Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 4513 Аналіз конкурентів, Бізнес-планування

Аналіз конкурентів, Бізнес-планування

« Назад

Аналіз конкурентів

Цей розділ присвячений аналізу ринкової кон'юнктури, характеристиці конкурентів, їх стратегії та тактики. Для оцінки фірм-конкурентів доцільно скласти таблицю (дод.В), що містить їх основні характеристики: місце розташування, частка ринку, обсяги продажів. Для оцінки ступеня ризику необхідно також вказати передбачені втрати компанія і наявність вільної ніші для вступу на ринок нового діючого агента. Якщо ця ніша дуже мала або зовсім відсутня, то підприємство не витримає конкуренції.

Дослідження діяльності конкуруючих фірм є системним процесом, що складається з ряду етапів:

- виявлення діючих і потенційних конкурентів;

- аналіз показників діяльності, цілей і стратегії конкурентів;

- виявлення слабких і сильних сторін діяльності конкурентів.

Джерелами інформації для проведення такого дослідження є: фірмові довідники; рекламні проспекти; виставки і ярмарки; щорічні звіти й виступи в пресі керівників фірм; огляди в комерційній періодиці; матеріали конференцій; біржові новини; інформація експертів; опитування; конфіденційна інформація.

Виявлення діючих і потенційних конкурентів проводиться на основі двох підходів.

1) пов'язаний з оцінкою потреб, які задовольняються продукцією основних конкуруючих фірм;

2) орієнтується на класифікацію конкурентів відповідно до типів ринкової стратегії.

Ціль першого підходу – згрупувати конкуруючі фірми відповідно до типу потреб. При цьому виділяються такі основні групи конкурентів.

1. Підприємства, що пропонують аналогічний вид товару на тих же ринках, у тій же кількості:

а) підприємства, що орієнтуються на задоволення всього комплексу потреб споживачів;

б) підприємства, що спеціалізуються на задоволенні специфічних потреб окремих сегментів ринку;

в) підприємства, що готуються до виходу на ринок з аналогічним товаром.

2. Підприємства, що обслуговують інші ринки аналогічними товаром, вихід яких на даний ринок є імовірним.

3. Підприємства, що реалізовують товари-замінники, здатні витиснути даний товар на ринку.

Для виявлення найбільш важливих конкурентів і їх ролі на ринку збуту варто використовувати метод так званого «асоціативного» опитування споживачів, що визначає, з якими корисними якостями або умовами споживання покупець асоціює той або інший товар відомого на ринку конкурента.

Другий підхід ґрунтується на групуванні конкурентів відповідно до ключових аспектів їх орієнтації у виробничо-збутовій діяльності (експансії на ринку, умов політики, технології).

Важливим для аналізу конкурентів є облік мобільності стратегічної орієнтації. Дослідження перспектив еволюції стратегії конкурентів дозволяють виявити потенційно найнебезпечніших конкурентів, до яких найчастіше відносять: фірми, схильні до ринкової експансії і діючі на географічно суміжних ринках; фірми, що використовують стратегії диверсифікації виробництва і працюють у цій же або суміжній галузі; великі фірми-покупці продукції даної фірми; великі постачальники матеріалів, сировини й устаткування для даної фірми.

Необхідно проаналізувати показники, що характеризують економічний потенціал фірми-конкурента: активи, обсяг продажів, чистий й валовий прибуток, основний капітал, оборотний капітал, інвестиції, власний і позиковий капітал, науково-дослідна база й витрати на НДДКР, загальне число зайнятих та ін.

Конкурентоспроможність фірми варто розглянути також і за іншими показниками:

- динаміка обсягу продажів у вартісному й кількісному вираженні;

- відношення прибутку до обсягу продажів;

- відношення обсягу продажів до вартості матеріально-виробничих запасів;

- відношення обсягу продажів до вартості нереалізованої продукції;

- завантаження виробничих потужностей;

- портфель замовлень.

Обсяг цього розділу може становити від 4 до 7 сторінок тексту.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!