Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 3961 Робоча програма навчальної (аналітичної) практики студентів 3-го курсу, Економіка та підприємництво, ІФУП ім. Галицького

Робоча програма навчальної (аналітичної) практики студентів 3-го курсу, Економіка та підприємництво, ІФУП ім. Галицького

« Назад

Приватний вищий навчальний заклад

«Івано-Франківський університет права імені короля Данила Галицького» 

Економічний факультет 

Кафедра управління персоналом та економіки праці

 

Робоча програманавчальної (аналітичної) практики студентів 3-го курсу, Економіка та підприємництво

економічного факультету

галузі знань 0305 «Економіка та підприємництво»

напряму підготовки 6.030505 «Управління персоналом та економіка праці»

  

Івано-Франківськ – 2015 рік

Програма навчальної (аналітичної) практики студентів 3-го курсу економічного факультету галузі знань 0305 «Економіка та підприємництво» напряму підготовки 6.030505 «Управління персоналом та економіка праці». ― Івано-Франківськ : Івано-Франківський університет права імені Короля Данила Галицького, 2015. ― 35 с.

Програму навчальної (аналітичної) практики обговорено та рекомендовано до затвердження на засіданні кафедри управління персоналом та економіки праці

Протокол № 7 від «19» лютого 2015 року

Завідувач кафедри  ________________   (Легкий В. І.)

«____» _________________ 2015 року 

Схвалено Науково-методичною комісією Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво»

© Івано-Франківський університет права імені Короля Данила Галицького, 2015 рік

© Івашків Т. С., Перович Д. М., Легкий В. І., 2015 рік

ЗМІСТ

1. ЦІЛІ І ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ

4

2. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИКИ

5

3. ЗМІСТ ПРАКТИКИ

8

4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ

14

5. ВИМОГИ ДО ЗВІТУ ПРО ПРАКТИКУ

16

6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИКИ

19

Додатки

22

 

1. ЦІЛІ І ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ 

Практика студентів напряму підготовки «Управління персоналом та економіка праці» є невід’ємною складовою освітньо-професійної підготовки фахівців, основне завдання якої – закріплення та поглиблення отриманих у процесі навчання теоретичних знань, формування у студента професійних умінь і навичок виконувати певні дії в умовах реальних організацій, оволодіння практичним інструментарієм управління персоналом та економіки праці

Навчальна (аналітична) практика є початковим етапом ознайомлення студентів із вибраною спеціальністю, зі сучасними технологіями, що викорис­товуються на підприємствах та організаціях, отримання професійних знань і навичок, які допоможуть у вивченні теоретичних курсів.

Програма навчальної (аналітичної) практики розроблена на основі Рекомендацій про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України, ухвалених рішенням Вченої ради ІІТЗО від «24» квітня 2013 року (протокол 5), Положення про проходження навчальної, виробничої, переддипломної, науково-педагогічної практик студентами економічного факультету, затвердженого Вченою радою Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького від 18.03.2010 р. (протокол № 6), та Наскрізної програми проходження усіх видів практик студентами спеціальності «Управління персоналом та еконо­міка праці».

Навчальна (аналітична) практика проводиться на третьому курсі та триває 3 тижні.

2. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИКИ

Базами навчальної (аналітичної) практики можуть бути регіональні центри зайнятості, молодіжні центри праці, рекрутингові та кадрові агентства, підприєм­ства й установи різних форм власності з чисельністю працівників понад 25 осіб.

З базами практики університет завчасно укладає договори на її проведення за формою, визначеною в додатку А. Тривалість дії договорів погоджується договірними сторонами. Вона може визначатися на період конкретного виду практики або до п’яти років.

За погодженням зі завідувачем кафедри управління персоналом та економіки праці студенти можуть самостійно вибирати для себе базу практики та про­понувати її для використання. Практика студентів, які працюють на підприємствах (в установах, організаціях), може, за їх бажанням і погодженням зі завідувачем кафедри, проводитися на безпосередньому робочому місці, якщо там забез­печується виконання програми для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр. У таких випадках студенти самостійно укладають із цими організаціями індивідуальні договори, на основі яких факультет потім готує лист-скерування на практику.

Календарний графік проходження практики наведений у щоденнику виробничої практики (додаток Б).

Тривалість робочого часу студента під час проходження навчальної (аналітичної) практики – не більше 40 годин на тиждень (за домовленістю між керівництвом університету та бази практики може встановлюватися інша тривалість робочого часу студентів, що не суперечить вимогам чинного законодавства України).

За наявності вакантних місць на базі практики, робота на яких відповідає вимогам програми практики, студенти можуть зараховуватись на штатні посади з відповідною оплатою праці. При цьому не менше 50 % робочого часу має витрачатися на загальнопрофесійну підготовку за програмою практики.

Термін початку практики встановлюється в навчальному плані та затверджується ректором університету.

Перед початком практики студент на кафедрі одержує програму практики, щоденник практики та консультації щодо його заповнення.

Своєчасно прибувши на практику, студент повинен:

  • простежити за оформленням адміністрацією організації розпорядження (наказу) про проходження практики та про призначення керівника від бази практики;

  • одержати від керівника від бази практики план-графік проходження практики;

  • за необхідності оформити перепустку.

Під час проходження практики студент зобов’язаний:

- виконувати правила внутрішнього трудового розпорядку та вимоги законодавства про працю на рівні з усіма працівниками бази практики;

- дотримуватися плану, що підготовлений і затверджений керівниками від кафедри та бази практики;

- систематично вести щоденник навчальної (аналітичної) практики, один раз на тиждень давати його керівникам практики на перевірку та підписування;

- у повному обсязі виконувати завдання, що передбачені програмою практики та вказівками її керівників;

- вивчити організацію роботи тих напрямків діяльності бази практики, що належать до сфери наукових і навчальних інтересів студента;

- дотримуватися правил із охорони праці, техніки безпеки та санітарії;

- нести відповідальність за виконану роботу;

- виявляти вихованість, культуру спілкування, ввічливість, професіо­налізм, поводитися зразково;

- не пізніше, ніж за день до закінчення практики, одержати характеристику та відгук про роботу студента на практиці за підписом керівника від бази практики, завіреного печаткою організації.

Відповідальність за організацію, проведення та контроль практики студентів на економічному факультеті покладається на декана факультету.

За проходженням студентами практики здійснюється поточний, модульний і підсумковий контроль.

Поточний контроль за проходженням студентами практики здійснюють керівники від кафедри та від бази практики (постійно), а також завідувач кафедри (періодично). Основною метою цієї форми контролю є забезпечення дотримання календарного графіку проходження практики та правил внутріш­нього трудового розпорядку на базі практики.

Керівник практики від кафедри:

  • розробляє тематику індивідуальних завдань, яка враховує передбачувані теми бакалаврських і дипломних робіт (проектів);

  • узгоджує з керівником практики від підприємства (організації, установи) індивідуальні завдання з урахуванням особливостей місця практики;

  • бере участь у розподілі студентів за місцями практики;

  • відслідковує своєчасне прибуття студентів до місць практики;

  • здійснює контроль за виконанням програми практики та строками її проведення;

  • надає методичну допомогу студентам під час виконання ними індивідуальних завдань і збору матеріалів до випускної роботи;

  • проводить обов’язкові консультації щодо обробки зібраного матеріалу та його використання для звіту про практику, а також у випускній роботі;

  • інформує студентів про порядок надання звітів про практику

  • складає графік відвідування баз практики та відвідує їх;

  • контролює проведення зі студентами-практикантами інструктажу з охорони праці та правил внутрішнього трудового розпорядку на базі практики та надає методичну допомогу керівникам від бази практики та студентам із підготовки звітів про проходження практики;

  • періодично перевіряє ведення студентами щоденників практики;

  • пише висновки про роботу студентів на практиці;

  • у складі комісії бере участь у захисті звітів із практики;

  • подає до деканату економічного факультету заповнену екзаменаційну відомість з оцінками та підписами трьох членів комісії;

  • у п’ятиденний строк після закінчення практики складає та подає завідувачу кафедри управління персоналом та економіки праці письмовий звіт про результати практики зі зауваженнями та пропозиціями щодо покращення практики студентів, який розглядається на черговому засіданні кафедри.

Керівник практики від бази практики:

- несе особисту відповідальність за проведення практики в межах своєї компетенції;

- організовує практику згідно з програмами практики;

- визначає місця практики, забезпечує найбільшу ефективність її проходження;

- організовує проведення інструктажу з охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки відповідними фахівцями;

- забезпечує виконання погоджених з навчальним планом графіків проходження практики по структурних підрозділах підприємства;

- надає студентам-практикантам можливість користуватись наявною літературою, необхідною документацією;

- забезпечує і контролює дотримання студентами-практикантами правил внутрішнього розпорядку;

- контролює ведення щоденників, підготовку звітів, дає оцінку-відгук про виконану студентами роботу та складає характеристику на студента-практиканта за результатами його діяльності на базі практики, яку підписує особисто та скріплює печаткою підприємства (установи, організації). 

3. ЗМІСТ ПРАКТИКИ 

Метою навчальної (аналітичної) практики є закріплення та поглиблення теоретичних знань студентів, здобутих під час вивчення навчальних дисциплін.

Основні завдання проходження навчальної (аналітичної) практики:

  • ознайомитися зі структурою бази практики, технологією організації її діяльності, організацією управління персоналом;

  • закріпити теоретичні знання, отримані студентами у процесі вивчення дисциплін «Економіка праці і соціально-трудові відносини», «Менеджмент», «Соціологія праці», «Трудове право», «Ринок праці» й ін.;

  • набути практичних навичок кадрової роботи в організації;

  • зібрати практичний матеріал для написання звіту з практики.

Предмет практики – управління персоналом на підприємствах, в устано­вах та організаціях різних форм власності, система соціально-трудових відносин і сучасні технології управління людськими ресурсами.

Практичне ознайомлення студента з умовами безпосередньої праці за фахом сприяє та допомагає формуванню в нього впевненості у своїй фаховій придатності, закріплює вже набуті навички з обраної спеціальності.

У результаті проходження навчальної (аналітичної) практики студенти повинні вміти самостійно збирати й обробляти економічну, управлінську та соціально-організаційну інформацію, організовувати та проводити соціологічні дослідження, виконувати види робіт передбачені освітньо-кваліфікаційною характеристикою бакалавра з управління персоналом та економіки праці.

Зміст практики. Під час навчальної (аналітичної) практики студент зобов’язаний виконати завдання за такими напрямками:

- ознайомитися з установчими документами підприємства (установи, організації), а саме: установчим договором і статутом підприємства або нормативно-правовим актом чи положенням, що регламентує діяльність державної установи;

- вивчити комплекс питань фахової практичної підготовки, що зумов­лені вимогами освітньо-кваліфікаційної характеристики бакалавра з управління персоналом та економіки праці й виконати практичні завдання, що регламенто­вані методичними вказівками.

Зміст першої групи завдань кожен студент визначає для себе самостійно, за необхідності він може проконсультуватися з керівником практики. Як правило, практиканту у звіті варто охарактеризувати інформацію за такими питаннями:

  • вид господарської діяльності підприємства та масштаби, його місце на ринку, господарські та фінансові зв’язки;

  • форма власності, взаємозв’язок між формою власності та системою управління підприємством (установою);

  • порядок випуску акцій і виплати дивідендів за ними;

  • правовий статус підприємства (установи);

  • місія, цілі та предмет діяльності підприємства (установи);

  • характеристика установчих документів підприємства, нормативно-правових актів чи положення, що регламентує діяльність державної установи (місце та дата їх реєстрації, зміст основних розділів);

  • стадія життєвого циклу підприємства (установи);

  • особливості розвитку підприємства чи установи: основні злиття, поглинання, зміни назви й інше;

  • номенклатура продукції (послуг), що виробляється та реалізується;

  • регіон дії підприємства чи компетенції державної інституції.

Друга група містить завдання фахової практичної підготовки, перелік і зміст яких наведено нижче. Виконання цих завдань здійснюється методом індивідуальних інтерв’ю й аналізу відповідних документів. Якщо деякі питання становлять об’єкт комерційної таємниці, то вони з’ясовуються шляхом узагаль­нення та висновків згідно наявної інформації. 

Програмні завдання фахової практичної підготовки 

Тема 1Ознайомлення з організаційною структурою підприємства (установи)

Досліджуючи цю тему, студент-практикант повинен ознайомитись із структурою бази практики та роботою основних підрозділів підприємства (установи). Особливо увагу необхідно звернути структуру та функції підрозділів основного та допоміжного виробництва, кадрової служби й облікового апарату.

У межах цієї теми варто дослідити технологію виготовлення продукції чи надання послуг і її вплив на організаційну побудову підприємства (установи).

Завдання до теми 1:

  1. Навести схему організаційної структури підприємства (установи).
  2. Навести положення про структурні підрозділи підприємства (установи) й описати функції цих підрозділів.

  3. Навести схему організаційної структури кадрової служби підприємства (установи). 

Тема 2. Регулювання соціально-трудових відносин

При розгляді даної теми студенту-практиканту необхідно ознайомитись зі законодавчими та нормативними документами, на основі яких здійснюється регулювання соціально-трудових відносин, дослідити динаміку мінімальної заробітної плати та мінімального споживчого бюджету, а також охарактери­зувати порядок індексації доходів громадян.

Студент повинен висвітлити процес регулювання соціально-трудових відносин на державному рівні, оцінити ефективність цього процесу на галузевому та регіональному рівнях і на рівні підприємства (установи).

Студент-практикант має ґрунтовно дослідити колективний договір між адміністрацією підприємства (установи) та профспілковими організаціями працівників; вивчити виробничі та трудові відносини між сторонами соціаль­ного партнерства, їх відповідність генеральній і галузевій угодам; ознайомитися з охороною праці та правилами внутрішнього трудового розпорядку; розглянути види пільг і соціальних гарантій, передбачених у колективному договорі.

Завдання до теми 2:

  1. Пояснити, як визначається та переглядається розмір мінімальної заробітної плати.
  2. Охарактеризувати сутність генеральних, галузевих і регіональних тарифних угод.

  3. Охарактеризувати колективний договір між адміністрацією підприємства (установи) та працівниками.

  4. Проаналізувати пільги та соціальні гарантії, що передбачені в колективному договорі.

  5. Навести правила внутрішнього трудового розпорядку. 

Тема 3. Аналіз системи управління персоналом

Розкриваючи цю тему, студенту необхідно ознайомитися з організацією роботи служби персоналу підприємства (установи), висвітлити її функції й обов’язки, дослідити взаємозв’язки з іншими структурними підрозділами підприємства (установи), охарактеризувати посадові інструкції працівників, зайнятих у сфері управління персоналом.

Студент-практикант повинен проаналізувати вплив чинників зовнішнього та внутрішнього середовища на формування кадрової політики, політики оплати, організації та мотивації праці, а також індивідуальні навички та кваліфікацію менеджерів з персоналу підприємства (установи), зокрема, наявність у них освіти у сфері управління людськими ресурсами, пройдені курси підвищення кваліфікації у цій сфері та досвід управління персоналом.

Завдання до теми 3:

  1. Навести положення про службу персоналу підприємства (установи).
  2. Навести посадові інструкції, кваліфікаційні карти та карти компетенції працівників кадрової служби.

  3. Навести приклади заходів стосовно управління персоналом, які організовано службою персоналу.

  4. Охарактеризувати стратегію управління персоналом (якщо вона є).

  5. Описати індивідуальні навички та кваліфікацію менеджерів з персоналу підприємства (установи). 

Тема 4. Аналіз системи оплати праці

Вивчаючи дану тему, студенту-практиканту варто розглянути форми та

системи оплати праці, що застосовуються на досліджуваному підприємстві (установі), охарактеризувати форми заробітної плати й умови застосування, показати їх зв’язок зі способами вимірювання затрат праці.

Студент-практикант має вивчити види виплат, що включаються до розрахунку середньої заробітної плати, та порядок розрахунку відпускних і допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.

Студент повинен ознайомитися з порядком проведення утримань зі заробітної плати працівників і строками виплати заробітної плати; розглянути первинну документацію щодо нарахування та виплати заробітної плати, порядок складання платіжних і розрахунково-платіжних відомостей. 

Завдання до теми 4:

  1. Розрахувати загальний заробіток робітників-відрядників і робітників-погодинників виробничої дільниці цеху підприємства або фонд оплати праці основних працівників установи.
  2. Розрахувати розмір доплат і надбавок.

  3. Визначити розмір премії за досягнення певних показників.

  4. Провести утримання зі заробітної плати працівників.

  5. Визначити величину заробітної плати, що розрахована до видачі.

  6. Визначити мінімальний, середній і максимальний рівень заробітної плати персоналу підприємства (установи).

  7. Побудувати графіки рівнів заробітку персоналу досліджуваного підприємства (установи). 

Тема 5. Аналіз трудових показників

У процесі розгляду цієї теми студенту-практиканту необхідно охаракте­ризувати значення, завдання та джерела інформації щодо аналізу трудових показників і навести загальну схему організації та методики аналізу.

Студент має провести аналіз забезпечення підприємства (установи) трудовими ресурсами й аналіз ефективності використання та освоєння виробничих потужностей.

Студенту-практиканту необхідно проаналізувати стан використання робочої сили та робочого часу на підприємстві (установі); охарактеризувати показники та методику аналізу динаміки продуктивності праці; дослідити аналіз впливу трудових і організаційно-технічних чинників на динаміку продуктивності праці.

Студент має провести аналіз трудомісткості продукції, що випускається, проаналізувати резерви продуктивності праці та випуску товарної продукції за рахунок покращення використання трудових ресурсів. 

Завдання до теми 5:

  1. Здійснити аналіз стану трудових ресурсів і забезпеченості ними досліджуваного підприємства (установи).
  2. Проаналізувати використання робочого часу.

  3. Провести аналіз продуктивності праці.

  4. Оцінити вплив трудових чинників на продуктивність праці та обсяг товарної продукції (наданих послуг). 

Тема 6. Звітність і аудит у сфері оплати праці

Досліджуючи цю тему, практиканту необхідно розглянути систему звітності у сфері оплати праці, висвітити форми статистичної звітності з оплати праці та навести методику її складання.

Студенти-практиканти мають охарактеризувати завдання, джерела інформації, нормативно-правову базу та напрями аудиту операцій у сфері оплати праці; висвітлити процедуру аудиту організації кадрового діловодства на підприємстві (установі); охарактеризувати методику аудиту обліку робочого часу та виробітку робітників і дотримання штатної дисципліни.

Студент-практикант має здійснити аудит правильності включення різних виплат у фонд оплати праці, правильності розрахунків по основній і додат­ковій оплаті праці, їх обґрунтованість; охарактеризувати послідовність контролю системи преміювання й іншого матеріального заохочення.

Студенти мають здійснити аудит штатного розпису підприємства (установи) та його обґрунтованість, вивчити напрямки контролю щодо законності та правильності виплат персональних ставок і спеціальних надбавок; здійснити аудит утримань зі заробітної плати працівників; дослідити методичні прийоми та способи викриття можливих порушень і зловживань у сфері оплати праці. 

Завдання до теми 6:

  1. Скласти звіт із праці.
  2. Скласти звіт про стан заборгованості з виплати заробітної плати.

  3. Скласти звіт про використання робочого часу.

  4. Скласти звіт про наявність вільних робочих місць.

  5. Скласти звіт про кількість працівників, їх якісний склад і професійне навчання (додаток В).

  6. Сформувати програму аудиту з оплати праці. 

Календарний графік проходження практики 

За 10-15 днів до початку проходження навчальної (аналітичної) практики студент-практикант повинен представити в деканат економічного факультету відношення з бази навчальної (аналітичної) практики про те, що адміністрація підприємства (установи) не заперечує щодо проходження практики студентом. Разом із відношенням з бази практики студент оформляє заяву про дозвіл для проходження практики.

Виїзд студентів на місце проходження практики здійснюється згідно з одержаними з деканату направленнями.

Після прибуття на базу проходження практики студенти зобов’язанні з’явитись у відділ кадрів, пред’явити направлення на практику та відмітити дату прибуття. На студента-практиканта на підприємстві (установі) видається наказ, згідно якого він зараховується на практику й одночасно призначається керівник практики від організації. Копію наказу студент зобов’язаний додати до звіту.

Враховуючи те, що студенти отримують скерування на різноманітні бази практики, які відрізняються метою та змістом діяльності, організаційною структурою й іншим, то скласти єдиний календарний графік проходження практики, який би задовольняв і студентів, і керівників від бази практики, неможливо. У кожному окремому випадку такий графік має розроблятися в перші дні початку практики керівниками від кафедри та від бази практики за участю студентів і з урахуванням особливостей бази практики та контингенту практикантів. Кален­дарний графік проходження практики наводиться в щоденнику навчальної (аналітичної) практики.

Узагальнений календарний графік проходження навчальної (аналітичної) практики наведено в табл. 2. Його складено, виходячи з того, що згідно з робочим навчальним планом підготовки бакалаврів із напряму підготовки «Управління персоналом та економіка праці» тривалість навчальної (аналітичної) практики становить 3 тижні (при п’ятиденному режимі роботи).

Таблиця 2

Календарно-тематичний план і графік проходження навчальної (аналітичної) практики 

№ з/п

Види робіт, що виконуються

Термін виконання (год.)

1

2

3

1.

Інструктивна нарада й отримання документації для проходження навчальної (аналітичної) практики

2

2.

Оформлення на базі практики

4

3.

Проходження інструктажу з правил техніки безпеки й охорони праці на підприємстві (установі), ознайомлення з правилами внутрішнього трудового розпорядку

4

4.

Ознайомлення з підприємством (установою)

16

5.

Виконання програмних завдань фахової практичної підготовки, написання відповідних розділів звіту з проходження практики

32

Продовження табл. 2

1

2

3

6.

Виконання індивідуального завдання

8

7.

Підготовка звіту з практики

24

8.

Оформлення документів з практики на підприємстві (титульний аркуш звіту, щоденник)

16

9.

Захист звіту з практики

2

Разом

108

Студент разом із керівником практики від бази практики розширює календарно-тематичний план згідно з вимогами програми проходження навчаль­ної (аналітичної) практики. За час проходження практики студенти повинні виконати усі вказані в програмі практики завдання.

Орієнтовні календарні плани-графіки роботи студентів-практикантів відповідно до бази практики подано в додатку Г.

Після повернення з місця проходження практики (у наступний день після закінчення практики) студент подає на кафедру щоденник і звіт про проходження навчальної (аналітичної) практики.

4. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ

Навчальна (аналітична) практика здійснюється за індивідуальним графіком, згідно якого керівник від бази практики разом із керівником від кафедри складають робочий план для кожного студента. До відбуття на базу практики студент зобов’язаний отримати від керівника практики від кафедри індиві­дуальне завдання (додаток Д).

Індивідуальні завдання студентам формуються залежно від програми практики та можливостей вибраних баз: їх орієнтовний список наведено в табл. 1.

Таблиця 1

Основні індивідуальні завдання студентів для бази практики 

База практики

Індивідуальні завдання

Центри зайнятості

1. Вивчення структури центру зайнятості

2. Основні функції центру зайнятості з працевлаштування населення

3. Автоматизована система пошуку роботи центром зайнятості

4. Заходи щодо професійної орієнтації молоді

Молодіжні центри праці

1. Аналіз діяльності центрів щодо соціальної та трудової адаптації молоді

2. Вивчення діяльності служби молоді щодо роботи з окремими категоріями громадян

3. Діючі програми зайнятості

4. Напрямки тематичних тренінгових курсів

Рекрутингові та кадрові агентства

1. Перелік послуг, що надає агентство

2. Специфіка розміщення оголошень, проведення співбесід і роботи з резюме кандидатів на посади

3. Взаємодія з роботодавцями та клієнтська база

4. Система винагород агентства за успішне працевлаштування

Підприємства й установи різних форм власності

1. Професійний розвиток і його значення в сучасних умовах

2. Зміст роботи з охорони праці на підприємстві (установі)

3. Ведення особових справ у відділі кадрів

4. Особливості роботи з підбору кадрів

5. Ознайомлення зі системою кадрового діловодства на підприємстві (установі)


5. ВИМОГИ ДО ЗВІТУ ПРО ПРАКТИКУ 

Після закінчення терміну практики студенти звітують про виконання програми та індивідуального завдання.

Форма звітності студента за практику – це подання звіту, підписаного і оціненого безпосередньо керівником бази практики в друкованому вигляді.

Звіт про проходження навчальної (аналітичної) практики є основним документом, що свідчить про виконання студентом програми практики. Він повинен мати чітку побудову, логічну послідовність, переконливу аргумента­цію, доказовість висновків і обґрунтованість рекомендацій.

Звіт про проходження практики виконується українською мовою на стандартних аркушах формату А4. При наборі використовують шрифт Times New Roman 14 з міжрядковим інтервалом 1,5. Абзацний відступ – 1,25 см.

Поля варто залишати з чотирьох сторін аркуша: ліве – 25 мм, праве – 10 мм, верхнє і нижнє – 20 мм.

Нумерація сторінок звіту повинна бути наскрізною, перша сторінка – титульний лист, на ньому номер сторінки не вказується.

Якщо у звіті є рисунки та таблиці на окремих сторінках, а також додатки, то їх необхідно включити в наскрізну нумерацію.

Усі ілюстрації звіту, крім таблиць, позначаються словом «Рис.» і нумеруються послідовно арабськими цифрами в межах розділу. Наприклад: «Рис.1.2. Схема організаційної структури підприємства». Підписи виконуються під ілюстрацією.

Таблиці мають бути уніфіковані за формою, а цифрова інформація – вірогідною. Кожна таблиця має тематичний заголовок, що відбиває її зміст.

Таблиці нумеруються аналогічно нумерації рисунків. Заголовок таблиці починається з великої літери та розміщується нижче слова «Таблиця», що пишеться курсивом у правому верхньому куті таблиці.

При перенесенні частини таблиці на іншу сторінку над нею пишуть «Продовження табл.» або «Закінчення табл.» (зі зазначенням її номера).

Ілюстрації і таблиці розміщують так, щоб їх можна було розглядати без обертання сторінки, або з обертанням за годинниковою стрілкою, і розміщують після першого посилання на них у тексті.

При посиланні на таблицю вказують її номер і слово «таблиця» у скороче­ному вигляді, наприклад «табл.1.2».

Кожну ілюстрацію, що міститься у звіті, необхідно супроводжувати коротким аналізом змісту та висновками. Кількість ілюстрацій визначається змістом звіту та має бути достатньою для того, щоб надати тексту ясності та конкретності.

Формули нумеруються арабськими цифрами. Їх порядковий номер позначається у круглих дужках праворуч від формули.

Звіт із практики складається з двох частин: текстової та документальної.

Текстова частина звіту має бути розділена з виокремленням питань плану та містити такі структурні елементи: титульний лист (додаток Е); зміст, де зазначаються назви всіх розділів і підрозділів звіту; основну частину, що містить програмні завдання фахової практичної підготовки; індивідуальне завдання; висновки та пропозиції, список використаних джерел. В основній частині студент дає коротку характеристику кожного питання й описує виконану ним роботу (пов’язуючи все з документами, які наводяться в додатках до звіту, та аналізуючи їх у текстовій частині звіту). Основну частину варто розпочати зі загальної характеристики бази практики.

У документальній частині звіту (у додатках) не допускається наявність незаповнених бланків відповідної документації (організаційна структура управління, структура служби (відділу) управління персоналом, первинні документи, фінансова та кадрова звітність). Документи мають бути оформлені з дотриманням усіх вимог. Варто чітко розмежувати документи-копії (з приміткою у верхньому правому куті) і документи, у складанні яких студент-практикант брав безпосередньо участь. У додатках можуть бути таблиці, рисунки, графіки та діаграми. Усі додатки заповнюються чорнилами, нумеруються та підшиваються так, щоб зручно було читати. Кожен додаток починають із нової сторінки, йому дають заголовок, що надрукований угорі малими літерами з першої великої симетрично тексту. Посередині рядка над заголовком малими літерами з першої великої друкується слово «Додаток» і велика літера, що позначає додаток. Додатки варто позначати послідовно великими літерами української абетки, за винятком літер Ґ, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь, наприклад, додаток А, додаток Б. Єдиний додаток позначають як додаток А.

Текст кожного додатка за потреби може бути поділений на розділи та підрозділи, пронумеровані у межах кожного додатка: перед кожним номером ставлять позначення додатка (літеру) та крапку, наприклад, А.2 – другий розділ додатка А; В.3.1 – підрозділ 3.1 додатка В.

Ілюстрації, таблиці та формули, що розміщені в додатках, нумерують у межах кожного додатка, наприклад: рис. Д. 1.2 – другий рисунок першого розділу додатка Д; формула (А. 1) – перша формула додатка А.

Звіт про проходження навчальної (аналітичної) практики підписується керівником бази проходження практики та завіряється гербовою печаткою. Обсяг текстової частини звіту повинен становити 20–25 сторінок друкованого тексту (не менше 5 сторінок має займати індивідуальне завдання).

У разі позитивної оцінки звіту керівником від бази практики та від кафедри, студент захищає звіт про проходження навчальної (аналітичної) практики перед комісією. Під час захисту необхідно виявити глибокі знання теоретичного матеріалу, уміти практично підійти до конкретної проблеми, аналізуючи при цьому всі позитивні та негативні прояви і тенденції в статиці та динаміці, висловити побажання щодо подальшого удосконалення діяльності певного об’єкта.

Після захисту звітів студентами керівник практики від кафедри пише звіт про проходження практики студентами. У звіті зазначаються особливості проходження практики на тій чи інший базі, загальні й індивідуальні побажання студентів, керівників практики від баз практики та власні пропозиції щодо поліпшення організації практики. Цей звіт обговорюється на засіданні кафедри і разом із пропозиціями та побажаннями подається декану економічного факультету.

Захищені звіти студентів і супровідна документація до них здаються в архів.

6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИКИ 

Результати практики оцінюються за такою схемою:

Оформлення матеріалів практики

Зміст матеріалів практики

Захист практики

Сума

10 балів

30 балів

60 балів

100

Кожний блок оцінюється окремо та сумується для виведення підсумкової оцінки. Оцінка за практику викладається у відомість обліку успішності й індивідуальний навчальний план студента.

Студент, який не виконав програму практики, неякісно оформив звіт або несвоєчасно його представив, не додержувався вимог практики й отримав негативний відгук про роботу або незадовільну оцінку під час захисту звіту, вважається таким, який не виконав навчального плану.

Систему оцінювання роботи та знань студентів за результатами прохо­дження навчальної (аналітичної) практики представлено в табл. 3.

Таблиця 3

Система оцінювання академічних досягнень студента з практики (максимальна кількість балів) 

1. Звіт із практики – 40 балів

1.1.

Оформлення матеріалів практики:

10 балів

1.1.1

Відповідність змісту звіту основній частині звіту

2

1.1.2

Правильність оформлення звіту (порядок розміщення структурних елементів текстової частини, повнота висвітлення матеріалу, відсутність граматичних помилок)

2

1.1.3

Наявність і якість оформлення додатків до звіту та відпо­відність їх оформлення встановленим критеріям (вимогам)

4

1.1.4

Дотримання загальних вимог до оформлення звіту (нумерація сторінок, оформлення титульного листа, дотримання вимог до розміру полів, шрифту, міжрядкового інтервалу й інше)

2

1.2.

Вимоги до змісту звіту з практики:

30 балів

1.2.1

Якість і глибина виконання усіх програмних завдань фахової практичної підготовки

10

1.2.2

Наявність, системність і глибина особистого аналізу діяльності бази практики

10

1.2.3

Наявність і якість самостійного виконання індивідуального завдання

10

2. Захист матеріалів практики – 60 балів

2.1.

Глибина оволодіння практичними навичками роботи

20

2.2.

Уміння стисло (у межах регламенту), послідовно та чітко викласти сутність і результати практики

20

2.3.

Повнота і ґрунтовність відповідей на запитання членів комісії, здатність аргументовано захищати свої висновки та пропозиції

20

Таким чином, якість виконання звіту з практики оцінюється в діапазоні від 0 до 40 балів, а результати захисту матеріалів практики – у діапазоні від 0 до 60 балів. Загальна підсумкова оцінка під час захисту матеріалів практики складається з суми балів, отриманих за якість виконання звіту з практики та кількості балів, отриманих під час захисту.

Переведення даних стобальної шкали оцінювання в національну шкалу та шкалу ЕСТS здійснюється в порядку, представленому в табл. 4.

Таблиця 4

Оцінювання навчальних досягнень студентів 

Шкала в балах

Національна шкала

Шкала ЕСТS

90-100 балів

5 «відмінно»

А

80-89 балів

4 «дуже добре»

В

65-79 балів

4 «добре»

С

55-64 бали

3 «задовільно»

D

50-54 бали

3 «достатньо»

E

35-49 балів

2 «незадовільно» з можливістю повторного складання

FX

1-34 бали

2 «неприйнятно» з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

Критерії оцінювання знань студентів:

Оцінка «відмінно». Звіт з практики є бездоганним у всіх відношеннях. Відповідь студента базується на рівні самостійного мислення з елементами творчого підходу. Студент у повному обсязі, якісно та своєчасно виконав індивідуальне завдання й усі програмні завдання фахової практичної підготовки, зібрав і засвоїв необхідний матеріал, грамотно та логічно його викладає, правильно обґрунтовує ухвалені рішення, ознайомлений із рекомендованою літературою, оперує економічними термінами, використовує та дає критичну оцінку широкого кола практичних проблем, уміло поєднує теоретичні надбання з практикою, його доповідь стисла, логічна, проголошена вільно, відповіді на запитання правильні.

Оцінка «дуже добре». Звіт з практики є бездоганним у всіх відношеннях. Відповідь будується на рівні самостійного мислення. Студент у повному обсязі, якісно та своєчасно виконав індивідуальне завдання й усі програмні завдання фахової практичної підготовки, зібрав і засвоїв необхідний матеріал, грамотно та логічно його викладає, правильно обґрунтовує ухвалені рішення, ознайомлений із рекомендованою літературою, оперує економічними термінами, використовує та дає критичну оцінку широкого кола практичних проблем, здійснює самостійний аналіз опрацьованого матеріалу, вміло поєднує теоретичні надбання з практикою. Його доповідь стисла, логічна, проголошена вільно, відповіді на запитання правильні. Можливі несуттєві труднощі у відповідях на деякі неосновні питання.

Оцінка «добре» виставляється за ґрунтовно складений звіт, сумлінну підготовку до його захисту й умілий виклад матеріалу та знань. Під час написання звіту студент використав достатню кількість фактичного матеріалу, його доповідь логічна, проголошена вільно, відповіді на запитання здебільшого правильні та стислі, будуються на рівні самостійного мислення. Однак, на захисті студент є непослідовним у відповідях, недостатньо обґрунтовує свої висновки та допускає певні неточності в трактуванні окремих проблем.

Оцінка «задовільно» виставляється, якщо студент виконує роботи з порушенням терміну, припускає неточності в оформленні матеріалів практики, орієнтується в програмних завданнях фахової практичної підготовки, але не може без сторонньої допомоги зробити на їх основі висновки, пов’язати теоретичні узагальнення з практикою, відчуває значні труднощі в стислому та логічному викладі проблем, не всі його відповіді на запитання правильні або повні.

Оцінка «достатньо». Поверхневе знання матеріалу, часткове виконання кожного виду програмних завдань фахової практичної підготовки, недостатньо чітке формулювання під час викладення матеріалів звіту. Студент допускає суттєві помилки та неточності, не володіє практичними навичками у сфері управління персоналом та економіки праці.

Оцінка «незадовільно» виставляється у випадку, коли студент, навіть маючи непоганий письмовий варіант звіту з практики, не виконав певний вид програм­них завдань фахової практичної підготовки, виконав його з нехтуванням встановлених вимог, не може відповісти на запитання щодо сутності досліджених питань, не виконав календарний план проходження навчальної (аналітичної) практики.

Оцінка «неприйнятно» ставиться в інших випадках, коли студент не з’явився на кафедру для отримання щоденника практики, не виконав і не захистив звіту з практики.

Додаток В

Таблиці для аналізу чисельності, структури, динаміки та якісного складу персоналу підприємства (установи) 

Таблиця 1

Кадровий склад підприємства (установи) 

Категорії персоналу

Попередній

Поточний

Відхилення

осіб

%

осіб

%

осіб

%

Адміністративно-управлінський

 

 

 

 

 

 

Виробничий

 

 

 

 

 

 

Допоміжний

 

 

 

 

 

 

Усього:

 

 

 

 

 

 

Таблиця 2

Характеристика якісного складу кадрів 

Вік персо-

налу

Загальна кількість, осіб

з вищою освітою

з середньо-спеціальною освітою

зі загальною середньою освітою

Частка в загальній кількості, %

по-пер. рік

поточ. рік

по­пер. рік

поточ. рік

по­пер. рік

поточ. рік

по­пер. рік

поточ. рік

по­пер. рік

поточ. рік

до 30 років

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від 30 до 45 років

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від 45 до 55 років

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

понад 55 років

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усього:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток Г

Календарні плани-графіки роботи студента-практиканта (відповідно до бази практики) 

Календарний план-графік роботи студента-практиканта в центрі зайнятості

№ з\п

Зміст роботи

Дні

1.

Ознайомлення зі структурою центра зайнятості.

 

2.

Дослідження основних функцій центру зайнятості з працевлаштування населення.

 

3.

Аналіз регіонального ринку праці.

 

4.

Вивчення роботи автоматизованої системи пошуку роботи ЄТОН.

 

5.

Вивчення заходів із професійної орієнтації молоді.

 

6.

Вивчення діяльності центру зайнятості з виплати допомоги по безробіттю.

 

7.

Оформлення звіту з практики.

 

Календарний план-графік роботи студента-практиканта в молодіжному центрі праці

№ з\п

Зміст роботи

Дні

1.

Ознайомлення зі структурою молодіжного центру праці.

 

2.

Аналіз діяльності центру щодо соціальної та трудової адаптації молоді.

 

3.

Вивчення діяльності центру щодо роботи з окремими категоріями громадян.

 

4.

Дослідження ступеня задоволення запитів громадян, що звертаються до центру.

 

5.

Ознайомлення зі змістом і методикою проведення тренінгів і семінарів.

 

6.

Ознайомлення з діючими програмами зайнятості.

 

7.

Оформлення звіту з практики.

 

Календарний план-графік роботи студента-практиканта в рекрутинговому чи кадровому агентстві

№ з\п

Зміст роботи

Дні

1.

Ознайомлення зі структурою організації, її завданнями, правами та обов’язками працівників.

 

2.

Вивчення нормативно-правової бази, що регулює діяльність агентства.

 

3.

Вивчення співпраці агентства з роботодавцями.

 

4.

Вивчення співпраці агентства зі шукачами роботи.

 

5.

Аналіз діяльності агентства.

 

6.

Вивчення можливості розширення діяльності через лізинг персоналу.

 

7.

Розгляд можливостей розширення сфери кадрових послуг.

 

8.

Оформлення звіту з практики.

 

Календарний план-графік роботи студента-практиканта на підприємстві чи установі різної форми власності

№ з\п

Зміст роботи

Дні

1.

Ознайомлення зі структурою підприємства (установи) та його кадровим складом.

 

2.

Вивчення трудових показників і проведення їх аналізу.

 

3.

Аналіз професійного розвитку та його значення в сучасних умовах. Вивчення ролі та значення тренінгів з персоналу.

 

4.

Вивчення змісту роботи з охорони праці на підприємстві (установі).

 

5.

Проведення аналізу ведення особових справ у відділу кадрів.

 

6.

Вивчення особливостей роботи з підбору кадрів.

 

7.

Ознайомлення зі системою кадрового діловодства на підприємстві (установі).

 

8.

Оформлення звіту з практики.

 


З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!