Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 12 Моделювання систем масового обслуговування, Компоненти і класифікація моделей масового обслуговування, НУДПСУ
« НазадЛекція №12. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ. Компоненти і класифікація моделей масового обслуговування
План 1. Предмет теорії масового обслуговування. 2. Основні види СМО. 3. СМО з обмеженим очікуванням. 4. СМО з необмеженим очікуванням. 5. СМО з різним числом каналів обслуговування.
Предметом теорії масового обслуговування є встановлення залежності між чинниками, що визначають функціональні можливості системи масового обслуговування, і ефективністю її функціонування. В більшості випадків всі параметри, що описують системи масового обслуговування, є випадковими величинами або функціями, тому ці системи відносяться до стохастичних систем. Випадковий характер потоку заявок (вимог), а також, в загальному випадку, і тривалість обслуговування призводить до того, що в системі масового обслуговування відбувається випадковий процес. По характеру випадкового процесу, що відбувається в системі масового обслуговування (СМО), розрізняють системи марківські і немарківські. У марківських системах вхідний потік вимог і потік обслужених вимог (заявок), який виходить, є пуассонівським. Пуассонівські потоки дозволяють легко описати і побудувати математичну модель системи масового обслуговування. Дані моделі мають достатньо прості розв'язки, тому більшість відомих додатків теорії масового обслуговування використовують марківську схему. У разі немарківських процесів задачі дослідження систем масового обслуговування значно ускладнюються і вимагають застосування статистичного моделювання, чисельних методів з використанням ЕОМ. Незалежно від характеру процесу, що протікає в системі масового обслуговування, розрізняють два основні види СМО: системи з відмовами, в яких заявка, що поступила в систему в момент, коли всі канали зайняті, дістає відмову і відразу ж покидає чергу; системи з очікуванням (чергою), в яких заявка, що поступила в момент, коли всі канали обслуговування зайняті, стає в чергу і чекає, поки не звільниться один з каналів. Системи масового обслуговування з очікуванням діляться на системи з обмеженим очікуванням і системи з необмеженим очікуванням. У системах з обмеженим очікуванням може обмежуватися:
У системах з необмеженим очікуванням заявка, що стоїть в черзі, чекає обслуговування необмежено довго, тобто поки не підійде черга. Всі системи масового обслуговування розрізняють за числом каналів обслуговування:
Приведена класифікація СМО значною мірою є умовною. На практиці найчастіше системи масового обслуговування виступають як змішані системи. Наприклад, заявки чекають початки обслуговування до певного моменту, після чого система починає працювати як система з відмовами. Контрольні запитання 1. Що є предметом теорії масового обслуговування? 2. Наведіть основні види СМО. 3. Що таке СМО з обмеженим очікуванням? 4. Що таке СМО з необмеженим очікуванням? 5. Що таке СМО з різним числом каналів обслуговування? 6. Як розрізняються СМО за числом каналів? З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |