Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 18 Статистичне моделювання економічних систем, Моделювання систем масового обслуговування з використанням методу Монте-Карло, НУДПСУ
« НазадЛекція №18. СТАТИСТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ. Моделювання систем масового обслуговування з використанням методу Монте-Карло
План 1. Метод статистичних випробувань (метод Монте-Карло). 2. Початкові дані для розв'язку задачі статистичного моделювання функціонування СМО. 3. Етапи розв'язку задачі статистичного моделювання функціонування СМО. 5.3. Моделювання систем масового обслуговування з використанням методу Монте-КарлоУ реальних умовах функціонування СМО є перехідні режими, а вхідні і вихідні потоки вимог є далеко не простими. У цих умовах для оцінки якості функціонування систем обслуговування широко використовують метод статистичних випробувань (метод Монте-Карло). Основою розв'язку задачі дослідження функціонування СМО в реальних умовах є статистичне моделювання вхідного потоку вимог і процесу їх обслуговування (вихідного потоку вимог). Для розв'язку задачі статистичного моделювання функціонування СМО повинні бути задані наступні початкові дані: - опис СМО (тип, параметри, критерії ефективності роботи системи); - параметри закону розподілу періодичності надходжень вимог в систему; - параметри закону розподілу часу перебування вимоги в черзі (для СМО з очікуванням); - параметри закону розподілу часу обслуговування вимог в системі. Розв'язок задачі статистичного моделювання функціонування СМО складається з наступних етапів. 1. Генерують рівномірно розподілене випадкове число ri. 2. Рівномірно розподілені випадкові числа перетворюють у величини із заданим законом розподілу: - інтервал часу між надходженнями вимог в систему (Dtn); - час відходу заявки з черги (для СМО з обмеженою довжиною черги); - тривалість часу обслуговування вимоги каналами (Dta). 3. Визначають моменти настання подій: - надходження вимоги на обслуговування; - відхід вимоги з черги; - закінчення обслуговування вимоги в каналах системи. 4. Моделюють функціонування СМО в цілому і накопичують статистичні дані про процес обслуговування. 5. Встановлюють новий момент надходження вимоги в систему і обчислювальна процедура повторюється відповідно до викладеного. 6. Визначають показники якості функціонування СМО шляхом обробки результатів моделювання методами математичної статистики. Методику розв'язку задачі розглянемо на прикладі моделювання СМО з відмовами. Хай система має два однотипні канали, що працюють з відмовами, причому моменти часу закінчення обслуговування на першому каналі позначимо через t1i, на другому каналі – через t2i. Закон розподілу інтервалу часу між суміжними вимогами, що поступають, заданий щільністю розподілу f1(tT). Тривалість обслуговування також є випадковою величиною з щільністю розподілу f1(to). Процедура розв'язку задачі виглядатиме таким чином: 1. Генерують рівномірно розподілене випадкове число ri. 2. Рівномірно розподілене випадкове число перетворюють у величини із заданим законом розподілу, використовуючи формули табл. 5.1. Визначають реалізацію випадкового інтервалу часу (Dtn) між надходженнями вимог в систему. 3. Обчислюють момент надходження заявки на обслуговування: ti = ti-1 + Dtn. 4. Порівнюють моменти закінчення обслуговування попередніх заявок на першому t1(і-1) і другому t2(і-1) каналах. 5. Порівнюють момент надходження заявки ti з мінімальним моментом закінчення обслуговування (допустимо, що t1(і-1) < t2(і-1)): - якщо ti – t1(і-1) < 0, то заявка дістає відмову і виробляється новий момент часу надходження заявки описаним способом; - якщо ti – t1(і-1) ³ 0, то відбувається обслуговування. 6. При виконанні умови 5) визначають час обслуговування заявки на першому каналі Dt1і шляхом перетворення випадкової величини ri у величину (час обслуговування i-ої заявки) із заданим законом розподілу. 7. Обчислюють момент закінчення обслуговування i-ої заявки на першому каналі ti = |ti-1 + Dt1і|. 8. Встановлюють новий момент надходження заявки і обчислювальна процедура повторюється відповідно до викладеного. 9. В ході моделювання СМО накопичуються статистичні дані про процес обслуговування. 10. Визначають показники якості функціонування системи шляхом обробки накопичених результатів моделювання методами математичної статистики. Контрольні запитання 1. В чому полягає метод статистичних випробувань (метод Монте-Карло)? 2. Які початкові дані необхідні для розв'язку задачі статистичного моделювання функціонування СМО? 3. Наведіть етапи розв'язку задачі статистичного моделювання функціонування СМО. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |