« Назад
Представлення результатів наукового дослідження студентами напряму Соціальна робота
Особливістю комплексу курсових робіт циклу професійної та практичної підготовки для студентів, які навчаються за напрямом «Соціальна робота», є наскрізна тематика робіт, яка в подальшому переростає в тематику бакалаврських кваліфікаційних робіт для кожного студента зокрема. Теми курсових робіт передбачають проведення теоретичних і емпіричних досліджень та їхню практичну реалізацію.
2.1. КУРСОВА РОБОТА СТУДЕНТА 2-го КУРСУ НАПРЯМУ «СОЦІАЛЬНА РОБОТА» НА ТЕМУ «ОСНОВИ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ»
ЗАВДАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ «Огляд літератури з проблеми дослідження» на тему: «(Визначена тема дослідження)»
-
Визначити проблему дослідження як дослідницьке запитання. Обґрунтувати актуальність визначеної проблеми дослідження (1-2 стор.)
-
Виконати огляд літератури з використанням різних видів читання. Представити послідовно результати опрацювання 15 джерел (0,5-1 стор. на кожне джерело)
-
Узагальнити опрацьовану літературу: написати висновки та подати перелік виявлених потреб для подальшого наукового пошуку (2-3 стор.).
-
Оформити список наукової літератури і джерел, а також зробити посилання в тексті згідно з існуючими вимогами
-
Дати власну оцінку виконаному огляду літератури за запропонованими критеріями
ЯК ВИКОНУВАТИ ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ?
а). Починайте огляд літератури з добре сформульованого дослідницького запитання як головної проблеми Вашого дослідження. Будьте при цьому ретельними, систематичними та організованими.
б). Заплануйте стратегію пошукових дій для виконання завдань огляду літератури, зокрема встановіть:
в). Встановіть також параметри свого пошуку:
-
Скільки часу Ви відводите для огляду літератури?
-
Яким буде термін давності джерел?
-
Якою буде мінімальна кількість джерел?
-
Скільки бібліотек Ви відвідаєте? _ _ _тощо
- Як Ви будете реєструвати бібліографічні дані?
- в зошиті; - на карточках; - в електронному варіанті _тощо
г). Заведіть окрему папку або відкрийте комп'ютерну папку / файл /и.
Огляд літератури має на меті:
- Продемонструвати обізнаність з існуючими знаннями. Зробити загальний огляд «великих питань» та визначити існуючі прогалини. Вибрати деякі з них для власного подальшого дослідження.
- Добре виконаний огляд літератури виявляє рівень професійної компетентності (знання та вміння), здатності та досвід дослідника.
- Показати напрям наукового пошуку з досліджуваної проблеми, а також те, як саме нове дослідження пов’язане з попередніми.
- Добре виконаний огляд літератури розміщує здійснюване наукове дослідження у загальному контексті наукового пошуку.
- Підсумувати зроблене іншими. Синтезувати вже отримані результати наукового пошуку. Забезпечити контекст для своєї дослідницької роботи.
- Добре виконаний огляд літератури вказує на сфери погодженості, розбіжностей та виникнення нових запитань, підводить до межі дотепер відомого та окреслює напрям подальшого наукового пошуку.
- Навчитися існуючого досвіду. Сформувати розуміння теорій і методів.
Стимулювати нові ідеї.
- Добре виконаний огляд літератури акцентує на тому, що саме з виявленого іншими (процедури, прийоми та моделі дослідження) може бути корисним для наслідування; підводить дослідника до висування нових припущень/передбачень/гіпотез.
Функції огляду літератури:
-
Дослідити історію проблеми - Що зроблено іншими з цієї проблеми?/ Які аспекти вони вивчали?/ Які підходи застосовували?/ Які отримали результати?/ З якими труднощами зустрічалися?
-
Допомогти у виборі дослідницьких процедур - Стосується програми (дизайну) дослідження.
-
Ознайомитися з теоретичним підґрунтям проблеми - Як Ваша проблема співвідноситься з більшим обсягом взаємопов’язаних ідей?
-
Оцінити переваги попередніх досліджень – Значущість, якість програми (дизайну) дослідження, обґрунтованість зроблених висновків – сильні сторони і обмеження
- Обґрунтувати вибір головної проблеми Вашого дослідження
Типи джерел: (1) Наукові журнали (періодичні видання). Відіграють основну роль у системі наукового спілкування. Усе частіше зберігаються в електронному форматі. (2) Книги, монографії, перекладні видання. (3) Дисертації, автореферати. (4) Матеріали конференцій (тези, збірники статей). (5) Закони, нормативні акти. (6) Урядові видання. (7) Довідкові видання. (8) Неопубліковані роботи – звіти, документи. (9) Інтернет-джерела.
Особливості процесу виконання огляду літератури
- Процес виконання огляду літератури допомагає:
- послідовно організувати та розташувати ідеї;
- згрупувати пов’язані між собою ідеї;
- відокремити більш загальні ідеї від більш конкретних, специфічних ідей або деталей.
-перший начерк письмової роботи;
- вступ і висновки.
- оцінює і шліфує текст шляхом перегляду його структури, пошуку помилок та неточностей;
- поєднує два процеси: перевірки та редагування.
Пропозиції щодо виконання огляду літератури:
-
Починайте відразу.
-
Зробіть перерву, потім поверніться до вже виконаного.
-
Продовжуйте написання, дотримуючись притаманних Вам звичок.
- Розбийте більші фрагменти на менші для їхнього опрацювання.
Виконайте послідовний аналіз наукової літератури та джерел з визначеної проблеми за наступною схемою (виклад основного змісту своїми словами, виключення цитування):
-
Якими є основні поняття і термінологія використані автором джерела?
-
Про яку основну ідею/ї та які основні результати йдеться у цьому джерелі?
-
Поясніть, наскільки важливим є це джерело для обраної Вами проблеми дослідження.
-
Якими є позиція/точка зору та висновки автора стосовно досліджуваної проблеми?
Ключові запитання, на які необхідно відповісти в огляді літератури:
- Чи я включила/в основну галузеву літературу, що безпосередньо
стосується моєї теми?
- Як опрацьована мною література допомагає зосередитися на моєму дослідженні (припущеннях/передбаченнях/прогнозах/гіпотезах, запитаннях, теоретичній моделі/моделях, досліджуваних концепціях, прогалинах в інформації/знаннях тощо)?
Кінцева версія:
-
Включіть джерела, що стосуються основних питань/концепцій.
-
Намагайтеся представити в інтегрований спосіб поєднання результатів/ точок зору із сукупності досліджень шляхом зіставлення досліджень; пов’яжіть дослідження певним чином або покажіть, чим вони відрізняються;
- Представте своє власне бачення опрацьованої літератури шляхом включення стислого викладу змісту основних літературних фрагментів та представлення наприкінці інтегрованого підсумку, що чітко окреслює значення/впливи, проектуючи їх на Ваше дослідження.
Деякі типові проблеми:
-
Відсутність вступної частини в літературному огляді, що визначає організаційну структуру цього розділу
-
Нечітке визначення того, як Ваше дослідження ґрунтується на або відрізняється від попередніх
-
Пропущено основну літературу з проблеми дослідження
-
Надмірне використання цитат
-
Відсутність висновків
-
Відсутність переліку виявлених потреб для подальшого наукового пошуку
- Наявні орфографічні, граматичні, друкарські помилки та стилістичні неточності.
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|