Робоча програма з виробничої практики з курсу Менеджмент і адміністрування, ЛІЕТ
« Назад МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Львівський інститут економіки і туризму
Робоча програма з виробничої практики з курсу Менеджмент і адмініструваннядля студентів 4 курсу денної та заочної форми навчання галузь знань 0306 «Менеджмент і адміністрування» шифр і назва галузі знань напрям підготовки 6.030601 «Менеджмент» шифр і назва напряму підготовки факультет Менеджменту, товарознавства та комерційної діяльності назва факультету
ЛЬВІВ 2015 Робоча програма виробничої практики для студентів 4 курсу денної форми навчання за напрямом підготовки 6.030601 «Менеджмент». – Львів : ЛІЕТ, 2015. – 25 с. Розробники:Кудла Н.Є., к.е.н., доц., Жидяк О.Р., к.е.н., доц Робоча програма затверджена на засіданні кафедри Менеджменту та комерційної діяльності Протокол від «__» __________ 2015 року № __ Завідувач кафедри. _______________________ Захарчин Р.М. к.е.н., доц. На засіданні кафедри економіки і маркетингу Протокол від «__»_______2015 року Завідувач кафедри _______________________ Васильчак С.В, д.е.н., проф. Обговорено та рекомендовано до видання науково-методичною радою Львівського інституту економіки та туризму «___» _________ 2015 року, протокол №___ Голова _____________ проф. Дутка Г.Я. ©Львів, 2015 рік ВСТУППрограма виробничої практики розроблена для студентів 4 курсу денної та заочної форми навчання спеціальності «Менеджмент організацій» за спеціалізацією «Менеджмент готельно-ресторанного бізнесу» у відповідності до навчальних планів підготовки спеціалістів, а також у відповідності до освітньо-кваліфікаційної характеристика фахівця, положення про проходження практики студентами вищих навчальних закладів України. Виробнича практика проводиться на 4 курсі протягом (7 тижнів у VII-VІІІ семестрі) Студенти проходять практику в підприємствах готельно-ресторанного бізнесу різних форм власності. Умовою скерування студента на практику є договір, що заповнюється у двох екземплярах, яке студент отримує у керівника практики від інституту завчасно. Базами практики можуть бути готельно-ресторанні комплекси, заклади ресторанного господарства. Обов’язки студента-практиканта: - Студент повинен до початку практики ознайомитись з програмою практики, отримати від керівника практики документи та консультації щодо їх оформлення, пройти інструктаж з БЖД. - Своєчасно прибути на місце проходження практики. - Пройти на базі практики інструктаж з охорони праці та протипожежної безпеки, суворо дотримуватись правил охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії, правил внутрішнього розпорядку та поведінки на базі практики. - Студент повинен у повному обсязі виконати всі завдання, передбачені програмою виробничої практики та індивідуальне завдання. - Студент повинен відвідувати загальногрупові консультації та подати у встановлений термін на кафедру письмовий звіт про виконання програми і індивідуального завдання практики. Керівники практики від інституту: - Здійснює безпосереднє керівництво практикою. - Співпрацює з керівництвом баз практики щодо їх готовності до прибуття студентів та відпрацювання програмних завдань. - Забезпечує проведення всіх організаційних заходів перед виходом студентів на практику: інструктаж про порядок проходження практики та з безпеки життєдіяльності, оформлення студентам необхідних документів (скерування, робочої програми, індивідуального завдання, методичних рекомендацій). - Інформує студентів про систему звітності з практики (подання письмового звіту і його захист). - Контролює забезпечення відповідних умов праці студентів та проведення з ними обов’язкових інструктажів з охорони праці і техніки безпеки. - Сумісно з керівником практики від підприємства забезпечує високу якість її проходження згідно з програмою. Керівник практики від підприємства: - Забезпечує проведення інструктажу з охорони праці та техніки безпеки. - Сприяє організації робочого місця студента-практиканта. - На початку практики ознайомлює студента з організаційною структурою і функціями окремих підрозділів туристичного підприємства, правилами внутрішнього розпорядку, організацією роботи менеджера (керуючого). - Створює умови щодо виконання програми практики та отримання необхідних матеріалів для складання звіту, надає консультації на прохання практиканта. - Надає студентам можливість безпосередньо брати участь в управлінні, відповідно з функціональними обов’язками менеджера, адміністратора, керівника служби розміщення, виконавчого менеджера, менеджера управління номерним фондом, керівника з маркетингу та продажу туристичних продуктів, менеджера персоналу тощо. - По закінченню практики перевіряє звіт, складає відгук на звіт, дає виробничу характеристику на студента-практиканта. І. МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИМетою виробничої практики є вдосконалення практичних навичок студентів з обраної спеціальності, опрацювання прийомів і методів управління організаційними, розпорядчими і аналітичними функціями (роботами) у службі туристичного підприємства, посади яких заміщаються фахівцями даної спеціальності, збору необхідних матеріалів для виконання науково-пошукових робіт, формування в студентів на базі отриманих практичних знань професійних вмінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових умовах. Завданнями виробничої практики є: - вивчення специфіки функціонування операційної системи туристичного підприємства; - закріплення на практиці теоретичних знань, отриманих під час вивчення наступних дисциплін: «Основи менеджменту»; «Маркетинг», «Логістика» «Менеджмент в туристичній, готельній та ресторанній індустрії»; - відпрацювання на посадах, що заміщаються фахівцями відповідно до їх спеціальності, технології виконання основних і найбільш масових видів управлінських робіт з управління операційною підсистемою підприємства, управління персоналом; - активізація творчих здібностей студентів-практикантів у виявленні резервів підвищення ефективності управління операційною складовою підприємств; - набуття навичок науково-дослідної та аналітичної роботи; - збір необхідних матеріалів, їх аналіз та систематизація для виконання науково-пошукової роботи. Після проходження практики студенти повинні: ЗНАТИ - чинники зовнішнього середовища та їх вплив на діяльність туристичного підприємства; - підходи до визначення якісних параметрів обслуговування й формування туристичного продукту; - методологію виникнення конфліктних ситуацій та ризиків у сфері надання туристичних послуг; - принципи розподілу витрат туристичного обслуговування та їх оптимізацію; - чинники, які впливають на конкурентоспроможність підприємства з надання туристичних послуг; - особливості маркетингового управління туристичного підприємства; - методичні підходи проведення маркетингових досліджень на ринку туристичних послуг; - фактори та критерії сегментації туристичного ринку; - структуру системи організації комунікаційної політики на підприємстві туристичного ринку; - маркетингові стратегії розвитку підприємства туристичного ринку; - аспекти організації обслуговування на підприємствах туристично-готельної індустрії; - шляхи досягнення соціально-економічної ефективності управління. ВМІТИ: - аналізувати середовище діяльності туристичного підприємства; - визначати якісні параметри туристичного продукту; - оцінити ступінь і вид ризику та управляти ризиком в умовах невизначеності туристичного ринку; - застосувати методи вирішення конфліктних ситуацій та використовувати принципи комунікації з клієнтом; - планувати витрати підприємства й витрати пов’язані зі створенням, впровадженням й просуванням туристичного продукту; - проводити оцінку конкурентної позиції підприємства, його ресурсів та туристичних продуктів; - використовувати елементи комплексу маркетингу в управлінні підприємством; - здійснити комплексний аналіз маркетингового середовища підприємства туристичної інфраструктури; - визначити стратегію і тактику діяльності підприємства в умовах функціонування ринку; - вибирати оптимальну політику ціноутворення в залежності від тактичних цілей підприємства; - побудувати систему організації комунікаційної політики на туристичному підприємстві; - аналізувати ефективність діяльності підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. ІІ. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ
ІІІ. ЗМІСТ ЗАВДАНЬ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ3.1. Перелік питань для опрацювання в процесі проходження практики: Частина 1 Менеджмент в туристичній, готельній та ресторанній індустрії 1.1. Економіко-організаційна характеристика бази практики – Дати економіко-організаційну характеристику підприємства – бази практики: основні види діяльності; організаційно-правова форма; структура управління; розмір підприємства; сегмент ринку, на якому функціонує підприємство; перспективи розвитку підприємства. – Описати (сформулювати) місію та функції менеджменту підприємства. 1.2. Характеристика внутрішнього і зовнішнього середовища функціонування туристичного підприємства – Дати загальну характеристику елементів зовнішнього середовища підприємства (у вигляді схем та описів). – Дати загальну характеристику мікрооточення підприємства та елементів внутрішнього середовища. – Проаналізувати розвиток організаційної структури менеджменту підприємства за декілька років (організаційні зміни). – Дати узагальнену характеристику трудового колективу підприємства та розрахувати показники складу, руху і ефективності використання людських ресурсів підприємства. 1.3. Управління якістю обслуговування у туристичній фірмі − Охарактеризувати політику управління людськими ресурсами (навести вимоги, стандарти). Дати оцінку кадрового складу, вивчити напрямки роботи з персоналом, способи мотивації працівників з метою надання якісних послуг − Критично проаналізуйте свій професійний профіль за набутими знаннями в ЛІЕТ в якості менеджера (додаток А). − Провести визначення якості обслуговування клієнтів фірми персоналом першого контакту у порівнянні з фірмою-конкурентом методом таємного покупця. Попередньо розробити анкету відповідно до поданого взірця (завдання у додатку Б). 1.4. Ефективність управлінської діяльності туристичного підприємства – Охарактеризувати систему управління витратами підприємства та шляхи її оптимізації – Визначити інвестиційні потреби підприємства та ефективність інвестиційної діяльності. – Описати способи управління ризиком при плануванні конкретних туристичних продуктів (2-3 приклади). Частина 2 Маркетинг 2. 1. Організація проведення маркетингових досліджень - Ознайомитися з методами проведення маркетингових досліджень, системою опитування, джерелами інформації як першочергової, так і другорядної, формуванням інформаційної системи підприємства. - Проаналізувати систему обробки інформації, наявність та напрямки використання комп'ютерних програм. Дослідити використання сучасних інформаційних, у т.ч.Інтернет - технологій в діяльності підприємства. Визначити основні методи прогнозування попиту споживачів і розглянути можливість застосування інших методів на цьому підприємстві. - На основі даних річного звіту підприємства оцінити ринкову можливість підприємства та асортиментну політику за допомогою двох груп показників: а) частка підприємства на ринку, її динаміка, обсяг продажу (відображають ступінь задоволення споживачів товаром або послугою підприємства); б) обсяг і норма прибутку, продуктивність праці; виробництво додаткової вартості (відображають рівень ефективності виробництва даного підприємства). Таблиця 1 Оцінка ринкових можливостей підприємства
* обчислюється діленням обсягу продажу підприємства на загальну місткість ринку; ** обчислюється діленням обсягу продажу підприємства на середньооблікову чисельність працюючих (виробничого персоналу), грн./чол.; або обсяг продажу поділити на добуток середньооблікової чисельності працюючих і відпрацьованої кількості часу за рік, грн./год.; ***обчислюється діленням чистого прибутку на повну собівартість продукції. - На основі виконаних на підприємстві маркетингових досліджень взяти участь у формуванні маркетингових рекомендацій щодо подальшої його діяльності. 2.2. Системи завоювання та позиціонування підприємства на ринку туристичної індустрії. - На основі методів сегментування ринку визначити для підприємства основні цільові сегменти, описати їх перспективність; - Охарактеризувати стратегії охоплення ринку підприємством туристичної індустрії в залежності від принципів сегментування; - Проаналізувати стратегії позиціонування підприємства туристичної індустрії, визначити сильні та слабкі сторони кожної стратегії; - Визначити перспективність впровадження нових туристичних послуг та особливості їх впровадження на ринок. 2.3. Маркетингова цінова політика туристичного підприємства. - Проаналізувати маркетингову цінову політику підприємства та набути практичних навичок розроблення та ефективного здійснення цінової політики. - Особливу увагу слід звернути на методи встановлення цін, на розрахунки з партнерами, види цін, що застосовуються на підприємстві, здійснення цінової політики конкурентів. Ознайомитись з такими методами ціноутворення на підприємстві: - метод "витрати + прибуток"; - метод розрахунку точки беззбитковості; - метод встановлення ціни, орієнтуючись на конкурентів тощо. - Провести моніторинг цін з вибраної групи асортиментної політики туристичного підприємства на ринку регіонального рівня та розробити цінову карту. - В разі застосування, проаналізувати систему знижок підприємства і її вплив на обсяги збуту. 2.4. Маркетингова комунікативна політика підприємства - Визначити систему організації комунікацій на підприємстві, види та етапи комунікативної політики; - Визначити ефективність вибору рекламоносіїв, рекламних бюджетів, медіа-планування; ознайомитись із проведенням рекламної кампанії підприємства (табл.1, табл.2). Таблиця 2 Витрати на рекламу підприємства туристичної індустрії залежно від засобу розповсюдження
Таблиця 2 Ефективність рекламної діяльності
* Коефіцієнт ефективності реклами – це співвідношення кількості споживачів (покупців), які зголосились на звернення в розрахунку на одиницю витрат. ** Коефіцієнт ефективності витрат на рекламу – це відношення витрат на рекламу до обсягу продажу. *** Коефіцієнт віддачі – це питома вага запитів споживачів після подачі рекламних звернень. - Ознайомитися з організацією діяльності підприємства з питань зв'язків з громадськістю, напрямками налагодження таких зв'язків, методами досягнення найбільшої ефективності, процесами формування іміджу фірми тощо. 2.5. Виконання стартегічних програм маркетингу на туристичному підприємстві - Ознайомитись з основними видами маркетингових стратегій діяльності підприємства; - Визначити цілі та завдання основних стратегій підприємства; - Розробити рекомендації щодо здійснення контролю маркетингової діяльності туристичного підприємства; - На основі проведеного аналізу запропонувати варіативний варіант бізнес-стратегії та програми маркетингу для підприємства (маркетинговий план та його основні засади); Рекомендовані додатки: Додаток А «Ідеальний» менеджер з продажу туристичних послуг
Додаток Б
Завдання Під час проходження практики необхідно провести спостереження за діяльністю менеджерів з продажу у оцінити якість надання готельно-ресторанних послуг у порівнянні з обраною фірмою конкурентом. Бланк оцінки якості обслуговування у туристичній агенції (Зразок)1. Перше враження
2. Відкриття
3. Аналіз потреб клієнта
4. Презентація пропозиції
5. Вирішення складних завдань
6. Замовлення й продаж
7. Прощання
8. Враження від візиту
Підсумкова таблиця
У кінці звіту представити фото зовнішнього фасаду (вітрини) фірми – бази практики та фірми конкурента. 3.2. Індивідуальні завдання виробничої практики
ІV. ВИМОГИ ДО ЗВІТУПідсумковим документом, що узагальнює всю роботу студента по виконанню виробничої практики є письмовий звіт. Звіт складається відповідно до програми практики, затвердженої у встановленому порядку. У звіті повинно бути коротко і конкретно описана робота, яка особисто виконана студентом. Структура звіту наступна:
У вступі обґрунтовуються основні цілі і завдання практики, коротка характеристика об’єкту досліджень (орієнтовний обсяг ― 1 сторінка). Основна частина містить конкретні відповіді на програмні завдання практики (орієнтовний обсяг ― 7-15 сторінок). Індивідуальне завдання виконується з метою надбання студентами умінь та навичок самостійного розв’язування виробничих, наукових та організаційних завдань в умовах конкретного підприємства, організації. Матеріали отриманні студентами під час виконання індивідуальних завдань можуть бути використанні для виконання курсової та дипломної роботи, підготовки доповідей, статей тощо (орієнтовний обсяг ― 2-3 сторінки). Висновки і пропозиції формуються коротко і конкретно за матеріалами викладеними у звіті на підставі виконаної роботи (орієнтовний обсяг ― 1-2 сторінки). Література, інформаційно-нормативні джерела включають рекомендовану літературу; дані бухгалтерської, статистичної та фінансової звітності; нормативно-законодавчі акти в певній галузі та підприємства ― бази практики. Орієнтовний обсяг звіту становить 20 - 25 сторінок друкованого тексту. Звіт повинен бути оформлений акуратно. Дана робота не повинна бути дослівним переписуванням матеріалів практики (історія бази, технічні описи), а також цитування літературних джерел. Складений студентом звіт повинен мати наскрізну нумерацію сторінок. Аркуші повинні бути зшиті в папку. Звіт перевіряється і затверджується керівником практики від установи, організації, підприємства та інституту. До звіту додається: Відгук керівника практики від готелю, туристичної фірми із зазначенням рекомендованої оцінки з практики студента. Підпис керівника скріплюється печаткою установи; Додатки. Зразки документів, що стосуються проходження практики та її змісту, повинні бути оформлені у вигляді додатків до звіту. 4.2. Послідовність оформлення звіту з практики
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИКИПідсумки проходження практики фіксуються у звіті, який захищає студент перед комісією, яка призначається навчальною частиною інституту. Оцінка з виробничої практики практики враховується разом з іншими оцінками, які характеризують рівень успішності студента. За результатами проходження практики та захисту звіту студенту виставляється кількість балів ECTS та оцінка за українською шкалою. Результат оформляється у відомостях, складаних у відповідності КМСОНП. Форма контролю практики – диференційований залік. Структура диференційованого заліку виробничої практики
* якщо практика складається з декількох частин, то підсумкова оцінка ставиться в сумі всіх частин, а не з кожної окремо. Кількість балів розділяється пропорційно, в залежності від кількості частин практики, але з врахуванням кількості тижнів з кожної частини. ** переноситься у відомість із відгуку, який студент отримує на підприємстві та без якого не допускається до захисту практики. 5.1. Форми та методи контролюЗахист звіту з практики відбувається публічно за допомогою презентації зробленою засобами PowerPointза присутності керівників практики 5.2. Шкала оцінювання: національна та ECTS
VI. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРАІ. Менеджмент
ІІ. Маркетинг
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |