Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 821 Тема Спілкування за допомогою чатів та форумів Навчальний посібник Internet для користувача за напрямом Право, НУДПСУ

Тема Спілкування за допомогою чатів та форумів Навчальний посібник Internet для користувача за напрямом Право, НУДПСУ

« Назад

  4.4. Спілкування за допомогою чатів та форумів, розміщених на Web-сайтах

Більшість користувачів Internet для спілкування та обміну думками використовують Web-орієнтовані чати та форуми. Web-орієнтація чатів та форумів означає, що програмне забезпечення необхідне для їх проведеня розміщене на віддаленому Web-сервері. Тому для його використання необхідно лише завантажити  певну Web-сторінку. В цьому полягає основна відмінність Web-орієнтованих чатів та форумів від мережевих пейджерів, використання яких потребує інсталяції на локальному комп'ютері спеціального програмного забезпечення. Відзначимо, що в українській зоні Інтернет знаходиться значна кількість чатів та форумів. Знайти їх можна за допомогою пошукових систем. Доцільно використовувати простий пошуковий запит - “чат”. Для прикладу, на рис. 4.68 показана перша сторінка  результатів пошуку українських чатів, сформована українським відділеням пошукової системи Google.

Кількість знайдених українських чатів перевищила цифру 200. В той же час кількість форумів ще більша. Це пояснюється тим, що практично кожен потужний Web-сайт містить сторінку з форумом.

Призначення чатів та форумів дещо відрізняється. Чати пристосовані для спілкування в ральному масштабі часу, тому інформація оновлюється в них досить швидко. В свою чергу це викликає значне використання Internet-трафіку та завантаження ліній зв'язку. По цій причині в деяких організаціях завантаження Web-сторінок з чатами заборонено. В свою чергу форуми в основному використовуються для обміну думками по деякій темі. Це може бути освіта, політика, спорт. Досить часто за допомогою спеціалізованих форумів проходить обмін досвідом. Крім того, в організаціях форуми можуть використовуватись для отримання об'єктивних даних. Наприклад, в державних установах за допомогою форумів громадяни можуть інкогніто висловити свою думку по якості обслуговування. Такі форуми іноді називають гостьовими книгами.

При використанні чатів та форумів слід пам'ятати, що кожен з них є окремою унікальною програмою, яка має свої особливості, а деяких випадках і помилки. Це пояснюється тим, що чати та форуми створюються невеликими групами програмістів за досить короткі терміні. По своїй досконалості вони далеко відстають від операційних систем та офісного програмного забезпечення. Прийоми використання різних чатів та форумів також відрізняються. Однак більшість з них орієнтовані на широкий загал користувачів, а тому мають однотипний інтерфейс та правила функціонування. Тому освоївши один типовий чат та форум користувач зможе легко опанувати використання іншого чату та форуму.

Розгляд почнемо з типового чату Київського національного університету України імені Т.Г. Шевченко. Як і для більшості чатів процедура його використання передбачає попердню реєстрацію користувача. Для проведення реєстрації слід в браузері відкрити сторінку входу в чат, розміщену за адресою  http://chat.univ.kiev.ua. Відображення даної сторінки показану на рис. 1.  Після цього необхідно та перейти по гіперпосиланню з текстом  [ Реєстрація тут ]. Дане гіперпосилання виділене на рис.4.69 овалом.

Перехід по гіперпосиланню повинен спричинити завантаження в вікно браузеру сторінки реєстрації, показаної на рис. 4.70. На цій сторінці потрібно ввести  свій логін (ім'я учасника) та пароль. При вводі можливо використовувати українські, російські, англійські символи та арабські цифри. Також при вводі імені слід врахувати, що не може бути двох зареєстрованих учасників чату з одним і тим же іменем. Тому слід вибрати для себе оригінальне ім'я. Відзначимо, що в полях пароль та підтвердження паролю всі символи відображаться як “*”. Рекомендуєма довжина паролю повинна бути не менша ніж 7 символів. Приклад заповненої сторінки реєстрації показаний на рис. 4.71. Після заповнення всіх необхідних полів необхідно натиснути на кнопку “Підтвердження”. Якщо всі данні заповнені правильно то у відповідь увікно браузеру завантажиться сторінка настройок параметрів користувача, показана на рис. 4.72.

На сторінці настройок можна вибрати кімнату (тему) спілкування, колір тексту власних повідомлень, вказати стать, час оновлення інформації у вікні браузеру та вказати вітальну фразу яка буде відображатись перед іншими користувачами при вашому вході в чат. Крім того, за допомогою відповідного перемикача можна дозовлити відображення  власних приватних повідомлень. Відзначимо, що параметри по замовчуванню можна залишити без змін. Після заповнення сторінки настройок слід натиснути кнопку “Заходьте до чату - на Вас там чекають”. У відповідь повинна завантажиться сторінка спілкування, показана на рис. 4.73. При цьому ваше ім'я повинно бути відображене серед інших учасників чату. Для прикладу на рис. 4.73 ім'я “teacher2007” виділене овалом. Як і більшість сучасних програм даного типу чат Київського національного університету ім. Т.Г. Шевченко дозволяє проводити спілкування в двох режимах: публічному та приватному. В публічному режимі повідомлення відображаються для всіх учасників чату, а в приватному тільки для визначених. Крім того, вікно чату має ряд типових елементів призначення яких наведено в табл.4.20.

1 - список доступних іконок, 2 - кнопка “Ігнорувати нік”, 3 - кнопка “Список ігнорованих”, 4 - перемикач “Онлайн”, 5 - кнопка “Очистити приват”, 6 - кнопка “Повний приват”, 7 - перемикач “Недоступний”, 8 - перемикач “Не турбувати”, 9 - поле публічних повідомлень, 10 - перемикач “В приваті”, 11 - поле приватних повідомлень, 12 - перемикач напівжирний шрифт, 13 - перемикач нахилений шрифт, 14 - перемикач підкреслений шрифт, 15 - поле вводу повідомлень, 16 - кнопка “В приват”, 17 - кнопка “В канал”, 18 - список активних користувачів, 19 - кнопка “Вихід”.

Таблиця 4.20

Призначення основних елементів вікна спілкуваня чату Київського національного університету ім.. Т.Г.Шевченко

п/п

Тип та назва

елементу

Призначення елементу

1

2

3

1

Список доступних смайликів

Відображає список смайликів які можна використовувати в тексту повідомлень.

2

Кнопка “Ігнорувати нік”

Дозволяє відмовитись від отримання повідомлень від співрозмовника з певним іменем.

3

Кнопка “Список ігнорованих”

Відображає/приховує список імен співрозмовників повідомлення яких ігноруються.

4

Перемикач “Онлайн”

Переводить користувача в режим при якому він доступний для спілкування з всіма іншими співрозмовниками чату.

5

Кнопка “Очистити приват”

Очищує список співрозмовників які перебувають в приваті.

6

Кнопка “Повний приват”

Відкриває нове вікно браузеру в якому будуть відображатись тільки приватні повідомлення.

7

Перемикач “Недоступний”

Переводить користувача в режим, при якому він на якийсь час не доступний для спідкування, хоча і не залишив чат. При цьому перехід в активний режим не потребує нового завантаження чату.

8

Перемикач “Не турбувати”

Переводить користувача в режим, при якому він не отримує ніяких повідомлень

9

Поле публічних повідомлень

Відображає повідомлення призначені для показу всім користувачам чату.

10

Перемикач “В приваті”

Переводить користувача в режим при якому він доступний для спілкування тільки з приватними співрозмовниками.

11

Поле приватних повідомлень

Відображає приватні повідомлення від інших співрозмовників та власні приватні повідомлення.

12

Перемикач напівжирний шрифт

Дозволяє вводити текст власних повідомлень напівжирним шрифтом

13

Перемикач нахилений шрифт

Дозволяє вводити текст власних повідомлень нахиленим шрифтом.

14

Перемикач підкреслений шрифт

Дозволяє вводити текст власних повідомлень підкресленим шрифтом.

15

Поле вводу повідомлень

Дозволяє вводити текст власного повідомлення.

16

Кнопка “В приват”

Відправляє повідомлення співрозмовникам, які вибрані для приватних повідомлень. Воно буде відображене в полі приватних повідомлень цих спірозмовників. Інші користувачі чату цього повідомлення бачити не будуть.

17

Кнопка “В канал”

Відправляє повідомлення всім користувачам чату. Воно буде відображене всім користувачам в списку публічних повідомлень.

18

Список активних користувачів

Відображає список користувачів, які в даний час ввійшли в чат.

19

Кнопка “Вихід”

Реалізує вихід із чату.

Принцип спілкування в чаті досить простий. Текст повідомлення записується користувачем в відповідне поле вводу.  Після чого для відправки публічного повідомлення слід натиснути кнопку “В канал”, а для відправки приватного повідомлення ­­– кнопку “В приват”. Зазначимо, що перед відправкою приватного повідомлення слід вказати ім'я приватного співрозмовника або співрозмовників. Для цього слід вибрати його ім'я в списку активних користувачів чату. Можна вибрати не тільки одного, а й декілька співрозмовників.

При бажанні в текст можна додати смайлик (невеликий рисунок). Для чого достатньо вибрати його за допомогою мишки із списку доступних смайлків.

Для забезпечення збереження конфіденційності вихід із чату повинен бути реалізований шляхом натиснення на кнопку “Вихід”. І тільки після відображення повідомлення про вихід користувача, можна закрити вікно браузера. В протилежному випадку можлива ситуація, коли інший користувач  даного комп'ютера зможе ввійти в чат під вашим ім'ям без вводу паролю.

Наведемо загальні правила спілкування в чатах:

- Поважайте своїх співрозмовників. Не використовуйте в повідомленнях нецензурних виразів.

- Заборонені образи інших користувачів,  часта відправка неінформативних та схожих повідомлень, пропаганда війни, насилля, расової та релігійної неприязні. Крім того, обмежується частота та обсяг рекламних повідомлень.

- Дозволено входити в чат та відправляти повідомлення тільки за допомогою оригінальної Web-сторінки, завантаженої з відповідного серверу.

- Забороняєтються спроби порушення працездатного стану чату.

Перейдемо до розгляду форумів. Як і чати, більшість сучасних форумів мають типовий інтерфейс та правила використання. Тому розгляд проведемо на прикладі форумі, розміщеному на сайті вітчизняної пошукової системи Мета за адресою www.forum.meta.ua. Початкова сторінка форуму покзана на рис. 6. По своїй суті ця сторінка представляє декілька форумів, кожен з яких визначається певною тематикою.  Перехід до конкретного форуму реалізується за допомогою відповідного гіперпосилання. Для прикладу авторами було вибрано форум присвячений науці та освіті, гіперпосилання на який виділене на рис. 4.74 овалом..

Перехід по гіперпосилання "Наука/Образование" сричиняє до відображення у вікні браузера Web-сторінки з повідомленнями (темами) даного форуму. Вказана Web-сторінка показана на рис. 4.75. На ній можна ознайомитись з тими запитаннями які задали інші користувачі, а також з відповідями на ці запитання. Для  того, щоб самому відповісти на якесь запитання потрібно скористатись гіперпосиланням на тексті з назвою теми. Для прикладу на рис. 4.75 одне з таких гіперпосилань виділене пунктиром. У відповідь відкриється вікно браузеру з текстовим полем в яке потрібно записати текст відповіді.

Для того, щоб задати власне запитання, тобто відкрити нову тему, потрібно скористатись гіперпосиланням з текстом “Открыть новую тему”. Дане гіперпосилання виділене на рис. 4.75 шестикутником.  Для повноцінної слід бути зареєстрованим користувачем форуму. Гіперпосилання для запуску процесу реєстрації, розміщене на формі входу зареєстрованих користувачів,  виділена на рис. 4.75 овалом. Процес реєстрації починається з заповнення користувачем спеціальної форми, показаної на рис.4.76. Відзначимо, що поля біля яких стоїть знак "*" обов'язкові для заповнення.

Крім того, логін та пароль повинні складатись із символів A-z, 0-9, -,_,., починатись та закінчуватись буквами або цифрами і містити від 4 до 20 символів. Ще однією особливістю заповнення форми реєстрації є можливість визначення показу особистої інформацї іншим користувачам форуму. Ця можливість реалізована за рахунок типових випадаючих меню, одне з яких виділене на рис. 4.76 овалом. Меню дозволяє: не показувати особисту інформацію нікому, показувати всім або показувати тільки зареєстрованим користувачам.

При реєстрації заборонено:

- Використання тексту, зміст якого порушує загальноприйняті моральні та етичні норми, або/та образливий для інших користувачів форуму.

- Реєстрація імен, схожих з уже існуючими іменами в такій мірі, що це може ввести в оману інших користувачів форуму. Слід враховувати, що крім іншого, схожість може бути викликана завдяки використанню близьких по зображенню українських, російських та латинських символів.

- Реєстрація декількох імен одним користувачем.

В випадку порушення вказаних правил адміністрація форуму як правило видаляє користувача без попереднього повідомлення. Крім того, навіть не порушивши правил реєстрації користувач може бути видалений із списку зареєстрований якщо він на протязі певного періоду не надсилає відповіді ні на одну із тем форуму або не створює власну тему. Для форуму Мета максимальний період неактивності залежить від кількості повідомлень, що вже надійшли в форум від користувача. Якщо вказаних повідомлень взагалі не надходило, то період неактивності становить 30 днів, а в протилежному випадку - 100 днів.

Після заповнення реєстарційної форми слід натиснути кнопку з написом “Зарегистрироваться на МетаПаспорте”. Сигналом про успішну реєстрацію буде відображення в вікні браузеру Web-сторінки, показаної на рис. 4.77.

Відзначимо, що як і в багатьох інших Web-порталах  на Мета використовується єдиний процес реєстрації для декількох сервісів. Тому для входу на форум слід включити радіо-перемикач в положення “МетаФорум” (виділений на рис. 4.77 овалом), ввести логін (ім'я), пароль та натиснути кнопку “Войти”.  Це повинно призвести по завантаження в вікно браузеру Web-сторінки подібної до рис. 4.75. Якщо скористатись, розташованим на цій сторінці, гіперпосиланням з текстом “Открыть новую тему”, то у відповідь завантажиться Web-сторінка з формою для вводу нової теми. Дана Web-сторінка показана на рис.4.78.

Призначення елементів форми вводу нової теми пердставлені в табл. 4.21.

Таблиця 4.21

Призначення основних елементів форми вводу нової теми форуму Мета

п/п

Тип та назва

елементу

Призначення елементу

1

Поле вводу заголовку

Запис тексту заголовку (назви) теми.

2

Блок елементів форматування повідомленя

Визначення параметрів форматування заголовку та повідомлення теми.  

3

Поле допомоги

Відображення тексту з поясненням, щодо призначення різних елементів форми

4

Поле повідомлення

Запис тексту повідомлення теми

5

Гіперпосилання “Віртуальна клавіатура”

Відкриття нового вікна браузеру з віртуальною клавіатурою. Натиск мишкою на кнопках віртуальної клавіатури призводить до відображення відповідних символів в формі.

6

Блок перемикачів тегів та смайликів

Включає/виключає відображення в повідомленні тегів та смайликів (невеликих рисунків)

7

Перемикач відповіді

Включає/виключає посилку повідомлення про надходження відповіді на тему.

8

Кнопка попереднього перегляду

Відкриває нове вікно браузеру в якому можна переглянути створене повідомлення без його вдправки до форуму

9

Кнопка  відправки

Надсилає створене повідомлення до форуму

10

Блок елементів вибору форуму

Визначають форум до якого буде надіслане повідомлення

При публікації повідомлень слід враховувати:

- Назва теми повинна бути інформативною та давати можливість в цілому зрозуміти зміст теми.

- Тема повідомлення повинна відповідати темі розділу, в якому вона розміщується.

- Не рекомендується використовувати в назві теми різноманітних смайликів, що не несуть змістовного навантаження.

- Заборонено записувати назву теми прописними символами.

- Перед створенням нової теми рекомендується перевірити, чи не обговорювалась вона раніше. Перевірку доцільно провести за допомогою пошукової сторінки розміщеної за адресою http://forum.meta.ua/search.php.

- Заборонена публікація образливих, порнографічних, наклепницьких повідомлень, погроз і посилань на такі повідомлення, закликів до національної ворожнечі і інших повідомлень, що можуть порушувати закони України.

- Заборонена публікація рекламних повідомлень.

- Публікація посилань на інші сайти допустима тільки для підтвердження думок, виказаних автором повідомлення.

- Не рекомендується надмірне цитування. Як правило розмір цитати не повинен перевищувати чотирьох рядків тексту.

- Заборонено розміщувати однакові по змісту повідомлення в різні теми.

- У всіх розділах форуму крім розділу спілкування, заборонені повідомлення які призначені для особистого спілкування.

- Заборонено розміщення повідомлень які містять явно помилкову інформацію, наклепи, а також нечесні прийоми ведення дискусій.

- Не рекомендується надмірне використання знаків пунктуації.

- Заборонене надмірне використання смайликів, більше трьох підряд. При цьому обсяг файлу рисунку не повинен перевищувати 50 Кб. Якщо такі рисунки все ж необхідні, їх треба подавати у вигляді гіперпосилань.

- Заборонено звертити увагу до свого повідомлення шляхом додавання в початкову тему додаткових повідомлень, які самі по собі не несуть ніякого значення, а також шляхом розсилки персональних повідомлень та/або електронних листів окремим учасникам форуму з проханням відповісти в темі.

Контрольні запитання

  1. Яке призначення чату?

  2. Яке призначення форуму?

  3. Чим чат відрізняється від форуму?

  4. Навіщо потрібна реєстрація учасників чату?

  5. Навіщо потрібна реєстрація учасників форуму?

  6. Що таке смайлик?

  7. Які правила вибору імені учасника чату?

  8. Які правила вибору імені учасника форуму?

  9. Які правила вибору паролю для учасників чату та форуму?

  10. Які правила формування повідомлень в чаті?

  11. Які правила формування повідомлень в форумі?

  12. Які обмеження дії зареєстрованого імені учасника форуму?

  13. Що таке приватні повідомлення в чаті?

  14. Що таке публічні повідомлення в чаті?

  15. Які рисунки можна додати в повідомлення чату?

  16. Які рисунки можна додати в повідомлення форуму?

  17. В яких розділах форуму заборонені повідомлення, що мають характер особистого листування?

  18. В яких розділах форуму дозволені повідомлення, що мають характер особистого листування?

  19. Що таке віртуальна клавіатура?

  20. Як забезпечити збереження конфіденційності даних при виході із чату?

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!