Методичні рекомендації до самостійних робіт з курсу Web-програмування, НУДПСУ
« НазадСАМОСТІЙНА РОБОТАСамостійна робота полягає в тому, що необхідно доповнити конспект лекцій і самостійно опрацювати окремі питання. Також на самостійне опрацювання можуть бути винесені на виконання окремі лабораторні роботи з даного методичного комплексу.
Питання до самостійного опрацювання
Подання інформації в мережі Інтернет
Література: [1,3,18,19]. Теги, які використовуються в мові гіпертекстової розмітки HTML
Література: [1, 3, 8, 12, 14, 16, 18,19].
DHTML: Динамічний HTML
Література: [1, 3, 8, 12, 14, 16, 18]. Настройка програмного оточення для використання мови РНР
Література: [5, 6, 7, 9, 11, 18].
Настройка РНР для написання сценаріїв загального призначення
Література: [5, 6, 7, 9, 11, 18].
Змінні в сценаріях РНР
Література: [5, 6, 7, 9, 11, 18].
Використання констант в сценаріях РНР
Література: [5, 6, 7, 9, 11, 18].
Робота з даними
Література: [5, 6, 7, 9, 11, 18].
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ НА САМОСТІЙНЕ ОПРАЦЮВАННЯЗагальний огляд мови JavaScript. JavaScript - це мова програмування, що використовується в складі HTML-сторінок для збільшення їх функціональності та можливостей взаємодії з користувачем. JavaScript є однією із складових динамічного HTML. Ця мова програмування була створена фірмами Netscape та Sun Microsystems на базі мови програмування Sun's Java. На сьогодні є декілька версій JavaScript. Однією із найбільш поширених є версія JavaScript 1.3. За допомогою JavaScript на HTML-сторінці можливо зробити те, що не можливо зробити за допомогою стандартних тегів HTML. Код програми JavaScript, розміщується або в середині HTML-сторінки, або в текстовому файлі, що пов’язаний за допомогою спеціальних команд з HTML-сторінкою. Цей код, як правило розміщується в середині тегу HTML та завантажується в браузер разом з кодом HTML-сторінки. Програма JavaScript не може існувати самостійно, тобто без HTML-сторінки. Виконання програми JavaScript відбувається при перегляді HTML-сторінки в браузері, звісно тільки в тому випадку, коли браузер містить інтерпретатор JavaScript. Практично всі сучасні популярні браузери оснащені таким інтерпретатором. Відзначимо, що крім JavaScript на HTML-сторінках можливо використовувати інші мови програмування. Наприклад, VBScript, або JScript, яка є варіантом JavaScript від фірми Microsoft. Але виконання програм VBScript та JScript гарантовано коректне тільки при перегляді HTML-сторінки за допомогою браузеру Microsoft Internet Explorer. Тому в більшості випадків використання JavaScript доцільніше, хоча функціональність програм VBScript та JScript дещо краща. Досить часто програму JavaScript називають скриптом або сценарієм. Скрипти виконуються в результаті того, що відбулась деяка подія, пов’язана з HTML-сторінкою. В багатьох випадках виконання вказаних подій ініціюється діями користувача. Скрипт може бути пов’язаний з HTML-сторінкою двома способами: - За допомогою парного тегу SCRIPT; - Як оброблювач події, що стосується конкретного тегу HTML. Сценарій, вбудований в HTML-сторінку з використанням тегу SCRIPT має наступний формат: <SCRIPT>
// Код програми
</SCRIPT>
Все, що розміщується між тегами <SCRIPT> та </SCRIPT>, інтерпретується як код програми на мові JavaScript. Обсяг вказаного коду не обмежений. Інколи скрипти розміщують в середині HTML-коментарію. Це роблять для того, щоб код JavaScript не розглядався старими браузерами, які не мають інтерпретатора JavaScript. В цьому випадку сценарій має формат: <SCRIPT>
<!--
// Код програми
-->
</SCRIPT>
Тег SCRIPT має декілька необов’язкових параметрів. Найчастіше використовуються параметри language та src. Параметр language дозволяє визначити мову та версію мови сценарію. Параметр src дозволяє задати файл з кодом сценарію. Для пояснення використання параметрів тегу SCRIPT розглянемо задачу. Необхідно для HTML-сторінки hi.htm створити сценарій на мові JavaScript 1.3 для показу на екрані вікна повідомлення з текстом "Привіт!". Відзначимо, що для показу на екрані вікна повідомлення можливо використати функцію alert. Для ілюстрації використання обох параметрів language та src вирішення задачі реалізуємо двома варіантами. Варіант 1. Визначення сценарію безпосередньо на HTML-сторінці hi.htm <html><head> <title>Використання JavaScript</title> </head> <body> <script language="JavaScript1.3"> alert('hi'); </script> </body></html> Варіант 2. Визначення сценарію в файлі a.js, пов’язаному з HTML-сторінкою hi.htm за допомогою параметру src тегу SCRIPT. Код HTML-сторінкою hi.htm: <html><head> <title>Використання JavaScript</title> <script language="JavaScript1.3" src="a.js"> </script> </head><body> </body></html> Програмний код, записаний в файлі a.js: alert('hi'); Результат виконання обох варіантів вирішення задачі однаковий і показаний на рис. Змінні та вирази JavaScript можливо використовувати в якості значень параметрів тегів HTML. В цьому випадку елементи JavaScript розміщуються між амперсандом (&) та крапкою з комою (;), але повинні бути обмежені фігурними дужками {} і використовуватись тільки в якості значень параметрів тегів. Наприклад, нехай визначена змінна с і їй присвоєно значення green. Наступний тег буде виводити текст зеленого кольору : <font color="&{c};"> текст зеленого кольору </font> Відзначимо, що мінімальним комплектом програмного забезпеченням для розробки та тестування програм JavaScript є текстовий редактор та браузер з підтримкою JavaScript.
Синтаксис. Визначення та ініціалізація змінних Сценарій JavaScript являє собою набір операторів, що послідовно інтерпретуються браузером. Оператори можливо розміщувати як в одному, так і в окремих рядках. Якщо оператори розміщені в одному рядку, то між ними необхідно поставити ;. В протилежному випадку ; не обов’язкова. Будь-який оператор можливо розмістити в декількох рядках без символу продовження. Будь-яка послідовність символів, розміщених в одному рядку, якій передує //, розглядається як коментар. Для визначення багаторядкових коментарів використовується конструкція: /* Багаторядковий коментар */ В мові JavaScript рядкові та приписні букви вважаються різними символами. JavaScript використовує змінні для зберігання даних визначеного типу. При цьому JavaScript є мовою з вільним використанням типів. Тобто не обов’язково задавати тип змінної, який залежить від типу даних, що в ній зберігаються. При зміні типу даних автоматично змінюється і тип змінної. JavaScript підтримує чотири простих типи даних. Ілюстрацією цього є табл. 1. Для присвоєння змінним значень основних типів використовуються – літерали. Таблиця 1 Типи даних JavaScript
Ім’я змінної повинно містити тільки букви латинського алфавіту, символ _, арабські цифри та починатись з букви, або символу підкреслення _. Довжина імені повинна бути менша від 255 символів. Заборонено використовувати імена, що збігаються з ключовими словами JavaScript. Приклади імен: _hello, go, go123. Визначити змінну можливо: - Оператором var, наприклад - var a; - При ініціалізації, за допомогою оператору присвоєння (=), наприклад b=126. Визначення та ініціалізацію змінних можливо реалізувати в будь-якому місці програми. Вирази та оператори Вираз - це комбінація змінних, літералів та операторів, в результаті обчислення яких можливо отримати тільки одне значення, яке може бути числовим, рядковим або булевим. Для реалізації обчислень в JavaScript використовуються арифметичні, рядкові, логічні вирази та декілька типів операторів. Арифметичні вирази - обчислюють число, наприклад а=7+5; Рядкові вирази - обчислюють рядок символів, наприклад "Джон" або "234"; Логічні вирази - обчислюють true (істина) або false (хибна). Оператор присвоювання (=) - присвоює, значення лівому операнду, базуючись на значенні правого операнда. Наприклад для присвоєння змінній а значення числа 5 необхідно записати: а=5 До стандартних арифметичних операторів відносяться - оператори додавання (+), віднімання (-), множення (*), ділення (/), остача від ділення чисел (%), збільшення числової змінної на 1 (++), зменшення числової змінної на 1 (--). Відзначимо, що оператор додавання можна використовувати не тільки для чисел, але й для додавання (контрактації / конкатенації) текстових рядків. Для створення логічних виразів використовуються логічні оператори та оператори порівняння. До логічних операторів відносяться - логічне І (&&), логічне АБО (||), логічне НІ (!). Оператори порівняння не відрізняються від таких операторів в інших мовах програмування. До операторів порівняння відносяться (==, >, >, =<, <=,!=). Оператори виборуОператори вибору відносяться до операторів управління призначенням яких є зміна напрямку виконання програми. Крім операторів вибору до операторів управління відносяться: оператори циклу та оператори маніпулювання з об’єктами. Оператори вибору призначені для виконання деяких блоків операторів в залежності від істинності деякого логічного виразу. До операторів вибору відносяться - оператор умови if...else та перемикач switch. Синтаксис оператора умови такий: if (умова) { група операторів 1 . . . . . . . . . } [else] { група операторів 2 . . . . . . . . . } Перша група операторів виконується при умові істинності виразу умова. Необов’язковий блок else визначає другу групу операторів, яка буде виконуватись в випадку хибності умови, заданої в блоці if. В середині групи операторів, що виконується можуть бути використані будь-які інші оператори, в тому числі і інші оператори умови. Це дозволяє створювати групу вкладених операторів умови if та реалізовувати складні алгоритми перевірки. Однак, якщо кількість вкладених операторів if більша ніж три, то програма стає складною для розуміння. В такому випадку доцільно використовувати оператор switch. В цьому операторі обчислюється деякий вираз та порівнюється з значенням, заданим в блоках case. Синтаксис оператора switch такий: switch (вираз) { case значення1: [оператори1] break; case значення2: [оператори2] break; ... default: [оператори] } Якщо значення виразу в блоці switch дорівнює значення1, то виконується група операторів оператори1, якщо дорівнює значення2, то виконується група операторів оператори2 і так далі. Якщо значення виразу не дорівнює ні одному із значень, що задані в блоках case, то обчислюється група операторів блоку default, якщо це блок заданий, інакше виконується вихід із оператору switch. Необов’язковий оператор break, який можливо задавати в кожному із блоків case, виконує безумовний вихід із оператору switch. Якщо він не заданий, то продовжується виконання операторів в наступних блоках case до першого оператору break або до кінця оператору switch.
Оператори циклуЦикл - це деяка група команд, що повторюється, доки вказана умова не буде виконана. JavaScript 1.3 підтримує дві форми циклу: for та while. Крім того, оператори break та continue, використовуються разом з циклами. Цикл for повторює групу команд, до тих пір, доки вказана умова хибна. Синтаксис оператору for такий: for ([initial-expression]; [condition]; [increment-expression])
{
statements
}
Виконання циклу for проходить в такій послідовності: 1. Вираз initial-expression служить для ініціалізації змінної лічильника. Цей вираз розраховується один раз на початку виконання циклу 2. Вираз condition розраховується на кожній ітерації циклу. Якщо значення виразу condition дорівнює true, виконується група операторів statements в тілі циклу. Якщо значення виразу condition дорівнює false, то цикл forзакінчується. Якщо вираз condition пропущено, то він вважається рівним true. В цьому випадку цикл продовжується до оператора break. 3. Вираз increment-expression використовується для зміни значення змінної лічильника. 4. Розраховується група операторів statements та реалізується перехід на наступну ітерацію циклу, тобто на крок 2. Приклад. Цикл для розрахунку суми цілих чисел від 1 до 100. s=0
for (i=1;i<101;i++) {
s=s+1;
}
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |