Методичні рекомендації до лабораторної роботи 4 на тему Постановка економічної задачі, ХНТУ
« НазадЛабораторна робота 4. Постановка економічної задачі
Мета. Проробити на ПК основні питання організації автоматизованої обробки даних на автоматизованому робочому місці спеціалістів торговельного підприємства в рамках єдиної інтегрованої системи обробки економічної інформації на підприємстві; розвинути навики застосування теоретичних знань, отриманих при формалізації економічних задач, які розв'язуються на ПККороткі теоретичні відомості Документ «Постановка економічної задачі» складається з таких розділів: 1. Характеристика задачі (комплексу задач); 2. Вихідна інформація; 3. Вхідна інформація. Допускається включення документа «Опис алгоритму» окремим розділом в документ «Постановка економічної задачі», тоді цей розділ розташовується після розділу «Вхідна інформація». Розділ «Характеристика комплексу задач» висвітлює необхідність і мету розв'язку задачі, призначення і організаційно-економічна сутність задачі. В розділі обґрунтовується вибір задачі, вказуються підрозділи підприємства, які будуть використовувати результати розв'язку. Обов'язково визначаються періодичність і час розв'язку задачі, методи збору і передачі інформації, порядок її контролю і коригування. В постановці задачі визначається її місце в складі відповідного комплексу задач, якщо вона не автономна. Розробляється також схема інформаційних зв'язків або інформаційна модель задачі. При постановці оптимізаційної задачі формулюються її критерій оптимізації та обмеження. В цьому ж розділі наводяться вимоги до режиму розв'язку задачі (комплексу задач) в системі автоматизованої обробки даних, а також дані про можливі варіанти розв'язку задачі, про виявлення помилок в початкових даних, про надходження коректур тощо. Для кожного варіанту визначаються: результати і вид їх відображення; терміни зберігання в ПК; порядок розв'язку задачі і час, необхідний для кожного варіанту; склад необхідних пристроїв ПК; способи передачі, зберігання, контролю початкових даних і порядок оперативного виправлення помилок. В розділі «Вихідна інформація» наводяться форми машинограм (назви граф) і описуються перелік вихідних повідомлень (табл. 11) і їх структурних одиниць (табл. 12). Таблиця 11 ОПИС ВИХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Таблиця 12 ПЕРЕЛІК СТРУКТУРНИХ ОДИНИЦЬ ВИХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Розділ «Вхідна інформація» містить: перелік і опис вхідних повідомлень (документів, масивів), перелік і опис структурних одиниць інформації вхідних повідомлень (табл. 13—14.) Таблиця 13 ПЕРЕЛІК І ОПИС ВХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Таблиця 14 ПЕРЕЛІК І ОПИС СТРУКТУРНИХ ОДИНИЦЬ ВХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Після опису вхідної інформації згідно стандарту 24.211 — 82 розробляється документ «Алгоритм розв'язку задачі». Цей документ включає такі розділи: вхідна інформація, результати розв'язку, математичний опис, алгоритм розв'язку. В розділі «Вхідна інформація» наводять перелік масивів, які використовуються при реалізації алгоритму (табл. 15). Таблиця 15 ПЕРЕЛІК ВХІДНИХ МАСИВІВ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ АЛГОРИТМУ
В розділі «Результати розв'язку» описуються масиви вихідної інформації, які призначені для видачі вихідних повідомлень (машинограм, відеограм), і масиви інформації, які передаються іншим задачам як вхідні. В розділі «Математичний опис» наводяться економіко-математичні моделі задач. В розділі «Алгоритм розв'язку» згідно зі стандартом наводиться набір правил, які однозначно описують зміст і послідовність виконання операцій для побудови розв'язку заданої задачі (або класу задач, який включає задану) за скінчену кількість кроків. Існує декілька способів опису алгоритмів: словесний, форму-льно-словесний, графічний (звичайні та структуровані блок-схеми), операторні схеми, тощо. Графічний спосіб опису алгоритмів — це відображення логіко-математичної структури алгоритму, при якому усі кроки процесу обробки даних представляються геометричними фігурами (блоками), які мають строго визначену форму відповідно до змісту операцій, що реалізуються цими кроками. Розробка графічного опису алгоритмів здійснюється відповідно до вимог Стандарту 19.701-90 — «Схеми алгоритмів програм, даних і систем. Умовні позначення і правила виконання» і стандарту 19.003-80 «Схеми алгоритмів і програм. Позначення умовно-графічні» (додаток 2). Постановку економічної задачі розглянемо на прикладі задачі «Облік реалізованого попиту роздрібного торговельного підприємства». 1. Характеристика задачі
Задача «Облік реалізованого попиту роздрібного торговельного підприємства» є складовою частиною підсистеми «Вивчення та прогнозування купівельного попиту» і призначена для прийняття обгрунтованих рішень з планування виробництва товарів і комерційних рішень, пов'язаних з постачанням і реалізацією товарів. Мета задачі: автоматизація оперативного обліку реалізованого попиту в асортиментному розрізі і в розрізі підприємств-виробників, а також контроль за виконанням плану товарообігу. Періодичність розв'язку задачі: щодекадно і щомісячно. Збір і обробка інформації про реалізований попит в комп'ютерних системах здійснюється автоматично за допомогою касових терміналів (касових апаратів, фіскальних друкарок тощо), які мають безпосередній зв'язок з ПК. При розв'язку цієї задачі вхідною інформацією є такі масиви:
Вхідний масив РТ створюється на підставі інформації про продаж товарів, яка формується в комп'ютері при друку касових чеків. В результаті розв'язку задачі формується вихідний документ (машинограма) «Відомість обліку реалізації товарів в асортименті в розрізі декад поточного місяця і підприємств-виробників» (форма МГ 001). Користувачами вихідної інформації задачі є керівники роздрібного торговельного підприємства. Дані, які містяться в базі даних, і відомості можуть бути використані для контролю і аналізу виконання планів товарообігу, для контролю щоденних обсягів реалізації, для вивчення попиту на товари-аналоги, які виробляються різними підприємствами. 2. Вихідна інформаціяВІДОМІСТЬ ОБЛІКУ РЕАЛІЗАЦІЇ ТОВАРІВРоздрібне торгівельне підприємство____________________ МГ 001 Місяць___________________________________________ Декада__________________________________________
Форма передбачає впорядкування та підсумки за виробниками товарів та кодами товарів:
Перелік і опис вихідних повідомлень, отриманих в результаті розв'язку задачі « Облік реалізованого попиту», представлений в табл. 16. Таблиця 16 ОПИС ВИХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Перелік і опис структурних одиниць вихідних повідомлень представлений в табл. 17. Таблиця 17 ПЕРЕЛІК СТРУКТУРНИХ ОДИНИЦЬ ВИХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Примітка: Х - символьна інформація; А - алфавітна інформація; N -числова інформація.
3. Вхідна інформація
Перелік і опис вхідних повідомлень наведено в табл. 18. Таблиця 18 ПЕРЕЛІК І ОПИС ВХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Перелік і опис структурних одиниць інформації вхідних повідомлень представлений в табл. 19. Таблиця 19 ПЕРЕЛІК І ОПИС СТРУКТУРНИХ ОДИНИЦЬ ІНФОРМАЦІЇ ВХІДНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ
Примітка: Б - дані типу дата. Для розшифрування кодів товарів, виробників, одиниць виміру тощо створюються масиви нормативно-довідкової інформації (довідники). Довідник представляє собою таблицю, в якій кожен об'єкт характеризується назвою, кодом та іншими додатковими характеристиками. Передбачається, що в довіднику кожен код зустрічається лише один раз. Наприклад, в довідниках-цінниках представлена вся номенклатура товарів, їх одиниці виміру і ціни, в довідниках планової інформації містяться дані про планові завдання підприємства. В нашому прикладі для розв'язку задачі на ПК використовуються чотири довідники (табл. 18). Перелік і опис структурних одиниць нормативно-довідкової інформації представлений в табл. 20. Таблиця 20 ПЕРЕЛІК І ОПИС СТРУКТУРНИХ ОДИНИЦЬ
4. Алгоритм розв'язку задачі
Алгоритм подається у вигляді схеми відповідно до вимог державного стандарту 19.701-90 — «Схеми алгоритмів, програм даних і систем. Умовні позначення і правила виконання»: Блок-схема алгоритму побудови відомості «Облік реалізованою попиту в асортименті з початку поточного місяця за декадами і виробниками» (форма МГ 001) представлена на рис. 16. Опис рисунку 16 Блок 1. Інформація штрихового коду товарів зчитується сканером на касі і записується на диск, утворюючи масив РТ. Блок 2. Інформація про друк касового чеку записується на диск, доповнюючи масив РТ. Блок 3. Масив РТ упорядковується за кодами товарів або за кодами виробників. Блок 4. На базі упорядкованого таким чином масиву РТ утворюється масив НМ агрегованих даних за періодами і порівнюється масивом плану реалізації товарів за періодами (ПРТ). Блок обчислює:
Блок 5. З використанням нормативно-довідкової інформації будується форма МГ-001 і виводиться на друк або на екран дисплея.
Завдання для лабораторних занять і самостійної роботи
ЗАВДАННЯ 1. Спроектувати постановку задачі обліку реалізованого попиту. ПОЧАТКОВІ ДАНІ. В кожній секції відділу «Взуття» здійснюється облік попиту за даними чеків ЕККА, які включають такі реквізити: групу товарів, номенклатурний номер (код) товару, споживчу характеристику товару (ріст, розмір), код постачальника. Нормативно-довідкова інформація містить довідник товарів. Вихідна машинограма містить інформацію про реалізацію товарів по декадах поточного місяця та включає реквізити: постачальника, назву товару, розмір, ріст, кількість продажу за декаду, кількість продажу з початку місяця, питому вагу продажу товарів за кількістю з початку місяця. ЗАВДАННЯ 2. Спроектувати постановку задачі обліку реалізованого попиту на гуртовій базі. ПОЧАТКОВІ ДАНІ. Вхідною інформацією є масив реалізації товару (МКТ), який містить такі реквізити: номер і дату документу, код складу, код покупця, код товару, назву товару, ціну товару, одиницю виміру, кількість та суму реалізації товару, підсумок за сумою реалізації товару (разом до розрахунку). Нормативно-довідковою інформацією для розв'язку задачі є: довідник товарів, довідник одиниць виміру, довідник торговельних підприємств і організацій, довідник підрозділів гуртової бази. В результаті розв'язку задачі видається відомість «Облік реалізованого попиту за_____________ рік по гуртовій базі» і формується вихідний масив КЕАЬ. Відомість містить такі реквізити: назву товару, ціну товару, назву одиниці виміру, запаси товару на початок місяця (кількість, сума), поступило за місяць (кількість, сума), реалізовано за місяць (кількість, сума), з початку року (кількість, сума), % нереалізованих товарів (за сумою). ЗАВДАННЯ 3. Спроектувати постановку задачі прогнозування попиту методом кореляційно-регресивного аналізу. ПОЧАТКОВІ ДАНІ. Вхідною інформацією задачі є масив КЕАЬ, описаний як вихідний в завданні 2. Нормативно-довідковою інформацією служить довідник товарів, описаний в завданні 6, довідник одиниць виміру, довідник покупців та постачальників. В результаті розв'язку задачі видається вихідна машинограма «Прогноз попиту за____________ рік по гуртовій базі», яка містить такі реквізити: назву товару, одиницю виміру, середньозважену ціну, реалізований попит (за три попередні роки), прогноз попиту на наступний рік. ЗАВДАННЯ 4. Спроектувати постановку задачі прогнозування попиту методом трендових моделей. Вхідна і вихідна інформація задачі описана в завданні 3. Контрольні питання
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |