Методичні рекомендації до переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи, Фінанси і кредит, НУ ЛП
« Назад МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА”Інститут економіки і менеджменту Кафедра фінансів
Методичні рекомендаціїдо переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботидля студентів денної, заочної та екстернатної форм навчання напряму підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит»
ЛЬВІВ-2014 Методичні рекомендації до переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи для студентів денної, заочної та екстернатної форм навчання напряму підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» / Укл.: Алєксєєв І. В., Гориславець П. А., Ільчук П. Г., Коць О. О., Мороз Н. В., Топій І. І., Хоменко А. І., Чушак-Голобородько А. М., Чубка О. М., Босак В. І.– Видавництво НУ “Львівська політехніка” – Львів, 2014. – 20 с. Укладачі: Алєксєєв І.В., д-р. екон. наук, проф., звідувач кафедри ФІН Гориславець П.А., канд. екон. наук, доц., доцент кафедри ФІН Ільчук П. Г., канд. екон. наук, доц., доцент кафедри ФІН Коць О.О., канд. екон. наук, доц., доцент кафедри ФІН Мороз Н.В., ст. викладач кафедри ФІН Топій І.І., канд. екон. наук, асистент кафедри ФІН Хоменко А.І., канд. екон. наук, асистент кафедри ФІН Чушак-Голобородько А.М., канд. екон. наук, асистент кафедри ФІН Чубка О.М., ст. викладач кафедри ФІН Босак В.І., асистент кафедри ФІН Відповідальний за випуск: Червінська О.С., канд. екон. наук, доц. Рецензенти: Бала О. І., канд. екон. наук, доц. Скибінський О.С., канд. екон. наук, доц. Розглянуто та затверджено на засіданні кафедри фінансів. Протокол №__ від ________ 2014 року Рекомендовано до друку на засіданні методичної комісії напряму підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» Протокол №__ від ________ 2014 року
ЗМІСТ ВСТУП.. 4 1. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ.. 5 2. БЮДЖЕТ РОБОЧОГО ЧАСУ.. 6 3. ЗВІТ ПРО переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи.. 6 3.1. Щоденник переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. 6 3.2 Структура та зміст звіту про переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. 7 3.3. Вимоги до оформлення звіту про переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. 11 Додатки.. 13 ВСТУППідприємства, організації та установи (ПОУ) проводять практику згідно з завданням і програмою, а саме: забезпечують робочі місця для практики, створюють необхідні умови для набуття практичних навичок в організуванні фінансової роботи, управління фінансовими ресурсами; забезпечують практикантам можливість користуватися спеціальною літературою та техніко-економічною документацією, допомагають в збиранні матеріалів для звіту з практики, проводять інструктаж з техніки безпеки та охорони праці; контролюють виконання практикантами правил внутрішнього розпорядку. Практикант зобов’язаний: повністю виконувати завдання згідно з програмою практики, а також діючі на підприємстві правила внутрішнього розпорядку; вивчати та дотримуватися правил охорони праці та техніки безпеки; нести відповідальність за виконану роботу та її результати на рівні з працівниками підприємства, якщо він працює на робочому місці. Термін і тривалість проведення переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи:
1. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИМета переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи - формування в умовах діяльності ПОУ професійних здібностей на основі використання теоретичних знань у різних ситуаціях, що властиві майбутній професії фінансиста. Завданням переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи є: закріплення теоретичних знань на місцях практики; практичне освоєння методів фінансової роботи у фінансових органах, на підприємствах, у банках, страхових організаціях та ін.; збирання, систематизація необхідних матеріалів для оформлення звіту з практики та написання бакалаврської кваліфікаційної роботи. Контролювання роботи практикантів доручається конкретним керівникам: викладачам кафедри фінансів, кваліфікованим фахівцям фінансових служб і відділів ПОУ. До обов’язків керівника практики від кафедри належить: ознайомлення практикантів з програмою практики та вимогами до написання звіту з практики; узгодження з керівником практики від ПОУ програми практики. Керівництво практикою безпосередньо на базі практики покладається на фахівця високої кваліфікації у сфері фінансів. Практиканти під час проходження переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи зобов’язані: дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку ПОУ, на яких вони проходять практику; своєчасно і якісно виконувати всі завдання, що передбачаються програмою практики; кожного дня заносити до щоденника практики звіт про фактично виконану роботу; оформити підсумковий звіт і згідно з графіком захистити його. Звіт має бути складений за час проходження практики, перевірений на базі практики керівником від ПОУ та оцінений у відгуку про роботу практиканта. У відгуку також надається стисла характеристика практиканта. Форма звітності практиканта – подання письмового звіту, підписаного і оціненого безпосередньо керівником від бази практики, який подається керівнику практики від навчального закладу. Практикант захищає звіт з практики перед керівником практики від кафедри, отримує оцінку захисту звіту, яка вноситься в заліково-екзаменаційну відомість та залікову книжку за підписом керівника практики від кафедри. По завершенні практики практиканти повинні знати функції та особливості здійснення професійної діяльності працівників фінансових служб ПОУ; вміти аналізувати фінансову інформацію для потреб управління ПОУ; набути навики роботи на посаді фінансиста. 2. БЮДЖЕТ РОБОЧОГО ЧАСУТривалість переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи становить 21 день. Під час практики практикант розподіляє свій робочий час за таким графіком:
3. ЗВІТ ПРО переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи 3.1. Щоденник переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботиПрактикант веде “Щоденник переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи”, де записує дату, характеристику робочого місця, короткий зміст виконаної роботи. Ці дані підтверджуються підписом керівника практики від ПОУ. Заповнений та завірений печаткою з місця практики щоденник разом з графіком про проходження практики та відгуком керівника від ПОУ додають до звіту про переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. 3.2 Структура та зміст звіту про переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботиТитульна сторінка (Додаток А) Зміст (1 стор.) Вступ (1 стор.) 1. Загальна характеристика ПОУ та правові основи функціонування (2-3 стор.):
2. Перелік та коротка характеристика чинних нормативно-правових актів та інших документів які регулюють фінансово-господарську діяльність ПОУ (2-3 стор.):
3. Аналізування показників фінансової звітності ПОУ у динаміці (горизонтальне аналізування) (2-3 стор.):
4. Аналізування питомої ваги фінансової звітності ПОУ у динаміці (вертикальне аналізування) (2-3 стор.):
5. Аналізування співвідношень між окремими показниками діяльності ПОУ у динаміці (коефіцієнтне аналізування фінансового стану) (2-3 стор.):
6. Характеристика теми бакалаврської кваліфікаційної роботи та обґрунтування її актуальності для досліджуваного ПОУ (2-3 стор.). 7. Охорона праці та техніка безпеки на ПОУ (1-2 стор.). Висновки (1 стор). Список використаних джерел Додатки У вступі необхідно висвітлити мету та основні завдання, які ставить перед собою практикант на час проходження переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. У першому розділі звіту про проходження практики наводиться повна назва, юридична адреса, організаційно-правова форма, форма власності ПОУ. Далі відповідно до установчих документів та звітності, що формується ПОУ, визначаються види діяльності (за КВЕД), які здійснює ПОУ, наводиться перелік видів діяльності, які може здійснювати ПОУ відповідно до установчих документів. Основну увагу необхідно зосередити на детальній характеристиці основного виду діяльності: визначити специфіку її здійснення, переваги та вигоди здійснення. Завершується перший розділ характеристикою структурного підрозділу (відділу, відділення, філії тощо), в якому практикант безпосередньо проходив практику, виконував поставлені перед ним завдання. Ця характеристика може включати (інформацію практикант подає у довільній формі залежно від наданої йому під час практики інформації): організаційну структуру цього підрозділу, опис кількісного та якісного його складу (кількість персоналу та їхні компетенції в межах відповідних посад), характеристику основних функцій, завдань та повноважень підрозділу. У другому розділі звіту необхідно навести перелік та коротку характеристику чинних нормативно-правових актів та інших документів щодо фінансово-господарської діяльності ПОУ: основні кодекси; закони; постанови КМУ; постанови інших органів державної влади; інструкції та положення тощо. Інформацію про нормативно-правове регулювання діяльності ПОУ представити у вигляді таблиці або переліку. Обов’язковим є наведення інформації про дату останньої редакції кожного нормативно-правового акту, відповідно до якої наведено інформацію у звіті, та усіх реквізитів щодо нормативно-правового акту (номер та дата прийняття, повна назва). У третьому розділі звіту необхідно проаналізувати основні показники діяльності ПОУ у динаміці, тобто виконати горизонтальне аналізування фінансової звітності ПОУ за 3-4 останні роки. Доцільно результати аналізування привести у вигляді графіків, таблиць, схем тощо. Усі виконані розрахунки та наведені дані необхідно коротко охарактеризувати і зробити висновки щодо виявленої динаміки. Оскільки у 2013 р. змінено форми фінансової звітності для деяких суб’єктів господарювання, то для правильного виконання завдань 3-5 розділів звіту необхідно привести фінансову звітність 2013 р. до форми 2011-2012 рр., або фінансову звітність 2011-2012 рр. – до форми 2013 р. (на вибір практиканта). Перелік основних форм фінансової звітності для різних суб’єктів господарювання наведено в додатку Б. Для написання звіту з переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи не потрібно використовувати усі форми звітності ПОУ – достатнім є використання двох з перелічених у додатку Б форм фінансових звітів ПОУ за останні 3 роки. У четвертому розділі звіту необхідно проаналізувати питому вагу окремих показників діяльності ПОУ у динаміці, тобто виконати вертикальне аналізування фінансової звітності ПОУ за 3-4 останні роки. Доцільно результати аналізування привести у вигляді графіків, таблиць, схем тощо. Усі виконані розрахунки та наведені дані необхідно коротко охарактеризувати і зробити висновки щодо виявленої структури та відповідних змін у структурі впродовж аналізованого періоду. У п’ятому розділі звіту необхідно проаналізувати співвідношення між окремими показниками діяльності ПОУ у динаміці, тобто виконати коефіцієнтне аналізування фінансового стану ПОУ за 3-4 останні роки. Доцільно результати аналізування привести у вигляді графіків, таблиць, схем тощо. Усі виконані розрахунки та наведені дані необхідно коротко охарактеризувати і зробити висновки щодо отриманих результатів аналізування. У шостому розділі необхідно навести заплановану (узгоджену з керівником) тему бакалаврської кваліфікаційної роботи, обґрунтувати її актуальність загалом та доцільність розгляду саме такої теми для досліджуваного ПОУ. З метою підтвердження актуальності вибраної теми для ПОУ необхідно розрахувати та проаналізувати окремі показники, що додатково підтверджуватимуть правильний вибір теми та можливість її розгляду за матеріалами досліджуваного ПОУ. У сьомому розділі звіту необхідно описати організування охорони праці, техніки безпеки та/чи пожежної безпеки на досліджуваному ПОУ. Основну увагу доцільно зосередити на специфіці діяльності ПОУ (його основному виді діяльності) та теоретичним і практичним засадам організації охорони праці відповідно до цієї специфіки діяльності (наприклад, відповідно до галузі чи виду економічної діяльності ПОУ). Завершується звіт узагальненими висновками виконаних під час переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи сформованих завдань та досягнення поставленої мети практики. Наводиться коротка характеристика фінансового стану ПОУ відповідно до результатів аналізування, отриманих у 3-5 розділах звіту. Крім того, у звіті з практики наводиться список використаних джерел, які використовувалися під час написання звіту. До цього списку обов’язково включаються всі нормативно-правові акти, що було проаналізовано у 2 розділі звіту, а також навчальна, періодична, монографічна література, яку було використано під час написання звіту. Приклад оформлення списку використаних джерел наведено у додатку В. Використані під час написання форми статистичної, фінансової звітності ПОУ виносяться в додатки. Достатнім є використання двох з перелічених у додатку Б форм фінансової звітності ПОУ за останні 3 роки. За наявності та за умови необхідності аналізування більшої кількості форм фінансової звітності та/або за триваліший період часу, їх доцільно привести у додатках задля підтвердження правильності наведених у звіті статистичних даних про ПОУ. Фінансова звітність ПОУ, що виступає базою переддипломної практики за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи, за останні 3 роки розміщується у додатках обов’язково. При цьому це можуть бути: 1) або копії з оригіналів документів, на яких була печатка ПОУ, 2) або заповнені стандартні бланки, на які ПОУ поставило печатку (тобто оригінал), 3) або заповнені стандартні бланки фінансової звітності без печатки ПОУ за наявності довідки (Додаток Д), що підтверджує достовірність даних в цих бланках. 3.3. Вимоги до оформлення звіту про переддипломну практику за темою бакалаврської кваліфікаційної роботиНа робочому місці практикант щоденно готує матеріали для оформлення звіту. Звіт обсягом 20-28 друкованих сторінок виконується, за допомогою комп’ютера на одній стороні аркуша білого паперу формату А-4 (210´297 мм) через 1,5 комп’ютерних інтервали до тридцяти рядків на сторінці. Шрифт – Times New Roman, кегель 14. На кожному аркуші повинні бути поля таких розмірів: зверху та знизу –20 мм, ліворуч – 25 мм, праворуч –15 мм. Шрифт друку повинен бути чітким, чорного кольору, вирівняним по ширині сторінки (крім заголовків структурних підрозділів, таблиць, рисунків, які вирівнюють по центру сторінки). Заголовки структурних частин роботи “ЗМІСТ”, “ВСТУП”, назви розділів, “ВИСНОВКИ”, “ДОДАТКИ” пишуть великими літерами симетрично до тексту. Кожну структурну частину треба починати з нової сторінки. Текст розділів може складатись з підрозділів. Заголовки підрозділів пишуть маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Крапка у кінці заголовка не ставиться. Нумерація сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, рисунків, схем, таблиць, формул подається арабськими цифрами без знака №. Нумерація сторінок має бути наскрізною, причому першою сторінкою є титульний аркуш, але на ньому номер сторінки не ставиться. Номер сторінки проставляється у правому верхньому куті сторінки без будь-яких знаків (крапки у кінці, виділення рисками, дужками тощо). Рисунки нумеруються послідовно у межах розділу або наскрізно (якщо рисунків не багато) арабськими цифрами. Якщо рисунків багато, то номер рисунка має складатися із номера розділу і порядкового номера рисунка, розділених крапкою, наприклад, ”Рис. 1.2.” (другий рисунок першого розділу), а далі йде назва рисунка. Номер рисунка, його назва і пояснювальні підписи розміщуються послідовно під рисунком. Таблиці у роботі нумеруються послідовно в межах розділу. У правому верхньому куті пишеться слово “Таблиця” із зазначенням її номера. Номер таблиці складається із номера розділу і порядкового номера таблиці, розділених крапкою, наприклад, “Таблиця 1.2” (друга таблиця першого розділу). У наступному рядку симетрично до тексту пишеться назва таблиці, що максимально відображає інформацію, що у ній подана. Кожен додаток повинен починатись з нової сторінки та мати заголовок. Додатки треба позначати послідовно відповідно до букв алфавіту, за винятком букв Г, Ґ, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь , наприклад “Додаток А”, “Додаток Б”. Один додаток позначається як додаток А. Титульна сторінка звіту оформляється відповідно до Додатку А. Керівник від ПОУ ставить оцінку звіту і свій підпис, який підтверджується печаткою ПОУ. Підготовлений звіт відповідно до поставлених вимог захищається на кафедрі у керівника практики від кафедри відповідно до встановленого графіку. Додаток Б Перелік основних форм фінансової звітності для різних суб’єктів господарювання
Додаток В Приклади оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |