« Назад
Перелік тем для контрольних робіт з дисципліни Філософія
Варіант1
-
Філософія, її специфіка та виникнення. Особливість філософських проблем.
-
Філософія Нового часу: вихідні принципи (Р.Декарт, Ф.Бекон).
-
Філософська герменевтика, її можливості й межі..
Варіант 2
-
Предмет філософії та її функції. Особливість формулювання й вирішення філософських проблем.
-
Проблема соціальної рівності, волі й справедливості у світовій історико-філософській думці: критерії, можливі підходи до її вирішення на прикладі ідей про справедливе суспільство Т.Мора і Т.Кампанелли.
-
Антропологічний матеріалізм Л.Фейєрбаха.
Варіант 3
-
Визначте філософію через мудрість, мислення, діалог.
-
Центральна проблема філософії середніх віків. Схоластика як вінець середньовічної філософії.
-
«Істина вийде назовні і без нас» - «Назовні виходить рівно стільки істини, скільки ми виводимо» /Б.Брехт/. Проаналізуйте ці вислови з позицій філософської теорії пізнання.
Варіант 4
-
Філософія, міфологія, релігія, наука як можливі варіанти систем знання про світ (загальні та відмінні риси).
-
Проблема «людина – світ» у розумінні східної філософії. Особливості філософствування у Давній Індії та у Давньому Китаї.
-
Поясніть механізм дії третього закону діалектики – закону заперечення заперечення. Чому тільки два заперечення дають розвиток?
Варіант 5
-
Що таке світ ідей (ейдосів) Платона? У чому сутність тріади «Єдине – Розум – Світова Душа»?
-
Розкрийте діалектику взаємозв'язку категорій: «одиничне особливе – загальне», «ціле – частина».
-
Розкрийте сенс прагматизму. (ХХ ст.)
Варіант 6
-
Прокоментуйте логічні докази софістів і покажіть їх значення у становленні філософського знання.
-
Політична філософія Нового часу (Н.Макіавеллі, Т.Гоббс, Д.Локк).
- Галілео Галілей дивиться у телескоп і бачить там універсальні закони світу, які до Галілея не бачив ніхто, а після Галілея їх побачили усі. Поясніть ситуацію з позицій філософської теорії пізнання.
Варіант 7
-
Дайте порівняльний аналіз Стародавньої філософії Сходу і Заходу.
-
Постать Ансельма Кентерберійського у філософії Середньовіччя.
-
Характерні риси філософії Відродження.
Варіант 8
-
Сенс життя в скептицизмі і стоїцизмі.
-
Філософія Нового часу: раціоналістично-дедуктивна програма освоєння світу Р.Декарта. Принцип «соgіtо егgо sum» («мислю, отже, існую»).
-
Розкрийте діалектику взаємозв'язку категорій: «необхідність – випадковість», «неможливість – можливість – дійсність».
Варіант 9
-
Структура філософського знання.
-
Які проблеми, сформульовані західною і східною стародавньою філософією, ми відносимо до скарбниці світової філософської думки.
- Німецька класична філософія: Іммануїл Кант.
Варіант 10
-
Філософія Давньої Індії: основні філософські школи (ведизм, санкхья, ньяя, вайшешика, міманса, йога і ін.).
-
Зміст роботи Томазо Кампанелла "Місто Сонця".
-
Загальна характеристика філософії Нового часу (XVII ст.): специфіка, коло проблем, напрямки, представники.
Варіант 11
-
Філософія Давнього Китаю: основні філософські школи (конфуціанство, даосизм, легізм).
-
Коло філософських проблем: проблема матеріального та ідеального. Основне питання філософії.
-
Що означає фраза давньогрецького філософа Піфагора, – який першим назвав себе філософом, – «філософія починається із здивування»? Дайте пояснення з позицій розуміння сутності філософії та суті філософствування.
Варіант 12
-
Філософія епохи Античності: основні філософські проблеми.
-
Німецька класична філософія: Георг Гегель.
-
Філософія марксизму.
Варіант 13
-
Філософія епохи Античності: постановка питань про світ філософами-досократиками (Фалес, Анаксимен, Анаксимандр; Піфагор; Геракліт).
-
Проблема буття в філософії. Специфіка соціального буття та його виміри.
- Розкрийте діалектику взаємозв'язку категорій: «причина –наслідок», «необхідність – випадковість».
Варіант 14
-
Філософія епохи Античності (Давньої Греції): народження філософії людини (софісти, Сократ).
-
Чому питання методології наукового пізнання стає визначальною проблемою філософії Нового часу.
-
Дайте відповідь на запитання, яке цікавило М.Гайдеггера «Чому взагалі існує щось, а не ніщо?» (обґрунтуйте її з позицій філософського розуміння сутності й механізмів роботи людської свідомості).
Варіант 15
-
Як змінюється уявлення про світ в античній філософії.
-
Становлення й розвиток філософської думки в Україні (Х-ХІХ ст.)
-
Чому у первісному суспільстві не могло бути капіталістичних стосунків? (Відповідь дати з позицій філософської теорії суспільно-економічних формацій К.Маркса.)
Варіант 16
-
Філософія епохи Античності: філософська система Аристотеля (його «метафізика», «логіка», «політика»).
-
Взаємовідносини філософії і науки.
- Запропонуйте та обґрунтуйте філософські критерії «за» та «проти» самотності людини.
Варіант 17
-
Філософія еллінізму: втрати і здобутки.
-
Філософські погляди Г.Сковороди (світ, людина, суспільство в його філософії).
-
На яких засадах можна вважати правильним та у чому помилковість вислову «думка є матеріальною»?
Варіант 18
-
Філософія епохи Середніх віків: віхи становлення і розвитку (до філософський період, апологетика, патристика, схоластика).
-
Розкрийте сутність ранньоантичної філософії.
-
Як Ви розумієте філософію? Дайте прийнятне для Вас пояснення, що таке філософія та навіщо вона.
Варіант 19
-
Філософія Нового часу: загальна характеристика.
-
Покажіть різну сутність ідеалістичного та матеріалістичного напрямків в філософії на прикладі філософії Античності: вчення Платона про ідеї та вчення Демокрита про атоми і порожнечу.
-
Дайте аналіз глобальних проблем сучасності (екологічні проблеми, проблеми загрози атомної війні, проблеми негативних наслідків НТР і ін.) з позицій аналізу загальнолюдських засад світової культури.
Варіант 20
-
Чому ранньоантичну філософію порівнюють з фізикою?
-
Сутність філософії Відродження.
-
Дайте аналіз діалектики взаємозв'язку природи та суспільства (людини). Укажіть протиріччя в системі «природа – суспільство» у сучасному світі та можливості їх подолання.
Варіант 21
-
Структура філософського знання.
-
Поняття «матерія» – як філософська категорія та як науковий термін: порівняльний аналіз.
- Розкрийте зміст ідеї «категоричного імперативу» І.Канта.
Варіант 22
-
Діалектика як теорія розвитку: закони діалектики.
-
Сучасна філософія науки: позитивізм, неопозитивізм, постпозитивізм.
- Дайте філософський аналіз проблеми сенсу життя людини.
Варіант 23
-
Філософія модерну (XX ст.): основні філософські проблеми та найбільші філософські напрямки.
-
Філософія Г.Сковороди.
-
Розкрийте діалектику взаємозв'язку категорій «сутність – явище», «зміст – форма».
Варіант 24
-
Поясніть еволюцію середньовічної філософії за висловлюваннями: «Вірю, бо абсурдно» (К.Тертулліан), «Розуміння є винагородою за віру» (А.Августин), «Пізнаю те, уві що вірю» (П.Абеляр).
-
Західна філософія XX ст.: розуміння людини та світу у філософії психоаналізу З.Фройда.
- Звідки йдуть витоки теми абсурду в філософії А.Камю?
Варіант 25
-
Діалектико-матеріалістичне розуміння історії і теорія суспільно-економічних формацій у марксизмі.
-
У чому полягає сутність концепції «спорідненої праці» у філософії Г.Сковороди?
- Охарактеризуйте головні риси філософії постмодернізму.
Варіант 26
-
Особливості філософії Сходу. Модель суспільства у Конфуція.
-
Філософія Ф.Ніцше. Проблема переоцінки цінностей та проблема надлюдини в філософії Ніцше.
-
Сутність філософії екзистенціалізму.
Варіант 27
-
Класика античності: основні філософські проблеми, принципи філософствування, філософські напрямки.
-
Які моральні проблеми ставили і вирішували мислителі Київської Русі?
-
Філософія А.Шопенгауера.
Варіант 28
-
Філософія Давньої Індії: основні філософські проблеми, школи, категорії.
-
Принципи взаємодії держави та "громадянського суспільства" у політичній філософії Т.Гоббса та Дж.Локка.
- Дайте філософський аналіз проблеми сенсу людської історії.
Варіант 29
-
Філософія Давнього Китаю: основні філософські проблеми, школи, категорії.
-
Психоаналітична філософія З.Фройда і неофрейдизм: схожість і відмінності.
- Місце ідей М.Гайдеггера у філософії ХХ ст.
Варіант 30
-
Сократ і софісти. У чому сутність їх конфлікту.
-
Постать Філона Олександрійського у середньовічній філософії.
- Проаналізуйте характерні риси епохи Просвітництва.
Варіант 31
-
Проблема буття людини: Сократ, епікуреїзм; стоїцизм та скептицизм.
-
В чому наступність філософії середньовіччя відносно філософії Нового часу.
- Чому українська філософія « душевна», «сердешна»? Аргументуйте відповідь.
Варіант 32
Міфологія як система знання про світ та тип світосприйняття.
Філософські основи йоги.
Роль вчень Платона і Аристотеля у середньовічній філософії.
Варіант 33
-
Філософія та етика Епікура.
-
Ставлення до природи в період Середньовіччя.
- Чому німецька філософія ХVШ-XIX ст. названа класичною?
Варіант 34
-
Місце людини в релігійній картині світу епохи Середньовіччя.
-
Які ідеї Фоми Аквінського знайшли відображення у вченні томізм.
-
Геліоцентризм та вчення про нескінченність Всесвіту в працях природодослідників Дж.Бруно, Г.Галілея, М.Коперніка.
Варіант 35
-
Які переконання Діогена Синопського складають підґрунтя його оригінальності?
-
Чому навчав давньоримський філософ Сенека?
- Особливості релігійної філософії В.Соловйова та П.Флоренського?
Підручники, навчальні посібники, методичні розробки та рекомендації, щодо вивчення дисципліни
Перелік обов’язкової літератури
-
Андрущенко В., Михальченко М. Сучасна соціальна філософія. Курс лекцій. – К.: Генеза. -1996. -317 с.
-
Горьський В.С. Історія української філософії. Курс лекцій. – К.: Наук. думка, 1996.-285с.
-
Кульчинський О. Основи філософії і філософських наук. – Мюнхен –Львів, 1995.-164с
-
Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. Філософія: посіб. для студ. вищ. навч. закладів. – К.: Академія, 2001.-576с.
-
Філософія. Підручник.(За ред. Заїченка Г.А.) – К.; Вища школа, 1995.-455с.
-
Філософія. Курс лекцій. – К.: Либідь, 1991-456с.
-
Чекаль ЛА., Черній А.М. Філософський практикум: Навчально-методичний посібник. – К.: Аграрна Наука, 1998. - 200с.
-
Мир философии. Книга для чтения. В 2 ч. - М., 1992.
-
Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Хрестоматія: Навчальний посібник. - К., 1996.
-
Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: Навчальний посібник. - К., 1996.
-
Філософія: Навчальний посібник. / За ред. І.Ф.Надольного. -К., 1997.
-
Философия: учебник для высших учебных заведений. - Ростов -на-Д., 1999.
-
Философия: Учебник / Под ред. В.Д.Губина й др. - М., 1998.
-
Чекаль Л.А., Черній А.М. Філософський практикум: Навчально-методичний посібник для студентів і аспірантів. - К., 1998.
-
Шаповалов В.Ф. Основи философии. От класики к современности. -М., 1998.
-
Філософія. Навчально-методичний посібник для студентів НУБІП України стаціонарної форми навчання з усіх спеціальностей. – К.: Видавничий центр НУБІП України, 2009. – 31 с.
Додаткова література
-
Библер В.С. Что есть философия?//Вопросы философии. – 1995. - №1.
-
Бонецкая Н.К. София: метафизика и мифология// Вопросы философии. – 2002. - №1.
-
Делез Жиль. Введения в философию (пер. с фран.). – М., 1998.
-
Зотов А.Ф. существует ли мировая философия?//Вопросы философии. – 1997. - №4.
-
Левин Г.Д. К вопросу об основном вопросе философии// Вопросы философии. – 2002. - №10.
-
Крымский С.Б. Философия как путь человечности и надежды. – К., 2000.
-
Мамардашвили М.С. Как я понимаю философию. – М.,1990.
-
Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. – К., 2001.
-
Гинев Д. Философская идентичность науки в постметафизической перспективе//Вопросы философии. – 2002. - №3.
-
Глазунов В.А. Робототехника и постнекласическая наука//Вопросы философии. – 2002. - №11.
-
Кохановский В.П. Философия и методология науки. – Ростов-на-Дону, 1999.
-
Киабе Г.С. Строгость науки и безбрежность жизни//Вопросы философии. –2001. - №8.
-
Науки и их взаимосвязи: история, теория и практика. – М., 1988.
-
Пуанкаре А. О науке. – М., 1990.
-
Розин В.М. Философия и методология: традиция и современность//Вопросы философии. – 1996. - №11.
-
Степин В.С. Философская антропология и философия науки. – М., 1992.
-
Философия и методология науки. – М., 1996.
-
Фролов И.П. Философия и этика науки: итоги и перспективы//Вопросы философии. –1995. - №7.
-
Шишков С. Антигуманні потенції науки//Філософська і соціологічна думка. – 1994.- №7-8.
-
Юревич А.В. Цапенко И.П. Мифы о науке//Вопросы философии. – 1996. - №9.
-
Яковлев В.А. Бинарность ценностных ориентаций//Вопросы философии. – 2001. - №12.
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|