Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 13 Моделювання систем масового обслуговування, Визначення характеристик систем масового обслуговування, НУДПСУ
« НазадЛекція №13. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ. Визначення характеристик систем масового обслуговування
План 1. Характеристики СМО. 2. Проста одноканальна модель з відмовами. 3. Абсолютна і відносна пропускна спроможність системи.
4.2. Визначення характеристик систем масового обслуговування4.2.1. Одноканальна модель з пуассонівським вхідним потоком з експоненціальним розподілом тривалості обслуговуванняПростою одноканальною моделлю з імовірнісними вхідним потоком і процедурою обслуговування є модель, що характеризується показовим розподілом як тривалості інтервалів між надходженнями вимог, так і тривалості обслуговування. При цьому щільність розподілу тривалості інтервалів між надходженнями вимог має вигляд f1(x) = λ e-λt, (4.1) де λ – інтенсивність надходження заявок в систему Щільність розподілу тривалості обслуговування f2(x) = μ e-μt, (4.2) де μ – інтенсивність обслуговування Потоки заявок і обслуговуванні прості. Хай система працює з відмовами. Необхідно визначити абсолютну і відносну пропускну спроможність системи. Представимо дану систему масового обслуговування у вигляді графа (мал. 4.1), у якого є два стани: S0 – канал вільний (очікування); S1 – канал зайнятий (йде обслуговування заявки). Позначимо імовірність станів: P0(t) – імовірність стану «канал вільний»; P1(t) – імовірність стану «канал зайнятий». За розміченим графом станів (мал. 4.1) складемо систему диференціальних рівнянь Колмогорова для імовірності станів. Система лінійних диференціальних рівнянь (4.3) має розв'язок з урахуванням умови нормування P0(t) + P1(t) = 1. Розв'язок даної системи називається нестаціонарним, оскільки воно безпосередньо залежить від t і виглядає таким чином P1(t) = 1 – P0(t) = 1. (4.5) Неважко переконатися, що для одноканальної СМО з відмовами імовірність P0(t) є не що інше, як відносна пропускна спроможність системи q. Дійсно, P0(t) – імовірність того, що у момент t канал вільний і заявка, що прийшла до моменту t, буде обслужена, а отже, для даного моменту часу t середнє відношення числа обслужених заявок до тих, що поступили також дорівнює P0(t), тобто q = P0(t). (4.6) Після закінчення великого інтервалу часу (при t®¥) досягається стаціонарний (сталий) режим q = P0 = μ/(μ + λ). (4.7) Знаючи відносну пропускну спроможність, легко знайти абсолютну. Абсолютна пропускна спроможність (А) – середнє число заявок, яке може обслужити система масового обслуговування за одиницю часу А = λ*q = λμ/(λ + μ). (4.8) Імовірність відмови в обслуговуванні заявки дорівнюватиме імовірності стану «канал зайнятий» Pвідм = 1 – Р1 = 1 - μ/(μ + λ) = λ/(μ + λ). (4.9) Дана величина Pвідм може бути інтерпретована як середня частка необслужених заявок серед поданих. Приклад 4.1. Хай одноканальна СМО з відмовами є одним постом щоденного обслуговування (ЩО) для миття автомобілів. Заявка – автомобіль, що прибуває в момент, коли пост зайнятий – дістає відмову в обслуговуванні. Інтенсивність потоку автомобілів λ = 1,0 (автомобіль на годину). Середня тривалість обслуговування – tc = 1,8 години. Потік автомобілів і потік обслуговуванні є простими. Потрібно визначити в сталому режимі граничні значення: - відносної пропускної спроможності q; - абсолютної пропускної спроможності А; - імовірності відмови Pвідм. Порівняти фактичну пропускну спроможність СМО з номінальною, яка була б, якби кожен автомобіль обслуговувався точно 1,8 години і автомобілі слідували один за іншим без перерви. Розв'язок 1. Визначимо інтенсивність потоку обслуговування μ = 1/tc = 1/1,8 = 0,555. 2. Обчислимо відносну пропускну спроможність q = μ/(μ + λ) = 0,555/(1 + 0,555) = 0,356. Величина q означає, що в сталому режимі система обслуговуватиме приблизно 35%, що прибувають на пост ЩО автомобілів. 3. Абсолютну пропускну спроможність визначимо по формулі А = λ*q = 1*0,356 = 0,356. Це означає, що система (пост ЩО) здатна здійснити в середньому 0,356 обслуговування автомобілів за годину. 4. Імовірність відмови Pвідм = 1 – q = 1 – 0,356 = 0,644. Це означає, що близько 65% прибулих автомобілів на пост ЩО дістануть відмову в обслуговуванні. 5. Визначимо номінальну пропускну спроможність системи Аном = 1/tc = 1/1,8 = 0,555 (автомобілів на годину). Виявляється, що Аном в 1,5 раза (0,555/0,356 ≈ 1,5) більше, ніж фактична пропускна спроможність, обчислена з урахуванням випадкового характеру потоку заявок і часу обслуговування. Контрольні запитання 1. Наведіть характеристики СМО. 2. Що таке проста одноканальна модель з відмовами? 3. Що таке абсолютна пропускна спроможність системи? 4. Що таке відносна пропускна спроможність системи? З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |