Програма нормативної навчальної дисципліни Корпоративні інформаційні системи для спеціальності Економічна кібернетика, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИФакультет економіки та оподаткуванняКафедра економічної кібернетикиЗатвердженона засіданні Вченої ради університету протокол №___від___________2013 р. ПРОГРАМАнормативної навчальної дисципліни«КОРПОРАТИВНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ»для підготовки магістрів в галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» за напрямом підготовки: 7.03050201 «Економічна кібернетика», денної форми навчання Ірпінь – 2013 Програма нормативної навчальної дисципліни «Корпоративні інформаційні системи» складена на основі навчального плану для підготовки магістрів в галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» за напрямом підготовки: 7.03050201 «Економічна кібернетика», денної форми навчання, затвердженого в 2013 році. Автори: Антоненко В.М., к.тех.н., доцент, Сьомка Н. К., ст. викладач. Рецензент: Пацай Б. Д., к.ф.-м.н., доцент.
ЗМІСТ 1. ВСТУП Дисципліна «Корпоративні інформаційні системи» — одна з професійно орієнтованих дисциплін, що завершує фундаментальну підготовку магістрів за фаховим спрямуванням з економічної кібернетики. Мета вивчення дисципліни — надання студентам поглиблені знання з теорії та практики побудови і використання інформаційних систем на великих підприємствах, у фірмах і корпораціях, ознайомити їх з передовими методами комп’ютеризації управлінських процесів. Значна увага приділяється вивченню досвіду впровадження сучасних інтегрованих систем управління корпоративними бізнес-процесами: R/3, Галактика, Sсаlа, Baan IV. Крім того, студенти знайомляться з сучасними пакетами програм для управління офісом, бухгалтерського обліку, оперативного аналізу інформації. Завдання. Основними завданнями дисципліни є:
Лекційна частина дисципліни призначена для формування теоретичних знань студентів з організації побудови КІС і сфер їх застосування в бізнесі. Практична частина дисципліни призначена для закріплення, розширення і поглиблення знань, отриманих на лекціях, при самостійному вивченню літературних джерел і практичних матеріалів на базах виробничої практики. Результати практичної роботи оформляються у вигляді рефератів і звітів, передбачених “Організаційно-методичними матеріалами” для магістрів з економічної кібернетики. Предметом навчальної дисципліни є економічна інформація систем управління корпоративними бізнес-процесами. Після вивчення дисципліни “Корпоративні інформаційні системи” студент повинен знати: – основи побудови архітектури сучасних корпоративних інформаційних систем; – моделі архітектури клієнт – серверної технології; – технологію доступу, зберігання і адміністрування даних у клієнт – серверних технологіях; – основи реалізації промислової логістики і контролінгу у КІС; – організацію автоматизованого розв’язання задач у КІС; Вміти: – розробляти структуру корпоративних інформаційних систем або окремі її елементи (модулі); – використовувати сучасні програмні засоби КІС у визначеній предметній області; – організувати автоматизоване розв’язання економічних задач в умовах функціонування КІС. В цілому, в результаті вивчення даної дисципліни магістр повинен сформувати наступні компетенції: - Діагностувати управлінські проблеми корпорації; - Розробляти стратегію розвитку інформаційної системи підприємства; - Оцінювати ефективність інформаційних систем корпоративного управління; - Вибирати готові програмні рішення для створення інформаційної системи управління корпорацією, відповідно до її бізнес-стратегії; - Управляти інформаційною безпекою корпорації. Міждисциплінарні зв’язки навчальної дисципліни Навчальна дисципліна розглядається як елемент загальної освіти, який логічно пов’язаний з багатьма дисциплінами навчального процесу такими як: «Інформаційні системи і технології в управлінні», «Маркетинг», «Інформатика», «Алгоритмізація та програмування», «Інформаційні технології віртуальних підприємств», «ІС в діяльності підприємств», «ІС в економіці». Дисципліна забезпечує підготовку студентів до написання випускної роботи та дипломного проектування. Програма навчальної дисципліни складається з таких змістовних модулів:
2. СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ«Корпоративні інформаційні системи» (ЕКБ-51) за напрямом підготовки0305 «Економіка і підприємництво»спеціальність 7.03050201 «Економічна кібернетика»
4. Інформаційний обсяг навчальної дисципліниЗМ1. «Архітектура та базисна технологія КІС»
Тема 1. Стан та перспективи розвитку інформаційних систем керування бізнесом
Поняття і роль корпоративних інформаційних систем в управлінні бізнесом. Становлення та етапи розвитку корпоративних інформаційних систем. Стан і перспективи комп’ютеризації інформаційних процесів на великих підприємствах і в корпораціях. Мета, предмет і завдання дисципліни. Структура дисципліни. Тема 2. Архітектура корпоративних інформаційних системПоняття бізнес-архітектури та інформаційної архітектури у корпоративних інформаційних системах (КІС). Основні інформаційні платформи корпоративних інформаційних систем. Моделі архітектури клієнт-сервер. Файл-серверна модель доступу до інформаційних ресурсів. Риси нових моделей архітектури клієнт-сервер. Моделі віддаленого доступу, моделі серверу бази даних і моделі прикладного серверу. Особливості архітектури клієнт-сервер при роботі в неоднорідному середовищі й роботі на багатьох платформах. Програмне забезпечення моделей КІС. Фактори, що впливають на вибір програмного забезпечення для КІС. Тема 3. Базисна технологія корпоративних інформаційних систем Поняття базисної технології і її особливості.. Технологія доступу, зберігання та адміністрування у RDA, DBS та АS-моделях. Методи й засоби розробки додатків клієнт-сервер на базі програмних продуктів корпорацій Oracle та Informix. Технологія створення складних систем за допомогою засобів реінжинірингу. Інтелектуальний аналіз у КІС. Технологія тиражування даних. Синхронне та асинхронне тиражування даних. Моделі тиражування. Схеми тиражування даних. Технологія створення, підтримки та використання інформаційних сховищ. Архітектура інформаційних сховищ. Принципи і технологія проектування інформаційних сховищ. Адміністрування інформаційних сховищ: наповнення інформаційних сховищ, екстракція, трансформація та завантаження даних. Метадані та їх використання. Інструментальні засоби архівації та очистки інформаційних схов
ЗМ2. Розв’язання економічних задач в умовах функціонування КІС
Тема 4. Реалізація промислової логістики в корпоративних інформаційних системах Поняття логістики як основи організаційно-економічної стійкості підприємства. Компоненти логістик Показники організаційно-економічної стійкості підприємства. Класифікація логістичних процесів і їх характеристика. Методи та моделі управління логістичними процесами. Склад і характеристика основних функціональних підсистем промислової логістики: логістики постачання, виробничої логістики, логістики збуту, транспортної логістики, логістики планування та управління виробництвом. Практичне використання логістики в різних промислових системах. Тема 5. Конгролінг у корпоративних інформаційних системах Поняття контролінгу як інструменту управління підприємством. Контролінг напрямів діяльності корпоративних інформаційних систем. Стратегічний та оперативний конгролінг. Контролінг маркетингу. Основні інструментальні засоби контролінгу маркетингу. Контролінг забезпечення ресурсами. Інструментальні засоби контролінгу. Контролінг в області логістики. Задачі контролінгу логістики та інструментальні засоби. Інформаційна підтримка контролінгу. Тема 6. Управління матеріальними потоками корпорації Загальна характеристика підсистеми управління матеріальними потоками УМП. Структура і функції підсистеми (УМП). Склад і характеристика основних задач підсистеми. Методи прогнозування та плануваня потреби в матеріалах, розрахунок оптимального розміру партії матеріалів. Інформаційна база підсистеми УМП. Алгоритми і технологія автоматизованого розв’язання задач з планування потреби в матеріалах і закупки матеріалів, управління запасами, оцінки запасів, контролю рахунків і управління складами. Тема 7. Організація обліку і звітності в корпоративних інформаційних системах Модулі обліку та звітності у КІС і їх загальна характеристика. Фінансова бухгалтерія і її організаційна структура. Характеристика основних задач з обліку фінансів, алгоритми й технологія їх автоматизованого розв’язання. Складові модуля контролінгу витрат на виробництво та їх загальна характеристика. Алгоритми й технологія автоматизованого розв¢зання задач з обліку витрат на виробництво. Фінансовий менеджмент. Загальна характеристика задач з управління фінансовими операціями, ринковим ризиком і обліку фінансових коштів. Загальна характеристика підсистеми управлінського обліку і її складових елементів. Автоматизоване розв’язання основних задач з управлінського обліку. Тема 8. Управління персоналом у корпоративних інформаційних системах Характеристика підсистеми управління персоналом і її складових елементів. Інформаційне забезпечення підсистеми управління персоналом. Алгоритми й технологія автоматизованого розв’язання основних задач з планування потреби в персоналі та витрат на його утримання, обліку наявності та руху персоналу, використання робочого часу, розрахунку заробітної плати, управління винагородами, пільгами для співробітників та витратами на відрядження. Тема 9. Телекомунікаційні процеси в корпоративних інформаційних системах Основні принципи функціонування програмних засобів КІС у мережах Інтернет, переваги використання Інтернет, організація безпосереднього зв’язку між бізнес-додатками КІС в Інтернеті за допомогою відкритого інтерфейсу BAPI (BUSINESS APPLICATION PROGRAMMING). Використання Інтернету як інструментарію для розподілу й обробки господарських операцій за допомогою технологій ALE (Application Link Enabling). Побудова варіантів телекомунікаційних процесів у КІС.
ЗМ 3 Управління корпоративними бізнес-процесами
Тема 10. Використання сучасних програмних комплексів в управлінні корпоративними бізнес-процесами Загальна характеристика та сфера застосування програмного комплексу R-3 і реалізація функцій управління на їх основі. Застосування багатокористувацького мережового комплексу «Галактика», характеристика основних модулів і виконуваних завдань. Загальна характеристика і функціональні можливості системи «Baan IV” Універсальна система управління бізнесом для національних і міжнародних компаній «SKALA». Склад і характеристика основних модулів системи. Система обліку й управління підприємством.
4. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРАОсновна
Додаткова
5. Плани лекцій
Тема 1 (1 год.)
a) Планування матеріальних ресурсів (MRP); б) Планування виробничих ресурсів (MRP II в) Планування ресурсів підприємства (ERP); г) Планування ресурсів, сінхронізоване зі споживачем. Література: 1, с.3-50 Тема 2 (2 год.)
a) Віддаленого доступу (RDA); б) Сервера бази даних (DBS); в) Прикладного сервера (AS).
Література: 1 Тема 3 (2 год.) Поняття базисної технології і її особливості. Технологія доступу, зберігання та адміністрування даних у RDA, DBS та AS-моделях. Створення інформаційних систем за допомогою реінженірингу. Інтелектуальний аналіз у КІС. Синхронне та асинхронне тиражування даних. Моделі і схеми тиражування. Архітектура інформаційних сховищ. Адміністрування інформаційних сховищ. Засоби архівації та очистки інформаційних сховищ. Література: 1 Тема 4 (2 год.)
Література: 1, 6, 7. Тема 5 (2 год.)
Література: 1, 2, 5. Тема 6 (1 год.)
Література: 1, 10. Тема 7 (2 год.)
Література: 1, 5. Тема 8 (1 год.)
Література: 1 Тема 9 (1 год.)
Літеретура: 14 Тема 10 (2 год.)
Література: 1, 8.
6. Плани СЕМІНАРСЬКИХ (практичних, лабораторних) занять.5.1. Лабораторні заняття Тема 4. Реалізація промислової логістики в КІС. (2 год.) Експрес опитування студентів за матеріалами теми. Аналіз методів і моделей управління логістичними процесами. Розробка структури підсистеми промислової логістики. Тема 7. Організація обліку і звітності в КІС. (2 год.) Розгляд виробничих ситуацій з автоматизації облікових задач. Складання алгоритмів і технології автоматизованого розв’язання з фінансового обліку, управлінського обліку, ринкового ризику. Тема 8 Управління персоналом в КІС. (2 год.) Експрес опитування студентів за матеріалами теми. Складання алгоритмів і технології автоматизованого розв’язання задач з планування і обліку персоналу, використання робочого часу, розрахунку заробітної плати. Тема 10 Використання сучасних програмних комплексів в управлінні корпоративними бізнес-процесами. (2 год.) Розгляд виробничих ситуацій з функціонування КІС: R/3, Галактика, Baan IV, “SKALA”.
5.2 Лабораторні заняття
Лабораторна робота виконуються на ПК в середовищі КІС “Галактика”. Кожному студенту видається окреме завдання для лабораторної роботи. Склад і зміст завдань, а також правила їх виконання визначаються навчально-методичними розробками і викладачем, який проводить заняття [9].
7. Самостійна робота студентів
Самостійна робота студентів передбачає самостійне вивчення окремих тем і розділів дисципліни, повторення пройденого матеріалу на лекційних заняттях, роботу з літературними джерелами, розвиток навиків самостійного творчого мислення. Основними її видами є: - вивчення програмного матеріалу за літературними джерелами і текстами лекцій; - підготовка до практичних і лабораторних занять; - підготовка для контрольних робіт і комплексної перевірки знань з дисципліни; - виконання індивідуальних домашніх завдань, підготовка до розгляду виробничих ситуацій; Завдання 1 (реферативне) Провести аналіз визначеного згідно прізвища студента завдання з нижченаведеної таблиці. Дати розгорнуту характеристику предметного завдання, відмітити переваги і недоліки досліджуваної теми. Форма контролю завдання 1: написання реферату (12-15 с.) Студент вибирає завдання відповідно букви алфавіту, на яку починається прізвище. Завдання 2 (ЛР)Для опрацювання теоретичного матеріалу застосовується модульний контроль, який включає перелік питань, що стосуються корпоративної системи «Галактика». Кожний студент отримує Індивідуальне завдання (модуль системи «Галактика»), яке визначається для прізвища студента згідно з наведеною нижче табл. 1. Перелік завдань для поточного контролю знань студентів спеціальності «Економічна кібернетика» денної та вечірньої форм навчання з дисципліни «Корпоративні інформаційні системи». Виконуючи отримане предметне завдання (модуль системи «Галактика»), необхідно: — проаналізувати завдання, зокрема дати розгорнуту характеристику модуля, описати його призначення; — визначити задачі, які реалізуються в цьому модулі, їх зміст — побудувати структурну схему модуля, відобразивши в ній — дати характеристику математичних і машинного алгоритмів, за потреби навести розрахункові формули; — вказати, які дані (масиви, показники) використовуються під час реалізації задач модуля, а також результатну інформацію; — роздрукувати екранні форми первинних документів, що — зробити висновки щодо застосування модуля на практиці, Форма контролю — написання звіт (12—15 с. формату А4). Звіт має містити: титульний аркуш, зміст, вступну частину, назву параграфів, висновки, список літератури, додатки. У додатках можуть бути роздруковані на комп'ютері форми документів, результатна інформація у вигляді відомостей, таблиць, діаграм тощо. Завдання 3 (на базі практики чи місця роботи)
5. За результатами проведеного аналізу розробити контрольний приклад (за реальними даними підприємства чи установи) для програмної реалізації задачі (комплексу задач), вибраної відповідно теми магістерської роботи; підготувати необхідні вхідні дані і програмні засоби, скориставшись існуючими СУБД, ППП чи власноручно підготовленими модулями і реалізувати задачу на ЕОМ. Результати виконання даної роботи, включаючи вихідні машинограми, включити до звіту окремим розділом, який має містити лістинги структури вхідних даних, лістинги змісту вхідних даних (цифровий матеріал довідників), лістинги екранних форм роботи програми, вихідні машинограми. Форма контролю завдання 2: підготовка звіту (17-20 с. Формату А4). Форма і порядок оформлення звіту аналогічні завданню 2.
8. Індивідуально-консультативна робота
Індивідуально – консультативна робота проводиться під контролем викладача з тем дисципліни. Основною метою індивідуальних занять є створення умов для повної реалізації творчих можливостей студентів, поглиблення, узагальнення та закріплення знань, одержаних студентами в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Практичне застосування отриманих знань за фахом реалізується студентом при підтримці викладача в таких видах роботи: підготовка реферату, наукової статті чи доповіді на наукову конференцію, виконання лабораторної роботи, індивідуальних завдань.
9. Методики активізації процесу навчанняДля активізації навчально – пізнавальної діяльності студентів при вивчені дисципліни “Корпоративні інформаційні системи” застосовуються слідуючи навчальні технології. Проблемні лекції. Проблемні лекції використовуються для висвітлення начального матеріалу, що має, як правило, дискусійний характер і не знайшов відображення в навчальних посібниках і підручниках. Джерелом для підготовки проблемних лекцій є наукові статті, монографії, дискусійні матеріали конференцій і семінарів, світовий досвід вирішення проблемних питань з організації корпоративних інформаційних систем. Для проблемних лекцій виносяться слідуючі питання даної дисципліни: - визначення оптимальних параметрів інформаційної архітектури КІС; - критерії вибору моделі і архітектури клієнт – сервер; - розробка складних інформаційних систем за допомогою засобів реінжирінгу; - технологія підтримки та використання інформаційних сховищ у КІС; - практичне використання логістики у різних промислових інформаційних системах; - проблеми вибору архітектури і змісту складних інформаційних систем; - використання Інтернет для функціонування корпоративних інформаційних систем; - сфера застосування сучасних КІС (R/3, Галактика, Baan IV, “SKALA”) в бізнесовій діяльності. Аналіз виробничих ситуацій. Метод аналізу конкретних виробничих ситуацій використовується при проведенні практичних занять для активізації роботи студентів, наближеної до реальних умов, а також розвитку мислення і уміння застосовувати отримані знання у майбутній практичній діяльності. Для проведення таких занять використовується практичний матеріал реальних інформаційних систем, що діють на промислових підприємствах, в корпораціях, фінансових і банківських установах та ін. Практично з усіх тем прикладного характеру є можливість застосовувати дану технологію навчання, а саме теми 2-10. Презентації. Даний метод передбачає підготовку студентом чи групою студентів рефератів заздалегіть виданою викладачем тематикою і виступом перед аудіторією з доповіддю про проведену роботу і отримані результати. Тематика для підготовки рефератів видається студентам на початку семестру. Студент має можливість за погодженням з викладачем запропонувати власну тему. Яка має проблемний характер. Ділові ігри. Ділові ігри, як форма активізації роботи студентів, використовується для відпрацювання певної виробничої ситуації у ролі конкретного виконавця і безпосереднього учасника подій Ділові ігри проводяться з проблем, в яких функції з оброблення інформації розподілені між окремими автоматизованими робочими місцями. Сценарій ділової гри, інструктивний матеріал і необхідні первинні документи та об’єктні показники видаються студентам заздалегіть для вивчення і підготовки до виконання певної виробничої операції.
10. Система поточного і підсумкового контролю знань студентів10.1 Перелік питань, що охоплюють зміст навчальної програми дисципліни
10.2 Приклади типових завдань, що виносяться на іспит. На іспиті, в складі білету шостим питанням є задача, яку він виконує відповідно до предметної області, що досліджується в дипломній роботі магістра чи на виробництві. Приклад задачі наведено нижче. Задача. Розробити структурну схему інформаційної системи для предметної області, досліджуваної в дипломній роботі магістра чи на виробництві, указавши при цьому інформаційні взаємозв’язки між окремими її елементами(АРМ). Визначити основні функції і економічні задачі, які реалізуються в ІС, і дати пояснення щодо функціонування системи.
11. Форма підсумкового контролю успішності навчанняПідсумковий контрольний захід проводиться у вигляді контрольної роботи в аудиторії за розкладом у кожній академічній групі окремо. На контрольну роботу відводиться дві академічні години. При цьому завдання включають три запитання з теоретичного матеріалу і одне практичне завдання певного змістовного модуля. При визначення підсумкової оцінки знань за кредитно – модульною системою згідно до вимог Болонської декларації використовується наступна шкала оцінки знань:
Враховується дисциплінованість студента: за несвоєчасність виконання завдань кількість запланованих з даної теми балів може бути зменшена. При підсумковому контролі знань по кожному модулю враховується загальна кількість балів, отриманих студентом по кожній з тем модуля. Враховується науково - дослідницька робота студента та участь у науково-практичних конференціях та наукових семінарах (максимальна кількість балів - 5). 12. Засоби діагностики успішності навчанняЗасоби діагностики успішності навчання: експрес-контроль рівня готовності студента до проведення лабораторних робіт; перевірка виконання позааудиторних завдань; оцінка роботи студента під час заняття (виступи, доповнення, участь у дискусії); виконання домашніх завдань; контрольні роботи в кінці залікового кредиту. Оцінка індивідуальних результатів здобуття знань студентами проводиться у формі заліку за кредитно-модульною методологією навчання, критерії якої визначаються у навчальній робочій програми за стобальною системою, яка трансформується у стандартні залікові диференційовані оцінки відповідно до вимог Міністерства освіти та науки України. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |