Контрольна робота з курсу Філософія, ННІЗДН, Навчально-науковий інститут заочно-дистанційного навчання
« НазадВказівки до виконання контрольної роботиДля студентів дистанційної форми навчання передбачене виконання контрольної роботи, яка складається з чотирьох частин: Перша частина – теоретична – досліджує одну із проблем навчальної дисципліни. Перше завдання виконується на основі вивчення підручників, статей, монографій по заданій темі і потребує повноти розкриття, чіткості і логічності його викладу. Розкриттю заданої проблеми допоможуть питання для самоконтролю. В кінці першого питання автор робить короткі висновки по його змісту. Висвітлення даного питання займає 2/3 об'єму контрольної роботи. Друга частина – реферування одного з поданих першоджерел і охоплює: - короткі відомості про автора вказаної роботи; - конспект цієї роботи; - висновки стосовно її місця в розвитку філософського знання. Третя частина – закріплення знання основних понять і категорій філософського знання. Завдання полягає у розкритті змісту поданих понять через звертання до словників (філософських, етичних, естетичних, релігієзнавчих) та підручників. Четверта частина – це вирішення тестових завдань, в яких, у залежності від постановки питання, може бути одна або декілька вірних відповідей. При потребі, у процесі співбесіди з викладачем, студент має уміти обґрунтувати свій вибір відповіді. В кінці роботи автор наводить перелік використаної літератури. Робота повинна вміщувати всі необхідні вихідні дані: факультет, шифр спеціальності, курс, група, прізвище, ім’я та по-батькові студента, номер завдання. Контрольна робота в належні строки (але не пізніше ніж за 15 днів до початку сесії) надається на кафедру для перевірки. Лише після перевірки викладачем контрольної роботи та її зарахування й отриманням студентом необхідної кількості балів можливий допуск до здачі екзамену. Необхідну учбову, методичну, наукову літературу, кваліфіковані поради по написанню контрольних робіт, оволодінню програмним матеріалом студенти-заочники можуть отримати в методичному кабінеті кафедри філософії (ауд. 623а з 8.00 до 20.00 год.). Таблиці визначення теми контрольної роботи Попередня цифра залікової книжки
Завдання для контрольних робіт Варіант 1 1. Філософія, її зміст та коло проблем. 2. Платон "Держава". 3. Розкрийте зміст понять: суспільство, цінність, логіка, наукова картина світу, екзистенціалізм. 4. Тести. 4.1. Філософська антропологія це: а) філософській напрям, який займається проблемою сутності людини; б) теорія антропогенезу; в) антимарксизм; г) теорія цінностей. 4.2. Ірраціоналістичні засади мають філософські системи: а) Гегеля; б) Бергсона; в) Ніцше; г) Вітгенштейна. Запитання для самоконтролю: 1. Що таке світогляд? 2. Як співвідносяться філософія і світогляд? 3. Охарактеризуйте історичні типи світогляду. Виділіть їх спільні та відмінні риси. 4. Чи є щось спільне між філософією і релігією? 5. Охарактеризуйте сутність філософської проблематики. 6. Розкрийте співвідношення знання та мудрості, епістемного та софійного типів філософування для розкриття сутнісної єдності філософії. 7. В чому полягає призначення філософії? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [21,24,27, 30,31] Першоджерела [114]
Варіант 2 1. Філософія як тип знання. 2. Еллюль Ж. “Техніка, або виклик століття”. 3. Розкрийте зміст понять: субстанція, соціалізація, апологетика, буддизм, умовивід. 4. Тести. 4.1. Кантівський категоричний імператив - це: а) релігійна заповідь; б) безумовна моральна вимога; в) соціально-правова вимога; г) економічний закон. 4.2. Визначте позицію теоцентризму у підході до людини: а) людина - частина космосу; б) людина - частина природи; в) людина створена за образом і подобою божою; г) людина - вінець еволюції; д) людина - міра всіх речей. Завдання для самоконтролю: 1. Які проблеми і чому ми називаємо світоглядними? 2. Чим світоглядне знання відрізняється від наукового? 3. Що є предметом філософії? Як історично змінювався предмет філософії? 4. Що спільного і відмінного між філософією і наукою? 5. Чи є тотожними поняття "знання", "мудрість", "обізнаність", "розумність"? 6. Яка структура філософії як системи знань? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [21,27,29,32,36] Першоджерела [101]
Варіант 3 1. Історичне виникнення філософії. 2. Ф. Бекон "Новий Органон". 3. Розкрийте зміст понять: агностицизм, особистість, верифікація, ноосфера, “філософія життя”. 4. Тести. 4.1. За Л.Фоєрбахом до сутнісних сил людини слід віднести: а) силу почуття, силу розуміння та силу бажання; б) силу науки, техніки та фантазію; в) діяльність, спілкування та єдність з природою. 4.2. Свобода - це: а) здатність людини робити те, що вона хоче; б) вміння діяти на основі пізнаної необхідності; в) вміння підпорядковувати все своїй волі; г) здатність до усвідомленого вибору своєї життєдіяльності. Запитання для самоконтролю: 1. Де, коли і чому виникає філософія? 2. В чому відмінність між міфогенною і гносеогенною концепціями виникнення філософії? 3. Що таке “осьова доба”? 4. Яку роль у становленні філософії відіграли міфологія і релігія? 5. В чому відмінність між західною і східною парадигмами філософування? Література: Базова [1,2,4,5,6 ] Допоміжна [24,27,31] Першоджерела [86]
Варіант 4 1. Філософія як тип духовності. 2. Августин Блаженний "Сповідь". 3. Розкрийте зміст понять: гуманізм, феноменологія, пантеїзм, діалектика, методологія. 4. Тести 4.1. Складовими філософської системи Г. Гегеля постають: а) етика, естетика, монадологія, феноменологія духу; б) феноменологія духу, логіка, філософія природи, філософія духу, етика, естетика; в) критика чистого розуму, практичного розуму та здатності судження. 4.2. У якому розділі філософії основним поняттям є поняття "істини": а) метафізика; б) філософія культури; в) гносеологія; г) онтологія. Запитання для самоконтролю: 1. Розкрийте сутність філософської проблематики. 2. В чому полягає особливість філософії як способу духовно-практичного осягнення світу? 3. Охарактеризуйте співвідношення філософії з іншими типами духовності (наука, мистецтво, релігія, мораль). 4. Якою є роль особистості філософа у змісті філософії? 5.В чому полягає соціокультурна цінність філософії? Охарактеризуйте основні функції філософії. 6. Яку роль відіграє філософія у сучасному світі? Література: Базова [2,7,8,9,11 ] Допоміжна [24,27,29,30] Першоджерела [82]
Варіант 5 1. Філософія Стародавнього Сходу. 2. Сартр Ж.-П. “Екзистенціалізм - це гуманізм”. 3. Розкрийте зміст понять: наука, толерантність, етика, атомізм, індивідуальність. 4. Тести. 4.1. Характерними рисами недіалектичного способу мислення є: а) визнання суперечності як джерела розвитку; б) мислення за принципом “або – або”; в) визнання взаємопереходу кількісних змін у якісні; г) переконаність у завершеності всіх світових зв’язків. 4.2. Який напрям у гносеології розвивав Р. Декарт: а) конвенціоналізм; б) скептицизм; в) раціоналізм; г) інтуїтивізм. Запитання для самоконтролю: 1. Розкрийте специфіку східного та західного типів філософування. Чим обумовлені відмінності між ними? 2. Охарактеризуйте світоглядні ідеї канонічних джерел філософії Стародавньої Індії. 3. Розкрийте ідейні здобутки провідних філософських шкіл Давньої Індії. 4. Окресліть світоглядні ідеї давньокитайського "П'ятикнижжя". 5. Охарактеризуйте ідейні здобутки провідних філософських шкіл Стародавнього Китаю. 6. Поясніть сучасне значення ідейних надбань давньосхідної філософії. Література: Базова [1,2,8,9 ] Допоміжна [21,39,64] Першоджерела [118]
Варіант 6 1. Антична філософія: проблематика та основні риси. 2. Маркс К. “Економічно-філософські рукописи 1844 року” (Приватна власність і комунізм. Різні етапи розвитку комуністичних поглядів. Грубий зрівняльний комунізм і комунізм як соціалізм, що збігається з гуманізмом). 3. Розкрийте зміст понять: креаціонізм, "річ у собі", прекрасне, емпіризм, глобальні проблеми. 4. Тести. 4.1. Хто з філософів досліджував монади як субстанцію буття: а) T. Гоббс; б) Дж. Берклі; в) Г. Лейбніц; г) Ф. Бекон. 4.2. Яке з визначень матерії найповніше розкриває її філософський зміст: а) це все, що має масу та енергію; б) це сукупність відчуттів; в) це все, що складається з атомів; г) це поняття для позначення об’єктивно-реального буття світу в часі, просторі, русі. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте особливості формування та етапи розвитку античної філософії. 2. Які основні здобутки представників античної філософії? 3. У чому особливості сократівського методу філософування? 4. Ідеї та представники високої класики в розвитку античної філософії. 5. Охарактеризуйте здобутки філософських шкіл пізньої античної філософії. В чому полягала суттєва відмінність філософської позиції епікурейців і стоїків? 6. У чому полягала суть античної ідеї про людину як мікрокосм? Література: Базова [1,2,8,9 ] Допоміжна [21,25,39,47] Першоджерела [108]
Варіант 7 1. Західноєвропейська філософія Середньовіччя. 2. Дильтей В. "Типи світогляду і виявлення їх у метафізичних системах”. 3. Розкрийте зміст понять: герменевтика, наукова картина світу, детермінізм, субстанція, моральна норма. 4. Tести. 4.1.Поняття “суспільно-економічна формація” введене у наукове використання: а) Л. Феєрбахом; б) Г. Гегелем; в) К. Марксом; г) М. Вебером. 4.2. Виявіть помилкові судження: а) Наука – це форма суспільної свідомості; б) Наука – це система знань, накопичених людством; в) Наука – це форма духовного виробництва знань; г) Наука – це сфера людської діяльності що, склалась історично, і спрямована на вироблення та систематизацію об’єктивних знань про дійсність; д) Наука – це ірраціональний засіб пізнання. Проаналізуйте кожне з визначень. Запитання для самоконтролю: 1. Назвіть основні риси, етапи та проблематику середньовічної філософії. 2. Охарактеризуйте основні ідеї патристики. 3. Які особливості схоластики як етапу розвитку середньовічної філософії? 4. Чому проблема співвідношення віри і розуму стала основною у схоластичній філософії та які сформувалися підходи до її вирішення? 5. Розкрийте предмет суперечок між номіналістами і реалістами у схоластичній філософії середньовіччя. 6. Який вклад Ф. Аквінського у вирішенні проблем середньовічної філософії? Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [21,29,30,31,33] Першоджерела [100]
Варіант 8 1. Філософія доби Відродження. 2. Гуссерль Е. “Ідеї до чистої феноменології”. 3. Розкрийте зміст понять: парадигма, космоцентризм, розвиток, релігія, суспільно-економічна формація. 4. Тести. 4.1. Яке із суджень окреслює суть теорії пізнання Р. Декарта: а) “існувати – означає бути сприйнятим”; б) “мислю, отже існую”; в) “у розумі немає нічого, чого б не було у відчуттях”. 4.2. Людина стає особистістю: а) від моменту народження; б) коли починає жити відповідно до норм, прийнятих у суспільстві; в) коли починає вірити в існування надприродних сил; г) коли вільно обирає і творить свій образ і бере на себе повноту відповідальності; д) коли починає діяти, не звертаючи уваги на зовнішні заборони. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте соціокультурні засади та основні етапи філософської думки Відродження, її характерні риси. 2. Розкрийте антропоцентричний характер філософії Відродження, та окресліть основні ідеї ренесансного гуманізму. 2.В чому виявляються особливості ренесансного неоплатонізму? 3. Які основні ідеї та здобутки натурфілософії Відродження? 4. Окресліть соціально-політичний ідеал Відродження. 5. Охарактеризуйте історичну роль Відродження у розвитку європейської науки, культури і філософії. Література: Базова [1,2,8,9 ] Допоміжна [21,29,30,34] Першоджерела [98]
Варіант 9 1. Філософія Нового часу: формування засад класичного типу філософування (XVII ст.). 2. М.Гайдеггер "Що таке метафізика?" 3. Розкрийте зміст понять: політеїзм, моральні цінності, постіндустріальне суспільство, прагматизм, світогляд. 4. Тести. 4.1. Яке з визначень є вірним: Ісихазм - це а) увага до внутрішнього світу людини; б) група творів релігійно-філософського характеру; в) етико-аскетичне вчення про шлях людини до Бога через “очищення серця” сльозами; г) вчення перших християнських теологів, “отців церкви”; д) розуміння серця як основи осягнення світу. 4.2. З наведених філософів визначте, хто розвивав ідеї: 1) неопозитивізму; 2) структуралізму: а) Ж.-П. Сартр; б) Леві-Строс; в) К. Поппер; г) Фуко; д) Б. Рассел. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте основні риси новоєвропейської класичної філософії. 2. Розкрийте особливості тлумачення пізнання в філософії Нового часу та провідні позиції в гносеології. 3. Розкрийте специфіку методологічних позицій Ф. Бекона та Р. Декарта та їх значення в формуванні ідейних засад науки. 4. В чому особливості онтологічних вчень нового часу про світобудову? 5. Тлумачення людини в філософії Нового часу? Література: Базова [1,2,8,9,29 ] Допоміжна [22,30,31,34,36,38] Першоджерела [94]
Варіант 10 1. Філософські ідеї доби європейського Просвітництва ХVІІІ ст. 2. Аристотель "Метафізика". 3. Розкрийте зміст понять: розвиток, теоцентризм, ірраціоналізм, аксіологія, простір. 4. Тести. 4.1. Логіко-методологічний аналіз науки є проблемою: а) екзистенціалізму; б) позитивістської філософії; в) персоналізму. 4.2. Вкажіть вірне визначення понять: 1) екологія, 2) ідеологія – це а) творчий бік культури; б) організаційно-регулятивна сфера суспільства, державна діяльність; в) сфера матеріального виробництва; г) система поглядів та ідей, що виражає інтереси певних соціальних груп; д) вчення про зв'язок організмів із середовищем. Запитання для самоконтролю: 1. Які основні особливості та риси філософії доби Просвітництва? 2. Охарактеризуйте антропологічні ідеї епохи Просвітництва. В чому полягає новизна поглядів просвітників стосовно людини? 3. Розкрийте зміст соціальних ідей доби Просвітництва та їх вплив на подальший розвиток суспільства. 4. Чому саме в епоху Просвітництва з'являється ідея історичного прогресу та в чому полягає її суть? 5. Як осмислюється роль науки в окреслену добу та яке формується ставлення до релігії? Література: Базова [1,2,8,9,11 ] Допоміжна [29,30,33,53] Першоджерела [83]
Варіант 11 1. Німецька класична філософія: представники, та специфіка розробки основних філософських проблем. 2. Франк С. Л. “Філософія і релігія”. 3. Розкрийте зміст понять: онтологія, теорія суспільного договору, даосизм, відчуження, архетип. 4. Тести. 4.1. Яке з тверджень відтворює позицію антисцієнтизму: а) наука - джерело прогресу людського суспільства; б) наукові досягнення можуть бути використані як на благо, так і на зло; в) об'єктивна істина є абсолютною цінністю; г) наука як вища форма суспільної свідомості має право на панівну роль у всіх сферах діяльності; д) наука за сучасних умов стала ворожою щодо людини і веде до дегуманізації природи і суспільства. 4.2. Об’єднайте названих філософів за близькістю їх світоглядних позицій у підході до розуміння людини: а) Бердяєв; б) Камю; в) Гольбах; г) Шелер; д) Декарт. Запитання для самоконтролю: 1. Які особливості та здобутки німецької класичної філософії? 2. В чому полягає новаторство I. Канта в теорії пізнання та етиці? 3 Специфіка філософської системи Гегеля та суть його діалектичного методу. 4. В чому суть “антропологічного матеріалізму” Л. Феєрбаха? 5. З яких філософських позицій критикує Л. Феєрбах релігію? Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [29,30,34,36,51] Першоджерела [122]
Варіант 12 1. Марксистська філософія та її історична доля. 2. Фейєрабенд П. “Аналітичний покажчик. Вибрані праці по методології науки”. 3. Розкрийте зміст понять: антиномія, неотомізм, буття, синергетика, особистість. 4. Тести. 4.1. Яке з наведених тверджень співпадає з позицією антропоцентризму: а) людина – суспільна істота, наділена розумом; б) людина – економічна істота; в) людина – образ і подоба Бога; г) людина – центр світобудови; д) людина – вінець природної еволюції? 4.2. Визначальною ознакою цінностей є : а) справедливість і добропорядність; б) коштовності і багатство; в) те, що значиме у житті; г) те, що необхідне у житті. Запитання для самоконтролю: 1. Які основні риси та принципи філософії марксизму? 2. В чому полягає особливість підходу до проблеми людини? 3. Розкрийте проблему свободи та відчуження. Які соціальні процеси відображає категорія "відчуження"? 4. В чому суть матеріалістичного тлумачення історії у К. Маркса? 5. В чому суть вчення про суспільно-економічну формацію? 6. Охарактеризуйте долю марксизму в сучасному світі та основні напрямки неомарксизму. Література: Базова [1,2,8, 9,11] Допоміжна [29,30,31,34,36] Першоджерела [120]
Варіант 13 1. Філософська думка ХIХ ст. – поч. XХ ст. 2. Декарт Р. "Міркування про метод". 3. Розкрийте зміст понять: монадологія, соціальна філософія, судження, людина, Упанішади. 4. Tести. 4.1. Філософське поняття "буття" це: а) Всесвіт; б) матерія; в) природа; г) поняття для означення всього існуючого; д) все, що існує об’єктивно. 4.2. Головною рисою філософії Середньовіччя є: а) раціоналізм; б) космоцентризм; в) теоцентризм; г) ірраціоналізм. Запитання для самоконтролю: 1. В чому полягають принципові відмінності класичної і некласичної філософії? 2. Яка причина відмови від класичного раціоналізму? 3. Які основні риси ірраціоналізму? 4. Назвіть і охарактеризуйте основні ідеї "філософії життя". 5. В чому суть і значення концепції “переоцінки цінностей” Ф. Ніцше? 6. Які основні ідеї філософії С. К'єркегора і як вони вплинули на філософський процес ХХ ст.? 7. Проблема несвідомого у філософії психоаналізу і неофрейдизму. Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [21,29,30,31,55] Першоджерела [99]
Варіант 14 1. Сцієнтичні напрями західноєвропейської філософії ХХ ст. 2. Вернадський В. І. “Декілька слів про ноосферу”. 3. Розкрийте зміст понять: практика, сенс історії, монотеїзм, метафізика, космоцентризм. 4. Тести. 4.1. Об’єктом соціальної філософії є: а) матерія та її властивості; б) природа та сутність суспільства; в) природа та сутність особистості; г) природа та сутність свідомості; д) система взаємовідносин суспільства і особистості. 4.2. Як називається філософська позиція сформульована I. Кантом: “чини так, щоб ти завжди ставився до людства в своєму лиці і в лиці будь-кого іншого як до цілі, і ніколи як до засобу”: а) пантеїзм; б) гуманізм; в) суб'єктивізм; г) раціоналізм. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте основні риси філософії ХХ ст. 2. Які особливості характеризують сцієнтистську філософію XX ст.? 3. Розкрийте еволюцію позитивістської філософії. 4. В чому відмінність між неопозитивізмом та постпозитивізмом? 5. Розкрийте основні ідеї структуралізму. 6. Які особливості прагматизму як філософського напряму? Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [21,29,30,33,34,37] Першоджерела [91]
Варіант 15 1. Екзистенційно-антропологічний напрям у філософії XX ст. 2. Мішель Монтень. “Досліди”. 3. Розкрийте зміст понять: матерія, сансара, самосвідомість, плюралізм, техніка, деїзм. 4. Тести: 4.1. Основним методом у релігійному світогляді є: а) софістичний; б) догматичний; в) еклектичний; г) діалектичний. 4.2. Джерелом розвитку суспільства є: а) розвиток мистецтва; б) вдосконалення моральних відносин; в) необхідність задоволення матеріальних потреб; г) пізнання світу; д) розвиток освіти. Запитання для самоконтролю: 1. Загальні риси основних течій антропологічного напряму філософії XX ст.? 2. Охарактеризуйте вихідні ідеї неофрейдизму (Е.Фром). 3. Розкрийте зміст вихідних положень філософії екзистенціалізму. 4. Охарактеризуйте вихідні ідеї філософської антропології XX ст. 5. Розкрийте специфіку персоналізму як напряму філософії XX ст. 6. Що таке герменевтика та її ідейний зміст? Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [30,31,39,51,55] Першоджерела [110]
Варіант 16 1. Основні напрями релігійної філософії XX ст. 2. Ґабермас Ю. «Комунікативна дія і дискурс» 3. Розкрийте зміст понять: свідомість, міфологія, мислення, суспільство, пантеїзм. 4. Тести 4.1. Визначте найбільш правильне тлумачення сутності людини: а) суть людини закодована в генах і передається по спадковості при народженні людини; б) суть людини є "ансамбль" всіх суспільних відносин; в) суть людини твориться самим індивідом в процесі його життєдіяльності; г) суть людини залежить від божої благодаті. 4.2. Німецький філософ К.Маркс став засновником: а) теорії суспільного договору; б) цивілізаційного підходу; в) матеріалістичного розуміння історії; г) діалектики, як вчення про всезагальний розвиток. Запитання для самоконтролю: 1. Місце релігійної філософії в філософських пошуках XX ст.? 2. В чому суть філософської концепції неотомізму? 3.Які особливості персоналізму як течії релігійної філософії XX ст.? 4. Особливості філософії Тейяра де Шардена та її вплив на тлумачення феномену людини. 5. Ідейний зміст російської релігійної філософії. Література: Базова [1,2,8,9,11] Допоміжна [31,34,37,54] Першоджерела [92]
Варіант 17 1.Становлення та розвиток філософської думки в Україні (XI - XVII ст.) 2. Ортега-і-Гассет Х. “Бунт мас”. 3. Розкрийте зміст понять: неотомізм, пізнання, універсум, глобалістика, мораль. 4. Тести. 4.1. Які принципи не належать до принципів пізнання: а) принцип об’єктивності; б) принцип творчої активності; в) принцип домінування віри над знанням; г) принцип практики; д) принцип непізнаваності. 4.2. Людина з точки зору філософії - це: а) суб’єкт культури; б) продукт обставин; в) образ і подоба божа; г) етап розвитку природи. Запитання для самоконтролю: 1. Загальні особливості української філософії. 2.Охарактеризуйте провідні філософські ідеї періоду Київської Русі. 3. Окресліть світоглядні орієнтири Острозьких мислителів. 4. Розкрийте гуманістичну спрямованість полемістів. 5. Охарактеризуйте світоглядні позиції І. Вишенського. Література: Базова [1,3,8,9] Допоміжна [30,33] Першоджерела [112]
Варіант 18 1. Особливості філософії Києво-Могилянської академії (сер. ХVII - XVIII ст.) 2. Пригожин І. “Порядок із хаосу - новий діалог людини з природою”. 3. Розкрийте зміст понять: естетична свідомість, релятивізм, судження, сцієнтизм, неоплатонізм. 4. Тести. 4.1. Яке з наведених нижче визначень філософії є найбільш виправданим: а) філософія - це наука про закони та форми правильного мислення; б) філософія - це наука про розвиток людства; в) філософія - це теоретичне осмислення світу, людини та її місця у світі. 4.2. Виберіть поняття, через які розкривається проблема духовного у філософії: а) матерія; б) свідомість; в) цінності; г) природа; д) дух. Запитання для самоконтролю: 1. Специфіка філософських курсів Києво-Могилянської Академії та їх відмінність від типових схоластичних курсів європейських університетів. 2. Особливості вчення про світобудову і пізнання у творах І. Галятовського, С. Яворського, Г. Кониського, Ф. Прокоповича. 3. Які особливості розгляду людини та проблеми сенсу її існування у вченнях київських мислителів. 4. Внесок діячів Києво-Могилянської академії у розвиток української філософії. Література: Базова [1,2,3,8,9] Допоміжна [30,33,34] Першоджерела [117]
Варіант 19 1. Філософія Григорія Сковороди. 2. Кассирер Е. “Дослідження людини. Вступ до філософії культури”. 3. Розкрийте зміст понять: ідея, філософська антропологія, догматизм, природа, гносеологія. 4. Тести. 4.1. Якою ознакою характеризується процес розвитку?: а) несуперечністю; б) хаотичністю; в) аморфністю; г) необоротністю. 4.2. Сутність свободи людини - це: а) незалежність людини від суспільства; б) знання природної необхідності і дії на його основі; в) знання історичної необхідності і дії на його основі; г) анархічна поведінка людини; д) здатність до свідомого вибору. Стратегії власної життєдіяльності. Запитання для самоконтролю: 1. Розкрийте зміст вчення Г. Сковороди про «три світи» і «дві натури». 2. Охарактеризуйте суть вчення Г. Сковороди про людину як мікрокосм. 3. Чому Г. Сковороду називають українським Сократом? 4. Вплив філософських ідей Г. Сковороди на розвиток української духовної культури? Література: Базова [1,2,3,8,9] Допоміжна [30,34] Першоджерела [105]
Варіант 20 1. Філософська думка в Україні XIX - XX ст. 2. Шелер М. “Місце людини в Космосі”. 3. Розкрийте зміст понять: схоластика, персоналізм, добро і зло, мова, абсолютна ідея . 4. Тести. 4.1. Єдність світу полягає в тому, що: а) люди так його розуміють; б) світ створений Богом; в) світ матеріальний; г) світ ідеальний. 4.2. Теорію природних прав людини розробив: а) Ламетрі; б) Гельвецій; в) Гердер; г) Локк. Запитання для самоконтролю: 1. Особливості змісту та спрямованість "університетської" філософії XIX - XX ст. 2. Основні ідеї "філософії серця" П. Юркевича. 3. Охарактеризуйте філософські ідеї в українських громадсько-політичних рухах XIX ст. 4. Розкрийте суспільно-філософські ідеї І. Франка, Д. Донцова, В. Липинського. 5. Розкрийте особливості розвитку української філософії XX ст. Хто такі шестидесятники і яке їх місце в українській філософії? Література: Базова [1,2,3,8,9] Допоміжна [30,34,60] Першоджерела [127]
Варіант 21 1. Філософське розуміння світу. 2. Шинкарук В. І. “Філософія та світогляд”. 3. Розкрийте зміст понять: кордоцентризм, екзистенціалізм, поняття, даосизм, антропоцентризм. 4. Тести. 4.1. Що є найбільш характерним для філософії скептицизму: а) осяяння; б) сумнів; в) переконання; г) одкровення. 4.2. Формами абстрактного мислення є: а) умовивід; б) сприйняття; в) поняття; г) відчуття; д) судження. Запитання для самоконтролю: 1. У чому полягає філософський та життєвий сенс проблеми буття? 2. Як вирішувалась проблема буття в історії філософії? 3. Охарактеризуйте категоріальне визначення буття у класичній і некласичній філософії. 4. Як характеризується буття в сучасній науковій картині світу? 5. В чому полягає відмінність між науковою і світоглядною картинами світу? 6. Охарактеризуйте основні види буття та місце людини в структурі буття. Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [21,27,29,31,33,36] Першоджерела [128]
Варіант 22 1. Філософія про засади єдності світу. 2. Фромм Е. “Анатомія людської деструктивності”. 3. Розкрийте зміст понять: аксіологія, логіка, антропосоціогенез, честь, софісти, тейярдизм. 4. Тести. 4.1. Це не правильно, що І. Кант: а) висунув одну з найпродуктивніших космологічних гіпотез; б) написав "Феноменологію духу"; в) сформулював категоричний імператив; г) розглядав простір і час як апріорні форми чуттєвого споглядання. 4.2.Про яке поняття йде мова? а)… не тільки повнота знань. Але й моральна досконалість, внутрішня цілісність духу ( В.Соловйов); б) А що таке…? Хіба вона не є істинна краса? ( Августин); в) Під… розуміють не тільки розсудливість в справах, але також досконале знання всього того, що може пізнати людина. (Р. Декарт); г) Адже… - це одне з найпрекрасніших благ на світі (Платон); д) Кінець … є кінцем філософії (Л.Бердяєв). Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте взаємозв'язок понять "буття'", "субстанція", "матерія" та їх значень для осмислення проблеми єдності світу. 2. Розкрийте еволюцію уявлень про матерію та суть філософського поняття "матерія". 3. Назвіть та проаналізуйте філософські позиції щодо проблеми єдності світу. 5. Якими аргументами обґрунтовує сучасна наука філософське твердження щодо єдності світу з позицій його матеріальності? 4. Яке методологічне значення розуміння матеріальної єдності світу? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [17,18,29,30,34] Першоджерела [124]
Варіант 23 1. Просторово-часова структура світу. 2. Печчеї А. “Людські якості”. 3. Розкрийте зміст понять: плюралізм, неопозитивізм, самосвідомість, мудрість, технократизм. 4. Тести 4.1. Які основні течії сцієнтизму філософії XX ст.: а) феноменологія; б) неокантіанство; в) неогегеліанство; г) марксизм; д) неотомізм. 4.2. Вчення, що має своїм предметом систему цінностей - це: а) аксіологія; б) герменевтика; в) гедонізм. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте історичну еволюцію поглядів на простір і час. 2. Розкрийте особливості видів простору і часу. 3. Які зміни відбулися у розумінні простору і часу у зв'язку зі створенням теорії відносності та квантової фізики? 4. В чому полягає специфіка простору і часу як граничних засад буття людини у світі? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [17,27,29,30,31,36] Першоджерела [113]
Варіант 24 1. Ідея розвитку та її філософське розуміння. 2. Ясперс К. “Філософська віра”. 3. Розкрийте зміст понять: конфуціанство, парадигма, глобальні проблеми, «філософія серця», віра. 4. Тести. 4.1. Ідея - центральна категорія філософії: а) Геракліта; б) Піррона; в) Платона; г) Парменіда. 4.2. Ключовим поняттям у герменевтиці є: а) сприйняття; б) розуміння; в) пророкування; г) знання. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте історико-філософські дослідження проблеми руху та розвитку. 2. Розкрийте принципи діалектичної теорії розвитку та її різновиди. 3. В чому полягає відмінність діалектики і метафізики як протилежних концепцій розвитку? 4. Охарактеризуйте сучасні наукові підходи до проблеми розвитку. Що таке синергетики? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [27,29,30,32,33] Першоджерела [131]
Варіант 25 1. Свідомість як проблема філософії. 2. Вебер М. «Протестантська етика і дух капіталізму». 3. Розкрийте зміст понять: антропний принцип, деїзм, даосизм, епістемологія, несвідоме. 4. Тести. 4.1. Хто з наведених мислителів вперше в центр філософії ставить проблему людини як моральної істоти: а) Протагор; б) Платон; в) Сократ; в) Сенека. а) метафізичні міркування; б) науковість; в) визнання авторитетів; г) віра. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте суттєві ознаки свідомості. 2. Проаналізуйте концепції походження свідомості. 3. Розкрийте аспекти виявлення ідеальності свідомості. 4. Окресліть складові структури та основні функції свідомості. Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [21,27,29,30,31,34] Першоджерела [90]
Варіант 26 1. Людина як проблема філософії. 2. Кун Т. “Структура наукових революцій”. 3. Розкрийте зміст понять: тотемізм, соціум, історія, Логос, вчинок. 4. Тести. 4.1. “Tеорія недіяння” – основний принцип: а) даосизму; б) буддизму; в) конфуціанства; г) іудаїзму. 4.2. Які з наведених методів пізнання відносяться до 1) теоретичного, 2) емпіричного рівнів пізнання: а) спостереження; б) формалізація; в) аналіз і синтез; г) порівняння; д) експеримент; е) ідеалізація; є) індукція і дедукція. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте, як змінювалися уявлення про сутність людини в історії філософії. 2. Проаналізуйте основні концепції походження людини. 3. Як співвідносяться в людині природне, соціальне і духовне начала? 4. Яка роль парадигми діяльності в розумінні людини? 5. Через які поняття розкривається сутність буття людини як співбуття? Розкрийте їх зміст. Література: Базова [2,7,8,9,10] Допоміжна [29,30,32,35] Першоджерела [107]
Варіант 27 1. Проблемність людського буття. 2. І. Кант “Критика чистого розуму. Вступ.” 3. Розкрийте зміст понять: самосвідомість, сенс історії, сублімація, філософія, цивілізація. 4. Тести. 4.1. Хто з філософів античності вперше запропонував логіку як головне знаряддя пізнання: а) Платон; б) Аристотель; в) Демокріт; г) Піфагор. 4.2. Серед наведених відповідей вкажить ту, яка розкриває сутність: 1) онтології; 2) аксіології: а) це філософське вчення про буття; б) це філософське вчення про цінності; в) це філософське вчення про проходження Всесвіту; г) це філософське вчення про мислення. Запитання для самоконтролю: 1. Чим обумовлена проблемність людського буття? 2. Які філософські напрями та філософи розкривають проблемність людського буття? 3. Розкрийте аргументи на користь позиції Е. Фромма щодо сутнісної суперечливості людини. 4. В чому вбачає антиномічність людини Ж.-П. Сартр та до яких висновків ці міркування спонукають? 5. Через які поняття розкривається можливісний вимір людського буття? 6. Розкрийте зміст виразу: "буття людини є буття можливого". Література: Базова [7,8,9] Допоміжна [27,29,30,35] Першоджерела [104]
Варіант 28 1. Багатовимірність людського буття. 2. Арон Р. “Про індустріальне суспільство”. 3. Розкрийте зміст понять: свідомість, суперечність, патристика, культура, істина. 4. Тести. 4.1. Систематизатором Середньовічної філософії був: а) Оріген; б) Августин Блаженний; в) Фома Аквінський; г) Дунс Скот; д) П’єр Абеляр. 4.2. Яке з визначень розкриває сутність понять: 1) догматизм, 2) агностицизм: а) джерелом пізнання світу є апріорні категорії розсудку; б) джерелом пізнання є досвід; в) розуміння істини, як рівної завжди і у всіх умовах; г) заперечення можливості повного і достовірного пізнання сутності світу; д) почуття є головною формою достовірного пізнання. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте зміст та способи виявлення багатовимірності людського буття. 2. Сутність відчуження, форми його вияву та шляхи подолання. 3. Які філософи внесли найвагоміший вклад в розробку проблеми достотності людського буття? Виділіть спільне та відмінне у цих підходах. 4. Розкрийте зміст та вияви недостотності людського буття за М. Гайдеггером та способи його подолання. 5. Розкрийте зв'язок індивідуального та соціального в людському бутті. 6. Охарактеризуйте проблему сенсу людського життя та філософські підходи до її осмислення. Література: Базова [7,8,9] Допоміжна [29,30,32,35,41,62,70] Першоджерела [85]
Варіант 29 1. Філософське розуміння суспільства. 2. Гегель Г. “Феноменологія духу”. 3. Розкрийте зміст понять: теологія, діяльність, стоїцизм, наукове пізнання, індивід та індивідуальність. 4. Тести 4.1. Які основні періоди еволюції середньовічної християнської філософії: а) маєвтика; б) патристика; в) критицизм; г) схоластика; д) апологетика. 4.2. Критерієм істини є: а) користь; б) задоволення; в) практика; г) згода багатьох людей. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте філософські підходи до проблеми буття людини в суспільстві. Як співвідносяться поняття "суспільство", "соціальність", “соціум"? 2. Розкрийте зміст основних концепцій розвитку суспільства. 3. Сформулюйте філософські принципи аналізу суспільства. 4. В чому полягає специфіка системного підходу щодо вивчення суспільства? 5. Порівняйте основні підходи до типології суспільства - формаційний і цивілізаційний. 6. Які філософи внесли значний вклад в розробку цієї проблеми? Література: Базова [2,7,8,9,11] Допоміжна [ 14,15,30,36,38] Першоджерела [96]
Варіант 30 1. Історичність буття людини і суспільства. 2. Фройд З. “Я та Воно”. 3. Розкрийте зміст понять: теоцентризм, структуралізм, розвиток, ідеальність свідомості, базові цінності. 4. Тести 4.1 Вкажіть напрями філософії XX ст.: а) філософія життя; б) номіналізм; в) аналітична філософія г) структуралізм; д) ірраціоналізм. 4.2. Істина — це: а) результат угоди між ученими; б) відповідність знання дійсності; в) очевидне і ясне знання; г) корисне знання; д) божий дар. Запитання для самоконтролю: 1. Розкрийте зміст та вияви історичності людського буття. 2. Окресліть основні підходи до розуміння сутності історії. 3. Розкрийте зміст та способи тлумачення проблеми спрямованості історії та її періодизації. 4. У чому полягає єдність світової історії? Література: Базова [2,7,8,9] Допоміжна [ 14,15,16,40] Першоджерела [123]
Варіант 31 1. Ідея прогресу в соціальній філософії. 2. Л. Фоєрбах "Сутність християнства". 3. Розкрийте зміст понять: “філософія серця”, цінність, дуалізм, скептицизм, антропологія. 4. Tести. 4.1. Хто з філософів є ірраціоналістом: а) Р. Декарт; б) А. Шопенгауер; в) Ф. Ніцше; г) А. Бергсон; д) І. Кант. 4.2. Встановіть відповідність між поняттями "вид пізнання": 1) чуттєве пізнання; 2) логічне пізнання і "форма пізнання": а) судження; б) поняття; в) відчуття; г) сприйняття; д) умовивід. Запитання для самоконтролю: 1. Окресліть філософські підходи щодо тлумачення сутності та критеріїв прогресу в історії людства. 2. Які існують підходи щодо визначення критеріїв прогресу? 3. В чому полягає зміст проблеми сенсу історії та варіанти її осягнення? 4. В чому суть концепції призначення та сенсу історії К. Ясперса та М. Бердяєва? 5. Розкрийте проблему "ціни" прогресу: добро і зло в історії. 6. “Кінець історії” та питання історичного поступу людського суспільства. Література: Базова [ 2,7,8,9,11] Допоміжна [14,15,16,40 ] Першоджерела [121]
Варіант 32 1. Філософія техніки. 2. А. Швейцер “Культура і етика”. 3. Розкрийте зміст понять: гносеологія, діалектика, структуралізм, духовність, космоцентризм. 4. Тести: 4.1.Назвіть філософів, які продовжили започатковану Сковородою “філософію серця”: а) Г. Кониський; б) П. Юркевич; в) І. Франко; г) Ф. Прокопович. 4.2. У якому з тверджень зафіксовано суспільно-історичну сутність свідомості: а) свідомість людини визначає особливості суспільного буття; б) суспільне буття не впливає на свідомість; в) свідомість є природним продуктом еволюції світу; г) свідомість формується соціальними умовами існування людини. Запитання для самоконтролю: 1.Розкрийте зміст поняття “техніка” та варіанти його тлумачення. 2. Охарактеризуйте основні концепції техніки (Е. Капп, М. Гайдеггер, Ж. Еллюль, М. Бердяєв). 3. Які існують підходи до тлумачення впливу техніки та технології на розвиток суспільства? 4.Що таке технократизм та технократична свідомість, і хто їх аналізує? 5. В чому полягає проблема гуманізації техніки в умовах розвитку сучасної цивілізації? Література: Базова [8,9,11] Допоміжна [21,29,49,62,101] Першоджерела [126]
Варіант 33 1.Глобальні проблеми сучасності. Феномен глобалізації. 2. Гейзинга Й. “Homo ludens”. 3. Розкрийте зміст понять: пантеїзм, прекрасне, самосвідомість, релігія, конвенціоналізм. 4. Тести: 4.1. Який напрям у теорії пізнання розвивав Р. Декарт: а) конвенціоналізм; б) раціоналізм; в) скептицизм; г)інтуїтивізм; д) емпіризм. 4.2. Проаналізуйте наведені вислови про філософію. Визначте, які типи філософування знайшли в них вираження. а) філософія – це епоха схоплена в думці (Гегель); б) філософія – це стислий виклад науки свого часу (О. Конт); в) предмет філософії – логічний аналіз мови науки (Л. Віттенштейн); г) головне питання філософії - це питання про те, чи варто людині жити (А. Камю); д) філософія є перш за все вчення про смисл людського існування (М. Бердяєв). Запитання для самоконтролю: 1. Що таке глобальні проблеми сучасності, та хто вніс вклад у їх осмислення? 2. Охарактеризуйте феномен глобалізації та його основні риси. 3.Окресліть проблему ціннісного виміру людства в умовах глобалізації. 4. Який зміст понять: „ноосфера”, „новий гуманізм”, „толерантність”, та яке їх значення для створення нового образу людини і світу? 5. Охарактеризуйте особливості розвитку України в умовах глобалізації. 6. Які особливості осмислення проблеми сенсу історії та сучасної світової соціальної стратегії в умовах глобалізації? Література: Базова [8,9,11,27] Допоміжна [30,36,38,44,73,77] Першоджерела [97]
Варіант 34 1. Філософське тлумачення релігії. 2. Медоуз Девід “Межі зростання”. 3. Розкрийте зміст понять: рефлексія, суспільство, епікуреїзм, наукове пізнання, біоетика. 4. Тести. 4.1. Який з напрямів сучасної філософії займається дослідженням проблеми інтенціональності свідомості: а) феноменологія; б) “філософія життя”; в) герменевтика; г) персоналізм. 4.2. Виділіть риси, які характеризують філософію Просвітництва. а) теоцентризм; б) ірраціоналізм; в) раціоналізм; г) антропоцентризм; д) пантеїзм; е) атеїзм; є) механіцизм; ж) детеологізація. Запитання для самоконтролю: 1. Охарактеризуйте основні філософські підходи щодо сутності та природи релігії. 2. В чому полягає відмінність між теологічним та науковим підходами щодо походження релігії? 3. Розкрийте аргументи на користь тлумачення релігії як духовного явища. 4. В чому полягає відмінність філософського підходу до релігії від релігієзнавчого? 5. Як пов'язана релігія з природою людини? 6. Охарактеризуйте роль релігійних цінностей у процесах культуротворення. Література: Базова [10,13,22] Допоміжна [54,58,80,122] Першоджерела [109]
Варіант 35 1. Пізнання: його сутність і зміст. 2. Ніцше Ф. “Генеалогія моралі”. 3. Розкрийте зміст понять: світогляд, схоластика, психоаналіз, методологія, цінність. 4. Tести 4.1. Згідно з вченням Г. Сковороди, буття є взаємодією трьох світів: а) матеріального, ідеального, дуалістичного; б) макрокосму, мікрокосму і символічного світу; в) дикого, варварського й цивілізованого світів. а) поняття "людина " і "особистість” тотожні; б) людина - істота антропологічна, особистість - соціальна; в) людина стає особистістю, коли опановує культурою і мораллю; г) особистість - суспільно і морально розвинена людина. Запитання для самоконтролю: 1. Що таке пізнання та в чому специфіка його видів? 2. Якому філософу належить заслуга постановки гносеології у центр філософського дослідження? 3. Назвіть історичні етапи становлення філософського вчення про пізнання. 4. Охарактеризуйте гносеологічні позиції щодо можливостей людського пізнання. 5. Як класифікують пізнавальні здібності суб'єкта пізнання, та яке їх співвідношення в процесі пізнання? 6. На основі яких принципів гносеологія досліджує свої проблеми? Література: Базова [2,8,9,11 ] Допоміжна [ 21,29,30,31,34] Першоджерела [111]
Варіант 36 1. Проблема істини у теорії пізнання. 2. Аристотель “Нікомахова етика”. 3. Розкрийте зміст понять: самосвідомість, волюнтаризм, пантеїзм, діалектика, особистість. 4. Тести. 4.1. Філософія може бути визначена як: а) система загальних теоретичних поглядів на світ і місце в ньому людини; б) мудрість взагалі; в) система релігійних вчень про світ і людину. 4.2. Яке з тверджень відображає субстанційну концепцію простору і часу: а) простір і час нерозривно пов'язані з матерією; б) простір і час є абсолютними сутностями, які не залежать від матерії; в) простір і час є об'єктивними формами існування матерії; г) простір і час є формами людського сприйняття; д) простір і час є корінними умовами буття. Запитання для самоконтролю: 1. Що таке істина? Які концепції істини ви знаєте? 2. Чому істина в гносеології розглядається як "об'єктивна істина"? Чи означає це, що істина не пов'язана з суб'єктом пізнання? 3. Розкрийте діалектичний зв'язок абсолютного і відносного, об'єктивного і суб'єктивного в істині. 4. Чому істина завжди конкретна? 5. У чому суть релятивізму і догматизму в розумінні істини? Література Базова [2,8,9,11] Допоміжна [17,27,29,30,34] Першоджерела [84]
Варіант 37 1. Наукове пізнання. 2. Чижевський Д. “До питання про подолання етичного “формалізму”. 3. Розкрийте зміст понять: фрейдизм, онтологія, атомізм, соціальний прогрес, рефлексія. 4. Тести. 4.1. Конкретно-чуттєве уявлення про прекрасне в його найвищому вияві це: а) піднесене; б) естетичний смак, в) героїчне; г)естетичний ідеал; д) мистецтво. 4.2. Якому з напрямів сучасної світової філософії належить теза: ”Існування людини передує її сутності”: а) ”філософія життя”; б) психоаналіз; в) неопозитивізм; г) герменевтика; д) екзистенціалізм. Запитання для самоконтролю 1. Охарактеризуйте особливості наукового пізнання, та в яких формах воно реалізується? 2. Які загальнонаукові методи використовуються на емпіричному та теоретичному рівнях пізнання? 3. Розкрийте роль факту в науковому пізнанні. 4. Розкрийте структуру наукової теорії та її функції. 5. Поясніть роль гіпотези в науковому пізнанні. 6. Що таке метод та методологія наукового пізнання? Література: Базова [2,8,9,11 ] Допоміжна [29,30,34,36,38] Першоджерела [125 ]
Варіант 38 1. Філософія науки. 2. Платон “Банкет”. 3. Розкрийте зміст понять: метафізика, екзистенція, дао, релігія, агностицизм. 4. Тести. 4.1. Як співвідносяться філософія і світогляд: а) філософія - частина світогляду; б) світогляд - частина філософії; в) філософія і є світогляд; г) філософія - теоретична форма світогляду. 4.2. Представниками німецької класичної філософії є: а) Фома Аквінський; б) А. Шопенгауер; в) Г.Гегель; г) А.Бергсон; д) Л.Феєрбах. Запитання для самоконтролю: 1. Розкрийте роль науки як соціокультурного феномену. 2. Коли виникає наука (в сучасному розумінні цього поняття)? Назвіть її суттєві ознаки. 3. Що таке сцієнтизм та антисцієнтизм? 4. Охарактеризуйте структуру науки та класифікацію наук. 5. Які ви знаєте основні історичні парадигми наукового знання? 6. Які основні завдання філософії науки? Література: Базова [2,8,9,11] Допоміжна [21,29,30,34,38 ] Першоджерела [115 ]
Варіант 39 1. Логіка як філософська наука. 2. Г. Сковорода “Дружеский розговор о душевном мире”. 3. Розкрийте зміст понять: ірраціоналізм, ідеальне, персоналізм, буття, мораль. 4. Тести 4.1. Одним із засновників екзистенціалізму був: А) І.Кант; б) Сенека; в) С.Кіркегор; г) О.Конт. 4.2. Класичний період античної філософії пов'язаний з такими мислителями: а) Ксенофонт, Парменід, Демокріт; б) Сократ, Платон, Арістотель; в) Зенон, Сенека, Епікур. Запитання для самоконтролю 1. Охарактеризуйте предмет та завдання логіки як науки. 2. Яке мислення у логіці називають правильним або коректним? 3. Дайте поняття логічної форми. 4. Що таке логічна помилка? 5. Охарактеризуйте історичні етапи розвитку логіки. Література: Базова [2,12,23] Допоміжна [20] Першоджерела [119]
Варіант 40. 1. Цінності та їх роль в житті людини і суспільства. 2. О. Потебня “Думка і мова”. 3. Розкрийте зміст понять: деїзм, історизм, універсум, стоїцизм, екзистенціалізм. 4. Тести 4.1. Розрізнення знання і мудрості вперше було зроблене: а) Аристотелем; б) Сенекою; в) Платоном; г) Сократом. 4.2. Яка риса не стосується синергетики: а) самоорганізація; б) нелінійність; в) механіцизм; г) точка біфуркації. Запитання для самоконтролю: 1. Що таке цінність, та як змінювалося уявлення про зміст цінностей в історії філософії? 2. Як тлумачиться природа цінностей у сучасній аксіології? 3. Розкрийте зміст понять “оцінка”, “інтерес”, “потреба”, “норма”, “ідеал”, “сенс життя” у їх відношенні до “цінності”. 4. Охарактеризуйте типи і види цінностей. Що таке базові життєві цінності: їх зміст та співвідношення? 5. Яке місце займають цінності в людській діяльності та культурі? Література: Базова [2,7,8] Допоміжна [27,29,63,69] Першоджерела [116]
Варіант 41 1.Етика як філософська наука. 2. Юнг К. Г. “Архетипи колективного несвідомого”. 3.Розкрийте зміст понять: натурфілософія, сенсуалізм, космоцентризм, розвиток, релігія. 4. Тести 4.1.Філософське вчення, що досліджує буття людини у світі через мову і розуміння: а) герменевтика; б) феноменологія; в) неопозитивізм; г) екзистенціалізм. 4.2. Засновником діалектики як теорії розвитку є: а) Платон; б) Гегель; в) Кіркегор; д) Сковорода. Запитання для самоконтролю: 1.Що вивчає етика як наука? 2. Які існують концепції походження та сутності моралі? 3. Охарактеризуйте основні категорії етики як науки. 4. Що таке моральна свідомість та самосвідомість? 5. Роль моральних цінностей в житті людини. Література: Базова [5,6,26] Допоміжна [2,45,56] Першоджерела [129]
Варіант 42 1.Проблема сенсу людського життя та її філософське осмислення. 2. Ільєнков Е. “Філософія і молодість”. 3.Розкрийте зміст понять: теоцентризм, прагматизм, буття і небуття, цивілізація, світорозуміння. 4. Тести 4.1. Що з перерахованого є формою раціонального пізнання: а) інтуїція; б) передбачення; в) поняття; г) осяяння. 4.2.Хто з представників німецької класичної філософії розглядав філософію як відображення “духу епохи”: а) І. Кант; б) Ф. Шеллінг; в) Л. Фейєрбах; г) І. Фіхте; д) Г. Гегель. Запитання для самоконтролю: 1.В чому полягає філософській сенс проблеми життя і смерті? 2.Хто з видатних представників світової філософії розглядає проблему сенсу життя? 3. Які існують сучасні підходи до проблеми сенсу життя? 4. Релігійне тлумачення проблеми сенсу життя. 5. Як проблема сенсу життя розглядається в східній філософії? Література: Базова [5,6,8] Допоміжна [33,35] Першоджерела [102]
Варіант 43 1.Естетика як філософська наука. 2. А.Камю “Міф про Сізіфа. Есе про абсурд”. 3. Розкрийте зміст понять: натурфілософія, феноменологія, істина, софійний та епистемний способи філософування, соціальна філософія. 4. Тести 4 1. Серед наведених філософів назвіть тих, які представляли позицію: 1) емпіризму, 2) раціоналізму: а) Локк; б) Декарт; в) Спіноза; г) Лейбніц; д) Гоббс. 4.2. Філософію Києво-Могилянської академії можна назвати: а) схоластичною; б) несхоластичною. Обґрунтуйте свою думку. Запитання для самоконтролю: 1. Що вивчає естетика? 2. Коли виникла естетика і як змінювалась структура естетичного знання в процесі його розвитку? 3 Розкрийте роль О. Баумгартена у становленні естетики як самостійної науки. 4. Охарактеризуйте взаємозв’язок естетики і філософії. 5. Які філософи внесли найбільший вклад у розвиток естетики? 6. Яке місце займає естетика в системі наук? 7. Назвіть основні функції естетики в культурі. Література: Базова [4,6,68] Допоміжна [2,78] Першоджерела [103]
Базова література до тем контрольних робіт з курсу: 1. Бичко А.К., Бичко І.В., Tабачковський В.Г. Історія філософії: підручник. – К.,2001. 2. Горлач М.І., Кремень В.Г., Ніколаєнко С.М., Tребін М.П. і ін. Основи філософських знань: підручник. – К.,2008.-1028с. 3. Горський В.С. Історія української філософії. – К.,1996. 4. Естетика: Підручник /Л.Т.Левчук, Д.Ю. Кучерюк, В.І. Панченко, О.І.Оніщенко; За заг.ред. Л.Т.Левчук. – К.: Вища шк., 2005. – 431 с. 5. Малахов В.А. Етика: Курс лекцій: Навч. посібник. К.:Либідь,1996.- 6. Наконечна О.П., Залужна А.Є. Етика і естетика: Інтерактивний комплекс навчально-методичного забезпечення. – Рівне, 2008 – 180с. 7. Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. – К.,1995. 8. Петрушенко В.Л. Філософія: підручник 4-е видання. – Львів.,2009. 9. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: навчальний посібник.- К.,2003. 10. Релігієзнавство: підручник (за ред. В.І.Лубського). – К.,2000. 11. Філософія: навчальний посібник (Надольний І.Ф., Бойченко І.В., Андрущенко В.П. та ін.). – К.,2006. 12. Тофтул М.Г. Логіка: навчальний посібник. – К.,2005. Допоміжна література 13. Академічне релігієзнавство: підручник (за ред. А.Колодного). – К.,2000. 14. Андрущенко В.М., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія. – К.,1996. 15. Барулин В.С. Социальная философия: учебник, в 2-ч. – М.,1993. 16. Бойченко І.В. Філософія історії: підручник. – К.,2000. 17. Герасимчук А.А., Tимошенко З.І. Філософія. Курс лекцій: навчальний посібник. – К.,1999. 18. Гуревич П.С. Основы философии: учебное пособие. – М.,2000. 19. Естетика: Навч. посіб./ За ред. В.О. Лозового. - Київ: Юнірком Інтер, 2005. - 208с. 20. Ивин А.А. Искусство правильно мыслить. – М.,1999. 21. Канке В.А. Философия: исторический и систематический курс. – М.,2001. 22. Кіслюк К.В., Кучер О.М. Релігієзнавство: навчальний посібник. – К.,2003. 23. Конверський А.С. Логіка. – К.1998. 24. Кремень В.Г., Ільїн В.В. Філософія: логос, софія; розум, підручник. – К.,2007. 25. Лосев А.Ф. История античной философии. – М.,1989. 26. Мовчан В.С. Історія і теорія етики. Курс лекцій. Навч.пос. – Дрогобич, 2003. 27. Пазенок В.С. Філософія: навчальний посібник. – К.,2008. 28. Пекарик А.М. Філософія: підручник для студ. внз. – К.,2004. 29. Радугин А.Н. Философия: курс лекций. – М.,2001. 30. Сілаєва T.О. Філософія: курс лекцій. – Tернопіль, 2000. 31. Філософія: підручник для вузів (за ред. Г.А. Заїченко). – К.,1995. 32. Філософія: курс лекцій навчальний посібник (І.В. Бичко, Г.В.Осичнюк, В.І. Табачковський та ін.). – К.,1991. 33. Філософія: підручник (Бичко І.В. та ін.). – К.1991. 34. Філософія: підручник 2-е видання, переробл. і доп.(за ред. М.І.Горлача, В.Г.Кременя). – Харків,2004. 35. Філософія: світ людини: курс лекцій, навчальний посібник (В.Г. Табачковський, М.О.Булатов та ін.). – К.,2003. – 432с. 36. Философия: учебник для вузов. – Ростов-на-Дону. – 1997. 37. Татаркевич В. Історія філософії: в З-х г.Львів, 1999. 38. Философия: учебник для вузов/ В.П.Кохановский. – Ростов-на-Дону, 1995. 39. Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. – М.,1991. 40. Ящук Т.І. Філософія історії: Курс лекцій: Навч.пос. – К.:Либідь, 2004. Монографії 41. Ариес Ф. Человек перед лицом смерти. – М., 1992. 42. Алферов А.А. О концепции всемирной истории К.Ясперса. – М.,1997. 43. Андреев Л. Ж.-П. Сартр. Свободное сознание в XX в. – М., 1994. 44. Бек У. Что такое глобализация? – М., 2001. 45. Бердяев Н.А. О назначении человека. – М., 1993. 46. Бодрияр Ж. Общество потребления. – М., 2006. 47. Вернан Ж. Происхождение древнегреческой мысли. – М., 1988. 48. Гайденко П.П. Научная рациональность и философский разум. – М., 2001. 49. Гайденко П.П. История новоевропейской философии в ее связи с наукой. – М.,2000. 50. Губман Б.Л. Смысл истории: очерки совр.запад. концепции. – М., 1991. 51. Гулыга А.В. Немецкая классическая философия, 2-е изд., испр. и доп. – М.,2001. 52. Гуревич П.С. Философская антропология. – М.,1997. 53. Гусєв В. Західно-європейська філософія XV-XVIII ст. – К., 1995. 54. Дейвіс Б. Вступ до філософії релігії. – К.,1996. 55. Добрынина В.И. Философия 20 века. – М., 1998. 56. Ермоленко А.Н. Этика ответственности и социальное бытие человека: совр. немецкая практическая философия. – К., 1994. 57. Быстрицкий Е.К. Феномен личности: мировоззрение, культура, бытие. – К.,1991. 58. Жильсон Э. Философия и теология. – М.,1995. 59. Зотов А.Ф. Современная западная философия. – М.,2001. 60. Забужко О. Філософія національної ідеї та європейський контекст. – К., 1993. 61. Иноземцев В.Л. Современное постиндустриальное общество: природа, противоречия, перспективы. – М.,2000. 62. Корниенко А.Л., Корниенко А.В. Философские вопросы развития науки. – Tомск, 1990. 63. Крымский С.Б. Философия как путь человечности и надежды. – К.,2000. 64. Лукьянов А.Е. Становление философии на Востоке (Древний Китай и Индия). – М., 1989. 65. Луман Н. Общество как социальная система. – М.,2004. 66. Мотрошилова Н.В. Рождение и развитие философских идей. – М.,1991. 67. Моисеев Н.Н. Судьба цивилизации. Путь разума. – М., 2000. 68. Наконечна О.П. – Естетичне як тип духовності. – Рівне, 2005. 69. Пролеев С.В. Духовність і буття людини. – К.,1992. 70. Франкл В. Человек в поисках смысла. – М.,1990. 71. Фромм Э. Душа человека. – М., 1997. Наукові статті 72. Залужна А.Є., Бахманчук О.О. Етика ненасилля в сучасній ситуації часу // Вісник: Зб. наук. праць. Вип. 3(35). - Рівне: НУВГП, 2006. - С.316-328. 74. Горський В.С. Глобалізація культури як проблема України // Практична філософія. – 2002. – №5. – С. 24-34. 75. Кремень Т. В. Історія створення, цілі та завдання Римського клубу //Практична філософія", № 3 (4), 2001. – С. 126 – 137. 76. Левченюк Є. В. Роль глобалізаційних конфліктів у формуванні світового співтовариства //Практична філософія. – № 3 (25), 2007. – С.122-128. 77. Людина і культура в умовах глобалізації //Зб. наук. статей. – К., 2003. 78. Наконечна О.П. Естетичне як світоглядна універсалія // Мультиверсум. – 2003. - №37. – С. 204-213. 79. Наконечна О.П. Співвідношення філософії та мистецтва: сучасний контекст //Актуальні проблеми духовності. Вип..8 – Кривий Ріг, 2007. 80. Наконечна О.П. Філософія та релігія як типи духовності // Вісник товариства російської філософії при Українському філософському фонді. – Полтава, 2007 81. Наконечна О.П. Філософія та особистість: особистість у філософії //Вісник НУВГП. Вип2 (42) Ч.2. – Рівне, 2008 Першоджерела 82. Августин. Исповедь//Антология мировой философии. в 4т. т1. ч.1. – М.,1969. – С.161-195. 83. Аристотель. Метафизика// Антология мировой философии. в 4т. т1. ч.1. – М.,1969. – С.82-116. 84. Аристотель Нікомахова етика – К.,2002. – С.189-239. 85. Арон Р. Про індустріальне суспільство// Сучасна зарубіж. філос. Хрестоматія. – К.,1996. – с.8-24 86. Бекон Ф. Новий Органон // Бекон Ф Соч. в 2т. Т.2. – М., 1972 – С.12-36. 87. Белл Д. Прихід постіндустріального суспільства//Сучасна зарубіжна філософія. Хрестоматія. – К., 1996.- С.419-432. 88. Бергсон А. Вступ до метафізики //Антологія світової літературно-критичної думки ХХст. – Львів: Літопис, 2001. – С.71-83. 89. Больнов О.Ф. Філософська антропологія та її методичні принципи.//Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями. Хрестоматія: Навч.посібник. – К.,1996. – С.96-111. 90. Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму// Філософія: хрестоматія /від витоків до сьогодення/:навч. посіб. /за ред. Л.В. Губерського. – К.,2009. – С.526-538. 91. Вернадський В.І. Декілька слів про ноосферу//Філософія: хрестоматія: навч. посіб./ за ред. Л.В. Губерського. – К.,2009. – С.217-225. 92. Габермас Ю. Комунікативна дія і дискурс //Ситниченко Л. Першоджерела комунікатив. філософії. – К.,1996. – С.84-91 93. Гадамер Г. Мова як горизонт герменевтичної онтології//Філософія: хрестоматія:навч. посібник. – К.,2009. – С.377-390. 94. Гайдеггер М. Що таке метафізика? // Філософія: хрестоматія. – К.,2009. – С.74-86. 95. Гантінгтон С. Зіткнення цивілізацій//Філософія : хрестоматія: навч. посібник. – К.,2009. – С.432-444. 96. Гегель Г. Феноменологія духу//Філософія: хрестоматія. – К.,2009. – С.480-490. 97. Гейзинга Й. “Homo ludens”//Філософія: хрестоматія. – К.,2009. – С.597-608. 98. Гуссерль Е. Ідеї до чистої феноменології та феноменологічної філософії//Філософія: хрестоматія: навч. посібн. – К.,2009. – С.280-293. 99. Декарт Р. Метафізичні розмисли. Міркування стосовно наук. Головні правила методу// Філософія: хрестоматія: навч. пос. – К.,2009. – С.59-73. 100. Дільтей В. Типи світогляду і виявлення їх у метафізичних системах //Філософія: хрестоматія: навч.пос. – К.,2009. – С.150-162. 101. Еллюль Ж. Техніка, або виклик століття // Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Хрестоматія. – К., 1996. – С. 27-44. 102. Ільєнков Е. Філософія і молодість //Філософія: хрестоматія: навч.пос. – К.,2009. – С.50-58. 103. Камю А. Миф о Сизифе. Эссе об абсурде.// Сумерки богов. – М., 1989. – С.257-275. 104. Кант І. Критика чистого розуму// Філософія: хрестоматія: навч. пос. – К.,2009. – С.311-320. 105. Касирер. В. Дослідження людини. Вступ до філософії культури// Філософія: хрестоматія: навч. пос. – К.,2009. – С.174-187. 106. Кримський С.Б. Філософія – авантюра духу чи літургія смислу// Філософія: хрестоматія: навч. пос. – К.,2009. – С.15-28. 107. Кун T. Структура наукових революцій// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.354-365. 108. Маркс К. Приватна власність і комунізм. Різні етапи розвитку комуністичних поглядів. Грубий зрівняльний комунізм і комунізм як соціалізм, що збігається з гуманізмом // Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.514-525. 109. Медоуз Девід Межі зростання // Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.239-249. 110. Мишель Монтень. Опыты // История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли. Т.1. – М., 1962.– с. 631-642. 111. Ніцше Ф. Генеалогія моралі// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.132-141. 112. Ортега-і-Гассет Х. Бунт мас//Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.457-470. 113. Печчеі А. Людські якості// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.226-238. 114. Платон. Держава//Антология мировой философии.- К.. 1991.Т.1.Ч.1.-С.72-81. 115. Платон. Банкет // Філософія Стародавнього світу. Книга 1- К.: Довіра, 1992. – С. 131-142. 116. Потебня О. Думка і мова // Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.391-402. 117. Пригожин І. Порядок із хаосу: новий діалог людини з природою// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.344-354. 118. Сартр Ж.П. Екзистенціалізм – це гуманізм// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С. 206-216. 119. Сковорода Г. Дружеский розговор о душевном мире// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009 – С.124- 132 120. Фейєрабенд П. Аналітичний покажчик. Вибрані праці по методології науки// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.365-376. 121. Фоєрбах Л. Фрагменти до характеристики моєї філософської біографії// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.250-260. 122. Франк С.Л. Філософія і релігія// На переломе. Философия и мировоззрение. – М.,1990. – С.74-84. 123. Фройд З. Я і Воно// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. –К.,2009. – С.293-303. 124. Фром Е. Анатомія людської деструктивності// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.270-280. 125. Чижевський Д. До питання про подолання етичного “формалізму”.// Історія філософії України: Хрестоматія. – К., 1993. – С.482-498. 126. Швейцер А. Культура і етика// Філософія: хрестоматія: навч.посіб. – К.,2009. – С.609-621. 127. Шелер М. Місце людини в Космосі// Філософія: хрестоматія. – К.,2009. – С.261-270. 128. Шинкарук В.І. Філософія і світогляд// Філософія: хрестоматія. – К.,2009. – С.163-174. 129. Юнг К.-Г. Архетипи колективного несвідомого// Зарубіжна філософія ХХст. Кн.6.: – К.:Довіра, 1993. – С.167-178. 130. Юркевич П. Ідея. Серце та його значення у духовному житті людини, згідно з ученням слова божого// Історія філософії України: Хрестоматія. – К., 1993. – С.335-348. 131. Ясперс К. Філософська віра// Філософія: хрестоматія. –К.,2009. – С.35-50. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |