Аналіз конкурентів, Бізнес-планування
« НазадАналіз конкурентівЦей розділ присвячений аналізу ринкової кон'юнктури, характеристиці конкурентів, їх стратегії та тактики. Для оцінки фірм-конкурентів доцільно скласти таблицю (дод.В), що містить їх основні характеристики: місце розташування, частка ринку, обсяги продажів. Для оцінки ступеня ризику необхідно також вказати передбачені втрати компанія і наявність вільної ніші для вступу на ринок нового діючого агента. Якщо ця ніша дуже мала або зовсім відсутня, то підприємство не витримає конкуренції. Дослідження діяльності конкуруючих фірм є системним процесом, що складається з ряду етапів: - виявлення діючих і потенційних конкурентів; - аналіз показників діяльності, цілей і стратегії конкурентів; - виявлення слабких і сильних сторін діяльності конкурентів. Джерелами інформації для проведення такого дослідження є: фірмові довідники; рекламні проспекти; виставки і ярмарки; щорічні звіти й виступи в пресі керівників фірм; огляди в комерційній періодиці; матеріали конференцій; біржові новини; інформація експертів; опитування; конфіденційна інформація. Виявлення діючих і потенційних конкурентів проводиться на основі двох підходів. 1) пов'язаний з оцінкою потреб, які задовольняються продукцією основних конкуруючих фірм; 2) орієнтується на класифікацію конкурентів відповідно до типів ринкової стратегії. Ціль першого підходу – згрупувати конкуруючі фірми відповідно до типу потреб. При цьому виділяються такі основні групи конкурентів. 1. Підприємства, що пропонують аналогічний вид товару на тих же ринках, у тій же кількості: а) підприємства, що орієнтуються на задоволення всього комплексу потреб споживачів; б) підприємства, що спеціалізуються на задоволенні специфічних потреб окремих сегментів ринку; в) підприємства, що готуються до виходу на ринок з аналогічним товаром. 2. Підприємства, що обслуговують інші ринки аналогічними товаром, вихід яких на даний ринок є імовірним. 3. Підприємства, що реалізовують товари-замінники, здатні витиснути даний товар на ринку. Для виявлення найбільш важливих конкурентів і їх ролі на ринку збуту варто використовувати метод так званого «асоціативного» опитування споживачів, що визначає, з якими корисними якостями або умовами споживання покупець асоціює той або інший товар відомого на ринку конкурента. Другий підхід ґрунтується на групуванні конкурентів відповідно до ключових аспектів їх орієнтації у виробничо-збутовій діяльності (експансії на ринку, умов політики, технології). Важливим для аналізу конкурентів є облік мобільності стратегічної орієнтації. Дослідження перспектив еволюції стратегії конкурентів дозволяють виявити потенційно найнебезпечніших конкурентів, до яких найчастіше відносять: фірми, схильні до ринкової експансії і діючі на географічно суміжних ринках; фірми, що використовують стратегії диверсифікації виробництва і працюють у цій же або суміжній галузі; великі фірми-покупці продукції даної фірми; великі постачальники матеріалів, сировини й устаткування для даної фірми. Необхідно проаналізувати показники, що характеризують економічний потенціал фірми-конкурента: активи, обсяг продажів, чистий й валовий прибуток, основний капітал, оборотний капітал, інвестиції, власний і позиковий капітал, науково-дослідна база й витрати на НДДКР, загальне число зайнятих та ін. Конкурентоспроможність фірми варто розглянути також і за іншими показниками: - динаміка обсягу продажів у вартісному й кількісному вираженні; - відношення прибутку до обсягу продажів; - відношення обсягу продажів до вартості матеріально-виробничих запасів; - відношення обсягу продажів до вартості нереалізованої продукції; - завантаження виробничих потужностей; - портфель замовлень. Обсяг цього розділу може становити від 4 до 7 сторінок тексту. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |