Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 690 Методичні вказівки до лабораторної роботи 1 на тему Основні поняття про комп'ютерні мережі, НУДПСУ

Методичні вказівки до лабораторної роботи 1 на тему Основні поняття про комп'ютерні мережі, НУДПСУ

« Назад

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1

Тема. Основні поняття про комп'ютерні мережі. Апаратні та програмні засоби побудови комп'ютерних мереж. Мережеві ресурси: мережеві файлові системи, принтери. Використання та створення мережевих ресурсів

Мета: ознайомити з основними принципами побудови програм­них та апаратних засобів комп'ютерних мереж; ознайомити з поняттям мережевих ресурсів, навчити використовувати й створювати їх.

Час виконання: 2 год.

ХІД РОБОТИ

Теоретичні відомості

Локальна комп'ютерна мережа (ЛКМ) — комп'ютери, об'єднані за допомогою комунікаційного обладнання з метою обміну да­ними або спільного використання ресурсів комп'ютерної системи.

Топологія — просторова схема об'єднання вузлів мережі. Найбільшого поширення набули мережі з такою топологією: шина (магістраль), зірка, кільце.

Шинна топологія — це топологія, де мережеві вузли підклю­чені до одного загального кабеля (шини).

Зірка — це топологія, де мережеві вузли підключаються безпо­середньо до спеціального розподільного пристрою, що управляє обміном даними між вузлами мережі.

Кільце — це топологія, де мережеві вузли об'єднуються подібно до шинної топології, але сама шина замикається, утворюючи кільце.

Мережеві ресурси — об'єкти комп'ютерної системи (файли, папки, диски, принтери), які розміщені на віддалених комп'юте­рах і можуть використовуватися іншими користувачами. Ресур­сами мережі слугують диски, папки, файли, принтери.

Робоча станція — вузол мережі (комп'ютер), який використо­вує мережеві ресурси.

Сервер мережі — вузол мережі (досить потужний комп'ютер), який надає мережеві ресурси для спільного використання робочи­ми станціями.

Мережева файлова система — набір засобів операційної систе­ми для прозорого опрацювання папок, файлів, розміщених на віддалених мережевих вузлах.

Управління використанням мережевих ресурсів (права доступу) — правила використання мережевого ресурсу, читання, на­писання, перегляду тощо. Права доступу можуть встановлювати­ся для кожного ресурсу зокрема або для кожного зареєстрованого у мережі користувача.

 

Завдання для виконання

  1. Ознайомитися зі структурою мережі, яка функціонує у на­вчальному закладі:
    1. тип мережі (однорангова, з виділеним сервером);

    2. кількість і функціональне призначення сервера мережі;

    3. вказати тип мережевої операційної системи (сервера, робочої станції);

    4. визначити топологію комп'ютерної мережі;

    5. визначити тип обладнання, що використовується (тип кабелю, мережевий адаптер).

2. Користуючись "Сетевым окружением", визначити ресурси, які спільно використовуються (їх назви та призначення у локальній мережі) (табл. 1).

Таблиця 1

Ресурс

Мережева назва

Призначення

 

 

 

 

 

 

3. Визначити мережеві ресурси локальної мережі навчальної аудиторії.

4. Отримати перелік спільно використовуваних ресурсів для комп'ютера, що виконує функції сервера мережі.

5. Створити папку з назвою Загальна. Викликати вікно властивостей для створеної папки, визначити власника, встановлені права доступу до папки (табл. 2).

Таблиця 2

Об'єкт

Правадоступу

1

Власник

 

2

 

 

3

 

 

  1. Змінити права доступу до папки так:
    1. власник має всі права на папку;
    2. інші можуть тільки переглядати папку.

 

Завдання для самостійного виконання

  1. Запропонувати і обґрунтувати варіант побудови однорангової мережі з використанням витої пари для випадку об'єднання шести робочих місць, що знаходяться в одному кабінеті, та спільного використання принтера й файлів, що містяться на одному з комп'ютерів. Навести схему з'єднання, загальний перелік та кількість необхідного обладнання, вказати основні етапи побудови та налагодження мережі.

  2. Вказати переваги й недоліки для мережі з виділеним сервером та для однорангової мережі.

  3. Ознайомитися з іншими типами обладнання, яке не використовують у навчальному закладі (кабель, спосіб з'єднання).

 

Запитання для контролю

  1. Означення комп'ютерної мережі (KM).

  2. Класифікація КМ за фізичним розташуванням (глобальні, регіональні, локальні мережі).

  3. Поняття топології комп'ютерних мереж.

  4. Класифікація комп'ютерних мереж за функціональним призначенням (з виділеним сервером, без виділеного сервера).

  5. Обмін даними у комп'ютерній мережі. Поняття протоколу обміну даними.

  6. Середовища обміну даними комп'ютерних мереж.

  7. Пакетний принцип обміну даними.

  8. Мережева операційна система: функції, склад та структура, призначення.

  9. Програмне забезпечення мережевої операційної системи.

  10. Апаратне забезпечення для побудови комп'ютерних мереж.

  11. Вказати послідовність дій для використання файлової системи іншого комп'ютера.

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2

Тема. Налагодження, використання та діагностика локальних комп'ютерних мереж.

Мета: набути навичок налагодження, діагностування локаль­ної комп'ютерної мережі з використанням ОС Windows 9x/2000/XP.

Час виконання: 2 год.

ХІД РОБОТИ

Теоретичні відомості

IP-адреса — унікальна адреса для ідентифікації окремого вуз­ла Мережі. Прийнята в IP мережах адреса задається 32-бітним числом і розбита на чотири 8-бітних числа. У структурі ІР-адреси міститься ідентифікатор мережі й унікальний ідентифікатора вуз­ла. Наприклад: 192.168.1.12.

Мережа — об'єднання мережевих вузлів за певною ознакою. Всі компютери однієї мережі мають у IP-адресі однакову мережеву частину. Наприклад, для мережевих вузлів 192.168.1.12, 192.168.1.11, 192.168.1.10 адреса мережі 192.168.1.0.

Мережева маска — 32-розрядне число для визначення в IP-адресі отриманого пакета номера мережі й номера мережевого вузла. Як правило, мережева маска задається у вигляді 255.х.х.х. Для наведених прикладів мережева маска буде такою: 255.255.255.0.

Команди для роботи в мережі

Hostname –– команда дозволяє визначити ім’я (назву) комп’ютера в мережі.

Netstat –– команда дозволяє отримати докладну інформацію про активні з’єднання (статистика протоколів і поточні TCP/IP мережні з’єднання). Можуть використовуватися параметри –a або –n.

Синтаксис використання: netstat або netstat параметр.

Arp –– команда дозволяє отримати доступ до таблиці протоколу ARP.

Синтаксис використання: arp –a

Nslookup –– команда проводить перетворення імені DNS в IP-адресу та навпаки.

Синтаксис використання: nslookup назва вyзла або nslookup адреса_вузла.

Ping — команда для перевірки з'єднання з іншим вузлом ме­режі. Команда ping надсилає іншому вузлу запит-відгук на основі протоколу Control Message Protocol ICMP. Після кожного поси­лання на екран виводиться повідомлення — відповідь-відгук. Команда pingпризначена для аналізу й виявлення не­справностей у мережах на основі протоколу TCP/IP, пов'язаних зіз'єднанням, визначенням імен.

Синтаксис використання: ping назва вyзла або _адреса_вузла.

Tracert — команда для визначення шляху до вузла призначен­ня за допомогою надсилання відповіді-відгуку протоколу Control Message Protocol (ICMP). Виведений шлях є списком найближчих інтерфейсів, розміщених на шляху до вузла призначення.

Синтаксис використання: tracert назва_вузла_або_адреса_вузла.

Наприклад: tracert www.vahoo.com

Ipconfig — команда для відображення поточних параметрів Ме­режі TCP/IP. Виклик команди без параметрів виводить тільки IP-адресу, маска мережі — адресу основного шлюзу для кожного ме­режевого адаптера. Використавши параметр all, можна вивести док­ладну інформацію про налагодження мережевих інтерфейсів.

Синтаксис використання: ipconfig.

Net — набір команд для налагодження та управління мереже­вими з'єднаннями Microsoft. Команда містить параметри: use, view, config, time тощо. Докладна інформація про використання команди міститься у довідковій системі Windows. 

Завдання для виконання

1. Ознайомитися з правилами використання вказаних команд та заповнити таблицю 1.

Таблиця 1

Команда

Параметри команди

Призначення

1

hostname

 

 

2

netstat

 

 

 

 

-a

 

 

 

-n

 

3

arp

–a

 

4

nslookup

IP

 

 

 

name

 

5

ipconfig

 

 

 

 

all

 

6

Net

use

 

 

 

view

 

 

 

send

 

7

ping

 

 

8

tracert

 

 

2. Визначити мережеву назву комп'ютера (hostname).

3. Вказати значення поточних параметрів мережі, заповнити таблицю:

Таблиця 2

Адреса мережі

Маска мережі

Адреса шлюзу

Адреса DNS сервера

 

 

 

 

4. Визначити МАС-адреси робочої станції та 2—3 сусідніх ро­бочих станцій

Таблиця 3

ТСР/ІР-адреса робочої станції

МАС-адреса робочої станції

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5. Визначити діапазон адрес хостів локальної мережі класу, що використовуються за допомогою команди ping

Таблиця 4

.Мережеві адреси хостів

1

 

2

 

3

 

4

 

...

 

12

 

6. Перевірити правильність роботи локального інтерфейсу (localhost 127.0.0.1), мережевого інтерфейсу.

7.  Надіслати повідомлення на сусідній комп'ютер, використо­вуючи команду net з параметром send.

Ознайомитися з використанням команди net. Записати призна­чення та кілька прикладів використання команди net

Таблиця 5

Параметри команди net

Призначення

1

Use

 

2

Send

 

3

Print

 

4

View

 

Для отримання допомоги використовується команда net help: net help use — вивести допомогу для команди net use.

8. Визначити доменне ім'я сервера локальної мережі.

9. Вказати основні етапи налагодження робочої станції для ро­боти у локальній мережі з використанням протоколу TCP/IP:

Завдання для самостійного виконання

  1. В офісі використовується локальна мережа з 10 робочих місць. Запропонувати варіант налагодження протоколу TCP/IP для випадку:

  2. усі робочі місця мають вільно обмінюватися інформацією;

  3. використовується поділ на 2 відділи (наприклад, редакцій­ний відділ, бухгалтерія), яким заборонено обмінюватися інфор­мацією.

  4. Розглянути попереднє завдання для випадку використання протоколу NetBEUI.

  5. Зробити аналіз відповідності моделі OSI/ISO протоколу TCP/IP.

  6. Заповнити таблицю 6.

Таблиця 6

 

Термін

Призначення

1

Протокол

 

2

Шлюз

 

3

Міст

 

4

 

Сервер доменних імен DNS

 

5

WINS

 

6

NetBEUI

 

7

Локальна мережа

 

8

Адреса мережі

 

9

Широкомовна адреса

 

10

Адреса хосту

 

И

Робоча група

 

12

Домен мережі MS Windows

 

ІЗ

Мережева назва комп'ютера

 

Запитання для контролю

  1. Протоколи локальних комп'ютерних мереж;.

  2. Адресація хостів у мережах MS Windows з використанням протоколу NetBEUI,

  3. Адресація хостів у мережах з використанням протоколу TCP/IP.

  4. Класифікація комп'ютерних мереж на основі протоколу TCP/IP.

  5. Адреса хосту, мережева маска, широкомовна (broadcast) ад­реса, шлюз (gate).

  6. Серверне програмне забезпечення.

  7. Програмне забезпечення клієнта мережі.

  8. Мережеві сервіси. Використання мережевих сервісів.

  9. Сервери доменних імен (DNS).

  10. Робоча група, домен у мережах операційних систем Windows.

  11. Пояснити різницю термінів:

a) сервер — обчислювальна система;

b) сервер — програмне забезпечення (програма Apache Web-сер­вер).

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3 (самостійно)

Тема. Перегляд гіпертекстових HTML-документів

Мета: ознайомити з програмою-переглядачем гіпертекстових документів; навчити налагоджувати й використовувати для перегляду програму-переглядач Web-сторінок.

Час виконання: 2 год.

ХІД РОБОТИ

Теоретичні відомості

Інтерфейс інтернет-переглядача

Інтернет-переглядач складається зі стандартних для та­кого класу програм, елементів інтерфейсу користувача: головне меню, кнопки навігації, рядок введення адреси. Після наведення курсору на будь-який елемент інтерфейсу про­грами на екрані відображається підказка для обраного елемента. Надалі будемо за переглядача використовувати програму  Internet Explorer.

Налагодження інтернет-переглядача

Налагодження переглядача виконується шляхом вста­новлення відповідних параметрів роботи й використання програ­ми в діалоговому вікні. Налагодження програми викликається командою головного меню Сервис/ Свойства обозревателя.За допомо­гою діалогового вікна Свойства обозревателя можна встановити зовнішній вигляд програми, мову інтерфейсу, шрифти для відображення Web-сторінок, параметри проксі-сервера тощо.

Одним з основних пунктів налагодження є встановлення типу з'єднання:

а) пряме з'єднання;

б) з'єднання з використанням проксі-сервера.

В останньому випадку необхідно вказати інформацію про проксі-сервер: адресу та порт проксі-сервера для кожного прото­колу.

Також можна проробити наступні наладження переглядача  Internet Explorer:

а) які програми використовуються для роботи в мережі (пошта, перегляд, редагування тощо);

б) адреса якого Web—документу  буде початковою при запуску програми;

в) де будуть зберігатися тимчасові файли при роботі в мережі.

Введення нової адреси і завантаження Web-сторінки

Вказати адресу сторінки для завантаження і перегляду можна кількома способами. Найпоширеніший спосіб — це введення ад­реси безпосередньо у рядок, призначений для цього.

1. Встановити курсор у поле введення адреси.

2. Набрати необхідну адресу.

3. Натиснути клавішу Enter.

Вікно введення адреси Web-сторінки можна відкрити й послу­гою головного меню Файл/ Відкрити Web-адресу.

Кілька сторінок можна завантажити у вкладених вікнах по­точного переглядача або в окремих вікнах переглядача. Для вибо­ру режиму завантаження необхідно використати послугу голов­ного меню Файл/ Створити і обрати Нове вікно або Вкладка.

Завантаження адреси вже переглянутих сторінок

Поширеним способом відкриття вже переглянутих сторінок є вибір необхідної адреси з переліку недавно переглянутих сторінок послугою головного меню Перейти/ Журнал. Для тривалого збе­реження адрес переглянутих сторінок використовуються заклад­ки (послуга головного меню Закладки).

Управління процесом перегляду Web-сторінок

Крім послуги завантаження сторінки, у переглядачі на панелі інструментів передбачено послуги управління процесом завантаження панелі інструментів:

• зупинити завантаження сторінки;

• повторно завантажити сторінку;

• перейти на попередню завантажену сторінку;

• перейти на наступну завантажену сторінку.

Переривання завантаження сторінки: натиснути кнопку на панелі інструментів Зупинити.

Оновлення завантаження сторінки: натиснути кнопку на па­нелі інструментів Оновити.

Збереження завантаженої адреси Web-сторінки у закладках

1. Відкрити головне меню переглядачаЗакладки.

2. Викликати послугу Додати закладку.

Завантаження збереженої адреси Web-сторінки у закладках

1. Відкрити головне меню переглядача Закладки.

2. Вибрати назву збереженої адреси, сайту.

3. Клацнути лівою кнопкою мишки.

Зміна кодової сторінки відображення Web-сторінки

1. Завантажити Web-сторінку.

2. Послугою меню Перегляд/ Кодова сторінка відкрити меню з переліком кодових сторінок.

3. У меню переліку кодових сторінок вибрати необхідну кодову сторінку.

4.  Клацнути лівою кнопкою мишки.

Гіперпосилання — спеціальні вказівки, що містять адресу до­кумента для перегляду, розміщені у Web-просторі документи, по­в'язані між собою за допомогою гіперпосилань. У документі гіпер­посилання виділяються кольором, підкресленням тощо. Навівши курсор на гіперпосилання, ви побачите, що він набуває вигляду руки, у рядку стану відображається адреса гіперпосилання.

Документ, на який вказує гіперпосилання, можна завантажи­ти у новому вікні переглядача або у новій вкладці переглядача.

Відкриття гіперпосилання у поточному вікні

1. Навести курсор на гіперпосилання.

2. Клацнути лівою кнопкою мишки.

Відкриття гіперпосилання у новому вікні, вкладці

1. Навести курсор на гіперпосилання. Зображення курсору зміниться.

2. Відкрити контекстне меню для гіперпосилання.

3. Викликати послугу Відкрити у новому вікні.

Пошук даних на завантаженій сторінці:

1.Пошук необхідних даних, що містяться на завантаженій сторінці, виконується у діалоговому вікні, що викликається по­слугою головного меню Редагування/ Знайти на цій сторінці.

2. У поле Знайти текстувести слово, словосполучення, яке необхідно знайти, встановити необхідні параметри пошуку.

3. Натиснути на кнопку Знайтидля пошуку введених даних.

Збереження завантаженої сторінки

Збереження завантажених сторінок для подальшого локаль­ного використання здійснюється послугою головного меню Файл/ Зберегти сторінку як...або послугою контекстного меню Зберег­ти сторінку як

1. Викликати з головного меню Файл/ Зберегти як...

2. У діалоговому вікні Зберегти якобрати папку для збережен­ня, назву файлу.

3. У полі Тип файлівобрати спосіб збереження Web-сторінки. Для збереження Web-сторінки разом із графічними зо­браженнями необхідно обрати у списку Web-сторінку, повністю.Лише текстові дані Web-сторінки можна зберегти, вибравши у списку Web-сторінка,лише html.

4. Натиснути на кнопку Зберегти.

Перегляд збережених Web-сторінок

1. Викликати послугу головного меню Файл/ Відкрити файл...

2.У діалоговому вікні Відкрити файл обрати диск, папку, в якій збережено Web-сторінки, файл.

3. Натиснути кнопку Відкрити.

Друкування завантаженої сторінки

Викликати послугу головного меню Файл/ Друкувати. Налагодження параметрів сторінки виконується викликом послу­ги Файл/ Параметри сторінки. Web-сторінку перед друком мож­на попередньо переглянути, використавши послугу Файл/ Пере­гляд перед друком.

Додаткові можливості програми переглядача

а) доступ до FTP-серверів;

б) перегляд початкового HTML-коду Web-сторінки.

Завершення роботи

Викликати послугу головного меню Файл/ Вийти. Також для завершення роботи програми можна використовувати послуги, передбачені операційною системою: кнопка Закрити вікно тощо.

Завдання для виконання

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями.

2. Викликати інтернет-переглядач. Вказати призначен­ня кнопок швидкого доступу панелі інструментів.

3. Ознайомитися з вікном налагодження інтернет-переглядача.

4. У рядку введення адреси ввести адресу сторінки навчального закладу, провайдера тощо й завантажити вказану сторінку (наприклад, www.slavdpu.edu.ua). Після введення адреси сторінки натиснути клавішу Enter.

5. Заповнити в таблиці колонку повідомлення у рядку стану переглядача під час завантаження сторінки

Таблиця

Повідомлення у рядку стану

Пояснення дії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Знайти на завантаженій сторінці гіперпосилання на інші сторінки. Заповнити таблицю, вказати 3—4 гіперпосилання та адресу сторінки, на яку вказує гіперпосилання.

Таблиця

Гіперпосилання

Адреса гіперпосилання

1

 

 

2

 

 

3

 

 

7. Викликати контекстне меню гіперпосилання. Запов­нити таблицю призначення та використання послуг контекстного меню.

Таблиця

 

Послуга контекстного меню

Призначення, використання

 

 

 

 

 

 

8. Додати адреси переглянутих сторінок у закладки перегля­дача;

9. Викликати вікно налагодження переглядача. Вста­новити режим заборони відображення рисунків.

10. Завантажити сторінку задовільною адресою, оцінити час завантаження Web-сторінки з увімкненим та вимкненими режи­мами завантаження графіки.

 

Завдання для самостійного виконання

1. Для зміни кодової сторінки під час відображення гіпертекстового документа використовується послуга ?

2. Увімкнути/вимкнути панелі інструментів можна за допомо­гою послуги?

3. Перейти до попередньої переглянутої сторінки можна за до­помогою ?

4. Для пошуку у сторінці слова, речення тощо використовують

5. Переписати у звіт лабораторної роботи вміст журналу сеансу роботи.

6. Переписати у звіт лабораторної роботи вміст закладок.

7. Записати послідовність дій виклику контекстного меню гіперпосилання.

8. Порівняти контекстне меню для гіперпосилання та звичай­ного тексту, рисунка. Записати відмінності.

 

Запитання для контролю

1. Пояснити особливості кодування україномовних, російсь­комовних електронних документів для їх перегляду в Інтернеті.

2. Проксі-сервер. Призначення та параметри налагодження проксі-сервера в інтернет-переглядачі.

3.  Адресація документів у мережі Інтернет.

4.  Призначення універсального локатора ресурсів.

5.  Програми-кліенти перегляду гіпертекстових документів.

6.  Налагодження інтернет-переглядача.

7.  Використання закладок, журналу відвіданих сторінок.

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4

Тема. Пошук інформації в Інтернеті.

Мета: ознайомити з методикою пошуку необхідних даних, ви­користовуючи пошукові системи Інтернету, ознайомити з класи­фікацією пошукових систем Інтернету.

Час виконання: 2 год.

ХІД РОБОТИ

Теоретичні відомості

Пошукові системи Інтернету

Для пошуку Web-сторінок існують спеціальні пошукові сер­вери, які постійно збирають, оновлюють інформацію про розмі­щені Web-сторінки й надають змогу користувачам здійснювати пошук потрібної сторінки за ключовими словами. Для збирання відомостей використовуються спеціальні програмні засоби ав­томатичного перегляду Web-сторінок і формування ключових слів. За принципом дії пошукові системи можна розділити на такі категорії:

1. Пошукові каталоги.

2. Індексні бази даних.

Пошукові каталоги організовані за тим самим принципом, що й бібліотечні каталоги, відомості в них згруповані за певними ка­тегоріями. Використовуючи метод поступового уточнення кате­горії, відкриваючи сторінки, що містять посилання на підкатегорії, можна знайти певний сайт з необхідними відомостями.

Індексні бази даних — це бази даних, принцип роботи яких ґрунтується на використанні ключових слів. Виконуючи пошук, необхідно добрати ключові слова, що описують тему пошуку, і наказати системі знайти ці слова.

Адреси пошукових серверів

http://www.google.com — найбільший і найпопулярніший у світі пошуковий сервер, загальна кількість проіндексованих сто­рінок — понад два мільярди. Пошук документів можна проводити на більш як шістдесяти мовах.

Україномовні пошукові системи

http://www.uaport.net — загальний тематичний каталог містить близько 20 напрямків, регіональний — усі об­ласті України. Ресурси, які стосуються найпонулярніших тем, згруповані в окремі розділи. Перевагою UAport є пошук новин.

http://meta.uaМЕТА здійснює пошук в українських серве­рах, а також в серверах з українською тематикою по всьому світі. Пошук додатково обмежується однією або кількома регіональни­ми підрубриками. Важлива унікальна особливість МЕТИ — підтримка пошуку з урахуванням правопису української мови.

Російськомовні пошукові системи

http://www.rambler.ru/ — пошукова система містить інфор­мацію про більш як 12 мільйонів документів, які знаходяться на серверах країн СНД і Росії. Rambler під час пошуку опускає стоп-слова: прийменники, частки, артиклі. Якщо ж ці елементи вхо­дять до складу фрази, їх потрібно взяти у лапки.

http://www.aport.ru/ — одна з найкращих російськомовних пошукових систем. Перевагою Aport.ru є англо-російський і ро­сійсько-англійський переклад у режимі онлайн- запитів і пошуків результату, завдяки чому можна вести пошук у російських ресур­сах Інтернету, навіть не знаючи російської мови.

http://www.yandex.ru/ — найбільша пошукова машина ро­сійської частини Інтернету: кількість проіндексованих документів — близько 56 млн. Пошук враховує усі форми слова за пра­вилами правопису російської мови, зокрема відмінки й дієвідміни.

Англомовні пошукові системи

http://www.yahoo.com — англомовна пошукова система має найрозвиненішу структуру каталогів і сервісів. Сотні тисяч інтернет- ресурсів упорядковуються вручну за 14 основними рубрика­ми, кожна з яких має кілька підрубрик з вужчою тематикою.

http://www.altavista.com — англомовна пошукова система, містить близько 550 млн індексованих сторінок. Alta Vista виріз­няється потужними можливостями пошуку. Наприклад, можна відібрати тільки відео- або аудіофайли чи зображення. Якщо, пи­шучи ключове слово, користувач припустився граматичної помил­ки, портал добирає схоже слово й видає за ним посилання.

Правила пошуку необхідної інформації

Формувати ключові фрази можна, використовуючи спеціальні оператори, які дають змогу уточнити, обмежити діапазон пошуку необхідних даних. Як правило, можна використовувати логічні оператори AND, OR, NOT або відповідні знаки: «+», «,&, <*—»

Пошук даних у мережі Інтернет

1. У поле адреси ввести адресу пошукового Web-сайту.

2. У рядок поля ключових слів ввести відповідно до правил необхідні ключові слова. Наприклад: погода+Слов’янськ.

3. Натиснути кнопку Пошук (Знайти) тощо.

4. В отриманому анотованому списку адрес знайдених інтернет-сайтів завантажити адресу, що найбільше відповідає темі пошуку. В окремих вікнах, закладках можна відкрити кілька сайтів.

Завдання для самостійного виконання

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями.

2. Записати критерій для пошуку

Погода у м. Краматорську ________________________.

Реферати з математики, фізики але не з інформатики

Знайти в мережі Інтернет книжки Лесі Українки

3. Завантажити інтернет-переглядач. Завантажити початкову сторінку пошукового сервера www.google.com.

4. Ввести критерій пошуку адрес кількох інших пошукових систем Інтернет. Виконати аналіз вмісту отриманої сторінки з результатами.

Дати відповіді на запитання:

  • Скільки знайдено посилань, що відповідають критерію по­шуку

  • Скільки результатів виведено на сторінці

  • На скількох сторінках буде сформована відповідь

  • Як перейти на наступну сторінку результатів

5. Ввести новий критерій пошуку. Дати відповіді на запитання:

  • Скільки знайдено посилань, що відповідають критерію по­шуку

  • Скільки результатів виведено на сторінці

  • На скількох сторінках буде сформована відповідь

  • Як перейти на наступну сторінку результатів

6. Використовуючи пошукові системи, знайти відповіді на за­питання в мережі Інтернет, вказати адреси сторінок, що містять необхідну інформацію

Таблиця

Завдання

Відповідь

Адреса сторінки

1

Вказати курс Національного банку України для евро у відношенні до гривні на сьогоднішній день

 

 

2

Отримати прогноз погоди для свого та сусідніх міста  на поточний день, на наступний день, на тиждень

 

 

3

Встановити місце знаходження в Інтернеті тексту Конституції України

 

 

4

Знайти в Інтернеті кілька сторінок, що містять відомості про свій край

 

 

5

Знайти дані про кількість замків у Тернопільській області та їх розташування

 

 

6

Знайти адреси кількох інтернет-бібліотек з онлайн-доступом (можливість завантажити для перегляду публікацію, книжку)

 

 

7

Знайти адресу сайту, що містить оновлення антивірусної програми (DrWeb, AVP)

 

 

8

Знайти адреси сайтІв фірми та представництва в Україні або в Росії за вибором студента (Samsung, LG, IBM, HP, Opel, Oriflame, Avon тощо)

 

 

9

Знайти адреси кількох інтернет-вузлів центрів дистанційного навчання за обраним профілем

 

 

10

Знайти адресу сайту телеканалу «1+1»

 

 

8. Завершити роботу.

9. Виконати завдання для самостійної роботи.

 

Завдання для самостійного виконання

1. Порівняти результати завдання 4 та 5. Як впливає форму­вання завдання на отриманий результат.

2. Використовуючи пошукові системи, знайти відповіді на за­питання в мережі Інтернет, вказати адреси сторінок, що містять необхідну інформацію.

Таблиця

Завдання

Відповідь

Адреса сторінки

1

Рік і місце створення ЕОМ ENIAC, розшифрувати абревіатуру назви

 

 

2

Знайти дані про рік, місце створення, конструктора першої ЕОМ у Європі

 

 

3

Знайти адреси кількох вільно доступних серверів електронної пошти

 

 

Запитання для контролю

1. Необхідність використання пошукових систем в Інтернеті.

2. Типи пошукових систем.

3. Правила запису ключових слів для пошуку даних в Інтернеті.

4. Формування складених запитів для пошуку даних в Інтернеті.

5. Засоби інтернет-переглядача для пошуку інформації в Інтернеті.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!