Методичні рекомендації до лабораторної роботи 10 на тему Інформаційна технологія розв'язку задач комерційної діяльності підприємства, ХНТУ
« НазадЛабораторна робота 10. Інформаційна технологія розв'язку задач комерційної діяльності підприємстваМета. Проробити на персональному комп'ютері основні питання організації автоматизованої обробки даних на АРМ комерційного працівника в умовах функціонування інтегрованої системи обробки економічної інформації на підприємствах споживчої кооперації; розвинути у студентів навики в застосуванні отриманих теоретичних знань при розв'язку на ПК комплексу економічних задач розглядуваного АРМ Завдання для лабораторних занять і самостійної роботи
ЗАВДАННЯ 1. Здійснити контроль за виконанням плану поетики взуття гуртовою базою в роздрібні торговельні підприємства сільського споживчого товариства. Розробити постановку задачі і алгоритм її розв'язку. За допомогою програмних засобів М8 ЕхсеІ та М8 Ассезз розв'язати задачу на ПК і проаналізувати рс зультати, підсумкову інформацію видати на друк. Початкові дані. На початку нового року гуртова база уклала договір із сільським споживчим товариством на постачання взуті я. Планові і фактичні дані про постачання взуття сільському споживчому товариству наведені в табл. 36. ЗАВДАННЯ 2. Гуртова база купує у постачальників взуття з метою його продажу торговельним підприємствам ССТ. Необхідно за допомогою засобів М8 ЕхсеІ визначити наявність на конкретну дату взуття в асортименті на гуртовій базі та його купівлю і продаж в сумовому виразі. Початкові дані. Стан купівлі гуртовою базою взуття та його продаж торговельним підприємствам ССТ характеризується даними, які відображені в табл. 37-38.
Методичні вказівки до розв'язку завдання 1 засобами пакету МЗ ЕхсеІЗадача розв'язується на рівні гуртового підприємства. Мета даної задачі — контроль своєчасного і якісного виконання договірних зобов'язань на поставку товарів постачальниками. Періодичність розв'язку задачі один раз в місяць. Користувачами інформації є менеджери по роботі з певними товарами, працівники бухгалтерії, фінансово-економічних та юридичних служб. Інформація про планові поставки товарів постачальниками покупцям є специфікації до договорів, які укладаються в кінці або на початку нового року. В специфікаціях вказується асортимент поставлених товарів, їх кількість, ціна за одиницю товару і його загальна вартість, терміни поставки товарів. В договорах також вказуються штрафні санкції у випадку порушення умов поставки зі сторони постачальника або покупця. Фактичне надходження товарів покупцю за кількістю та сумою фіксується в рахунках-фактурах постачальника. Процент виконання плану постачання товарів за місяць в розрізі товарів та постачальників виражається залежністю: В результаті розв'язку задачі користувачу видається звіт, форма якого подана в табл. 39. На підставі цього звіту орган управління підприємства здійснює операивний контроль за ходом постачання товарів, стежить за виконанням умов договору постачальниками і у випадку їх невиконання виставляє штрафні санкції. При розв'язку задачі «Облік виконання договорів з постачальниками» використовується такі вхідні дані: файл даних рахунку-фактури, файли довідників товарів, постачальників, одиниць виміру. Файл даних рахунку-фактури (МШ7) містить такі реквізити: номер та дату виписки рахунку-фактури, номер договору, код (номенклатурний номер) товару, кількість, сума, торговельна знижка (надбавка), код постачальника. Далі наведено порядок розв'язку задачі в середовищі М8 Ехсеї: 1. Створіть електронну таблицю за наступним зразком (табл. 40): 2.В клітинку А1 таблиці внесіть заголовок і командою Рогтаї -> СеІІз (Формат —> Ячейка) об'єднайте його клітинки. Для цього перейдіть на сторінку Аіідпшепі (Вьіравнивание) і ввімкнути опцію Мегде Се11з (Обьединение). 3.Введіть та відформатуйте дані. 3.1 В клітинки ОЗ, Б15, Р15, 015 введіть формули, за допомогою яких будуть обчислюватись проценти виконання плану, загальна вартість товарів за планом та їх фактичне надходження. З цією метою скористайтесь функцією 8ЦМ (СУММ). 3.2 Відформатуйте дані електронної таблиці. 4. Впорядкуйте планові і фактичні дані про надходження товарів за кодом торговельного підприємства. 4.1. Командою Баїа -> Рогш (Данньїе —» Форма) Спочатку занесіть в базу даних Ехсеї дані табл. 40 4.2. В меню Баїа (Данньїе) виберіть команду 8огІ (Сортировка). Ця команда викличе діалогове вікно сортування даних. В цьому вікні потрібно визначити поля бази даних, за якими послідовно (від верхнього до нижнього) виконуватиметься впорядкування за зростанням Авсепсііпд (По возрастанию) чи спаданням ОезсепСіпд (По убьіванию). В першому полі необхідно вибрати із списку стовпчик таблиці, за даними в якому Ехсе1 впорядкує рядки таблиці. Наприклад, дані табл. 40 можна впорядкувати за стовпчиком «Код підприємства». У другому полі діалогового вікна 8огІ (Сортировка) як другу ознаку впорядкування можна задати дату надходження товарів. При необхідності можна задати і третю ознаку впорядкування, використавши для цього стовпчик «№ договору». В результаті впорядкування за цими ознаками Ехсе1 побудує електронну таблицю, наведену в табл. 41:
Методичні вказівки до розв'язку завдання 1 засобами пакету MS Access За допомогою пакету програм М8 Лссезз створюємо базу даних про планові та фактичні надходження товарів на гуртову базу. Для цього потрібно виконати таку послідовність дій. 1. Запустіть пакет М8 Лссезз. 2. Створіть пусту базу даних:
Створимо таблиці, необхідні для представлення даних про планові та фактичні надходження товарів (табл. 42). Таблиця «Довідник підприємств» складається з таких полів:
Таблиця «Довідник одиниць виміру» складається з таких полів:
Таблиця «Товар за рахунком-фактурою» містить такі поля:
3. Створіть зв'язки між таблицями: • вибираємо піктограму Кеіаііошпірз; • у вікні Кеіаііошпірз відкриваємо створені таблиці за допомогою піктограми Здолу ІаЬІе і кнопки Асісі; • проставляємо зв'язки між таблицями; • закриваємо вікно Кеіаііопзпірз. Після створення описаних зв'язків вікно Кеіаііошпірз буде мати такий вигляд (рис. 26). 4. Створіть запити:
Для реалізації даного завдання необхідно створити такі запити: • запит «Фактична поставка» створюємо на базі таблиць «Реєстр рахунків-фактур» і «Товар за рахунком-фактурою»; • запит «Фактична поставка взуття за асортиментом» створюємо на базі таблиць «Реєстр рахунків-фактур», «Товар за рахунком-фактурою» та «Довідник товарів»; • запит «Виконання плану на дату» створюємо на базі таблиці «План на дату» і раніше створеного запиту «Фактична поставка»; • запит «Виконання плану за асортиментом» створюємо на базі таблиці «План на дату» і раніше створеного запиту «Фактична поставка взуття за асортиментом». Для побудови запиту «Фактична поставка» з таблиці «Реєстр рахунків-фактур» виберемо в запит такі поля:
Таблицю «Товар за рахунком-фактурою» використовуємо для створення в запиті розрахункового поля «Фактично поставлено»: [Товар за рахунком-фактурою]![Кількість відвантаження]* [Товар за рахунком-фактурою] ![Ціна товару]. В запит «Фактична поставка взуття за асортиментом» виберемо з таблиці «Реєстр рахунків-фактур» такі поля:
З таблиці «Товар за рахунком-фактурою» виберемо в запит поле «Код товару». З таблиці «Довідник матеріалу» виберемо поле «Назва матеріалу». Крім цих полів в запиті створюємо розрахункове поле «Фактично поставлено»: [Товар за рахунком-фактурою]![Кількість відвантаження]* [Товар за рахуном-фактурою]![Ціна товару]. В запит «Виконання плану на дату» включимо такі поля таблиці «План на дату»:
З запиту «Фактична поставка» виберемо поле «Фактично поставлено». Включимо у запит також розрахункове поле «% виконання плану»: ([Фактична поставка]'.[Фактично поставлено]/[План на дату]! [Планова сума])* 100. В запит «Виконання плану за асортиментом» з таблиці «План на дату» включимо поле «Планова сума», а з запиту «Фактична поставка взуття за асортиментом» виберемо такі поля:
Включимо в запит також розрахункове поле «% виконання плану»: ([Фактична поставка взуття за асортиментом ]! [Фактично поставлено]/[План на дату][[Планова сума])* 100. Створимо службові запити, на базі яких будуть сформовані результуючі звіти:
5. Створіть форми для заповнення таблиць бази даних: • у вікні бази даних виберемо закладку Роггпз; • натиснемо мишею на діалогову клавішу №лу;у вікні Рогш \¥І2агсІ підтвердимо вибір таблиці; • виберемо закладку Рогш \¥І2агсІ, задамо назву базової таблиці і натиснемо мишею на діалогову клавішу ОК; • у вікні ЛуаіІаЬІе РіеІсСз виберемо потрібні поля і за допомогою стрілочок перенесемо їх у вікно ЗеІесІеС РіеІсСз; • натиснемо мишею на діалогову клавішу №хі; • виберемо вигляд форми; • натиснемо мишею на діалогову клавішу №хі; • виберемо фон для вікна форми; • натиснемо мишею на діалогову клавішу №хі; • назвемо форму; • натиснемо мишею на діалогову клавішу Ріпівії.Для внесення даних в таблиці бази даних створимо їх форми. В даному завданні створюються такі форми:
([Кількість відвантаження]*[Ціна товару]). 6. На базі запитів створіть звіти:
На базі раніше побудованих запитів, формуються звіти:
Методичні вказівки до завдання 2
Для оперативного управління роботою з певними групами товарів менеджеру необхідна детальна щоденна інформація про рух товарів на базі. Це завдання можна успішно реалізувати за допомогою М8 Ехсеї: 1. Створіть електрону таблицю з інформацією про поступлення товарів на гуртову базу та їх продаж:
2. Створіть базу даних в електронній таблиці. 3. Для вводу даних створіть форму, яку викликають командою Баїа —> Рогш (Данньїе -> Форма). 4. Командою Баїа -> Ріуоі ТаЬІе створіть зведену таблицю (Ріуоі ТаЬІе), яка дасть змогу відбирати дані за різними критеріями і найкращим чином відображати залежність між ними. Створення і обробку даних здійсніть за • виділіть дані, які підлягають обробці. Простежте, щоб всі стовпчики мали назви; • виконайте команду Баїа —> Ріуоі ТаЬІе (Данньїе —> Сводная таблица); 5. В першому діалоговому вікні конструктора зведених таблиць (8іер 1
6. Для переходу до другого діалогового вікна (8іер 2 оГ 4) потрібно натиснути мишею на діалогову клавішу №хї (Далее):
7.У третьому діалоговому вікні конструктора (8іер 3 оГ 4) визначіть структуру зведеної таблиці за допомогою макету, який наведено на рис. 27: • задайте клітинку, з якої буде розпочинатися зведена таблиця (Ехізііпд ХУогкзЬееі), або новий листок (№лу ХУогкзЬееі); • зведеній таблиці дайте назву «Поступлении кншрш" і ниш сніть мишею на діалогову клавішу РіпізЬ. 10. В результаті на четвертому листку буде поОудоишю числену таблицю про продаж товарів. За допомогою функцій зит, соипі побудуйте підсумки у зведеній таблиці. За замовчуванням для обробки числових значень призначена функція зит, а для текстових — соипі. Потрібну функцію обирають при формуванні і редагуванні макета. Для цього в макеті потрібно двічі натиснути мишею на назву поля в зоні Баіа. Натисніть на відповідному полі даних і виконайте команду Баіа —> Ріуоі ТаЬіе РіеШ (Данньїе —> Поле сводной таблиць) або натисніть на праву клавішу миші і в контекстному меню виберіть пункт Рііоі ТаЬіе РіеШ (Поле сводной таблиць). Далі відкриється діалогове вікно «Вьічисление поля сводной таблиць », де у списку Операция виберіть потрібно вибрати функцію зит або соипі. Зведена таблиця після описаних змін зображена на рис.41. Основною характеристикою зведеної таблиці є її іитеракгии-ність, яка надає користувачу можливість додавати і вилучати записи про поступлення і продаж товарів на конкретну дату. Для полегшення виконання цих операцій можна скористатися макросами. Нагадаємо, що методика створення та редагування макро сів була описана в розділі «Автоматизоване робоче місце марке толога». Контрольні питання 1. Яке призначення АРМу комерційного працівника? Охарактеризуйте його основні підсистеми. 2. Висвітліть основні завдання АРМу комерційного працівника. 3. Опишіть постановку основних задач комерційної діяльності торговельних підприємств. 4. Які особливості алгоритмів обліку виконання договорів постачальниками та покупцями? 5. Поясніть технологію роботи основних обчислювальних мо дулів задач обліку виконання договорів з постачальниками і покупцями. 6. Опишіть методику і технологію автоматизації розрахунку нормативів товарних запасів. 7. Висвітліть алгоритми і технологію аналізу товарних запасів і їх обіговості. 8. Дайте характеристику пакетів прикладних програм для автоматизації оперативного управління рухом товарів. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |