Організаційний план, Юридичний та фінансовий план, Бізнес-планування
« НазадОрганізаційний планУ цьому розділі наводиться і організаційна структура (схема) підприємства, з якої має бути чітко видно: хто й чим буде займатися, як служби будуть один з одним взаємодіяти і як їх діяльність буде координуватися й контролюватися. Організаційна структура має сприяти: співробітництву працівників і досягненню цілей при мінімальних витратах, створенню умов для виробництва високоякісної продукції, розробці, освоєнню і поставці на ринок нових видів продукції. В організаційному плані необхідно також вказати: які саме фахівці (якого профілю, з яким утворенням, яким досвідом) і з якою заробітною платою необхідні для реалізації бізнес-плану, як залучити цих фахівців на постійну роботу або за сумісництвом, чи є можливість скористатися послугами певної організації з найму такого виду професіоналів? У випадку, якщо частина персоналу у вас вже є, необхідно дати про цих співробітників короткі біографічні довідки, наголошуючи на кваліфікацію, колишній досвід роботи і його корисність для підприємства. Доцільно розкрити у цьому розділі питання оплати праці керівного персоналу і його стимулювання. Обсяг цього розділу може становити від 4 до 7 сторінок тексту. Юридичний планУ цьому розділі необхідно описати переваги організаційно-правової форми підприємства. Практично мова йде про форму власності й правовий статус. Якщо проект розрахований на спільну діяльність із іншою фірмою, то варто описати правову форму діяльності обох фірм, принципи їх взаємодії, взаєморозрахунків, розподілу прибутку, переваги й недоліки даного типу співробітництва. За видом господарської діяльності і характером операцій розрізняють такі види фірм: промислові, торговельні, транспортні, страхові, транспортно-експедиторські, інжинірингові, туристичні, рекламні, маркетингові й ін. За правовим статусом фірми бувають наступних видів: повне товариство; командитне товариство; товариство з обмеженою відповідальністю; акціонерне товариство; державне підприємство; кооператив. За характером власності розрізняють: приватні; державні; кооперативні. За належністю капіталу і контролю: національні; іноземні; змішані. Обсяг цього розділу 2 сторінки, якщо проект не пов'язаний з використанням або одержанням ліцензій і патентів. У іншому випадку цей розділ стає одним з основних у бізнес-плані і потребує відповідного пророблення і більшого обсягу. Фінансовий планЦей розділ бізнес-плану узагальнює матеріали попередніх розділів і представляє їх у вартісному вираженні. У цьому розділі повинні бути підготовлені наступні документи: прогноз обсягів продажу, баланс доходів і витрат, план руху грошових коштів, зведений баланс активів і пасивів фірми, графік досягнення беззбитковості. Прогноз обсягів продажу. Цей прогноз надає інформацію про ту частку ринку, яку ви припускаєте завоювати своєю продукцією. Звичайно такий прогноз складають на три роки вперед, причому для першого року дані наводяться щомісячно, для другого – щоквартально, а для третього року – загальна сума продажів за весь рік. Баланс доходів і витрат фірми. Завдання цього документа - показати, як буде формуватися й змінюватися прибуток за тими ж часовими інтервалами для попередніх балансів продукції й у цілому по підприємству (дод.Е). Відповідно до Закону України «Про підприємства» прибуток, який залишається на підприємстві, використовується за рішенням трудового колективу або власника. У процесі його розподілу формуються грошові фонди цільового призначення: фонд розвитку виробництва, фонд соціальних потреб, фонд матеріального заохочення, резервний (страховий) фонд, дивідендний фонд. План руху грошових коштів. Прогноз руху грошових коштів показує передбачувані джерела й напрямки використання коштів за певний період (дод. Ж). Зведений баланс активів і пасивів фірми. Зведений баланс має два розділи: пасив і актив (дод. К). В активній частині балансу на певну дату показують склад і розміщення коштів фірми. У пасиві балансу відображаються джерела утворення тих коштів, склад і величина яких показана в активі. Основою для складання балансу є бухгалтерські записи господарських операцій. Дані балансу використовуються для оцінки фінансового становища фірми, виявлення його власних оборотних коштів, перевірки відповідності банківських позик об'єктам кредитування, розрахункових відносин і використання ресурсів за цільовим призначенням. Аналіз балансу фірми дозволяє визначити: банкам й інвесторам - платоспроможність і забезпеченість кредитів; акціонерам – надійність внесків й їхня прибутковість; керівникам фірми – стратегію розвитку й можливості самофінансування. Графік досягнення беззбитковості. Графік, наведений на рис.1, показує вплив на прибуток обсягу виробництва, ціни і собівартості продукції. За допомогою графіку можна визначити точку беззбитковості, тобто той обсяг виробництва, при якому крива, що показує зміну виторгу від реалізації при заданому рівні цін, перетнеться із кривої, що показує зміну собівартості продукції. Очевидно, що при цьому обсязі виробництва буде досягнута беззбитковість виробництва, а подальше збільшення обсягів реалізації приведе до появи прибутку. Непогано буде, якщо у своєму бізнес-плані ви покажете кілька варіантів такого графіка, що відповідають різним рівням цін на вашу продукцію, і поясните, який з них ви вважаєте найбільш реалістичним з урахуванням інформації з розділу «Оцінка ринку збуту». Рис. 1. Графічне зображення точки беззбитковості Критичний обсяг виробництва (VКР) визначається за формулою: де УПВ –сума умовно-постійних витрат, грн.; Ц – ціна одиниці продукції, грн.; УЗВП – сума умовно-змінних витрат на одиницю продукції, грн. або: де УПВ- постійні витрати; РО - річний обсяг виробництва; PД - річний дохід від реалізації; УЗВ - змінні витрати. Для визначення точки беззбитковості можна використовувати табл.10-12: Таблиця 10 Показники для визначення точки беззбитковості
Таблиця 11 Прогнозовані змінні витрати підприємства у N році
Таблиця 12 Прогноз постійних витрат підприємства за N рік
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |