Вказівки до кейсу, Поняття наукового дослідження та особливості медіадослідження
« НазадПоняття наукового дослідження та особливості медіадослідженняКейс 2. Повсякденні і наукові дослідження
У чому різниця між буденним і науковим пізнанням? По-перше, буденне пізнання водночас є і формою практичної діяльності, воно безпосередньо вплетене в неї. Наукове пізнання відокремлене від практичної діяльності. Воно здійснюється спеціально підготовленими групами людей, які досягли певного рівня знань, навичок, розуміння, виробили відповідні світоглядні та методологічні установки з приводу своєї професійної діяльності. По-друге, відрізняються вони також за обсягом, методами і засобами дослідження, ступенем обґрунтованості знань. На відміну від буденного пізнання наука має справу не тільки з реальними, але і, з так званими, абстрактними, ідеальними об’єктами. Це обумовлює наявність у науці специфічних засобів опису об’єктів, їх дослідження. По-третє, засобом буденного пізнання виступає наша “природна” мова, знаряддя праці. Його методи і прийоми, як правило, не усвідомлюються суб’єктом. І навпаки, наукове пізнання має усвідомлений, планомірний характер. Наука виробляє засоби емпіричного і теоретичного дослідження: вимірювальні прилади, мову науки, яка містить спеціальні правила формування визначень, висновків, доказів. По-четверте, відрізняються ці види пізнання і за ступенем проникнення в суть природних і суспільних явищ. Якщо наука – це система обґрунтованого, достовірного знання, то буденне пізнання є сукупністю фрагментних знань, здогадок, рецептів народної мудрості, які є результатом практичного досвіду поколінь, воно фіксує в основному зовнішні зв’язки між явищами. Достовірність цих знань встановлюється в ході повсякденної практики. І навпаки, наукове знання проходить через особливі процедури доведення, обґрунтування, перевірки через експерименти і тільки потім широко впроваджується в практику. У такому разі можна зробити висновок, щонаукове пізнання являє собою відносно самостійну, цілеспрямовану пізнавальну діяльність, що складається із взаємодії таких компонентів (специфіка н/дослідницької роботи в медіа): а) суб'єкта пізнання, тобто особистості чи групи людей, що мають визначений рівень знань, навичок, світоглядні і методологічні установки з приводу своєї діяльності; б) об'єкта пізнання, тобто фрагменту об'єктивного світу, на який спрямована думка і дії суб'єкта пізнання; в) предмета пізнання, тобто конкретних аспектів пізнання, що детермінуються об'єктом пізнання і визначаються у певних логічних формах; г) особливих методів і засобів пізнання; ґ) певних форм пізнання і мовних засобів; д) результатів пізнання, що виражаються головним чином у законах, теоріях, наукових гіпотезах; е) цілей пізнання, спрямованих на досягнення істини і достовірного систематизованого знання, здатного пояснити невідомі науці факти. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |