Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 545 Контрольна робота з курсу Економіка праці і соціально-трудові відносини, ННІЗДН, Навчально-науковий інститут заочно-дистанційного навчання

Контрольна робота з курсу Економіка праці і соціально-трудові відносини, ННІЗДН, Навчально-науковий інститут заочно-дистанційного навчання

« Назад

 Вказівки до виконання контрольної роботи

ЗМІСТ

1. Загальні положення.

2. Завдання на контрольну роботу.

Додаток. Зразок оформлення титульної сторінки контрольної роботи

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Відповідно до Освітньо-професійної  програми підготовки бакалаврів галузі знань 0305 “Економіка і підприємництво” “Економіка праці і соціально-трудові відносини” є обов’язковою навчальною дисципліною.

Метою вивчення дисципліни “Економіка праці і соціально-трудові відносини” є формування у студентів системи теоретичних і прикладних знань про категорії, поняття, механізми забезпечення продуктивності праці та розвитку соціально-трудових відносин в Україні.

Основними завданнями навчальної дисципліни є формування вмінь та навичок в галузі забезпечення ефективного використання ресурсів праці й моніторингу соціально-трудових відносин.

Після вивчення теоретичного курсу студент виконує контрольну роботу, яку необхідно здати в терміни, визначені навчальним планом.

 

2. ЗАВДАННЯ НА КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ

Згідно з навчальним планом студенти дистанційної форми навчання виконують контрольну роботу, яка складається з двох частин – теоретичної та практичної.

Завдання на контрольну роботу вибирають з табл. 2.1 згідно з двома останніми цифрами номеру залікової книжки студента.

Таблиця 2.1

Порядок вибору завдання на контрольну роботу

Номер питання

Остання цифра номеру залікової книжки

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

Передостання цифра номеру залікової книжки

1

1,
28;
61*

2,
29;
62*

3,
30;
63*

4,
31;
64*

5,
32;
65*

6,
33;
62*

7,
34;
63*

8,
35;
64*

9,
36;
65*

10,
37;
61*

2

11,
38;
62*

12,
39;
63*

13,
40;
64*

14,
41;
65*

15,
42;
61*

16,
43;
62*

17,
44;
63*

18,
45;
61*

19,
46;
63*

20,
47;
61*

3

21,
48;
63*

22,
49;
61*

23,
50;
63*

24,
51;
61*

25,
52;
64*

26,
53;
63*

27,
54;
65*

28,
26;
61*

29,
25;
64*

30,
24;
65*

4

31,
23;
64*

32,
22;
65*

33,
21;
61*

34,
20;
63*

35,
19;
64*

36,
18;
65*

37,
17;
64*

38,
16;
65*

39,
15;
61*

40,
14;
62*

5

41,
13;
63*

42,
12;
64*

43,
11;
62*

44,
10;
61*

45,
9;
62*

46,
8;
63*

47,
7;
62*

48,
6;
63*

49,
5;
63*

50,
4;
62*

6

51,
3;
62*

52,
2;
63*

53,
1;
61*

54,
41;
64*

55,
42;
65*

56,
43;
64*

57,
44;
65*

58,
45;
61*

59,
46;
62*

60,
27;
63*

7

1,
55;
64*

4,
59;
65*

7,
31;
61*

11,
35;
65*

13,
39;
64*

19,
43;
63*

23,
47;
62*

27,
51;
61*

55,
47;
63*

19,
36;
64*

8

2,
56;
65*

28,
60;
61*

8,
32;
62*

12,
36;
65*

16,
40;
64*

20,
44;
63*

24,
48;
62*

52,
16;
61*

56,
48;
63*

37,
21,
65*

9

3,
57;
64*

5,
29;
65*

9,
33;
63*

13,
37;
62*

17,
41;
61*

21,
45;
64*

25,
49;
61*

53,
17;
65*

57,
49;
62*

60,
52;
63*

0

4,
58;
65*

6,
30;
62*

10,
34;
64*

14,
38;
63*

18,
42;
65*

22,
46;
61*

26,
50;
63*

54,
18;
64*

58,
50;
62*

59,
51;
63*

* - питання практичної частини.

Теоретична частина контрольної роботи складається з двох питань, вибір яких здійснюється з табл. 2.2.

Таблиця 2.2

Теоретична частина контрольної роботи

№ пит.

Питання теоретичноїчастини

1

2

1.

Сутність праці. Виробничий та соціальний характерпраці.

2.

Населенняяк суб’єкт економічних та соціальних процесів. Основні характеристикинаселення.

3.

Поняттята типи відтворення населення. Види та показники руху населення.

4.

Трудовіресурси: сутність, структура, сучасний стан.

5.

Економічноактивне та економічно неактивне населення.

6.

Трудовийпотенціал суспільства.

7.

Поняттялюдського капіталу. Інвестиції в людський капітал.

8.

Якістьтрудового життя. Гуманізація праці.

9.

Індекслюдського розвитку та інші методики визначення рівня життя населення

10.

Поняття,суб’єкти та типи соціально-трудових відносин. Принципи функціонування системисоціально-трудових відносин.

11.

Рольдержави в регулюванні соціально-трудових відносин. Соціальна політика та їїскладові (соціальний захист, соціальна підтримка та соціальна допомога).

12.

Соціальнепартнерство. Його сутність, форми та принципи.

13.

Поняттясоціального партнерства. Роль держави, профспілок і об’єднань роботодавців усистемі соціального партнерства.

14.

Колективнідоговори і угоди в системі соціального партнерства. Напрямиколективно-договірного регулювання соціально-трудових відносин.

15.

Призначеннята основні положення Закону України “Про колективні договори і угоди”.

16.

Сутністьта основні характеристики ринку праці. Сукупний та поточний ринок праці.

17.

Поняття,ознаки та приклади сегментування ринку праці.

18.

Інфраструктураринку праці.

19.

Попиті пропозиція на ринку праці. Поняття та види кон’юнктури ринку праці.

20.

Поняттягнучкого та жорсткого ринку праці. Характеристика гнучкого ринку праці.

21.

Сутність,показники та види зайнятості.

22.

Основнімоделі державної політики зайнятості населення.

23.

Вітчизнянийта зарубіжний досвід регулювання зайнятості населення.

24.

Сутність,показники та види безробіття.

25.

Прихованебезробіття, його причини, форми та наслідки. Неформальна і нетоварназайнятість.

26.

Регулюванняринку праці. Державна служба зайнятості, її мета, завдання та методидіяльності.

27.

Призначеннята основні положення Закону України “Про зайнятість населення”.

28.

Зміст,завдання і основні напрями організації праці.

29.

Організаціяі обслуговування робочих місць.

30.

Умовипраці та чинники їх формування. Охорона і безпека праці.

31.

Призначеннята основні положення Закону України “Про охорону праці”.

32.

Поділі кооперування праці.

33.

Дисциплінапраці.

34.

Об’єктинормування праці. Сутність і види нормативів і норм праці.

35.

Принципиі методи нормування праці.

36.

Робочийчас. Класифікація затрат робочого часу.

37.

Методививчення затрат робочого часу.

38.

Хронометраж.

39.

Методмоментних спостережень.

40.

Фотографіяробочого часу.

41.

Поняття,показники та методи вимірювання продуктивності праці.

42.

Поняттяпродуктивності праці. Основні чинники та резерви зростання продуктивностіпраці.

43.

Сутністьзаробітної плати. Основні функції і принципи організації заробітної плати.

44.

Поняттязаробітної плати. Мінімальна заробітна плата.

45.

Структуразаробітної плати.

46.

Формита системи оплати праці.

47.

Тарифнасистема організації оплати праці.

48.

Особливостіоплати праці керівників, професіоналів, фахівців і технічних службовців.

49.

Доплатиі надбавки до заробітної плати.

50.

Особливостіорганізації системи преміювання.

51.

Державнета договірне регулювання заробітної плати.

52.

Призначеннята основні положення Закону України “Про оплату праці”.

53.

Зарубіжнийдосвід організації оплати праці.

54.

Сутність,завдання, джерела інформації та основі напрями моніторингу соціально-трудовоїсфери.

55.

Плануваннята аналіз трудових показників (продуктивності праці, чисельності й складуперсоналу підприємства, коштів на оплату праці).

56.

Аналіз,звітність і аудит у сфері праці.

57.

Призначення,основні обов’язки та напрями діяльності Міжнародної організації праці.

58.

Конвенціїта Рекомендації Міжнародної організації праці. Ратифікація Конвенцій МОПУкраїною.

59.

Національнезаконодавство у сфері праці. Ставлення України до міжнародних актіврегулювання соціально-трудових відносин.

60.

КодексЗаконів про Працю України. Його призначення та основні положення.

Практична частина контрольної роботи зорієнтована на закріплення студентами теоретичних знань, отриманих при вивченні дисципліни “Економіка праці й соціально-трудові відносини”, та набуття практичного досвіду їх використання при аналізі соціально-трудових відносин в конкретному регіоні або на підприємстві, в установі чи організації України впродовж останніх трьох років.

Практичне питання вибирається на основі табл. 2.3.

Таблиця 2.3

Практична частина контрольної роботи

№ пит.

Питання практичної частини

61*

Дослідження економічної активності населення ___________ (назва регіону).

62*

Зайнятість та безробіття в ____________ (назва регіону).

63*

Структура доходів і витрат населення ____________(назва регіону).

64*

Аналіз оплати праці в ____________ (назва регіону).

65*

Організація оплати праці на ____________ (назва підприємства, установи чи організації).

В якості регіону дослідження може бути обране місто, район або область, в якій проживає студент. Питання 65* передбачає проведення досліджень на конкретному підприємстві, в установі чи організації.

Практична частина контрольної роботи повинна містити короткий вступ, основну частину (розкриття питання) та висновки.

Вступ розкриває сутність і стан  проблеми, актуальність питання, мету та завдання практичної частини, об’єкт та предмет досліджень.

Висновки повинні містити основні результати досліджень та пропозиції щодо поліпшення стану соціально-трудових відносин в регіоні чи на підприємстві в розрізі конкретного питання.

В питанні 61* необхідно подати короткий теоретичний виклад таких понять, як економічно активне й економічно неактивне населення та, використовуючи дані статистичних щорічників досліджуваного регіону, проаналізувати динаміку чисельності економічно активного населення, економічно неактивного населення та рівня економічної активності населення (частки економічно активного населення в загальній чисельності населення), в т.ч. в розрізі різних категорій населення (чоловіки та жінки, міське та сільське населення, за віковими групами тощо) впродовж останніх трьох років. Доцільним є порівняння з відповідними показниками в загальному по Україні. У висновках варто запропонувати можливі шляхи збільшення частки економічно активного населення в регіоні.

Питання 62* повинно містити короткі теоретичні положення щодо зайнятості й безробіття та аналіз рівня зайнятості й рівня безробіття різних категорій населення регіону (наявного населення, економічно активного населення, міського населення, сільського населення, чоловіків, жінок, молоді тощо). Бажано подати також порівняльний аналіз показників безробіття в обраному регіоні та в середньому по Україні. Запропонувати заходи, спрямовані на зниження рівня безробіття  в регіоні.

Питання 63* має бути зорієнтоване на аналіз структури доходів та витрат населення регіону, порівняння цих показників з середніми в країні та виділення позитивних і негативних моментів щодо переважання окремих складових доходів та витрат. Для цього доцільно попередньо ознайомитися зі світовими стандартами щодо доходів і витрат населення, нормативів споживання окремих продуктів харчування та градації різних верств населення (клас багатих, середній клас, бідні, зубожілі тощо), подавши їх при теоретичному висвітленні даного питання.

Питання 64* передбачає аналіз розміру оплати праці в регіоні впродовж останніх трьох років, його порівняння з мінімальною заробітною платою, середньою заробітною платою в Україні та мінімальним прожитковим рівнем. Доцільним є порівняння з найвищою та найнижчою заробітною платою в Україні (в розрізі областей) та в області (в розрізі районів). Також варто подати аналіз заробітної плати за видами економічної діяльності регіону за останній рік. На початку питання необхідно дати коротку характеристику тарифної системи організації оплати праці та форм і систем заробітної плати, що є традиційними в Україні.

При розкритті питання 65*, яке стосується конкретного підприємства, установи чи організації, необхідно описати систему організації оплати праці, що існує на обраному підприємстві: тарифні сітки та схеми посадових окладів, системи оплати праці, які застосовуються для конкретних категорій працівників, премії, доплати, надбавки, а також порівняти середній розмір заробітної плати на даному підприємстві з середнім в регіоні. Запропонувати заходи щодо покращення стану оплати праці на підприємстві.

Розділ, пов’язаний з висвітленням питання практичної частини, можна розбити на 2-3 підрозділи, зорієнтовані, наприклад, на виклад теоретичної частини, аналітичної частини, висновків та пропозицій. Результати розрахунків доцільно ілюструвати графіками і діаграмами та супроводжувати поясненнями, а також попередньо давати короткі визначення основних термінів.

Для написання контрольної роботи необхідно використовувати:

- закони України та інші нормативні акти, що стосуються сфери праці та соціально-трудових відносин;

- статистичні щорічники України, області, району чи міста;

- навчальну, методичну та наукову літературу з питань соціально-трудових відносин, економіки праці, управління персоналом, ринку праці;

- наукову періодичну літературу економічного напряму;

- інформацію всесвітньої мережі Internet;

- статистичні звіти та нормативні документи підприємств, установ та організацій.

 

Основні вимоги до оформлення роботи

Контрольна робота повинна містити: титульний аркуш, зміст, основну частину (питання контрольної роботи), список використаних джерел. Титульний аркуш контрольної роботи необхідно оформлювати за запропонованим зразком (додаток А).

Текст контрольної роботи друкується з допомогою комп'ютера – текстовий редактор Word, шрифт 14 пунктів, полуторний інтервал – на одній стороні аркуша білого паперу формату А4 (210´297 мм).

Обсяг основного тексту контрольної роботи (без додатків) повинен становити 20-25 с. (теоретична частина – 8-10 с., практична частина – 12-15 с.).

Текст роботи необхідно друкувати, залишаючи поля таких розмірів: ліве - 25 мм, праве - 10 мм, верхнє та нижнє – по 20 мм кожне.

Зміст подають на початку роботи. Він містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів (питань) та підрозділів, зокрема вступу, розділів,  висновків,  списку використаної літератури.

Текст основної частини роботи поділяють на розділи (питання).

Заголовки структурних частин роботи ЗМІСТ, РОЗДІЛ 1, РОЗДІЛ 2, РОЗДІЛ 3, СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ друкують великими літерами симетрично до тексту. Заголовки підрозділів (в практичній частині роботи) друкують маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Крапку в кінці заголовка не ставлять. Якщо заголовок складається з двох або більше речень, їх розділяють крапкою.

Кожний розділ (питання контрольної роботи) потрібно починати з нової сторінки.

Нумерацію сторінок, розділів (питань), підрозділів, малюнків, таблиць, формул подають арабськими цифрами без знака №.

Першою сторінкою роботи є титульний аркуш, який включають до загальної нумерації сторінок. На титульному аркуші номер сторінки не ставлять, на наступних сторінках номер проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.

Зміст та список використаних джерел не мають порядкового номера, але всі аркуші, на яких розміщені згадані структурні частини роботи, нумерують звичайним чином.

Номер розділу ставлять після слова РОЗДІЛ, після номера крапку не ставлять, потім з нового рядка друкують заголовок розділу (питання).

Підрозділи нумерують у межах розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. В кінці номера підрозділу повинна стояти крапка, наприклад:  2.3. (третій підрозділ другого розділу). Потім у тому ж рядку йде заголовок підрозділу.

Ілюстрації (схеми, графіки) і таблиці необхідно подавати в роботі безпосередньо після тексту, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці. Ілюстрації позначають словом Рис. і нумерують послідовно в межах розділу, за винятком ілюстрацій, поданих у додатках. Номер ілюстрації повинен складатися з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, між якими ставиться крапка. Наприклад: Рис. 1.2 (другий рисунок першого розділу). Номер ілюстрації, її назва і пояснювальні підписи розміщують послідовно під ілюстрацією.

Таблиці нумерують послідовно в межах розділу. В правому верхньому куті над відповідним заголовком таблиці розміщують напис Таблиця із зазначенням її номера. Номер таблиці повинен складатися з номера розділу і порядкового номера таблиці, між якими ставиться крапка, наприклад: Таблиця 1.2 (друга таблиця першого розділу). Якщо в роботі одна таблиця, її нумерують за загальними правилами. При переносі частини таблиці на інший аркуш (сторінку) слово Таблиця і номер її вказують один раз справа над першою частиною таблиці, над іншими частинами пишуть слова Продовження табл. і вказують номер таблиці, наприклад:Продовження табл. 1.2.

Формули (якщо їх більше одної) нумерують у межах розділу. Номер формули складається з номера розділу і порядкового номера формули в розділі, між якими ставлять крапку. Номери формул пишуть біля правого поля сторінки на рівні відповідної формули в круглих дужках, наприклад: (3.1) (перша формула третього розділу).

Кожна ілюстрація має відповідати тексту, а текст – ілюстрації. Назви ілюстрацій розміщують після їх номерів. При необхідності ілюстрації доповнюють пояснювальними даними (підрисунковий підпис).

Цифровий матеріал, як правило, повинен оформлятися у вигляді таблиць.

Кожна таблиця повинна мати назву, яку розміщують над таблицею. Назву і слово Таблиця починають з великої літери. Назву не підкреслюють.

За логікою побудови таблиці її логічний суб’єкт, або підмет (позначення тих предметів, які в ній характеризуються), розміщують у боковику, головці, чи в них обох, а не у прографці; логічний предмет таблиці, або присудок (тобто дані, якими характеризується присудок) – у прографці, а не в головці чи боковику. Кожен заголовок над графою стосується всіх даних цієї графи, кожен заголовок рядка в боковику – всіх даних цього рядка. Заголовки граф повинні починатися з великих літер, підзаголовки – з маленьких, якщо вони складають одне речення із заголовком, і з великих, якщо вони є самостійними.

Таблицю розміщують після першого згадування про неї в тексті, таким чином, щоб її можна було читати без повороту переплетеного боку роботи, або з поворотом за годинниковою стрілкою. Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на інший аркуш. При перенесенні таблиці на інший аркуш (сторінку) назву вміщують тільки над її першою частиною. Таблицю з великою кількістю граф можна ділити на частини і розміщувати одну частину під іншою в межах однієї сторінки. Якщо рядки або графи таблиці виходять за формат сторінки, то в першому випадку в кожній частині таблиці повторюють її головку, в другому випадку - боковик. Якщо цифрові або інші дані в якому-небудь рядку таблиці не подають, то в ньому ставлять прочерк.

При використанні формул необхідно дотримуватися певних правил. Довгі та громіздкі формули, котрі мають у складі знаки суми, добутку, диференціювання, інтегрування, розміщують на окремих рядках. Це стосується також і всіх нумерованих формул. Для економії місця кілька коротких однотипних формул, відокремлених від тексту, можна подати в одному рядку, а не одну під одною. Невеликі і нескладні формули, що не мають самостійного значення, вписують всередині рядків тексту.

Пояснення значень символів і числових коефіцієнтів треба подавати безпосередньо під формулою в тій послідовності, в якій вони дані у формулі. Значення кожного символу треба подавати з нового рядка. Перший рядок пояснення починають зі слова де без двокрапки.

Рівняння і формули треба виділяти з тексту вільними рядками.

Нумерувати слід лише ті формули, на які є посилання у наступному тексті. Порядкові номери позначають арабськими цифрами в круглих дужках біля правого берега сторінки без крапок від формули до її номера.

При написанні роботи студент повинен давати посилання на джерела, матеріали або окремі результати з яких наводяться в роботі. Посилання в тексті контрольної роботи на джерела слід зазначати порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками: [1,с.7].

Посилання на ілюстрації вказують порядковим номером ілюстрації, наприклад, …на рис. 1.2.

Посилання на формули вказують порядковим номером формули в дужках, наприклад, ... у формулі (2.1).

На всі таблиці  повинні бути посилання в тексті, наприклад: ...в табл. 1.2.

У повторних посиланнях на таблиці та ілюстрації треба вказувати скорочено слово дивись, наприклад: див. табл. 1.3.

Оформлення списку використаних джерел. Список використаних джерел – елемент бібліографічного апарату, котрий містить бібліографічні описи використаних джерел і розміщується після висновків. Список використаних джерел слід розміщувати одним із таких способів: в порядку появи посилань в тексті, в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків.

Використані в роботі джерела в списку необхідно оформлювати таким чином:

- підручник, посібник, монографія тощо одного-трьох авторів:

Грішнова О.А. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Підручник. – К.: Знання, 2006. – 559 с.

- підручник, посібник, монографія тощо колективу авторів:

Управление персоналом организации: Учебник / Под ред. А.Я. Кибанова. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 638 с.

- окрема стаття з періодичного видання або збірника праць:

Заклекта О., Шиманська О. Українська трудова еміграція: сутнісні форми та особливості сучасного етапу // Україна: аспекти праці – 2004. – №8. – С. 36-40.

Додаток. Зразок оформлення титульної сторінки контрольної роботи.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!