мови на опоетизовану латину, оскільки схоластична латина не могла передати побудовану на міфопоетичному світоглядному підґрунті мудрість, якою й була філософія античності. До того ж це була полемічна мудрість, а не лише логіка канонізованого Аристотеля, яка й увійшла в свідомість європейців завдяки філософам епохи Відродження, не відкинувши при цьому мудрості Стагірита.

Доступність нових античних філософських текстів формувала необхідність прояву вільнодумства, а не підпорядкування індивідуальної думки канонізованому авторитетові. Тому відроджувався дух індивідуалізму, дух полеміки, для якого як для духу, не може бути жодних позадуховних пізнавальних обмежень, навіть якщо це текст Святого Письма.

Індивідуалізм філософії Відродження, проте, полягав не лише у свободі думки. Ще більшою мірою він виявлявся у художній формі, в якій сухій логіці силогізмів протистояла інтуїція з її метафоричними образами-символами, арсеналом яких стала міфологія з її індивідуалізованими асоціативними фантазіями. Індивідуалізм світосприйняття й світорозуміння логічним чином трансформувався в дух республіки як способу організації суспільно-політичного життя.

Гуманізм проявився також у відродженні істинного розуміння філософії Епікура. Принцип насолоди як сенсу життя отримав нове звучання, а саме: насолода має онтологічне значення, тобто, вона є провідною смисловою установкою і в земному, і в потойбічному житті людини. Сенс буття не в спокутуванні першородного гріха, а поступовому звільненні від дикунства вдачі, варварства у ставленні до себе та інших, оскільки саме цей шлях відриває людину від уподібненості тваринам до богоподібності. Тому, зображуючи всіма засобами людину, епоха Відродження зображала її як божественну істоту, наближала її до Бога, а Бога до людини. Але це вже не язичницьке суперництво з богами, не політеїзм на тлі небуття людини як мікрокосмічної цілісності, а монотеїзм людини як втіленої духовної енергії макрокосму. Звідси визначальна субстанційна характеристика людини – її діяльна творча сутність. Вона – не лише суб'єкт богопізнання, але також суб'єкт автономної творчої дії, об'єктом якої є, водночас, її власні потенції і потенції природи. Саме це сполучення потенцій породило Нову історію – історію людини-господаря, людини-перетворювача богоданої природи, оскільки сам Бог усунувся (фактично був усунений деїзмом) від подальшої творчої діяльності.

Найбільшою мірою гуманістично-епікурейський етичний індивідуалізм проявився у творчості Мішеля Монтеня (1533-1592). Життєвий досвід, до якого належить світо- і самопізнання, він вважав необхідною умовою подолання сили звичок і громадської думки, сформованих на філософії, яка служила церковним авторитетам і авторитетові Священного Письма і Священних Переказів. Ось чому "люди, які все зважують і оцінюють розумом, нічого не беручи на віру і не спираючись на авторитет, дотримуються дуже далеких від загальноприйнятих суджень", відчуваючи при цьому себе набагато впевненішими в свідомості і переконливішими в діях. Звичка заважає народній масі засумніватись в істинності тих забобонів, які їй накинула релігійно-церковна віра в неймовірні чудеса.

Людина значно більшою мірою природно-тілесна, ніж розумно-духовна істота. Тобто, свою сутність вона може побачити і пізнати швидше в суспільно-природному оточенні, аніж у релігійних текстах, які неодмінно апелюють до віри в чудесне, спекулюючи на вірі в безсмертя. «Презирство до життя – хибне почуття, адже врешті-решт воно – все, що у нас є, воно – все наше буття». Ось чому «наші судження, наш розум і наші душевні здібності завжди залежать від тілесних змін».

Філософія, починаючи зі здивування, розвивається через дослідження і закінчується... незнанням. Щоб його (незнання) заманіфестувати, потрібні не лише знання, але честь і благородство, які завжди втрачаються, коли людина догматично дотримується знань, утримуваних вірою. «Нелегко встановити кордони нашому розумові: він допитливий, жадібний і так же мало схильний зупинитись, пройшовши тисячу кроків, як і пройшовши п'ятдесят». Треба постійно досліджувати те, що вже здавалось відомим у якості незаперечної стини, – лише так можна подолати віру в чудеса і повернути людину до життя.

Отже, людина має покладатись на свої власні здібності, розвивати їх і досягати поставлених собою цілей, співставляти їх зі здібностями й цілями інших людей. З одного боку: «Кожному живеться добре чи погано в залежності від того, що з цього приводу думає він сам. Задоволений не той, кого інші зараховують до вдоволених, а той, хто сам вважає себе таким. І взагалі, істинним і сутнісним тут можна вважати власну думку конкретної особи». З іншого: «Не годиться завжди і у всьому триматися своєї вдачі та схильностей. Найважливіша наша здібність – це вміння пристосовуватись до найрізноманітніших звичаїв. Невпинно дотримуватись із власної волі або з необхідності одного й того ж способу життя – означає існувати, але не жити. Найкращі душі – ті, в яких більше гнучкості й різноманітності».

Це і є суспільне життя, в якому утверджуються найвищі життєві устремління людини, а не просто вищі метафізичні істини, які дискредитуються кожного разу, коли не усвідомлюються зусиллями індивідуального розуму і розуміння. Тому мова у Монтеня не йде про спрощення базових істин філософії заради їх омасовлення. Навпаки, він застерігає від рабства невігластва, за якого людина підпорядковує себе до- і позапізнавальним бажанням. Декілька його думок, корисних для нас нинішніх, хоча вони належать до XVI століття.

«Для кожного, хто вміє належно оцінити свої можливості і певною мірою їх використати, розмірковування – могутній і повноцінний спосіб самопізнання... «У цьому, – говорить Арістотель, – і полягає робота богів, яка породжує їхнє й наше щастя». Щоб розвинути здібність до розмірковувань, потрібно багато читати, але не для пам'яті, а для підсилення навичок власного мислення. Адже «наш розум утверджується спілкуванням із розумом сильним і світлим», тому «не можна собі й уявити, як багато він втрачає, як вульгаризується в повсякденному зіткненні та спілкуванні з розумом низьким і ущемленим. Це найзгубніша зараза». Чому так? Чи не є це приниження будь-кого із співбесідників? Виявляється, що ні. В спілкуванні людина має мати одну мету, а саме: підвищення рівня власного мислення і розуміння, відтак – уміння діяти практично не лише завдяки навичкам індивідуального досвіду, але й завдяки соціалізуючій духовній силі історичного розуму. «Не можна вести чесний та щирий діалог із дурнем. Вороже почуття викликають у нас спочатку аргументи супротивників, а потім і самі люди. Ми вчимося у суперечці лише заперечувати, а оскільки кожен лише заперечує і вислуховує заперечення, це призводить до того, що втрачається, нищиться істина. Ось чому Платон у своїй державі позбавляв права на суперечку людей з розумом ущемленим і нерозвиненим».

Отже, філософія епохи Відродження, відроджуючи невичерпний духовний потенціал античності, сприяла формуванню гуманістичної свідомості, а через неї поступово і гуманізації суспільних відносин як відносин між людьми, які віру в Бога перетворюють на віру в себе, у реальність можливості бути рівними між собою у гідності й достоїнстві, а не рівності перед кимось і чимось, не однаковості для когось чи чогось. Якщо людина гідний продукт боготворчості, то богопізнання стає тотожним її самопізнанню, що не може не відтісняти Бога в пізнавальному процесі на другий план і наближати людину до себе самої як самоцінної й самозначущої, самодостатньої в своєму існуванні істоти.

 

Питання 4.Філософія природи

Представниками філософії природи можна вважати М.Кузанського, М.Коперника, Галілео Галелея, ДжорданоБруно.Микола Кузанський (1401-1464) свою головну роботу назвав «Про вчене незнання». У ній чітко поставлена проблема незнання вчених на тлі всезнайства схоластичних богословів і простого люду. Знання є наслідком автономного пошуку відповідей на питання, які для людини мають онтологічне значення; навпаки, знання текстів ще нічого не дає для людини, яка їх має, але для якої вони не є спонукальними до дії. Перший тип знання є воістину філософським – він відкриває для людини безкінечну сутність духу; другий обмежує можливість пошуку межами догматичної думки того чи іншого авторитета, отже, не розвиває автономні пізнавальні здатності читача або ж слухача.

Головне в пізнанні полягає не в знанні текстів, а в знанні методу його отримання. Цьому сприяє пошук принципу світобудови, який би, разом із тим, був методом його використання в якості принципу світопізнання для конкретної людини. Для М. Кузанського це принцип тотожності абсолютного максимуму з усією можливою універсальною множинністю його проявів. Отже, у всьому – все, і все – у всьому. «Таким чином, в дійсності, максимум, як і мінімум, є найвищий граничний ступінь... Одиниця є начало будь-якого числа, поскільки вона – мінімум; вона кінець будь-якого числа, оскільки вона – максимум. Вона, отже, абсолютна єдність; ніщо їй не суперечить; вона є сама по собі абсолютна максимальність: всеблагий Бог».

Ця своєрідна математизація Бога призвела, одначе, до великих відкриттів фактично в усіх галузях пізнання. Чуттєві образи мінливі, тож віднайти в них прообрази вічного і незмінного, яке тільки й може бути ціллю і метою наукового пізнання, дуже складно. Тому «єдність, рівність і зв'язок є одне і те ж. Це є та потрійна єдність, якій Піфагор... вчив поклонятись. ...Єдність є синонім від грецького слова оn, яке латиною перекладається ens (сущий), єдність і сутність. Бог є дійсно сама сутність речей, адже він – принцип буття і тому є сутністю».

Отже, образ Бога і сутність світобудови мають адекватне пізнавальне рішення на шляху раціоналізації, а не сенсуалізації пізнання, яка передбачає розумно-впорядкований (впорядкований розумом) стан чуттєвої свідомості, стан її сутнісної єдності, за якою пізнавальний розум творить чуттєву природу самої людини і вона відчуває на собі його благодатну духовну силу, на відміну від позапізнавальної ідеї духу афективного чуттєвого потягу, який тягне її в темряву тваринного існування. Тому це не абстрактний гуманізм, а цілком конкретний, цілісний, людський і людяний, такий, який можна запропонувати іншим людям, але якому протидіяла схоластика церковного раціоналізму.

Нагадаю, що конкретне на рівні чуттєвого сприйняття – це окреме, на рівні чистого, зокрема, математичного мислення – це цілісність світу, презентована і в ньому самому, і в кожному окремому. «Безкінечність примушує нас повністю подолати будь-яку протилежність», а тому вся теологія «витікає із цього великого принципу. Насправді, хто розуміє це, розуміє все і перевершує всякий розум. У дійсності, поскільки Бог є все, він - також і ніщо».

Не можна вважати випадковим, що математика, як сфера чистого від чуттєвої мінливості природних речей мислення, розвивалась у лоні теології. Як у математиці нуль і одиниця надають сенс усім її теоретичним конструкціям, так і в теології світ твориться богом, адже без нього вони – ніщо. Оскільки мислить окрема людина, вона обожнює мислення, яке відкриває їй сенс буття Всесвіту і її власного як причетного до універсальної всесвітньої множинності. А тому Бог, узятий як основа Всесвіту, не нищить і не принижує людину; навпаки, взятий із церковно-богословської догматики, робить її немічною, залежною від його свавілля, а не розуму.

Чисте мислення також передбачає віру в наявність аксіоми як початку свого саморозгортання в теоретичну конкретну цілісність. Бог і є аксіома, віра в яку породжує людину як розумну, а тому боговідповідну, істоту. «Кожна людина, якщо бажає піднятись до пізнання будь-чого, з необхідністю повинна вірити в те, без чого вона не може піднятись». Самої любові як принципу всесвітньої взаємопов'язаності всього зі всім недостатньо, – вона не може пояснити множинність, адже все має бути одним-єдиним. Цей недолік компенсує віра, яка включає в себе все умодосяжне. «Розум, на противагу цьому, є те, що включає віра. Розум спрямовується вірою, а віра розкривається розумом. Де немає здорової віри, там немає і справжнього розуміння».

Аналогічні думки, звичайно, з певними відмінностями, можна знайти й у всіх інших діячів епохи Відродження. Так, Леонардо да Вінчі (1452-1519), підкреслюючи вирішальне значення чуттєвого досвіду для пізнання, все ж наголошував: «Жодне людське дослідження не може вважатись істинною наукою, якщо воно не пройшло через математичні докази».

Саме вони здатні подолати нічим, окрім галасу і крику, не підкріплені аргументи церковних авторитетів. Логіка математичних доведень не допускає дво- та багатозначності, невизначеності, тому припиняє схоластичні суперечки назавжди. Пізнання починається з відчуттів, але природа містить безліч причин, які не є надбанням досвіду сприймання. Так з'являється потреба в теоретичному пізнанні, яке породжує досвід мислення, здатне знайти собі предметно-практичне втілення. Релігійні істини, на думку Леонардо, не можуть вважатись науковими: не будучи даними в досвіді відчуттів, досвіді чуттєвого сприймання, вони не можуть пройти математичної достовірності.

Справа, таким чином, в органічному поєднанні наукової теорії, підкріпленої математично, і практики, підкріпленої досвідом чуттєвого сприймання-переживання. «Завжди практика повинна виростати на хорошій теорії... Наука – полководець, і практика – солдати». Саме ж лише посилання на авторитет думки демонструє можливості пам'яті, а не розуму того, хто на неї посилається.

Геліоцентрична система Миколи Коперника (1473-1543) також наслідок зусиль чистого математичного мислення, яке, не довірившись безпосередності чуттєво-споглядальної свідомості, але довіряючи аксіомі розумної впорядкованості світу, відкрило істину світобудови. У посвяченні папі Павлові III він писав: «Математичні предмети пишуться для одних математиків, а ті... будуть тієї думки, що мої дослідження можуть приносити користь церкві...».

Нарешті, Джордано Бруно (1548-1600) фактично довершив розумно-математичний напрямок обґрунтування сутності Бога, Природи і Людини, тому церква так жорстоко обійшлася з ним. Він виходив із того, що Всесвіт єдиний, безкінечний і тому нерухомий. Все – єдине і, отже, у єдності можна все пізнати: «Хто хоче пізнати найпотаємніші основи природи, нехай розглядає і спостерігає мінімуми і максимуми протиріч і протилежностей. Глибинна магія міститься в умінні вивести протилежність, попередньо знайшовши точку об'єднання». Саме цьому, зазначав він, учив Микола Кузанський; а загалом вчить не церква, а розум, в якому знаходять вирішення всі проблеми, оскільки він поєднує і єднає в собі всі протилежності, він знає всю їх визначеність від максимуму до мінімуму і навпаки.

Людина, безумовно, є суб'єктом пізнання. Але вона може стати ним лише за умови погляду на себе як на втілену єдність максимуму і мінімуму. «Почуття не бачать безкінечності», вона не є їх об'єктом. Їх призначення в тому, «щоб збуджувати розум; ...адже почуття, якими б вони досконалими не були, не бувають без деякої каламутної домішки. Ось чому істина походить від почуттів лише незначною часткою, як від дуже слабкого начала, але вона не міститься в них. – А у чому? – Істина міститься в чуттєвому об'єкті немовби у дзеркалі, в розумі - засобами аргументів і розмірковувань, інтелекті – засобами принципів і висновків, у духові – у власній і живій формі».

Математизація філософії у вигляді діалектичної опозиції «мінімум – максимум», «нуль – одиниця», поза всякими сумнівами, сприяла не лише вивищенню людського духу, самої людини як найвищої й самодостатньої цінності, але й осягненню Всесвіту в якості Універсуму, дотичного не лише для органів відчуттів, але й для мислення, яке осмислює його як безкінечність і вічність, тобто як світовий розум. «Всезагальний розум – це внутрішня, найреальніша і спеціальна здібність і потенційна частина душі світу. Це є єдине тотожне, що наповнює все, освітлює Всесвіт і спонукає природу породжувати як належить свої види і, таким чином, має відношення до породження природних речей, подібно до того, як наш розум відповідно породжує розумні образи». Всесвіт єдиний і універсальний у своїх проявах, а не один, адже єдине як начало і причина всього розпросторене й протяжне саме в математизованому духові, який інтегрує все в межах від нуля (начала) до одиниці – причини як субстанції всесвітнього розуму у вигляді Бога.

У зверненні «До свого духу» Дж. Бруно наголошує:

«Сміливо злітай в височінь, у віддалені сфери природи,

Бо поблизу божества ти запалаєш вогнем».

Два числа, якими оперує філософія, це дві субстанції, а саме: матерія і форма. Третє число – те, що їх з'єднує в будь-якому предметі, явищі, стихії. «Протилежності збігаються в єдиному; звідси неважко вивести, в кінцевому підсумку, що всі речі суть єдине, як всяке число, рівною мірою парне й непарне, конечне й безкінечне, зводиться до одиниці». Саме в началі єдині й тотожні пряма і крива, любов і ненависть, отрута і ліки тощо. Якщо так, тоді «Всесвіт єдиний, безкінечний, нерухомий», отже, для нього непотрібно шукати першодвигун. «Безкінечні світи, що містяться в ньому, якими є землі, вогні та інші види тіл, які називають зірками, всі рухаються внаслідок внутрішнього начала, яким є їх власна душа.., а тому даремно розшукувати їх зовнішній двигун».

Таке розуміння Всесвіту не передбачає наявності в ньому якогось фіксованого одного центру. Все єдине і центральне, оскільки причетне до єдиного начала і єдиної причини, все є єдиносущим. У Всесвіті людського суспільства це означає право кожної людини бути в ньому і для нього центром його існування, право мати свободу вибору власного напрямку суспільного життя, обов'язок перед авторитетами, але й право на власне дослідження змісту їх вчень. Якраз таке звернення до авторитетів античної філософії дало потужний духовний сплеск у всій Європі, який і отримав назву Ренесансу або Відродження. Біля витоків цієї епохи, зазначав Ф. Енгельс, були титани думки, бо спирались вони на титанів античності.

Отже, животворний дух є істиною і світобудови, і світопізнання. Тому сутність людини – духовно-практична діяльність, творчість і жоден філософ, починаючи від Платона й Арістотеля, визнаючи існування Бога, не заперечував необхідності для неї мати свободу вибору, свободу діяльності, свободу мислення.

Епоха Відродження, таким чином, відродила в правах істинне, а не ідеалістично-схоластичне, розуміння духу як енергії, тобто діяльної сили, яка є світотворчою дією. Саме тому розуміння трансформувалось в уміння діяти автономно, але світовідповідно. Проте це вже епоха Нової історії зі специфічними для неї філософськими пошуками.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!