« Назад
Тема 1.
Філософія, коло її проблем і роль у суспільстві.
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Bиникнення філософії та її місце в системі духовної культури суспільства.
-
Плюральність підходів до розуміння сучасної філософії.
-
Філософія як форма суспільної свідомості.
-
Філософський та науковий світогляди: pro et contra.
-
Актуальність ділеми матеріалізм, ідеалізм в сучасній філософії.
- Суспільно-історичний та особистісний характер світогляду.
Тема 2. Філософія Стародавнього сходу
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Історичні передумови виникнення давньоіндійської філософії.
-
Ортодоксальні і неортодоксальні індійські школи.
-
Філософська спадщина джайнізму, буддизму, чарваків-локоятів.
-
Основні риси китайської філософії.
-
Філософія конфуціанства.
-
Філософія даосизму.
-
Філософія легізму.
Тема 3. Філософія античності
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Осмислення феномену людського буття в руслі філософських вчень софістів і Сократа.
-
Античні натурфілософи як справжні піонери-відкривачі закону незнищенності матерії.
-
Характеристика масштабної філософії Платона.
-
Інтегральне поняття форми у Аристотеля.
-
Новаторські філософські методи Сократа.
-
Осмислення людського буття в руслі основних філософсько-етичних вчень раннього еллінізму (кінізм, епікурейство, стоїцизм).
-
Ідеальна держава у філософії Платона.
-
Концепція „topos noetos”.
-
Аристотелівська критика Платона.
-
Яскраві риси життя античних філософів.
Тема 4. Філософія Середньовіччя та Відродження
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
1. Характерні риси філософії Середньовіччя:
2. Загальна характеристика періоду патристики ;
3. Особливості розвитку періоду схоластики .
4. Суперечки про універсалії.
5. Філософія Фоми Аквінського.
6. Загальна характеристика філософії епохи Відродження:
7. Філософія природи.
8. Гуманізм епохи Відродження.
9. Соціально-політичні теорії: Ніколло Макіавеллі, Томас Мор, Томмазо Кампанелла.
Тема 5. Філософія Нового часу
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Загальна характеристика Нового часу.
-
Наукова методологія Френсиса Бекона.
-
Місце експерименту і досвіду у філософії Франциска Бекона
-
Рене Декарт-родоначальник європейського раціоналізму.
-
Проблема метода в філософії Рене Декарта.
-
Моністична філософія Б.Спінози.
-
Монадологія Лейбніца.
-
Лейбніц-родоначальник символічної логіки.
-
Суб'єктивний ідеалізм Дж.Берклі та Д.Юма.
-
Філософія Просвітництва.
-
Сутність Просвітництва. Енциклопедія.
-
Розуміння людини, суспільства та історичного прогрессу.
ТЕМА 6. німецька класична філософія
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Традиціоналізм і новаторство німецької класики.
-
Основні філософські напрями в контексті Німецької класичної філософії. Філософські погляди І.Канта.
-
Критичний період творчості І Канта.
-
Етичні та правові погляди І Канта.
-
Проблема суб’єкта у „філософії діяльності” Й.Фіхте.
-
„Філософія тотожності” Ф.Шеллінга.
-
Концепція „Абсолютного Духу” Г.В.Ф.Гегеля.
-
Здобутки і помилки марксизму. Соціальні наслідки.
-
Конкретизація „Я” у філософії Й.Фіхте.
-
Діалектика Г.В.Ф.Гегеля.
-
Антропологічне вчення Л.Фейєрбаха. Сутність людини.
-
Німецька класична філософія. (Загальна характеристика).
-
Гносеологічна проблематика в німецькій класичній філософії.
-
Об’єктивний ідеалізм Г.Гегеля.
-
Основні ідеї „Філософії права” Гегеля
-
Філософія марксизму в контексті традиції Німецької класичної філософії.
Тема 7. філософська думка україни
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Філософська думка в Україні. Історіософські ідеї Київської Русі.
-
Києво-Могилянська академія та її роль в розвитку філософської думки в Україні.
-
Основні положення філософії І.Гізеля.
-
Багатоаспектна філософія Т.Прокоповича.
-
Трикомпонентна і двошарова концепція Космосу у філософії Г.Сковороди.
-
Індивідуальний етичний ідеал за Г.Сковородою.
-
Концепція „нерівної всім рівності” і „спорідненої праці”.
-
Класичні риси української філософії у творах Г.Сковороди. Філософія серця” П.Юркевича.
-
Етика „конкордизму” у творчості В.Винниченка.
-
“Розвиток філософії в Україні на зламі тисячоліть.
ТЕМА 8. Сучасні філософські течії
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
„Воля до життя” у філософії А.Шопенгауера.
-
„Перший” позитивізм: феноменалізм, утилітаризм, еволюціонізм.
-
Неопозитивізм.
-
Сутність герменевтики.
-
Проблема безсвідомого у творчості З.Фройда.
-
Розуміння дискурсу у творчості М.Фуко.
-
Зміст та сутність терміну „деконструкція” у теоретичних доробках Ж.Дерріда.
-
Сутність комунікативної парадигми Ю.Габермаса та К.-О.Апеля.
-
Передумови виникнення і основні риси філософії марксизму.
-
Проблема сучасної філософії науки (Кун, Лакатос, Феєрабенд).
-
Філософія Ніцше: періоцінка ціннісних орієнтацій.
-
Екзистенціалізм як напрямок сучасної філософії.
-
Проблема людини в творах сучасних екзістенціалістів.
-
Проблема історії, її смислу та спрямованності в філософії К.Ясперса.
-
Психоаналітична філософія З.Фрейда.
-
Філософська антропологія М.Шеллера.
-
Сучасний структуралізм і постструктуралізм (К.Леви-Стросс, М.Фуко, Ж.Дельоз).
- Проблема істини та знання в постмодернізмі.
Тема 9. Філософське розуміння світу
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Становлення проблематики буття в історії філософії.
-
Категорія „буття” і її роль в філософії.
-
Пізнавальний смисл категорії „буття”.
-
Буття природи та буття людини.
-
Проблема субстанції в історії філософської думки.
-
Уявлення про матерію в історії філософії.
-
Сучасна наука про склад матерії: речовина, поле, вакуум.
-
Атрибути матерії: рух, простір, час.
-
Проблема віртуального буття в сучасній філософії
-
Буття людини в культурі
ТЕМА 10. ПРОБЛЕМА СВІДОМОСТІ В ФІЛОСОФІЇ
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
1. Розуміння свідомості в філософії.
2. Генеза свідомості. Відображення як умова появи свідомості.
3. Компонентна і рівнева структура свідомості.
4. Філософське розуміння ідеального.
5. Співвідношення понять "свідомість" і "мислення".
6. Суспільний характер свідомості.
7. Сутність, структура і природа свідомості: історія та сучасність в поглядах на проблему.
8. Методологічні перспективи при дослідженні свідомості.
9. Порівняльний аналіз європейської та східної традицій в розумінні свідомості.
10. Штучний інтелект. Моделювання психічних процесів.
11. Духовне життя суспільства.
12. Сутність і перспективи розвитку екологічної свідомості.
Тема 11. Сутність та структура пізнавального процесу
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Пізнання та самопізнання в філософському та психологічному дискурсі.
-
Поняття суб’єкта та об’єкта пізнання. „Гносеологічна робінзонада” та її критика.
-
Поняття раціональності.
-
Раціональне та ірраціональне в системі сучасного знання.
-
Зміст та сусність принципу довіри суб’єкту пізнання.
-
Чуттєве та раціональне пізнання.
-
Сенсуалізм та раціоналізм: сутність та гносеологічні підстави.
-
Проблема істини в постсучасній філософії.
-
Сутність інтервального підходу до розуміння істини в постнекласиці.
-
Постмодерністська філософія науки, її сутність і основні представники.
-
Основні проблеми сучасної гносеології.
-
Проблема істини в філософії та науці.
-
Діалектика, метафізика, герменевтика як методології сучасного пізнавального процесу.
-
Сутність раціональності як парадигми існування суспільства.
- Криза раціональності і феномен міфологізації в ХХ-ХХІ століттях.
ТЕМА 12. НАУКОВЕ ПІЗНАННЯ ТА ЙОГО ФОРМИ
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Логіка упорядкування наукового знання.
-
Діалектика знання і незнання.
-
Характеристика науки.
-
Структура і рівні наукового пізнання
-
Форми і методи наукового пізнання.
-
Сутність багаторівневої концепції методологічного знання.
-
Образ знання в культурі постмодерну.
-
Проблема „розуміння” в структурі гуманітарного знання.
-
Природа науки. Наука як специфічний вид людської діяльності.
-
Етапи становлення науки: класичний, некласичний, постнекласичний.
-
Взаємозв’язок наукових та позанаукових форм пізнання.
-
Основні проблеми розвитку постнекласичної науки.
- Пізнавальна цінність наукової дискусії.
ТЕМА 13. ДІАЛЕКТИКА ЯК МЕТОДОЛОГІЯ ПІЗНАНЯ
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Історичні типи діалектики.
-
Основні принципи діалектики та умови їх застосування.
-
Категорії діалектики: історична ретроспектива.
-
Методологічні підвалини аналізу процесу формування філософських категорій.
-
Характеристика основних категорій діалектики.
-
Проблема взаємопереходу та взаємозвязку філософських категорій.
-
Проблема та умови усвідомлення категорій людиною.
-
Сутність метафізики як методу пізнання об'єктивного світу.
-
Софістика та еклектика як мисленнєві двійники діалектики.
-
Негативна діалектика як критика теорії пізнання.
-
Проблема індивідуального засвоєння категорій діалектики.
-
Категорії як зв'язки мислення.
-
Сутність екзистенційної діалектики.
-
Сутність діалектичного історицизму.
-
Співвідношення екзистенції та діалектичного розуму в творчості Ж.П. Сартра.
Тема 14. Проблема людини в філософії
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - есе)
1. Поняття людини в історії філософії. Людина, індивід, особистість.
2. Сутність та зміст філософської антропології.
3. Духовні виміри людини та її складові.
4. Проблеми самореалізації особистості.
5. Поняття людського потенціалу і його основні характеристики.
6. Свідомість, свобода та відкритість буттю як необхідні умови людського існування.
7. Ситуація людини як етична проблема. Проблема людини в історії філософської думки.
8. Людина Канта, Гегеля, Фейєрбаха, Маркса, Гуссерля, Сартра.
9. Феноменологічна інтерпретація людини і її критичний аналіз.
10. Людина як суб’єкт духовного світу.
11. Проблеми сучасної аксіології.
12. Природа ціннісної свідомості та її генеза.
13. Проблема свободи людини і мета соціального розвитку.
14. Проблема сенсу життя в духовному досвіді людства
Тема 15. Соціальна філософія
ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ (пропонована форма - реферат)
-
Тотожність та відмінність понять „соціальне” та „суспільне”.
-
Проблема походження суспільства.
-
Соціальна реальність та соціальна дійсність:тотожність та відмінності.
-
Соціальна раціональність класичного типу.
-
Раціоналізація соціальних відносин та формування соціальної раціональності некласичного типу.
-
Глобалізація та інформаційна революція як фактори формування соціальної раціональності постнекласичного типу.
-
Аксіологічна складова функціонування сучасного суспільства.
-
Постмодернізм про сучасне суспільство.
-
Екологічна проблема і її сутність.
-
Екологізація світогляду ХХІ століття - нагальна потреба сьогодення.
-
Антропосоціогенез: сучасний стан проблеми.
-
Людина в інформаційному суспільстві.
-
Культура і цивілізація. Проблеми сучасного інформаційного суспільства.
-
Сутність та перспективи маніпулювання суспільною та індивідуальною свідомістю
-
Інтеграція культури, науки, освіти як фактор соціальної модернізації суспільства.
10. Методи навчання
Використовується модульно-рейтингова методика навчання.
Під час аудиторних занять використовуються переважно словесні методи навчання: лекція, розповідь-пояснення, бесіда.
Самостійна робота студентів використовує практичні методи: досліди, вправи, навчальна праця, збір матеріалів, написання реферату.
11. Методи контролю
Форма підсумкового контролю – іспит.
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!
|