Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 761 Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 11 Моделювання систем масового обслуговування, НУДПСУ

Опорний конспект лекцій з курсу Дослідження операцій Тема 11 Моделювання систем масового обслуговування, НУДПСУ

« Назад

Лекція №11. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ. Компоненти і класифікація моделей масового обслуговування

План

1. Поняття системи масового обслуговування (СМО).

2. Приклади систем масового обслуговування.

3. Основні компоненти системи масового обслуговування.

4. Вхідний потік вимог.

5. Дисципліна черги.

6. Механізм обслуговування.

4. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

4.1. Компоненти і класифікація моделей масового обслуговування

Системи масового обслуговування – це такі системи, в які у випадкові моменти часу поступають заявки на обслуговування. Заявки, що при цьому поступили, обслуговуються за допомогою каналів обслуговування, що є у розпорядженні системи.

З позиції моделювання процесу масового обслуговування ситуації, коли утворюються черги заявок (вимог) на обслуговування, виникають таким чином. Поступивши в обслуговуючу систему, вимога приєднується до черги інших (що раніше поступили) вимог. Канал обслуговування вибирає вимогу з тих, що знаходяться в черзі, з тим щоб приступити до його обслуговування. Після завершення процедури обслуговування чергової вимоги канал обслуговування приступає до обслуговування наступної вимоги, якщо така є в блоці очікування.

Цикл функціонування системи масового обслуговування подібного роду повторюється багато разів протягом всього періоду роботи обслуговуючої системи. При цьому передбачається, що перехід системи на обслуговування чергової вимоги після завершення обслуговування попередньої вимоги відбувається миттєво у випадкові моменти часу.

Прикладами систем масового обслуговування можуть служити:

1. пости технічного обслуговування автомобілів;

2. пости ремонту автомобілів;

3. персональні комп'ютери, що обслуговують заявки, які поступають, або вимоги на розв'язок тих або інших задач;

4. станції технічного обслуговування автомобілів;

5. аудиторські фірми;

6. відділи податкових інспекцій, що займаються прийманням і перевіркою поточної звітності підприємств;

7. телефонні станції і т.д.

Основними компонентами системи масового обслуговування будь-якого вигляду є:

  • вхідний потік вимог, що поступають, або заявок на обслуговування;

  • дисципліна черги;

  • механізм обслуговування.

Вхідний потік вимог. Для опису вхідного потоку потрібно задати імовірнісний закон, що визначає послідовність моментів надходження вимог на обслуговування і вказати кількість таких вимог в кожному черговому надходженні. При цьому, як правило, оперують поняттям «Імовірнісний розподіл моментів надходження вимог». Тут можуть поступати як одиничні, так і групові вимоги (вимоги поступають групами в систему). У останньому випадку зазвичай йдеться про систему обслуговування з паралельно-груповим обслуговуванням.

Дисципліна черги – це важливий компонент системи масового обслуговування, він визначає принцип, відповідно до якого вимоги, що поступають на вхід обслуговуючої системи, підключаються з черги до процедури обслуговування. Найчастіше використовуються дисципліни черги, визначувані наступними правилами:

  • першим прийшов – перший обслуговуєшся;

  • прийшов останнім – обслуговуєшся першим;

  • випадковий відбір заявок;

  • відбір заявок за критерієм пріоритетності;

  • обмеження часу очікування моменту настання обслуговування (має місце черга з обмеженим часом очікування обслуговування, що асоціюється з поняттям «Допустима довжина черги»).

Механізм обслуговування визначається характеристиками самої процедури обслуговування і структурою обслуговуючої системи. До характеристик процедури обслуговування відносяться: тривалість процедури обслуговування і кількість вимог, що задовольняються в результаті виконання кожної такої процедури. Для аналітичного опису характеристик процедури обслуговування оперують поняттям «Імовірнісний розподіл часу обслуговування вимог».

Слід зазначити, що час обслуговування заявки залежить від характеру самої заявки або вимог клієнта і від стану і можливостей обслуговуючої системи. У ряді випадків доводиться також враховувати імовірність виходу обслуговуючого приладу закінчень деякого обмеженого інтервалу часу.

Структура обслуговуючої системи визначається кількістю і взаємним розташуванням каналів обслуговування (механізмів, приладів і т.п.). Перш за все слід підкреслити, що система обслуговування може мати не один канал обслуговування, а декілька; система такого роду здатна обслуговувати одночасно декілька вимог. В цьому випадку всі канали обслуговування пропонують одні і ті ж послуги, і, отже, можна стверджувати, що має місце паралельне обслуговування.

Система обслуговування може складатися з декількох різнотипних каналів обслуговування, через які повинна пройти кожна обслуговувана вимога, тобто в обслуговуючій системі процедури обслуговування вимог реалізуються послідовно. Механізм обслуговування визначає характеристики потоку вимог, який виходить (обслуженого).

Контрольні запитання

1. Що таке система масового обслуговування (СМО)?

2. Наведіть приклади систем масового обслуговування.

3. Які основні компоненти системи масового обслуговування?

4. Що таке вхідний потік вимог?

5. Що таке дисципліна черги?

6. Що таке механізм обслуговування?

7. Чим визначається структура системи масового обслуговування?

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!