Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 4749 Вказівки до кейсу, Поняття наукового дослідження та особливості медіадослідження

Вказівки до кейсу, Поняття наукового дослідження та особливості медіадослідження

« Назад

Поняття наукового дослідження та особливості медіадослідження

Кейс 2. Повсякденні і наукові дослідження

Повсякденні дослідження:

 

Наукові дослідження:

 

інтуїтивні,

покладаються на здоровий глузд,

проводяться час від часу,

одномоментні,

вибіркові,

спираються на магічне мислення (тобто раптове інтуїтивне "осяяння"),

роблять наголос на особистих рішеннях

 

 

ґрунтуються на теорії,

структуровані,

систематичні,

плановані,

об’єктивні,

спираються на наукове мислення

логічні,

роблять наголос на знанні про реальність.

 

У чому різниця між буденним і науковим пізнанням?

По-перше, буденне пізнання водночас є і формою практичної діяльності, воно безпосередньо вплетене в неї. Наукове пізнання відокремлене від практичної діяльності. Воно здійснюється спеціально підготовленими групами людей, які досягли певного рівня знань, навичок, розуміння, виробили відповідні світоглядні та методологічні установки з приводу своєї професійної діяльності.

По-друге, відрізняються вони також за обсягом, методами і засобами дослідження, ступенем обґрунтованості знань. На відміну від буденного пізнання наука має справу не тільки з реальними, але і, з так званими, абстрактними, ідеальними об’єктами. Це обумовлює наявність у науці специфічних засобів опису об’єктів, їх дослідження.

По-третє, засобом буденного пізнання виступає наша “природна” мова, знаряддя праці. Його методи і прийоми, як правило, не усвідомлюються суб’єктом. І навпаки, наукове пізнання має усвідомлений, планомірний характер. Наука виробляє засоби емпіричного і теоретичного дослідження: вимірювальні прилади, мову науки, яка містить спеціальні правила формування визначень, висновків, доказів.

По-четверте, відрізняються ці види пізнання і за ступенем проникнення в суть природних і суспільних явищ. Якщо наука – це система обґрунтованого, достовірного знання, то буденне пізнання є сукупністю фрагментних знань, здогадок, рецептів народної мудрості, які є результатом практичного досвіду поколінь, воно фіксує в основному зовнішні зв’язки між явищами. Достовірність цих знань встановлюється в ході повсякденної практики. І навпаки, наукове знання проходить через особливі процедури доведення, обґрунтування, перевірки через експерименти і тільки потім широко впроваджується в практику.

У такому разі можна зробити висновок, щонаукове пізнання являє собою відносно самостійну, цілеспрямовану пізнавальну діяльність, що складається із взаємодії таких компонентів (специфіка н/дослідницької роботи в медіа):

а) суб'єкта пізнання, тобто особистості чи групи людей, що мають визначений рівень знань, навичок, світоглядні і методологічні установки з приводу своєї діяльності;

б) об'єкта пізнання, тобто фрагменту об'єктивного світу, на який спрямована думка і дії суб'єкта пізнання;

в) предмета пізнання, тобто конкретних аспектів пізнання, що детермінуються об'єктом пізнання і визначаються у певних логічних формах;

г) особливих методів і засобів пізнання;

ґ) певних форм пізнання і мовних засобів;

д) результатів пізнання, що виражаються головним чином у законах, теоріях, наукових гіпотезах;

е) цілей пізнання, спрямованих на досягнення істини і достовірного систематизованого знання, здатного пояснити невідомі науці факти.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!