Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 949 Індивідуальні завдання з дисципліни Філософія, ДНУ, Донецький національний університет

Індивідуальні завдання з дисципліни Філософія, ДНУ, Донецький національний університет

« Назад

Тема 1.

 Філософія, коло її проблем і роль у суспільстві.

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Bиникнення філософії та її місце в системі духовної культури суспільства.

  2. Плюральність підходів до розуміння сучасної філософії.

  3. Філософія як форма суспільної свідомості.

  4. Філософський та науковий світогляди: pro et contra.

  5. Актуальність ділеми матеріалізм, ідеалізм в сучасній філософії.

  6. Суспільно-історичний та особистісний характер світогляду.

Тема 2. Філософія Стародавнього сходу

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Історичні передумови виникнення давньоіндійської філософії.

  2. Ортодоксальні і неортодоксальні індійські школи.

  3. Філософська спадщина джайнізму, буддизму, чарваків-локоятів.

  4. Основні риси китайської філософії.

  5. Філософія конфуціанства.

  6. Філософія даосизму.

  7. Філософія легізму.

Тема 3. Філософія   античності

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Осмислення феномену людського буття в руслі філософських вчень софістів і Сократа.

  2. Античні натурфілософи як справжні піонери-відкривачі закону незнищенності матерії.

  3. Характеристика масштабної філософії Платона.

  4. Інтегральне поняття форми у Аристотеля.

  5. Новаторські філософські методи Сократа.

  6. Осмислення людського буття в руслі основних філософсько-етичних вчень раннього еллінізму (кінізм, епікурейство, стоїцизм).

  7. Ідеальна держава у філософії Платона.

  8. Концепція „topos noetos”.

  9.  Аристотелівська критика Платона.

  10. Яскраві риси життя античних філософів.

Тема 4. Філософія Середньовіччя та Відродження

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

1. Характерні риси філософії Середньовіччя:

2. Загальна характеристика періоду патристики ;

3. Особливості розвитку  періоду схоластики .

4. Суперечки про універсалії.

5. Філософія Фоми Аквінського.

6. Загальна характеристика філософії епохи Відродження:

7. Філософія природи.

8. Гуманізм епохи Відродження.

9. Соціально-політичні теорії: Ніколло Макіавеллі, Томас Мор, Томмазо Кампанелла.

Тема 5. Філософія Нового часу

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Загальна характеристика Нового часу.

  2. Наукова методологія Френсиса Бекона.

  3. Місце експерименту і досвіду у філософії Франциска Бекона

  4. Рене Декарт-родоначальник європейського раціоналізму.

  5. Проблема метода в філософії Рене Декарта.

  6. Моністична філософія  Б.Спінози.

  7. Монадологія Лейбніца.

  8. Лейбніц-родоначальник символічної логіки.

  9. Суб'єктивний ідеалізм Дж.Берклі та Д.Юма.

  10. Філософія Просвітництва.

  11. Сутність Просвітництва. Енциклопедія.

  12. Розуміння людини, суспільства та історичного прогрессу.

ТЕМА 6. німецька класична  філософія

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Традиціоналізм і новаторство німецької класики.

  2. Основні філософські напрями в контексті Німецької класичної філософії. Філософські погляди І.Канта.

  3. Критичний період творчості І Канта.

  4. Етичні та правові погляди І Канта.

  5. Проблема суб’єкта у „філософії діяльності” Й.Фіхте.

  6. „Філософія тотожності” Ф.Шеллінга.

  7. Концепція „Абсолютного Духу” Г.В.Ф.Гегеля.

  8. Здобутки і помилки марксизму. Соціальні наслідки.

  9. Конкретизація „Я” у філософії Й.Фіхте.

  10. Діалектика Г.В.Ф.Гегеля.

  11. Антропологічне вчення Л.Фейєрбаха. Сутність людини.

  12. Німецька класична філософія. (Загальна характеристика).

  13. Гносеологічна проблематика в німецькій класичній філософії.

  14. Об’єктивний ідеалізм Г.Гегеля.

  15. Основні ідеї „Філософії права” Гегеля

  16. Філософія марксизму в контексті традиції Німецької класичної філософії.

 

Тема 7. філософська думка україни

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Філософська думка в Україні. Історіософські ідеї Київської Русі.

  2. Києво-Могилянська академія та її роль в розвитку філософської думки в Україні.

  3. Основні положення філософії І.Гізеля.

  4. Багатоаспектна філософія Т.Прокоповича.

  5. Трикомпонентна і двошарова концепція Космосу у філософії Г.Сковороди.

  6. Індивідуальний етичний ідеал за Г.Сковородою.

  7. Концепція „нерівної всім рівності” і „спорідненої праці”.

  8. Класичні риси української філософії у творах Г.Сковороди. Філософія серця” П.Юркевича.

  9. Етика „конкордизму” у творчості В.Винниченка.

  10. “Розвиток філософії в Україні на зламі тисячоліть.

 

ТЕМА 8. Сучасні філософські течії

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. „Воля до життя” у філософії А.Шопенгауера.

  2. „Перший” позитивізм: феноменалізм, утилітаризм, еволюціонізм.

  3. Неопозитивізм.

  4. Сутність герменевтики.

  5. Проблема безсвідомого у творчості З.Фройда.

  6. Розуміння дискурсу у творчості М.Фуко.

  7. Зміст та сутність терміну „деконструкція” у теоретичних доробках Ж.Дерріда.

  8. Сутність комунікативної парадигми Ю.Габермаса та К.-О.Апеля.

  9. Передумови виникнення і основні риси філософії марксизму.

  10. Проблема сучасної філософії науки (Кун, Лакатос, Феєрабенд).

  11. Філософія Ніцше: періоцінка ціннісних орієнтацій.

  12. Екзистенціалізм як напрямок сучасної філософії.

  13. Проблема людини в творах сучасних екзістенціалістів.

  14. Проблема історії, її смислу та спрямованності в філософії К.Ясперса.

  15. Психоаналітична філософія З.Фрейда.

  16. Філософська антропологія М.Шеллера.

  17. Сучасний структуралізм і постструктуралізм (К.Леви-Стросс, М.Фуко, Ж.Дельоз).

  18. Проблема  істини та знання в постмодернізмі.

 

Тема 9. Філософське розуміння світу

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Становлення проблематики буття в історії філософії.

  2. Категорія „буття” і її роль в філософії.

  3. Пізнавальний смисл категорії „буття”.

  4. Буття природи та буття людини.

  5. Проблема субстанції в історії філософської думки.

  6. Уявлення про матерію в історії філософії.

  7. Сучасна наука про склад матерії: речовина, поле, вакуум.

  8. Атрибути матерії: рух, простір, час.

  9. Проблема віртуального буття в сучасній філософії

  10. Буття людини в культурі

 

ТЕМА 10. ПРОБЛЕМА СВІДОМОСТІ В ФІЛОСОФІЇ

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

1. Розуміння свідомості в філософії.

2. Генеза свідомості. Відображення як умова появи свідомості.

3. Компонентна і рівнева структура свідомості.

4. Філософське розуміння ідеального.

5. Співвідношення понять "свідомість" і "мислення".

6. Суспільний характер свідомості.

7. Сутність, структура і природа свідомості: історія та сучасність в поглядах на проблему.

8. Методологічні перспективи при дослідженні свідомості.

9. Порівняльний аналіз європейської та східної традицій в розумінні свідомості.

10. Штучний інтелект. Моделювання психічних процесів.

11. Духовне життя суспільства.

12. Сутність і перспективи розвитку екологічної свідомості.

 

Тема 11. Сутність та структура пізнавального процесу

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Пізнання та самопізнання в філософському та психологічному дискурсі.

  2. Поняття суб’єкта та об’єкта пізнання. „Гносеологічна робінзонада” та її критика.

  3. Поняття раціональності.

  4. Раціональне та ірраціональне в системі сучасного знання.

  5. Зміст та сусність принципу довіри суб’єкту пізнання.

  6. Чуттєве та раціональне пізнання.

  7. Сенсуалізм та раціоналізм: сутність та гносеологічні підстави.

  8. Проблема істини в  постсучасній філософії.

  9. Сутність інтервального підходу до розуміння істини в постнекласиці.

  10. Постмодерністська філософія науки, її сутність і основні представники.

  11. Основні проблеми сучасної гносеології.

  12. Проблема істини в філософії та науці.

  13. Діалектика, метафізика, герменевтика як методології сучасного пізнавального процесу.

  14. Сутність раціональності як парадигми існування суспільства.

  15. Криза раціональності і феномен міфологізації в ХХ-ХХІ століттях.

ТЕМА 12. НАУКОВЕ ПІЗНАННЯ ТА ЙОГО ФОРМИ

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Логіка упорядкування наукового знання.

  2. Діалектика знання і незнання.

  3. Характеристика науки.

  4. Структура і рівні наукового пізнання

  5. Форми і методи наукового пізнання.

  6. Сутність багаторівневої концепції методологічного знання.

  7. Образ знання в культурі постмодерну.

  8. Проблема „розуміння” в структурі гуманітарного знання.

  9. Природа науки. Наука як специфічний вид людської діяльності.

  10. Етапи становлення науки: класичний, некласичний, постнекласичний.

  11. Взаємозв’язок наукових та позанаукових форм пізнання.

  12. Основні проблеми розвитку постнекласичної науки.

  13. Пізнавальна цінність наукової дискусії.

ТЕМА 13. ДІАЛЕКТИКА ЯК МЕТОДОЛОГІЯ ПІЗНАНЯ

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма -  реферат)

  1. Історичні типи діалектики.

  2. Основні принципи діалектики та умови їх застосування.

  3. Категорії діалектики: історична ретроспектива.

  4. Методологічні підвалини аналізу процесу формування філософських категорій.

  5. Характеристика основних категорій діалектики. 

  6. Проблема взаємопереходу  та  взаємозвязку філософських категорій.

  7. Проблема та умови усвідомлення категорій людиною.

  8. Сутність метафізики як методу пізнання об'єктивного світу.

  9. Софістика та еклектика як мисленнєві двійники діалектики.

  10. Негативна діалектика як критика теорії пізнання.

  11. Проблема індивідуального засвоєння категорій діалектики.

  12. Категорії як зв'язки мислення.

  13. Сутність екзистенційної діалектики.

  14. Сутність діалектичного історицизму.

  15. Співвідношення екзистенції та діалектичного розуму в творчості Ж.П. Сартра.

Тема 14. Проблема людини в філософії

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - есе)

1. Поняття людини в історії філософії. Людина, індивід, особистість.

2. Сутність та зміст філософської антропології.

3. Духовні виміри людини та її складові.

4. Проблеми самореалізації особистості.

5. Поняття людського потенціалу і його основні характеристики.

6. Свідомість, свобода та відкритість буттю як необхідні умови людського існування.

7. Ситуація людини як етична проблема. Проблема людини в історії філософської думки.

8. Людина Канта, Гегеля, Фейєрбаха, Маркса, Гуссерля, Сартра.

9. Феноменологічна інтерпретація людини і її критичний аналіз.

10. Людина як суб’єкт духовного світу.

11. Проблеми сучасної аксіології.

12. Природа ціннісної свідомості та її генеза.

13. Проблема свободи людини і мета соціального розвитку.

14. Проблема сенсу життя в духовному досвіді людства

Тема 15. Соціальна філософія

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)

  1. Тотожність та відмінність понять „соціальне”  та „суспільне”.

  2. Проблема походження суспільства.

  3. Соціальна реальність  та соціальна  дійсність:тотожність та відмінності.

  4. Соціальна раціональність класичного типу.

  5. Раціоналізація соціальних відносин та формування соціальної раціональності некласичного типу.

  6. Глобалізація та інформаційна революція як фактори формування соціальної раціональності постнекласичного типу.

  7. Аксіологічна складова функціонування сучасного суспільства.

  8. Постмодернізм про сучасне суспільство.

  9. Екологічна проблема і її сутність.

  10. Екологізація світогляду ХХІ століття - нагальна потреба сьогодення.

  11. Антропосоціогенез: сучасний стан проблеми.

  12. Людина в інформаційному суспільстві.

  13. Культура і цивілізація. Проблеми сучасного інформаційного суспільства.

  14. Сутність та перспективи маніпулювання суспільною та індивідуальною свідомістю

  15. Інтеграція культури, науки, освіти як фактор соціальної модернізації суспільства.

10. Методи навчання

Використовується модульно-рейтингова методика навчання.

Під час  аудиторних занять використовуються переважно словесні методи навчання: лекція, розповідь-пояснення, бесіда.

Самостійна робота студентів використовує практичні методи: досліди, вправи, навчальна праця, збір матеріалів, написання реферату.                                                      

11. Методи контролю

Форма підсумкового контролю – іспит.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!