Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 15 Моделювання систем масового обслуговування, Визначення характеристик систем масового обслуговування, НУДПСУ
« НазадЛекція №15. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ. Визначення характеристик систем масового обслуговування
План 1. Багатоканальна СМО. 2. Формули Ерланга. 3. Багатоканальна СМО з очікуванням. 4. Модель обслуговування машинного парку. 4.2.2. Багатоканальна модель з пуассонівським вхідним потоком і експоненціальним розподілом тривалості обслуговуванняУ переважній більшості випадків на практиці системи масового обслуговування є багатоканальними, і, отже, моделі з n обслуговуючими каналами (де n > 1) представляють безперечний інтерес. Процес масового обслуговування, що описується даною моделлю, характеризується інтенсивністю вхідного потоку, при цьому паралельно може обслуговуватися не більш за n клієнтів (заявок). Середня тривалість обслуговування однієї заявки дорівнює 1/μ. Вхідний і вихідний потоки є пуасcонівськими. Режим функціонування того або іншого обслуговуючого каналу не впливає на режим функціонування інших обслуговуючих каналів системи, причому тривалість процедури обслуговування кожним з каналів є випадковій величиною, підпорядкованою експоненціальному закону розподілу. Кінцева мета використання n паралельно включених обслуговуючих каналів полягає в підвищенні (в порівнянні з одноканальною системою) швидкості обслуговування вимог за рахунок обслуговування одночасно n клієнтів. Граф станів багатоканальної системи масового обслуговування з відмовами має вигляд, показаний на мал. 4.3. Стани СМО мають наступну інтерпретацію: S0 – всі канали вільні; S1 – зайнятий один канал, інші вільні; Sk – зайняті рівно k каналів, інші вільні; Sn – зайняті всі n каналів, інші вільні. Рівняння Колмогорова для імовірності станів системи P0,...,Pk,...,Pnматимуть наступний вигляд Початкові умови розв'язку системи такі P0(0) = 1, P1(0) = P2(0) = ... = Pk(0) = ... = Pn(0) = 0. Стаціонарний розв'язок системи має вигляд де Y = λ/μ. Формули для обчислення імовірності Pk називаються формулами Ерланга. Визначимо імовірнісні характеристики функціонування багатоканальної СМО з відмовами в стаціонарному режимі: імовірність відмови оскільки заявка дістає відмову, якщо приходить в мить, коли всі n каналів зайняті. Величина Pвідм характеризує повноту обслуговування вхідного потоку; імовірність того, що заявка буде прийнята до обслуговування (вона ж – відносна пропускна спроможність системи q доповнює Pвідм до одиниці абсолютна пропускна спроможність А = λ*q = λ*(1 – Pвідм). (4.30) середнє число каналів, зайнятих обслуговуванням (kc) наступне Величина kc характеризує ступінь завантаження СМО. Приклад 4.4. Хай n-канальна СМО є обчислювальним центром (ОЦ) з трьома (n = 3) взаємозамінними ПЕОМ для вирішення задач, що поступають до ОЦ. Потік задач, що поступають на ОЦ, має інтенсивність λ = 1 задача на годину. Середня тривалість обслуговування tc = 1,8 год. Потік заявок на розв'язок задач і потік обслуговування цих заявок є простими. Потрібно обчислити фінальні значення: - імовірність станів ОЦ; - імовірність відмови в обслуговуванні заявки; - відносної пропускної спроможності ОЦ; - абсолютної пропускної спроможності ОЦ; - середнього числа зайнятих ПЕОМ на ОЦ. Визначити, скільки додатково треба придбати ПЕОМ, щоб збільшити пропускну спроможність ОЦ в 10 разів. Розв'язок 1. Визначимо параметр μ потоку обслуговуванні μ = 1/tc = 1/1,8 = 0,555. 2. Приведена інтенсивність потоку заявок Y = λ/μ = 1/0,555 = 1,8. 3. Граничну імовірність станів знайдемо по формулах Ерланга (4.27) Р1 ≈ 1,8*0,186 ≈ 0,344, Р2 ≈ 1,62*0,186 ≈ 0,301, Р3 ≈ 0,97*0,186 ≈ 0,180. 4. Імовірність відмови в обслуговуванні заявки Pвідм = Р3 = 0,18. 5. Відносна пропускна спроможність ОЦ q = 1 – Pвідм = 1 – 0,18 = 0,82. 6. Абсолютна пропускна спроможність ОЦ А = λ*q = 1*0,82 = 0,82. 7. Середнє число зайнятих каналів – ПЕОМ Таким чином, при сталому режимі роботи СМО в середньому буде зайнято 1,5 комп'ютера з трьох – інші півтора простоюватимуть. Роботу розглянутого ОЦ навряд чи можна вважати задовільною, оскільки центр не обслуговує заявки в середньому в 18% випадків. Очевидно, що пропускну спроможність ОЦ при даних λ і μ можна збільшити тільки за рахунок збільшення числа ПЕОМ. Визначимо, скільки потрібно використовувати ПЕМ, щоб скоротити число необслужених заявок, що поступають на ОЦ, в 10 разів, тобто щоб імовірність відмови в розв'язку задач не перевершували 0,0180. Для цього використовуємо формулу (4.28). Складемо наступну таблицю:
Як неважко зрозуміти, для реалізації такої можливості на ОЦ слід використовувати 6 комп'ютерів, тобто додатково необхідно придбати 3 комп'ютері. Розглянемо багатоканальну систему масового обслуговування з очікуванням. Процес масового обслуговування при цьому характеризується наступним: вхідний і вихідний потоки є пуассонівськими з інтенсивностями λ і μ відповідно; паралельно обслуговуватися можуть не більш S клієнтів. Система має S каналів обслуговування. Середня тривалість обслуговування одного клієнта дорівнює – 1/μ. У сталому режимі функціонування багатоканальної СМО з очікуванням і необмеженою чергою може бути описане за допомогою системи алгебраїчних рівнянь Розв'язок системи рівнянь (4.32) має вигляд. Розв'язок буде дійсним, якщо виконується наступна умова: Імовірнісні характеристики функціонування в стаціонарному режимі багатоканальної СМО з очікуванням і необмеженою чергою визначаються по наступних формулах: - імовірність того, що в системі знаходиться n клієнтів на обслуговуванні, визначається за формулами (4.33) і (4.34); - середнє число клієнтів в черзі на обслуговування; - середнє число клієнтів, що знаходяться в системі (заявок на обслуговування і в черзі); - середня тривалість перебування клієнта (заявки на обслуговування) в черзі; - середня тривалість перебування клієнта в системі. Розглянемо приклади багатоканальної системи масового обслуговування з очікуванням. Приклад 4.5. Механічна майстерня заводу з трьома постами (каналами) виконує ремонт малої механізації. Потік несправних механізмів, що прибувають в майстерню, – пуассонівський і має інтенсивність λ = 2,5 механізму на добу, середній час ремонту одного механізму розподілений за показовим законом і дорівнює tc = 0,5 доби. Припустимо, що іншої майстерні на заводі немає, і, значить, черга механізмів перед майстернею може рости практично необмежено. Потрібно обчислити наступні граничні значення імовірнісних характеристик системи: - імовірність станів системи; - середнє число заявок в черзі на обслуговування; - середнє число заявок, що знаходяться в системі; - середню тривалість перебування заявки в черзі; - середню тривалість перебування заявки в системі. Розв'язок 1. Визначимо параметр потоку обслуговувань μ = 1/tc = 1/0,5 = 2. 2. Приведена інтенсивність потоку заявок Y = λ/μ = 2,5/2 = 1,25, при цьому λ/(μS) = 2,5/(2*3) = 0,41. Оскільки 0,41 < 1, то черга не росте безмежно і в системі наступає граничний стаціонарний режим роботи. 3. Обчислимо імовірність станів системи 4. Імовірність відсутності черги у майстерні 5. Середнє число заявок в черзі на обслуговування 6. Середнє число заявок, що знаходяться в системі 7. Середня тривалість перебування механізму в черзі на обслуговування доби. 8. Середня тривалість перебування механізму в майстерні (у системі) доби. 4.2.3. Модель обслуговування машинного паркуМодель обслуговування машинного парку є модель замкнутої системи масового обслуговування. До цих пір ми розглядали тільки такі системи масового обслуговування, для яких інтенсивність λ вхідного потоку заявок не залежить від стану системи. В цьому випадку джерело заявок є зовнішнім по відношенню до СМО і генерує необмежений потік вимог. Розглянемо системи масового обслуговування, для яких λ залежить від стану системи, при чому джерело вимог є внутрішнім і генерує обмежений потік заявок. Наприклад, обслуговується машинний парк, що складається з N машин, бригадою R механіків (N > R), причому кожна машина може обслуговуватися тільки одним механіком. Тут машини є джерелами вимог (заявок на обслуговування), а механіки – обслуговуючими каналами. Несправна машина після обслуговування використовується по своєму прямому призначенню і стає потенційним джерелом виникнення вимог на обслуговування. Очевидно, що інтенсивність λ залежить від того, скільки машин в даний момент знаходиться в експлуатації (N – k) і скільки машин обслуговується або стоїть в черзі, чекаючи обслуговування (k). У даній моделі місткість джерела вимог слід вважати обмеженою. Вхідний потік вимог виходить з обмеженого числа експлуатованих машин (N – k), які у випадкові моменти часу виходять з ладу і вимагають обслуговування. При цьому кожна машина з (N – k) знаходиться в експлуатації. Пуассонівський потік вимог генерується з інтенсивністю λ незалежно від інших об'єктів, отже, загальний (сумарний) вхідний потік має інтенсивність (N – k)λ. Вимога, що поступила в систему в момент, коли вільний хоч би один канал, негайно йде на обслуговування. Якщо вимога застає всі канали зайнятими обслуговуванням інших вимог, то вона не покидає систему, а стає в чергу і чекає, поки один з каналів не стане вільним. Таким чином, в замкнутій системі масового обслуговування вхідний потік вимог формується з того потоку, що виходить з системи. Стан Sk системи характеризується загальним числом вимог, що знаходяться на обслуговуванні і в черзі, рівним k. Для даної замкнутої системи, очевидно, k = 0,1,2,...,N. При цьому, якщо система знаходиться в стані Sk, то число об'єктів, що знаходяться в експлуатації, дорівнює (N – k). Якщо λ – інтенсивність потоку вимог з розрахунку на одну машину, то. Система алгебраїчних рівнянь, що описують роботу замкнутої СМО в стаціонарному режимі, виглядає таким чином. Розв'язуючи дану систему, знаходимо імовірність k-гo стану. Величина P0 визначається з умови нормування отриманих результатів за формулами (4.40) для P, k = 0,1,2,..., N. Визначимо наступні імовірнісні характеристики системи: - середнє число вимог в черзі на обслуговування; - середнє число вимог, що знаходяться в системі (на обслуговуванні і в черзі); - середнє число механіків (каналів), що «простоюють» через відсутність роботи; - коефіцієнт простою обслуговуваного об'єкту (машини) в черзі; - коефіцієнт використання об'єктів (машин); - коефіцієнт простою обслуговуючих каналів (механіків); - середній час очікування обслуговування (час очікування обслуговування в черзі). Приклад 4.6. Хай для обслуговування десяти персональних комп'ютерів (ПК) виділено двох інженерів однакової продуктивності. Потік відмов (несправностей) одного комп'ютера – пуассонівський з інтенсивністю λ = 0,2. Час обслуговування ПК підкоряється показовому закону. Середній час обслуговування одного ПК одним інженером складає: tc =1,25 час. Можливі наступні варіанти організації обслуговування: - обох інженерів обслуговують всі десять комп'ютерів, так що при відмові ПК його обслуговує один з вільних інженерів, в цьому випадку R = 2, N = 10; - кожний з двох інженерів обслуговує по п'ять закріплених за ним ПК. В цьому випадку R = 1, N = 5. Необхідно вибрати якнайкращий варіант організації обслуговування ПК. Розв'язок 1. Обчислимо параметр обслуговування μ = 1/tc = 1/1,25 = 0,8. 2. Приведена інтенсивність потоку заявок Y = λ/μ = 0,2/0,8 = 0,25. 3. Обчислимо імовірнісні характеристики СМО для двох варіантів організації обслуговування ПК. Варіант 1 1. Визначимо імовірність станів системи: Враховуючи, що і використовуючи результати розрахунку Pk, обчислимо P0 Звідки P0 = 0,065. Тоді P1 = 0,162, P2 = 0,183, P3 = 0,182, P4 = 0,160, P5 = 0,110, P6 = 0,075, P7 = 0,037, P8 = 0,014, P9 = 0,003, P10 = 0,000. Визначимо середнє число комп'ютерів в черзі на обслуговування Визначимо середнє число ПК, що знаходяться в системі (на обслуговуванні і в черзі) Визначимо середнє число інженерів, що простоюють через відсутність роботи Коефіцієнт простою персонального комп'ютера в черзі наступний Коефіцієнт використання комп'ютерів визначається по формулі Коефіцієнт простою обслуговуючих інженерів розраховується так Середній час очікування ПК обслуговування год. Варіант 2 Визначимо імовірність станів системи: Звідки P0 = 0,199. Тоді P1 = 0,249, P2 = 0,249, P3 = 0,187, P4 = 0,093, P5 = 0,023. Середнє число комп'ютерів в черзі на обслуговування таке Середнє число комп'ютерів, що знаходяться на обслуговуванні і в черзі розраховується так Середнє число інженерів, що простоюють через відсутність роботи Коефіцієнт простою персонального комп'ютера в черзі Коефіцієнт використання комп'ютерів Коефіцієнт простою обслуговуючих інженерів Середній час очікування ПК обслуговування год. Зведемо отримані результати по двох варіантах в наступну таблицю
Таким чином, у варіанті 1 кожен комп'ютер стоїть в черзі в очікуванні початку його обслуговування приблизно 0,142 частини робочого часу, що менше цього показника при варіанті 2 організації робіт. Далі у варіанті 1 імовірність того, що ПК і будь-який момент часу працюватиме вище, ніж у варіанті 2, і дорівнює Очевидно, варіант 1 організації робіт по обслуговуванню ПК ефективніший, ніж варіант 2. Контрольні запитання 1. Що таке багатоканальна СМО? 2. Наведіть формули Ерланга. 3. Що таке багатоканальна СМО з очікуванням? 4. Основні характеристики моделі обслуговування машинного парку. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |